Audi zaprezentowało na targach motoryzacyjnych w Los Angeles w 2019 roku najsilniejszą wersję modelu Q8 i chwaliło się ustanowieniem rekordu okrążenia na słynnym torze wyścigowym Nurburgring.
W obliczu rosnącego popytu na wydajne SUV-y, Audi nie mogło spocząć na laurach i liczyć na szczęście. Po wprowadzeniu modelu Q8 jako SUV-Coupe w 2018 roku i oferowaniu go w wersji S, która zwiększała moc do 507 PS (500 hp), marka z czterema pierścieniami wstrząsnęła rynkiem w 2019 roku, prezentując model 600 PS (592 hp) RS Q8, który był dostępny wyłącznie z turbodoładowanym silnikiem benzynowym, w przeciwieństwie do S Q8, które występowało w dwóch wersjach: benzynowej i turbo-diesel. Najważniejszą cechą RS Q8 było to, że pod jego skórą krył się Lamborghini Urus, ale z mniejszą mocą.
Audi było już znane z produkcji SUV-ów i systemów napędu na wszystkie koła. Tworzyło również kilka innych mocnych SUV-ów, więc RS Q8 nie był dla nich zupełnym zaskoczeniem. Jednak samochód nie mógł wyglądać jak S Q8; musiał być bardziej agresywny. W efekcie, na przodzie znalazł się znacznie bardziej agresywny zderzak z szeroką, jednolitą atrapą chłodnicy wykonaną w czarnym połysku. Producent oferował RS Q8 z standardowymi reflektorami Matrix LED z trójwymiarowymi światłami dziennymi. Ich wzór był naśladowany w tylnej lampie. Ponieważ samochód miał szerszy rozstaw osi niż standardowy Q8, jego postawa była już bardziej agresywna, a dzięki adaptacyjnemu zawieszeniu pneumatycznemu mógł być obniżany, aby zmniejszyć efekt aerodynamiczny. Z profilu, czarne osłony lusterek i słupki podkreślały kształt przypominający coupe. Na koniec, z tyłu producent zamontował dwa szerokie, owalne końcówki wydechu po bokach, które flankowały dyfuzor umieszczony pod zderzakiem.
W środku, producent stworzył luksusowe wnętrze z sportowymi fotelami kubełkowymi z przodu i kanapą profilowaną dla dwóch osób z tyłu. Fotele były pokryte skórą Valcona w wzór plastra miodu z tłoczeniem RS na oparciach. Kierowca miał do dyspozycji już znany zestaw wskaźników Audi Virtual Cockpit, który mógł pokazywać więcej informacji na temat wydajności, nawigacji i parametrów silnika. Dodatkowo, producent zamontował w centralnej konsoli najlepszą jednostkę multimedialną MMI (Man-Machine-Interface).
Jednak najważniejsze zmiany w porównaniu do pozostałych modeli Audi Q8 miały miejsce pod względem technicznym. Audi zwiększyło rozstaw osi z przodu i z tyłu o 120 mm (4,7”) i 458 mm (18”), odpowiednio. Ponadto, zamontowano w samochodzie szersze opony i koła ze stopów lekkich o średnicy 22 cali. Silnik V8 o pojemności 4,0 litra z podwójnym doładowaniem generował tylko 50 koni (49 hp) mniej niż Urus. W rezultacie, był zaledwie o 0,1 sekundy wolniejszy od swojego włoskiego odpowiednika w przyspieszeniu od 0 do 60 mph (0-97 kph). To był najdroższy model Audi z logo RS.
Rozwój gamy modeli oraz ich różnorodność postępuje w Audi Sport, co szczególnie dobitnie ilustruje nowy Audi RS Q8, który zadebiutował na światowej scenie podczas targów motoryzacyjnych w Los Angeles w 2019 roku. To pierwszy w historii pełnowymiarowy SUV Audi, który nosi oznaczenie RS, przesuwający granice osiągów w tej kategorii. Podkreśla to fakt, że RS Q8 to pierwszy seryjny SUV Audi, który osiąga prędkość 0-62 mph (0-100 km/h) w czasie poniżej czterech sekund. Odpowiedzialny za te niesamowite osiągi silnik V8 TFSI o mocy 600 KM z podwójnym doładowaniem będzie dostępny dla entuzjastów Audi Sport w nowym RS Q8 od początku 2020 roku.
Za potężnym nadwoziem tego wszechstronnego SUV-a Coupe kryje się wyjątkowa inteligencja i pomysłowość – nowy Audi RS Q8 zawiera niektóre z najbardziej zaawansowanych technologicznie rozwiązań Audi, łącząc je z wyjątkową elastycznością i maksymalną użytecznością w codziennym użytkowaniu, redefiniując tradycyjny gatunek samochodów sportowych. Imponujące dane techniczne obejmują takie elementy, jak specyficzne dla modelu RS adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne, napęd na wszystkie koła, sportowy dyferencjał oraz aktywna stabilizacja przechyłów, a klienci będą mieli możliwość dalszej modernizacji do wersji Carbon Black i Vorsprung, które uwalniają jeszcze więcej sportowego potencjału.
„Po raz pierwszy w 25-letniej historii modeli Audi RS wprowadzamy na drogi duży SUV coupe, który ma geny prawdziwego wysokowydajnego samochodu sportowego,” powiedział Oliver Hoffmann, dyrektor zarządzający Audi Sport GmbH. „Z silnikiem V8 biturbo, Audi RS Q8 jest prestiżowym przedstawicielem rodziny modeli RS.”
Maksymalna moc i wysoka efektywność: silnik
Korzystając z mocy 600 KM i momentu obrotowego wynoszącego 800 Nm (590,0 lb-ft) w zakresie od 2200 do 4500 obr./min, silnik V8 TFSI o pojemności 4,0 litrów przyspiesza nowego RS Q8 do 62 mph (100 km/h) z miejsca w zaledwie 3,8 sekundy i do 124 mph (200 km/h) w 13,7 sekundy – wartości, które stawiają go w rzędzie najbardziej zwinnych samochodów sportowych. Elektronicznie ograniczona prędkość maksymalna wynosi 155 mph (250 km/h).
Jego sekwencja zapłonu 1-3-7-2-6-5-4-8 zapewnia potężny dźwięk, który jest dodatkowo wzmacniany przez sportowy układ wydechowy RS z czarnymi końcówkami, standardowo montowanymi w modelach Carbon Black i Vorsprung. Jak przystało na Audi RS, podwójny układ wydechowy ma dużą owalną końcówkę po każdej stronie. Kierowca może również wpływać na dźwięk silnika za pomocą systemu Audi drive select.
Silnik V8 w nowym Audi RS Q8 korzysta z systemu mild-hybrid (MHEV), który opiera się na 48-woltowym głównym systemie elektrycznym. Jądrem MHEV jest rozrusznik alternatorowy połączony z wałem korbowym. Podczas hamowania i zwalniania może odzyskać do 12 kW mocy i przechować ją w kompaktowej baterii litowo-jonowej. Jeśli kierowca zdejmie nogę z pedału przyspieszenia przy prędkości między 34 mph a 99 mph, zarządzanie napędem wybiera jedno z dwóch rozwiązań w zależności od sytuacji na drodze oraz aktualnego ustawienia systemu dynamicznego prowadzenia Audi drive select: nowy RS Q8 regeneruje lub toczy się przez okres do 40 sekund z wyłączonym silnikiem. Rozrusznik alternatorowy uruchamia silnik w ułamku sekundy po wciśnięciu pedału gazu. Technologia MHEV umożliwia działanie start/stop przy prędkości do 13 mph. System mild-hybrid jest podłączony do czujników kamerowych w celu jeszcze większej efektywności. Kiedy samochód stoi, silnik uruchamia się, gdy pedał hamulca jest nadal wciśnięty, a przednia kamera wykrywa, że pojazd przed nowym RS Q8 zaczyna się poruszać.
Współdziałanie komponentów MHEV poprawia komfort jazdy i ma potencjał do zmniejszenia zużycia paliwa w codziennej jeździe o nawet 0,8 litra na 100 kilometrów.
Kolejnym modułem efektywności w samochodzie jest system cylindrów na żądanie (COD). Przy niskim do średniego obciążeniu i obrotach w wyższych biegach dezaktywowane są cylindry 2, 3, 5 i 8 przez wyłączenie wtrysku paliwa oraz zapłonu oraz zamknięcie zaworów dolotowych i wydechowych. Proces przełączania zajmuje tylko milisekundy i jest praktycznie niedostrzegalny w samochodzie. W trybie pracy z czterema cylindrami punkty robocze aktywnych cylindrów przesuwają się w wyższe obciążenia i mapy z wysoką wydajnością, podczas gdy dezaktywowane cylindry działają praktycznie bez strat jako sprężyny gazowe. Zostają one natychmiast reaktywowane, gdy kierowca wciśnie pedał gazu.
Moc silnika V8 TFSI przepływa do stałego napędu na wszystkie koła quattro za pośrednictwem standardowej ośmiobiegowej skrzyni tiptronic. Skonfigurowany jako przekładnia planetarna, mechaniczne centralne różnicowe typowo rozdziela moc napędu w proporcjach 40:60 na przednie i tylne osie. W przypadku poślizgu większa moc napędowa automatycznie trafia do osi z lepszą przyczepnością. Do 70 procent może być kierowane na przednie koła, a do 85 procent na tylne koła.
Sterowanie momentem obrotowym na poszczególnych kołach perfekcyjnie usprawnia bezpieczne i zwinne prowadzenie nowego Audi RS Q8. Podczas dynamicznego pokonywania zakrętów standardowy dyferencjał sportowy quattro rozdziela moment napędowy między tylnymi kołami w razie potrzeby. To aktywne wektoryzowanie momentu poprawia przyczepność, stabilność i dynamikę.
Gotowy na wszystko: zawieszenie
Pięciowahaczowa konstrukcja na przedniej i tylnej osi oddzielnie radzi sobie z siłami podłużnymi i poprzecznymi. Łączniki i podwozia są w dużej mierze wykonane z aluminium. SUV coupe ma szerokość 1 692 milimetry z przodu i 1 696 milimetrów z tyłu.
Standardowe sportowe adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne RS z kontrolowaną amortyzacją sprawia, że nowy RS Q8 czuje się równie dobrze na torze wyścigowym, jak i w terenie. Specjalna kalibracja amortyzatorów RS pozwala na szczególnie szeroką różnicę między ustawieniem nastawionym na komfort a ekstremalnie sportowym. W zależności od sytuacji podczas jazdy i życzeń kierowcy, wysokość nadwozia zmienia się o maksymalnie 90 milimetrów.
Opcjonalna elektryczna aktywna stabilizacja przechyłów (EAWS) minimalizuje przechył nadwozia podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Pomiędzy dwiema częściami stabilizatora na każdej z osi znajduje się kompaktowy silnik elektryczny. Podczas jazdy na wprost dwie części stabilizatora są odłączane, co zmniejsza ruchy nadwozia na nierównych drogach i zwiększa komfort jazdy. Jednak podczas pokonywania zakrętów nacisk kładziony jest na optymalne kompensowanie przechyłu. Części stabilizatora skręcają się w przeciwnych kierunkach, co znacznie zmniejsza przechyły pojazdu w zakrętach. Elektryczna aktywna stabilizacja przechyłów jest zintegrowana w 48-woltowym głównym systemie elektrycznym i pełni rolę systemu regeneracyjnego. Może nawet odzyskiwać energię dzięki silnikom elektrycznym i w ten sposób przekazywać energię elektryczną z powrotem do akumulatora.
Sterowanie wszystkimi kołami, również w standardzie, przemieszcza tylne koła za pomocą napędu elektrycznego o wysokim momencie obrotowym i dwóch wahaczy. Przy niskich prędkościach tylne koła skręcają o maksymalnie 5 stopni w przeciwnym kierunku niż przednie koła dla większej zwinności. Przy dużych prędkościach skręcają o maksymalnie 1,5 stopnia w tym samym kierunku co przednie koła, aby poprawić stabilność podczas szybkich zmian pasa.
Dzięki zmiennej wysokości zawieszenia, krótkim zwisom, stałemu napędowi na wszystkie koła quattro i kontroli zjazdu z wzgórz, nowy Audi RS Q8 może spokojnie i pewnie poruszać się tam, gdzie kończą się utwardzone drogi.
Kierowca może precyzyjnie wpływać na charakterystykę RS Q8 za pomocą systemu dynamicznego prowadzenia Audi drive select. Do wyboru jest osiem profili: komfort, auto, dynamiczny, efektywność, allroad, offroad oraz indywidualnie konfigurowalne tryby RS1 i RS2, które można aktywować bezpośrednio za pomocą przycisku „RS-MODE” na kierownicy. Audi drive select wpływa na takie elementy jak zarządzanie silnikiem i skrzynią biegów, wspomaganie kierownicy, zawieszenie pneumatyczne, all-wheel steering, dźwięk silnika oraz charakterystykę automatycznej klimatyzacji.
Nowy Audi RS Q8 standardowo wyposażony jest w 22-calowe aluminiowe felgi w dziesięcioramiennym wzorze gwiazdy z oponami w rozmiarze 295/40 – największym, jaki kiedykolwiek zainstalowano w Audi w wersji produkcyjnej. Opcjonalnie dostępne są 23-calowe felgi aluminiowe w konstrukcji 5-ramiennej wyprodukowane wyłącznie dla RS Q8. W edycjach Carbon Black montowane są 23-calowe felgi 5-ramienne w błyszczącym czarnym kolorze, podczas gdy w modelu Vorsprung użyta jest antracytowa czerń o diamentowym wykończeniu. Za dużymi kołami kryje się system hamulcowy RS z wentylowanymi wewnętrznie tarczami kompozytowymi (420 mm) z przodu i 370 mm z tyłu. Ich zaciski o średnicy 10 cali są standardowo malowane na czarno, ale dostępne są w kolorze czerwonym jako opcja.
Pewny siebie: eksterior
Z imponującą ośmiokątną strukturą Singleframe, specyficzną dla modeli RS kratką chłodnicy w wysokim połysku i kratką RS w czarnym kolorze, nowy Audi RS Q8 ma wyraźnie pewną siebie twarz. W połączeniu z solidnymi bocznymi wlotami powietrza oraz ostrzem w błyszczącym czarnym kolorze doskonale podkreśla sportowy charakter dużego SUV-a Coupe z Audi Sport GmbH.
Opadająca linia dachu płynnie przechodzi w pochylone słupki D i spoczywa na nadmuchiwanych błotnikach quattro nad nadkolami. Specyficzne dla modelu RS listwy wykończeniowe w kolorze nadwozia poszerzają nadwozie o 10 mm z przodu i 5 mm z tyłu, zapewniając miejsce dla szerszego rozstawu kół. Progi RS są standardowo w kolorze Manhattan grey, co sprawia, że nadwozie wydaje się jeszcze bardziej atletyczne. Spojler dachowy RS zapewnia wyraźne wykończenie na górze; blisko drogi widoczne są charakterystyczne dla RS tylny zderzak z wlotem dyfuzora w błyszczącym czarnym kolorze oraz owalne końcówki wydechu typowe dla RS. Spojler dachowy RS zapewnia docisk na tylnej osi dla lepszej równowagi przy dużych prędkościach.
Nowy Audi RS Q8 jest dostępny w dziewięciu kolorach: jednym jednolitym lakierze oraz ośmiu metalicznych lub perłowych odcieniach. Program Audi exclusive oferuje również wiele dodatkowych opcji kolorystycznych dla nadwozia. Obudowy lusterek zewnętrznych standardowo wykonane są z aluminium, z włóknem węglowym lub czarnym w modelach Carbon Black i Vorsprung. Czarne (w modelu Vorsprung) i węglowe (w modelu Carbon Black) pakiety stylizacyjne podkreślają dokładnie detale w kratce chłodnicy, ostrzach, klipsie dyfuzora i pasku tylnego światła (tylko węglowe). W połączeniu z tymi pakietami stylizacyjnymi, pierścienie Audi i logotypy RS z przodu i z tyłu są również w kolorze czarnym.
Przyciemnione reflektory RS HD Matrix LED mają trójwymiarowy charakterystyczny dla świateł dziennych z cyfrowym akcentem, podobnie jak tylne światła LED. Pasaż światła w wysokim połysku łączy tylne światła, dodatkowo podkreślając szeroki rozstaw kół. Reflektory RS Matrix LED oraz tylne światła mają dynamiczne kierunkowskazy i są prezentowane przez ekspresywną animację specyficzną dla RS, gdy samochód jest zablokowany lub odblokowany.
Przestronność sportowości: wnętrze
Wnętrze nowego RS Q8 cechuje celowo czysty design. Wszystkie elementy pod czarnym materiałem sufitowym mają logiczne połączenie i harmonizują ze sobą. Sufit wykonany jest z czarnego Alcantary dla wersji Carbon Black i Vorsprung. Smukła deska rozdzielcza oraz mocno poziome linie dają uczucie przestronności. Centralnym elementem w kokpicie jest górny wyświetlacz MMI touch response. W swoim czarnym panelu wygląda niemal jak duża, czarna powierzchnia po wyłączeniu.
Kolejnym głównym elementem designu jest szeroka, symetryczna konsola tunelu centralnego. Otaczają ją elementy wykończeniowe w kolorze Aluminum Spectrum, które podkreślają atletyczny charakter dużego SUV-a coupe.
Specjalne wyświetlacze RS w Audi virtual cockpit i wyświetlaczu MMI dostarczają informacji o takich elementach jak ciśnienie w oponach, moment obrotowy, moc, temperatura, czasy okrążeń i g-skręty. Wyświetlacz zmiany biegów informuje kierowcę o konieczności zmiany biegu, gdy osiągnięty zostaje limit obrotów. Wyświetlacz przezierny, dostępny wyłącznie w wersjach Vorsprung, oferuje również wiele specyficznych dla RS grafik.
Luksusowe sportowe fotele RS w skórze Valcona z wzorem w romby oraz z tłoczeniem RS są standardowo montowane. W wersji Vorsprung dodano również wentylację i funkcję masażu.
Pakiet designu RS – standardowy w Carbon Black i Vorsprung, dostępny w kolorze czerwonym lub szarym – zawiera kontrastowe przeszycia w kolorze czerwonym lub szarym na podłokietnikach, obręczy kierownicy, dywanikach, dźwigni zmiany biegów i krawędziach pasów bezpieczeństwa. W obu pakietach konsola centralna, dźwignia zmiany biegów i kierownica są pokryte Alcantarą.
Na kierownicy znajduje się logo RS. Podświetlane nakładki na progi drzwi przednich mają logo RS Q8. Cała perforowana skórzana kierownica RS z obciętym dołem, z łopatkami do zmiany biegów, zawiera również przyciski wielofunkcyjne. Kierowca może bezpośrednio wybierać nowe tryby Audi drive select RS1 i RS2 za pomocą przycisku RS-Mode. Specjalne wyświetlacze RS otwierają się automatycznie w Audi virtual cockpit.
Audi RS Q8 również demonstruje swoją niezachwianą codzienną użyteczność w tylnej części pojazdu. Standardowo montowana jest przesuwna tylna kanapa na trzy osoby. Przy złożonych oparciach siedzeń pojemność bagażnika pod elektrycznie otwieraną klapą tylną wynosi do 1755 litrów.
Połączenie dla bezpieczeństwa: systemy asystujące i infotainment
Nowy Audi RS Q8 wspiera kierowcę w wielu sytuacjach. Bogaty zestaw ponad 30 systemów asystujących obejmuje takie funkcje jak asystent adaptacyjnej prędkości, asystent efektywności, asystent na skrzyżowaniach, ostrzeżenie o zmianie pasa oraz kamery 360 stopni.