Cztery lata po wprowadzeniu drugiej generacji Audi A5 Sportback, niemiecki producent samochodów zaprezentował odświeżoną wersję tego modelu na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych we Frankfurcie.
Niemiecki koncern musiał poprawić wszystkie swoje pojazdy z powodu surowszych norm emisji Euro 6d, które miały wejść w życie w styczniu 2020 roku. W efekcie marka z czterema pierścieniami miała pełne ręce roboty przy prawie wszystkich swoich modelach. Pomimo że druga generacja A5 sprzedaje się w liczbie ponad 100 000 sztuk rocznie od momentu wprowadzenia w 2016 roku, były inne modele, które sprzedawały się lepiej niż ten. Producent nie tylko zaktualizował wygląd zewnętrzny pojazdu; przeprowadził również znaczące ulepszenia wewnątrz, wprowadzając nowy system infotainment.
Choć dla przeciętnych kierowców odróżnienie zmodernizowanej wersji Audi A5 Sportback z 2020 roku od starszego modelu było trudne, istniały tu pewne istotne różnice. Wszystkie wersje standardowo wyposażone były w reflektory LED, podczas gdy wyższe wersje mogły się pochwalić lampami Matrix LED lub Laser. Dodatkowo, główny grill był czarny i pozbawiony większości chromowanych detali, które go zdobiły. Zderzak również przeszedł zmiany, z nowymi bocznymi wlotami powietrza zdobionymi heksagonalnym wzorem, w których znajdowały się lampy przeciwmgielne. Klienci, którzy zdecydowali się na pakiet S-Line, otrzymali pojazd z szerszymi wlotami powietrza, które zdobiły dolną część zderzaka.
Profil samochodu pozostał w dużej mierze niezmieniony. Audi rozważało jednak wprowadzenie nowych opcji obręczy kół w rozmiarze od 18 do 20 cali, w zależności od wersji i opcji, co dodatkowo podkreślało sportowy charakter pojazdu. Dzięki pochylonej przedniej szybie, lekko zaokrąglonemu dachowi i opadającej tylnej klapie, było to łatwe do osiągnięcia. Co więcej, drzwi bezramowe były wisienką na torcie, dopełniając koncepcji prawdziwego czterodrzwiowego coupe. Z tyłu producent dodał nowe lampy LED, w tym opcję, która oferowała dynamiczne kierunkowskazy, w zależności od wersji. Na koniec, tylny zderzak został przeprojektowany i miał chromowane wykończenia, które imitowały duże prostokątne końcówki wydechu.
W środku klientów powitała przeprojektowana deska rozdzielcza z nowym 10,1-calowym ekranem dotykowym do systemu infotainment. Audi w końcu pozbyło się pokrętła z konsoli centralnej, wykorzystując tę przestrzeń na schowek. Przed kierowcą znajdował się zestaw wskaźników z analogowymi tarczami, które otaczały wyświetlacz LCD. Jako opcję, lub standardowo w zależności od wersji silnika, Audi A5 Sportback z 2020 roku oferowało wyświetlacz Audi Virtual Cockpit, który mógł wyświetlać mapę systemu nawigacji oraz inne informacje z komputer pokładowego. Z tyłu, przestrzeń na głowę nadal była ograniczona dla wyższych osób, a ławka mogła być dzielona i składana w celu zwiększenia przestrzeni bagażowej.
Pomimo surowszych norm emisji, Audi nadal przyciągało swoich klientów mocnymi silnikami o mocy od 150 do 286 KM (148 – 282 hp), kierując ich moc na przednie lub wszystkie koła. Większość wersji była wyposażona w automatyczną skrzynię biegów z podwójnym sprzęgłem, ale model podstawowy wciąż był dostępny z sześciobiegową skrzynią manualną.
Audi A5 Sportback, A5 Coupé oraz A5 Cabriolet zyskały nowy, bardziej atrakcyjny wygląd oraz nowoczesny system operacyjny MMI touch. Technologia mild hybrid zapewnia większy komfort, jednocześnie zmniejszając zużycie paliwa. Silnik 3.0 TDI z elektrycznym sprężarką oraz 48-woltowym głównym systemem elektrycznym w zaktualizowanym Audi S5 Sportback i S5 Coupé zapewniają mocne przyspieszenie.
Sportowy wygląd: design zewnętrzny
Elementy nowego języka designu znanego z klasy pełnowymiarowej charakteryzują sportową estetykę zaktualizowanego Audi A5. Nawet pierwsza generacja z 2007 roku fascynowała sportową i harmonijną sylwetką. Druga generacja z 2016 roku wprowadziła nowe, wyrazistsze akcenty. Teraz Audi znacząco poprawiło wygląd zewnętrzny, zwłaszcza przedni pas, który emanuje jeszcze większą mocą. Singleframe z kratką w kształcie plastra miodu jest niższy i szerszy. Wloty powietrza powyżej kratki przypominają klasyczne Audi Sport quattro z 1984 roku. Odważny wlot tworzy dolną krawędź zderzaka, który ma większe wloty powietrza. Nowa listwa progowa nadaje smuklejszy wygląd z boku, a wstawka dyfuzora z trapezoidalnymi końcówkami wydechu sprawia, że tył samochodu wygląda na szerszy.
Wszystkie warianty karoserii i silników w linii produktowej A5 są wyposażone w reflektory LED w standardzie. Audi oferuje reflektory Matrix LED z tylnymi światłami LED z dynamicznymi kierunkowskazami jako opcjonalny upgrade. Klienci wybierający najwyższy poziom wyposażenia otrzymują reflektory Matrix LED z Audi laser light, LED-owe tylne światła z dynamicznymi kierunkowskazami i dynamiką oświetlenia. Koncepcja linii wyposażenia także uległa nowelizacji. Oprócz wariantu podstawowego, użycie zewnętrznych linii jest teraz dostępne w dwóch opcjonalnych wersjach: advanced oraz S line. Modele S i A5 Cabriolet również mają swój unikalny wygląd. Linie zewnętrzne można teraz dowolnie łączyć z pakietami wewnętrznymi S line i design selection. Klienci mogą wybierać spośród 12 kolorów nadwozia, w tym nowego odcienia district green, metallic.
Poziome linie dominują we wnętrzu modeli A5. Duży wyświetlacz MMI touch, stanowiący centrum sterowania nowym systemem operacyjnym, jest umieszczony na panelu przyrządów i lekko skierowany w stronę kierowcy. Wielokolorowy pakiet oświetlenia kontrowe i ambientowego dodaje akcentów w ciemności. Jest on standardem w linii wyposażenia design selection.
Rewolucyjne: łączność
Dzięki nowemu systemowi MMI touch, mocno skomunikowane Audi A5 oferuje doświadczenia użytkownika podobne do nowoczesnego smartfona. 10.1-calowy wyświetlacz dotykowy z dźwiękowym sprzężeniem zwrotnym zastępuje pokrętło stosowane w poprzednich modelach. Grafika jest czysta i uproszczona, struktura menu odzwierciedla oczekiwania użytkownika. Wyszukiwanie MMI opiera się na wprowadzaniu tekstu i szybko zwraca odpowiednie wyniki. Naturalna kontrola głosowa rozumie wiele zwrotów codziennego języka. Najwyższa wersja to centrum sterowania infotainment MMI navigation plus.
Nowe funkcje sprawiają, że nawigacja jest inteligentna i intuicyjna. Na przykład sugeruje trasy na podstawie wcześniej pokonanych dróg. Audi connect i Audi connect plus obejmują wiele usług online, w tym informacje o znakach drogowych, miejscu parkingowym i informacje o sygnale świetlnym usługi Car-to-X, które Audi uruchomiło w Ingolstadt w lipcu. Łączy ono samochód z centralnym komputerem miasta, który kontroluje sygnalizację świetlną. Aplikacja myAudi łączy samochód ze smartfonem użytkownika. Standardowa personalizacja pozwala na stworzenie aż siedmiu różnych profili użytkownika do przechowywania osobistych ustawień i preferencji. Opcjonalny cyfrowy klucz Audi connect zamienia smartfon z systemem Android w klucz pojazdu, który może odblokować drzwi oraz uruchomić silnik.
Zaktualizowane Audi A5 korzysta z nowej jednostki głównej o zwiększonej mocy obliczeniowej – trzeciej generacji modularnej platformy infotainment (MIB 3). Działa ona razem z nową skrzynką komunikacyjną, która zajmuje się takimi rzeczami jak telefonia i usługi Audi connect. Audi A5 standardowo wyposażone jest w hotspot Wi-Fi. Kierowca kontroluje wyświetlacz Audi virtual cockpit plus o rozdzielczości full-HD (1,920 x 720 pikseli) za pomocą wielofunkcyjnego koła kierownicy i może wybierać spośród trzech widoków. To uzupełnia wyszukiwanie MMI, które projekuje ważne informacje w bezpośrednim polu widzenia kierowcy.
Nową funkcjonalnością w linii produktowej A5 są funkcje na żądanie. Klienci mogą teraz korzystać z aplikacji myAudi, aby dodać trzy funkcje online w dowolnym momencie po zakupie samochodu: Audi navigation MMI plus, radio cyfrowe DAB+ oraz interfejs Audi dla smartfonów. Mogą wybierać spośród trzech terminów: miesiąc, rok lub czas nieograniczony. Audi phone box oraz system dźwiękowy Bang & Olufsen Premium Sound System z dźwiękiem 3D dopełniają ofertę w Audi A5.
Audi oferuje liczne systemy asystujące kierowcy w zaktualizowanych modelach A5, z których niektóre są standardowym wyposażeniem. W Niemczech opcjonalne systemy zostały zgrupowane w pakiety „Drive” i „Park”.
Mocny, wyrafinowany, efektywny: system napędowy
Zaktualizowane modele Audi A5 dostępne są w Europie z mocą od 120 kW (163 KM). Obejmuje to modele S z mocnymi silnikami V6. Silniki spełniają normy emisji Euro 6d-temp.
Przy wprowadzeniu na rynek, cztery warianty silnikowe A5 będą wyposażone w system mild hybrid (MHEV). Rozrusznik alternatorowy z paskiem, podłączony do wału korbowego, odzyskuje energię podczas hamowania i przechowuje ją w kompaktowej baterii litowo-jonowej. W silnikach czterocylindrowych system MHEV jest zintegrowany z 12-woltowym systemem elektrycznym oraz nowym 48-woltowym głównym systemem elektrycznym w modelach S TDI. Na przykład w przypadku S5 TDI, pomiary Audi pokazują, że ta elektryfikacja może zmniejszyć zużycie paliwa w codziennym użytkowaniu o nawet 0,4 litra na 100 kilometrów dzięki odzyskiwaniu energii lub wyłączaniu silnika, gdy kierowca odpuszcza pedał gazu. Zakres start-stop zaczyna się przy niezwykle wysokiej prędkości; ponowne uruchomienia są szybkie i płynne.
Wszystkie modele A5 są wyposażone w automatyczną skrzynię biegów, czy to siedmiobiegową S tronic, czy ośmiobiegową tiptronic. Napęd quattro jest dostępny jako opcja dla silników średniego zasięgu i jest standardem w trzech najsilniejszych modelach.
Wyrafinowana sportowość: zawieszenie
Zawieszenie doskonale harmonizuje z wyrafinowaną sportowością, jaką przekazują wszystkie modele A5. Ustawienie standardowe jest sportowe, ale komfortowe. Twardsze zawieszenie sportowe i zawieszenie z kontrolowanym tłumieniem są dostępne jako opcje. To drugie jest zintegrowane w systemie dynamicznego prowadzenia Audi drive select, który jest standardem we wszystkich modelach z co najmniej 140 kW. Kierowanie, automatyczna skrzynia biegów i zarządzanie silnikiem są również zintegrowane w Audi drive select. Kierowcy mogą wybierać spośród pięciu profili Audi drive select, aby określić, jak te komponenty współpracują. Za dużymi kołami – o średnicy do 20 cali – znajdują się mocne hamulce.
Potężny moment obrotowy: Audi S5 TDI
700 Nm (516,3 lb-ft) momentu obrotowego i moc 255 kW (347 KM) – zaktualizowane Audi S5 Sportback i S5 Coupé mają pod maską silnik diesla V6 na rynkach europejskich. Silnik 3.0 TDI oferuje mocne ciągnięcie, wyrafinowaną płynność i długi zasięg, częściowo dzięki systemowi MHEV oraz elektrycznej sprężarce, która wspiera turbosprężarkę. Oba modele S TDI przyspieszają od 0 do 100 km/h (62,1 mph) w mniej niż 5 sekund. Elektronicznie ograniczona prędkość maksymalna 250 km/h (155,3 mph) to tylko formalność.
Osiem biegów tiptronic oraz stały napęd na wszystkie koła quattro przenoszą moc w S5 Sportback i S5 Coupé. Zawieszenie S sportowe jest standardem, sterowanie tłumieniem jest opcjonalne. Wnętrze i zewnątrz liczne detale projektu wskazują na unikalną pozycję modeli S TDI – od czterech okrągłych końcówek wydechu po tryb S w opcjonalnym Audi virtual cockpit.
Audi oferuje S5 Coupé i S5 Sportback z silnikiem 3.0 TFSI na rynkach spoza Europy. Turboładowany silnik z bezpośrednim wtryskiem benzyny ma moc 260 kW (354 KM) i generuje potężny moment obrotowy 500 Nm (368,8 lb-ft) w zakresie 1,370 do 4,500 obr/min. Silnik V6 przyspiesza S5 Coupé TFSI z 0 do 100 km/h (62,1 mph) w 4,7 sekundy i osiąga elektronicznie ograniczoną prędkość maksymalną 250 km/h (155,3 mph). Standardowy sprint trwa o dwie dziesiąte sekundy dłużej w S5 Sportback TFSI.
Jazda na świeżym powietrzu: Audi A5 Cabriolet i S5 Cabriolet
Jak każdy kabriolet Audi, A5 Cabriolet ma klasyczny materiałowy dach. To akustyczny kaptur, który otwiera się w pełni automatycznie w 15 sekund przy prędkości do 50 km/h (31,1 mph). Celowe wzmocnienia zapewniają bardzo sztywną karoserię. Z dachem uniesionym, bagażnik czteromiejscowy ma pojemność 370 litrów (13,1 cu-ft); dzielone oparcia tylne siedzeń mogą być składane do przodu.
Ekskluzywna oferta: specjalna edycja Audi A5 edition one
Model specjalnej edycji towarzyszy premierze zaktualizowanej linii A5. Edycja one dostępna jest dla wszystkich modeli Sportback i Coupé, które mają silniki o mocy co najmniej 140 kW. Zawieszenie sportowe jest standardem. Zewnętrzny design oparty jest na S line i posiada dodatkowe, przyciągające uwagę czarne elementy, takie jak dach w błyszczącym czarnym kolorze w A5 Coupé. Kolory nadwozia to quantum gray, Daytona gray, efekt perłowy oraz district green, metallic. Wnętrze klienci mogą wybierać z pakietów design selection i S line. Ekskluzywne detale wzbogacają oba wnętrza.
Cena i wprowadzenie na rynek: Sprzedaż w Europie zaczyna się na jesieni 2019