W 2019 roku Mercedes-Benz zmienił markę Smart, która teraz skupiła się na pojazdach elektrycznych, tworząc smart-EQ, dostępny jako dwudrzwiowe coupe lub kabriolet.
Mercedes-Benz współpracował z francuskim producentem Renault przy tworzeniu trzeciej generacji smart fortwo, która zadebiutowała w 2014 roku. Trzy lata później, elektryczne wersje tego miejskiego samochodu zostały ponownie nazwane i otrzymały oznaczenie EQ, zgodnie z systemem wprowadzonym przez producenta z trójramienną gwiazdą dla swoich pojazdów elektrycznych. Już rok później, jesienią 2019 roku, nowy smart-EQ przeszedł facelifting zarówno w wersji fortwo coupe, jak i fortwo cabriolet. Dodatkowo producent zakończył produkcję wersji spalinowych w całej gamie, w tym modelu fourfour. W ten sposób marka powróciła do pierwotnego pomysłu na w pełni elektryczny pojazd stworzony z myślą o miejskim środowisku.
Na przedzie samochód miał uśmiechnięty kształt dolnego grilla, po bokach flankowanego wlotami powietrza oraz opcjonalnymi lampami przeciwmgielnymi. Dodatkowo reflektory zyskały delikatny nowy kształt i zintegrowane światła dzienne, które otaczały wewnętrzne boki lamp. Od modelu fortwo z 2019 roku, samochód wyposażony był w światła LED, które poprawiały komfort jazdy nocą i zmniejszały zużycie energii w porównaniu do żarówek halogenowych lub ksenonowych. Z profilu fortwo charakteryzowało się stromą szybą czołową i krótkim dachem. Za grubymi słupkami B, producent zamontował pionną klapę bagażnika, ozdobioną u góry plastikowymi listwami i spojlerem dachowym.
Wnętrze zostało odświeżone w porównaniu do modelu z 2016 roku i wyposażone w wysokie oparcia foteli z wbudowanymi zagłówkami. Przed kierowcą znajdowała się klasyczna deska rozdzielcza smart z wyświetlaczem TFT otoczonym analogowym wskaźnikiem prędkościomierza. Mercedes-Benz dodał nową jednostkę multimedialną na centralnej konsoli, obsługującą łączność Bluetooth. Wersja standardowa była dobrze wyposażona i obejmowała klimatyzację oraz podgrzewane siedzenia. Poniżej niej, na konsoli centralnej, producent umieścił selektor biegów, dwa uchwyty na kubki oraz niewielką szufladkę z boku na monety lub słuchawki. Za niedużą kabiną znajdował się bagażnik wielkości teczki umieszczony nad tylną osią i silnikiem elektrycznym.
Mercedes-Benz zainstalował silnik o mocy 60 kW (80 KM) z tyłu samochodu, pod podłogą bagażnika. Dzięki natychmiastowemu momentowi obrotowemu wynoszącemu 160 Nm (118 lb-ft), samochód mógł szybko przyspieszyć, aby dotrzymać kroku innym pojazdom w miejskim ruchu. Pomimo niewielkich rozmiarów, samochód miał zamontowany pod podłogą akumulator litowo-jonowy o pojemności 17,6 kWh. Dzięki lekkiej konstrukcji i małym wymiarom smart EQ fortwo mógł przyspieszyć od 0 do 60 km/h (45 mph) w mniej niż pięć sekund. Dodatkowo, energooszczędny silnik z regeneracyjnym hamowaniem mógł zapewnić zasięg 156 km (99 mil) na jednym ładowaniu.
Nowa generacja smart to przede wszystkim pojazd w pełni elektryczny. Marka wraca do swoich korzeni, systematycznie przechodząc na napędy elektryczne bez emisji spalin. W połączeniu z nowoczesnym designem i inteligentną łącznością, smart już dziś oferuje zrównoważoną koncepcję mobilności miejskiej.
Przemyśl na nowo – „Samochód przyszłości musi kwestionować istniejące pojęcia i inspirować radykalnymi oraz przełomowymi pomysłami technologicznymi”, jak ujął to inżynier studia Mercedes-Benz i wizjoner Johann Tomforde w 1972 roku.
Od tego czasu Mercedes-Benz pracował nad koncepcją pojazdu skupionego na mobilności miejskiej, którego napęd powinien być nie tylko elektryczny, ale także odpowiadać na przyszłe wyzwania mobilności miejskiej.
Smart z napędem elektrycznym przyjaznym dla środowiska stał się rzeczywistością w 2007 roku dzięki wizjonerskiemu pomysłowi Nicolasa Hayeka. Od tamtej pory smart oferuje elektryczną wersję w każdej generacji. Z nowymi modelami fortwo i forfour nadszedł czas: smart przechodzi na technologię napędów elektrycznych bez emisji spalin we wszystkich liniach produktów.
„Jako pionier mobilności miejskiej, zawsze było częścią credo smart, aby myśleć na nowo. Przejście całej gamy produktów na napędy elektryczne oznacza początek nowego rozdziału w historii marki smart. W połączeniu z innowacyjnymi koncepcjami współdzielenia i usługami cyfrowymi, jesteśmy pierwszym producentem, który całkowicie i systematycznie przechodzi z silników spalinowych na wyłącznie elektryczne napędy”, wyjaśnia Daniel Lescow, szef zarządzania marką i produktami smart, motywację stojącą za początkiem nowej ery dla marki.
Odkryj na nowo – Nowa era. Również w designie
Smart ułatwia życie w mieście. Dzięki swojemu radykalnemu konceptowi i nowym pomysłom, smart zawsze oferował odpowiednie rozwiązania na miejskie codzienne wyzwania. Jednocześnie jest łatwy w obsłudze i intuicyjny. Ograniczony do niezbędnych elementów, smart daje ci więcej czasu, więcej energii, a przede wszystkim więcej wolności.
Dzięki systematycznemu przejściu na technologię elektrycznych napędów akumulatorowych, smart wraca w przyszłość. Marka nie musi się w ogóle reinventować, musi jedynie na nowo odkryć siebie. Ponieważ moc elektryczna zawsze miała być sercem smart. Aby to wyrazić, projektanci czerpali inspirację z ikonicznych detali pierwszych generacji i zinterpretowali je w nowej erze mobilności elektrycznej. W efekcie oryginał staje się tym, czym zawsze był: elektrycznym oryginałem.
„Nowy smart jest radykalnie prosty. Zaaranżowaliśmy typową tożsamość smart z nowymi detalami”, wyjaśnia Gorden Wagener, dyrektor ds. designu Daimler AG. „Zgodnie z DNA smart, obniżamy grill i reflektory nad nim, w ten sposób tworząc sportowy, nowoczesny wygląd.”
Odejście od zabawności na rzecz nowoczesności: nowe modele smart fortwo i forfour mają teraz różne przednie części nadwozia po raz pierwszy. Podczas gdy czteromiejscowy model ma dynamiczny „kształt A” otwarty u dołu z opcjonalnymi zintegrowanymi światłami przeciwmgielnymi znanymi z pokazowego modelu Vision EQ fortwo, fortwo zachowuje znane przyjazne oblicze. Powracając do bezemblematowego grilla w kształcie „V” z logo smart powyżej, marka nawiązuje do stylistycznych początków pierwszych modeli. Nowa kolorystyka również wkracza do obu modeli: po raz pierwszy przednie grille fortwo i forfour są pomalowane w kolorze nadwozia, a nie w kontrastowym odcieniu.
Reflektory również zapewniają nową przejrzystość w strukturze. Wraz z systematycznym przejściem na napędy elektryczne, dostępna jest także opcja jasnych i długoterminowych pełnych diod LED. Smart teraz przyjmuje aspekty koncepcji forease i forease+, które zachwycały ludzi w modelach produkcyjnych. Trzy duże aktywne elementy LED zapewniają nie tylko charakterystyczną grafikę świetlną, ale oprócz świateł mijania i drogowych również pełnią rolę kierunkowskazów. W połączeniu z kierunkowskazami, nowe opcjonalne reflektory Full-LED witają kierowcę imponującym pokazem powitalnym po odblokowaniu pojazdu.
Światła tylne w zaktualizowanych modelach smart to kolejny wizualny i techniczny wyróżnik. Z zachowaniem znanej rombowej geometrii, setki starannie rozmieszczonych elementów oświetleniowych LED tworzą kontury lamp. Pod płaską plastikową osłoną zapewniają nie tylko specjalny efekt głębi, ale także jednolite oświetlenie. To prowadzi do zmiennej grafiki świetlnej, w zależności od odległości obserwatora i kąta widzenia pojazdu.
Pozostałe elementy stylizacyjne pozostają typowe dla smarta. W połączeniu z kołami zamontowanymi na równi w szerokich nadkolach, jego „projekt jednego i pół pudła” z wyjątkowo krótkimi zwisami z przodu i z tyłu wciąż nadaje mu charakterystyczną, mocną postawę na drodze. Linia widoku i rekordowa zwrotność pozostają oczywiście mocnymi argumentami na rzecz mini-metropolity.
Jego przestronność również pozostaje hojna. Fortwo i forfour wciąż są bezkonkurencyjne, jeśli chodzi o przestrzeń wewnętrzną w stosunku do wymiarów zewnętrznych. Żaden inny samochód nie oferuje tak dużo przestrzeni na tak małej powierzchni jak dwa nowe modele smart. Aby jeszcze lepiej wykorzystać przestrzeń, projektanci opracowali zupełnie nową konsolę centralną. Zamiast ukrytej szuflady z boku, znajduje się teraz duża komora ładunkowa z przodu dźwigni zmiany biegów, którą można zamknąć pokrywą rolowaną. Nawet największe smartfony można teraz bezpiecznie przechowywać w tym miejscu. Alternatywnie, nowa komora ładunkowa może pomieścić również dwie filiżanki kawy dzięki wyjmowanemu uchwytowi na kubki.
Odśwież – Zawsze na bieżąco: nowa koncepcja infotainment
Oprócz nowej konsoli centralnej, najbardziej uderzającą nowością w wnętrzu jest znacznie rozszerzony system multimedialny connect. Nowo opracowana generacja infotainment otwiera nowy wymiar elastyczności i łatwości obsługi. Nowa koncepcja UX oznacza, że smart po raz pierwszy polega wyłącznie na bezproblemowej interakcji z telefonami komórkowymi klientów i ich mocą obliczeniową.
Skupiając się na podstawowych elementach, takich jak ośmiocalowy ekran dotykowy i wysoka kompatybilność z różnymi systemami smartfonów, klienci otrzymują nie tylko bardziej przystępną rozwiązanie infotainment, ale przede wszystkim rozwiązanie intuicyjne w obsłudze i aktualizowalne. Gdy tylko zmienią smartfon lub aktualizacja oprogramowania udostępni nowe aplikacje, są one również od razu dostępne w smart.
Dzięki temu przyjaznemu dla użytkownika podejściu, smart wyraźnie wyróżnia się na tle konkurencji i pokazuje, że najczęściej najprostsze rozwiązania przynoszą największe korzyści.
Zdalnie – Nieskończenie cyfrowo. I odwrotnie
Smart staje się nie tylko nieskończenie elektryczny, ale także nieskończenie cyfrowy. Aby zapewnić klientom jak najlepszą obsługę, smart całkowicie przeprojektował swoją ofertę cyfrową. Nowy wygląd jest nie tylko łatwiejszy i bardziej intuicyjny w obsłudze, ale przede wszystkim ustandaryzowany. Strony internetowe oraz aplikacje na smartfony i urządzenia noszone teraz mają tę samą minimalistyczną interfejs.
Aplikacja smart EQ control przynosi elektryzującą mobilność na smartfony kierowców. To cyfrowy towarzysz dla kierowców smarta, który umożliwia zdalne sprawdzanie statusu pojazdu. Dzięki temu zawsze wiedzą o zasięgu swojego pojazdu i poziomie naładowania akumulatora, a także mogą wygodnie planować codzienne podróże. Inne ważne funkcje aplikacji to wstępna klimatyzacja, która pozwala na wygodne ogrzewanie lub chłodzenie samochodu za pomocą aplikacji.
Od momentu wprowadzenia ich na rynek w zeszłym roku, klienci korzystają z usług cyfrowych średnio co dwa dni. Dalszy rozwój aplikacji smart EQ control oparty jest na opinii, życzeniach i sugestiach tej grupy.
W rezultacie aplikacja zyskuje nowy wygląd w związku z modernizacją modelu. Projekt teraz współgra z nowo zaprojektowanym minimalistycznym interfejsem cyfrowych usług smart. Jednak nie tylko interfejs aplikacji został zoptymalizowany. Nowa wersja poprawia również bezpośrednią interakcję z klientami. Dzięki nowemu polu komunikacyjnemu, na nakładkę komunikacyjną mogą być szybko i bezpośrednio wysyłane wiadomości do kierowcy smart. Dzięki temu można na przykład informować klientów o nadchodzącej konserwacji lub statusie aplikacji.
Kolejnym życzeniem klientów było szybsze uzyskiwanie dostępu do najważniejszych funkcji aplikacji. Dzięki integracji z widgetami smartfona oraz aplikacją na Apple Watch, smart teraz jeszcze bardziej bezpośrednio informuje użytkowników. Z szybkim rzutem oka na Apple Watch na nadgarstku, klienci mogą teraz sprawdzić aktualny stan akumulatora, zasięg pojazdu lub uruchomić wstępną klimatyzację. Dzięki temu aplikacja smart EQ control i jej funkcje stają się jeszcze łatwiej dostępne i tworzą cyfrowe połączenie między klientem a jego smartem.
„Mój smart”: kontroluj swojego smarta
Jako centralny punkt, „mój smart” stanowi hub dla wszystkich usług cyfrowych związanych z marką. W dowolnym czasie i miejscu. Klienci mogą sprawdzić lokalizację swojego smarta w czasie rzeczywistym. „Mój smart” umożliwia również zdalny dostęp. Dzięki temu możliwe jest na przykład bezkluczykowe zamykanie i otwieranie pojazdu.
Usługi smart „gotowy do”: zbieranie wartości dodanej cyfrowej
Oferta mobilności smart obejmowała przyjazne dla klientów usługi już od sześciu lat, stając się pionierem kompleksowych usług mobilności. Smart „gotowy do” oznacza innowacyjne usługi, które ułatwiają życie w mieście. Smart założył smart lab w 2016 roku jako myślący zbiornik marki, aby przyspieszyć rozwój i wdrożenie kreatywnych projektów mobilności miejskiej.
Dalsze przełomowe usługi są rozwijane w smart lab. Będą one sukcesywnie udostępniane wszystkim kierowcom smart z pakietem „gotowy do” za pośrednictwem aktualizacji „over-the-air”, bez potrzeby odwiedzania warsztatu.
Usługi są wciąż grupowane w jednej mobilnej aplikacji, co czyni smart dostawcą pełnozakresowych usług mobilności. Ułatwiają one wszystkie aspekty motoryzacji. Czy to informacje o samym samochodzie, ładowaniu, parkowaniu, nawigacji, załadunku czy dzieleniu się z przyjaciółmi i sąsiadami – „gotowy do” obejmuje wszystkie te funkcje w jednej mobilnej aplikacji. Całkowicie nowy interfejs użytkownika sprawia, że korzystanie z usług jest dziecinnie proste. Modułowy design deski rozdzielczej dodatkowo poprawia doświadczenie użytkownika. Aplikacja korzysta nawet z sztucznej inteligencji, aby przewidzieć życzenia użytkownika w danej sytuacji.
Programiści w smart lab nie interesują się tak bardzo tworzeniem produktu zgodnego z duchem czasu, ile generowaniem rzeczywistej wartości dodanej. W tym celu kontynuują rozwój usług smart „gotowy do”. Wszystkie usługi mające na celu ułatwienie życia w mieście są grupowane w mobilnej aplikacji. Po raz pierwszy usługi pokazują użytkownikom w nowym centrum sterowania „mój smart” nie tylko informacje o statusie, gdy pojazd stoi, ale także informują o stacjach ładowania na drodze, gdy poziom naładowania akumulatora jest niski.
„gotowy do dzielenia się”. dzielenie się w prosty sposób
Od 2016 roku smart „gotowy do dzielenia się” sprawia, że prywatne dzielenie się samochodem jest tak proste, bezpieczne i wygodne jak korzystanie z car2go. Upoważnieni użytkownicy mogą otworzyć smarty swoich przyjaciół w ciągu kilku sekund, używając swojego smartfona. Smart „gotowy do dzielenia się” oparty jest na smartfonie i korzysta z funkcji bezkluczykowego dostępu do pojazdu. Trzy czynniki czynią smart „gotowy do dzielenia się” wyjątkowym: bezpieczeństwo i ochrona oferowanego przez producenta rozwiązania, pełna kontrola właściciela pojazdu jako jedynego administratora i decydenta oraz prosta i niedrogą obsługa.
Funkcja płatności dla „gotowy do dzielenia się” pomaga właścicielom smart podzielić koszty, gdy dzielą się swoimi samochodami. Właściciel smarta może zaprosić przyjaciół i znajomych do korzystania z pojazdu w dwóch grupach użytkowników: użytkownicy w grupie „Darmowe podróże” mogą korzystać z pojazdu bezpłatnie, natomiast w grupie „Dzieląc koszty podróży” właściciel może ustawić indywidualną cenę za minutę. Dane płatności są przechowywane, aby zapewnić bezproblemową płatność.
Funkcja płatności jest początkowo dostępna w Niemczech; usługa „gotowy do dzielenia się” jest dostępna w Niemczech, Francji, Hiszpanii i Włoszech.
„gotowy do parkowania”: Wygodniejsze parkowanie przez aplikację
Wygodna funkcja wyszukiwania miejsc parkingowych online. Dzięki „gotowy do parkowania” wystarczy rzut oka na smartfona, aby zobaczyć dostępne opcje parkingowe w wybranym obszarze w czasie rzeczywistym. W niektórych przypadkach zlokalizowane miejsca parkingowe można zarezerwować bezpośrednio – do natychmiastowego użycia lub do 30 dni wcześniej.
„gotowy do znalezienia”: szybko wróć do swojego smarta
Usługa smart „gotowy do znalezienia” nie tylko pokazuje, gdzie smart jest zaparkowany, ale także najlepszą trasę, aby się tam dostać. Zintegrowana aplikacja „REACH NOW” dodatkowo umożliwia porównanie i bezpośrednie rezerwowanie różnych środków transportu, takich jak lokalny transport publiczny czy car sharing. W razie potrzeby aplikacja „gotowy do znalezienia” może również krótko włączyć reflektory zaparkowanego samochodu, aby ułatwić kierowcy znalezienie pojazdu.
„gotowy do załadunku”: łatwy załadunek
Aplikacja „pactris” od dwóch lat pomaga kierowcom smart w załadunku bagażnika: „pactris” wykorzystuje zaawansowany algorytm, który informuje użytkownika podczas zakupów, czy i jak wszystko zmieści się w bagażniku smarta. Użytkownik skanuje kod kreskowy na produkcie – na przykład w sklepie meblowym – a aplikacja, która jest zintegrowana z aplikacją „gotowy do załadunku”, pokazuje, jak pakunki zmieszczą się w smart.
Alternatywnie użytkownik może wybierać przedmioty z ciągle rosnącej bazy danych, w której przechowywane są typowe przedmioty. To pokazuje także, czy na przykład skrzynka z napojami lub walizka nadal zmieści się w fortwo lub forfour. Funkcja rozszerzonej rzeczywistości dodatkowo umożliwia skanowanie obiektów bezpośrednio za pomocą aparatu smartfona.
„odzyskiwanie skradzionej”: cyfrowy wczesny system ostrzegania przed kradzieżą
Szybka pomoc, gdy smart zniknie. Dzięki „odzyskiwaniu skradzionej”, użytkownicy są informowani za pomocą powiadomienia push, gdy pojazd opuszcza wcześniej zdefiniowany obszar – geofence. W przypadku opuszczenia przez pojazd zdefiniowanego obszaru, użytkownik otrzymuje automatyczne ostrzeżenie oraz krok po kroku instrukcje, jak aktywować tryb odzyskiwania. Aplikacja prowadzi użytkownika przez cały proces, w tym powiadomienie policji o kradzieży samochodu z wszystkimi wymaganymi informacjami.
Zrewolucjonizuj – Trzy kliknięcia zamiast czterdziestu pięciu stron cennika
Czasy, gdy mozolnie przeszukiwano cenniki, minęły. W nowej generacji smart struktura poziomów wyposażenia także staje się bardziej inteligentna. Oprócz modelu podstawowego, dostępne są trzy znane linie wyposażeniowe passion, pulse i prime. Każda linia może być połączona z jednym z trzech pakietów wyposażeniowych. Najmniejszy pakiet, „Advanced”, już zawiera nowy system multimedialny z integracją smartfona, przedni podłokietnik oraz akustyczną pomoc parkowania. Na jego bazie, pakiet „Premium” dodatkowo obejmuje panoramiczny dach lub raczej blokadę przeciągu w kabrioletach fortwo, kamerę tylną oraz siatkę bagażową w konsoli centralnej. Najwyższym pakietem jest „Exclusive”, który oprócz wyposażenia „Premium” ma przednie i tylne światła Full-LED oraz pakiet sensorów składający się z czujnika deszczu i światła, świateł przeciwmgielnych z funkcją doświetlania zakrętów, podświetlenie wnętrza oraz automatycznie przyciemniane lusterko wsteczne.
Teraz wszystko, co klient musi zrobić, to wybrać kolor, aby jego nowy smart był kompletny. Tej decyzji jest teraz jeszcze trudniej podjąć, ponieważ nowe modele dostępne są w nowych, świeżych kolorach. Wnętrze również zyskuje nowe wzory tkanin tapicerskich.
Odzyskaj – elektryzująca radość z jazdy
Krótki rozstaw osi i ogromny rozstaw kół w połączeniu z bezpośrednim wspomaganiem kierownicy czynią smart wyjątkowo zwrotnym. Elektryczne wrażenia z jazdy otwierają zupełnie nowy wymiar przyjemności z prowadzenia. Przy dostępnych od razu 160 Nm momentu obrotowego, nowe elektryczne modele przyspieszają znacznie lepiej, niż mogłoby sugerować 60 kW/82 KM osobno wzbudzanego silnika synchronicznego z tyłu.
4,8 sekundy od 0 do 60 km/h, gdy światło zmienia się na zielone, sprawia, że smart EQ fortwo coupé jest wystarczająco szybki, aby wywołać zdziwione spojrzenia i zapewnić cichą przyjemność z jazdy. Nowe modele smart systematycznie wykorzystują wszystkie mocne strony technologii elektrycznych napędów akumulatorowych. Dzięki sprytnemu pakowaniu i powrocie do jądra marki, koncepcja pozostaje lekka i przyjazna dla zasobów, oferując zrównoważoną mobilność w obszarach miejskich.
Dlatego smart oferuje celowo kompaktową wysokowydajną baterię. Bateria litowo-jonowa dostarczana przez należącą do Daimlera firmę Deutsche Accumotive składa się z trzech modułów HV i łącznie 96 ogniw HV, a jej pojemność wynosi 17,6 kWh, co wystarcza na zasięg 159 kilometrów (NEDC). Odpowiada to nie tylko wielokrotności średnich codziennych kilometrów pokonywanych w Niemczech, ale przede wszystkim hojnemu zasięgowi w miejskim środowisku, gdzie można odzyskać energię poprzez regenerację.
W mieście recuperacja na podstawie radaru to szczególnie wygodna funkcja. Pozwala smartowi na automatyczne zwolnienie za pojazdem przed nim. Fazy toczone i hamowania są idealnie skoordynowane, aby maksymalnie zwrócić energię kinetyczną do akumulatora.
Aby smart zachował zimną głowę nawet w ekstremalnych warunkach klimatycznych i pod dużym stresem, szczególną uwagę poświęcono zarządzaniu temperaturą w modelach elektrycznych. Podczas gdy obszerny system chłodzenia powietrzem wystarcza dla silnika elektrycznego, jego elektroniczne podzespoły są chłodzone cieczą. Nawet bateria wysokiego napięcia może być całkowicie kondycjonowana. W razie potrzeby jest integrowana w obwód chłodzenia napędu, aby pozostać w optymalnym zakresie temperaturowym pod wysokim stałym obciążeniem lub podczas szybkiego ładowania. To samo dotyczy, gdy temperatury są skrajnie niskie. Grzałka akumulatora umożliwia podgrzewanie akumulatora dla optymalnej wydajności i efektywności.
Ładowanie – Szybki i dostępny wszędzie