Audi długo czekało na wejście na rynek SUV-ów Coupe z 4 drzwiami. Po tym, jak BMW rozpoczęło ten trend z modelem X6, a Mercedes-Benz zaprezentował GLE Coupe, Audi wprowadziło model Q8. W 2019 roku podniosło poprzeczkę, wypuszczając wersję SQ8. Inżynierowie postawili na silnik wysokoprężny, montując jednostkę TDI o pojemności 4,0 litra.
Wygląd zewnętrzny zawiera kilka szczegółów, które odróżniają go od innych modeli Q8, takich jak standardowe 21-calowe felgi. Ośmiokątny grill Singleframe jest ozdobiony podwójnymi żaluzjami oraz dużą, matową srebrną ramą. Standardowe reflektory LED zawierają asystenta świateł drogowych, a technologia matrycowa HD jest dostępna jako opcja.
SQ8 wyposażony jest w najpotężniejszy silnik turbodoładowany na rynku europejskim. Podczas gdy inni producenti dbali o silniki o pojemności poniżej 3,0 litrów z powodu regulacji podatkowych, Audi zdecydowało się na odważne rozwiązanie. Pod maską znajduje się potężny silnik V8 bi-turbo, a dodatkowo zamontowano elektryczny kompresor, aby zredukować opóźnienie. Mild-hybryda 48V pomaga zmniejszyć zużycie paliwa.
Jeśli chodzi o przekładnię, Audi SQ8 TDI jest wyposażone w dynamiczny system zarządzania napędem Audi drive select oraz adaptacyjną zawieszenie pneumatyczne sportowe z regulowanym tłumieniem. Zawieszenie pneumatyczne umożliwia dostosowanie poziomu nadwozia do 90 milimetrów (3,5 cala), co pozwala na jazdę po różnych rodzajach terenu.
Wnętrze nawiązuje do osiągów. Standardowe fotele sportowe są ozdobione wytłoczeniem S i kontrastowym przeszyciem, a głównym motywem są ciemne kolory.
Audi zaprezentowało sportowy model flagowy z rodziny Q: SQ8 TDI. Dzięki ośmiocylindrowemu silnikowi diesla z podwójnym turbodoładowaniem, duże coupe SUV oferuje doskonałe osiągi w połączeniu z wysoką efektywnością. Technologie napędu i zawieszenia, które obejmują dyferencjał sportowy, stabilizację przechyłów oraz układ kierowniczy na wszystkie koła, zapewniają dynamiczne prowadzenie. Audi SQ8 TDI znajdzie się w europejskich salonach w późnym lecie 2019 roku, a jego cena w Niemczech zaczyna się od 102 900 euro.
Moc i efektywność: 4.0 TDI z elektrycznym sprężarką
Silnik V8 z podwójnym turbodoładowaniem w Audi SQ8 TDI jest najpotężniejszym silnikiem diesla na rynku europejskim. Łączy ogromną moc z wysoką oszczędnością i integruje szereg nowoczesnych rozwiązań. Silnik generuje 320 kW (435 koni mechanicznych) i rozwija moment obrotowy wynoszący 900 Nm przy 1 250-3 250 obr./min. Dzięki temu 4.0 TDI przyspiesza SUV-a coupe jak sportowy samochód: Prędkość 100 km/h (62,1 mph) osiągana jest po 4,8 sekundy, a SQ8 TDI dociera do elektronicznego ograniczenia prędkości na poziomie 250 km/h (155,3 mph). Przekładnia mocy odbywa się za pośrednictwem ośmiobiegowej skrzyni tiptronic i napędu quattro na wszystkie koła.
Elektryczna sprężarka (EPC) wspomaga pracę dwóch turbosprężarek podczas startów i przyspieszania przy niskich obrotach silnika, co pozwala na natychmiastowe budowanie mocy przez V8 TDI. EPC korzysta z zasilania z systemu elektrycznego 48 V, który jest także rdzeniem systemu mild hybrid (MHEV). Jej alternator pasowy może odzyskiwać energię podczas hamowania i ładować akumulator litowo-jonowy.
2020 Audi SQ8 TDI
W rzeczywistych warunkach użytkowania technologia MHEV zmniejsza zużycie paliwa o nawet 0,5 litra (0,1 US gal) na 100 kilometrów. W cyklu WLTP duże coupe SUV zużywa średnio 7,8 litra (30,2 mpg), co odpowiada 205 do 204 gramom CO2 na kilometr (329,9 – 328,3 g/mi) – w zależności od użytych zestawów opon i kół.
Najwyższej klasy funkcje: zawieszenie
Standardowo Audi SQ8 TDI wyposażone jest w system dynamicznego prowadzenia Audi drive select oraz adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne sportowe z regulowanym tłumieniem. Zawieszenie pneumatyczne zmienia wysokość nadwozia o maksymalnie 90 milimetrów (3,5 cala), co umożliwia jazdę po różnych typach nawierzchni. Trzy opcjonalne technologie, w tym dyferencjał sportowy, zapewniają dodatkową dynamikę pojazdu, przyczepność i stabilność. Podczas pokonywania zakrętów z dużą prędkością dyferencjał sportowy aktywnie rozdziela moment obrotowy między tylne koła, dodając samoblokujący centralny dyferencjał do napędu quattro. Napęd na wszystkie koła dostępny jest jako alternatywa dla standardowego układu kierowniczego progresywnego. Przy niskiej prędkości tylne koła skręcają w przeciwnym kierunku do przednich, co zwiększa zwrotność. Przy prędkości około 60 km/h (37,3 mph) skręcają nieco w tym samym kierunku, aby poprawić stabilność.
Trzecim nowoczesnym elementem jest elektromechaniczna aktywna stabilizacja przechyłów. Między dwiema częściami stabilizatora na każdej osi znajduje się kompaktowy silnik elektryczny. Podczas jazdy na wprost działają głównie niezależnie od siebie, co redukuje wibracje masy zawieszonej na nierównych drogach. Przy sportowych prędkościach jednak połowy stabilizatora pracują jako jedna całość, obracając się w przeciwnych kierunkach. Dzięki temu prowadzenie Audi SQ8 TDI jest bardziej zwinne i znacząco zmniejsza kąt przechyłu podczas pokonywania zakrętów.
S-specyficzne detale: design
W skrócie, design Audi SQ8 TDI można opisać jako imponujący, sportowy i solidny. Charakterystyczne elementy zewnętrzne są wyraźnie akcentowane i podkreślają wyjątkowy status modelu flagowego: ośmiokątna atrapa chłodnicy Singleframe jest strukturalnie podzielona na podwójne żaluzje i otoczona dużą matową srebrną ramką. Ochrona podwozia błyszczy w tym samym kolorze, co sprawia, że przednie i tylne zderzaki wyglądają jeszcze masywniej. Wloty powietrza z wyraźnymi konturami, system wydechowy specyficzny dla S oraz wyraźne wypukłości quattro nad nadkolami również demonstrują moc w najlepszym wydaniu. Nadkola mieszczą standardowo koła o średnicy 21 cali, a na życzenie dostępne są ekskluzywne koła o średnicy 22 cali. Poziome linie, na przykład taśma świetlna z tyłu i wyrazista taśma nad czarnym dyfuzorem, podkreślają szerokość coupe SUV. Standardowe reflektory LED z asystentem świateł drogowych oświetlają drogę, a technologia HD matrix jest dostępna opcjonalnie.
Jak przystało na model S, wnętrze utrzymane jest w ciemnych kolorach. Standardowe sportowe fotele ozdobione są wytłoczeniem S oraz kontrastowym przeszyciem. Na życzenie dostępne są fotele sportowe S plus z zintegrowanymi zagłówkami i wysokimi bocznymi podparciami, które można wyposażyć w klimatyzację i funkcję masażu. Pokrycia w kolorze szaro-rotorowym lub czerwień arras podkreślają sportowy charakter pojazdu. Wstawki wykonane są z matowego szczotkowanego aluminium; alternatywnie dostępne są karbon lub dąb.
Inteligentnie połączone: kontrola, infotainment i asystencja kierowcy
Zgodnie ze sportowym wnętrzem, standardowy wirtualny kokpit Audi oferuje widoki specyficzne dla S z czerwonymi detalami graficznymi. Kierowca może wybrać układ wydajności, w którym centralnym punktem jest obrotomierz, wyświetlany jako wykres kwadratowy, a wydajność i moment obrotowy są przedstawiane jako procenty. Dwa duże ekrany dotykowe z haptycznym i akustycznym sprzężeniem zwrotnym pełnią rolę głównych elementów sterujących. Alternatywnie kierowca może skorzystać z funkcji sterowania naturalnym językiem, która rozumie swobodnie formułowane polecenia i pytania. Aby na nie odpowiedzieć, system korzysta z informacji przechowywanych w pojeździe oraz wiedzy w chmurze. Nową funkcją jest wirtualny asystent Amazon Alexa, który jest w pełni zintegrowany w systemie operacyjnym MMI.
Standardowo w Audi SQ8 TDI transfer danych odbywa się za pośrednictwem standardowego LTE Advanced, który jest częścią MMI navigation plus wraz z hotspotem Wi-Fi i usługami Audi connect. Funkcja planowania trasy oferuje wiele sprytnych funkcji. Na przykład rozpoznaje preferencje kierowcy na podstawie wcześniejszym podróży i może zatem składać inteligentne sugestie. Funkcja nawigacji zyskuje na wartości dzięki usługom Car-to-X, takim jak informacje o znakach drogowych i zagrożeniach. Wykorzystują one inteligencję zbiorową floty Audi, a także najnowsze informacje o sygnalizacji świetlnej. Audi wprowadza tę funkcjonalność krok po kroku w wybranych europejskich miastach. Samochód otrzymuje dane z centralnego komputera sygnalizacji świetlnej, co pozwala kierowcy dostosować prędkość do następnego zielonego światła. Czekając na czerwonym świetle, wirtualny kokpit Audi pokazuje pozostały czas do następnego zielonego światła. System przyczynia się tym samym do przewidywalnego i efektywnego stylu jazdy oraz ułatwia płynność ruchu.