Fourth generation model Prius, znany jako XW50, został zaprezentowany we wrześniu 2015 roku w Las Vegas, a już w 2018 przeszedł drugą modernizację.
Toyota odświeżyła Priusa na rok modelowy 2019 i poprawiła jego różne aspekty, począwszy od wyglądu zewnętrznego, wnętrza, a kończąc na napędzie. Producent zrozumiał, że oferowanie jednego z najlepszych hybryd w tej klasie to za mało, aby dominować na rynku. W efekcie nowa wersja starała się zaimponować klientom sportowym wyglądem, podczas gdy silnik benzynowo-elektryczny cieszył się dużym uznaniem.
Podczas gdy pierwsze trzy generacje Priusa nie wyróżniały się zbyt nowoczesnym designem, czwarta generacja została zaprezentowana z wyglądem łatwym do odróżnienia. Miała nietypowo wyglądające reflektory. Odświeżona wersja natomiast porzuciła to rozwiązanie na rzecz lamp, które nie przypominały inspiracji z kreskówek i miały diody LED. Ich kształt przypominał boomerangi, z garbato uformowanymi bokami. Dodatkowo, producent umieścił zestaw lamp przeciwmgielnych w dolnym grillu, który ozdabiał przednią część pojazdu. W tym samym czasie górna, wąska część grilla została przerwana przez niebieską emblemat Toyoty.
W czwartej generacji Priusa Toyota starała się nadać mu sportowy charakter. W rezultacie zespół projektowy stworzył wznoszącą się linię boczną, która zaczynała się od reflektorów i ciągnęła aż do tylnej części pojazdu, powyżej LED-owych świateł tylnych. Inną istotną zmianą była nazwa poszczególnych wersji, która nie stosowała oznaczeń One, Two, Three i Four oraz systemu Touring. Zamiast tego były one oznaczone od L Eco do Limited, przez LE, LE AWD-e, XLE i XLE AWD-e. W zależności od wersji wyposażenia, samochód mógł być wyposażony w obręcze aluminiowe o średnicy do 17 cali. Z tyłu, klapa bagażnika była nowa, a część świateł tylnych została w nią wkomponowana.
Wnętrze auta zostało wzbogacone o nowy system multimedialny Toyota Entune z 11,5-calowym ekranem dotykowym umieszczonym na centralnej desce, poniżej środkowych nawiewów, otoczonym przyciskami i pokrętłami. Pod nim producent umieścił selektor biegów w nietypowym miejscu z krótkim poziomym drążkiem. W centralnej konsoli znalazła się indukcyjna ładowarka do telefonów komórkowych. Kolejną istotną aktualizacją był kolorowy wyświetlacz wieloinformacyjny na desce rozdzielczej, który miał wyższą rozdzielczość niż wcześniej.
Pod maską Toyota zachowała ten sam silnik 1.8 litra z naturalnym zasysaniem o mocy 98 PS (97 hp), który był sparowany z elektrycznym silnikiem w wersjach z napędem na przednią oś. W wersjach z napędem na wszystkie koła znajdował się dodatkowy silnik na tylną oś, który włączał się tylko wówczas, gdy było to potrzebne, a jego działanie było kontrolowane elektronicznie przez komputer pokładowy samochodu.
Jeśli chodzi o model Prius 2019, hasło „Jedźmy w miejsca” można rozszerzyć na „jedźmy w więcej miejsc, w różnych warunkach” dzięki nowemu systemowi AWD-e. Zaprojektowany, aby zapewnić większą pewność i kontrolę w mniej sprzyjających warunkach pogodowych i drogowych, elektryczny napęd na wszystkie koła jeszcze bardziej zwiększa możliwości, gdzie Toyota Prius może zabrać kierowców.
Nowy system AWD-e w Priusie z pewnością dostarczy dodatkowej przyczepności i pewności kierowcom, ale w prawdziwie Priusowym stylu, model AWD-e 2019 będzie jednym z najbardziej oszczędnych paliwowo samochodów osobowych z napędem na wszystkie koła dostępnych w USA, dzięki prognozowanym przez producenta wartościom spalania: 52 mpg w mieście / 48 mpg na autostradzie / 50 mpg łącznie. Toyota szacuje, że model AWD-e może stanowić nawet 25 procent rocznej sprzedaży Toyoty Prius w USA.
System AWD-e Toyoty jest idealny dla Priusa. Automatyczny system na żądanie nie wymaga centralnego dyferencjału ani innych urządzeń rozdzielających moment obrotowy, ani wału napędowego z przodu na tył. Zamiast tego, „e” w AWD-e oznacza elektryczny. Toyota Prius AWD-e wykorzystuje niezależny elektryczny silnik tylny bez magnesów (pierwszy taki w Toyocie), aby napędzać tylne koła przy prędkości od 0 do 6 mph, a następnie, w razie potrzeby, do 43 mph. Ten system dostarcza moc do tylnych kół, umożliwiając ruszanie z miejsca, a system na żądanie rozpoznaje, kiedy napęd na wszystkie koła nie jest potrzebny, aby zapewnić doskonałą efektywność paliwową.
Dodanie dostępnego systemu AWD-e to tylko część szerszej rewizji modelu Prius 2019, który zadebiutuje nowo odświeżonym stylem z przodu i z tyłu oraz dodatkowymi aktualizacjami wnętrza. Nie zapominajmy, że wersja z napędem na przednie koła (FWD) Toyoty Prius nadal zaoferuje imponującą efektywność paliwową, za którą jest znana, z prognozowanym zużyciem paliwa wynoszącym 58 mpg w mieście / 53 mpg na autostradzie / 56 mpg łącznie w wersji L Eco, podczas gdy modele LE, XLE i Limited mają prognozowane wartości spalania 54 mpg w mieście / 50 mpg na autostradzie / 52 mpg łącznie.
Prius 2019 przyjmuje również znaną strategię oznaczeń modeli, stosowaną w całej rodzinie Toyoty, rezygnując z cyfr na rzecz etykiet L Eco, LE, XLE i Limited. Prius zyska również dwa nowe kolory na rok 2019: Supersonic Red i Electric Storm Blue. Model AWD-e będzie oferowany w wersjach LE i XLE oraz wprowadzi nowe dwukolorowe 15-calowe felgi aluminiowe (z osłoną).
Modele AWD-e korzystają z nowo opracowanej kompaktowej baterii Nickel-Metal Hydride (Ni-MH), która została zaprojektowana z myślą o doskonałej wydajności w warunkach zimowych. Bateria AWD-e mieści się pod tylnym siedzeniem, nie wpływając na pojemność bagażnika. Modele FWD będą wyposażone w akumulator litowo-jonowy.
Modele Toyoty Prius AWD-e oferują tę samą pojemność bagażową wynoszącą 65,5 cu. ft. z opadającymi standardowymi tylnymi siedzeniami dzielonymi w proporcji 60:40, co jest więcej niż w niektórych małych SUV-ach i większe niż w większości pełnowymiarowych sedanów. Aby zwiększyć możliwości przewozowe, Prius AWD-e zaoferuje dostępne prawdziwe akcesoria Toyoty do mocowania belek bagażowych na dachu, na przykład do przewozu rowerów, kajaków, snowboardów lub bagażnika. Prius AWD-e XLE wyposażony jest w podgrzewane przednie siedzenia wykończone SofTex z 8-kierunkową regulacją elektryczną siedzenia kierowcy.
Kierownica wykończona SofTex i podgrzewana, wyposażona jest w właściwości regulujące temperaturę powierzchni, aby zapewnić większy komfort w gorących lub zimnych warunkach. Kierownica integruje również przełączniki do systemu audio Entune, wyświetlacza wieloinformacyjnego i zdalnych sterowników telefonów Bluetooth.
Prius standardowo wyposażony jest w system inteligentnego klucza do drzwi kierowcy, przycisk startu oraz zdalne podświetlane wejście. Wersje XLE i Limited obejmują standardowy system inteligentnego klucza na trzech drzwiach. Adaptacyjny system oświetlenia przedniego jest dostępny w wersji XLE i standardowy w wersji Limited. A system Toyota Safety Connect, standardowy w modelach Limited, obejmuje pomoc w nagłych wypadkach, lokalizator skradzionych pojazdów, pomoc drogową oraz automatyczne powiadomienia o kolizji i jest dostępny z darmowym, trzyletnim okresem próbnym.
Standardowy system Toyota Safety Sense
Wszystkie modele Prius 2019, w tym wersje AWD-e, są standardowo wyposażone w Toyota Safety Sense P (TSS-P). Używając radaru fal milimetrowych i jednookiego czujnika kamery, by pomóc wykrywać pieszych, pojazdy, linie na drodze i światła w otoczeniu, TSS-P oferuje kompleksowy zestaw aktywnych funkcji bezpieczeństwa, w tym: system zapobiegania kolizjom z wykrywaniem pieszych (PCS z PD), ostrzeżenie o opuszczeniu pasa ruchu z asystentem kierownicy (LDA z SA), automatyczne światła drogowe (AHB) oraz dynamiczny tempomat radarowy o pełnym zakresie prędkości (DRCC).
Ponieważ wszystkie modele Toyoty Prius, w określonych okolicznościach, mogą działać tylko w trybie elektrycznym, podczas którego są praktycznie bezgłośne, wprowadzono system powiadamiania o bliskości pojazdu (VPNS), aby pomóc zaalarmować pieszych i rowerzystów.
Wysoka technologia
Wszystkie modele Prius dzielą cechy wnętrza, w tym znajomy interfejs centralnego ekranu. 4,2-calowy kolorowy wyświetlacz wieloinformacyjny z konfigurowalnymi ekranami dodaje wskaźnik systemu AWD-e do menu wyświetlaczy, które obejmują także monitor energii, wskaźnik systemu hybrydowego, oceny efektywności, zapis oszczędności, monitor jazdy, ekologiczny portfel, dziennik ekologiczny, kontrolę klimatu, systemy wsparcia kierowcy, treść systemu audio oraz nawigacji. Dla doskonałych informacji w wysokiej technologii dostępny jest kolorowy wyświetlacz Head-Up (HUD), który pokazuje prędkościomierz, nawigację i wskaźnik systemu hybrydowego w linii wzroku kierowcy.
Standardowy system audio Entune dla modeli AWD-e obejmuje pakiet multimedialny Entune: wyświetlacz dotykowy 6,1 cali, odtwarzacz CD AM/FM, 6 głośników, złącze audio, jeden port USB 2.0 z możliwością podłączenia iPoda oraz dwa porty USB 2.1 amperowe do ładowania, zaawansowane rozpoznawanie głosu, bezprzewodowe połączenie Bluetooth, dostęp do książki telefonicznej i strumieniowanego odtwarzania muzyki, Siri Eyes Free oraz zintegrowany wyświetlacz kamery cofania. W wersji Limited standardowo dostępny jest system audio Entune Premium JBL z zintegrowaną nawigacją i pakietem aplikacji, z dużym 11,6-calowym wyświetlaczem multimedialnym HD.
2019 Prius – cechy mechaniczne
Toyota Prius AWD-e dzieli system Hybrid Synergy Drive z innymi modelami Prius. System łączy moc silnika benzynowego o pojemności 1,8 litra i dwóch silników/generatorów za pomocą elektronicznie sterowanej przekładni bezstopniowej (CVT). Elektronicznie sterowany system hamulcowy koordynuje kontrolę między hamowaniem regeneracyjnym a hydrauliczną siłą hamowania pojazdu, aby zapewnić optymalne osiągi hamulców i ich odczucie.
Silnik benzynowy 2ZR-FXE o pojemności 1,8 litra i 4 cylindrach sam w sobie jest wzorem wysokiej efektywności. Dzięki ultra-niskim wewnętrznym tarciom i efektywnemu spalaniu, osiąga ponad 40 procent efektywności cieplnej, co należy do najwyższych wartości na świecie dla silników benzynowych.
Prius osiąga dużą część swojej efektywności paliwowej dzięki aerodynamicznej konstrukcji z ultra-niskim współczynnikiem oporu powietrza wynoszącym 0,24, który należy do najniższych spośród aktualnych produkowanych samochodów osobowych. Automatyczna zasłona grilla zmniejsza opór powietrza, zamykając się, gdy nie jest potrzebny przepływ powietrza do chłodnicy. Nawet system klimatyzacji, który wykorzystuje cichy elektryczny kompresor, działa inteligentnie, aby maksymalizować efektywność energetyczną. Tryb Smart-flow (S-FLOW) kieruje przepływ powietrza tylko do siedzących pasażerów, aby oszczędzać energię i maksymalizować komfort.
Standardowe reflektory Bi-LED i tylne lampy kombinowane LED zmniejszają zużycie energii w porównaniu do halogenów, zapewniając lepsze oświetlenie i dłuższą żywotność. Kamera cofania jest standardem we wszystkich wersjach, a szklany panel z tyłu pod spojlerem poprawia widoczność w tył, stanowiąc jednocześnie charakterystyczny element designu.
Nowa globalna architektura Toyoty
Czwarta generacja Toyoty Prius jest zbudowana wokół nowej globalnej architektury Toyoty (TNGA). Platforma wprowadziła nową strukturalną budowę nadwozia, wielowahaczowe zawieszenie tylne oraz niższy środek ciężkości. Rezultatem dla Priusa jest wyjątkowe doświadczenie jazdy, w połączeniu z wzorową gładkością jazdy i cichą kabiną.