Audi zaprezentowało piątą generację modelu A4 w 2015 roku, a w 2019 roku zaktualizowało go na potrzeby rocznika 2020, co miało wpływ na cały asortyment, w tym wersję TDI modelu S4 Avant.
Model S4 jest znaną nazwą w ofercie niemieckiego producenta motoryzacyjnego od 1997 roku, kiedy to pierwsza generacja tego modelu była napędzana przez silnik turbodoładowany V6 o pojemności 2,7 litra. Następnie wprowadzono kolejne rozwinięcia, a do roku modelowego 2017 wszystkie S4, niezależnie od kształtu nadwozia, były wyposażone w silniki benzynowe. W 2019 roku marka z czterema pierścieniami w logo podjęła decyzję o podziale: silnik turbodoładowany V6 dla rynku północnoamerykańskiego i mild-hybrid turbodiesel dla klientów europejskich. Co zaskakujące, obie wersje były podobne pod względem wydajności, chociaż silnik wysokoprężny charakteryzował się znacznie lepszą efektywnością paliwową niż jego odpowiednik z zapłonem iskrowym, który Audi wysłało za ocean.
Audi zaktualizowało cały asortyment modelu A4, więc rocznik 2020 S4 Avant również zyskał nowy przód. Posiadał nowe reflektory LED, które miały charakterystyczne światła do jazdy dziennej na górze, składające się z pięciu małych bloków oraz szóstego w kształcie litery L w górnym zewnętrznym rogu. Grille o charakterystycznym kształcie jednolitej ramki zdobił wzór plastra miodu, a na grillu umieszczono srebrny i czerwony emblemat S4. Na dolnej części zderzaka dodano wąski drugi grill oraz masywne wloty powietrza, w których znajdowały się światła przeciwmgielne.
W profilu S4 Avant można było dostrzec niższy prześwit w porównaniu do wersji non-S. Zestaw aerodynamicznie profilowanych progów podkreślał sportowy charakter samochodu, a standardowe 18-calowe alufelgi miały unikalny design. Klienci mogli również zamówić samochód z zestawem kół 19″. Wersja longroof S4 charakteryzowała się czarnymi lusterkami jako wyróżniającym się elementem stylistycznym w porównaniu do wersji non-S. Na koniec z tyłu Audi zainstalowało układ wydechowy z czterema końcówkami pod zderzakiem, z dwoma parami chromowanych końcówek po obu stronach pojazdu.
Chociaż zewnętrzna stylistyka była stonowana w porównaniu do reszty gamy A4 Avant, wnętrze otrzymało istotne ulepszenia. Klienci mogli cieszyć się mocno wyprofilowanymi przednimi fotelami, dostępnymi z logo S4 na oparciu. Również kierownica o płaskim spodzie miała to samo logo na dolnej części. Przed kierowcą znajdował się cyfrowy zestaw wskaźników, znany jako Audi Virtual Cockpit, a na górze konsoli centralnej umieszczono ekran dotykowy systemu infotainment. Z tyłu znajdowało się dzielone siedzenie (40/20/40), na którym mogły zasiąść trzy osoby. Bagażnik miał pojemność (17,8 stóp sześciennych), ale mógł zostać powiększony do 1510 litrów (53,3 stóp sześciennych) po złożeniu tylnej kanapy.
Pod maską Audi zamontowało turbodoładowany silnik V6 diesel, wspomagany przez elektroniczny kompresor i generator uruchamiany pasek, który również mógł dostarczyć pewną moc, gdy była potrzebna. W rezultacie S4 Avant TDI oferuje 347 PS (342 hp), o siedem mniej niż model S4 z silnikiem benzynowym sprzedawany w Ameryce Północnej.
Po raz pierwszy w rodzinie A4 oba modele S korzystają z silnika wysokoprężnego V6 – Audi S4 Sedan TDI oraz S4 Avant TDI. Silnik 3.0 TDI generuje 255 kW (347 koni mechanicznych) mocy oraz aż 700 Nm (516,3 lb-ft) momentu obrotowego. System mild hybrid oparty na nowym 48-woltowym głównym systemie elektrycznym zwiększa efektywność, podczas gdy elektryczny sprężarkowy kompresor (EPC) zapewnia mocne przyspieszenie. Ta kombinacja mocy, momentu obrotowego, efektywności i spontaniczności jest unikalna w tym segmencie.
Silnik 3.0 TDI: mocny moment obrotowy
Silnik 3.0 TDI, najpotężniejsza konfiguracja w serii silników wysokoprężnych V6 Audi, łączy w sobie mocne osiągi z wysoką efektywnością. Jego moc wynosi 255 kW (347 koni mechanicznych), a moment obrotowy 700 Nm (516,3 lb-ft) jest dostępny w zakresie od 2500 do 3100 obr/min. Silnik V6 przyspiesza Audi S4 Sedan TDI z miejsca do 100 km/h (62,1 mph) w 4,8 sekundy; w Audi S4 Avant TDI jest to 4,9 sekundy. Prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h (155,3 mph).
Napęd modeli S TDI integruje EPC i technologię mild hybrid (MHEV). Oba systemy są osadzone w standardowym 48-woltowym głównym systemie elektrycznym. Po raz pierwszy mocny 48-woltowy starter alternatorowy jest sercem systemu mild hybrid w S4 TDI, z maksymalną mocą odzyskiwania podczas hamowania wynoszącą do 8 kW. Przetwornik DC/DC przekształca ten napięcie dla komponentów w sieci 12-woltowej. Dodatkowy kompaktowy akumulator litowo-jonowy o pojemności 0,5 kWh, zainstalowany pod podłogą bagażnika, służy jako centrum energetyczne.
EPC: szybkie wsparcie dla turbosprężarki
Elektryczny kompresor jest zainstalowany w obejściu tuż za intercoolerem w pobliżu silnika. Jeśli zapotrzebowanie na moc od kierowcy jest wysokie, a energia dostępna w spalinach jest niska, zawór obejścia zamyka się i kieruje powietrze zasysane do EPC, które wykonuje drugą fazę sprężania. Przy mocy do 7 kW, kompaktowy silnik elektryczny przyspiesza wirnik kompresora do 65 000 obr/min w około 300 milisekund.
Dzięki wsparciu EPC, moc silnika 3.0 TDI jest dostępna natychmiast, gdy tylko kierowca jej pragnie. EPC eliminuje wszelkie oznaki opóźnienia turbodoładowania, co umożliwia natychmiastową reakcję we wszystkich sytuacjach drogowych, czy to przy wyprzedzaniu, czy przy przyspieszaniu z zakrętu. Podczas jazdy w komfortowym tempie technologia zapewnia silny moment obrotowy w dolnym zakresie obrotów, co ogranicza potrzebę redukcji biegów. Z miejsca, oba modele S szybko wyprzedzają kilka metrów porównywalne pojazdy bez EPC.
Technologia MHEV: odzysk energii lub jazda na luzie
System mild hybrid w modelach S ma potencjał do zmniejszenia zużycia paliwa przez klientów nawet o 0,4 litra na 100 kilometrów. Na przedniej części silnika 3.0 TDI znajduje się wodno-chłodzony 48-woltowy starter alternatorowy (BAS), który jest połączony z wałem korbowym poprzez szczególnie wytrzymały pasek poliv. BAS odzyskuje do 8 kW mocy podczas hamowania. Pracuje w bliskiej współpracy z TDI, co pozwala na jego eksploatację bliżej punktu optymalnego w wielu sytuacjach. To poprawia efektywność.
Kiedy kierowcy zdejmują nogę z pedału przyspieszenia przy prędkości od 55 do 160 km/h (34,2 do 99,4 mph), pojazd może jechać na luzie przez nawet 40 sekund z całkowicie wyłączonym silnikiem. Akumulator litowo-jonowy nadal dostarcza energię. Zarządzanie napędem decyduje w każdej sytuacji, czy jazda na luzie, toczenie się, czy odzyskiwanie energii jest bardziej efektywne. Do tego celu wykorzystuje informacje z nawigacji i czujników pokładowych. Energia dostarczana do BAS trafia do 48-woltowego akumulatora magazynującego lub bezpośrednio do odbiorników elektrycznych.
System mild hybrid nie tylko zmniejsza zużycie paliwa; zapewnia również większy komfort i wygodę. Konwencjonalny starter jest używany tylko do początkowego uruchomienia pojazdu, gdy zimny olej silnikowy wymaga dużych sił. Gdy kierowca ponownie naciska pedał przyspieszenia po fazie toczenia lub zatrzymania, BAS ponownie uruchamia TDI zgodnie z wolą kierowcy oraz sytuacją, od bardzo płynnego do bardzo szybkiego. Praca start-stop rozpoczyna się przy prędkości 22 km/h (13,7 mph). Kiedy pojazd jest zatrzymany, silnik uruchamia się ponownie, gdy samochód przed nim zaczyna się poruszać, nawet jeśli hamulec jest wciśnięty.
Silnik: momentowy i efektywny
Silnik 3.0 TDI to silnik nowoczesnej technologii. Jego system common rail wtryskuje paliwo pod ciśnieniem do 2500 bar. Wał korbowy, tłoki, korbowody i zarządzanie olejem zostały zaprojektowane z myślą o wysokich wymaganiach, a także podjęto zaawansowane kroki w celu zmniejszenia tarcia w napędzie wału korbowego i wału rozrządowego. Chłodnica oleju, EPC, BAS i obudowa kompresora turbosprężarki są w miarę potrzeb zintegrowane z obiegiem płynu chłodniczego.
Duża turbosprężarka generuje do 2,4 bar względnego ciśnienia doładowania. Jej zmienna geometria turbin jest zoptymalizowana pod kątem niskiej straty przepływu. Zewnętrzny system recyrkulacji spalin o niskim ciśnieniu wyciąga spaliny poniżej filtra cząstek stałych. Dzięki temu możliwe jest napędzanie turbosprężarki pełnym przepływem masy, co znacząco zwiększa jej efektywność.
Audi oferuje S4 Sedan oraz S4 Avant z silnikiem benzynowym 3.0 TFSI na rynkach poza Europą. Silnik z turbo doładowaniem i bezpośrednim wtryskiem ma moc 260 kW (354 koni mechanicznych) i generuje znaczny moment obrotowy wynoszący 500 Nm (368,8 lb-ft) w zakresie od 1370 do 4500 obr/min. Silnik V6 przyspiesza S4 Sedan TFSI od 0 do 100 km/h (62,1 mph) w 4,7 sekundy i osiąga elektronicznie ograniczoną prędkość maksymalną 250 km/h (155,3 mph). Standardowe przyspieszenie zajmuje o dwie dziesiąte sekundy więcej w Audi S4 Avant TFSI.
Ośmiobiegowa tiptronic: błyskawiczna i płynna
Silnik 3.0 TDI współpracuje z ośmiobiegową skrzynią tiptronic, która umożliwia wygodne i bardzo efektywne zmiany biegów. Nowe rozwiązania poprawiają współpracę z systemem MHEV. Sprzęgło w centralnej skrzyni przerywa przepływ mocy, gdy samochód toczy się, a silnik pracuje w trybie jałowym lub jest wyłączony. Podczas jazdy na luzie niezależna od silnika spalinowego elektryczna pompa olejowa umożliwia włączenie odpowiedniego biegu przy ponownym uruchomieniu. Wąskie sprężyny w wielopłytowych hamulcach w zestawach biegów oddzielają płytki od siebie, co zmniejsza moment oporu.
Dwumasowe koło zamachowe zawiera tłumik dopasowujący się do obrotów, który w dużym stopniu tłumi wibracje silnika V6, które występują przy bardzo niskich prędkościach silnika.
Quattro stały napęd na wszystkie koła: samoblokujący się centralny dyferencjał
Quattro stały napęd na wszystkie koła nadaje modelom S sportową dynamikę, wysoką stabilność i mocny chwyt. Przy sportowym stylu jazdy kontrola momentu obrotowego selektywnie na kołach doskonali właściwości jezdne. Jako uzupełnienie napędu quattro dostępny jest na życzenie dyferencjał sportowy. Może on przesuwać moc między tylnymi kołami w razie potrzeby podczas dynamicznego pokonywania zakrętów.
Zawieszenie sportowe: kontrola w cyklach milisekundowych
Zawieszenie ma istotny wpływ na dynamikę modeli S. Standardowe zawieszenie sportowe S obniża nadwozie o 23 milimetry (0,9 cala) w porównaniu do modeli A. Dynamiczne kierowanie jest dostępne opcjonalnie. Dodatkowo Audi oferuje sportowe zawieszenie specyficzne dla S z kontrolą amortyzacji na życzenie. Sterowane jest ono za pomocą elektronicznej platformy podwozia (ECP), która kontroluje również opcjonalny dyferencjał sportowy. Oba moduły są również zintegrowane z dynamicznym systemem zarządzania napędem Audi drive select. Kierowca może dostosować jego funkcję, przełączając się między profilami komfort, auto, dynamiczny, efektywność i indywidualny (tylko z MMI plus).
Standardowe w modelach S TDI są 18-calowe koła z oponami 245/40. Opcjonalnie dostępne są 19-calowe koła z oponami 255/35. Hamulce są duże i potężne – wentylowane tarcze na przedniej osi mają średnicę 375 milimetrów (14,8 cala). Używane są czarne (lub opcjonalnie czerwone) sześciotłoczkowe stałe zaciski ze logo S. Elektroniczna kontrola stabilności może być dezaktywowana częściowo lub całkowicie.
Design: sportowy wyraz
Nowa sylwetka Audi S4 Sedan TDI i S4 Avant TDI nosi cechy aktualnego języka designu Audi – z sportowymi akcentami. Szparka pod maską przypomina ikonę marki, oryginalne Audi quattro. Srebrne ramki strukturalne otaczają duże wloty powietrza wypełnione kratkami w kształcie plastra miodu. Modele S TDI są standardowo wyposażone w reflektory LED. Z boku uwagę zwracają srebrne obudowy lusterek i mocno konturowane listwy progowe – również srebrne. Na dachu Audi S4 Avant TDI aluminium udaje się w postaci belek oraz długi spoiler tworzą akcenty. W przypadku Sedana, spoiler jest zintegrowany w klapie bagażnika.
Z tyłu standardowo znajdują się światła LED z dynamicznymi kierunkowskazami. Duży dyfuzor w matowym ciemnym chromie z srebrną listwą zawiera insert w kształcie plastra miodu. Żebra dzielą jego dolną część, która otacza cztery chromowane końcówki wydechu. Emblematy S zdobią zewnętrzną powłokę oraz podświetlane listwy progowe. Kolory lakierów w odcieniach Daytona gray, quantum gray oraz turbo blue są zarezerwowane dla modeli S (oraz linii zewnętrznej S line).
Od podsufitki po wykładzinę, wnętrze modeli S TDI charakteryzuje się chłodną czernią. Sportowe fotele z tłoczeniem S są standardem – na życzenie dostępne są sportowe fotele S z wbudowanymi zagłówkami i wzorem rombów. Tapicerka może być opcjonalnie ozdobiona kontrastowymi szwami oraz, dla foteli z klimatyzacją, lamówką z podwójnej skóry. Dalsze kombinacje to skóra/Alcantara lub fine Nappa leather. Jako oferta z najwyższej półki, Audi ma super sportowe fotele dostępne w fine Nappa leather – w zakresie kolorów można wybierać spośród czarnego, rotor gray oraz magma red. Nakładki na pedały i podnóżek wykonane są ze stali nierdzewnej; wkładki są z matowego szczotkowanego aluminium lub opcjonalnie z carbon atlas.
Opcjonalny Audi virtual cockpit plus prezentuje wszystkie wyświetlacze w specyficznym stylu, zaczynając od ekranu powitalnego. Kierowca może zmieniać wyświetlacz, przełączając się między trybem sportowym a trybem S, gdzie obrotomierz zajmuje centralne miejsce. Jeżeli skrzynia biegów tiptronic działa w trybie manualnym i opóźnia zmianę biegów, światło zmiany informuje kierowcę o nadchodzącej zmianie. Dostępne są także wyświetlacze temperatury oleju silnikowego, ciśnienia doładowania turbosprężarki oraz czasów okrążeń na torze wyścigowym.