BMW odświeżyło siódmą generację serii 5 w 2020 roku, a M5 Competition również przeszło pewne zmiany stylistyczne i osiągowe, czyniąc pojazd bardziej pożądanym wśród fanów marki.
Siódma generacja serii 5, znana jako G30 w systemie nazewnictwa BMW, zadebiutowała w 2017 roku. Już rok później, w 2018 roku, producent wprowadził na rynek mocne M5 oraz jego bardziej wydajnego kuzyna, M5 Competition, które oba nosiły oznaczenie fabryczne F90. Oba pojazdy zostały wysoko ocenione przez media na całym świecie oraz przez fanów marki. Choć oba modele były wyposażone w silniki turbo i napęd na cztery koła, szybko zdobyły uznanie kibiców, zwłaszcza że auto można było łatwo przekształcić w pojazd z napędem na tylną oś za pomocą przełącznika. Dlatego, gdy na rynek trafił model z 2020 roku, M5 Competition miało już ustabilizowaną bazę fanów. A było jeszcze lepsze.
Ze znacznie bardziej agresywnym przodem, M5 Competition z 2020 roku chwaliło się nowymi, cieńszymi reflektorami LED, z charakterystycznymi L-kształtnymi dziennymi światłami LED, podobnie jak reszta gamy. Klienci mogli je zamówić z technologią adaptacyjną lub laserową jako opcję. Pomiędzy nimi producent zainstalował szerszy grill niż wcześniej, z dwunastoma pionowymi podwójnymi listewkami. Całość zdobił dyskretny znaczek M5 Competition. W dolnej części zderzaka dodano nowy zderzak o kanciastym stylu, z szerokim centralnym wlotem powietrza otoczonym dużymi bocznymi wlotami.
Na profilu, masywniejsze zderzaki z przodu i z tyłu zwiększyły całkowitą długość auta o 17 milimetrów. Jednak rozstaw osi pozostał taki sam. Inne drobne detale, które sprawiały, że przechodnie dostrzegali, iż to nie jest zwykłe M5, to czarne wentylacje boczne na przednich błotnikach, będące częścią pakietu Nightshade. Podobnie jak jego poprzednik, M5 Competition z 2020 roku posiadało dach wzmocniony włóknem węglowym, co pomogło obniżyć środek ciężkości pojazdu. Niemniej jednak, progi boczne wyglądały identycznie. Z tyłu producent zainstalował nowe tylne światła OLED, sięgające od błotników do klapy bagażnika, co stworzyło wizualny efekt szerszego auta. Jednocześnie dolna część zderzaka prezentowała dyfuzor, z dwoma dużymi podwójnymi końcówkami wydechu.
W środku deska rozdzielcza otrzymała nowy 12.3-calowy ekran dotykowy umieszczony na centralnej konsoli do systemu infotainment, który obsługiwał bezprzewodowe Apple CarPlay i Android Auto. Wzmocnione przednie fotele z regulacją wszystkiego, w tym wsparcia bocznego, zapewniały wysoki poziom komfortu, a na liście opcji znajdował się zestaw sportowych foteli z wbudowanymi zagłówkami. Całość przed kierowcą dopełniał w pełni cyfrowy zestaw wskaźników, a trzyramienna kierownica z łopatkami zmiany biegów zapewniała pewny chwyt. Z tyłu BMW zamontowało kanapę zaprojektowaną dla dwóch osób, mimo że znajdowały się tam trzy czarne pasy bezpieczeństwa.
Pod maską nie było niespodzianek. Silnik o pojemności 4.4 litra z podwójnym doładowaniem oferował tę samą moc co wcześniej, wynoszącą 625 PS (617 hp). Cała moc przekazywana była na wszystkie narożniki za pomocą ośmiobiegowej automatycznej skrzyni biegów. Klienci mogli wybierać różne tryby jazdy, w tym napęd na tylną oś. Na rok modelowy 2020 BMW oferowało pojazd z tą samą zawieszeniem co dawniej M8 Competition, co oznaczało, że miał nieco niższy prześwit niż standardowe M5. Ponadto, producent dodał zestaw ceramicznych tarcz hamulcowych z włókna węglowego dla wersji Competition.
Premiera nowych modeli BMW M5 i BMW M5 Competition oznacza powrót wysokowydajnych sedanów od BMW M GmbH w jeszcze bardziej wyrafinowanej formie. Dzięki zoptymalizowanej stylistyce, skutecznemu konceptowi obsługi oraz centralnemu wyświetlaczowi powiększonemu do 12,3 cala, nowe BMW M5 staje się bardziej atrakcyjną propozycją niż kiedykolwiek. Nowe amortyzatory z BMW M8 Gran Coupé oraz przestrojone zawieszenie sprawiają, że niezwykle mocne i dynamiczne BMW M5 Competition oferuje jeszcze lepszą prowadzenie i obsługę na granicy możliwości, połączoną z wysokim komfortem. W efekcie BMW M5 i BMW M5 Competition łączą niezakłóconą codzienną użyteczność klasycznego sedana biznesowego z niezrównanymi dynamicznymi osiągami sportowego samochodu, co czyni je niezwykle kuszącymi.
Podobnie jak inne modele z linii BMW 5, nowe BMW M5 i BMW M5 Competition wyróżniają się zaktualizowaną, nowoczesną atrapie chłodnicy. Reflektory LED i tylne światła LED również mają ostrzejszy wygląd, natomiast przedni zderzak z dużymi wlotami powietrza oraz tylny zderzak zostały wymodelowane w jeszcze bardziej dramatyczny sposób. Wewnątrz kabiny większy centralny wyświetlacz dotykowy od razu przyciąga wzrok. Prosty sposób indywidualnego konfigurowania i wybierania różnych trybów jazdy za pomocą dwóch przycisków na konsoli centralnej został zapożyczony z BMW M8.
W BMW M5 silnik V8 o pojemności 4,4 litra z technologią BMW M TwinPower Turbo generuje moc 441 kW/600 hp, natomiast w BMW M5 Competition jednostka o wysokich obrotach produkuje 460 kW/625 hp. Zasługą wprowadzenia równowagi między pełną codzienną użytecznością a przyjemnością z jazdy i wyjątkowymi osiągami torowymi jest system M xDrive oraz jego zcentralizowane podejście do inteligentnego sterowania Aktywną M Dyferencjałem. Alternatywnie do zmiennego trybu napędu na wszystkie koła (4WD) z tylnym nastawem, charakterystyka jazdy może być zmieniana przez różne stopnie, aż do trybu 2WD. Ten czysty napęd na tylne koła bez DSC (Dynamic Stability Control) oferuje doświadczonym kierowcom czystą przyjemność z jazdy.
Design
Kilka przemyślanych poprawek stylistycznych nadaje nowemu BMW M5 i BMW M5 Competition jeszcze bardziej przyciągający wygląd. Nowo zaprojektowana, większa atrapa chłodnicy BMW i zmodyfikowane zderzaki z przodu i z tyłu dodają sportowego charakteru tym dwóm wysokowydajnym sedanom. Szereg specyficznych dla BMW M elementów stylistycznych wyraźnie odróżnia tę dynamiczną parę od innych modeli BMW serii 5. Aluminiowa maska, boczne panele z charakterystycznymi wlotami M oraz dach wykonany z włókna węglowego (CFRP) tworzą uderzający, rzeźbiarski wygląd, jednocześnie przyczyniając się do znacznych oszczędności masy.
Emblemat BMW M: podwójne wloty, wloty powietrza i podwójne rury wydechowe
Nowa zaktualizowana atrapa chłodnicy BMW, zastosowana w BMW serii 5, ma bardziej pionowy wygląd i opada niżej w zderzak. Jej chromowana ramka jest jednolitą konstrukcją otaczającą obie części atrapy chłodnicy. W BMW M5 jest ona dodatkowo zdobiona podwójnymi wlotami specyficznymi dla M i emblematem M. Przedni zderzak ma bolder kontury i większe wloty powietrza z boku, które odbijają mniej światła, przez co wyglądają jeszcze ciemniej. Duży centralny wlot powietrza ma kształt sześciokąta i zawiera chłodnicę oleju oraz czujnik radarowy dla systemu Aktywnego Tempomatu (ACC). Nowe światła LED mają kształt litery L, które dynamicznie wprowadza wąskie smugi w kierunku atrapy chłodnicy, nadając nowym reflektorom LED jeszcze bardziej skoncentrowany, nowoczesny i precyzyjny wygląd, nie odbiegając od ich charakterystycznego kształtu. Nowa opcja świateł BMW Individual Shadowline dodaje ciemne akcenty do Adaptacyjnych Reflektorów LED i BMW Laserlight. Wloty powietrza M na bokach i opływowe lusterka zewnętrzne M dołączają do podwójnych finów w atrapie chłodnicy BMW jako znak rozpoznawczy wersji sportowych BMW serii 5. Podwójne rury wydechowe specyficzne dla M mają teraz cieńsze ścianki, co nadaje im większą precyzję technologiczną. Muskulaturę tylnego zderzaka z dużym dyfuzorem również poddano stylizacji, tak samo jak tylne światła LED, które wprowadzają świeże podejście do znanego kształtu litery L BMW z precyzyjną grafiką świetlną, co daje im trójwymiarowy efekt.
BMW M5 Competition z czarnymi detalami
Oprócz tych cech, BMW M5 Competition wyróżnia się czarnymi detalami stylizacyjnymi, podkreślającymi jego elitarny status. Ramka atrapy chłodnicy BMW, siatka na wlotach M, pokrywy lusterek zewnętrznych oraz dodatkowy spoiler na klapie bagażnika mają wykończenie w wysokim połysku czarnym, a tylny zderzak zawiera czarne wstawki. Czarny emblemat M5 Competition zdobi atrapę chłodnicy, wloty powietrza i klapę bagażnika, podczas gdy płyty progowe mają wersję podświetlaną. Rury wydechowe standardowego systemu M Sport są wykończone w czarnym chromie.
Nowe kolory i nowy design kół
Klienci BMW M5 i BMW M5 Competition mogą wybierać spośród pięciu nowych lakierów. Oba wysokowydajne sedany są teraz dostępne również w opcjonalnych kolorach Brands Hatch Grey i Motegi Red metallic. Wybór lakierów BMW Individual wzbogacony jest o Tanzanite Blue II metallic, Aventurine Red II metallic oraz matowy lakier Frozen Bluestone metallic. Ostatecznie, lakier Champagne Quartz metallic został przemianowany na Alvit Grey metallic. Opcje kół ze stopów lekkich obejmują również 20-calowe koła M z podwójnymi szprychami w polerowanym odcieniu Orbit Grey, znane z BMW M8.
Wyposażenie wnętrza
Wprowadzenie nowego konceptu obsługi oraz większego centralnego wyświetlacza o przekątnej 12,3 cala sprawia, że kabina nowego BMW M5 i BMW M5 Competition jest bardziej skoncentrowana na kierowcy niż kiedykolwiek. To ułatwia utrzymanie pełnej kontroli nad wieloma funkcjami związanymi z systemami dynamicznymi jazdy oraz napędem na wszystkie koła BMW M xDrive. Dwa nowe przyciski na konsoli centralnej – jak te umieszczone w BMW M8 – zapewniają bezpośredni dostęp do ustawień systemu oraz różnych wskaźników na wyświetlaczu instrumentów i Head-Up Display. Naciśnięcie przycisku M Mode pozwala kierowcy na szybkie przełączanie się między trybami ROAD i SPORT. A w BMW M5 Competition, przytrzymując przycisk M Mode i potwierdzając komunikat na centralnym wyświetlaczu, włącza się tryb TRACK.
Od trybu ROAD do SPORT za naciśnięciem przycisku
W domyślnym trybie ROAD wszystkie standardowe i opcjonalne systemy wsparcia kierowcy są w pełni aktywowane. Po włączeniu trybu SPORT aktywne systemy wsparcia kierowcy (w konfiguracji ustalonej przez kierowcę) przesyłają tylko alerty dotyczące ograniczeń prędkości i zakazów wyprzedzania, na przykład. Ten tryb pozwala na dezaktywację wszystkich interwencji w systemach hamulcowych i kierowniczych, z wyjątkiem tych wywołanych przez ostrzeżenie o kolizji z funkcją hamowania i asystenta uniku. Tryb SPORT również zmienia zarówno wyświetlacz instrumentów, jak i Head-Up Display na widok M. Tutaj wyświetlane są tylko istotne informacje dla sportowej jazdy – czyli wskaźnik obrotów specyficzny dla M, światła zmiany biegów, cyfrowy wskaźnik prędkości oraz aktualnie załączony bieg – na wyświetlaczu instrumentów o przekątnej 12,3 cala. Kierowcy mogą również wybrać dodatkowe informacje dotyczące temperatury płynu chłodzącego, ciśnienia doładowania, stanu opon oraz przyspieszenia podłużnego/poprzecznego w prawym i lewym obszarze wyświetlacza instrumentów.
Dwa tryby wyświetlania w Head-Up Display
Gdy aktywowany jest tryb M View, w Head-Up Display pojawia się wyraźnie umieszczony wskaźnik obrotów z kolorowymi strefami ostrzegawczymi, a światła zmiany biegów wskazują idealny moment na zmianę biegu. Instrukcje nawigacyjne, ostrzeżenia o odległości, aktualny bieg, prędkość pojazdu oraz wszelkie ograniczenia prędkości czy zakazy wyprzedzania wykrywane przez system Speed Limit Info są również wyświetlane. Ponowne naciśnięcie przycisku M Mode przywraca kierowcę do domyślnego trybu ROAD. Head-Up Display przechodzi wtedy z powrotem do normalnego układu BMW serii 5 z typografią specyficzną dla M, a wyświetlacz instrumentów przedstawia nowy standardowy widok. Składa się on z dwóch dużych animowanych grafik – których kształt przypomina atrapę chłodnicy BMW – dla prędkości drogowej i prędkości obrotowej silnika, otaczających cyfrowy wskaźnik prędkości oraz duże odczyty dla aktualnie wybranego biegu i ustawienia Drivelogic. Światła zmiany biegów pojawiają się w centrum, gdy Head-Up Display jest wyłączony, a z prawej krawędzi znajduje się wskaźnik temperatury oleju. Ustawienia dla systemów wsparcia kierowcy i systemu M xDrive mogą być również wskazywane za pomocą oddzielnych widgetów. Przełączanie między widokiem standardowym a M View odbywa się z animacją.
Przycisk Setup prowadzi kierowców bezpośrednio do menu konfiguracyjnego
Naciśnięcie przycisku Setup, umieszczonego nad przyciskiem M Mode, prowadzi kierowcę bezpośrednio do menu centralnego wyświetlacza, gdzie można zaprogramować indywidualną konfigurację dla opcji napędu i zawieszenia – dostosowując tym samym ustawienia samochodu do bieżącej sytuacji jazdy oraz osobistych preferencji. Uproszczona obsługa za pomocą wyświetlacza dotykowego lub iDrive Controller ułatwia kierowcy wybór różnych ustawień dla silnika, zawieszenia, kierownicy i systemu M xDrive. Dwa czerwone przyciski M1 i M2, umieszczone obok łopatek zmiany biegów na wielofunkcyjnej kierownicy M, umożliwiają szybkie przełączanie się między ustawieniami. Pozwalają one kierowcom skonfigurować dwa indywidualne ustawienia, obejmujące ich wybór M xDrive, DSC, silnik, skrzynię biegów, charakterystyki amortyzacji i kierowania, a także wygląd M View w Head-Up Display.
Nieskrępowane uczucie M w trybie TRACK
Tryb TRACK modelu BMW M5 Competition zaprojektowano wyłącznie do użytku na torach wyścigowych i dezaktywuje wszystkie funkcje komfortowe i bezpieczeństwa systemów wsparcia kierowcy. Aby jeszcze bardziej skupić uwagę kierowcy na drodze, system audio również zostaje wyciszony, a centralny wyświetlacz wyłączony. W rezultacie uzyskuje się inspirowaną wyścigami, ultra-czystą esencję uczucia M. Wyświetlacz instrumentów przełącza się na M View, podczas gdy Head-Up Display rezygnuje z odczytów z systemów wsparcia kierowcy. Automatyczne włączanie świateł awaryjnych w reakcji na nagłe hamowanie jest tłumione, a system ostrzegania o kolizji również zostaje dezaktywowany. Ponowne naciśnięcie przycisku M Mode wychodzi z trybu TRACK i przywraca ustawienie ROAD.
Fotele M Sport z tapicerką skórzaną Merino
Zarówno kierowca, jak i pasażer z przodu w BMW M5 i BMW M5 Competition są witani standardowymi fotelami M Sport z logo M wytłoczonym w zagłówku. Fotele są podgrzewane i mają elektryczną regulację różnych ustawień, w tym głębokości siedziska oraz pneumatyczną regulację szerokości oparcia, zapewniającą optymalne wsparcie boczne podczas dynamicznej jazdy, a także funkcję pamięci dla fotela kierowcy. Istnieje również opcja foteli wielofunkcyjnych M z integralnymi zagłówkami, podświetlanym logo M5 oraz rozszerzonymi funkcjami. Dzięki grubszym bocznym podparciom siedziska i oparcia, oferują one jeszcze większe wsparcie boczne oraz dodatkowe podparcie w okolicy barków. Obie wersje wysokowydajne sedanów standardowo wyposażone są w wykończenie z skóry Merino, a w BMW M5 Competition dostępne jest również ekskluzywne wykończenie w pełnej skórze Merino w kolorze Black/Midrand Beige. System audio Harman Kardon zapewnia doskonałą jakość dźwięku standardowo.
Szeroki wybór systemów wsparcia kierowcy
Wszystkie systemy wsparcia kierowcy i funkcje znane z BMW serii 5 są również dostępne w BMW M5 i BMW M5 Competition. Asystent jazdy Professional, asystent w korkach oraz w wybranych rynkach zdalne uruchamianie silnika to tylko niektóre z elementów na liście opcji. Jeśli zaznaczono opcję Comfort Access, cyfrowy klucz BMW pozwala na zablokowanie i odblokowanie samochodu z wybranych modeli smartfonów za pomocą technologii Near Field Communication (NFC). Przytrzymanie telefonu przy klamce otwiera samochód – nawet jeśli bateria smartfona jest rozładowana. Kierowca może podzielić się cyfrowym kluczem BMW z maksymalnie pięcioma innymi osobami.
Silnik
Serce BMW M5 i BMW M5 Competition stanowi silnik V8 o pojemności 4,4 litra z technologią M TwinPower Turbo. Ośmiocylindrowa jednostka działa w stylu wyścigowym, co oznacza imponującą moc i doskonałe dostarczanie mocy. W BMW M5 silnik rozwija maksymalną moc 441 kW/600 hp przy 6 000 obr./min. Moment obrotowy wynoszący 750 Nm (553 lb-ft) dostępny jest już od 1 800 obr./min i utrzymuje się na tym poziomie aż do 5 600 obr./min. Tymczasem w BMW M5 Competition poprawki detali zwiększają maksymalną moc do 460 kW/625 hp przy 6 000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy (również 750 Nm [553 lb-ft]) dostępny jest w zakresie od 1 800 do 5 860 obr./min – o 260 obr./min wyżej niż w BMW M5. Charakterystyka V8 może być zmieniana za pomocą jednego przycisku z podstawowego trybu EFFICIENT na tryby SPORT i SPORT+, które jeszcze bardziej przyspieszają reakcję silnika na ruchy pedału przyspieszenia. BMW M5 przyspiesza od 0 do 100 km/h (62 mph) w 3,4 sekundy, co plasuje go w kategorii super-sportowych samochodów. Potrzebuje zaledwie 11,1 sekundy, aby przyspieszyć do 200 km/h (124 mph) z miejsca. BMW M5 Competition wykonuje obie czynności nieco szybciej: 100 km/h (62 mph) osiąga w 3,3 sekundy, a 200 km/h (124 mph) w 10,8 sekundy. Maksymalna prędkość BMW M5 i BMW M5 Competition wynosi 250 km/h (155 mph) – lub 305 km/h (189 mph) z opcjonalnym pakietem M Driver’s Package.
System zasilania olejem zaprojektowany do jazdy torowej
Silnik V8 wykorzystuje zoptymalizowane turbosprężarki oraz maksymalne ciśnienie wtrysku wynoszące 350 bar. Umożliwia to krótsze czasy wtrysku oraz poprawioną atomizację paliwa, co skutkuje szybszą reakcją silnika oraz bardziej efektywnym przygotowaniem mieszanki. Wprowadzono również usprawnienia w zakresie smarowania i chłodzenia, w tym misę olejową z małym przednim komorą i pośredni system chłodzenia powietrza doładowującego, który jest niezwykle skuteczny, mimo że zajmuje niewiele miejsca. System zasilania olejem korzysta z w pełni zmiennej, mapowo sterowanej pompy i został zaprojektowany z myślą o jeździe na torze, gdzie radzi sobie z bardzo wysokimi poziomymi i bocznymi przyspieszeniami.
Systemy wydechowe z sterowanymi klapami dostarczają mocny dźwięk
Dwukanałowy system wydechowy BMW M5 z klapami umożliwia regulowanie jego dźwięku za pomocą różnych trybów silnika, podczas gdy przycisk M Sound Control pozwala kierowcom na złagodzenie akustycznej obecności pojazdu.
BMW M5 Competition jest standardowo wyposażone w dwukanałowy i również sterowany klapami system wydechowy M Sport, który generuje niezwykle wyrazisty i jeszcze sportowy dźwięk. Dźwięk wydawany w trybie SPORT+ jest jeszcze bardziej intensywny, chociaż znacznie bardziej stonowany dźwięk silnika można również uzyskać za pomocą przycisku M Sound Control.
Osiem biegów M Steptronic z Drivelogic
W swoim ustawieniu i funkcjonalności, ośmiobiegowa skrzynia M Steptronic jest ściśle związana z tym, aby kierowcy BMW M5 doświadczali dynamicznego odbioru podczas jazdy. Umożliwia to niezwykle krótkie czasy zmiany biegów i szybkie, precyzyjne reakcje na każdy ruch pedału przyspieszenia. Wszystko po to, aby w błyskawiczny sposób przekładać moc silnika na osiągi na drodze. Przyciskiem Drivelogic na dźwigni zmiany biegów można wybrać trzy tryby do jazdy: efektywnej, sportowej lub intensywnej na torze z bardzo szybkimi zmianami biegów. Kierowca może używać zarówno dźwigni wyboru biegów, jak i łopatek zmiany biegów na kierownicy, aby przejąć manualną kontrolę nad zmianą biegów. W trybie manualnym można również wykonać sportowe wielokrotne redukcje do najniższego dostępnego biegu, na przykład podczas hamowania w ciasnych zakrętach. I nie ma automatycznych zmian biegów, gdy silnik osiąga maksymalne obroty. Chłodnica oleju w skrzyni biegów zapewnia jej bezawaryjną pracę i umiarkowane temperatury robocze, nawet podczas intensywnego użytkowania na torze.
Specjalnie zaprojektowane mocowanie silnika dla BMW M5 Competition
Jedną z cech specjalnych BMW M5 Competition są jego niestandardowe mocowania silnika, które są sztywniejsze niż w BMW M5; ich współczynnik sprężystości wynoszący 900 N/mm w porównaniu do 580 N/mm w wersji nie-Competition. Mocniejsze połączenie jednostki napędowej z strukturą pojazdu jest wyraźnie odczuwalne, co skutkuje jeszcze szybszą reakcją silnika i natychmiastowym przekazywaniem mocy na napęd. Doświadczenie to jest jeszcze bardziej wzmocnione dzięki wpuszczeniu niezapomnianych właściwości akustycznych V8 do wnętrza samochodu w jeszcze bardziej uderzający sposób. Samochód również wchodzi w zakręty z wyraźnie większą bezpośredniością i precyzją, dzięki dodatkowej sztywności mocowania.
Dynamika jazdy
Dynamiczne zdolności najwyższego rzędu – aż po zdolność do pełnego zaangażowania w jazdę na torze – łączą się z codzienną użytecznością i niezachwianą stabilnością we wszystkich warunkach jazdy, co stanowi wzór dla BMW M5. W szóstej generacji wysokowydajnego sedana BMW M GmbH po raz pierwszy zastosowało zrównoważony tylny napęd M xDrive w połączeniu z szerokimi modyfikacjami zawieszenia specyficznymi dla M oraz specjalnymi opcjami ustawień dla systemu Zmiennych Amortyzatorów (VDC) i kierownicy M Servotronic. Wszystkie te komponenty można również dostosować w różny sposób, umożliwiając kierowcom dostosowanie BMW M5 do ich osobistych preferencji i bieżącej sytuacji jazdy. Ustawienie BMW M5 Competition korzysta z dalszych ulepszeń, które uwzględniają dodatkową moc pojazdu, a jego talenty ukazują się najdobitniej na torze wyścigowym. Nowe amortyzatory z BMW M8 Gran Coupé zarówno poprawiają prowadzenie na granicy możliwości, jak i wprowadzają dodatkowy komfort do doświadczenia jazdy.
M xDrive z tylnym nastawem zapewnia wyjątkową zwinność
Zcentralizowana interakcja między systemem napędu na wszystkie koła M xDrive a Aktywnym M Dyferencjałem jest w dużej mierze odpowiedzialna za przekazywanie mocy silnika na koła samochodu bez żadnych strat energii po drodze – oraz za generowanie wystarczającej przyczepności, aby osiągnąć czasy przyspieszenia godne super-sportowego samochodu. Moment obrotowy silnika jest rozdzielany między przednie a tylne koła w płynny sposób i w pełni zmiennie za pomocą elektronicznie sterowanej wielopłytkowej sprzęgła transferu, zanim Aktywny M Dyferencjał ponownie podzieli go pomiędzy oba tylne koła, w zależności od potrzeb. Tylny napęd z nastawem M xDrive nadaje BMW M5 wybitną zwinność. Dodatkowo kierowca może samodzielnie zmieniać rozkład mocy między przednimi a tylnymi kołami, a także dostosowywać odpowiedzi systemu Dynamic Stability Control (DSC). Tryb M Dynamic (MDM) kluczem do kontrolowanych poślizgów i szczególnie zabawnego prowadzenia, oferuje dodatkowe trzy tryby (z wyłączonym DSC), które zostały zoptymalizowane pod kątem jazdy torowej: obok 4WD i 4WD Sport, kierowcy mają również możliwość wyboru trybu 2WD dla czystego napędu na tylne koła. Pozwoli to doświadczonym kierowcom cieszyć się tym, co oferowały wcześniejsze generacje BMW M5 – czyli prowadzeniem w najczystszej formie, bez systemów kontroli, które hamowałyby samochód. Na zawsze podbudowując precyzyjnie kontrolowane prowadzenie BMW M5 w każdych warunkach, nawet w wyjątkowo dynamicznych sytuacjach, są M-specyficzne kinematyki i elastokinematyki przedniego zawieszenia podwójnego wahacza oraz pięciołącznikowego zawieszenia tylnego. Zapewniają one neutralne zachowanie podczas kierowania i liniowy wzrost siły bocznej aż do dynamicznych granic pojazdu. Opony standardowe (przód: 275/40 R 19, tył: 285/40 R 19) zostały opracowane specjalnie dla BMW M5. Zostały zamontowane na pięcio- podwójnych szprychowych, odlewnych kołach ze stopów lekkich w polerowanym odcieniu Orbit Grey (przód: 9,5 J x 19, tył: 10,5 J x 19). Opcjonalnie dostępne są 20-calowe koła (przód: 9,5 J x 20, tył: 10,5 J x 20) z oponami 275/35 R 20 z przodu i 285/35 R 20 z tyłu.
Konfigurowalne amortyzatory i kierowanie
Zmienna Kontrola Amortyzatorów (VDC) i kierownica M Servotronic również zapewniają szeroki zakres konfiguracji. Elektronicznie sterowane VDC oferuje trzy tryby jazdy – COMFORT, SPORT i SPORT+. Tryb COMFORT skupia się na przepisie na wszechstronną codzienną użyteczność i znany komfort M, połączony z wybitnymi dynamikami. Tryb SPORT zmniejsza natomiast ruchy kół i nadwozia, aby stworzyć bardziej bezpośredni kontakt z drogą, ale nadal zapewnia wystarczający komfort. Ustawienie to jest idealne do sportowej jazdy po wiejskich drogach i oferuje idealny profil prowadzenia na okrążeniach Nürburgring-Nordschleife. Tryb SPORT+ maksymalizuje dynamiczne osiągi na gładkim asfalcie, minimalizując ruchy kół i nadwozia. Tutaj kierowca może intensywnie odczuwać połączenie z nawierzchnią drogi, co czyni go najlepszym ustawieniem do osiągania granic na stałych torach wyścigowych, takich jak Hockenheimring czy Sachsenring. Kierownica M Servotronic daje kierowcom wybór trybu COMFORT dla większej łatwości użycia i lekkości – na przykład podczas jazdy w mieście i na krótkich trasach – oraz trybu SPORT. Tutaj wymagana jest większa siła kierowania, a feedback przez kierownicę zwiększa się zazwyczaj, co czyni go najczęściej wybieranym ustawieniem do sportowej jazdy w codziennych warunkach lub gdy celem jest eksploracja dynamicznych możliwości samochodu.
Nowe amortyzatory dla BMW M5 Competition
BMW M5 Competition ma specjalnie dostosowane i jeszcze sztywniejsze zawieszenie, a teraz korzysta również z doświadczeń zdobytych podczas rozwoju nowego BMW M8 Gran Coupé, którego amortyzatory zostały wykorzystane. System sterowania amortyzatorami został odpowiednio dostosowany i całkowicie skalibrowany, co doprowadziło do zwiększenia komfortu podczas jazdy na wysokich prędkościach na autostradzie. Wstrząsy i nierówności nawierzchni są przekazywane przez nadwozie – a zatem do pasażerów – w znacznie mniejszym stopniu. I to osiąga się bez osłabiania sportowego charakteru i precyzji samochodu przy dużych lub małych prędkościach. W rzeczywistości zredukowane wahania obciążenia kół doprowadziły do znacznie poprawionego prowadzenia na granicy możliwości. A to oznacza jeszcze większą intuicyjność prowadzenia w codziennym użytkowaniu i lepszą obsługę na torze.
Obniżona wysokość jazdy o siedem milimetrów; 20-calowe koła
BMW M5 Competition jest osadzone siedem milimetrów niżej od BMW M5 i zawiera inne przemyślane poprawki w zawieszeniu i sprężynach. Zwiększony kąt pochylenia osi przedniej poprawia zdolność samochodu do pochłaniania sił bocznych w szybkich zakrętach. Zastosowanie połączeń stopy kulowej zamiast gumowych mocowań w połączeniach kątowych zaowocowało jeszcze bardziej precyzyjnym kierowaniem kół w tylnym zawieszeniu. A tylna stabilizator również ma twardszy współczynnik sprężystości, co powoduje, że przechyły nadwozia, które występują w szybkich zakrętach, są rozdzielane z wyraźnym nachyleniem tylnym. Zmodyfikowane mocowanie stabilizatora osi przedniej w połączeniu z dziesięć procent twardszymi sprężynami na osiach przednich i tylnych tworzy sztywniejszą jazdę, co ma również pozytywny wpływ na reakcję kierownicy. Dodatkowo, krótsze sprężyny pomocnicze zmniejszają wahania obciążenia kół. BMW M5 Competition jest wyposażone w odlewane, dwu-kolorowe, 20-calowe koła M w designie Y (przód: 9,5 J x 20, tył: 10,5 J x 20) i opony w rozmiarze mieszanym (przód: 275/35 R 20, tył: 285/35 R 20).
Hamulce M Compound w standardzie
BMW M5 i BMW M5 Competition są standardowo wyposażone w hamulce M Compound. Będąc znacznie lżejszymi od konwencjonalnych elementów żeliwnych, mają wyraźną zaletę w postaci redukcji masy niesprężystej. Z przodu siła hamowania jest przekazywana na perforowane, wentylowane wewnętrznie tarcze hamulcowe przez sześciotłoczkowe stałe zaciski z logo M. Zmniejszenie na tylnych kołach zapewniają hamulce pływające z jednym tłoczkiem zintegrowane z hamulcem postojowym. Zamiast standardowego niebieskiego wykończenia, zaciski mogą być teraz pomalowane w High-gloss Black lub High-gloss Red w opcji. Opcjonalne hamulce M Carbon ceramiczne są rozpoznawalne po złotych zaciskach z logo M (sześciotłokowe zaciski stałe z przodu, pływające zaciski z jednym tłoczkiem z tyłu). Są lżejsze o 23 kilogramy i wyróżniają się dalszą redukcją mas niesprężystych i wirujących. To przynosi wiele korzyści, w tym poprawioną dynamikę jazdy i komfort zawieszenia. Hamulce M węglowo-ceramiczne zapewniają jeszcze lepszą wydajność hamowania niż hamulce M Compound, a także lepszą odporność na zjawisko zaniku i wyższą stabilność termiczną. Co więcej, charakteryzują się wyjątkową odpornością na zużycie.
Części M Performance obejmują zawieszenie typu coilover i komponenty z włókna węglowego
Zawieszenie M Performance z obszernego asortymentu elementów M Performance zapewnia BMW M5 i BMW M5 Competition jeszcze sportowszą i bardziej indywidualną konfigurację. Obniżenie wysokości jazdy o od 5 do 20 milimetrów, możliwe dzięki zawieszeniu typu coilover, skutkuje niższym środkiem ciężkości, co zmniejsza przechyły nadwozia i otwiera drzwi do wyższych prędkości zakrętu. Regulacja amortyzatorów jest niezależna dla sprężania i odbicia.
Wśród innych elementów dostępnych w asortymencie M Performance dla tych dwóch wysokowydajnych sedanów znajdują się 20-calowe odlewane koła M Performance z Y-szprychami w odcieniu Ferric Grey matt oraz ekskluzywne komponenty aerodynamiczne wykonane z wysokiej jakości włókna węglowego. Należą do nich: przednie nacięcie M Performance, przedni splitter M Performance, tylny spoiler M Performance Pro oraz tylny dyfuzor M Performance.