X5 M był najwyżej wydajnym modelem serii X5, oferującym więcej mocy i momentu obrotowego niż jego poprzednik, a dla tych, którzy uważali, że 600 KM to za mało, BMW zaproponowało ulepszoną wersję.
Kiedy BMW wprowadziło na rynek pierwszą generację modelu X5 w 1999 roku, zdobył on dużą popularność w sprzedaży. Charakteryzował się konstrukcją nośną, co czyniło go lżejszym niż jego główny konkurent, Mercedes-Benz ML, który miał konstrukcję na ramie. Dzięki temu pierwszy SUV BMW stał się twardym konkurentem dla wszystkich innych producentów samochodów premium. Po dwudziestu latach X5 M pojawił się na rynku z mocą większą niż trzy pierwsze generacje X5.
X5 M z 2019 roku wyróżniał się nowym przednim zderzakiem w porównaniu do pozostałych modeli X5. Miał szerszy dolny grill, fl ankowany przez parę bocznych wlotów powietrza oraz dwa kolejne na przednim zderzaku. Jego agresywny wygląd nie był tylko na pokaz. Wszystkie wloty powietrza były zaprojektowane przez inżynierów firmy i były w pełni funkcjonalne.
Wnętrze X5 wykończone skórą miało parę sportowych foteli z wysokim oparciem z przodu, oddzielonych dużą i szeroką centralną konsolą. Sportowe fotele dla pasażerów z przodu zapewniały doskonałe wsparcie boczne. Z tyłu znajdowała się ta sama płaska kanapa z systemem dzielonym 40/20/40, który powiększał bagażnik samochodu z 650 litrów do maksymalnych 1,870 litrów. Deska rozdzielcza miała parę smukłych nawiewów na centralnej konsoli, pod szerokim, 12,3-calowym wyświetlaczem infotainment. W modelu z 2019 roku X6 M miał 12,3-calowy cyfrowy panel instrumentów.
Pod maską BMW M zainstalowało zaawansowany silnik V8 o pojemności 4,4 litra z podwójnym doładowaniem. W przeciwieństwie do swojego poprzednika, który oferował 575 KM, model z 2019 roku dostarczał 600 KM dla standardowej wersji M i 625 KM dla wersji z pakietem Competition.
BMW M GmbH zaprezentowało trzecią generację swoich modeli wysokowydajnych: Sport Activity Vehicle (SAV) oraz Sports Activity Coupe (SAC). Nowe modele BMW X5 M i BMW X6 M – oraz modele BMW X5 M Competition i BMW X6 M Competition, które mają zadebiutować w kwietniu 2020 roku – przyciągają uwagę nie tylko swoim efektownym designem i luksusowym charakterem, ale także, co najważniejsze, dynamiką, zwrotnością i precyzją na najwyższym poziomie. Serce ich wyjątkowej jednostki napędowej oraz układu jezdnego stanowi najnowsza wersja wysokoobrotowego silnika V8 z technologią M TwinPower Turbo opracowaną przez BMW M GmbH. Ośmiocylindrowa jednostka dysponuje dwoma turbosprężarkami z pośrednim chłodzeniem powietrza doładowującego, kolektorem wydechowym typu cross-bank, bezpośrednim wtryskiem paliwa oraz zmiennym czasem otwarcia zaworów VALVETRONIC, co pozwala na osiągnięcie maksymalnej mocy 441 kW/600 hp w modelach BMW X5 M i BMW X6 M oraz 460 kW/625 hp w modelach Competition.
Silnik V8 o pojemności 4.4 litra współpracuje z ośmiobiegową skrzynią M Steptronic z Drivelogic, wersją systemu napędu na wszystkie koła M xDrive, specjalnie dostosowaną do tych modeli, oraz aktywnym dyferencjałem M, co zapewnia doskonałą moc napędową na każdym terenie oraz ujawnia charakterystyczne osiągi M w połączeniu z uniwersalnością modeli X. Nowe BMW X5 M oraz nowe BMW X6 M przyspieszają od 0 do 100 km/h (62 mph) w 3,9 sekundy, a do 200 km/h (124 mph) odpowiednio w 13,7 i 13,5 sekundy. Nowe BMW X5 M Competition osiąga 100 km/h (62 mph) z miejsca w 3,8 sekundy i 200 km/h (124 mph) w 13,4 sekundy. Nowe BMW X6 M Competition z kolei zatrzymuje czas na 3,8 sekundy i 13,2 sekundy w tych dwóch sprintach. Wszystkie modele mają elektronicznie ograniczoną maksymalną prędkość do 250 km/h (155 mph), która zwiększa się do 290 km/h (180 mph) po wybraniu opcjonalnego pakietu M Driver’s Package.
Przekazywanie mocy i charakterystyczny dźwięk w stylu M
Wysokoobrotowa jednostka V8 została zaprojektowana w stylu M, co widać w jej natychmiastowej reakcji na najdrobniejszy ruch pedału gazu, precyzyjnym dostosowaniu przekazywania mocy oraz liniowym wzroście siły w górnych zakresach obrotów przy pełnym przyspieszeniu. Silnik posiada obudowę bez tulei z zamkniętą konstrukcją i wykonaną z hartowanej stali korbą o niezwykle wysokiej sztywności skrętniej. Para turbosprężarek twin-scroll znajduje się w „V” pomiędzy cylindrami. Zastosowanie kolektora wydechowego typu cross-bank zwiększa reakcje i efektywność systemu turbodoładowania. Łączenie strumieni spalin z dwóch cylindrów jednocześnie zapewnia niezwykle stabilne przekazywanie energii do kół turbiny. Poprawiona prędkość przepływu spalin przez kolektor wpływa również na optymalizację cyklu wymiany gazów w komorach spalania. Wzrost mocy silnika, efektywność oraz emisje korzystają z najnowszej technologii wtrysku bezpośredniego High Precision Injection, która działa pod maksymalnym ciśnieniem 350 barów, co zapewnia wyjątkowo drobną atomizację paliwa.
Jednostka ośmiu cylindrów generuje maksymalny moment obrotowy wynoszący 750 Nm (553 lb-ft) w zakresie od 1,800 do 5,600 obr/min w nowych modelach BMW X5 M oraz BMW X6 M, podczas gdy maksymalna moc 441 kW/600 hp jest osiągana przy 6,000 obr/min. Limit obrotów ustalono na 7,200 obr/min. Charakterystyka wysokich obrotów silnika jest jeszcze bardziej wyeksponowana w specjalnie dostosowanych parametrach wydajności silnika w modelach BMW X5 M Competition oraz BMW X6 M Competition. W tym przypadku maksymalny moment obrotowy jest dostępny aż do 5,800 obr/min, podczas gdy maksymalna moc – osiągana przy 6,000 obr/min – wynosi jeszcze wyższe 460 kW/625 hp. Obie wersje silnika V8 mają indywidualne mocowanie. Moc silnika jest ściśle połączona ze strukturą pojazdu, co skutkuje niezwykle szybką reakcją silnika i bezpośrednim przekazywaniem mocy na układ napędowy. Sztywna konstrukcja mocowania silnika sprawia również, że auto zachowuje się ostro podczas wchodzenia w zakręty, jednocześnie tłumiąc przekazywanie hałasu silnika do kabiny.
Silnik V8 przenosi swoją ogromną moc na dramatyczny dźwięk generowany przez system wydechowy zaprojektowany specjalnie dla tego modelu. Charakteryzujący się podwójną rurą wydechową o dużych przekrojach, wysokiej wydajności tłumikami, elektrycznie kontrolowanymi klapami i dwoma parami końcówek wydechowych o średnicy 100 mm po obu stronach tylnego zderzaka, produkuje dźwięk, który wzbudza emocje. Dźwięk zmienia się w zależności od wybranego trybu pracy silnika, chociaż kierowcy mogą w każdej chwili złagodzić akustyczną obecność auta, naciskając przycisk M Sound Control na konsoli centralnej. Dźwięk emitowany przez system wydechowy M Sport – który jest standardem w modelach Competition i jest dostępny jako opcja dla BMW X5 M oraz BMW X6 M – uchwyca całą chęć silnika do obrotów i moc napędową w jeszcze bardziej ekscytujący sposób. Aby ograniczyć emisję zanieczyszczeń, filtry cząstek stałych benzyny zostały włączone w dwóch gałęziach obu systemów wydechowych.
Systemy chłodzenia i dostarczania oleju zaprojektowane z myślą o torach wyścigowych
Zaawansowany system chłodzenia, precyzyjnie dostosowany do specyfiki silnika oraz jego mocy, optymalizuje zarządzanie temperaturą w różnych scenariuszach obciążenia, od krótkich tras w miejskim ruchu po wymagające jazdy górskie i korzystanie z torów wyścigowych. Obieg niskotemperaturowy zawiera pośrednie chłodnice powietrza doładowującego, podczas gdy obieg wysokotemperaturowy – składający się z centralnej chłodnicy i drugiej, zewnętrznej w lewym nadkolu, oraz mechanicznej pompy wodnej – dostarcza płyn chłodzący do bloków silnika oraz dwóch turbosprężarek. Dodatkowa elektryczna pompa wodna pozwala kontynuować chłodzenie turbosprężacza przez pewien czas po wyłączeniu silnika. Inny chłodnica w prawym nadkolu chłodzi olej silnikowy, a także istnieje dedykowana chłodnica do kontrolowania temperatury oleju w skrzyni biegów.
System dostarczania oleju do silnika został również zaprojektowany z myślą o specyficznych wymaganiach użytkowania na torze. W związku z tym, miska olejowa zawiera mniejszą przednią miskę, która uruchamia się, gdy potrzebna jest dodatkowa pojemność. Dodatkowy etap ssania pozwala pompie olejowej ostatecznie pobierać smar jak to wymagane. Wszystko to zapewnia niezawodną dostawę oleju w każdym momencie, nawet przy ekstremalnych wspinaczkach bocznych i podłużnych.
Ośmiobiegowa skrzynia M Steptronic z Drivelogic i trzema trybami zmiany biegów
Najnowsza wersja ośmiobiegowej skrzyni M Steptronic z Drivelogic jest doskonale dostosowana do charakterystyki wydajności V8. Jej bezpośrednie połączenie z silnikiem, optymalne odstępy przełożeń oraz ekstremalnie krótkie czasy zmiany biegów oznaczają, że moc napędu jest przekazywana z imponującą dynamiką. Skrzynia biegów jest obsługiwana za pomocą najnowszej wersji specyficznego dla M selektora z przyciskiem Drivelogic. Łopatki zmiany biegów M na kierownicy dają kierowcy możliwość manualnego sterowania procesem wyboru biegów.
Funkcja Drivelogic umożliwia dostosowanie charakterystyki zmiany biegów w trybie automatycznym i ręcznym, aktywując jeden z trzech wyraźnie odróżnialnych ustawień. Kierowcy mogą wybierać spośród ustawień, które zostały specjalnie skonfigurowane w celu zapewnienia bardziej komfortowej jazdy, ostrzejszej dynamiki jazdy lub ultra-sportowego prowadzenia.
System napędu na wszystkie koła M xDrive i aktywny dyferencjał M zapewniają niezwykle dynamiczne osiągi na drodze oraz mistrzowską zdolność off-road
System napędu na wszystkie koła M xDrive z indywidualnym dostosowaniem oraz aktywny dyferencjał M umożliwiają nowym modelom SAV i SAC od BMW M GmbH transfer niezwykle wysokiego momentu napędowego silnika na drogę w pełni i z niezachwianą pewnością w każdym momencie. Razem te dwa przykłady inżynieryjnej maestrii maksymalizują przyczepność, zwrotność i stabilność prowadzenia, gdy sportowe zdolności samochodów są wystawiane na prawdziwy test, w trudnych warunkach atmosferycznych i na luźnym terenie. Moment obrotowy silnika jest dystrybuowany pomiędzy osiami przednią i tylną z niewiarygodną płynnością i w pełni zmiennie za pomocą elektronicznie sterowanej wielopłytkowej sprzęgła w skrzyni transferowej systemu M xDrive, zanim aktywny dyferencjał M ponownie rozdzieli go pomiędzy dwoma tylnymi kołami, w zależności od potrzeb. Oba systemy dostosowują się do zmieniającej się sytuacji drogowej oraz reakcji kierowcy z niezwykłą szybkością i precyzją, pozwalając pasażerom nowego BMW X5 M, nowego BMW X6 M oraz modeli Competition doświadczyć ich jakości wydajności w rzadkiej głębi. Wrażliwe, bezpośrednie odpowiedzi na ruchy pedału gazu i kierownicy są decydującym czynnikiem w prowadzeniu samochodów, umożliwiając ich kierowanie z nieomylnością nawet w ekstremalnych warunkach. W międzyczasie system DSC (Dynamic Stability Control) – powiązany zarówno z napędem na wszystkie koła M xDrive, jak i aktywnym dyferencjałem M – musi interweniować tylko w ekstremalnych sytuacjach.
Tylna strona systemu M xDrive, skierowana w stronę tylnych kół, również przyczynia się do uzyskania charakterystyki prowadzenia, z której znane są modele M. Włącza przednią oś tylko wtedy, gdy tylne koła nie są w stanie przekazać więcej mocy na drogę i wymagana jest dodatkowa siła trakcyjna. Kierowcy mają również możliwość – poprzez menu Setup – skonfigurowania rozdziału mocy pomiędzy osiami przednią a tylną zgodnie z ich wymaganiami. Domyślne ustawienie 4WD łączy dynamiczne możliwości z maksymalną przyczepnością i łatwością kontroli prowadzenia. Tryb 4WD Sport zwiększa intensywność doświadczenia jazdy, znacznie zwiększając zwrotność. System kieruje większą część momentu silnika na tylne koła, a liniowy wzrost sił bocznych, charakterystyczny dla modeli M, sprawia, że możliwe jest wykonanie kontrolowanych driftów podczas zachowania pełnej kontroli nad samochodem.
Podwozie
Prowadzenie, które przyspiesza puls i niespotykana zdolność do pokonywania terenu to wyróżniki charakterystyczne dla tych wysokowydajnych dodatków do segmentu Sport Activity Vehicle i Sports Activity Coupe. Wszystko opiera się na podwoziu, które zostało precyzyjnie zaprojektowane, aby poradzić sobie z ekstremalną mocą silnika generowaną przez oba samochody. Dedykowany projekt opracowany przy udziale ekspertów wyścigowych BMW M GmbH nadaje nowemu BMW X5 M, nowemu BMW X6 M oraz modelom Competition dynamiczne możliwości wydajności, których żaden z rywali nie może dorównać. Dodatkowo, dostosowane do modelu poprawki, wpisujące się w tradycyjną estetykę M, optymalizują sztywność struktury nadwozia i mocowań zawieszenia, a także pomagają w przekształceniu niezwykle wysokiego momentu napędowego w precyzyjnie kontrolowaną wydajność – aż do dynamicznego skraju.
Podstawowe cechy jazdy modeli M to ich niesamowita zwrotność. Najwyższe oceny za przyspieszenie boczne i podłużne oraz siłę hamowania dopełniają stabilność podczas prowadzenia na najwyższym poziomie oraz neutralne reakcje na kierownicę. Zawieszenie i systemy tłumienia nowych modeli BMW X5 M, BMW X6 M oraz Competition również umożliwiają im oferowanie wyjątkowej szerokości możliwości – od czystej sportowości po doskonały komfort na długich dystansach. Intensywny program testów przeprowadzono w takich miejscach jak tereny testowe Grupy BMW w Miramas w południowej Francji i Arjeplog w północnej Szwecji, a także na torze Nordschleife w Nürburgringu, aby upewnić się, że moc silnika, przekazywanie mocy, ustawienia podwozia i właściwości nadwozia łączą się w przekonywującą całość w każdej sytuacji drogowej.
Dedykowana technologia podwozia i niezwykle sztywne mocowania zapewniają prowadzenie na najwyższym poziomie
Dynamika jazdy nowych modeli BMW X5 M, BMW X6 M oraz Competition jest częściowo wynikiem specyficznych dla M kinematycznych i elastokinematycznych właściwości osi przedniej i tylnej oraz super sztywnych mocowań łączących zawieszenie z nadwoziem. Przednia oś typu double-wishbone wykorzystuje podwójne łożyska ramion wzdłużnych i kontrolnych, a także wykonaną z hartowanej stali górną dźwignię kontrolną. Ekstremalnie wysokie wartości pochylenia przednich kół zaostrzają reakcję na ruchy kierownicy i optymalizują kontrolę boczną podczas pokonywania zakrętów. Dedykowana płyta ścinająca zamontowana w obszarze osi przedniej również pomaga w uzyskiwaniu precyzyjnego prowadzenia. Sztywność skrętna nadwozia zyskuje dodatkowy wzrost dzięki dedykowanemu pakietowi wzmocnień M umieszczonemu na przednim końcu nowych modeli BMW X5 M, BMW X6 M oraz Competition, składającemu się z ukośnych wzmocnień łączących przód z wieżami sprężyn, a także wieloczęściowych wzmocnień wież do grodzi, wyposażonych w specyficzny dla modelu uchwyt.
Tylny układ pięciowahaczowy w nowych modelach również charakteryzuje się dedykowanymi elastokinematykami. Łożyska dla podwozia tylnego oraz łączników osi tylnej wykazują niezwykle wysoką sztywność, podobnie jak ramię pochylenia o zamkniętej konstrukcji. Sztywność tylnej części nadwozia jest jeszcze bardziej zwiększona przez grupę komponentów zaprojektowanych specjalnie dla tych czterech modeli. W ich skład wchodzi wspornik dla tylnej konstrukcji z ramionami w dedykowanej konstrukcji oraz mostek tunelu przekładniowego, który łączy się nad rurami wydechowymi. Dedykowane dostrojenie podwozia gwarantuje liniowy wzrost sił bocznych przez zakręty, z czego znane są modele BMW M. To skutkuje precyzyjnie kontrolowanym prowadzeniem, niezależnie od obecnego przyspieszenia bocznego.
Zawieszenie specyficzne dla M i aktywna stabilizacja przechyłów
Zawieszenie adaptacyjne specyficzne dla M zastosowane w nowych modelach SAV i SAC wysokiej wydajności wyposażone jest w system zawieszenia i tłumienia, który charakteryzuje się szczególnie szerokim repertuarem, od wyjątkowo bezpośredniego kontaktu z drogą przy ekstremalnie sportowej jeździe po wysokie poziomy komfortu podczas długich podróży. Dane dotyczące ruchu nadwozia, warunków nawierzchni i ruchów kierownicy pozyskiwane z czujników kierują elektroniczną kontrolą tłumienia. Dzięki temu dane te pozwalają na ciągłe dostosowywanie sił tłumienia dla każdego indywidualnego koła – z wykorzystaniem elektromagnetycznych zaworów – do aktualnej sytuacji drogowej w zaledwie kilka milisekund. Sztywne mocowania zawieszenia sprawiają, że kontrola tłumienia jest jeszcze dokładniejsza, podobnie jak interakcja z aktywnym systemem stabilizacji przechyłów. Elektryczne silniki obrotowe systemu charakteryzują się wysokim momentem regulacyjnym, umożliwiając niezwykle bezpośrednią reakcję tłumienia podczas absorpcji nierówności nawierzchni lub tłumienia przechyłów nadwozia.
Kierowca może zmienić podstawowe ustawienie tłumienia za pomocą przycisku. Tryb COMFORT wygładza niedoskonałości nawierzchni, zapewniając jednocześnie wysoki poziom stabilności prowadzenia. Przełączenie na tryb SPORT aktywuje znacznie sztywniejsze ustawienia tłumienia, które zostały dostosowane podczas wyczerpujących testów na torze Nordschleife w Nürburgringu. Ustawienia tłumienia aktywowane w trybie SPORT PLUS są zaprojektowane z myślą o jeździe z dużą prędkością na doskonale gładkich torach wyścigowych. Jeszcze bardziej sztywne ustawienie w tym trybie sprzyja osiąganiu maksymalnych przyspieszeń podłużnych i bocznych.
Kierownica M Servotronic o zmiennym przełożeniu
Kierownica M Servotronic, zastosowana w nowych modelach BMW X5 M, BMW X6 M oraz Competition, wyróżnia się doskonałą precyzją kierunkową i wyraźnym feedbackiem. Elektryczne wspomaganie kierownicy łączy w sobie wspomaganie wrażliwe na prędkość oraz zmienne przełożenie kierownicy. Bez względu na sytuację drogową, M Servotronic dostarcza dokładnie odpowiednią ilość momentu do kierownicy. Dwa ustawienia reakcji kierownicy można wybrać jednym naciśnięciem przycisku, aby poprawić komfort kierowania lub precyzję w dynamicznych sytuacjach prowadzenia. Zmienne przełożenie dostosowuje się do zmian kąta skrętu, co pomaga w uzyskaniu doskonałych właściwości jazdy na prostych odcinkach drogi i pozwala osiągnąć ostrą reakcję w zakrętach oraz doskonałą precyzję kierunkową. Zmniejsza również wysiłek kierowcy podczas manewrowania w parkowaniu.
Hamulce M compound z wbudowanym systemem hamulcowym i specyficzną dla M konfiguracją
Hamulce M compound oferują doskonałą moc hamowania w połączeniu z wysokim uczuciem i doskonałym komfortem. Osiąga się to dzięki zastosowaniu sześciotłoczkowych stałych zacisków oraz otworzonych, wentylowanych wewnętrznie tarcz hamulcowych o średnicy 395 milimetrów na przednich kołach oraz jednocylindrowych pływających zaciskach i tarczach o średnicy 380 milimetrów na tylnych kołach.
Moc hamowania sterowana jest za pomocą zintegrowanego systemu hamulcowego, który łączy w sobie funkcje aktywacji hamulca, wspomagania hamulca i kontroli hamulca w jednym kompaktowym module. Zastosowanie elektrycznego aktuatora pozwala na bardziej dynamiczne generowanie ciśnienia hamulcowego, a także zachowanie doskonałego odczucia pedału hamulca, niezależnie od warunków nawierzchni. Wersja zintegrowanego systemu hamulcowego opracowana dla modeli BMW M oferuje kierowcy dwa ustawienia odczucia pedału. Tryby COMFORT i SPORT pozwalają kierowcy wybrać komfortowe odczucie podczas hamowania lub niezwykle bezpośrednią, błyskawiczną reakcję.
Lekkie alufelgi M z różnymi średnicami obręczy z przodu i z tyłu, oraz oponami w rozmiarze mieszanym
Nowe BMW X5 M oraz nowe BMW X6 M standardowo wyposażone są w 21-calowe lekkie alufelgi M w podwójnym wzorze, pokryte oponami o rozmiarze 295/35 R 21 z przodu i 315/35 R 21 z tyłu. Lekkie alufelgi M o różnych średnicach obręczy na przedniej i tylnej osi zadebiutują w modelu BMW X – jako opcja dla BMW X5 M oraz BMW X6 M i jako standard w wersjach Competition. Wyposażone w 21-calowe felgi z oponami 295/35 R 21 z przodu i 22-calowymi felgami z oponami 315/30 R22 z tyłu, rozmiary kół są ostatecznie takie same na obu osiach. Różne średnice obręczy łączą się również z oponami w rozmiarze mieszanym, aby zoptymalizować przekazywanie sił kontrolnych bocznych podczas dynamicznego pokonywania zakrętów.
Opcjonalne lekkie alufelgi M o tych wymiarach dla BMW X5 M i BMW X6 M charakteryzują się wzorem staranowych i czarnym polerowanym wykończeniem. Wersje Competition posiadają forgowane lekkie alufelgi M w specjalnie stylizowanym wzorze staranowym z czarnym polerowanym wykończeniem.
Design
Wyścigowy charakter modeli BMW X5 M, BMW X5 M Competition, BMW X6 M oraz BMW X6 M Competition podkreślają ich zewnętrzne wzornictwo, które dodaje także uderzających akcentów, wydobywających indywidualny charakter zarówno pojazdów Sport Activity, jak i Coupé Sport Activity. Niezaprzeczalne wizualne wskazówki świadczące o solidnej wszechstronności, jaką oferuje model BMW X, łączą się z wyraźnymi odniesieniami do ich M-owych właściwości wydajności. Rezultatem jest wygląd o wysokim stopniu ekstrawagancji, emanujący najwyższą władzę i spokojną pewność siebie.
Wnętrze modeli wysokowydajnych zachwyca przestronnością, najwyższej jakości materiałami i kunsztem wykonania, które tworzą luksusową atmosferę. Nowoczesny styl kabiny podkreślają wyświetlacze oraz elementy sterujące w charakterystycznym dla M designie, a także inne cechy specyficzne dla modelu, które skupiają się na ultra-sportowym doświadczeniu jazdy.
Wrażenie wizualne z cechami projektowymi charakterystycznymi dla M
Nowe modele SAV i SAC w ofercie BMW M GmbH idealnie ucieleśniają najwyższą wydajność, zapakowaną w dwa odrębne style o różnych proporcjach. Nowe BMW X5 M oraz nowe BMW X5 M Competition promieniują wszechstronnością i obecnością, z nadwoziem o długości 4,938 milimetrów, szerokości 2,015 milimetrów i wysokości 1,774 milimetrów (BMW X5 M Competition: 1,776 mm). Z kolei wydłużony, coupe’owy dynamizm nowych modeli BMW X6 M oraz BMW X6 M Competition odzwierciedla ich długość wynoszącą 4,941 milimetrów, szerokość 2,019 milimetrów i wysokość 1,685 milimetrów (BMW X6 M Competition: 1,687 mm). Wszystkie cztery modele mają identyczny rozstaw osi (2,972 milimetry) oraz szerokości kół (1,699 milimetrów na osi przedniej, 1,688 milimetrów na tylnej).
Kolejną cechą wspólną jest ich pragnienie światła reflektorów, co jeszcze bardziej podkreśla obecność elementów M, które służą do dostarczania powietrza chłodzącego i bilansu aerodynamicznego. Duże wloty powietrza w wystających przednich zderzakach, specyficzna dla M atrapa chłodnicy BMW z czarnymi podwójnymi szczelinami, otwory M w przednich błotnikach, zoptymalizowane aerodynamicznie lusterka zewnętrzne oraz dwie pary końcówek wydechowych zintegrowanych z tylnym zderzakiem wyraźnie wskazują na wydajność, która wyróżnia te samochody w ich segmentach. Wydatne nadkola pomalowane w kolorze nadwozia podkreślają szeroką postawę wszystkich czterech pojazdów. Znana estetyka M jest zwieńczona spojlerem dachowym w modelach SAV, spojlerem tylnym w modelach SAC oraz unikalnym designem atrapy chłodnicy BMW i przednich/tylnych zderzaków w obu przypadkach. Wersje Competition można rozpoznać po obramowaniach atrapy chłodnicy BMW, które, podobnie jak otwory M, kapsuły lusterek zewnętrznych, oznaczenia modeli, górna część obramowania dyfuzora w tylnym zderzaku oraz końcówki wydechowe, są wykończone na czarno. Osłona silnika, kapsuły lusterek zewnętrznych oraz – w przypadku nowych modeli BMW X6 M i BMW X6 M Competition – spojler tylny wykonany z włókna węglowego są dostępne jako opcja.
Klienci mogą wybierać spośród szerokiej gamy kolorów zewnętrznych dla tej wysokowydajnej czwórki, w tym trzech kolorów specyficznych dla M oraz różnych opcji BMW Individual. Dodatkowo, model BMW X jest teraz dostępny – po raz pierwszy – z wyjątkowym wykończeniem lakierniczym BMW Individual, ponieważ Urban Green metallic dołącza do palety kolorystycznej. Spektrum wyjątkowo drobnych i wizualnie przyciągających specjalnych wykończeń lakierniczych BMW Individual wkrótce również się rozszerzy.
Ekskluzywne i harmonijne połączenie dynamiki i luksusu we wnętrzu
Wnętrze zarówno SAV, jak i SAC łączy projekt kokpitu inspirowany torami wyścigowymi z imponującą przestronnością i luksusowym wdziękiem. Dedykowane elementy sterujące M oraz czerwone akcenty wzornicze na przyciskach M kierownicy i przycisku Start/Stop na konsoli centralnej pozwalają kierowcy w pełni przeżyć dynamiczne doświadczenie jazdy. Przeprojektowany selektor pokryty jest skórą z wytłoczonym logo M i wstawkami w kolorach M GmbH, a także zawiera przycisk Drivelogic. Zawiera również efektowną wkładkę podkreśloną zintegrowanym oświetleniem ambientowym.
Kabina nowych modeli BMW X6 M, BMW X6 M Competition oraz BMW X5 M Competition jest wyposażona w unoszącą się centralną konsolę oraz podłokietniki boczne. Wszystkie modele standardowo wyposażone są w podświetlane płyty progowe (ze specjalnym wykończeniem i oznaczeniem w wersjach Competition), listwy wykończeniowe wnętrza w Aluminium Crossline (węgiel w modelach Competition) oraz fotele wielofunkcyjne M z wbudowanymi zagłówkami z podświetlonym oznaczeniem modelu. Lista opcji obejmuje zarówno listwy wykończeniowe z włókna węglowego, jak i wnętrza w stylu BMW Individual. Wnętrze modeli Competition ma również antracytowy sufit BMW Individual w Alcantarze. Dwukolorowe wykończenie ze skóry pełnej o wysokiej jakości w kolorze Merino z pikowaniem w stylu M jest również stosowane w panelach drzwi. Ta opcja wykończenia obejmuje również dolną część deski rozdzielczej, oparcia przednich siedzeń, pokrywy drzwi oraz kieszenie drzwi, również pokryte skórą, a także zawiera sufit BMW Individual w Alcantarze. W pełne skórzane wykończenie w kolorze Midrand Beige/Czarnym z aplikacjami Alcantara dostępne jest wyłącznie w modelach Competition. Trzy fotele z tyłu oferują swoim pasażerom dużą przestronność. W nowych modelach BMW X6 M i BMW X6 M Competition wyraźnie stylizowane są jako indywidualne siedzenia z wbudowanymi zagłówkami, co jeszcze bardziej wzmacnia sportowy charakter tylnej części kabiny.
Wyposażenie
Ekstrawagancki wygląd i sensacyjne osiągi nowych modeli BMW X5 M, BMW X6 M i ich wersji Competition to niezwykła uczta dla zmysłów. Podwyższony status tych modeli w ramach ich odpowiednich gam i unikalny koncept, który je charakteryzuje, podkreśla dodatkowo lista standardowego wyposażenia stworzona specjalnie dla ich celów. Fotele wielofunkcyjne M, skórzana kierownica M, wskaźniki specyficzne dla M w zestawie wskaźników oraz Head-Up Display (również w standardzie), a także ergonomicznie zoptymalizowany układ elementów sterujących, dostarczają kierowcy wszystkich narzędzi do precyzyjnego prowadzenia, nawet w trudnych sytuacjach i podczas maksymalnego wykorzystania możliwości pojazdu. Nowy system kontrolny pozwala na precyzyjne dostosowanie intensywności M do osobistych preferencji i aktualnej sytuacji drogowej. Funkcje w standardowym wyposażeniu modeli SAV i SAC wysokiej wydajności również podkreślają ich ekskluzywny i luksusowy charakter, a także uwypuklają przestronność i wszechstronność ich wnętrz.
Fotele wielofunkcyjne M oferują elektryczną regulację przód/tył, wysokości zagłówka, wsparcia ud, kąta oparcia, szerokości oparcia oraz górnej części oparcia, a także pneumatyczną regulację wsparcia lędźwiowego. Obejmują także funkcję zapamiętywania. Opcjonalne wentylacja siedzeń i funkcje masażu mogą być dodane jako ulepszenie do standardowego ogrzewania siedzeń. Tylne oparcie ma konstrukcję dzieloną (40:20:40), której indywidualne sekcje można zwolnić z bagażnika. Umożliwia to zwiększenie pojemności ze 650 do maksymalnie 1,870 litrów w nowych modelach BMW X5 M i BMW X5 M Competition – oraz z 580 do nawet 1,530 litrów w nowych modelach BMW X6 M i BMW X6 M Competition. Automatyczne otwieranie klapy bagażnika znajduje się również na liście standardowego wyposażenia, podobnie jak funkcja Comfort Access, umożliwiająca bezdotykowe otwieranie i zamykanie klapy bagażnika. Opcjonalne szyny przesuwne i antypoślizgowe w podłodze bagażnika ułatwiają załadunek i stabilizują bagaż podczas jazdy.
Luksusowa atmosfera we wnętrzu w dużej mierze wynika z wykończenia ze skóry pełnoziarnistej Merino (dostępnej w pięciu wariantach kolorystycznych), skórzanej deski rozdzielczej BMW Individual oraz ambientowego oświetlenia, podczas gdy automatyczna klimatyzacja w systemie 2.5-strefowym jest również w standardzie w modelach wysokiej wydajności. Wśród opcji klienci mogą wybrać klucz BMW Display, telefony z bezprzewodowym ładowaniem, panoramiczny szklany dach Sky Lounge, pakiet Ambient Air, pakiet Heat Comfort, podgrzewane/chłodzone uchwyty na napoje, rozrywkę dla pasażerów tylnej kanapy oraz system nagłośnienia Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound. BMW Laserlight – który wydłuża zasięg świateł drogowych do około 500 metrów – jest dostępny opcjonalnie jako alternatywa dla standardowych reflektorów LED adaptacyjnych.
Przyciski Setup: bezpośredni dostęp do konfiguracji systemów napędu i podwozia
Specyficzne dla M elementy sterujące umożliwiają kierowcy zaprogramowanie indywidualnej konfiguracji dla technologii napędu i podwozia, dostosowując ustawienia pojazdu do sytuacji i osobistych preferencji. Nowe modele BMW X5 M, nowe BMW X6 M oraz wersje Competition dysponują przyciskiem Setup na konsoli centralnej, który zapewnia bezpośredni dostęp do ustawień silnika, podwozia, kierownicy, systemu napędu na wszystkie koła M xDrive oraz systemu hamulcowego. Naciśnięcie tego przycisku wywołuje menu Setup w multimedialnym wyświetlaczu, które pokazuje aktualnie włączone ustawienia pojazdu i umożliwia kierowcy zmianę trybu poszczególnych systemów za pomocą ekranu dotykowego lub kontrolera iDrive w zaledwie jednym kroku.
Charakterystyka silnika może być regulowana przez ustawienia EFFICIENT, SPORT i SPORT PLUS, podczas gdy opcje podwozia COMFORT, SPORT i SPORT PLUS dają dostęp do trzech profili dla elektronicznie sterowanych tłumików. Kierowca może wybierać między COMFORT i SPORT zarówno dla elektrycznego wspomagania kierownicy specyficznego dla M, jak i nowego systemu hamulcowego. System M xDrive z kolei oferuje wybór ustawień 4WD i 4WD SPORT. Dwie indywidualnie skomponowane wersje tego ustawienia M mogą być trwale przechowywane z preferowanymi ustawieniami kierowcy dotyczącymi dźwięku silnika, charakterystyki zmiany biegów ośmiobiegowej skrzyni M Steptronic, kontroli stabilności jazdy oraz funkcji Auto Start Stop. Ogólną konfigurację pojazdu można później przywołać w dowolnym momencie, naciskając jeden z dwóch czerwonych przycisków M na kierownicy.
Przycisk M Mode dla niezmienionego doświadczenia wysokiej wydajności
Informacje wyświetlane w zestawie wskaźników i Head-Up Display oraz funkcjonalność systemów wspomagania kierowcy mogą być zmieniane w nowych modelach BMW X5 M, BMW X6 M oraz Competition za pomocą przycisku M Mode na konsoli centralnej. Daje to kierowcy możliwość wyboru ustawień ROAD i SPORT. Modele Competition obejmują dodatkowe ustawienie TRACK, zaprojektowane wyłącznie do użycia na torach wyścigowych. Przełączenie na tryb SPORT lub TRACK zmniejsza ilość informacji wyświetlanych na wyświetlaczach. Dodatkowo, interwencje wspomagania kierowcy, takie jak aktywne hamowanie lub wprowadzanie korekt w kierownicy, zostają zredukowane do minimum lub całkowicie dezaktywowana.
BMW Live Cockpit Professional: całkowicie cyfrowa grupa ekranów z treściami i grafiką specyficznymi dla M
W centrum systemu BMW Live Cockpit Professional, który jest dostosowany w standardzie, znajduje się całkowicie cyfrowa grupa ekranów, składająca się z wysokorozdzielczego zestawu wskaźników i wyświetlacza kontrolnego, z których każdy ma przekątną ekranu wynoszącą 12,3 cala. Obejmuje również system nawigacji i umożliwia klientom korzystanie z całego zakresu cyfrowych usług od BMW Connected i BMW ConnectedDrive. Aby zapewnić intuicyjną, wielomodalną interakcję z pojazdem, kierowcy mogą wybierać sposoby dostępu do funkcji za pomocą ekranu dotykowego, znanego kontrolera iDrive Touch, elementów sterujących na kierownicy, komend głosowych lub sterowania gestami.
System osobisty asystent BMW jest kolejnym elementem systemu obsługi aut. Ten cyfrowy towarzysz może być aktywowany za pomocą komendy głosowej „Hej BMW” i pomaga kierowcy w maksymalnym wykorzystaniu ich pojazdu. Funkcje i informacje można łatwo uzyskać za pomocą naturalnie sformułowanych komend głosowych.
Systemy wspomagania kierowcy: komfort i bezpieczeństwo na życzenie
Active Guard Plus, który obejmuje ostrzeżenie przed kolizją z przodu z interwencją hamulca oraz ostrzeżenie o opuszczeniu pasa ruchu, może być uzupełniony o liczne inne opcjonalne systemy wspomagania kierowcy. Należą do nich aktywny tempomat z funkcją Stop & Go, system Night Vision oraz Driving Assistant, który obejmuje ostrzeżenie o zmianie pasa, ostrzeżenie o ruchu poprzecznym z tyłu oraz zapobieganie kolizjom tylnym. Pakiet Driving Assistant Professional dodaje szereg funkcji, takich jak asystent kierowania i kontroli pasa, asystent utrzymania pasa ruchu z aktywną ochroną przed kolizją boczną, asystent zmiany pasa, asystent ewakuacji, asystent zatrzymywania awaryjnego oraz ostrzeżenia na skrzyżowaniach, ostrzeżenia o nieprawidłowym kierunku jazdy oraz ostrzeżenia o ruchu poprzecznym z przodu.