To był nowy początek dla serii 1, nie tylko dlatego, że była to trzecia generacja tego modelu, ale także dlatego, że została zaprojektowana i przebudowana od podstaw.
W 2014 roku BMW zaskoczyło swoich odbiorców wprowadzając model 2 Series Active Tourer. Była to odpowiedź BMW na premium kompaktowe minivany, i w pewien sposób okazała się sukcesem. Była wygodna, przestronna i oszczędna w zużyciu paliwa. Jednak w przeciwieństwie do innych modeli BMW w historii, miała napęd na przednie koła. Dla tego samochodu producent stworzył nową platformę o nazwie UKL2, która była dzielona z MINI oraz z modelem 1 Series Sedan z 2017 roku na rynek chiński. Następnie, pod koniec 2019 roku, producent wykorzystał te same podzespoły do stworzenia trzeciej generacji hatchbacka 1 Series, który był dostępny tylko w wersji pięcio-drzwiowej. W efekcie, w porównaniu do pierwszej generacji, która była dostępna w czterech wersjach nadwozia (5-drzwiowy hatchback, 3-drzwiowy hatchback, coupe i kabriolet), BMW 1 Series z 2020 roku oferowano tylko w jednej. Osoby szukające sportowej wersji mogły wybrać model 2 Series, który wciąż był napędzany na tylne koła, podczas gdy standardowa seria 1 pozostawała konkurentem w segmencie premium kompaktów, rywalizując z Audi A3 i Mercedes-Benz Klasy A.
Wprowadzając hatchbacka 1 Series z 2019 roku, niemiecki producent musiał stworzyć przednią część, która mogłaby przypominać poprzedników tego modelu. To było trudne zadanie, ponieważ trzecia generacja tego modelu miała krótszą i wyższą maskę z powodu silnika umieszczonego poprzecznie. Doprowadziło to do nowego projektu przedniej części, która miała kanciaste, cofnięte reflektory z dziennymi światłami LED w kształcie litery C. Pomiędzy nimi producent umieścił szeroki i wysoki grill, który nie każdemu przypadł do gustu. Jednakże, to pozwoliło ukryć wysokość komory silnikowej. Dla dolnej części zderzaka, BMW oferowało dwie opcje. Wersja M Sport miała szeroki środkowy wlot powietrza z wąskimi, pionowymi wlotami, które także służyły jako kurtyny powietrzne, podczas gdy standardowa wersja miała prostszy design. Miały trapezoidalny grill na środku i duże wloty powietrza po bokach, w których znajdowały się światła przeciwmgielne.
Profil BMW 1 Series z 2019 roku prezentował muskularny wygląd, z wznoszącą się linią boczną, która przebiegała od przodu do tyłu pojazdu i kończyła się na kształcie zakrzywionego słupka C. Dodatkowo, producent stworzył rzeźbione panele drzwiowe z kolejną wznoszącą się linią. Z tyłu, nachylona do przodu klapa bagażnika miała spojler na górze, nad nachyloną tylną szybą. L-kształtne światła LED tylne były przedłużone od błotników do metalowego obszaru klapy bagażnika, co sprawiało, że 1 Series z 2019 roku wydawał się szerszy.
Wewnątrz, BMW wprowadziło nową deskę rozdzielczą, której design inspirowany był modelem z serii 3 (F30). Modele podstawowe wyposażone były w analogowe zegary, podczas gdy producent oferował opcję konfigurowalnego ekranu umieszczonego w zestawie wskaźników. Dodatkowo, wszystkie modele 1 Series miały nowy ekran dotykowy dla systemu infotainment iDrive umieszczony na szczycie centralnej konsoli. W zależności od wersji i opcji, 1 Series był dostępny z siedzeniami sportowymi lub fotelami z wbudowanymi zagłówkami z przodu. Z tyłu, BMW ciężko pracowało nad zapewnieniem większej przestrzeni na kolana i nogi dla pasażerów z tyłu. Ponieważ samochód nie miał wysokiego tunelu przekładni jak w poprzednich generacjach serii 1, było to możliwe. Niemniej jednak, zakończenie konsoli centralnej było nieco zbyt intruzywne.
Pod maską, BMW musiało pozostać przy silnikach rzędowych trzycylindrowych i czterocylindrowych, ponieważ nie mogło tam zmieścić jednostki sześciocylindrowej. W związku z tym musiało zastosować technologię turbodoładowania, aby nadać samochodowi więcej mocy. W zależności od wersji silnika i opcji, BMW 1 Series z 2019 roku był dostępny z jednostkami napędowymi o mocy od 116 PS (114 hp) do 306 PS (302 hp). Większość wersji tego samochodu była dostępna z napędem na przednie koła, chociaż wybrane były dostępne z inteligentnym napędem na wszystkie koła BMW.
Przybycie zupełnie nowego BMW serii 1 zapowiada początek nowej ery. Trzecia generacja udanego modelu kompaktowego klasy premium odsłania nową architekturę BMW z napędem na przednie koła, która łączy charakterystyczną przyjemność z jazdy i dynamiczną doskonałość BMW z znaczącym zwiększeniem przestrzeni wewnętrznej. Sportowe, eleganckie, bezpieczne i klasyczne, wzbogacone świeżym designem i najnowszymi rozwiązaniami w zakresie łączności, nowe BMW serii 1 to prawdziwe BMW o silnym charakterze, który jest tylko jego własny.
Trzecia generacja BMW serii 1 zostanie po raz pierwszy zaprezentowana publiczności na nowej platformie prezentacyjnej BMW Group #NEXTGen w BMW Welt w Monachium. Premiere nowego BMW serii 1 zorganizuje natomiast wydarzenie IAA we Frankfurcie nad Menem we wrześniu 2019 roku. Światowa premiera rozpocznie się 28 września 2019 roku.
Nowoczesny system podwozia i innowacyjne technologie, a także integracja wszystkich kluczowych komponentów dynamiki jazdy i systemów sterowania, nadają BMW serii 1 większej zwinności, którą kierowcy aut zarówno z nową konfiguracją napędu na przednie koła, jak i z inteligentnym napędem na wszystkie koła BMW xDrive wyraźnie zauważą. W tym celu pięcioletni proces rozwoju pozwolił BMW wykorzystać całe doświadczenie zdobyte w ostatnich latach przez BMW Group w technologii napędu na przednie koła w innych modelach, przekładając je na nowe BMW serii 1. Efektem jest dynamika, która nie ma precedensu w samochodach z napędem na przednie koła, stawiająca nowe standardy w klasie kompaktowej premium. Ponadto nowa architektura BMW z napędem na przednie koła pozwala trzeciej generacji serii 1 oferować znacznie poprawioną przestronność wewnętrzną – w szczególności dla pasażerów z tyłu – oraz większą przestrzeń bagażową.
Historia sukcesu sięgająca 2004 roku
Całkowicie nowe BMW serii 1 kontynuuje historię sukcesu pisaną przez pierwsze dwie generacje tego modelu. BMW po raz pierwszy wprowadziło charakterystyczną dynamikę marki oraz elegancki sportowy design do segmentu kompaktów premium w 2004 roku. Druga generacja, wprowadzona w 2011 roku, charakteryzowała się nowymi akcentami i bardziej wyrazistym wyglądem przodu, boków i tyłu, które w 2015 roku zyskały dodatkową prezencję dzięki nowo zaprojektowanej osłonie chłodnicy BMW, większym wlotom powietrza, smuklejszej geometrii reflektorów i nowym tylnym światłom. Druga generacja serii 1 cieszyła się dużą popularnością, szczególnie w Europie, gdzie 80 procent klientów w 2018 roku pochodziło z „starego kontynentu”.
Największymi rynkami były Niemcy (stanowiące około 25 procent sprzedaży) oraz Wielka Brytania (ponad 20 procent), a następnie Włochy, Francja i Japonia. Na koniec 2018 roku BMW serii 1 przekroczyło 1,3 miliona klientów, umacniając swoją pozycję jako ważnego modelu sprzedażowego dla marki BMW.
Eksterior – Nowoczesny design z nowymi proporcjami i wyraźnymi liniami
Przejście na architekturę BMW z napędem na przednie koła odbija się w nowych proporcjach i płynnych, wydłużonych liniach całkowicie nowego BMW serii 1. Krótsza maska łączy się z przednią szybą, podczas gdy długa linia dachu lekko opada w kierunku tyłu. Szeroki tył z atletyczną linią nadwozia nad tylnymi nadkolami podkreśla mocną, sportową obecność auta widzianego z tyłu. Jednocześnie kompaktowe nadwozie oferuje znacznie więcej przestrzeni w obrębie niemal identycznego obrysu jak poprzedni model, dzięki czemu samochód staje się jeszcze bardziej uniwersalny w codziennym użytkowaniu. Przy długości 4319 milimetrów nowe BMW serii 1 jest pięć milimetrów krótsze od swojego poprzednika. Jeśli chodzi o szerokość (teraz 1799 milimetrów), model trzeciej generacji urósł o 34 milimetry, a jego wysokość (1434 mm) wzrosła o 13 milimetrów. Przy rozstawie osi wynoszącym 2670 milimetrów jest o 20 milimetrów krótszy od poprzedniego modelu.
Nowa twarz z większą osłoną chłodnicy BMW
Z przodu BMW serii 1 od razu przyciąga uwagę nową twarzą i reinterpretacją ikonicznych elementów stylu BMW. Charakterystyczna osłona chłodnicy BMW jest większa, ma wyraźniejszą obecność, a po raz pierwszy w tej gamie modeli nerki łączą się w środku. Przyjmując ten wygląd, nowe BMW serii 1 podąża za trendem wyznaczonym przez większe sedany BMW. Sportowe, najwyższe w gamie BMW M135i xDrive wyróżnia charakterystyczna osłona chłodnicy, której wyrazisty design z siatki zastępuje klasyczne poprzeczki. Ten trójwymiarowy element inspirowany jest samochodami wyścigowymi i nadaje przodowi dodatkową głębię i staturę. Inną cechą wyróżniającą M135i xDrive jest dodatkowy element zamontowany w każdym z przykuwających uwagę zewnętrznych wlotów powietrza. Kształt i rozmiar wlotów podkreślają sportowy charakter nawet w podstawowej wersji nowej serii 1.
Nowy układ reflektorów
Teraz nachylone w designie, reflektory nadają nowemu BMW serii 1 świeży, młodzieńczy wymiar, który od razu odróżnia je od modeli BMW z wyższej półki. W podstawowej wersji samochodu, halogenowe reflektory i zamontowane poniżej nich LED-owe światła do jazdy dziennej tworzą tradycyjny „czterooki” wygląd BMW. Opcjonalne pełne reflektory LED – które mogą być również wyposażone w funkcjonalność adaptacyjną – mają szczególnie nowoczesny wygląd. Przezroczyste, sześciokątne rury świateł do jazdy dziennej odzwierciedlają charakterystyczny wygląd „czterech oczu” z uderzającą precyzją techniczną. „Bramka” kierunkowskazów podkreśla szerokość samochodu, podczas gdy cofnięte tuby reflektorów emanują dynamiczną moc. Element aluminiowy z szczotkowanego aluminium zajmuje górną część jednostki reflektora pod szklaną osłoną, a po bokach znajduje się napis „BMW LED”.
Wyrazisty nos rekina i charakterystyczny kształt klinowy
Najbardziej uderzające cechy nowego BMW serii 1 z boku to wyrazisty nos rekina, charakterystyczny element designu BMW, oraz mocny akcent kształtu klinowego. Smukła grafika okienna wzrasta w kierunku tyłu i podkreśla dynamiczne linie pojazdu. Kończy się przy słupku C w obowiązkowym zagięciu Hofmeistera, które wizualnie wydłuża i podnosi linię okien ponad tylną drzwi.
Jednak to poniżej grafiki okiennej nadwozie naprawdę pokazuje swoje oblicze. Oszczędne użycie precyzyjnych i wyraźnych linii w połączeniu z odważnymi i pewnie uformowanymi powierzchniami nadaje nowemu BMW serii 1 atletyczną obecność. Ta technika tworzy również wyraźne poczucie lekkości nad przednimi kołami oraz niekwestionowanej muskularności wokół tylnych kół. Wrażenie to wzmacniają dwie linie charakterystyczne. Jedna biegnie poniżej klamek drzwi od przednich kół do tylnych błotników, podczas gdy druga zaczyna się w dolnej części przednich drzwi i tworzy dynamiczny kontrast w kierunku tyłu. Dodatkowo, wyraźne zwężenie przy słupku C wnosi poczucie sportowości do sekcji ramienia nad tylnymi nadkolami. W dół ciągnięty spojler dachu wydłuża płynącą linię dachu ku tyłowi.
Wyraźny obszar ramion i reinterpretacja kształtu „L”
Określające elementy tyłu to szeroka, atletyczna dolna część oraz zwężający efekt wyżej. Tworzy to uderzającą linię ramienia, która podkreśla szerokość pojazdu i nadaje mu stabilność na drodze. To uwydatniają szerokie, dwuczęściowe elementy tylnych świateł, których smukły, wyważony design nadaje im bardzo nowoczesny wygląd.
Pełne tylne światła LED, dostępne opcjonalnie, oferują całkowicie nową interpretację znanego kształtu „L”. Przyjmuje on formę jednego, smukłego elementu świetlnego z wyraźnym wzniesieniem po stronie. Ukryte wokół tego elementu pod czerwoną osłoną są kierunkowskazy, światła hamowania i tylne, światła przeciwmgłowe. W podstawowej wersji tylne światła przyjmują podobny wygląd z żarówkami. Wyraźnie ukształtowane powierzchnie i charakterystyczne końcówki wydechu w chromie o średnicy 90 milimetrów (100 mm i ścięte na BMW M135i xDrive) dopełniają sportowy obraz z tyłu.
Nowe lekkie alufelgi do 19 cali
Nowe BMW serii 1 jest dostępne z szeroką gamą nowych lekkich alufelg, w tym – po raz pierwszy – z opcją felg o średnicy 19 cali. Podstawowy model ma stalowe lub lekkie alufelgi 16-calowe. Modele Luxury Line, Sport Line i M Sport są standardowo wyposażone w 17-calowe felgi lekkie. A BMW M135i xDrive jest dostarczane z fabryki z dedykowanymi, polerowanymi felgami lekkimi 18-calowymi. Nowo zaprojektowane 19-calowe alufelgi są opcjonalne dla tego i modelu M Sport.
Zwiększone poczucie przestrzeni z nowym panoramicznym dachem
Więcej światła we wnętrzu i tym samym większe poczucie przestronności w porównaniu do poprzednika z dachem panoramicznym to korzyści wynikające z dostępnego po raz pierwszy w BMW serii 1 panoramicznego dachu. Oferujący nieskończoną możliwość otwierania na zewnątrz i elektrycznie sterowaną funkcję wentylacji, panoramiczny dach ma powierzchnię szklanej części około 0,7 metra kwadratowego. Otwór w podsufitce ma wymiary 74 x 70 centymetrów i ma elektrycznie sterowaną roletę, aby zapewnić cień. Pomocna akustyka może być utrzymana przy otwartym dachu dzięki siatkowemu deflektorowi wiatru oraz komfortowej pozycji dla panelu szklanego, która minimalizuje hałas wiatru.
Wnętrze – Więcej przestrzeni i wysokiej jakości wygląd oraz odczucie
Wnętrze całkowicie nowego BMW serii 1 łączy większą przestrzeń rzeczywistą i ulepszony efekt przestronności z wysokiej jakości materiałami, rygorystycznie skupionymi na kierowcy kontrolkami oraz innowacyjnymi detalami, takimi jak podświetlane listwy wykończeniowe dostępne po raz pierwszy w BMW. Nowoczesne i jasno ustrukturyzowane wnętrze tworzy wrażenie dynamizmu i jakości podkreślonego grą różnych efektów fakturowych i elementów tekstur za kierownicą, na desce rozdzielczej i drzwiach. Grupy kontrolne są zgrupowane, co umożliwia łatwą obsługę, a komfort poprawia praktyczna przestrzeń do przechowywania. Dostęp do dostępnej opcji infotainment oferowanej przez nowy system operacyjny BMW 7.0 – opcjonalnie z kontrolą gestów – odbywa się poprzez dużą grupę wyświetlaczy, których dwa duże ekrany są dostępne z przekątną do 10,25 cala (z BMW Live Cockpit Professional).
Więcej miejsca na nogi z tyłu i większy bagażnik
Całkowicie nowe BMW serii 1 poczyniło ogromny postęp w zakresie przestronności wnętrza. Architektura z napędem na przednie koła z poprzecznymi silnikami i niższym tunel centralnym oferuje pasażerom zauważalnie więcej przestrzeni niż w poprzednim modelu. Dotyczy to szczególnie osób siedzących na tylnych siedzeniach. Dostęp jest łatwiejszy, a dostępne jest dodatkowe 33 milimetry miejsca na nogi. Wysokość głowy z tyłu wzrosła o 19 milimetrów, gdy zamontowany jest panoramiczny dach otwierany na zewnątrz – nowa opcja dla BMW serii 1. Pasażerowie z tyłu cieszą się również o 13 milimetrów większym miejscem na łokcie, podczas gdy kierowca i pasażer z przodu mogą liczyć na dodatkowe 42 milimetry w tym zakresie. Pojemność bagażnika wzrasta o 20 litrów do 380 litrów (1200 litrów po złożeniu tylnej kanapy). Minimalna szerokość bagażnika również wzrosła o 67 milimetrów. Elektrycznie sterowana klapa bagażnika jest teraz dostępna dla BMW serii 1 po raz pierwszy.
Konsekwentnie ukierunkowane na kierowcę kokpit
Aby wsiąść za kierownicę całkowicie nowego BMW serii 1, należy doświadczyć charakteru prawdziwego samochodu dla kierowcy. Bezpośrednio przed tobą znajduje się zestaw wskaźników z ekranem o przekątnej do 10,25 cala. To również jest rozmiar towarzyszącego wyświetlacza kontrolnego. Zaprojektowany do obsługi dotykowej, jest ukierunkowany na kierowcę w typowym stylu BMW i optymalnie usytuowany w ich polu widzenia. Razem oba ekrany tworzą BMW Live Cockpit Professional, dużą grupę wyświetlaczy, którą kierowca może dostosować do swoich indywidualnych potrzeb. Opcjonalny wyświetlacz Head-Up w pełnym kolorze o przekątnej 9,2 cala pozwala kierowcy odbierać informacje bez odrywania wzroku od drogi. Układ z ukierunkowaniem na kierowcę wizualnie podkreśla listwy wykończeniowe biegnące w kierunku kierowcy oraz różne efekty fakturowe i tekstury na desce rozdzielczej i za kierownicą. Graining techniczny Orbis jest używany po stronie kierowcy w obszarze kokpitu, podczas gdy faktura przypominająca skórę Verona występuje po stronie pasażera, oddzielona kontrastowym diagonalnym szwem, w zależności od wybranej linii wyposażenia.
BMW Live Cockpit z nowym designem
Podstawowy BMW Live Cockpit oraz BMW Live Cockpit Plus, w tym system nawigacji i przygotowania do Apple CarPlay, mają dwa klasyczne analogowe wskaźniki i 5,1-calowy, 4:3 ekran w formacie pionowym, który wyświetla informacje, takie jak prędkość samochodu, status systemów wspomagania kierowcy i instrukcje nawigacyjne.
Cyfrowy BMW Live Cockpit Professional ma całkowicie nowy design, którego forma i struktura odnoszą się do nowej osłony chłodnicy BMW. Wskaźnik obrotomierza działa w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara i, podobnie jak wskaźnik prędkościomierza, ma nowy design. Przestrzeń w centrum wyświetlacza pokazuje instrukcje nawigacyjne, aktualną lokalizację pojazdu oraz relevantne informacje o otoczeniu na resztę podróży. Wyświetlacze pokazujące rozrywkę i listy stacji radiowych, nawigację i mapy orientacyjne oraz nowy odczyt komputera pokładowego mogą być dostosowywane przez kierowcę według gustu. Istnieje teraz większa możliwość personalizacji układu centralnego wyświetlacza kontrolnego, który jest zoptymalizowany do obsługi dotykowej, ale może być również wyposażony w opcjonalną kontrolę gestów. Gdzie wcześniej były trzy podkłady w stylu kafelków, teraz można skonfigurować dwa do czterech podkładów na stronę, a liczba stron nie jest ograniczona do dwóch. Podkłady na najwyższym poziomie wyświetlacza pokazują dane w czasie rzeczywistym, dzięki czemu najważniejsze informacje można przyswoić jednym rzutem oka.
Poza określaniem koloru i treści BMW Live Cockpit Professional, wybrany tryb Doświadczenia Jazdy powtarza teraz ten trik w wyświetlaczu sterującym, tworząc spójną estetykę. Wśród szczegółów korzystających z tej zmiany znajduje się spersonalizowane Powitanie, którym BMW Live Cockpit Professional wita kierowcę BMW serii 1. Ta funkcja może teraz obejmować rzeczywisty kolor i linię wyposażenia pojazdu, którym jeżdżą. To samo dotyczy wyświetlacza podczas wywoływania informacji o zużyciu paliwa lub poziomie paliwa za pomocą opcji menu „Samochód”.
Zgrupowane grupy kontrolne
Logiczne zgrupowanie grup kontrolnych w jednostki funkcjonalne jest jednym z charakterystycznych elementów nowego designu wnętrza BMW. Intuicyjne elementy sterujące ogrzewaniem, klimatyzacją i nowymi sześcio- kątnymi wlotami powietrza są zgrupowane w centralnej konsoli poniżej wyświetlacza kontrolnego. Z przyciskiem Start/Stop i dźwignią zmiany biegów, które również znajdują się w panelu sterowania w dolnej części centralnej konsoli, wszystkie elementy sterujące dotyczące funkcji jazdy są zgromadzone w jednym obszarze. Po prawej stronie znajduje się kontroler iDrive – lub kontroler iDrive Touch, jeśli wybrano BMW Live Cockpit Plus lub wyżej – używany do sterowania systemem infotainment. Przed dźwignią zmiany biegów znajduje się praktyczna przestrzeń do przechowywania, która może być wyposażona w opcję Ładowania Bezprzewodowego dla smartfonów.
Nowe podświetlane listwy wykończeniowe
BMW serii 1 rzuca nowe światło na listwy wykończeniowe deski rozdzielczej i tapicerki drzwi, które standardowo wykończone są w matowym kolorze Quartz Silver i Pearl-effect Chrome. Jako opcję klienci mogą wybierać spośród trzech innych wysokiej jakości wzorów powierzchni wykończeniowych – jeden z nich jest ekskluzywny dla modelu M Sport i BMW M135i xDrive. Dzięki swojemu przekonującemu przezroczystemu charakterowi tworzą one wyraźną i atrakcyjną atmosferę. Kierowca może wybrać spośród sześciu różnych kolorów dla efektu oświetlenia. Listwy wykończeniowe zachowują swój normalny wygląd w świetle dziennym, ale w ciemności pełnią rolę dekoracyjnych elementów oświetleniowych z efektem kształtowania przestrzeni. Oprócz wyboru zaangażowanych kolorów, kierowca może dostosować jasność oświetlenia otoczenia według własnych upodobań. Oświetlenie uruchamia się po odblokowaniu pojazdu lub po wybraniu statusu „Żywy”. Żądany kolor i poziom jasności są przechowywane w spersonalizowanym kluczu.
Szeroki wybór siedzeń i tapicerki
Dla BMW serii 1 dostępne są trzy różne warianty przednich siedzeń oraz szeroki wybór tapicerki – od materiału po skórę. W specyfikacji podstawowej fotele są tapicerowane materiałem Grid w kolorze antracytowym. Tapicerka materiałowa/Sensatec w kolorze antracytowym z szarymi akcentami jest dostępna opcjonalnie, podobnie jak perforowana skóra Dakota w kolorze czarnym lub Magma Red. Wszystkie te warianty są również dostępne dla opcjonalnych sportowych siedzeń.
Model Sport Line obejmuje sportowe siedzenia z tapicerką materiałową/Sensatec i szarymi akcentami, podczas gdy opcjonalnie dostępne są pomarańczowe akcenty. Sportowa kierownica w samochodach linii Sport (także uwzględniona w modelu Luxury Line) ma dekoracyjny aluminium-look insert. Standardowe fotele lub opcjonalne sportowe fotele w tym wariancie wyposażenia są tapicerowane skórą Dakota. Model M Sport i standardowa specyfikacja BMW M135i xDrive obejmują sportową kierownicę M i sportowe fotele Trigon/Sensatec w kolorze czarnym. Ten wariant tapicerki wzbogacony jest o specjalne paski BMW M i kontrastowe niebieskie przeszycia. Dla sportowych siedzeń skóra Dakota dostępna jest w kolorze czarnym, czarnym z niebieskimi akcentami oraz Magma Red z szarymi akcentami. Klienci BMW serii 1 mogą teraz zamówić model M Sport i BMW M135i xDrive z sportowymi siedzeniami M, które mają integralny zagłówek i przedłużany podłokietnik. Są one także dostępne z tapicerką w tkaninie Trigon i Alcantara, a także skórą Dakota w czarnym i Magma Red.
Samochód na każdą okazję – z dodatkowymi cechami praktycznymi, luksusowymi lub sportowymi
Od praktycznego poprzez luksusowy po sportowy, całkowicie nowe BMW serii 1 oferuje szereg możliwości indywidualizacji dla klientów. Oprócz podstawowego modelu Advantage, kompaktowy samochód premium można również zamówić w kolejnych trzech liniach wyposażeniowych. Model Luxury Line podkreśla komfort i wyrafinowany wygląd nowego BMW serii 1, podczas gdy modele Sport Line i M Sport to wyższe szczeble w dynamicznej drabinie, kończące się flagowym BMW M135i xDrive.
Model Advantage
Podstawowa wersja BMW serii 1 już stanowi atrakcyjną propozycję z potężną, atletyczną formą. Otoczka osłony chłodnicy BMW jest w wysokopołyskowym chromie, natomiast poprzeczki osłony mają wysokopołyskowe wykończenie w kolorze czarnym. Przednie wloty powietrza i otoczki grafiki okiennej w macie czarnym stanowią sportowy kontrast. Nakładki na lusterka zewnętrzne i tylny zderzak są malowane w kolorze nadwozia.
Model Sport Line
Czarne elementy wykończenia w przednim zderzaku modelu Sport Line mają wizualny efekt powiększenia wlotów powietrza, które – podobnie jak poprzeczki osłony chłodnicy BMW i nakładki na lusterka zewnętrzne – wykończone są wysokopołyskowym czarnym kolorem. To podkreśla szerokość samochodu. Otoczka osłony chłodnicy BMW jest w połyskującym chromie, natomiast otoczki grafiki okiennej mają wykończenie BMW Individual w wysokopołyskowej wersji Shadow Line. Tylny zderzak ma czarną powierzchnię.
Model Luxury Line
Model Luxury Line wykorzystuje dodatkowe elementy designu w Aluminium matowym, aby wydobyć ekskluzywny charakter pojazdu. Należą do nich poprzeczki w osłonie chłodnicy BMW, specjalne elementy wykończeniowe dla wlotów powietrza oraz akcentowy pasek na tylnym zderzaku. Grafika okienna w Aluminium matowym tworzy odpowiednio eleganckie wrażenie, a centralny przedni wlot powietrza i nakładki na lusterka są malowane w kolorze nadwozia.
Model M Sport
Model M Sport przybliża BMW serii 1 o kolejny krok w kierunku flagowego BMW M135i xDrive. Szczególnie przyciągające uwagę cechy to przedni zderzak z specjalnie uformowanymi wlotami powietrza i wykończeniem w wysokim połysku czarnym, a także tylny zderzak M BMW również w wysokim połysku czarnym. Tylny zderzak zawiera również otwory, przez które powietrze wydostaje się z tylnych nadkoli. Tak jak w modelu Luxury Line, poprzeczki osłony chłodnicy BMW mają wykończenie matowe w aluminium, a nakładki na lusterka są malowane w kolorze nadwozia. Otoczki grafiki okiennej mają wykończenie w wysokim połysku czarnym w wersji BMW Individual.
BMW M135i xDrive
BMW M135i xDrive podkreśla swój status sportowego flagowca z wyłącznie wspaniałymi wyglądami i akcentami kolorystycznymi w Cerium Grey. To jedyna wersja modelu, która charakteryzuje się osłoną chłodnicy BMW o wyjątkowym designie siatki. Jej otoczka i elementy trójwymiarowe wykonane są w Cerium Grey, w tym także dodatkowe elementy wykończeniowe przeznaczone do wlotów powietrza, nakładki na lusterka oraz końcówki wydechu o średnicy 100 milimetrów, które śledzą kontur zderzaka. Tak jak tylny zderzak BMW M, inne elementy lusterka zewnętrznego wykonane są w wysokim połysku czarnym. Podobnie jak w specyfikacji M Sport, otoczki grafiki okiennej mają wykończenie w wysokim połysku czarnym w wersji BMW Individual, podczas gdy M135i xDrive jest również wyposażony wyłącznie w tylny spojler BMW M w kolorze nadwozia, który jest dłuższy niż standardowy spojler i ma lekko wygięty kształt, aby dodatkowo poprawić aerodynamikę.
Układ napędowy i podwozie – Nowoczesny napęd na przednie koła z sportowym charakterem BMW
BMW dokonało radykalnej zmiany w technologii trzeciej generacji BMW serii 1, a pięciodrzwiowy kompakt klasy premium teraz oparty jest na wyrafinowanej architekturze napędu na przednie koła BMW. Doskonała dynamika jazdy w segmencie oraz znacznie bardziej przestronne wnętrze są efektem tego przekształcenia. Po pięciu latach rozwoju, nowe BMW serii 1 stało się prawdziwym BMW z własnym charakterem – dzięki bogatemu doświadczeniu zdobytemu przez BMW Group przy budowie swoich modeli z napędem na przednie koła i transferowi technologii z BMW i do głównej marki BMW.
Zestaw komponentów działających w doskonałej harmonii
Całkowicie nowe BMW serii 1 zyskuje większą zwinność niż jego poprzednik zarówno w swojej nowej formie napędu na przednie koła, jak i w przypadku, gdy wyposażono go w inteligentny napęd na wszystkie koła BMW xDrive. To zasługa doskonale zorganizowanej interakcji między nowoczesnym inżynierią podwozia, innowacyjnymi technologiami oraz wszystkimi zintegrowanymi komponentami i systemami sterującymi, które wpływają na dynamikę jazdy samochodu. Szybkie, precyzyjne reakcje BMW serii 1 są wyraźnie odczuwalne i podnoszą doznania z jazdy na nowe wyżyny.
Transfer technologii z BMW i3
Kluczowym elementem wyjątkowej zwinności nowego BMW serii 1 jest technologia ograniczenia uślizgu kół (ARB) znana z BMW i3, która teraz debiutuje w samochodzie z silnikiem spalinowym. System ten znacząco poprawia przyczepność podczas ruszania, pokonywania zakrętów lub jazdy w deszczu, ze względu na bardziej wrażliwe i szybsze zarządzanie uślizgiem kół niż wcześniej. Będąca standardowym elementem BMW serii 1 technologia ARB korzysta z kontrolera uślizgu umiejscowionego bezpośrednio w jednostce sterującej silnikiem, a nie w jednostce sterującej systemem DSC (Dynamic Stability Control). Eliminacja długich ścieżek sygnałowych oznacza, że informacje są przesyłane trzy razy szybciej, a kierowca odczuwa kontrolowanie uślizgu kół do dziesięciu razy szybciej. Ograniczanie uślizgu kół działa ściśle w tandemie z systemem DSC, aby znacząco zmniejszyć podsterowność – typowy mankament samochodów z napędem na przednie koła – bez potrzeby korygowania, aby ustabilizować dynamikę boczną. Co więcej, zmniejszenie tarcia poprawia odczucie prowadzenia, dalej zwiększając poczucie zwinności.
BMW Performance Control jako standard
ARB jest wspierane w swoim zadaniu przez BMW Performance Control (rozłożenie momentu obrotowego). Ta cecha, która również jest standardowo w BMW serii 1, daje mu zwinniejsze prowadzenie, poprzez inteligentne zastosowanie hamulców na kołach po wewnętrznej stronie zakrętu zanim osiągnięty zostanie próg uślizgu. Tłumi to wszelkie początkowe podsterowności i nadaje samochodowi neutralne zachowanie w prowadzeniu. Kierowcy mają możliwość dezaktywacji systemu DSC, jeśli zechcą przejąć pełną kontrolę nad sportowymi zdolnościami pojazdu, w takim przypadku funkcja EDLC (Electronic Differential Lock Control) zasymuluje działanie mechanicznego ogranicznika poślizgu za pomocą hamulców. Hamowanie odciążonego przedniego koła zapobiega jego ślizganiu się, co skutkuje znacznie lepszą przyczepnością przy przyspieszaniu z zakrętów.
Alternatywnie kierowcy mogą włączyć ustawienie DTC z zoptymalizowanym napędem systemu DSC, które pozwala na większy uślizg kół napędowych, aby zmaksymalizować moc pociągową. Interwencja systemu stabilizacji pojazdu staje się bardziej stonowana, torując drogę do sportowego stylu jazdy. Pozwala to kierowcy kontrolować BMW serii 1 bez żadnej pomocy, dopóki nie zostaną osiągnięte zdefiniowane limity – a zatem cieszyć się większym zakresem eksplorowania dynamiki bocznej samochodu przy niższych prędkościach.
Dwa modele z inteligentnym napędem na wszystkie koła BMW xDrive
Technologia ARB i BMW Performance Control również występują w BMW 120d xDrive i BMW M135i xDrive, które są standardowo wyposażone w inteligentny napęd na wszystkie koła BMW xDrive. Inteligentna logika sterowania systemu BMW xDrive automatycznie i dynamicznie zmienia rozkład mocy napędowej między przednimi a tylnymi kołami w odpowiedzi na położenie pedału przyspieszenia, moment obrotowy silnika, prędkość i kąt skrętu. Może rozdzielić moc napędową w proporcjach 50:50, jeśli zajdzie taka potrzeba, i jest zaprojektowany, aby zapewnić przewidywalne zachowanie w każdej sytuacji podczas jazdy. Dotyczy to nawet jeśli przełącznik Doświadczenia Jazdy jest ustawiony w tryb Sport, DTC jest wybrany lub DSC jest dezaktywowany. W trybie Comfort lub Eco Pro napęd jest dzielony w razie potrzeby, na najniższym możliwym zużyciu paliwa. Oszczędność paliwa jest więc poprawiana bez zauważalnego wpływu na dynamikę jazdy czy przyczepność.
Oprócz systemu napędu na wszystkie koła, standardowa specyfikacja dla sportowego BMW M135i xDrive obejmuje nowo opracowane mechaniczne ogranicznik poślizgu Torsen, który nadaje pojazdowi jeszcze sportowszy charakter, tworząc efekt blokady między przednimi kołami.
Ograniczenie sztywności nadwozia
Inteligentne wykorzystanie aluminium – na przykład w masce silnika i klapie bagażnika – w połączeniu z wysokowytrzymałymi stalami pozwoliło BMW zmniejszyć wagę nowego BMW serii 1 o nawet 30 kilogramów w porównaniu do poprzednika, przy jednoczesnym zwiększeniu sztywności skrętnej i zginającej struktury nadwozia. Elementy wzmocnienia, takie jak standardowy stelaż w kształcie boomerang, są wykorzystywane do wsparcia tego procesu.
Dodatkowa dawka sportowości dla BMW M135i xDrive
Pozytywny dynamiczny wpływ sztywnego nadwozia jest jeszcze bardziej wyraźny w ultra-sportowym BMW M135i xDrive. Oprócz stelaża między wieżami umiejscowionego we wszystkich modelach, korzysta z dodatkowych wzmocnień z przodu i w okolicy tunelu, a także z montażu stabilizatora o wysokim preładowaniu, co zapewnia doskonałe wsparcie dla nadwozia i płynną jazdę. Wszystko to łączy się z standardowym zawieszeniem sportowym oraz kierownicą M Sport, która ma bardziej bezpośrednią proporcję oraz jeszcze ostrzejszą odpowiedź – której wspomaganie jest również zmieniane w zależności od prędkości drogi i przyspieszenia bocznego, zmniejszając wymagany wysiłek kierowania – co daje dalszy zauważalny wzrost zwinności samochodu, nadając mu jeszcze większe apetyty na zakręty. Stabilność prowadzenia przy dużych prędkościach jest wspierana przez zaawansowaną aerodynamikę, która zmniejsza unoszenie osi. Tymczasem hamulce M Sport oferują doskonałą odporność na blaknięcie i obfite rezerwy siły hamowania o każdej porze. Hamulce M Sport i kierownica M Sport są również dostępne jako opcjonalne dodatki do innych modeli BMW serii 1.
Wybór trzech opcji zawieszenia
Poza standardowym zawieszeniem – które już ma dynamicznie nachyloną konfigurację i jest specjalnie dostosowane do różnych wariantów silnikowych – i zawieszeniem M Sport z 10 mm obniżeniem wysokości pojazdu, nowe BMW serii 1 może być również opcjonalnie wyposażone w zawieszenie Adaptive, w tym VDC (Variable Damper Control). Ta konkretna wersja pozwala kierowcy wybierać między dwoma różnymi ustawieniami reakcji zawieszenia. Przełącznik Doświadczenia Jazdy może być używany do wyboru albo Comfort – dla lepszego komfortu jazdy w trudnych warunkach drogowych – albo Sport dla bardzo sportowej jazdy. Montowanie stabilizatora o wysokim preładowaniu jest wliczone zarówno w zawieszenie Adaptive, jak i M Sport. Wszystkie nowe modele BMW serii 1 od poziomu podstawowego wzwyż mają tylną oś wielowahaczową.
Silniki – Najnowsza generacja jednostek napędowych z rodziny BMW EfficientDynamics
Całkowicie nowe BMW serii 1 napędzane jest silnikami trzycylindrowymi i czterocylindrowymi z najnowszej generacji rodziny BMW EfficientDynamics. Nowy model zostanie wprowadzony z wyborem trzech silników wysokoprężnych i dwóch benzynowych. Wprowadzono szereg indywidualnych działań mających na celu poprawę efektywności jednostek napędowych, co skutkuje wyższą oszczędnością paliwa – także w rzeczywistych warunkach jazdy – oraz niższymi emisjami spalin. Charakterystyki osiągów zostały również poprawione, a w niektórych przypadkach moc zwiększona. W ofercie znajduje się nowo opracowana jednostka napędowa do BMW M135i xDrive, najsilniejszego silnika czterocylindrowego w grupie BMW.
Bogata lista poprawek dla jednostek benzynowych
BMW 118i jest modelem wejściowym w zaktualizowanej ofercie silników benzynowych. Proces znany jako 'form honing’ w obróbce pokrytych średnic cylindrów w aluminiowej misce silnika zmniejsza straty tarcia tłoków. Dalsze ulepszenia są osiągane dzięki funkcji otwierania i zamykania dla obiegu oleju (pozwalającej na działanie na żądanie chłodzenia tłoków) oraz jednoczęściowemu napędowi łańcuszka do kontroli mechanizmu zaworowego. Nowy napęd paskowy dla generatora, pompy wody, tłumika drgań i sprężarki klimatyzacji ma układ w kształcie litery L. Kolektor wydechowy jest zintegrowany w aluminiowej głowicy cylindrów, co minimalizuje wagę i optymalizuje przepływ. A obudowa turbiny turbosprężarki jest również wykonana z aluminium i jest mocowana w pakiecie kolektora w głowicy cylindrów, aby dynamika przepływu recyrkulowanych spalin mogła być wykorzystywana w szczególnie efektywny sposób.
Pompa paliwowa i system przewodów paliwowych zostały dostosowane, aby umożliwić wtrysk benzyny pod wyższym ciśnieniem. Zarządzanie termalne jest optymalizowane za pomocą nowej pompy chłodzącej z oddzielnymi wyjściami do chłodzenia głowicy cylindrów i bloku silnika. Ta metoda „split cooling” wykorzystuje przełączany zawór do dostarczania płynu chłodzącego tylko do głowicy cylindrów, gdy silnik jest jeszcze zimny lub pracuje na częściowym gazie. Silnik szybciej osiąga temperaturę roboczą, poprawiając zużycie paliwa i emisje spalin nawet pod częściowymi obciążeniami. Przeprojektowany wał korbowy waży teraz o 1,1 kilograma mniej niż w poprzednim silniku. Silniki benzynowe spełniają rygorystyczne normy emisji Euro 6d-TEMP dzięki swoim filtrującym cząstkom gazu.
W 1,5-litrowym silniku trzycylindrowym napędzającym BMW 118i te działania łączą się, aby zmniejszyć emisję CO2 o 29 g/km, jednocześnie zwiększając maksymalną moc wyjściową o 3 kW (4 KM) do 103 kW (140 KM) w zakresie obrotów od 4600 do 6500 rpm. Jednostka napędowa – która waży pięć kilogramów mniej niż ta, którą zastępuje – generuje maksymalny moment obrotowy 220 Nm (162 lb-ft) od 1480 rpm do 4200 rpm. Funkcja overboost przez chwilę zwiększa moment obrotowy o dodatkowe 10 Nm (7 lb-ft) przy czwórce biegów lub wyższej. BMW 118i przyspiesza od 0 do 100 km/h (62 mph) w 8,5 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 213 km/h (132 mph). Posiada łączone zużycie paliwa od 5,7 do 5,0 litrów na 100 kilometrów (49,6 – 56,5 mpg imp) z emisjami CO2 wynoszącymi od 129 do 114 gramów na kilometr.
Najmocniejszy silnik czterocylindrowy w grupie BMW dla flagowego modelu