BMW wprowadziło czterodrzwiową wersję serii 2 w 2019 roku, opartą na tej samej platformie co Mini, starając się zaoferować luksusowy pojazd w kompaktowym formacie.
Niemiecki producent samochodów zaprezentował czterodrzwiowe coupe na targach motoryzacyjnych w Los Angeles w 2019 roku, dzieląc platformę UKL2 z wyższym modelem BMW 2 Series Active Tourer, Mini Hatch oraz Mini Hatch 5-drzwiowym. W odróżnieniu od standardowej serii 2, która miała napęd na tylną oś, ten model był skierowany do młodszych kierowców, charakteryzując się sportowym wyglądem, przeznaczonym dla tych, którzy są zainteresowani produktami premium. Dodatkowo, oferował wystarczająco mocne silniki, aby mógł nosić biało-niebieski emblemat na masce.
Od zewnątrz, 2 Series Gran Coupe wyglądało jak połączenie luksusowego 8 Series Gran Coupe i 2 Series Active Tourer. Jego przednia część wyróżniała się przeprojektowaną osłoną chłodnicy w kształcie nerki z kanciastymi kształtami i chromowanymi pionowymi szczelinami. Standardowe reflektory LED były dostępne, a BMW zaoferowało również opcję Adaptacyjnych LED. W zależności od poziomu wyposażenia i opcji, dolny zderzak miał szeroki wlot powietrza w środku, flankowany przez parę bocznych wlotów, które głównie pełniły funkcję dekoracyjną lub mieściły lampy przeciwmgielne. Z profilu, wznosząca się linia okien czterodrzwiowego 2 Series tworzyła dynamiczny obraz samochodu, podczas gdy opadająca linia dachu podkreślała coupe’owy styl.
Wnętrze auta wyposażono w nową deskę rozdzielczą BMW Live Cockpit z w pełni cyfrowym wyświetlaczem. Dodatkowo, na górze centralnej konsoli umieszczono 10,25-calowy ekran dla infotainmentu BMW Operating System 7.0, z możliwością sterowania gestami. Z przodu, klienci mogli wybierać pomiędzy standardowymi siedzeniami a sportowymi, w zależności od silników i opcji. Z tyłu pasażerowie mieli do dyspozycji dzieloną (40/20/40) kanapę, która mogła powiększyć 430-litrowy (15,2 stopy sześciennej) bagażnik. Dzięki nowej platformie, kabina oferowała niemal tyle samo przestrzeni co większy model, seria 3. Co zaskakujące, 2 Series Gran Coupe było dostępne z panoramicznym szklanym dachem, opcją niedostępną w sedanie serii 3 lub 5. Klienci mogli zamówić auto z tapicerką materiałową lub skórzaną.
Pod maską, BMW zainstalowało wybór silników diesla i benzynowych montowanych poprzecznie, z trzema lub czterema cylindrami. Producent połączył je z manualną skrzynią biegów o sześciu przełożeniach lub automatyczną ośmiobiegową dostarczoną przez Aisin. W zależności od wersji silnika, 2 Series Gran Coupe było dostępne z napędem na przednią lub na wszystkie koła. Ponadto, najbardziej sportowa wersja, M235i xDrive, miała dyferencjał z czujnikiem momentu obrotowego na przedniej osi. Dzięki niezależnemu zawieszeniu we wszystkich rogach, 2 Series Gran Coupe zapewniało doskonałą jazdę w swojej klasie.
Pierwszy w historii BMW model 2-Series Gran Coupe wprowadza koncepcję czterodrzwiowego coupe, która cieszyła się dużym sukcesem w wyższych klasach samochodów, do segmentu premium kompaktów. Ta bardziej dynamiczna alternatywa dla klasycznego sedana wita nas świeżą dawką indywidualności, estetycznego uroku i emocjonalnego zaangażowania, wspieranego innowacyjnymi technologiami sterowania i łączności, doskonałą codzienną użytecznością oraz dynamicznymi osiągami, z których znane jest BMW. BMW 2-Series Gran Coupe trafi do sprzedaży na całym świecie, a ekstrawaganckie czterodrzwiowe coupe będzie szczególnie kuszącym wstępem do oferty produktowej BMW.
Produkowany wyłącznie w Lipsku w Niemczech, BMW 2-Series Gran Coupe stanowi punkt wyjścia do posiadania BMW w USA, dlatego też nowy model zadebiutuje na światowej premierze podczas Los Angeles Auto Show w listopadzie 2019 roku. Około 20 procent wyprodukowanych modeli 2-Series Gran Coupe trafi do USA, podczas gdy inne kluczowe rynki to Chiny (od końca 2020 roku) z docelową wartością 15 procent oraz Europa, która powinna stanowić około jednej trzeciej dostaw. W tym kontekście Niemcy (7 procent) i Wielka Brytania (6 procent) są głównymi graczami. BMW 2-Series Gran Coupe ma zatem wszystkie składniki, aby pobudzić entuzjazm nowych klientów, skupiających się na designie, w obszarach miejskich, dla których przyjemność z jazdy jest znakiem rozpoznawczym BMW. Stanowi on atrakcyjne uzupełnienie oferty modelowej, zwłaszcza na rynkach, gdzie nadwozie sedana cieszy się dużą popularnością.
Historia sukcesu czterodrzwiowych coupe BMW rozpoczęła się w 2012 roku od modelu BMW 6-Series Gran Coupe, a dwa lata później dołączył do niego BMW 4-Series Gran Coupe. Nowy BMW 8-Series Gran Coupe jest dostępny od września 2019 roku. Wprowadzenie na rynek BMW 2-Series Gran Coupe na początku 2020 roku dopełni rodzinnej oferty. Podobnie jak jego więksi bracia, BMW 2-Series Gran Coupe koncentruje się na designie, z odważnymi, sportowymi i emocjonalnymi liniami, bezramkowymi drzwiami bocznymi oraz bardzo ekspresyjnym, wyrazistym wyglądem. Łączy te elementy z wysokim poziomem codziennej praktyczności, w tym doskonałą przestronnością wnętrza i dużym bagażnikiem.
Na podstawie swojego sportowego wyglądu, BMW 2-Series Gran Coupe dąży do ustalenia dynamicznego wzorca w swojej klasie. Nowoczesna architektura napędu na przednie koła, którą BMW 2-Series Gran Coupe dzieli z nowym BMW 1-Series oraz szeregiem innych technologicznych innowacji, zapewnia doskonały zestaw narzędzi do realizacji. Wyposażone w zaawansowaną technologię podwozia i innowacyjne systemy, np. w obszarze technologii systemów sterowania, czterodrzwiowe coupe podnosi poprzeczkę w zakresie dynamiki jazdy i zwinności. W wersji BMW M235i xDrive standardowo wyposażone jest w napęd na cztery koła BMW xDrive.
BMW 2-Series Gran Coupe to doskonały wybór dla młodych, miejskich klientów, dla których sportowość, nowoczesna łączność oraz przestronność wnętrza są niezwykle istotne. Wprowadzenie na rynek rozpocznie się w marcu 2020 roku, a ceny w Niemczech zaczynają się od 31 950 euro za model BMW 218i, 39 900 euro za BMW 220d i 51 900 euro za topowy model BMW M235i xDrive.
Zewnętrzny wygląd
BMW po raz pierwszy przenosi swoją udaną koncepcję Gran Coupe z modeli BMW 6-Series, BMW 4-Series i BMW 8-Series do klasy premium kompaktów. Nowe BMW 2-Series Gran Coupe płynnie przywraca elegancki, premium estetyczny styl promowany przez swoich większych braci, dodając ekskluzywne detale, takie jak konturowane żeberka chłodnicy z wyraźnym wcięciem, siatkowy grill dla flagowego BMW M235i xDrive oraz, co najbardziej uderzające, nowoczesny design tylnych świateł, które sięgają daleko w środek tylnej części. Przechodzą one w błyszczący czarny pas, który obejmuje centralnie umieszczony emblemat BMW. Ta kombinacja tylnych świateł i łączącego elementu tworzy poziome wrażenie i podkreśla szerokość tyłu samochodu.
Klasyczna sylwetka coupe z bezramkowymi drzwiami bocznymi
Wyjątkową cechą BMW 2-Series Gran Coupe jest jego dynamicznie wydłużona sylwetka, która, podobnie jak bezramkowe okna boczne w czterech drzwiach, pochodzi z klasycznego wzorca coupe. Długość modelu 2-Series Gran Coupe wynosi 4526 milimetrów, szerokość 1800 milimetrów, a wysokość to zaledwie 1420 milimetrów. Pomimo niskiej, sportowej sylwetki, pasażerowie mają do dyspozycji odpowiednią ilość miejsca dzięki rozstawowi osi wynoszącemu 2670 milimetrów. Dodatkowo, bagażnik o pojemności 430 litrów można w różny sposób powiększyć. Wszystko to znacznie zwiększa zakres zastosowania samochodu na co dzień. Duże powierzchnie oraz użycie zaledwie kilku wyraźnych linii dostarczają najnowszych dowodów na działającą nową język designu BMW.
Niski, szeroki, sportowy
BMW 2-Series Gran Coupe ma sportową, niską i szeroką postawę na drodze. Jego pewny wygląd wynika z dynamicznego przodu z nowoczesną interpretacją klasycznych ikon BMW. Lekko pochylone reflektory z charakterystycznym czterookiem BMW przyciągają uwagę do znanej kratki chłodnicy. Jak w przypadku modeli coupe z wyższych poziomów, kratka ma formę dużego połączonego elementu, który rozprzestrzenia się jeszcze bardziej na boki. W unikalnym stylu tego czterodrzwiowego premium coupe, żebra chłodnicy są konturowane, z wyraźnym pionowym wcięciem, które tworzy trójwymiarowy efekt, gdy żebra chłodnicy są wykonane z aluminium satynowanego. Ekskluzywnym wizualnym identyfikatorem sportowego flagowca – BMW M235i xDrive – jest jego wyrazisty projekt kratki z wyraźnie trójwymiarową siatką zamiast klasycznych żeber. Projekt siatki inspirowany jest samochodami wyścigowymi i wnosi dodatkową głębię oraz postrzeganą jakość do przodu. Zewnętrzne wloty powietrza są również większe w BMW M235i xDrive.
Reflektory LED w standardzie
BMW 2-Series Gran Coupe standardowo wyposażone jest w reflektory pełnokolorowe LED, które nadają samochodowi niezwykle nowoczesny wyraz. Przezroczyste, heksagonalne tuby świateł do jazdy dziennej stanowią precyzyjną i technicznie uderzającą interpretację charakterystycznego czterookiego przodu BMW. Wskaźniki kierunkowskazów w kształcie „brwi” podkreślają szerokość samochodu, podczas gdy cofnięte tuby reflektorów emanują dynamiczną wydajnością. Górna część obudowy reflektora ma aluminiowy wygląd pod szklanym pokryciem, a z boku znajduje się napis „BMW LED”. Reflektory pełnokolorowe LED można również zamówić opcjonalnie w formie adaptacyjnej.
Płynna linia dachu i wyraziste ramiona
Precyzyjne linie w bokach nowego BMW 2-Series Gran Coupe, tworząc fascynujące zjawisko światła i cienia, podkreślają zwinne proporcje oraz charakterystyczną elegancję nowoczesnego coupe BMW. Linia dachu ma elegancką formę, a długa grafika okienna wizualnie redukuje ciężar nad tylną częścią, a niżej, linia ramion wydłuża się daleko do tyłu. Dodatkowo, wyraźne zwężenie na słupku C wprowadza poczucie sportowości w sekcji ramion nad mocno konturowanymi nadkolami tylnymi. To również podkreśla szerokość samochodu z tyłu i nadaje mu szeroką postawę na drodze. Smukłe, poziomo rozciągające się tylne światła wzmacniają to wrażenie, zwłaszcza w połączeniu z błyszczącym czarnym elementem łączącym oba segmenty świateł w centralnie umieszczonym emblemacie BMW. Podobnie jak reflektory, tylne światła są pełnokolorowe LED w standardzie. Oferują zupełnie nową interpretację znanego kształtu „L” BMW z pojedynczym smukłym elementem świetlnym i charakterystycznym zarysem na bok. Wokół tego elementu, za czerwoną szklaną osłoną, znajdują się powtórka kierunkowskazu, światło stopu oraz tylne światło, światło wsteczne i tylne światło przeciwmgielne. Zredukowany wygląd nadaje tyłowi klasyczny sens nowoczesności, który podkreśla również starannie uformowana klapa bagażnika z czteroczęściowym stylowaniem. Chromowane końcówki wydechu o średnicy 90 milimetrów (BMW M235i xDrive ma uderzające rury w wolnej formie) dopełniają sportowego estetycznego wyglądu.
Koła ze stopów lekkich do 19 cali i duży panoramiczny dach
Wszystkie warianty BMW 2-Series Gran Coupe będą wyposażone w koła ze stopów lekkich o średnicy co najmniej 16 cali (model podstawowy). Samochody w wersji Luxury Line i Sport Line są wyposażone w 17-calowe koła ze stopów lekkich, model M Sport oraz BMW M235i xDrive są fabrycznie wyposażone w polerowane 18-calowe koła ze stopów lekkich, a polerowane koła ze stopów lekkich o średnicy 19 cali są dostępne jako opcja. Duży panoramiczny dach również jest dostępny jako opcja. Oferuje on nieskończoną regulację otwierania na zewnątrz oraz elektryczne sterowanie wentylacją, a jego powierzchnia szklana wynosi około 0,7 metra kwadratowego. Otwór w podsufitce ma wymiary 74 x 72 centymetry i posiada elektrycznie sterowaną roletę zapewniającą osłonę. Korzystny akustyczny klimat można utrzymać przy otwartym dachu dzięki siatkowej osłonie wiatrowej oraz komfortowej pozycji dla panelu szklanym dachu, która minimalizuje odgłosy wiatru.
Wnętrze
Wnętrze pierwszego w historii BMW 2-Series Gran Coupe łączy sportowy styl z wykwintnymi materiałami oraz przestrzenią zaprojektowaną z myślą o życiu rodzinnym i długich trasach. Innowacyjne rozwiązania szczegółowe, takie jak podświetlane listwy dekoracyjne, podkreślają nowoczesność czterodrzwiowego coupe, podczas gdy gra różnorodnych efektów wykończenia i tekstur za kierownicą, na desce rozdzielczej i drzwiach podkreśla wrażenie dynamizmu i jakości. Praktyczne miejsca do przechowywania dodatkowo zwiększają komfort i wygodę. Różne elementy sterujące są skierowane bezpośrednio do kierowcy, a ich grupowe rozmieszczenie ułatwia obsługę. Dostęp do opcjonalnych systemów infotainment dostarczanych przez nowy system operacyjny BMW 7.0 – z opcjonalnym sterowaniem gestami – odbywa się poprzez dużą grupę wyświetlaczy, których dwa duże ekrany mają przekątną do 10,25 cali (w przypadku BMW Live Cockpit Professional).
Przestrzeń na nogi z tyłu i duży bagażnik
BMW 2-Series Gran Coupe zaskakuje swoją elegancką formą coupe, oferując obszerną przestrzeń dla pasażerów – co zawdzięcza architekturze napędu na przednie koła (z silnikami umieszczonymi poprzecznie i niższym tunelem centralnym). Pasażerowie z tyłu będą mile widziani przez znacznie łatwiejszy dostęp oraz 33 milimetry dodatkowego miejsca na kolana w porównaniu do BMW 2-Series Coupe. Pozycja siedząca jest o 12 milimetrów wyższa, a przestrzeń nad głową wzrasta o 14 milimetrów, gdy wybrany jest opcjonalny panoramiczny dach. Bagażnik pomieści 430 litrów bagażu (40 litrów więcej niż w coupe dwu-drzwiowym), a jego pojemność można zwiększyć również poprzez złożenie tylnej kanapy w proporcjach 40/20/40. Tylną kanapę można zwolnić w całości z bagażnika. Klapa bagażnika otwiera się automatycznie po naciśnięciu przycisku lub – jeśli wybrano opcjonalny Komfortowy Dostęp – za pomocą machnięcia nogą.
Kokpit skoncentrowany na kierowcy
BMW 2-Series Gran Coupe pokazuje się jako prawdziwa maszyna do prowadzenia. Kierowca patrzy bezpośrednio na (o przekątnej do 10,25 cala) wyświetlacz instrumentów Info Display. Podobnie 10,25-calowy, wysokiej rozdzielczości wyświetlacz sterujący jest zamontowany centralnie, wrażliwy na dotyk i nachylony w stronę kierowcy w tradycyjny sposób BMW; jest idealnie umiejscowiony w polu widzenia. Razem oba ekrany tworzą BMW Live Cockpit Professional, dużą grupę wyświetlaczy, którą kierowca może skonfigurować zgodnie ze swoimi indywidualnymi potrzebami. Wyświetlacz Head-Up w pełnym kolorze o przekątnej 9,2 cala (opcjonalnie) dostarcza kierowcy informacji bez konieczności odrywania wzroku od drogi. Skoncentrowany na kierowcy układ wizualny jest podkreślony listwami dekoracyjnymi, które kierują się w stronę kierowcy, oraz różnymi efektami wykończenia i teksturami na desce rozdzielczej i za kierownicą. Użyto wykończenia w stylu Orbis w obszarze kokpitu po stronie kierowcy, podczas gdy na stronie pasażera znajduje się wykończenie przypominające skórę Verona, które oddziela je kontrastowe szwy, w zależności od wybranej linii wyposażenia.
BMW Live Cockpit w nowoczesnym designie
Podstawowy BMW Live Cockpit i BMW Live Cockpit Plus, w tym nawigacja, inteligentne sterowanie głosowe i przygotowanie do Apple CarPlay, mają dwa klasyczne analogowe wskaźniki oraz ekran w formacie portretowym 5,1 cala, który wyświetla informacje takie jak prędkość samochodu, status systemów asystujących kierowcy i instrukcje nawigacyjne.
Forma i układ cyfrowego BMW Live Cockpit Professional nawiązują do charakterystycznego czterookiego frontu BMW. Wskaźnik obrotów działa w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara i, podobnie jak prędkościomierz, ma nowoczesny, aktualny design. Przestrzeń w centrum wyświetlacza pokazuje instrukcje nawigacyjne, aktualną lokalizację pojazdu oraz istotne informacje dotyczące otoczenia na resztę podróży. Alternatywnie, widok Asystowanego Prowadzenia wykorzystuje czujniki zintegrowane z pojazdem, aby przedstawiać teren wokół niego w czasie rzeczywistym; akcenty kolorystyczne podkreślają aktywowane funkcje asystenta kierowcy, takie jak asystent kontroli pasa czy aktywny tempomat (ACC). Wyświetlacze pokazujące rozrywkę i listy stacji radiowych, nawigację oraz mapy i nową komputer pokładowy mogą być konfigurowane przez kierowcę według uznania. Układ treści na centralnym wyświetlaczu kontrolnym, który jest zoptymalizowany do obsługi dotykowej, ale może być również zamówiony z opcjonalnym sterowaniem gestami, może być spersonalizowany przez dostosowanie konfiguracji od dwóch do czterech przycisków na stronie. Przyciski na najwyższym poziomie wyświetlacza pokazują dane w czasie rzeczywistym, tak aby najważniejsze informacje były dostępne na wyciągnięcie ręki.
Oprócz określenia koloru i treści wyświetlania BMW Live Cockpit Professional, wybrany tryb Doświadczenia Jazdy powtarza teraz tę sztuczkę dla wyświetlacza kontrolnego, tworząc spójną estetykę. Wśród szczególnych detali korzystających z tej zmiany jest spersonalizowany scenariusz powitalny, z którym BMW Live Cockpit Professional wita kierowcę BMW 2-Series Gran Coupe. Ta funkcja może teraz obejmować, jako opcję, rzeczywisty kolor i linię wyposażenia samochodu, którym kierują. To samo dotyczy wyświetlacza przy wywoływaniu informacji o zużyciu paliwa lub poziomie paliwa w menu „Samochód”.
Wyświetlacz Head-Up dostępny jako opcja
Wyświetlacz Head-Up BMW można zamówić jako opcję dla BMW 2-Series Gran Coupe. System ten wyświetla informacje związane z jazdą na powierzchni szyby o przekątnej 9,2 cala, gdzie pełnokolorowa grafika pojawia się bezpośrednio w polu widzenia kierowcy, a informacje można przyswajać bez odrywania wzroku od drogi. Informacje pokazywane przez wyświetlacz Head-Up BMW obejmują prędkość samochodu, ograniczenia prędkości i ograniczenia wyprzedzania, wskaźniki statusu i ostrzeżenia z systemów asystujących, a także instrukcje dotyczące prowadzenia trasy i zjazdów. Jeśli system aktywnego tempomatu jest określony, ostrzeżenie o odległości pokazuje ikonę na wyświetlaczu Head-Up BMW, aby ostrzec kierowcę, gdy zbliża się do pojazdu przed nim bardziej niż do ustalonej minimalnej odległości.
Grupowane grupy sterujące
Logiczną grupowanie grup sterujących w funkcjonalne jednostki to jeden z charakterystycznych elementów aktualnego designu wnętrz BMW. Intuicyjne elementy sterujące ogrzewaniem, klimatyzacją i heksagonalnymi wentylami powietrza są zgromadzone w centralnej konsoli poniżej wyświetlacza kontrolnego. Z przyciskiem Start/Stop i dźwignią zmiany biegów również umiejscowionymi w panelu sterującym w dolnej części centralnej konsoli, wszystkie elementy sterujące związane z funkcjami jazdy są zgrupowane w jednym obszarze. Po prawej stronie znajduje się kontroler iDrive – lub kontroler iDrive Touch, jeśli wybrano BMW Live Cockpit Plus lub wyższy – używany do obsługi systemu infotainment. Przed dźwignią zmiany biegów znajduje się praktyczna przestrzeń do przechowywania, którą można wyposażyć w opcję ładowania bezprzewodowego dla smartfonów.
Obsługa za pomocą kontrolera iDrive, dotyku, głosu lub gestów
BMW 2-Series Gran Coupe pozwala użytkownikowi łączyć różne opcje obsługi w zależności od sytuacji i preferencji. Oprócz zwykłych przycisków na centralnej konsoli i kierownicy, innymi kluczowymi elementami sterującymi są kontroler iDrive – z touchpadem od BMW Live Cockpit Plus wzwyż – oraz standardowy 8,8-calowy wyświetlacz kontrolny z funkcjonalnością dotykową. BMW Live Cockpit Plus dodaje również system nawigacji i inteligentne sterowanie głosowe z przetwarzaniem mowy online. Wreszcie, jest opcjonalny BMW Live Cockpit Professional, który obejmuje również BMW Intelligent Personal Assistant i oparty na nowym systemie operacyjnym BMW 7.0. BMW Live Cockpit Professional łączy w sobie w pełni cyfrowy system wyświetlania i sterowania (w tym dwa wyświetlacze 10,25-calowe) z maksymalną łącznością i możliwością dostosowywania. Wyjątkowe cechy obejmują adaptacyjny system nawigacji i multimedialny system oparty na dysku twardym. Opcjonalne sterowanie gestami obejmuje siedem różnych gestów, dwa z nich można przypisać do funkcji wybranej przez klienta. Grafika na wyświetlaczu kontrolnym może być spersonalizowana i zaprojektowana tak, aby zawsze dostarczać kierowcom odpowiednich informacji w odpowiednim czasie.
Innowacyjne podświetlane listwy dekoracyjne
Listwy dekoracyjne na desce rozdzielczej i panelach drzwiowych BMW 2-Series Gran Coupe są standardowo wykończone w matowym kolorze Quartz Silver i chromie perłowym. Opcjonalnie – lub w ramach wyższych wariantów wyposażenia – klienci mogą wybierać spośród kolejnych czterech wysokiej jakości projektów powierzchni dekoracyjnych. Jak w BMW 1-Series, te innowacyjne elementy, z ich przekonującymi właściwościami przezroczystymi, tworzą wyraźną i atrakcyjną atmosferę. Kierowca może wybierać spośród sześciu różnych kolorów efektu podświetlenia. Listwy dekoracyjne zachowują swój normalny wygląd w świetle dziennym, ale funkcjonują jako dekoracyjne elementy oświetlenia z efektem kształtującym przestrzeń w ciemności. Oprócz wyboru kolorów, kierowca może dostosować jasność oświetlenia atmosferycznego do swojego gustu. Oświetlenie jest aktywowane po odblokowaniu pojazdu lub gdy wybrany jest status „Living”. Pożądany kolor i poziom jasności są zapisywane w spersonalizowanym kluczyku.
Szeroki wybór siedzeń i tapicerki
Dla BMW 2-Series Gran Coupe dostępne są trzy różne przednie fotele i szeroki wybór pokryć – od tkaniny do skóry. W standardowej wersji fotele są wykończone dzianiną w kolorze antracytowym. Opcje obejmują sportowe fotele z pokryciami w tkaninie/Sensatec oraz Sensatec w kolorze czarnym lub musztardowym (niedostępne w Niemczech), lub częściowo perforowaną skórę Dakota w kolorze Magma Red z szarymi akcentami. Skórę Dakota z częściową perforacją w czerni z szarymi akcentami, brązową w kolorze orzecha oraz musztardową z szarymi akcentami można również zamówić dla sportowych i standardowych foteli. Samochody Sport Line obejmują sportowe fotele z pokryciami w tkaninie/Sensatec w antracytowym kolorze z szarymi akcentami, lub akcenty mogą być również wybrane w kolorze pomarańczowym jako opcja. Sportowa kierownica w samochodach Sport Line ma dekoracyjną wstawkę w aluminiowym wyglądzie. Sportowa kierownica jest również standardowo wyposażona w modelu Luxury Line, którego standardowe fotele lub opcjonalne sportowe fotele są wykończone skórą Dakota. Standardowe cechy modelu M Sport oraz BMW M235i xDrive to sportowa kierownica M oraz sportowe fotele Trigon/Sensatec w kolorze czarnym lub wariant z wykończeniem BMW M i niebieskimi kontrastowymi szwami. Sportowe fotele M mogą być również zamówione z perforowanej skóry Dakota w kolorze czarnym lub Magma Red, z szarymi kontrastowymi szwami w każdym przypadku.
Warianty modeli i linie wyposażeniowe
Luksusowy lub sportowy – dynamiczne nowe BMW 2-Series Gran Coupe oferuje klientom szereg opcji personalizacji w formie wariantu podstawowego oraz pięciu innych linii wyposażeniowych. Model Luxury Line skupia się głównie na komforcie i wyrafinowanym wyglądzie eleganckiego czterodrzwiowego coupe premium w kolorze kompaktowym. Są też trzy poziomy sportowego nastawienia, modele Sport Line i M Sport prowadzące do flagowego BMW M235i xDrive.
Modele podstawowe i Advantage
Podstawowa wersja BMW 2-Series Gran Coupe już przyciąga wyobraźnię swoimi dynamicznie narysowanymi liniami. Obwód chłodnicy BMW w kolorze błyszczącego chromu, podczas gdy żebra kratki mają błyszczące czarne wykończenie. Przednie wloty powietrza i obramowanie grafiki okiennej w matowym czarnym kolorze tworzą atrakcyjny kontrast. Pokrywy lusterek zewnętrznych i tylna osłona są malowane w kolorze nadwozia. Model Advantage dodaje kontrolę odległości parkowania (PDC), rozszerzone przechowywanie oraz tempomat z funkcją hamulca (DCC) do wariantu podstawowego. Te funkcjonalne elementy wyposażenia są już zawarte w innych modelach.
Model Sport Line
Obwód chłodnicy BMW w samochodach Sport Line również jest w błyszczącym chromie, podczas gdy żebra kratki, wloty powietrza w przednim zderzaku oraz – jako opcja bez dodatkowych kosztów – pokrywy lusterek zewnętrznych są w błyszczącym czarnym kolorze. Obramowania grafiki okiennej są w wykończeniu BMW Individual w błyszczącym kolorze Shadowline, a tylna osłona wykończona jest na czarno.
Model Luxury Line
Elementy designu w aluminium satynowanym podkreślają ekskluzywny charakter modelu Luxury Line. Należą do nich żebra chłodnicy BMW i grafika okienna. Wloty powietrza mają specjalne wykończenie w aluminium satynowanym oraz błyszczącym czarnym kolorze, a pokrywy lusterek są malowane w kolorze nadwozia.
Model M Sport
Opcja M Sport stylizuje BMW 2-Series Gran Coupe bliżej do flagowego BMW M235i xDrive. Szczególnie rzucające się w oczy są przedni zderzak z specjalnie uformowanymi wlotami powietrza i błyszczącymi czarnymi elementami wykończeniowymi, jak również tylny zderzak BMW M w kolorze Dark Shadow. Większe wyloty powietrza odprowadzające powietrze z tylnych nadkoli są również zintegrowane z tylnym zderzakiem. Jak w modelach Luxury Line, obwód chłodnicy BMW jest w kolorze chromu, żebra kratki są w aluminium satynowanym, a pokrywy lusterek pomalowane są w kolorze nadwozia. Obramowania grafiki okiennej mają wykończenie w błyszczącym kolorze Shadowline od BMW Individual.
BMW M235i xDrive
Ekskluzywne wizualne akcenty i kolorowe akcenty w Cerium Grey wzmacniają status BMW M235i xDrive jako sportowego flagowca w gamie BMW 2-Series Gran Coupe. To jedyny wariant modelu, który ma charakterystyczny wzór siatki dla chłodnicy BMW. Obwód kratki i trójwymiarowe elementy siatki są w Cerium Grey, podobnie jak dodatkowe, dopasowane żebra w zewnętrznych wlotach powietrza i pokrywach lusterek. Pozostałe obszary lusterek zewnętrznych oraz tylny zderzak BMW M są w błyszczącym czarnym kolorze, a obramowanie grafiki okiennej przyjmuje wykończenie w błyszczącym kolorze Shadowline od BMW Individual. Podwójne końcówki wydechu z ozdobnikami w wolnej formie oraz spojler tylny BMW M w kolorze nadwozia na pokrywie bagażnika nadają tyłowi samochodu wyrazisty wygląd.
Napęd i podwozie
Jak nowy BMW 1-Series, pierwszy w historii BMW 2-Series Gran Coupe korzysta z wyrafinowanej architektury napędu na przednie koła BMW. Produkt wieloletnich doświadczeń zgromadzonych przez BMW Group z modelami na przednie koła, ta architektura korzysta również z transferu technologii z BMW i do podstawowej marki BMW. BMW 2-Series Gran Coupe łączy wzorcową dynamikę jazdy dla swojego segmentu i przestronną kabinę.
Elementy współpracujące w celu zapewnienia znakomitej zwinności
BMW 2-Series Gran Coupe porusza się z niezwykłą zwinnością, zarówno w wersji z napędem na przednie koła, jak i przy określonym inteligentnym napędzie na cztery koła BMW xDrive. To rezultat doskonale zorganizowanej interakcji między nowoczesnym inżynierią zawieszenia, innowacyjnymi technologiami oraz zintegrowanymi komponentami i systemami sterującymi wpływającymi na dynamikę jazdy samochodu. Szybkie, precyzyjne reakcje BMW 2-Series Gran Coupe są wyraźnie odczuwalne i wynoszą doznania z jazdy na pożądane wyżyny.
Transfer technologii z BMW i3
Częściowo to transfer technologii z BMW i do podstawowej marki BMW odpowiada za zwrotną zwinność BMW 2-Series Gran Coupe. Technologia ograniczenia poślizgu w prawie akuatorze (ARB), znana z BMW i3 i standardowo montowana w BMW 2-Series Gran Coupe, znacznie poprawia przyczepność przy ruszaniu, pokonywaniu zakrętów lub przyspieszaniu na suchych i mokrych drogach, w warunkach mieszanych, zaśnieżonych lub oblodzonych, pozwalając na precyzyjniejsze i szybsze kontrolowanie poślizgu. ARB wykorzystuje kontroler poślizgu umieszczony bezpośrednio w jednostce sterującej silnika, a nie w jednostce sterującej systemu DSC (Dynamic Stability Control). Wyeliminowanie długich ścieżek sygnału sprawia, że informacje są przekazywane trzy razy szybciej, a kierowca dostrzega kontrolę poślizgu nawet dziesięć razy szybciej. Ograniczenie poślizgu w pobliżu aktuatora działa w bliskiej współpracy z systemem DSC, aby znacząco zredukować podsterowność – typowy problem w samochodach na przednie koła – bez potrzeby stosowania korekty, aby ustabilizować dynamikę boczną. Dodatkowo, zmniejszenie oporu poprawia odczucie kierownicy, co dodatkowo wzmacnia wrażenie zwinności.
Neutralne zachowanie kierownicy z BMW Performance Control
ARB jest wspierany w swoim zadaniu przez system rozdziału momentu obrotowego BMW Performance Control. Również standardowo stosowany w BMW 2-Series Gran Coupe, ten element zwiększa zwrotność prowadzenia, inteligentnie przyciskając hamulce kół wewnętrznych przed osiągnięciem progu poślizgu. To tłumi wszelkie początkowe podsterowności i zapewnia samochodowi neutralne zachowanie kierownicy. Kierowcy mogą wyłączyć system DSC, jeśli chcą przejąć pełną kontrolę nad sportowymi osiągami samochodu.
Gdy system DSC jest wyłączony, funkcja EDLC (Electronic Differential Lock Control) wykorzystuje aplikacje hamulcowe, aby symulować efekt mechanicznej blokady różnicowej z ograniczonym poślizgiem. Hamowanie nieobciążonego przedniego koła wewnętrznego zakrętu zapobiega jego ślizganiu się i przesuwa moc napędową na koło zewnętrzne zakrętu, co skutkuje znacznie większą przyczepnością przy przyspieszaniu z zakrętów.
Alternatywnie dostępna jest opcja ustawienia Dynamic Traction Control (DTC) systemu DSC, co pozwala na większy stopień poślizgu na napędzanych kołach, maksymalizując moc napędu. Interwencja systemu w celu stabilizacji samochodu staje się bardziej stonowana, pozwalając na efektywniejsze ruszanie na śliskich lub luźnych nawierzchniach i otwierając drogę do sportowego stylu jazdy. To pozwala kierowcy kontrolować BMW 2-Series Gran Coupe bez jakiejkolwiek pomocy, aż do osiągnięcia określonych granic – i dlatego cieszyć się większym zakresem eksploracji bocznej dynamiki samochodu przy niższych prędkościach.
Inteligentny napęd na cztery koła w BMW M235i xDrive
Technologia ARB i BMW Performance Control są również obecne w BMW M235i xDrive, który standardowo wyposażony jest w inteligentny napęd na cztery koła BMW xDrive. Logika sterowania systemu automatycznie i dynamicznie zmienia rozkład mocy między przednimi a tylnymi kołami w odpowiedzi na położenie pedału gazu, moment obrotowy silnika, prędkość i kąt skrętu. Może podzielić napęd 50:50 w razie potrzeby i jest zaprojektowany tak, aby zapewnić przewidywalne prowadzenie we wszystkich sytuacjach jazdy. Dotyczy to nawet, gdy przełącznik Doświadczenia Jazdy jest ustawiony w trybie Sport, DTC jest wybrane lub DSC jest wyłączone. W trybie Comfort lub Eco Pro napęd jest przydzielany w razie potrzeby, przy jednoczesnym utrzymaniu jak najniższego zużycia paliwa. W związku z tym efektywność spalania poprawia się bez wyraźnego wpływu na dynamikę jazdy czy przyczepność.
Oprócz systemu napędu na cztery koła, standardowe wyposażenie sportowego flagowca BMW M235i xDrive obejmuje nowo opracowaną mechaniczną blokadę różnicową Torsen, która nadaje samochodowi jeszcze ostrzejsze dynamiczne cechy, tworząc efekt blokady pomiędzy przednimi kołami. Różnicówka jest zintegrowana z fabrycznym osiembiegowym automatycznym przekładnią Steptronic Sport w BMW M235i xDrive. Funkcja Launch Control umożliwia uzyskanie momentu obrotowego szczytowego wynoszącego 450 Nm (332 lb-ft) w pierwszym i drugim biegu.
Wysoka sztywność nadwozia z wykorzystaniem aluminium i stali wysokowytrzymałej
Nadwozie BMW 2-Series Gran Coupe inteligentnie wykorzystuje aluminium – na przykład na masce i klapie bagażnika – oraz stali wysokowytrzymałej. Taki dobór materiałów utrzymuje niską wagę, a jednocześnie nadaje strukturze nadwozia bardzo wysokie poziomy sztywności zginającej i skrętnej. Elementy wzmacniające, takie jak standardowy konwergentny wspornik w tylnym odcinku pojazdu, odgrywają tutaj ważną rolę.
Dodatkowa dawka sportowości dla BMW M235i xDrive
Pozytywny dynamiczny wpływ sztywnego nadwozia jest jeszcze bardziej wyraźny w ultra-sportowym, flagowym BMW M235i xDrive. Oprócz standardowego wspornika między słupkiem a słupkiem, korzysta on również z wspornika między słupkami, elementów wzmocnienia na subramie przedniej osi oraz w obszarze tunelu, a także montowania stabilizatora z wysokim wstępnym napięciem, co zapewnia doskonałe wsparcie dla nadwozia i komfortową jazdę. Wszystko to łączy się z standardowym sportowym zawieszeniem oraz sportową kierownicą M – która ma bardziej bezpośrednią przekładnię (a więc jeszcze ostrzejszą reakcję) i której wspomaganie siły również jest zmieniane w zależności od prędkości drogi i przyspieszenia bocznego, co zmniejsza wymagany wysiłek podczas prowadzenia – co prowadzi do dalszego zauważalnego zwiększenia zwinności samochodu i jego już zdrowego apetytu na zakręty. Stabilność podczas jazdy z dużą prędkością zwiększa zaawansowana aerodynamika, która redukuje unoszenie się z przodu i z tyłu. Z kolei sportowe hamulce M oferują doskonałą odporność na blaknięcie i zawsze dużą rezerwę siły hamowania. Sportowa kierownica M i sportowe hamulce są również dostępne opcjonalnie dla innych modeli BMW 2-Series Gran Coupe.
Wybór trzech opcji zawieszenia
Standardowe zawieszenie dla 2-Series Gran Coupe już ma dobre dynamiczne instynkty i jest specjalnie dostosowane do różnych wariantów silnikowych. Ale klienci mogą również korzystać z listy opcji, aby wybrać zawieszenie M Sport z obniżonym o 10 mm prześwitem lub regulowane zawieszenie, w tym VDC (Variable Damper Control). Ta konkretna wersja pozwala kierowcy wybrać z dwóch różnych ustawień reakcji amortyzatorów. Przełącznik Doświadczenia Jazdy można użyć do wyboru trybu Comfort – dla lepszego komfortu jazdy w złych warunkach drogowych – lub Sport, aby stawiać na dynamikę. Montaż stabilizatora z wysokim wstępnym napięciem jest zawarty zarówno w regulowanym zawieszeniu, jak i w zawieszeniu M Sport. Wszystkie modele BMW 2-Series Gran Coupe od poziomu podstawowego wzwyż mają wielowahaczową tylną oś.
Rekomendacje dostosowane do indywidualnych upodobań
BMW 2-Series Gran Coupe może być najbardziej dynamicznym modelem w swoim segmencie, ale nadal oferuje szeroki wybór ustawień, od komfortowych po wyjątkowo sportowe. Aby zapewnić wszystkim swoim klientom samochód dostosowany do ich dynamicznych preferencji, BMW opracowało trzy opcjonalne rekomendacje. Kierowcy, którzy głównie przyciągają projekt BMW 2-Series Gran Coupe, ale również szukają przyjemności jazdy, znajdą idealne połączenie dynamiki i komfortu w standardowym zawieszeniu. Ci, którzy chcą nadać swojemu BMW 2-Series Gran Coupe wyjątkowo sportowy charakter, mogą to zrobić, wybierając zawieszenie M Sport, z sportową kierownicą i hamulcami M Sport. A połączenie regulowanego zawieszenia, w tym VDC, z hamulcami M Sport oferuje najszersze możliwe spektrum między sportowością a komfortem.
Silniki