Trzecia generacja największego SUV-a Volkswagena zadebiutowała w 2018 roku i była znaczącą poprawą w porównaniu do swoich poprzedników. To już nie był samochód masowej produkcji.
Niemiecki producent samochodów zbudował trzecią generację na tej samej platformie, co pozostałe duże SUV-y z grupy: Audi Q7, Bentley Bentayga, Porsche Cayenne oraz Lamborghini Urus. Mówiąc o tym, Touareg był najbardziej przystępnym cenowo pakietem wśród niektórych najlepiej zaprojektowanych samochodów w tej klasie. Nie był dostępny z najwyższymi, specyficznymi silnikami.
Na zewnątrz nowe, matrycowe reflektory LED stanowiły duży krok naprzód. Grille miało trzy poziome, chromowane paski, co potęgowało wrażenie szerokości samochodu. Reszta nadwozia charakteryzowała się prostymi liniami, które przypominały Passata Varianta (kombika).
Wewnątrz Touareg prezentował się znakomicie. Był całkowitym przeciwieństwem nijakiego wyglądu zewnętrznego. Na centralnej konsoli producent zainstalował ogromny, 15-calowy wyświetlacz dotykowy systemu infotainment. Cyfrowy kokpit (zestaw wskaźników) miał 12-calowy wyświetlacz. Jedynym minusem był kierownica, która miała ten sam design co ta w Polo. Pasażerowie na tylnych siedzeniach mieli dużo miejsca na nogi i głowę. Bagażnik oferował solidne 810 litrów przestrzeni (28,6 stóp sześciennych) i mógł zostać powiększony przez złożenie tylnych siedzeń do 1800 litrów (63,6 stóp sześciennych).
Jeśli chodzi o silniki, Touareg był dostępny na start w czterech wersjach, o mocach od 234 do 421 KM. Standardowa skrzynia biegów to 8-biegowa automatyczna, z napędem na wszystkie koła w całej gamie.
Volkswagen zaprezentował całkowicie przebudowanego Touarega w Chinach – flagowca marki. Wyposażony w nowoczesne systemy łączności oraz innowacyjne połączenie asystentów, komfortu, oświetlenia i infotainmentu, Volkswagen Touareg wskazuje drogę ku przyszłości. Jednocześnie ten ekskluzywny SUV ożywia swojego segmentu rynku czystą dynamiką. Największymi rynkami dla trzeciej generacji Touarega są Chiny, Europa i Rosja. Całkowita sprzedaż dwóch poprzednich generacji wynosi niemal milion sztuk. Volkswagen Touareg – tak komfortowy, jak i dynamiczny – jako najbardziej zaawansowany technicznie Volkswagen swojego czasu, ma potencjał zachwycić kierowców premium poszukujących technologii i designu, docierając do nowych grup docelowych.
Premiera Innovision Cockpit
Volkswagen po raz pierwszy prezentuje w nowym Touaregu w pełni zdigitalizowany Innovision Cockpit. Tutaj cyfrowe wskaźniki (Digital Cockpit z 12-calowym wyświetlaczem) oraz zaawansowany system infotainment Discover Premium (z 15-calowym wyświetlaczem) łączą się w cyfrową jednostkę sterującą, informacyjną, komunikacyjną i rozrywkową, która praktycznie nie wymaga konwencjonalnych przycisków ani przełączników. Zawsze włączony, oferuje intuicyjne sterowanie i maksymalną personalizację – dzięki Innovision Cockpit Volkswagen Touareg dostarcza dzisiaj wzorców dla jutrzejszego cyfrowego wnętrza.
Skupienie na ludziach
Kierowcy mogą dostosować przy pomocy Innovision Cockpit systemy asystujące, prowadzenie i komfort do swoich osobistych preferencji; samochód staje się 'ich’ Touaregiem. Otwiera to świat, w którym kierowca i pasażerowie nie muszą dostosowywać się do samochodu; zamiast tego, to samochód dostosowuje się do nich. Podobnie jak nowy smartfon, Volkswagen jest skonfigurowany i dostosowany do osobistych potrzeb. Umożliwia to nowy wysoki poziom połączonych systemów i programów – kontrolowanych za pomocą interfejsów cyfrowych i wielofunkcyjnej kierownicy.
Fuzja nowych systemów asystujących, prowadzenia i komfortu
VW Touareg wkracza na rynek z największą gamą systemów asystujących, prowadzenia i komfortu, jakie kiedykolwiek zintegrowano w Volkswagenie. Obejmują one technologie takie jak system asystujący 'Night Vision’ (wykrywa ludzi i zwierzęta w ciemności za pomocą kamery termowizyjnej), Roadwork Lane Assist (półautomatyczne prowadzenie i utrzymanie pasa, przyspieszanie i hamowanie do 60 km/h), Front Cross Traffic Assist (reaguje na ruch poprzeczny z przodu Touarega), aktywne kierowanie na wszystkie koła (sprawia, że Touareg prowadzi się jak mały samochód), nowe stabilizatory z elektromechanicznie sterowanymi stabilizatorami przechyłu oraz 'IQ.Light – reflektory LED z matrycą’ (interaktywna, oparta na kamerze kontrola świateł mijania i drogowych) oraz 'Head-up Display’, wyświetlane bezpośrednio na szybie. Kierowca doświadcza tych systemów jako jednego zestawu w nowym Volkswagenie Touareg. Są one po prostu obecne – połączone za pomocą nowej centralnej jednostki sterującej – pracują niepostrzeżenie w tle, czyniąc podróżowanie bezpieczniejszym, bardziej komfortowym i intuicyjnym jak nigdy wcześniej.
Nowe wymiary i zmniejszona waga
W porównaniu do swojego poprzednika, trzecia generacja Touarega jest nieco szersza i dłuższa. Nowe wymiary mają pozytywny wpływ zarówno na proporcje pojazdu, jak i na ilość przestrzeni wewnętrznej. Zwiększona długość zewnętrzna prowadzi na przykład do znacznie większego bagażnika: jego pojemność wzrosła z 697 do 810 litrów (przy uniesionej tylnej kanapie). Ładunek jest tam ukryty przed spojrzeniami osób postronnych dzięki opcjonalnie elektrycznie wysuwanemu i chowanym pokrywom bagażnika. Mimo zwiększonej długości i szerokości, nadwozie jest o 106 kg lżejsze dzięki mieszanej konstrukcji materiałowej z aluminium (48 procent) i wysokotemperaturowych stali (52 procent).
Wprowadzenie do oferty z silnikami V6
W 2018 roku Volkswagen wprowadzi nowego Touarega z nowym napędem hybrydowym typu plug-in (moc systemowa 270 kW/367 KM), początkowo w Chinach. Dokładna europejska data premiery Touarega z hybrydowym napędem typu plug-in jest jeszcze nieznana; w Europie na początku będą oferowane dwa silniki diesla V6 o mocy 170 kW/231 KM i 210 kW/286 KM. Następnie pojawi się również silnik benzynowy V6 (250 kW/340 KM) i V8 turbodiesel (310 kW/421 KM) dla różnych rynków.
Kierowcy Volkswagena Touareg to sportowi, aktywni ludzie
Około 60 procent wszystkich właścicieli Touarega w Niemczech i 40 procent w Europie korzysta z Volkswagena jako pojazdu do holowania – to niezwykle wysokie liczby. Dlatego nowa generacja została zaprojektowana również do obsługi ciężarów przyczep o wadze do 3,5 tony. SUV jest z reguły wykorzystywany przez aktywne, sportowe osoby, które cenią sobie maksymalne bezpieczeństwo, doskonały komfort siedzenia i intuicyjną obsługę. Inne kluczowe aspekty ważne dla jego właścicieli to optymalna łączność i wysokiej klasy infotainment. Faktem jest, że w swoich głównych rynkach Touareg – jak wskazano Chiny, Europa i Rosja – pojazd jest używany przez ponadprzeciętną liczbę kierowców, którzy mają własne firmy lub pracują niezależnie i są bardzo obeznani z technologią. Niemniej jednak występują pewne drobne różnice demograficzne. W Chinach przeciętny właściciel VW Touareg ma 41 lat, a w Rosji 43, w Europie 55. Odpowiednio, odsetek kierowców Touarega z małymi dziećmi jest wyższy w Chinach (65 procent) i Rosji (47 procent) niż w Europie (31 procent).
Kampania SUV Volkswagena
Nowy Touareg z 2018 roku to kolejny milowy krok w największej kampanii produktowej w historii marki Volkswagen. Oferta SUV marki jest również kompleksowo rozszerzana. Obecnie składa się z nowego T-Roc, Tiguan, nowego Tiguan Allspace (Europa) i Tiguan L (Chiny), nowego Atlasa (USA) i Teramont (Chiny), a także całkowicie przeprojektowanego Touarega jako najwyższego modelu SUV Volkswagena. Na końcu gamy SUV Volkswagen zamierza również rozszerzyć swoje programy poniżej T-Roc o kompaktowego T-Cross. Kolejny model kampanii produktowej, który oferuje jazdę bezemisyjną, to również pewniak: I.D. CROZZ – pierwszy w pełni elektryczny SUV Volkswagena. Pojawi się na rynku w 2020 roku.
Zewnętrzny design Volkswagena Touareg – skrojony na miarę wolności
Technicznie nowy Touareg oparty jest na modułowej matrycy longitudinalnej (MLB) Grupy; obejmuje modele z silnikami i skrzyniami biegów zamontowanymi wzdłuż, począwszy od klasy wyższej średniej. W porównaniu do poprzedniego modelu, trzecia generacja jest nieco szersza i dłuższa, lecz nieco niższa. Nowe wymiary: 4,878 mm długości (+77 mm), 1,984 mm szerokości (+44 mm) i 1,702 mm wysokości (-7 mm). Zyski na długości i szerokości – w połączeniu z nieco zmniejszoną wysokością – prowadzą do znacznie bardziej dynamicznych proporcji.
Alternatywa dla klasyki
Główny projektant Volkswagena Klaus Bischoff, razem ze swoim zespołem, przeniósł design Touarega do nowego czasu i wymiaru. Design samochodu i technologia doskonale się ze sobą łączą. Trzecia generacja Volkswagena Touareg wyostrza pozycjonowanie swojego flagowca, czyniąc go ekskluzywnym pojazdem uniwersalnym. Oferuje alternatywę dla klasyki dzięki swoim innowacyjnym technologiom, wszechstronności oraz doskonałemu komfortowi i właściwościom dynamicznym. Wysoce ekspresyjny design Touarega odzwierciedla jego nowe pozycjonowanie. Klaus Bischoff: „Mieliśmy okazję zrealizować naszą idealną wizję dużego, ekskluzywnego SUV-a Volkswagena. Oczywiście w pełni wykorzystaliśmy tę możliwość.”
Dominujący flagowiec
Podczas gdy pierwsza generacja SUV-a była wyraźnie zdominowana przez DNA terenowe, ta orientacja zmieniła się z drugą generacją, a teraz z nowym VW Touaregiem: w kierunku coraz bardziej progresywnego, współczesnego i ekskluzywnego pojazdu uniwersalnego. Ale nadal jest zawsze gotowy do podboju nieutwardzonych dróg świata i dotarcia do dowolnego celu. Bischoff: „Design nowego Touarega wyraźnie pokazuje, że to dominujący flagowiec marki. Siła tego Volkswagena tkwi w jego uprzejmości i elegancji – ten samochód nie musi niczego wymuszać.”
Przód
Wysoce ekspresyjny przód szczególnie definiuje design Volkswagena Touareg. Spojrzenie na niego wzbudza zaufanie, potęgowane wysoką jakością detali. Chrom solidnej kratki wydaje się być wyfrezowany z jednego kawałka metalu i płynnie wplata się w ciągłe linie sygnatury świetlnej. Klaus Bischoff: „Na tym przodzie chcieliśmy stworzyć coś, co nigdy wcześniej nie zostało zrobione. W intensywnym procesie połączyliśmy elementy chromowe przedniej części z nowym systemem oświetlenia LED Touarega, tak aby przejścia między designem a technologią połączyły się w nową całość.” Innowacyjne, wysoce ekspresyjne i niepowtarzalne. „Ten przód”, mówi Bischoff, „czyni nowego Touarega jednym z najbardziej wyrazistych SUV-ów na światowym rynku. Skrojony na miarę wolności. To był nasz cel – ani więcej, ani mniej.”
Profil boczny
Napięte boczne powierzchnie nadwozia Volkswagena Touareg wyglądają jak żagle napełnione wiatrem. Podkreślone nadkola z przodu i muskularne kształtowanie krawędzi ramion z tyłu podkreślają pewność Touarega w każdym terenie. I to był cel: zaprojektować najbardziej pewnego siebie SUV-a w swojej klasie. Również w designie bocznym definiowane są linie okien i charakterystyczne linie, które biegną w przeciwnych kierunkach. Linia dachu jest również uderzająca. Płynnie wznosi się wzdłuż wyrazistej bocznej linii i dynamicznie kończy się przy słupku C, który jest nachylony do przodu. Zysk dynamiki odbija się również w zupełnie nowej gamie felg do Touarega. Ich rozmiar zaczyna się teraz od 18 cali jako standard, zamiast 17, i sięga aż do 21 cali.
Sekcja tylna
Szerokie ramiona powyżej tylnych kół, tworzące zagłębienie w dachu, nadają tyłowi doskonałą obecność. Ta dominacja podkreślona jest przez zespół lampek tylnych LED. Nie tylko podkreślają dużą ogólną szerokość Volkswagena Touareg, ale także odwołują się do grafiki LED przedniego końca za pomocą swojego kształtu w kształcie litery L. Estetyka formy w żaden sposób nie odbiega od funkcjonalności. W rzeczywistości jest odwrotnie. Praktycznie cała szerokość wypełniona jest pokrywą bagażnika – ale pokrywa bagażnika jest ledwie widoczna. Zatem jedynym elementem, który zostaje w pamięci widza, jest dynamika Touarega.
Koncepcja wnętrza – przestrzeń wewnętrzna dla cyfrowej ery
Projektanci wnętrz całkowicie nowo zaprojektowali wnętrze Touarega, systematycznie dostosowując je do cyfrowej ery. Tam, gdzie to miało sens, cyfrowe powierzchnie zastąpiły konwencjonalne wskaźniki i kontrolki. Dominującym centrum przestrzeni wewnętrznej jest szeroki i elegancki panel deski rozdzielczej z Innovision Cockpit, który można zintegrować opcjonalnie – sojusz cyfrowych wskaźników (Digital Cockpit z 12-calowym wyświetlaczem) i systemu infotainment Discover Premium (z 15-calowym ekranem dotykowym). To cyfrowe centrum sterowania – interaktywne interfejsy Volkswagena Touareg, w których informacje i ustawienia dla wszystkich kluczowych systemów wygody, asystentów i infotainmentu łączą się w matrycę. Dzięki własnej eSIM (dostępnej w 13 krajach europejskich przy premierze), nowy SUV jest również 'zawsze włączony’. 'Innovision Cockpit’ reprezentuje punkt zwrotny – ponieważ żadne inne wnętrze Volkswagena nigdy nie zostało zdigitalizowane w takim stopniu, oferując szerszą łączność z funkcjami pojazdu i światem zewnętrznym.
Komfort, jakość i ekskluzywność na najwyższym poziomie
Tak nieustępliwy i wymagający, jak może być na drodze i w terenie, wnętrze SUV-a Volkswagena zawsze pozostaje luksusową strefą komfortu. Ekrany Innovision Cockpit z ich przeźroczystymi szklanymi powierzchniami, eleganckimi drewnianymi akcentami (autentyczne drewno naturalne), skórami garbowanymi roślinnie oraz detalami z aluminium i chromu nadają pojazdowi wygląd i wrażenie, które ujawniają jego niezwykle wysoką jakość. Na przykład w nowej wersji 'Atmosphere’ wąski pasek 'Curved beam wood’ – zakrzywiony akcent z drewna jesionowego – rozciąga się na całą szerokość deski rozdzielczej, podążając za jej kształtem, i jest zintegrowany z projektowaniem oświetlenia atmosferycznego. Jednym z sposobów na spersonalizowanie wnętrza jest wybór jednej z trzech wersji wykończenia: 'Atmosphere’, 'Elegance’ i 'R-Line’. 'Atmosphere’ to nowy, przypominający salon świat, w którym panują drewno i naturalne kolory. 'Elegance’ oznacza nowy, techniczny świat, gdzie dominują metal i pokrewne kolory. Następnie jest pakiet 'R-Line’, który skupia się na sportowości – jak to zawsze robi Volkswagen.
Nowe fotele masujące i zmienny system siedzeń tylnych
Opcjonalne elektrycznie regulowane fotele przednie mogą, jako dodatkowa opcja, mieć nową pneumatyczną funkcję masażu, która po raz pierwszy pojawia się w Touaregu. Użytkownicy mogą wybierać spośród ośmiu trybów. Funkcje masażu pneumatycznego, które oferują zmienną kontrolę intensywności, są realizowane przez poszczególne poduszki powietrzne. Tylna kanapa także zapewnia 160 mm przesunięcia wzdłużnego, aby stworzyć jeszcze więcej przestrzeni z tyłu. Dodatkowy komfort zapewnia regulacja kąta nachylenia tylnego oparcia (trzy stopnie do 21 stopni). Termin 'pojazd długodystansowy’ nabiera zupełnie nowej jakości w Touaregu z jego systemem siedzeń. Aby pięć osób miało wystarczająco dużo miejsca na bagaż podczas długich podróży lub podczas krótkiej wycieczki na najbliższe lotnisko, pojemność bagażnika wzrasta o 113 litrów do 810 litrów w nowym VW Touareg w porównaniu do poprzedniego modelu.
Największy panoramiczny dach Volkswagena
Naturalne światło wpada do wnętrza przez największy panoramiczny dach w Volkswagenie, jaki do tej pory zastosowano. Przezroczysty wycięcie w dachu (wymiary wewnętrzne) ma 1,270 mm długości i 825 mm szerokości. Przednia połowa dachu może być otwierana w sposób zmienny za pomocą przełącznika czterokierunkowego. Może przesuwać się do tyłu o 495 mm za pomocą napędu elektrycznego i może być odchylana. Elektrycznie sterowana zasłona przeciwsłoneczna zmniejsza promieniowanie słoneczne.
Oświetlenie ambientowe w 30 kolorach
Atmosfera wewnątrz Touarega może być również spersonalizowana przez oświetlenie ambientowe. Dodatkowo dostępne są opcjonalnie 30 kolorów światła, których jasność można zmiennie regulować.
Innovision Cockpit w szczegółach – matryca świata cyfrowego
'Innovision Cockpit’ zyskuje światową premierę w trzeciej generacji Touarega. Większość jego przycisków zintegrowano w 15-calowym ekranie (1,920 x 1,020 pikseli) najwyższego systemu infotainment 'Discover Premium’, który jest skierowany w stronę kierowcy. Kokpit obejmuje również kontrolę czterostrefowego systemu klimatyzacji i obsługę ogrzewania foteli, wentylacji siedzeń oraz masażu. Tymczasem intuicyjnie i często używane przełączniki, takie jak kontrola głośności, zostały celowo wdrożone jako kontrolki analogowe (możliwe jest także dostosowanie głośności za pomocą ekranu dotykowego systemu infotainment). Z boku kierowcy szklany wyświetlacz Discover Premium wizualnie łączy się z równie szklanym Digital Cockpit – 12-calowym, wysokorozdzielczym cyfrowym zestawem wskaźników Volkswagena Touareg (1,920 x 720 pikseli). Oba wyświetlacze tworzą jednolitą cyfrową przestrzeń w 'jednym projekcie ekranowym’ wzdłuż jednej osi wizualnej i obsługowej. Inne funkcje Innovision Cockpit: funkcja 'Deluxe telephony’, indukcyjna funkcja ładowania dla smartfonów, App Connect (integruje MirrorLinkÒ, Apple CarPlay™ i Android Auto™, obejmując wszystkie popularne smartfony Apple i Android), Media Control (integracja tabletów), cztery porty USB (dwa przednie porty łączą się z systemem infotainment z funkcją ładowania; dwa tylne porty tylko ładują) oraz hotspot Wi-Fi dla maksymalnie ośmiu urządzeń. Opcjonalnym dodatkiem do Innovision Cockpit jest Head-up Display, który wyświetla kluczowe informacje w wirtualnej przestrzeni przed kierowcą na szybie.
System infotainment oparty na 'MIB2+ High’
Głównym elementem Innovision Cockpit jest najwyższy system infotainment Discover Premium, który jednocześnie pełni funkcje radia-nawigacji, telefonu, centrum informacyjnego oraz interfejsu użytkownika do konfigurowania różnych funkcji pojazdu. Jest to system oparty na 'MIB2+ High’. MIB oznacza modułową matrycę infotainmentu. Discover Premium z MIB2+ High oferowanego w Touaregu dostarcza innowacje, które obejmują 'Connected Navigation’ (wyświetlanie rozszerzonych modeli 3D miast), 'Nav-Gen4 Routing’ (obliczanie alternatywnych tras z uwzględnieniem profili tras, topografii i powtarzających się sytuacji drogowych, takich jak godziny szczytu), samouczące się nawigację (na podstawie profili użytkowania Discover Premium rozpoznaje miejsce, do którego kierowca prawdopodobnie chce się udać, i rekomenduje odpowiednią trasę), 'Hybrid Radio’ (fuzja odbioru radiowego z tradycyjnego i Internetowego) oraz rozszerzenie usług mobilnych online (w tym odczytywanie wiadomości na głos i 'Gracenote online’ do uzupełniania informacji o utworach, które można zapisać lokalnie i również później wywołać w trybie offline.
Ekran główny jest wielofunkcyjny i może być spersonalizowany
Cyfrowy układ ekranu głównego obejmuje pasek stanu użytkownika (na górze ekranu), linię kontrolną klimatyzacji (dla Climatronic i funkcji siedzeń), kafelki funkcyjne (jeden duży centralny kafel oraz dwa mniejsze konfigurowalne przez użytkownika), przyciski ulubionych (po lewej stronie ekranu), wybór projektów zegarów oraz trójwymiarową reprezentację pojazdu i siedzeń. Napęd na wszystkie koła i napęd hybrydowy typu plug-in można również wizualizować. Nawigacja menu zaprojektowana jest w sposób intuicyjny. Na przykład użytkownik może nacisnąć przycisk domowy – wirtualny przycisk na dolnej krawędzi wyświetlacza, znany z smartfonów – aby powrócić do głównego poziomu menu, ekranu głównego, z każdego menu jednym kliknięciem. Również spersonalizowanie Digital Cockpit z ekranu głównego systemu infotainment jest równie łatwe.
Interaktywne wskaźniki
Digital Cockpit to w pełni zdigitalizowana alternatywa dla standardowych analogowych wskaźników Touarega, a jego centralnym elementem jest Innovision Cockpit. Kierowca może dostosować układ 12-calowego wyświetlacza z ekranu głównego lub za pomocą wielofunkcyjnej kierownicy. Kierowcy mogą również zmieniać układy oraz typ i liczbę wskaźników według własnych upodobań. Na przykład ci, którzy preferują minimalistyczny układ, mogą ograniczyć wyświetlacz do systemu nawigacji lub biblioteki multimedialnej (plus cyfrowy prędkościomierz i wskaźnik biegów). Licznik przebiegu i licznik kilometrów pozostają aktywne przez cały czas i są zawsze wyświetlane w tych samych miejscach. Dodatkowo można zintegrować w Digital Cockpit różne wskaźniki systemowe, takie jak instrukcje i/lub kontrola systemów asystujących, nawigacji i wskaźników terenowych.
Head-up Display w szczegółach
Informacje z 'Windshield Head-up Display’ są wyświetlane bezpośrednio na szybie. Wyświetlacz znajduje się w bezpośrednim polu widzenia kierowcy – oznacza to, że kierowcy mogą widzieć wszystkie kluczowe informacje, nie odrywając wzroku od drogi. Head-up Display to największy wyświetlacz swojego typu oferowany przez Volkswagena z wirtualnym rozmiarem ekranu 217 x 88 mm. Kierowca może zmieniać rodzaje informacji wyświetlanych w Head-up Display.
Personalizacja
Ustawienia osobiste – w tym te dotyczące Innovision Cockpit i Head-up-Display – są zapisywane w systemie pojazdu i mogą być automatycznie aktywowane za pomocą osobistego klucza do pojazdu. Jest to szczególnie praktyczne, jeśli Volkswagen Touareg był ostatnio prowadzony przez kolegę lub innego członka rodziny używającego innego klucza. Alternatywnie ustawienia można aktywować podczas uruchamiania pojazdu za pomocą menu, które automatycznie się otwiera. Touareg może zapisać łącznie siedem profili dla różnych kierowców.
Opcjonalny system dźwiękowy Dynaudio o mocy 730 watów
Nowy Touareg jest wyposażony w wzmacniacz o mocy 80 watów, który jest zintegrowany w centralnym komputerze systemu infotainment. Dźwięk jest przesyłany przez cztery wysokotonowe głośniki (dwa w słupkach A, dwa w przednich drzwiach), każdy o średnicy 65 mm, oraz cztery 200 mm głośniki w drzwiach przednich i tylnych. Opcjonalnie dostępny jest wysokiej klasy system dźwiękowy, który został specjalnie dostosowany do użycia w nowym Volkswagenie Touareg we współpracy z duńskim specjalistą audio Dynaudio. System wykorzystuje wzmacniacz Dolby 7.1 o mocy 730 watów do napędu łącznie czternastu głośników: cztery wysokotonowe głośniki w słupkach A i przednich drzwiach (każdy o średnicy 65 mm), dwa głośniki średniozakresowe w przednich drzwiach (każdy o średnicy 100 mm) oraz cztery głośniki średniozakresowe w tylnych drzwiach (każdy o średnicy 200 mm), dwa głośniki efektowe w słupkach D (każdy o średnicy 100 mm), jeden głośnik centralny w desce rozdzielczej oraz subwoofer pod podłogą bagażnika.
Systemy asystujące kierowcy Touarega
Nowy Touareg jest jednym z najbezpieczniejszych i najwygodniejszych samochodów na świecie. Przyczynia się do tego jego szeroki zakres systemów asystujących kierowcy. 'Traffic Jam Assist w tym Roadwork Lane Assist’ umożliwia półautomatyczne funkcje prowadzenia. Nowym rozwiązaniem w Volkswagenie jest także system asystujący 'Night Vision’. Kierowca korzysta z interakcji systemów asystujących jak nigdy dotąd w Touaregu. Komfort i bezpieczeństwo osiągają nowy poziom w oparciu o to. Oto przegląd systemów asystujących kierowcy:
Dynamika jazdy i systemy ostrzegawcze
'Traffic Jam Assist w tym Roadwork Lane Assist’ (półautomatyczne prowadzenie do 60 km/h)
Front Assist z systemem awaryjnego hamowania w mieście i monitorowaniem pieszych
Front Cross Traffic Assist (ostrzega kierowcę o ruchu poprzecznym z przodu pojazdu)
Lane Assist (system utrzymywania pasa)
Side Assist (asystent zmiany pasa i manewrowania)
Parkowanie i manewrowanie
Trailer Assist (system manewrowania z przyczepą)
Park Assist (półautomatyczne parkowanie i wyjazd z miejsc parkingowych)
Bezpieczeństwo
Emergency Assist (kontrola pojazdu, gdy kierowca nie reaguje)
Automatyczny system hamowania po zderzeniu 2.0 (automatyczne hamowanie po początkowym zderzeniu)
Proaktywny system ochrony pasażerów (przygotowuje systemy bezpieczeństwa i zamyka okna oraz panoramiczny dach przed potencjalnym wypadkiem)
Informacje i wyświetlacze
System ostrzegania o zmęczeniu kierowcy (ostrzeżenie o zmęczeniu kierowcy)
Night Vision (asysta nocą)
Rear View (kamera do wstecznego parkowania)
Dynamiczny wyświetlacz znaków drogowych (wyświetla znaki drogowe, takie jak ograniczenia prędkości i strefy, w których wyprzedzanie jest zabronione)
Windshield Head-up Display
'Night Vision’
Nowy VW Touareg jest pierwszym Volkswagenem dostępnym z systemem asystującym w nocy: 'Night Vision’. Jego kamera termowizyjna (kamera podczerwieni) rejestruje promieniowanie podczerwone emitowane przez istoty żywe. Wszelkie osoby lub zwierzęta, które wykryje, są wyróżniane kolorystycznie na czarno-białym obrazie: zielono lub czerwono, w zależności od poziomu ryzyka. Sam obraz jest przesyłany do Digital Cockpit. Jeśli Night Vision wykryje zagrożenie, aktywnie ostrzega kierowcę (poprzez wskaźnik w Digital Cockpit i opcjonalny Head-up Display). Jednocześnie hamulce i system wspomagania hamowania są przygotowywane do natychmiastowej maksymalnej siły hamowania. Dzięki nowym interaktywnym 'IQ.Light – reflektorom LED z matrycą’ system oświetla, krótkim błyskiem, osoby w potencjalnej strefie zagrożenia, czyniąc je jeszcze bardziej widocznymi dla kierowcy i ostrzegając je. To światło znacznikowe oferowane jest wyłącznie w połączeniu z Night Vision. Połączenie Night Vision i 'IQ.Light – reflektorów LED z matrycą’ umożliwia znacznie wcześniejsze dostrzeganie i reagowanie na sytuacje zagrożenia.
Front Cross Traffic Assist
Nowy Front Cross Traffic Assist jest rozszerzeniem systemu Rear Traffic Alert. Dzisiaj, w wielu pojazdach Volkswagena, Rear Traffic Alert ostrzega kierowcę o nadjeżdżających pojazdach pod kątem 90 stopni za jego samochodem, podczas cofania – klasyczna sytuacja przy wyjeździe z miejsca parkingowego, które jest ustawione prostopadle do drogi. System aktywnie interweniuje z awaryjnym hamowaniem, jeśli kierowca nie reaguje na wykryte zagrożenie. Nowy Front Cross Traffic Assist w Touaregu teraz również ostrzega o pojazdach nadjeżdżających z boku przed samochodem na skrzyżowaniach, zjazdach i miejscach parkingowych. W tym celu w zderzaku przednim zainstalowane są dwa czujniki radarowe, które wykrywają pod kątem 55 stopni względem osi podłużnej pojazdu, aby monitorować ruch boczny. Również tutaj system ingeruje poprzez awaryjne hamowanie, jeśli kierowca nie reaguje na wykryte zagrożenie, aby uniknąć lub przynajmniej zmniejszyć stopień wypadku.
Proaktywny system ochrony pasażerów
Proaktywny system ochrony pasażerów został jeszcze bardziej rozwinięty dla nowego Touarega. Łączy wszystkie funkcje PreCrash w jedną kompleksową strategię działania i rozpoznaje jeszcze więcej rodzajów wypadków. Jego podstawowa funkcjonalność: gdy proaktywny system ochrony pasażerów wykrywa potencjalną sytuację wypadku – na przykład przez zainicjowanie nagłego hamowania za pośrednictwem aktywowanego systemu wspomagania hamowania – pasy bezpieczeństwa kierowcy i pasażera z przodu automatycznie napinają się, a elektryczne funkcje siedzeń są ustawiane w celu zapewnienia jak najlepszego bezpieczeństwa przez systemy poduszek powietrznych i pasów. Jeśli wykryta zostaje wysoce krytyczna i niestabilna sytuacja jazdy – na przykład silne nadsterowność lub podsterowność z interwencją ESC – boczne okna są zamykane (z wyjątkiem małej szczeliny), a panoramiczny dach. Gdy okna i dach są prawie zamknięte, poduszki powietrzne głowy i boczne mogą zapewnić optymalne wsparcie, osiągając w ten sposób jak najskuteczniejsze działanie. Automatyczne zamykanie drzwi oraz włączenie świateł awaryjnych są również aktywowane. Jak wspomniano, proaktywny system ochrony pasażerów teraz łączy te podstawowe funkcje PreCrash z parametrami 'PreCrash front’, 'PreCrash side’, 'PreCrash rear’, 'rollover’ oraz 'multiple collision’. Dodatkowo system wykorzystuje dostępne czujniki do wczesnego wykrywania potencjalnych wypadków.
Traffic Jam Assist w tym Roadwork Lane Assist
Jedną z opcji oferowanych przy premierze jest 'duży pakiet systemów asystujących kierowcy’. Składa się on z Traffic Jam Assist w tym Roadwork Lane Assist, systemu utrzymywania pasa Lane Assist (standard w Europie), Adaptacyjnego Tempomatu (ACC; z funkcją stop-and-go), Emergency Assist (sterowanie hamowaniem, jeśli kierowca nie reaguje), nowego Front Cross Traffic Assist, systemu zmiany pasa Side Assist z Rear Traffic Alert oraz proaktywnego systemu ochrony pasażerów. Fuzja wielu różnych systemów umożliwia kierowcom na krótki czas oderwanie rąk od kierownicy, gdy Traffic Jam Assist w tym Roadwork Lane Assist automatycznie przejmuje prowadzenie podłużne i boczne (hamowanie, przyspieszanie, prowadzenie).
Trailer Assist
'Trailer Assist’ odciąża kierowców z zawirowania, jakie zwykle występuje podczas cofania z przyczepą, a mianowicie, że trzeba obracać kierownicę w lewo, żeby przyczepa skręciła w prawo – i odwrotnie. Innym celem ogólnym było ułatwienie i zwiększenie precyzji cofania prosto przez dłuższe odległości. Trailer Assist jest w stanie to zrobić prawie automatycznie. Aby cofnąć Touarega z przyczepą do wjazdu lub miejsca parkingowego z ulicy, kierowca musi tylko zatrzymać się w odpowiednim miejscu i wrzucić bieg wsteczny. System jest aktywowany po naciśnięciu przycisku. Następnie aktualny kąt jazdy i możliwe kąty są wizualizowane w zestawie wskaźników. Są one obliczane przez algorytmy przetwarzania obrazu w oparciu o dane z systemu kamery tylnej, który monitoruje i analizuje kąt zgięcia między samochodem a przyczepą. Używając przełącznika do regulacji lustra, który służy jako swoisty joystick, kierowca może dostosować pożądany kierunek jazdy zestawu samochód-przyczepa. Volkswagen Touareg wykonuje polecenia kierowcy, który musi jedynie obsługiwać pedał gazu i hamulec. Kierunek jazdy zestawu samochód-przyczepa jest ustawiany przez automatyczne sterowanie elektromechanicznym wspomaganiem kierownicy.
Automatyczny system hamowania po zderzeniu 2.0
Około 25 procent wszystkich wypadków z obrażeniami ciała to kolizje wtórne, które występują po początkowym zderzeniu. Automatyczny system hamowania po zderzeniu, który jest standardowo stosowany, może uniknąć takich kolizji wtórnych lub przynajmniej zminimalizować ich ciężar. Po początkowym zderzeniu system automatycznie inicjuje hamowanie – w ramach ograniczeń systemu – jeszcze przed tym, jak kierowca będzie mógł zareagować. W Touaregu stosowana jest generacja 2.0 automatycznego systemu hamowania po zderzeniu. System hamuje pojazd do zatrzymania. Równocześnie aktywowane są prewencyjne środki bezpieczeństwa proaktywnego systemu ochrony pasażerów. Dodatkowo, intensywność stabilizującego mocnego hamowania jest zwiększana do maksymalnie 1g.
Interaktywne reflektory LED z matrycą
We współpracy z niemieckim dostawcą motoryzacyjnym HELLA, Volkswagen opracował jeden z najbardziej zaawansowanych systemów reflektorowych na świecie dla trzeciej generacji Touarega: opcjonalne 'IQ.Light – reflektory LED z matrycą’. Najbardziej imponują one swoim interaktywnym systemem sterowania światłem, który ułatwia i zwiększa bezpieczeństwo jazdy w nocy. Projektanci i inżynierowie Volkswagena, wspólnie z zespołem HELLA, zdołali również całkowicie zintegrować trójwymiarowo zaprojektowany system oświetlenia LED – składający się z reflektorów, świateł do jazdy dziennej, kierunkowskazów i świateł do jazdy w zakrętach – z dominującą i charyzmatyczną przednią częścią Touarega, tworząc niepodrabialny design świateł dziennych i nocnych.
128 diod LED na reflektor
Reflektory LED wykorzystują matrycę punktów świetlnych – diody elektroluminescencyjne (LED), które można aktywować pojedynczo. Matryca reflektora świateł mijania składa się z płytki PCB z 48 diodami LED, podczas gdy płytka PCB dla świateł drogowych zawiera 27 diod LED; diody LED w module świateł mijania i drogowych są rozmieszczone jak pola na szachownicy. Oprócz 75 diod LED świateł mijania i drogowych, jest wiele innych diod LED. Każdy reflektor ma łącznie 128 diod LED, gdy uwzględni się te do oświetlenia bliskiego oraz tzw. funkcje sygnalizacyjne (światła dzienne, do jazdy w zakrętach, światła pozycyjne i animowane kierunkowskazy). To oznacza, że łącznie Volkswagen Touareg wykorzystuje moc 256 diod LED w różnych segmentach lewych i prawych reflektorów, aby uczynić noc jasną jak dzień i bezpieczniejszą.
Inteligentne funkcje świetlne