Subaru zaprezentowało limitowaną edycję WRX STI w liczbie 209 sztuk na North American International Auto Show w 2019 roku, ujawniając pełny potencjał już cenionego czterodrzwiowego samochodu sportowego.
Subaru Tecnica International zostało założone w 1988 roku w celu tworzenia i rozwijania samochodów wyścigowych dla Subaru. Pojazdy sti zdobyły sześć mistrzostw świata w rajdach. Co ważniejsze, wskaźnik obecności na podium był wysoki: z 193 startów wyścigowych w oficjalnych samochodach STI, 122 zakończyło się na trzech najwyższych miejscach. Jednak gdy przeszło trzy dekady, w 2018 roku, japońska marka zdecydowała się na pełne zaangażowanie i stworzenie wyjątkowego pojazdu na rynek amerykański, którym był Subaru WRX STI S209. Chociaż dzielił wiele części ze swoim standardowym odpowiednikiem, auto było na znacznie wyższym poziomie. Było to najsilniejsze i najlepiej prowadzące się STI w historii. To, co zaczęło się jako projekt, okazało się ogromnym sukcesem. Co więcej, wszystkie 209 jednostek zniknęło szybko.
Nie trzeba być zapalonym fanem Subaru, aby zauważyć, że S209 różnił się od standardowego WRX STI. Owszem, żaden z nich nie wyglądał jak samochód na zakupy. Oba miały groźny wygląd. Jednak S209 miał coś wyjątkowego. Jego przedni zderzak miał szeroki dolny wlot powietrza flankowany ogromnymi bocznymi wlotami, które miały trzy poziome żaluzje, zwiększające siłę docisku na przednią oś. Dodatkowo, z każdej strony dolnego zderzaka znajdowały się skrzydełka. Z profilu, powiększone nadkola przypominały te z WRX STI, ale miały charakterystyczne emblematy STI S209 z tyłu.
Dzięki prześwitowi wynoszącemu 4,9 cala (12,5 cm), profil samochodu miał wyścigowy wygląd. Jego 19-calowe koła BBS z lekkiego stopu były dostępne w kolorze żółtym, podobnie jak te zamontowane w samochodzie rajdowym. STI oponił je w opony Dunlop 265/35R dla lepszej wydajności. Mimo wysokiej ceny, producent oferował go w zaledwie dwóch kolorach: białym lub niebieskim. Z tyłu, na pokrywie, producent umieścił funkcjonalny spojler z włókna węglowego, na którego zewnętrznych stronach widniały litery S209. Pod tylnym zderzakiem, ta specjalna edycja WRX STI miała duży dyfuzor flankowany czterema okrągłymi wydechami tytanowymi.
Wewnątrz, S209 otrzymało parę sportowych foteli Recaro z wysokimi bocznymi podparciami, czerwonym przeszyciem i czarnym zamszem dla przednich siedzeń. Kierowca miał przed sobą kierownicę o płaskim dnie pokrytą Alcantarą, z czerwonym znakiem STI na dolnym ramieniu. Na centralnym panelu producent umieścił siedmiocalowy ekran dotykowy dla systemu informacyjno-rozrywkowego, który wspierał Android Auto, ale nie Apple CarPlay. W tym samym czasie, na konsoli centralnej, Subaru zainstalowało pokrętło, które kontrolowało układ napędu na wszystkie koła, znany jako SI-Drive, między kierowcą a pasażerem z boku.
Jednak prawdziwa magia działo się pod jego maską. Pod maską STI zainstalowało słynny silnik EJ25 typu boxer. Turbosprężarka HKS zwiększyła moc z regularnych 309 PS (304 hp) do oszałamiających 346 PS (341 hp), którą przekazywała na wszystkie koła tylko za pomocą sześciobiegowej skrzyni manualnej. STI zamontowało hamulce Brembo w S209 z otworami wiertniczymi i wentylowanymi tarczami, które były chwytane przez sześciotłoczkowe zaciski z przodu i dwu-tłoczkowe z tyłu.
Subaru Tecnica International (STI), w pełni należąca do Subaru Corporation, zaprezentowała limitowaną edycję STI S209, pierwszy model z linii S produkowany wyłącznie na rynek amerykański. Jako produkt z linii S, STI S209 oferuje ulepszenia w zakresie mocy, prowadzenia, aerodynamiki i zaangażowania kierowcy. Finalny montaż odbywa się w Kiryu w Japonii, gdzie silnik zyskuje modyfikacje, a nadwozie zmiany, które wymagają homologacji na rynek amerykański przez STI; z tego powodu S209 uznawana jest za pierwszy „zbudowany przez STI” Subaru sprzedawane w USA. S209 kontynuuje tradycję wysokowydajnych modeli STi, które były dostępne wyłącznie na rynku krajowym w Japonii – od S201 z 2000 roku do S208 z 2018 roku.
Zaprojektowany z myślą o wysokowydajnej jeździe, S209 czerpie inspirację i technologie z najbardziej wymagającego pojazdu torowego STI: wyścigowego WRX STI Nürburgring Challenge, który zdobył klasę SP3T podczas 24-godzinnego wyścigu w Nürburgringu w 2018 roku, co było piątą dominacją STI w tej klasie w trudnym wyścigu wytrzymałościowym. S209, podobnie jak wyścigowy samochód Nürburgring Challenge, ma poszerzoną sylwetkę, co zwiększa całkowitą szerokość pojazdu do 72,4 cala, czyli o 1,7 cala szerszy niż standardowy WRX STI. Wypukłe nadkola pomieszczą szersze tory przednie i tylne (+0,6 cala z przodu i z tyłu) oraz opony Dunlop® SP Sport Maxx® GT600A o rozmiarze 265/35, które są zamontowane na lekkich, kutych felgach BBS o wymiarach 19 x 9 cali. Nowe opony, opracowane wyłącznie dla S209 przez Dunlop, mają znaczny wkład w osiągnięcie maksymalnego przyczepności bocznej przekraczającej 1,0 g. Wloty powietrza w przednich nadkolach zapewniają dodatkowe chłodzenie silnika, natomiast wloty w tylnych nadkolach niwelują turbulencje powietrza, zmniejszając opór. Hamulce Brembo z wentylowanymi stalowymi tarczami, sześciotłoczkowymi monoblokowymi zaciskami z przodu oraz dwutłoczkowymi zaciskami z tyłu zapewniają znakomitą siłę hamowania, częściowo dzięki ulepszonym klockom o wysokim współczynniku tarcia, które oferują lepszą odporność na blaknięcie.
Pod szerszą karoserią S209 znajdują się specjalnie opracowane amortyzatory Bilstein®, wzmocnione sprężyny, 20-mm tylny stabilizator oraz poduszki typu pillow dla przednich i tylnych wahaczy. S209 ma wzmocnienia przedniego wspornika i tylnych ram, a także elastyczną belkę wspornika przedniego i elastyczne wzmocnienia. Elastyczna belka wspornika, w przeciwieństwie do standardowej sztywnej belki, jest podzielona i połączona za pomocą stawów kulowych, co pozwala na ruch wzdłużny, jednocześnie wspierając boczną sztywność nadwozia. Efektem jest optymalna przyczepność opon w momentach bocznych oraz komfort jazdy w momentach wzdłużnych. W międzyczasie wzmocnienia aplikują napięcie między nadwoziem a wspornikiem, optymalizując elastyczność podwozia, co poprawia stabilność podczas zakrętów oraz oferuje lepszą jazdę, prowadzenie i reakcję na kierownicę. Inne technologie z wyścigowego samochodu Nürburgring, które znalazły się w S209, to przednie, tylne i boczne spoilery; spojlery na zderzaku przednim; oraz karbonowa pokrywa dachowa i tylne skrzydło.
S209 napędza gruntownie zmodyfikowana wersja legendarnego silnika BOXER EJ25 o pojemności 2,5 litra z turbodoładowaniem. Dzięki turbosprężarce STI produkowanej przez HKS®, EJ25 generuje szacunkowo 341 koni mechanicznych, częściowo dzięki większej turbinie i sprężarce (odpowiednio o 6 i 8 procent większym w porównaniu do WRX STI) oraz maksymalnemu ciśnieniu doładowania, które zostało zwiększone do 18,0 psi (16,2 psi dla WRX STI). Silnik BOXER z numerem seryjnym S209 wykorzystuje kute tłoki oraz korbowody, które są zarówno lżejsze, jak i mocniejsze. Moment obrotowy w zakresie średnich obrotów również wzrasta o 10 procent przy 3,600 obr./min, co pozwala uzyskać wyższe prędkości wyjścia z zakrętów podczas jazdy torowej.
Dla maksymalnego zaangażowania kierowcy, S209 dostępny jest wyłącznie z 6-biegową manualną skrzynią biegów o bliskim przełożeniu, która kieruje moc na stały napęd na wszystkie koła Subaru Symmetrical All-Wheel Drive z przednimi i tylnymi różnicami o ograniczonym poślizgu, Centralnym Różnicą Sterowanym przez Kierowcę (DCCD), Aktywnym Wektorowaniem Momentu i wielomodalnym systemem kontroli dynamiki pojazdu. Przeprogramowany system SI-Drive oferuje trzy tryby: Inteligentny (I) dla lepszej oszczędności paliwa i płynniejszej kontroli mocy; Sportowy (S) dla zoptymalizowanego balansu mocy między reakcją a kontrolą; oraz Sport Sharp (S#) dla osiągnięcia najlepszych czasów przyspieszenia. Inżynierowie STI zalecają tryb Sport nad Sport Sharp dla jazdy po torze, ponieważ mniej agresywna mapa gazu pozwala na większą kontrolę kierowcy.
Aby dostarczyć więcej powietrza do EJ25, S209 wykorzystuje system dolotowy o wysokim przepływie, który zawiera nowy kanał dolotowy, pudełko indukcyjne z stożkowym filtrem powietrza, silikonowy kanał dolotowy turbo oraz, w nawiązaniu do WRX STI z lat 2004-2007, system zraszania wody dla intercoolera, który obniża temperaturę intercoolera za pomocą ręcznie obsługiwanych łopatek na kierownicy. Więcej powietrza wymaga więcej paliwa, dlatego S209 otrzymuje nową pompę paliwową o wysokim przepływie, większe wtryskiwacze paliwa oraz moduł sterujący silnikiem dostosowany przez STI. Wysoce wydajne tłumiki oferują o 17 procent mniejszy opór powietrza, podczas gdy większe, ręcznie polerowane końcówki wydechowe ze stali nierdzewnej – o średnicy 101 mm – zapewniają agresywny wygląd i brzmienie.
S209 przeszło wiele poprawek, aby wyróżnić się spośród innych sedanów STI. Emblemat STI zastępuje tradycyjne logo Subaru w centralnej części D-kształtnej kierownicy, która jest owinięta materiałem Ultrasuede® z srebrnym przeszyciem, co również znajduje odzwierciedlenie w pokrywie skrzynki schowka na konsoli centralnej. Na konsoli centralnej znajduje się emblemat z numerem seryjnym S209, a emblematy S209 zdobią deskę rozdzielczą po stronie pasażera oraz oparcia foteli Recaro® z przodu, które mają nowe wkładki w srebrnym kolorze. Na zewnątrz, specjalne emblematy S209 umieszczone są na przednim grillu i nadkolach oraz na tylnej pokrywie bagażnika.