Cztery lata po premierze modelu i dwa lata po przejęciu firmy przez francuską grupę PSA, Vauxhall odświeżył ofertę Astra K, wprowadzając do znanego samochodu jeszcze więcej technologii.
Nazwa Astra była dobrze znana w Wielkiej Brytanii. Z badań Vauxhalla wynika, że co czwarty brytyjski kierowca miał lub prowadził ten samochód w swoim życiu. To jeden z najpopularniejszych samochodów w kraju, a producent starał się przekonać klientów, że mimo zerwania z General Motors, nadal warto na niego postawić. Dodatkowo, design auta zdobył uznanie, a współczynnik oporu powietrza wynoszący 0,26 był jednym z najlepszych na rynku. Wraz z odświeżoną wersją, producent poprawił silniki oraz technologię onboard.
Na przedzie samochód mógł być wyposażony w nowe reflektory IntelliLux, które mogły dostosowywać liczbę świecących diod LED, aby nie oślepiać kierowców nadjeżdżających z naprzeciwka. Dodatkowo, kamery umieszczone z przodu były w stanie odczytywać znaki drogowe i linie na drodze. Mogły również wykrywać przeszkody i ostrzegać kierowców. Ostry wygląd przedniego pasa charakteryzował nowy grill ozdobiony 3D siatką. Na dolnym zderzaku dostępne lampy przeciwmgielne LED były umieszczone w bocznych wlotach powietrza, które flankowały centralny wlot.
Z sportywnym profilem, Astra K, jak ją znali entuzjaści, miała wznoszącą się linię okien i design „floating roof”, podkreślony czarną dekoracją na słupku C. Chromowane wykończenie ozdabiało górną część linii okien, podczas gdy dolna była czarna. Słup B również był czarny, co nadawało autu kształt przypominający coupé. Nowy właściciel firmy zachował te same rzeźbione panele drzwiowe, mimo że były droższe w produkcji niż płaskie. Na koniec, z tyłu, pochylona klapa bagażnika miała zamontowany spoiler na górze tylnej szyby. Wydłużone światła tylne rozciągały się od błotnika na metalową część klapy i wyglądały ostro, nawiązując do designu reflektorów. Niżej, na zderzaku, producent całkowicie ukrył końcówki wydechu.
Wewnątrz klienci mogli znaleźć takie same komfortowe fotele przednie, opracowane we współpracy z Niemieckim Instytutem Zdrowia Kręgosłupa. Pomiędzy nimi producent zainstalował szerszą konsolę środkową, która mieściła dźwignię zmiany biegów, tackę do przechowywania i podłokietnik. Vauxhall zainstalował otwartą przechowalnię w centralnej części pod radiem. Na szczęście, Astra nie miała tak wielu przycisków jak jej poprzednik, Astra J. Zamiast tego, miała nową jednostkę infotainment umieszczoną na szczycie centralnego stosu, która zawierała nawigację oraz integrację z Apple CarPlay i Android Auto. Mogła również korzystać z systemu komunikacji OnStar, który zapewniał pomoc kierowcom. Z tyłu, kanapa mogła pomieścić trzech pasażerów na krótkich trasach.
Pod maską, Vauxhall zainstalował mocniejsze silniki, z niektórymi z nich przeniesionymi z Peugeot-Citroen. Silnik turbo o pojemności 1.0 litra przeszedł do historii i został zastąpiony jednostką 1.2-litrową. Dodatkowo, silnik wysokoprężny 1.5-litrowy inline-four obiecywał klientom doskonałą efektywność paliwową.
Jednym z najlepiej sprzedających się i ulubionych samochodów w Wielkiej Brytanii, Vauxhall Astra, jest marką rozpoznawalną wśród brytyjskich kierowców, z ponad trzema milionami sprzedanych egzemplarzy w ciągu ostatnich 40 lat, w tym ponad 30 000 w 2018 roku. Ponad 25 procent brytyjskich kierowców posiadało lub prowadziło Astre, więc reakcja na model z istotnymi zmianami zawsze odbije się echem na rynku.
Nowy Vauxhall Astra wyznacza standardy efektywności i niskiej emisji dzięki zupełnie nowym jednostkom napędowym na benzynę i olej napędowy. Oparty na szerokim sukcesie poprzedniego modelu, klienci skorzystają z mniejszej emisji CO2 oraz mniejszego zużycia paliwa, a także serii technologii i wyposażenia wiodącego w swojej klasie.
Dokładny rozwój w tunelu aerodynamicznym znacząco przyczynił się do redukcji zużycia paliwa i emisji CO2 o nawet 21 procent w porównaniu do poprzedniego modelu.
Z współczynnikiem oporu powietrza wynoszącym tylko 0,26, Astra prowadzi swoją klasę pod względem aerodynamiki. A przy 0,25 Cd, Astra Sports Tourer również jest najlepsza w swojej klasie. Te osiągi aerodynamiki uzyskano dzięki licznym rozwiązaniom, w tym pokrywie komory silnikowej, deflektorowym ramionom kontrolnym tylnej osi oraz pełnoekranowej osłonie.
Górne i dolne części grilla nowego Vauxhall Astra automatycznie otwierają się i zamykają niezależnie od siebie, co dodatkowo poprawia przepływ powietrza z przodu. Optymalizacja podwozia poprawia współczynnik oporu, redukując turbulencje.
Podwozie Astry również przeszło szereg ulepszeń. Nowe amortyzatory zapewniają lepszą kontrolę nad nierównościami, nawet na słabej nawierzchni, a układ kierowniczy przeszedł nową kalibrację, co poprawia prowadzenie przy wyższych prędkościach.
JEDNOSTKI NAPĘDOWE
Nowe turbodoładowane silniki benzynowe i diesla, które są tak ekonomiczne, jak żywe, są głównie odpowiedzialne za zauważalną poprawę efektywności Asty. Niskie wartości zużycia paliwa i CO2 są również wynikiem zastosowania sześciobiegowych skrzyń biegów oraz siedmiobiegowej skrzyni bezstopniowej (CVT), a po raz pierwszy w Vauxhallu – nowej dziewięciobiegowej automatycznej.
Kompaktowe, trzy cylindrowe silniki turbo na benzynę są dostępne w pojemnościach 1.2 i 1.4 litra. Dzięki nowemu silnikowi 1.2 Astra osiąga redukcję wagi o 6 kg w porównaniu do poprzedniego silnika 1.4T (150 PS). Z mocami od 110 PS do 145 PS i maksymalnym momentem obrotowym od 195 Nm do 236 Nm, uzyskują doskonałą równowagę między osiągami a wydajnością.
Astra 1.2 jest połączona z płynnie działającą sześciobiegową manualną skrzynią biegów, podczas gdy Astra 1.4 jest dostępna wyłącznie z nową siedmiobiegową CVT. Dzięki CVT kierowcy Astry mogą cieszyć się wygodą automatycznej zmiany biegów lub wybierać biegi samodzielnie za pomocą dźwigni zmiany biegów.
Integracja chłodzonego wodą kolektora wydechowego w głowicy cylindrów przyczynia się do szybkiego nagrzewania silnika, co obniża emisje po zimnym starcie.
Typowe dla Vauxhalla jest doskonałe przejrzyste reakcje na gaz silników benzynowych – przy 1 500 obr./min.
Silniki Diesla
Silniki diesla o pojemności 1.5 litra i trzech cylindrach w Vauxhall Astra oferują 105 PS i 122 PS oraz moment obrotowy od 260 Nm do 300 Nm. System wtrysku paliwa common rail działa pod ciśnieniem do 2 000 barów.
W przypadku najpotężniejszego silnika diesla, oprócz standardowej sześciobiegowej manualnej skrzyni biegów, dostępna jest możliwość płynnej dziewięciobiegowej automatycznej skrzyni biegów, która debiutuje w nowej Astrze.
Nowe silniki diesla wyróżniają się elektrycznie aktywowanym turbosprężarką z zmienną geometrią łopatek turbin oraz, podobnie jak ich odpowiedniki benzynowe, wałem wyrównawczym w bloku dla dodatkowego komfortu. Także kolektor wydechowy jest zintegrowany w głowicy cylindrów.
Optymalne oczyszczanie spalin w Astrze 1.5 diesel zapewnia system redukcji emisji składający się z pasywnego katalizatora utleniającego, wtryskiwacza AdBlue, katalizatora SCR i filtra cząstek stałych dla diesla.
ZAAWANSOWANE SYSTEMY ASYSTENCJI KIEROWCY I ŁĄCZNOŚCI
Nowy Vauxhall Astra jest dostępny z nową cyfrową kamerą przednią, która jest mniejsza i mocniejsza niż wcześniej, dzięki szybszemu procesorowi. Teraz nie tylko rozpoznaje pojazdy, ale także pieszych, co znacznie poprawia bezpieczeństwo. Co więcej, dzięki kamerze o wysokiej rozdzielczości, rozpoznawanie znaków drogowych może teraz przetwarzać jeszcze więcej znaków i wyświetlać je jako symbole na wyświetlaczu.
Cyfrowa kamera tylna, dostępna w wybranych modelach, jest również bardziej zaawansowana i współpracuje z nowym systemem multimedialnym Navi Pro. Widok ruchu za pojazdem na monitorze jest bardziej wyraźny i precyzyjny, a kontrasty są bardziej widoczne w ciemności.
Klienci Astry będą cieszyć się wysokim poziomem łączności dzięki inteligentniejszym, szybszym i bardziej intuicyjnym systemom Multimedialnym Radio, Multimedia Navi i Multimedia Navi Pro. Wszystkie systemy są kompatybilne z Apple CarPlay i Android Auto bez konieczności płacenia przez klientów drogich subskrypcji. Najlepszy w swojej klasie system Multimedia Navi Pro – już obecny w flagowym modelu Vauxhall Insignia – ma ośmiocalowy kolorowy ekran dotykowy i można go również obsługiwać za pomocą poleceń głosowych. Usługi nawigacji połączonej z informacjami o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym oraz aktualizacje map online sprawiają, że podróż staje się bardziej komfortowa, podczas gdy wyświetlacz nawigacji pojawia się z nowymi symbolami w świeżym, nowoczesnym wyglądzie. To samo dotyczy zestawu wskaźników, który wyposażony jest w nowy cyfrowy prędkościomierz.
Dostępna opcjonalnie funkcja E-Call umożliwia szybkie wezwanie pomocy. W razie potrzeby pomoc jest na wyciągnięcie ręki po naciśnięciu czerwonego przycisku. Jeśli napinacze pasów bezpieczeństwa lub poduszki powietrzne są aktywowane, system automatycznie wykonuje połączenie alarmowe.
Komfort to priorytet w nowym Vauxhallu. Praktyczną funkcją podczas podróży jest możliwość indukcyjnego ładowania kompatybilnych smartfonów przez bezprzewodowe ładowanie w wybranych modelach. Wystarczy, że kierowca umieści swój smartfon w otworze w konsoli centralnej.
Wysokiej jakości system dźwiękowy Bose, dostępny w wybranych modelach, przekształca nową Astrę w salę koncertową. Siedem głośników, w tym subwoofer RichBass pod bagażnikiem, zapewnia optymalne doznania słuchowe. Kierowca i pasażerowie są otoczeni bogatym dźwiękiem, niezależnie od tego, gdzie znajdują się w pojeździe. Ponadto za pomocą cyfrowego wzmacniacza można zapisać do ośmiu różnych profili dźwiękowych.
Ostatnim, ale nie mniej ważnym, nowym Vauxhall Astra, w wybranych modelach, jest ogrzewana szyba przednia, co sprawia, że prowadzenie w zimie jest bezpieczniejsze i bardziej komfortowe. Cienkie, prawie niewidoczne przewody w szybie zapewniają, że kierowcy Astry zawsze mają czysty widok na drogę w mroźne dni.
AERODYNAMIKA
Z imponującym współczynnikiem oporu powietrza wynoszącym 0,26, nowy Vauxhall Astra prowadzi w klasie pod względem aerodynamiki.
Aerodynamiczny kształt Astry odgrywa kluczową rolę w wyzwaniu zmniejszenia emisji CO2. Poprzez redukcję oporu, a tym samym również zużycia paliwa i emisji, Vauxhall pomaga klientom i menedżerom flotowym osiągnąć znaczące oszczędności kosztów, promując jednocześnie efektywną jazdę. Łącznie aerodynamiczne udoskonalenia nowego Vauxhall Astra oszczędzają 4,5 g CO2 na kilometr (zgodnie z cyklem WLTP).
Kluczowym elementem aerodynamicznego projektu nowej Astry jest aktywna pełnoekranowa osłona. Górna i dolna część grilla mogą być otwierane i zamykane, nawet niezależnie od siebie, co prowadzi do wysoce efektywnej jazdy w różnych warunkach rzeczywistych. Na przykład, dziesięcioprocentowe zmniejszenie oporu skutkuje redukcją zużycia paliwa o około dwa procent w Nowym Europejskim Cyklu Jezdnym (NEDC), a nawet do pięciu procent podczas jazdy z prędkością 70 mph. Redukcja oporu osiągnięta dzięki pełnoekranowej aktywnej osłonie sama w sobie obniża emisję CO2 w nowym Vauxhall Astra o nawet 2,0 g/km.
Pełnoekranowa osłona dostarcza także korzyści termalne, opóźniając chłodzenie po wyłączeniu silnika lub przyspieszając nagrzewanie silnika po zimnym starcie. Jest to szczególnie ważne zimą, zapewniając znaczące korzyści w zakresie zużycia paliwa i komfortu poprzez ogrzewanie wnętrza samochodu.