Choć wyścig o moc silnika jest powszechny w segmencie samochodów sportowych i super samochodów, było to nietypowe w kategorii małych crossoverów. A jednak Volkswagen rzucił wyzwanie swoim konkurentom, wprowadzając mocniejszą wersję T-Roca.
Kiedy Volkswagen opracowywał platformę MQB, stworzył ją z myślą o wielu pojazdach produkowanych pod swoją marką, w tym hatchbackach, kombi, SUV-ach i crossoverach. W rezultacie powstał T-Roc, który następnie wzbogacono o napęd z legendarnego Golfa R. Efektem była wersja T-Roc R, jedna z najszybszych crossoverów na rynku w 2019 roku.
Podczas gdy standardowy T-Roc wyglądał jak pojazd do przewożenia dzieci do szkoły, jego sportowy brat starał się być czymś więcej i to pokazać. W wyniku tego przedni zderzak był głębszy i miał duże wloty powietrza, które chłodziły radiatory za nimi. Dodatkowo producent zamontował pionowe diody LED do jazdy dziennej zamiast prostokątnych, które występowały w T-Rocu. Ponadto, dolna część zderzaka miała szeroki grill, który dopełniał mały obszar chłodzenia z górnej części.
Aby dodatkowo podkreślić sportowy charakter crossovera, Volkswagen dodał chromowane oznaczenie R na grillu. Klienci mogli zamówić subkompaktowego crossovera z 19-calowymi felgami ze stopów lekkich, na oponach 235/40. Srebrne osłony lusterka były standardem, natomiast czarny dach był opcją. Na koniec, z tyłu Volkswagen zamontował cztery wydechy, po dwa po obu stronach pojazdu, pod zderzakiem, flankujące dyfuzor w stylu fortepianowym.
Wnętrze zostało ulepszone w porównaniu do standardowego T-Roca, dzięki dodaniu foteli kubełkowych z wysokimi bokami z przodu, które zapewniały doskonałe wsparcie boczne podczas szybkiego pokonywania zakrętów. W zestawie wskaźników Volkswagen zdecydował się na konfigurowalny wyświetlacz cyfrowy, który mógł pokazywać mapę, wskaźniki i inne informacje pochodzące z komputera pokładowego samochodu. Na szczycie centralnej konsoli, pomiędzy pionowymi wentylatorami, T-Roc miał ekran dotykowy dla systemu multimedialnego z funkcjami Apple CarPlay i Android Auto.
Kierowcy byli rozpieszczani kołem kierowniczym o płaskim dnie oraz aluminiowymi pedałami. Z tyłu producent zamontował dzieloną kanapę, która była głównie przeznaczona dla dwóch dorosłych, z powodu wysokiego tunelu napędowego i konsoli centralnej. To mogło być rozkładane, aby zapewnić dodatkową przestrzeń w bagażniku o pojemności 392 litrów (13.8 cu-ft).
Jednak prawdziwą nowością w T-Rocu było to, co działo się pod jego skórą, gdzie Volkswagen właściwie wziął napęd z Golfa R i zamontował go w crossoverze. W efekcie wersja R tego subkompaktowego crossovera zyskała silnik czterocylindrowy o pojemności dwóch litrów z turbodoładowaniem, sparowany z siedmiobiegową automatyczną skrzynią biegów (dwusprzegłową) z kontrolą startu.
Moc była przekazywana na wszystkie koła za pomocą systemu Haldex, co oznacza, że przez większość czasu samochód był napędzany na przednie koła, a gdy zaszła potrzeba, elektroniczny system kontrolujący skrzynię biegów mógł przesłać do 50% mocy na tylne koła.
Mocny jak prawdziwy samochód sportowy, wygodny jak wszechstronny CUV – nowy Volkswagen T-Roc R to nowa gwiazda rodziny T-Roc. Generując imponujące 221 kW/300 KM, kompaktowy silnik Volkswagena R przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu 4,8 sekundy. Pojazd osiąga maksymalną prędkość 250 km/h, zanim elektronika ograniczy jego przyspieszenie w nowej wersji flagowej T-Roc.
Nowoczesny silnik 2.0 TSI z inteligentnym napędem na cztery koła 4MOTION zapewnia T-Roc R doskonałe właściwości jezdne. Turbodoładowanie i bezpośredni wtrysk generują już imponujący moment obrotowy 400 Nm przy niskich obrotach silnika. Dzięki szerokiemu zakresowi obrotów, Volkswagen T-Roc R zawsze znajduje się w idealnym zakresie wydajności w praktycznie każdej sytuacji. Wydajny system hamulcowy gwarantuje skuteczne hamowanie. Standardowa funkcja Launch Control zapewnia perfekcyjne przyspieszenie pojazdu. Przy maksymalnym obciążeniu, Elektroniczna Kontrola Stabilności (ESC) może być ręcznie dezaktywowana. Standardowa 7-biegowa skrzynia DSG została specjalnie dostosowana do dynamicznego charakteru T-Roc R. Sprawdzony napęd na cztery koła 4MOTION rozdziela nadmiar mocy pomiędzy koła przednie i tylne w ciągu milisekund, w zależności od poślizgu kół. Dzięki temu uzyskuje się najlepszą możliwą przyczepność – także w trudnych warunkach pogodowych, takich jak deszcz czy śnieg, a także na wymagającym terenie.
Wyrazisty wygląd zewnętrzny
Zderzaki w stylu R, wloty powietrza z czarnymi wstawkami oraz logo R w czarnej atrapie chłodnicy to typowe cechy rodziny wysokowydajnych Volkswagenów R. Reflektory LED zapewniają doskonałe oświetlenie drogi i wzorową widoczność pojazdu. Dodatkowe światła do jazdy dziennej zostały pionowo zintegrowane w przednim zderzaku, który został specjalnie zaprojektowany dla Volkswagena T-Roc R. Już z daleka wersja topowa linii produktowej jest nie do pomylenia. Tylne lampy LED są w ciemno czerwonym kolorze, typowym dla stylu R. Podwójne końcówki wydechu po lewej i prawej stronie tylnej części pojazdu zostały pokryte chromem. Opcjonalny układ wydechowy „R” Performance wykonany przez specjalistów z Akrapoviča charakteryzuje się charakterystycznym dźwiękiem, wyrazistym designem końcówek wydechowych oraz wagą zmniejszoną o około siedem kilogramów.
Sportowa kierownica z płaskim dolnym odcinkiem w wersji R z łopatkami
Wielofunkcyjna sportowa kierownica jest pokryta skórą i ma spłaszczony dolny odcinek. Wyraziste przeszycia w kolorze Crystal Grey oraz logo R czynią ją prawdziwą ozdobą. Dzięki przyjemnemu, grubemu wykończeniu, świetnie leży w dłoniach kierowcy, zapewniając bardzo bezpośrednie odczucie progresywnego układu kierowniczego VW T-Roc R. Przełożenie kierownicy zapewnia optymalną reakcję, która jest bardziej bezpośrednia i kontrolowana, a kontakt z nawierzchnią drogi jest doskonały. W połączeniu z seryjnym sportowym zawieszeniem, dynamika jazdy na krętych drogach jest zwiększona – a także ułatwia codzienną jazdę, na przykład podczas manewrowania i parkowania. Tył sportowej kierownicy wyposażony jest w dwie łopatki do ręcznej zmiany biegów. Kierowcy mogą za pomocą tych wygodnie umiejscowionych łopatek błyskawicznie zmieniać siedem biegów w skrzyni dwusprzęgłowej.
Inteligentna łączność i nowoczesne systemy wspomagające kierowcę
Imponujący 8-calowy ekran dotykowy TFT w formacie tabletu można sparować ze smartfonem w kilka sekund. W razie potrzeby, wybrane aplikacje dla Androida i iOS mogą być wyświetlane w dużym formacie i obsługiwane za pomocą App-Connect. Dotyczy to również elementów takich jak wpisy w książce telefonicznej, playlisty i wydarzenia w kalendarzu. Opcjonalny interfejs komfortowej ładowarki umożliwia bezdotykowe ładowanie akumulatora o wysokim napięciu. Alternatywnie, można również połączyć tablety i iPady za pomocą Wi-Fi. Wybierz różne profile i wyświetlacze za pomocą wielokolorowego Digital Cockpit.