Jeśli ktoś zmniejszyłby Volkswagena Touareg cztery razy, otrzymałby mały pojazd typu crossover. Nazywa się T-Cross i oparty jest na modułowej platformie MQB, która znajduje się w modelach Polo, Golf, Jetta czy Tiguan. To tylko kilka przykładów z oferty Volkswagena.
Jego niewielkie wymiary zewnętrzne ułatwiają znalezienie miejsca parkingowego. Większy prześwit nie sprawi, że zakręt zniknie, ale przynajmniej nie będzie przeszkadzał podczas parkowania. Z przodu znajduje się zawieszenie typu McPherson, dostrojone pod kątem komfortu. Z tyłu jednak zastosowano zawieszenie półniezależne, co nie było zbyt komfortowe dla pasażerów siedzących z tyłu.
Wnętrze miało świeży i młodzieżowy charakter. Rozstaw osi wynoszący 2,56 m (100,8”) zapewniał wystarczająco dużo miejsca dla pasażerów z tyłu, a wysoka linia okien dawała wystarczającą przestrzeń nad głową. Zainstalowano w nim jednostkę infotainment z 8-calowym wyświetlaczem dotykowym, który był standardem we wszystkich wersjach (w zależności od rynku). Był kompatybilny z Android Auto i Apple CarPlay. Nie mógł mieć skórzanych siedzeń, ale wersja R-Design oferowała fotele z lepszym wsparciem bocznym.
Pod maską Volkswagen oferował szeroki wachlarz silników, od 95 KM do 150 KM, zarówno benzynowych, jak i diesla, wszystkie z turbodoładowaniem. Standardowa skrzynia biegów dla niektórych modeli to 5-biegowa manualna, podczas gdy inne wyposażone były w 6-biegową manualną, a nawet 7-biegową skrzynię dwusprzęgłową.
Volkswagen zaprezentował nowego VW T-Crossa, pierwszego małego SUV-a w swojej ofercie, kontynuując zdecydowaną ofensywę produktową w segmencie SUV, rozpoczętą w 2015 roku. Ten nowy model wkrótce zadebiutuje na rynkach trzech kontynentów, łącząc styl, praktyczność, elastyczność, łączność oraz oszczędność w paliwie, ustalając nowe standardy w swojej klasie. Miejski crossover okazuje się idealnym towarzyszem w codziennym życiu i nie tylko.
Dzięki Volkswagenowi T-Cross, marka wprowadza kolejny nowy model SUV: jeszcze krótki i tym samym lepiej przystosowany do miejskich warunków niż T-Roc, a także bardziej kompaktowy niż Tiguan. Ralf Brandstätter, dyrektor operacyjny marki Volkswagen, wyjaśnił podczas światowej premiery w Amsterdamie: „Dziś prezentujemy T-Crossa w trzech miejscach! Kilka godzin temu odkryliśmy go w Szanghaju, a São Paulo będzie następne dzisiaj wieczorem. To pokazuje, jak ważny jest T-Cross dla marki Volkswagen jako naprawdę globalny produkt.”
Nowy VW T-Cross jest świetnym towarzyszem na każdą okazję
Volkswagen T-Cross oparty jest na modularnej matrycy poprzecznej (MQB), co pozwala umieścić napędzany przedni oś z przodu. Przy całkowitej długości 4,11 metra, rozstaw osi wynoszący 2,56 metra jest stosunkowo przestronny, co zapewnia wystarczająco dużo miejsca dla pięciu osób. Aby zapewnić jak największą wszechstronność w wnętrzu, tylna kanapa może być przesuwana o 14 centymetrów, co pozwala na zwiększenie przestrzeni na nogi pasażerów lub na bagaż. Przestrzeń bagażowa mieści od 385 do 455 litrów. Dzięki tylnej kanapie, która może być całkowicie lub częściowo składana, w mig można stworzyć płaską przestrzeń ładunkową o pojemności sięgającej 1.281 litrów.
Nowy T-Cross oferuje wybór czterech silników turbo: trzech benzynowych i jednego wysokoprężnego. Dwa silniki benzynowe 1.0 TSI o trzech cylindrach z filtrem cząstek stałych generują moc 70 kW / 95 KM lub 85 kW / 115 KM. Najwyższym modelem jest silnik 1.5 TSI o czterech cylindrach z mocą 110 kW / 150 KM. Uzupełnieniem oferty jest silnik 1.6 TDI o czterech cylindrach z mocą 70 kW / 95 KM. Wszystkie silniki spełniają najnowsze normy emisji Euro 6d-TEMP.
Standardowe wyposażenie nowego T-Crossa obejmuje liczne systemy wspierające kierowcę, które wcześniej były zarezerwowane dla wyższych klas pojazdów. Razem z doskonałymi właściwościami zderzeniowymi pojazdu i wzorową ochroną pasażerów, zwiększają bezpieczeństwo, zmniejszają ryzyko kolizji i poprawiają komfort jazdy. W standardzie znajdują się system monitorowania obszaru Front Assist z funkcją monitorowania pieszych i systemem awaryjnego hamowania w mieście, asystent utrzymania pasa ruchu Lane Assist, asystent ruszania pod górę, proaktywny system ochrony pasażerów oraz system asystujący w zmianie pasa ruchu Blind Spot Detection z wbudowanym powiadomieniem o ruchu z tyłu. Jako opcje dostępne są system alertu dla kierowcy, automatyczny tempomat adaptacyjny i Park Assist.
Nowy Volkswagen T-Cross zapewnia najwyższy poziom łączności z otoczeniem. Nawet obsługa i personalizacja funkcji pokładowych są intuicyjne. Smartfony można ładować indukcyjnie, a do czterech portów USB zapewnia cyfrową wygodę.
Produkcja – Hiszpania, Ameryka Południowa i Chiny
Podobnie jak jego siostrzany model Polo, nowy T-Cross produkowany jest w hiszpańskiej fabryce Volkswagena w Nawarrze. Volkswagen planuje zainwestować około miliarda euro do 2019 roku, aby zaspokoić szczególnie silny wzrost na rynku kompaktowych SUV-ów. Jednocześnie zostanie tam utworzonych około 10% więcej miejsc pracy. W okresie 2017-2027 niezależne instytuty prognozujące szacują podwojenie liczby tzw. CUV (Crossover Utility Vehicles) w segmencie małych samochodów – do którego należy VW T-Cross. W Ameryce Południowej i Chinach – dwóch kolejnych rynkach wzrostu – powstają wersje T-Crossa dostosowane specjalnie do tych rynków.
Ofensywa SUV-ów Volkswagena
Dzięki nowemu Volkswagenowi T-Cross, Volkswagen kontynuuje swoją globalną ofensywę SUV-ową. Rozpoczęła się ona w 2016 roku wraz z obecnym Tiguanem. W 2017 roku dołączyły do niej Tiguan Allspace, mieszczący do siedmiu pasażerów, oraz bardziej kompaktowy T-Roc. Podobnie w 2017 roku zadebiutował Atlas, zaprojektowany na rynek amerykański, oraz jego chiński odpowiednik Teramont, oba w wersji siedmiomiejscowej.
W 2018 roku Volkswagen w Ameryce zaprezentował dwa koncepcyjne pojazdy Atlas: Cross Sport i Tanoak. W Chinach nowy Touareg zadebiutuje na rynku, towarzysząc dwóm przyszłym SUV-om dla tego regionu: potężnemu SUV-owi Tharu i zaawansowanemu SUV-owi średniej wielkości Tayron.