Na początku marca 2020 roku Aston Martin zaprezentował limitowaną edycję supersamochodu V12 Speedster, stworzoną dla tych, którzy pragną purystycznego pojazdu typu cabrio z nostalgiczną miłością do starych, wspaniałych samochodów wyścigowych.
Podczas gdy organizatorzy Salonu Samochodowego w Genewie właśnie odwołali najważniejsze wiosenne wydarzenie motoryzacyjne w Europie, brytyjski producent samochodów ogłosił model V12 Speedster. Był to niepraktyczny i potężny pojazd bez dachu, który miał zachwycać swoich właścicieli wyglądem, odczuciem i rzadkością. Aston Martin wyprodukował jedynie 88 egzemplarzy tego oszałamiającego supersamochodu, a zespół projektowy inspirował się modelem Aston Martin DBR1 z 1959 roku, który wygrał wyścig 24 Godziny Le Mans. Rozwój samochodu zajął jedynie 12 miesięcy, a dostawy rozpoczęły się w 2021 roku. Aston Martin miał inne plany dotyczące swojej kreacji, ale pandemia je opóźniła.
V12 Speedster, zachwycający swoim wyglądem, zaskakiwał entuzjastów swoją przednią osłoną, która miała wyrażać osiągi samochodu oraz język projektowania firmy. Charakteryzował się szeroką, klasyczną kratką przypominającą muszlę Aston Martin. Po bokach znajdowały się pionowe wloty powietrza, które miały na celu chłodzenie przednich hamulców oraz dolne elementy aerodynamiczne, które zmniejszały efekt przy ziemi i zwiększały docisk. Nad kratką umieszczono szeroki i smukły wlot powietrza oraz zestaw otworów na górnych bokach błotników, które uwalniały powietrze uwięzione w nadkolach.
O niskim profilu i braku przedniej szyby, V12 Speedster imponował swoimi klientami, którzy musieli zdawać sobie sprawę, że samochód należy prowadzić w kasku. Niemniej jednak, producent zamontował zestaw otworów na masce, które odprowadzały powietrze nad głowami pasażerów. Skrzydlate drzwi mogły być podnoszone, aby ułatwić wsiadanie i wysiadanie z kabiny. Za kabiną element typu double-bubble z tylnej pokrywy ukrywał również bezpieczeństwa rollover, podobne do tych montowanych w otwartych samochodach wyścigowych. Na koniec, tylna osłona zdobiona była zakrzywionym skrzydłem nad lampami tylnymi oraz masywnym dyfuzorem z podwójnym wydechem po bokach pod zderzakiem.
Aston Martin zaprojektował kokpit samochodu dla dwóch pasażerów i zainstalował parę sportowych foteli obitych skórą. Pomiędzy nimi znajdowała się oś, która przebiegała przez kokpit od przodu do tyłu, dzieląc go na dwie wyraźne strony. Oś ta była ozdobiona sylwetkami trzech myśliwców F/A-18 produkowanych przez Boeinga. Przed kierowcą znajdował się panel instrumentów, a na centralnej konsoli umieszczono ekran dotykowy systemu multimedialnego. Aston Martin wykończył wnętrze elementami z węglowego włókna o satynowym wykończeniu, skórą w kolorze siodła i aluminium. Była to mieszanka elegancji, sportowego charakteru, klasycznych akcentów oraz nowoczesnych udogodnień.
Pod długą maską Aston Martin umieścił znany silnik V12 o pojemności 5,2 litra, który osiągał moc 700 PS (690 hp) dzięki dwóm turbosprężarkom. Był on połączony z automatyczną skrzynią biegów ZF, która przekazywała całe 753 Nm (555 lb-ft) momentu obrotowego na tylne koła. W rezultacie samochód mógł przyspieszyć od zera do 100 kph (0-62 mph) w zaledwie 3,5 sekundy, osiągając maksymalną prędkość 300 kph (186 mph).
Aston Martin V12 Speedster zadebiutował na arenie międzynarodowej, a na drogi trafi zaledwie 88 sztuk tego purystycznego modelu w limitowanej edycji.
Stworzony przez luksusową brytyjską markę i jej usługę dostosowywania 'Q by Aston Martin’, Aston Martin V12 Speedster to prawdziwie emocjonujący samochód dla kierowcy, czerpiący inspirację z bogatej historii wyścigowej marki oraz z projektowania lotniczego. Prezentowany pojazd został pokazany w koncepcyjnej wersji malowania inspirowanej F/A-18, również opracowanej przez tych samych rzemieślników.
Prezydent Aston Martin Lagonda i CEO Grupy, Dr Andy Palmer powiedział: „Ogromnie się cieszę, że mogę dzisiaj zaprezentować najnowszy, najbardziej ekscytujący model specjalny Aston Martin. V12 Speedster to niesamowita demonstracja umiejętności i determinacji zespołu 'Q by Aston Martin’, który pracował bez wytchnienia, aby stworzyć ten oszałamiający, dwuosobowy samochód sportowy, skierowany do naszych najbardziej wymagających i entuzjastycznych klientów.”
V12 Speedster powstał nieco ponad 12 miesięcy temu i przeszedł intensywny program rozwojowy, przekształcając pomysł w rzeczywistą produkcję w tak krótkim czasie. Demonstrując umiejętności i skrupulatne planowanie 'Q by Aston Martin’ oraz Aston Martin Design, V12 Speedster jest żywym samochodem pokazowym, podkreślającym zaangażowanie firmy w dostarczanie klientom oszałamiającego samochodu dla kierowcy, z wykorzystaniem inżynieryjnej pomysłowości oraz zaawansowanych materiałów widocznych w całej gamie Aston Martin.
Wykorzystując najnowszą aluminiową architekturę Aston Martin, V12 Speedster wykorzystuje elementy zarówno z linii modeli DBS Superleggera, jak i Vantage, aby stworzyć swoją unikalną platformę. Z niezależnym zawieszeniem przednim typu podwójny wahacz oraz wielowahaczowym zawieszeniem tylnym z sprężynami spiralnymi i adaptacyjnym tłumieniem oferującym tryby Sport, Sport+ i Track, V12 Speedster korzysta również ze standardowych felg ze stopów 21-calowych z centralnym zamkiem. Hamulce ceramiczne węglowe o średnicy 410 mm na przedniej osi i 360 mm na tylnej to również standardowe wyposażenie.
Na unikalnym podwoziu Aston Martin V12 Speedster znajduje się spersonalizowana karoseria zbudowana niemal całkowicie z włókna węglowego. Miles Nurnberger, dyrektor ds. wzornictwa w Aston Martin Lagonda, powiedział: „Przy V12 Speedster wracamy do przeszłości w poszukiwaniu inspiracji. Od momentu premiery DB11 wszystko było skoncentrowane na przyszłości. Tutaj jednak znajduje się inny rytm. Wyraźnie widać powiązania z wygrywającym Le Mans w 1959 roku modelem DBR1 oraz naszym koncepcyjnym Speedsterem CC100 z 2013 roku. W środkowej części widać również nieco z modelu DB3S z 1953 roku, dlatego jest to nasza najnowsza inkarnacja koncepcji Speedster. Inspirację czerpaliśmy zarówno z myśliwców, jak i z naszej historii, a stworzono go, aby dostarczyć niesamowicie emocjonalnych wrażeń, stąd silnik V12, a nie V8. Z V12 Speedster potęgujemy wszystkie emocje do maksimum.”
Nurnberger dodaje: „Bez dachu i szyby, z potężnym silnikiem, niskim nadwoziem, szerokimi barkami i wyrazistym, emocjonalnym stylem, z podwójnymi garbkami i grzbietem dzielącym kierowcę od pasażera. Lekka, niska tylna część kontrastuje z odważnym, powiększonym grillem, unikalnymi reflektorami i wlotem powietrza z przodu. Wlot powietrza, który nie był stosowany od dłuższego czasu, został przywrócony. To estetyczny trik, który pozwala nam wygospodarować miejsce na V12. Tworzy to kultowy wlot.”
Specyfikacja wnętrza przekracza nowe granice, łącząc tradycyjne i nowoczesne materiały. Strukturalne satynowe włókno węglowe kontrastuje z tradycyjną, ręcznie wykonaną skórą Saddle, chromem, aluminium, a nawet drukowanym w 3D gumą. Wizualnie i fizycznie wnętrze zmniejsza masę, stwarzając smuklejszy i bardziej efektywny styl, ale zachowując wszystkie emocje i rzemiosło, za które Aston Martin jest znany. Przed pasażerem znajduje się wyjmowana skórzana torba zamiast tradycyjnej schowka, a pod tylnymi garbkami znajduje się dodatkowa przestrzeń na bagaż.
V12 Speedster, ujawniony w siedzibie głównej Aston Martin w Gaydon, został przedstawiony w koncepcyjnej specyfikacji inspirowanej legendarnym F/A-18 i będzie dostępny do zamówienia. Powstał w wyniku ekscytującej współpracy z Boeingiem i był tworzony przez usługę dostosowywania 'Q by Aston Martin’. Ta uderzająca malatura czerpie inspirację z legendarnego myśliwca i jest wykończona w kolorze Skyfall Silver, z kontrastującym satynowym czarnym wykończeniem na końcówkach układu wydechowego, wlotach powietrza i żaluzjach. Ciemny motyw kontynuowany jest we wnętrzu, z satynowym ciemnym chromem, obrabianym aluminium, czarną skórą, czystym tekstylnym materiałem, czarnymi dywanami oraz żywymi czerwonymi uchwytami drzwi z logo Aston Martin, co nadaje temu koncepcyjnemu stylowi wyrazisty charakter.
Napędzany przez Aston Martin V12 Speedster jest znakomitym silnikiem V12 o pojemności 5,2 litra z podwójnym turbodoładowaniem, który osiąga moc 700 KM i moment obrotowy 753 Nm. Umieszczony z przodu, całkowicie aluminiowy silnik z podwójnym wałkiem rozrządu i 48 zaworami jest połączony z automatyczną skrzynią biegów ZF 8-stopniową, z ograniczonym poślizgiem, napędzającą tylne koła. V12 Speedster przyspiesza do 62 mph (100 km/h) w 3,5 sekundy, a jego maksymalna prędkość wynosi 186 mph (300 km/h).
Ikoniczny silnik V12 obiecuje niesamowite osiągi, ale dodatkowo podkreśla charakter V12 Speedster i jego niezrównane zaangażowanie w emocjonującą jazdę jeszcze bardziej porywający dźwięk. Aby osiągnąć ten efekt, inżynierowie Aston Martin zaprojektowali spersonalizowany system wydechowy ze stali nierdzewnej, który wychodzi centralnie do dyfuzora z tyłu pojazdu, emitując jeszcze bardziej radosny dźwięk z układu napędowego. Z V12 Speedster każdy element jazdy ma charakter doświadczenia, szczególnie usunięcie szyby, co zwiększa emocjonalne zaangażowanie, wynosząc doświadczenie jazdy na nowy poziom.
Matt Becker, główny inżynier Aston Martin, powiedział: „Dla czystych emocji jazdy V12 Speedster jest niezrównany, całkowicie otwarty element pojazdu dodaje nowy wymiar do tego doświadczenia. Angażuje na każdym poziomie, zapewniając precyzyjne i angażujące przeżycia z jazdy, z zwinnością i gracją wspartą potężną mocą podwójnego turbodoładowania Aston Martin 5,2-litrowego V12. Jazda nie może być czystsza niż to.
Prezydent Aston Martin Lagonda i CEO Grupy, Dr Andy Palmer powiedział: „Nic nie pokazuje zaangażowania Aston Martin w dostarczanie unikalnych, specjalnych modeli swoim klientom bardziej niż V12 Speedster. 88 ręcznie wykonanych samochodów będzie poszukiwanych przez entuzjastów jazdy i kolekcjonerów na całym świecie. Cieszę się nie tylko z tego, co oferują kierowcom, ale także z tego, co symbolizują. V12 Speedster nie tylko pokazuje nasze niesamowite możliwości inżynieryjne i ambicje, ale także celebruje bogate dziedzictwo Aston Martin.”