W 2019 roku marka Smart wprowadziła nową wersję swojego znanego produktu Fortwo, zasilaną elektrycznie, oferując ją w wersjach coupe i kabriolet.
Marka Smart powstała w wyniku krótkiego związku niemieckiego giganta Mercedes-Benz i szwajcarskiego producenta zegarków Swatch. Od samego początku celem było opracowanie niewielkiego pojazdu wyłącznie elektrycznego, idealnego do miast. Po pewnym czasie niemiecki producent stwierdził, że to niemożliwe i jego partnerzy powinni zastanowić się nad swoim stanowiskiem, akceptując przynajmniej na jakiś czas małe, oszczędne pojazdy napędzane benzyną lub dieslem. Po wielu negocjacjach związek został rozwiązany w 1998 roku, jeszcze przed rynkowym debiutem pierwszego produktu. Dwa dziesięciolecia później, w 2008 roku, Mercedes-Benz wyprodukował w limitowanej edycji elektryczną wersję maleńkiego pojazdu, a po tym rozpoczęła się era samochodów elektrycznych. Swatch jednak już nie był częścią tego projektu.
Model z 2019 roku charakteryzował się nowym wyglądem i śmiałą propozycją na rynku. Zamiast próbować być uniwersalnym pojazdem, stał się jedynie miejskim autem dla dwóch osób, z zasięgiem wystarczającym na codzienne dojazdy. Był stylowy i mógł ładować się w około osiem godzin z normalnego gniazdka domowego. Jego przednia część miała organicznie ukształtowane reflektory zasunięte w bok, z LED-owymi światłami do jazdy dziennej. Dodatkowo, dolny zderzak miał wzór przypominający siatkę i był ozdobiony parą okrągłych świateł przeciwmgielnych. Znajdował się także zestaw bocznych wlotów powietrza, których głównym celem było jedynie poprawienie wyglądu. Z profilu, otwarty Smart miał nachyloną szybę, która rozciągała się niemal nad przednimi siedzeniami. Z tyłu szeroki słupek B pełnił również funkcję zabezpieczającą, chroniąc pasażerów w przypadku przewrócenia się pojazdu. Za nim producent umożliwiał klientom złożenie tylnej części dachu, podczas gdy górna panel mogła zostać schowana pod podłogą bagażnika.
Wnętrze zostało odświeżone w porównaniu do modelu z 2016 roku i miało wysokie oparcia zintegrowane z zagłówkami. Przed kierowcą znajdował się klasyczny zestaw wskaźników Smart z wyświetlaczem TFT otoczonym analogowym wskaźnikiem prędkościomierza. Mercedes-Benz dodał nową jednostkę multimedialną na centralnym panelu, wspierającą łączność Bluetooth. Wersja standardowa była dobrze wyposażona i zawierała klimatyzację oraz podgrzewane siedzenia. Pod nią, na konsoli centralnej, umieszczono selektor biegów, dwa uchwyty na kubki i niewielką szufladkę po boku na drobne lub słuchawki. Za maleńką kabiną znajdował się bagażnik wielkości teczki, umieszczony nad tylną osią i elektrycznym silnikiem.
Ten mały pojazd napędzał silnik o mocy 60 kW (80 KM), umożliwiający przejechanie do 159 kilometrów (99 mil) na jednym ładowaniu w idealnych warunkach. Samochód chwalił się czasem przyspieszenia od zera do 60 km/h (45 MPH) wynoszącym 4,8 sekundy oraz maksymalną prędkością 130 km/h (81 MPH). Mimo to był zaprojektowany jako pojazd miejski, głównie do jazdy z otwartym dachem, więc nie był przeznaczony do jazdy w zimowych warunkach.
Nowa generacja smart to przede wszystkim auto autentycznie elektryczne. Marka wraca do swoich korzeni, systematycznie przechodząc na bezemisyjne napędy elektryczne. Połączenie nowoczesnego designu i inteligentnej łączności sprawia, że smart oferuje już dziś zrównoważony i kompleksowy koncept mobilności miejskiej.
Przemyśl na nowo – „Samochód przyszłości musi kwestionować istniejące pojęcia i inspirować radykalnymi oraz przełomowymi pomysłami technologicznymi”, jak ujął to inżynier i wizjoner studia Mercedes-Benz, Johann Tomforde, już w 1972 roku.
Od tego czasu Mercedes-Benz pracował nad koncepcją czysto miejskiego pojazdu, którego napęd musi być nie tylko elektryczny, ale także rozwiązaniem dla przyszłych wyzwań mobilności w miastach.
Smart z ekologicznym napędem elektrycznym stał się rzeczywistością w 2007 roku dzięki wizji Nicolasa Hayeka. Od tego czasu smart oferuje całkowicie elektryczną opcję w każdej generacji. Z nowymi modelami fortwo i forfour nadszedł czas, aby smart całkowicie przeszedł na bezemisyjną technologię napędów elektrycznych.
„Jako pionier mobilności miejskiej, zawsze częścią credo smart było przemyślenie pewnych rzeczy. Przełączenie całej gamy produktów na napędy elektryczne oznacza początek nowego rozdziału w historii marki smart. W połączeniu z innowacyjnymi konceptami współdzielenia i usługami cyfrowymi, jesteśmy pierwszym producentem, który całkowicie i systematycznie przeszedł z silników spalinowych na wyłącznie elektryczne napędy”, wyjaśnia Daniel Lescow, szef zarządzania marką i produktem smart, motywację stojącą za początkiem nowej ery dla marki.
Odkryj na nowo – Nowa era. Również w designie
Smart ułatwia życie w mieście. Dzięki swojemu radykalnemu koncepcie i nowym pomysłom, smart zawsze oferował odpowiednie rozwiązania dla codziennego życia w miastach. Jednocześnie zawsze jest łatwy w użyciu i intuicyjny w zrozumieniu. Skupiony na istocie, smart daje więcej czasu, energii i przede wszystkim większą wolność.
Dzięki systematycznemu przejściu na technologię napędów elektrycznych, smart teraz wraca do przyszłości. Marka nie musi się w ogóle reinventować, musi jedynie odkryć siebie na nowo. Ponieważ moc elektryczna zawsze miała być w sercu smart. Aby to wyrazić, projektanci czerpali inspirację z ikonicznych detali pierwszych generacji i zinterpretowali je na nową erę mobilności elektrycznej. W rezultacie oryginał staje się tym, czym zawsze był: elektrycznym oryginałem.
„Nowy smart jest radykalnie prosty. Zrealizowaliśmy typową tożsamość smart z nowymi twarzami”, wyjaśnia Gorden Wagener, dyrektor ds. designu Daimler AG. „Zgodnie z DNA smart, obniżamy kratkę i reflektory nad nią, w ten sposób tworząc sportowy, progresywny wygląd.”
Odchodząc od zabawy na rzecz progresywności: nowe modele smart fortwo i forfour mają teraz różne przednie końcówki po raz pierwszy. Podczas gdy czteromiejscowy model ma dynamiczny „kształt A” otwarty od dołu z opcjonalnymi zintegrowanymi światłami przeciwmgielnymi znanymi z konceptu Vision EQ fortwo, fortwo zachowuje znajomą, przyjazną twarz. Powracając do kratki w kształcie „V” bez emblematów w połączeniu z logotypem smart powyżej, marka nawiązuje do stylistycznych początków pierwszych modeli. Nowa kolorystyka jest nowością dla obu modeli: po raz pierwszy przednie kratki fortwo i forfour są pomalowane w kolorze nadwozia, a nie w kontrastowym odcieniu.
Reflektory również zapewniają nową klarowność w strukturze. Dzięki systematycznemu przejściu na napędy elektryczne, dostępna jest również opcja jasnych i trwałych pełnych reflektorów LED. Smart teraz przyjmuje aspekty pojazdów koncepcyjnych forease i forease+, które zachwycały ludzi w produkcyjnych modelach. Trzy duże aktywne elementy LED zapewniają nie tylko charakterystyczną grafikę świetlną, ale oprócz świateł mijania i drogowych również pełnią rolę wskaźników kierunku. W połączeniu z wskaźnikami, nowe opcjonalne reflektory LED powitają kierowcę imponującym pokazem powitania po odblokowaniu pojazdu.
Lampy tylne w zaktualizowanych modelach smart to kolejny wizualny i techniczny wyróżnik. Z charakterystyczną rombową podstawową geometrią, setki starannie rozmieszczonych elementów oświetleniowych LED tworzą kontury lamp. Pod podłużną plastikową osłoną zapewniają nie tylko specjalny efekt głębi, ale także jednolite oświetlenie. To prowadzi do zmieniającej się grafiki świetlnej, w zależności od odległości i kąta widzenia.
Pozostałe cechy stylistyczne pozostają typowo smart. W połączeniu z kołami zamontowanymi na równi z szerokimi nadkolami, jego „projekt typu jeden i pół pudełka” z niezwykle krótkimi zwisami z przodu i z tyłu wciąż skutkuje charakterystycznym mocnym wyglądem na drodze. Linia wzroku oraz rekordowa zwrotność pozostają mocnymi argumentami na korzyść mini-metropolisty, oczywiście.
Jego przestronność również pozostaje hojna. Fortwo i forfour wciąż są bezkonkurencyjne pod względem przestrzeni wewnętrznej w relacji do wymiarów zewnętrznych. Żaden inny samochód nie oferuje tyle miejsca na tak małej powierzchni jak dwa nowe modele smart. Aby umożliwić jeszcze lepsze wykorzystanie przestrzeni, projektanci opracowali nową konsolę środkową. Zamiast ukrytej szuflady po boku, teraz znajduje się duża komora ładunkowa przed dźwignią wyboru, którą można zamknąć pokrywą rolowaną. Nawet największe smartfony można teraz bezpiecznie schować w tym miejscu. Alternatywnie, nowa komora ładunkowa może również pomieścić dwa kubki dzięki wyjmowanemu uchwytowi na kubki.
Odśwież – Zawsze na bieżąco: nowa koncepcja infotainment
Oprócz nowej konsoli środkowej, najbardziej uderzającą innowacją we wnętrzu jest znacznie rozszerzony system mediów łączących. Nowo opracowana generacja infotainment otwiera nowy wymiar elastyczności i łatwości użytkowania. Nowa koncepcja UX oznacza, że smart po raz pierwszy polega wyłącznie na bezproblemowej interakcji z telefonami komórkowymi klientów i ich mocą obliczeniową.
Skupiając się na istocie, takiej jak ośmiocalowy ekran dotykowy i wysoka kompatybilność z różnymi systemami smartfonów, klienci otrzymują nie tylko bardziej przystępną rozwiązanie infotainment, ale przede wszystkim rozwiązanie, które jest dla nich intuicyjne w obsłudze i możliwe do aktualizacji. Gdy tylko przełączą się na nowy smartfon lub aktualizacja oprogramowania udostępni nowe aplikacje, natychmiast zostaną one również wprowadzone w smart.
Dzięki tej przyjaznej dla klientów koncepcji smart wyraźnie odróżnia się od konkurencji i pokazuje, że najczęściej najprostsze rozwiązania przynoszą największe korzyści.
Zdalnie – Nieskończone cyfrowo. I odwrotnie
Smart staje się nie tylko nieskończenie elektryczny, ale także nieskończenie cyfrowy. Aby zaoferować klientom jak najlepszą obsługę, smart przeprojektował całą swoją cyfrową ofertę. Nowy wygląd jest nie tylko łatwiejszy i bardziej intuicyjny w obsłudze, ale przede wszystkim ustandaryzowany. Strony internetowe oraz aplikacje na smartfony i urządzenia noszone teraz mają tę samą minimalistyczną interfejs.
Aplikacja smart EQ Control przynosi elektryzującą mobilność na smartfony kierowców. To cyfrowy towarzysz dla kierowców smart, który umożliwia im zdalne sprawdzenie statusu swojego pojazdu. Dzięki temu zawsze wiedzą o zasięgu swojego pojazdu i poziomie naładowania akumulatora, a także mogą wygodnie planować codzienne trasy. Wstępne sterowanie klimatyzacją, które pozwala na ogrzewanie lub chłodzenie samochodu wygodnie za pomocą aplikacji, to jedna z ważnych funkcji aplikacji.
Od momentu wprowadzenia w zeszłym roku, klienci korzystają z usług cyfrowych średnio co dwa dni. Dalszy rozwój aplikacji smart EQ Control oparty jest na opiniach, życzeniach i sugestiach poprawy tej grupy.
W wyniku tego aplikacja zyskuje nowy wygląd w związku z liftingiem modelu. Design jest teraz zintegrowany z nowo zaprojektowanym minimalistycznym interfejsem cyfrowych usług smart. Nie tylko interfejs aplikacji został zoptymalizowany. Nowa wersja poprawia również bezpośrednią interakcję z klientami. Dzięki nowo utworzonemu polu komunikacji, nakładka komunikacyjna, wiadomości mogą być szybko i bezpośrednio wysyłane do kierowcy smart. Dzięki temu można na przykład informować klientów o nadchodzącej konserwacji lub statusie aplikacji.
Kolejną prośbą ze strony klientów był szybszy dostęp do najważniejszych funkcji aplikacji. Dzięki integracji z widgetami smartfonów i aplikacją na Apple Watch, smart teraz jeszcze bardziej bezpośrednio informuje użytkowników. Rzucając szybkie oko na Apple Watch na swoim nadgarstku, klienci mogą teraz sprawdzić aktualny status naładowania akumulatora, sprawdzić zasięg pojazdu lub uruchomić wstępne sterowanie klimatyzacją. To sprawia, że aplikacja smart EQ Control i jej funkcje są jeszcze łatwiej dostępne i tworzy cyfrowe połączenie między klientem a ich smart.
„Mój smart”: śledzenie swojego smart
Jako centralne miejsce dostępu, „mój smart” tworzy węzeł dla wszystkich cyfrowych usług związanych z marką. Kiedykolwiek i gdziekolwiek. Klienci mogą w czasie rzeczywistym sprawdzić lokalizację swojego smart. „Mój smart” umożliwia również zdalny dostęp. Dzięki temu możliwe jest na przykład bezkluczykowe zamykanie i otwieranie pojazdu.
Usługi smart „ready to”: akumulowanie cyfrowej wartości dodanej
Oferta mobilności smart obejmuje przyjazne dla klienta usługi od sześciu lat, co czyni ją pionierem kompleksowych usług mobilności. smart „ready to” oznacza innowacyjne usługi, które ułatwiają życie w mieście. Smart założył smart lab w 2016 roku jako myślowy hothouse marki, aby przyspieszyć rozwój i wdrażanie kreatywnych projektów mobilności miejskiej.
Dalsze nowatorskie usługi są w fazie rozwoju w smart lab. Będą sukcesywnie udostępniane wszystkim kierowcom smart w pakiecie „ready to” za pośrednictwem aktualizacji OTA, bez konieczności odwiedzania warsztatu.
Usługi nadal są grupowane w jednej aplikacji mobilnej i sprawiają, że smart staje się pełnozakresowym dostawcą usług mobilnych. Ułatwiają wszystkie aspekty prowadzenia pojazdu. Nie ma znaczenia, czy chodzi o informacje o samym samochodzie, ładowaniu, parkowaniu, nawigacji, ładunku, czy nawet współdzieleniu z przyjaciółmi i sąsiadami – „ready to” obejmuje wszystkie te funkcje w jednej aplikacji mobilnej. Nowy interfejs użytkownika sprawia, że korzystanie z usług jest dziecinnie proste. Modułowy dashboard dodatkowo zwiększa komfort korzystania. Aplikacja wykorzystuje nawet sztuczną inteligencję do przewidywania życzeń użytkownika w danej sytuacji.
Programiści w smart lab zajmują się nie tyle tworzeniem produktu zgodnego z duchem czasu, co generowaniem prawdziwej wartości dodanej. W tym celu kontynuują rozwój usług smart „ready to”. Wszystkie usługi mające na celu ułatwienie życia w mieście są zbierane w jednej aplikacji mobilnej. Po raz pierwszy usługi pokazują użytkownikom w nowym centrum sterowania „mój smart” nie tylko informacje o statusie, gdy pojazd jest w ruchu, ale również zgłaszają stacje ładowania podczas jazdy, gdy akumulator ma niski poziom naładowania.
„ready to share”. Dzielenie się w prosty sposób
Od 2016 roku smart „ready to share” upraszcza prywatne współdzielenie samochodów tak łatwo, bezpiecznie i komfortowo jak car2go. Upoważnieni użytkownicy mogą otwierać modele smart znajomych w kilka sekund, używając swojego smartfona. smart „ready to share” oparty jest na smartfonie i wykorzystuje funkcję bezkluczykowego dostępu do pojazdu. Trzy czynniki sprawiają, że smart „ready to share” jest wyjątkowy: bezpieczeństwo i ochrona rozwiązania dostarczonego przez producenta, pełna kontrola właściciela pojazdu jako jedynego administratora i decydenta oraz prosta i niedroga obsługa.
Funkcja płatności dla „ready to share” pomaga właścicielom smart, którzy współdzielą swoje samochody, podzielić koszty. Właściciel smart może zaprosić przyjaciół i znajomych do korzystania z ich pojazdu w dwóch grupach użytkowników: użytkownicy w grupie „Darmowe podróże” mogą prowadzić pojazd bez opłat, natomiast w grupie „Podziel się kosztami podróży” właściciel może ustawić indywidualną cenę na minutę. Dane płatności są przechowywane, aby zapewnić bezproblemową płatność.
Funkcja płatności początkowo jest dostępna w Niemczech; usługa „ready to share” jest dostępna w Niemczech, Francji, Hiszpanii i Włoszech.
„ready to park”: Wygodniejsze parkowanie przez aplikację
Wygodna funkcja wyszukiwania miejsc parkingowych online. Dzięki „ready to park” jedno spojrzenie na smartfona wystarczy, aby zobaczyć dostępne opcje parkingowe w wybranym obszarze w czasie rzeczywistym. W niektórych przypadkach można zarezerwować znalezione miejsca parkingowe bezpośrednio – do natychmiastowego wykorzystania lub nawet do 30 dni wcześniej.
„ready to spot”: Powrót do smarta w mgnieniu oka
Usługa smart „ready to spot” pokazuje nie tylko, gdzie smart jest zaparkowany, ale także najlepszą trasę, aby się tam dostać. Zintegrowana aplikacja „REACH NOW” umożliwia również porównanie i bezpośrednią rezerwację różnych środków transportu, takich jak lokalny transport publiczny czy car sharing. W razie potrzeby aplikacja „ready to spot” może również włączyć na chwilę światła parkingowe zaparkowanego samochodu, aby ułatwić kierowcy znalezienie pojazdu.
„ready to pack”: Łatwe załadunek
Aplikacja „pactris” od dwóch lat pomaga kierowcom smart załadować bagażnik: „pactris” wykorzystuje zaawansowany algorytm, który informuje użytkownika podczas zakupów, czy i jak wszystko pomieści się w bagażniku smarta. Użytkownik skanuje kod kreskowy produktu – na przykład w sklepie meblowym – a aplikacja, zintegrowana z aplikacją „ready to pack”, pokazuje, jak paczki zmieszczą się w smart.
Alternatywnie, użytkownik może wybierać przedmioty z ciągle rosnącej bazy danych, w której przechowywane są typowe przedmioty. Aplikacja pokazuje również, czy na przykład skrzynka na napoje lub walizka nadal zmieści się w fortwo lub forfour. Funkcja rzeczywistości rozszerzonej umożliwia także bezpośrednie skanowanie obiektu za pomocą kamery smartfona.
„odzyskanie kradzieży”: Cyfrowy wczesny system ostrzegania przed kradzieżą
Szybka pomoc, gdy smart znika. Dzięki „odzyskiwaniu kradzieży”, użytkownicy są informowani za pomocą powiadomienia push, gdy pojazd opuszcza wcześniej zdefiniowany obszar – geofence. W przypadku opuszczenia pojazdu przez pojazd z wcześniej zdefiniowanego obszaru, użytkownik otrzymuje automatyczne ostrzeżenie oraz krok po kroku instrukcje dotyczące aktywacji trybu odzyskania. Aplikacja prowadzi użytkownika przez cały proces, w tym informowanie policji o kradzieży samochodu z wszystkimi wymaganymi informacjami.
Reinvent – Trzy kliknięcia zamiast czterdziestopięciostronicowej listy cenowej
Dni żmudnego przeglądania listy cenowej są już za nami. W nowej generacji smart struktura poziomu wyposażenia staje się również mądrzejsza. Oprócz modelu bazowego, dostępne są trzy znane linie wyposażenia: passion, pulse i prime. Każdą linię można połączyć z jednym z trzech pakietów wyposażenia. Najmniejszy pakiet, „Advanced”, już zawiera nowy system mediów z integracją smartfonów, przedni podłokietnik oraz akustyczną pomoc parkowania. Na tym opiera się pakiet „Premium”, który dodatkowo obejmuje panoramiczny dach lub zatrzymanie przeciągu w kabriolecie fortwo, kamerę cofania i siatkę ładunkową w konsoli środkowej. Najbardziej zaawansowanym pakietem jest „Exclusive”, który oprócz wyposażenia „Premium” ma pełne reflektory LED z przodu i z tyłu oraz pakiet czujników z czujnikiem deszczu i światła, światłami przeciwmgielnymi z funkcją oświetlenia zakrętów, oświetleniem ambientowym w wnętrzu oraz automatycznie przyciemnianym wewnętrznym lusterkiem wstecznym.
Teraz wszystko, co klient musi zrobić, to wybrać kolor, a ich nowy smart jest gotowy. Ta decyzja jest teraz jeszcze trudniejsza, ponieważ nowe modele są dostępne w nowych, świeżych kolorach. Wnętrze również ma nowe wzory dla tkanin tapicerskich.
Odzyskaj – elektryzująca przyjemność z jazdy
Krótki rozstaw osi i ogromny ślad w połączeniu z bezpośrednim układem kierowniczym czynią smart wyjątkowo zwrotnym. Całkowicie elektryczne doznania z jazdy otwierają zupełnie nowy wymiar przyjemności z jazdy. Z 160 niutonometrów momentu obrotowego dostępnych natychmiast, nowe modele elektryczne przyspieszają znacznie lepiej, niż sugerowałoby 60 kW/82 KM oddzielnie wzbudzany silnik synchroniczny z tyłu.
Czas 4,8 sekundy do 60 km/h przy zielonym świetle czyni smart EQ fortwo coupé wystarczająco szybkim, aby przyciągnąć zdziwione spojrzenia i zapewnić cichą przyjemność z jazdy. Nowe modele smart systematycznie wykorzystują wszystkie mocne strony technologii napędu elektrycznego. Dzięki przemyślanemu pakowaniu i powrotowi do sedna marki, koncepcja pozostaje lekka i przyjazna dla środowiska, a także oferuje zrównoważoną mobilność w obszarach metropolitalnych.
Dlatego smart oferuje celowo kompaktowy akumulator wysokiego napięcia. Akumulator litowo-jonowy dostarczany przez należącą do Daimlera firmę Deutsche Accumotive składa się z trzech modułów HV i łącznie 96 ogniw HV, a jego pojemność wynosi 17,6 kWh, co wystarcza na zasięg 159 kilometrów (NEDC). Odpowiada to nie tylko kilkakrotnemu przeciętnemu dziennemu przejeżdżanym kilometrom w Niemczech, ale przede wszystkim zapewnia dużą odległość w środowisku metropolitalnym, gdzie energię można odzyskiwać poprzez rekuperację.
Proces rekuperacji oparty na radarze w mieście to szczególnie wygodna funkcja. Umożliwia smartowi automatyczne zwolnienie za pojazdem z przodu. Etapy jazdy i hamowania są idealnie skoordynowane, aby umożliwić maksymalne odzyskanie energii kinetycznej do akumulatora.
Aby smart mógł zachować zimną głowę nawet w ekstremalnych warunkach klimatycznych i pod dużym stresem, szczególną uwagę poświęcono zarządzaniu temperaturą w modelach elektrycznych. Podczas gdy wystarczające jest obfite chłodzenie powietrzem dla silnika elektrycznego, jego zamontowana flansza elektronika zasilająca chłodzona jest cieczą. Nawet akumulator wysokiego napięcia można całkowicie schłodzić. W razie potrzeby jest on włączany do obiegu chłodzenia napędu, aby pozostać w optymalnym zakresie temperatury w czasie dużego obciążenia lub podczas szybkiego ładowania, na przykład. To samo dotyczy bardzo niskich temperatur. Podgrzewacz akumulatora umożliwia nagrzewanie akumulatora dla optymalnej wydajności i efektywności.
Ładuj – Szybki i wszędzie dostępny ładowacz