Z mocą 600 KM pod maską, X6 M próbował zaoferować więcej osiągów miłośnikom SUV-ów w pakiecie, który zapoczątkował trend SUV-coupe.
Gdy pierwszy X6 trafił na rynek w 2007 roku, zyskał zarówno liczne pochwały, jak i krytykę od swoich fanów. Jednak BMW nie przejmowało się tym zbytnio i poszło do przodu, a wkrótce klienci zaczęli go doceniać. Do 2019 roku X6 był już w trzeciej generacji, a jego główni konkurenci starali się dotrzymać mu krok.
BMW zaoferowało specjalny pakiet zewnętrzny dla modelu X6 M. Przedni zderzak wyróżniał się unikalnym designem z szeroką centralną kratką, po bokach z dwoma wlotami powietrza. Oprócz nich, na dolnej części zderzaka znalazła się para węższych wlotów powietrza. System laserowych świateł był standardowym wyposażeniem dla modelu X6 M oraz wersji Competition Package. Warto wspomnieć, że każdy aerodynamiczny detal pojazdu był funkcjonalny, w tym podwójne tylne spojlery zamontowane na górnej stronie klapy oraz na dolnej płaskiej części, nad światłami LED. Zestaw czterech okrągłych końcówek wydechu wystawał pod samochodem.
Wnętrze pojazdu wykończono skórzaną tapicerką. Przednie fotele kubełkowe z wysokim podparciem bocznym i zintegrowanym zagłówkiem obiecywały doskonałe wsparcie boczne podczas jazdy na zakrętach. Z tyłu zamontowano kanapę dla trzech pasażerów. Deska rozdzielcza miała smukłe nawiewy w centralnej części, pod szerokim, 12.3-calowym wyświetlaczem infotainment. W modelu z 2019 roku X6 M dysponował cyfrowym panelem wskaźników o przekątnej 12.3 cali.
Pod maską, w BMW M zainstalowano rozwinięty silnik 4.4-litra z podwójnym turbodoładowaniem. W przeciwieństwie do swojego poprzednika, który oferował 575 KM, model z 2019 roku zapewniał 600 KM w wersji standardowej M i 625 KM w wersji Competition Package.
BMW M GmbH zaprezentowało trzecią generację swoich wysokowydajnych modeli Sport Activity Vehicle (SAV) oraz Sports Activity Coupe (SAC). Nowe modele BMW X5 M oraz BMW X6 M – a także modele BMW X5 M Competition i BMW X6 M Competition, które zadebiutują w kwietniu 2020 roku – przyciągają uwagę nie tylko swoim ekstrawaganckim designem i luksusowym charakterem, ale przede wszystkim dynamiką, zwinnością i precyzją, które są najlepsze w klasie. Serce ich doskonałego napędu i podwozia stanowi najnowsza wersja silnika V8 o wysokich obrotach z technologią M TwinPower Turbo, opracowaną przez BMW M GmbH. Ośmiocylindrowa jednostka napędowa dysponuje dwoma turbosprężarkami z chłodzeniem powietrza, kolektorem wydechowym krzyżowym, bezpośrednim wtryskiem benzyny oraz zmiennymi czasami otwarcia zaworów VALVETRONIC, co pozwala na uzyskanie maksymalnej mocy 441 kW/600 hp w modelach BMW X5 M i BMW X6 M oraz 460 kW/625 hp w modelach Competition.
Silnik V8 o pojemności 4,4 litra współpracuje z ośmiobiegową przekładnią M Steptronic z Drivelogic, a także z systemem napędu na wszystkie koła M xDrive, skonfigurowanym specjalnie do tych modeli oraz z aktywnym dyferencjałem M, co zapewnia doskonałą moc napędową na każdym terenie oraz charakterystykę M połączoną z uniwersalnością modeli X. Nowe modele BMW X5 M oraz BMW X6 M przyspieszają od 0 do 100 km/h (62 mph) w 3,9 sekundy i osiągają prędkość 200 km/h (124 mph) odpowiednio w 13,7 i 13,5 sekundy. Z kolei nowy BMW X5 M Competition osiąga 100 km/h (62 mph) z miejsca w 3,8 sekundy i 200 km/h (124 mph) w 13,4 sekundy. Nowy BMW X6 M Competition osiąga te same wartości w czasie 3,8 sekundy i 13,2 sekundy. Wszystkie modele mają elektronicznie ograniczoną prędkość maksymalną do 250 km/h (155 mph), która wzrasta do 290 km/h (180 mph) przy wyborze opcjonalnego pakietu M Driver’s Package.
Dostarczanie mocy i dźwięk w charakterystycznym stylu M
Silnik V8 o wysokich obrotach został zaprojektowany w typowy dla M sposób, co objawia się natychmiastową reakcją na najmniejszy ruch pedału gazu, precyzyjnym dostarczaniem mocy oraz liniowym wzrostem przyspieszenia w górnych rejestrach obrotów przy pełnym wciśnięciu pedału. Silnik charakteryzuje się brakiem tulei w konstrukcji bloku silnika oraz zamkniętą budową z wykonaną na zamówienie stalową korbą o niezwykle wysokiej sztywności skrętnej. Para turbosprężarek twin-scroll jest umieszczona w „V” pomiędzy rzędami cylindrów. Zastosowanie krzyżowego kolektora wydechowego poprawia odpowiedź systemu doładowania oraz jego efektywność. Łączenie przepływów spalin z dwóch cylindrów jednocześnie zapewnia niezwykle stabilne przekazywanie energii do turbin. Poprawiona przepustowość gazów przez kolektor dodatkowo optymalizuje cykl wymiany gazów w komorach spalania. Wzrost mocy silnika, efektywność i osiągi emisji korzystają z najnowszej technologii bezpośredniego wtrysku High Precision Injection, która działa pod maksymalnym ciśnieniem 350 bar, zapewniając wyjątkowo drobną atomizację paliwa.
Ośmiocylindrowa jednostka generuje maksymalny moment obrotowy 750 Nm (553 lb-ft) pomiędzy 1,800 a 5,600 rpm w nowym BMW X5 M i nowym BMW X6 M, podczas gdy maksymalna moc 441 kW/600 hp pojawia się przy 6,000 rpm. Maksymalne obroty są ustawione na 7,200 rpm. Wysokobrotowy charakter silnika jeszcze bardziej uwidacznia się w specjalnie dostosowanych osiągach jednostki w modelach nowego BMW X5 M Competition i BMW X6 M Competition. Tutaj maksymalny moment obrotowy pozostaje dostępny aż do 5,800 rpm, a maksymalna moc – osiągana przy 6,000 rpm – wynosi jeszcze więcej, bo 460 kW/625 hp. Obie wersje V8 mają specjalną konstrukcję mocowania. Mocny związek jednostki napędowej z konstrukcją pojazdu skutkuje niezwykle szybką odpowiedzią silnika oraz bezpośrednim przekazywaniem mocy na układ napędowy. Sztywna konstrukcja mocowania silnika także sprawia, że samochód lepiej reaguje na zakręty, jednocześnie tłumiąc transmisję hałasu silnika do kabiny.
Silnik V8 dostarcza swoją potężną moc do dramatycznego dźwięku generowanego przez specyficzny dla modelu system wydechowy. Wyposażony w podwójne kolektory o dużych przekrojach, wysokowydajne tłumiki, elektrycznie sterowane klapy oraz dwie pary końcówek wydechowych o średnicy 100 mm umieszczonych po obu stronach tylnego zderzaka, produkuje dźwięk, który wzbudza emocje. Dźwięk zmienia się zgodnie z wybranym trybem pracy silnika, chociaż kierowcy mogą w każdej chwili złagodzić akustyczną obecność pojazdu, naciskając przycisk M Sound Control na konsoli centralnej. Dźwięk wydobywający się z systemu wydechowego M Sport – który jest standardem w modelach Competition i opcjonalnie dostępny dla BMW X5 M oraz BMW X6 M – uchwyca całą swobodę obrotów silnika i moc napędową, co potęguje wrażenia. Aby ograniczyć emisję zanieczyszczeń, w obydwu systemach wydechowych wprowadzono filtry cząstek stałych.
Systemy chłodzenia i dostarczania oleju zaprojektowane z myślą o jeździe torowej
Zaawansowany system chłodzenia, precyzyjnie dostosowany do specyficznych wymagań silnika i jego mocy, optymalizuje zarządzanie temperaturą w różnych scenariuszach obciążeniowych, od krótkich jazd w ruchu miejskim po wymagające wyjazdy górskie i jazdę po torze. Układ niskotemperaturowy zawiera pośrednie chłodnice powietrza, podczas gdy układ wysokotemperaturowy – składający się z centralnego chłodnicy oraz drugiego oddalonego w lewym nadkolu, a także mechanicznej pompy wodnej – dostarcza cieczy chłodzącej do bloków silnika oraz dwóch turbosprężarek. Dodatkowa elektryczna pompa wodna pozwala na chłodzenie turbosprężarek nawet po wyłączeniu silnika przez pewien czas. Kolejny chłodnica umieszczona w prawym nadkolu chłodzi olej silnikowy, a także istnieje dedykowany chłodnica do kontrolowania temperatury oleju w przekładni.
System zasilania olejem silnikowym również został zaprojektowany z myślą o specyficznych wymaganiach użytkowania na torze. W związku z tym miska olejowa zawiera mniejszą misę z przodu, która włącza się, gdy potrzebna jest dodatkowa pojemność. Dodatkowa sekcja ssąca umożliwia mapowej pompie olejowej zasysanie oleju w razie potrzeby. Wszystko to zapewnia niezawodne dostarczanie oleju przez cały czas, nawet przy ekstremalnych przeciążeniach bocznych i podłużnych.
Ośmiobiegowa przekładnia M Steptronic z Drivelogic i trzema trybami zmiany biegów
Najnowsza wersja ośmiobiegowej przekładni M Steptronic z Drivelogic jest doskonale dostosowana do charakterystyki silnika V8. Bezpośrednie połączenie z silnikiem, optymalne rozstawienie przełożeń oraz niezwykle krótkie czasy zmiany biegów sprawiają, że moc napędowa przekazywana jest z uderzającą dynamiką. Przekładnia jest obsługiwana za pomocą najnowszej wersji selektora biegów specyficznego dla M, wyposażonego w przycisk Drivelogic. Łopatki zmiany biegów M na kole kierownicy dają kierowcy możliwość ręcznej kontroli nad procesem wyboru biegów.
Funkcja Drivelogic umożliwia dostosowanie charakterystyki zmiany biegów w trybach automatycznym i ręcznym poprzez aktywację jednej z trzech wyraźnie odróżnialnych ustawień. Kierowcy mogą wybierać spośród ustawień, które zostały specjalnie skonfigurowane na bardziej komfortową jazdę, ostrzejszą dynamikę jazdy lub ultra-sportowy styl jazdy.
System napędu na wszystkie koła M xDrive oraz aktywny dyferencjał M zapewniają ekstremalną dynamikę podczas jazdy drogowej oraz mistrzowskie umiejętności off-roadowe
System napędu na wszystkie koła M xDrive z wyjątkowym dostrojeniem oraz aktywny dyferencjał M umożliwiają nowym modelom SAV i SAC od BMW M GmbH przeniesienie wyjątkowo wysokiego momentu obrotowego na drogę w pełni i z niespotykaną pewnością. Razem te dwa przykłady inżynierskiej doskonałości maksymalizują przyczepność, zwinność i stabilność prowadzenia, gdy sportowe możliwości samochodów są rzeczywiście wystawiane na próbę, w trudnych warunkach pogodowych i na luźnym terenie. Moment obrotowy silnika jest przekazywany między przednimi a tylnymi kołami w sposób gładki i w pełni zmienny za pomocą elektronicznie kontrolowanej sprzęgła wielotarczowego w skrzyni rozdzielczej systemu M xDrive, a następnie aktywny dyferencjał M ponownie dzieli go między dwa tylne koła, w zależności od potrzeb. Oba systemy dostosowują się do zmieniającej się sytuacji na drodze oraz reakcji kierowcy z niezwykłą szybkością i precyzją, co pozwala pasażerom nowego BMW X5 M, nowego BMW X6 M i modeli Competition doświadczyć ich jakości w rzadki sposób. Wrażliwe, bezpośrednie reakcje na ruchy pedału gazu oraz kierownicy są kluczowym czynnikiem w prowadzeniu samochodów, pozwalając na ich precyzyjne sterowanie nawet w skrajnych warunkach. Tymczasem system DSC (Dynamic Stability Control) – połączony zarówno z napędem na wszystkie koła M xDrive, jak i z aktywnym dyferencjałem M – tylko w ekstremalnych sytuacjach wymaga interwencji.
Tylnoskrętowa dystrybucja mocy w systemie M xDrive również przyczynia się do charakterystyki prowadzenia, z której znane są modele M. Wprowadza przednią oś do działania tylko wtedy, gdy tylne koła nie są w stanie przenieść już więcej mocy na drogę, a wymagana jest dodatkowa siła trakcyjna. Kierowcy mają także możliwość – poprzez menu Setup – dostosowania rozdziału mocy między przednie a tylne koła do swoich wymagań. Domyślne ustawienie 4WD łączy dynamiczną moc z maksymalną przyczepnością i łatwością sterowania. Tryb 4WD Sport wprowadza dodatkową intensywność do doświadczenia podczas jazdy poprzez znaczny wzrost zwinności. System kieruje większą część momentu obrotowego silnika do tylnych kół, a liniowy wzrost sił bocznych, charakterystyczny dla modeli M, umożliwia także kontrolowane driftowanie, podczas gdy kierowca pozostaje w pełni w kontroli nad pojazdem.
Podwozie
Pulsująca dynamika na drodze oraz niespotykane zdolności poruszania się po terenie off-roadowym nadają charakterystyce tych wyspecjalizowanych modeli wysokowydajnych SUV oraz coupe. Podstawą tego wszystkiego jest podwozie precyzyjnie zaprojektowane do obsługi ekstremalnej mocy silnika generowanej przez oba samochody. Dedykowany projekt opracowany przy współpracy z doświadczeniem wyścigowym BMW M GmbH nadaje nowym modelom BMW X5 M, BMW X6 M i wersjom Competition dynamiczne możliwości, których nie dorównują ich rywale. Dodatkowo, specyficzne dla modelu poprawki w tradycyjnym stylu M optymalizują sztywność struktury nadwozia oraz mocowań zawieszenia, a także pomagają w przekształceniu niezwykłych poziomów momentu obrotowego w precyzyjnie kontrolowane osiągi – aż po dynamiczną granicę.
Charakterystyczne cechy prowadzenia modeli M zostały podkreślone przez ich niesamowitą zwinność. Najwyższe noty za przyspieszenie boczne i podłużne oraz moc hamowania idą w parze z najwyższą stabilnością prowadzenia i neutralnymi reakcjami kierownicy. Zawieszenie i systemy tłumienia w nowych modelach BMW X5 M, BMW X6 M oraz wersjach Competition również umożliwiają im oferowanie wyjątkowej wszechstronności – od czysto sportowych osiągów po doskonały komfort jazdy na długich dystansach. Intensywny program testowy odbył się w takich miejscach jak testowe ośrodki grupy BMW w Miramas w południowej Francji oraz Arjeplog na północy Szwecji, a także na torze Nürburgring Nordschleife, aby upewnić się, że moc silnika, przekazywanie energii, konfiguracja podwozia i cechy nadwozia łączą się w przekonywający zespół w każdej sytuacji na drodze.
Dedykowana technologia podwozia i niezwykle sztywne mocowania zapewniają najwyższe osiągi dynamiczne
Doskonałe osiągi dynamiczne nowych modeli BMW X5 M, BMW X6 M oraz Competition są częściowo wynikiem specyficznych dla M kinomatycznych i elastokinetycznych właściwości osi przedniej i tylnej oraz niezwykle sztywnych mocowań łączących zawieszenie z nadwoziem. Podwójna oś przednia wykorzystuje podwójne łożyska do mocowania momentu obrotowego i ramion sterujących, a także odlewany górny wahacz. Niezwykle wysokie wartości pochylenia przy przednich kołach zaostrzają reakcję na ruchy kierownicy i optymalizują kontrolę boczną podczas pokonywania zakrętów. Dedykowana płyta ścinająca zamontowana w obszarze osi przedniej również wspiera precyzyjne prowadzenie. Sztywność torsyjna nadwozia zyskuje dodatkowy wyraz za sprawą pakietu usztywniającego specyficznego dla M, umieszczonego z przodu w nowych modelach BMW X5 M, BMW X6 M i wersjach Competition, który obejmuje ukośne wsporniki łączące przód z wieżami amortyzatorów, oraz wieloelementowe wsporniki od wieży do grodzi z unikalnym mocowaniem dla danego modelu.
Pięcioelementowa tylna oś w nowych modelach również wyróżnia się dedykowanymi elastokinetycznymi właściwościami. Mocowania dla subramy tylnej osi oraz połączeń tylnej osi mają niezwykle wysoką sztywność, podobnie jak ramię pochylenia z zamkniętą konstrukcją. Sztywność w tylnej części nadwozia zwiększa dodatkowo grupa komponentów zaprojektowanych specjalnie dla tych czterech modeli. Zawiera to wspornik dla tylnej struktury z ramionami w specjalnie zaprojektowanej konstrukcji oraz mostek tunelu przekładni, który łączy się nad rurami wydechowymi. Dedykowane dostrojenie podwozia gwarantuje liniowy wzrost sił bocznych w zakrętach, z którego słyną modele BMW M. W rezultacie prowadzenie jest precyzyjnie kontrolowane, niezależnie od obecnych przyspieszeń bocznych.
Zawieszenie specyficzne dla M i aktywna stabilizacja przechyłów
Adaptacyjne zawieszenie specyficzne dla M, zastosowane w nowych modelach wysokowydajnych SAV i SAC, wyposażone jest w system zawieszenia i tłumienia, który charakteryzuje się niezwykle szerokim zakresem, od wyjątkowo bezpośredniego kontaktu z drogą dla skrajnie sportowej jazdy po wysoki poziom komfortu podczas długich podróży. Dane dotyczące ruchu nadwozia, warunków nawierzchni oraz ruchów kierownicy uzyskiwane z czujników kierują elektroniczną kontrolą tłumienia. Te dane pozwalają na bieżąco dostosowywać siły tłumienia dla każdego koła za pomocą elektromechanicznych zaworów, w zaledwie kilka milisekund, do danej sytuacji podczas jazdy. Sztywne mocowania zawieszenia czynią tę kontrolę tłumienia jeszcze dokładniejszą, a także współpraca z systemem aktywnej stabilizacji przechyłów. Silniki elektryczne systemu mają wysoki moment obrotowy, co umożliwia niezwykle bezpośrednie reakcje tłumika na nierówności nawierzchni lub stłumienie przechyłu nadwozia.
Kierowca może zmienić podstawową konfigurację tłumików za pomocą przycisku. Tryb COMFORT wygładza niedoskonałości nawierzchni, jednocześnie zapewniając wysoki poziom stabilności prowadzenia. Przełączenie na tryb SPORT aktywuje znacznie sztywniejsze ustawienia tłumienia, które zostały dostrojone podczas intensywnych testów na torze Nürburgring Nordschleife. Ustawienia tłumienia aktywowane w trybie SPORT PLUS są zaprojektowane do szybkiej jazdy po gładkich torach wyścigowych. Jeszcze bardziej sztywne ustawienia w tym trybie umożliwiają osiągnięcie maksymalnych przyspieszeń podłużnych i bocznych.
Kierownica M Servotronic z regulowanym przełożeniem
Kierownica M Servotronic, zastosowana w nowych modelach BMW X5 M, BMW X6 M oraz Competition, wyróżnia się doskonałą precyzją kierunkową i wyraźnym sprzężeniem zwrotnym. Elektryczne wspomaganie kierownicy łączy w sobie wspomaganie wrażliwe na prędkość i regulowane przełożenie kierownicy. W każdej sytuacji podczas jazdy, M Servotronic dostarcza dokładnie odpowiednią ilość momentu kierownicy. Dwa ustawienia reakcji kierownicy można wybrać na żądanie, aby zwiększyć komfort prowadzenia lub precyzję w dynamicznych sytuacjach. Regulowane przełożenie dostosowuje się do zmian kąta skrętu, co pomaga samochodowi uzyskać doskonałą stabilność w prostoliniowej jeździe oraz zapewnia wyraźną reakcję w momencie skrętu i doskonałą precyzję kierunkową w zakrętach. Redukuje także wysiłek przy manewrowaniu w trakcie parkowania.
Hamulce M compound z zintegrowanym systemem hamulcowym i specyfikacją M
Hamulce M compound zapewniają doskonałą moc hamowania, połączoną z doskonałym wyczuciem i komfortem. Osiąga się to dzięki zastosowaniu sześciotłoczkowych stałych zacisków hamulcowych i perforowanych, wentylowanych tarcz hamulcowych o średnicy 395 milimetrów przy przednich kołach oraz jednego tłoczka unoszącego i tarczami o średnicy 380 milimetrów z tyłu.
Moc hamowania kontrolowana jest za pomocą zintegrowanego systemu hamulcowego, który łączy funkcje aktywacji hamulca, wspomagania hamulca oraz kontroli hamowania w jedną, zwartą jednostkę. Zastosowanie elektrycznego siłownika pozwala na bardziej dynamiczną generację ciśnienia hamulca, przy jednoczesnym zachowaniu doskonałego czucia pedału, niezależnie od warunków nawierzchni. Wersja zintegrowanego systemu hamulcowego opracowana dla modeli BMW M także oferuje kierowcy dwa ustawienia odczucia pedału hamulca. W trybie COMFORT i SPORT umożliwiają one kierowcy wybór komfortowego feedbacku podczas hamowania lub niezwykle bezpośredniej, natychmiastowej reakcji.
Lekkie obręcze M z różnymi średnicami felg z przodu i z tyłu oraz mieszanymi oponami
Nowe BMW X5 M i nowe BMW X6 M standardowo wyposażone są w 21-calowe lekkie obręcze M w podwójnej konfiguracji, obute w opony 295/35 R 21 z przodu oraz 315/35 R 21 z tyłu. Lekkie obręcze M z różnymi średnicami felg na przedniej i tylnej osi debiutują w modelach BMW X – jako opcja dla BMW X5 M i BMW X6 M oraz standardowo w wersjach Competition. Wyposażone w 21-calowe obręcze z oponami 295/35 R 21 z przodu oraz 22-calowe obręcze z oponami 315/30 R22 z tyłu, rozmiary felg są ostatecznie identyczne na obu osiach. Różne średnice felg w połączeniu z mieszanymi oponami optymalizują przekazywanie sił kontrolnych bocznych w trakcie dynamicznego pokonywania zakrętów.
Opcjonalne lekkie obręcze M o tych wymiarach dla BMW X5 M i BMW X6 M mają design w kształcie gwiazdy oraz wykończenie w czerni polerowanej. Modele Competition są wyposażone w odlewane lekkie obręcze M w specjalnym stylu gwiazdy z wykończeniem w czerni polerowanej.
Design
Wyścigowy styl modeli BMW X5 M, BMW X5 M Competition, BMW X6 M oraz BMW X6 M Competition podkreślają ich wygląd zewnętrzny, który dodaje wyrazistych detali, uwydatniających indywidualny charakter zarówno Sport Activity Vehicles, jak i Sport Activity Coupes. Niezaprzeczalne wizualne wskazówki dotyczące robustnej wszechstronności, którą oferuje model X, łączą się z wyraźnymi odniesieniami do ich osiągów M. Efektem jest niezwykle ekstrawagancki wygląd, emanujący autorytetem i niespotykaną pewnością siebie.
W wewnętrznej przestrzeni wysokowydajnych modeli, przestronność, materiały najwyższej jakości oraz wykonanie świadczące o precyzyjnym rzemiośle tworzą luksusową atmosferę. Klasyczny, nowoczesny styl kabiny jest dodatkowo podkreślony przez wyświetlacze i elementy sterujące w charakterystycznym stylu M, jak również przez inne elementy specyficzne dla modelu, które koncentrują uwagę na ultra-sportowym doświadczeniu jazdy.
Wizualny wpływ z charakterystycznymi cechami designu M
Nowe modele SAV i SAC w ofercie BMW M GmbH są ucieleśnieniem doskonałej wydajności, zapakowanej w dwa odrębne style o różnych proporcjach. Nowe BMW X5 M oraz nowe BMW X5 M Competition emanują wszechstronnością i obecnością z nadwoziem o długości 4,938 mm, szerokości 2,015 mm i wysokości 1,774 mm (BMW X5 M Competition: 1,776 mm). Wydłużona, coupe’owa dynamika nowego BMW X6 M oraz nowego BMW X6 M Competition znajduje odzwierciedlenie w długości 4,941 mm, szerokości 2,019 mm oraz wysokości 1,685 mm (BMW X6 M Competition: 1,687 mm). Wszystkie cztery modele mają identyczny rozstaw osi (2,972 mm) oraz szerokości (1,699 mm na przedniej osi, 1,688 mm na tylnej).
Inną cechą wspólną jest ich pragnienie bycia w centrum uwagi, co podkreślają funkcje M zapewniające dopływ powietrza chłodzącego oraz aerodynamiczną równowagę. Duże wloty powietrza w wystający przedni zderzak, specyficzna dla M atrapa nerki BMW z czarnymi podwójnymi prętami, wloty M na bocznych panelach przednich, zoptymalizowane aerodynamicznie lusterka zewnętrzne oraz dwie pary końcówek wydechowych zintegrowanych z tylnym zderzakiem dają wyraźną wskazówkę co do możliwości osiągów, które wyróżniają te samochody w swoich segmentach. Poszerzone nadkola lakierowane w kolorze nadwozia dodatkowo akcentują szeroki rozstaw wszystkich czterech samochodów. Znany design M zyskuje odpowiednie wykończenie dzięki spoilerowi dachowemu w modelach SAV, spoilerowi tylnemu w SAC oraz specyficznej dla modelu atrapie nerki BMW i przednich/tylnych zderzakach z unikalnym designem w obu przypadkach. Wersje Competition można zidentyfikować po otoczkach atrapy nerki BMW, które, podobnie jak wloty M, pokrywy lusterka zewnętrznego, znaki modelu, górna część wykończenia dyfuzora w tylnym zderzaku oraz końcówki wydechu, są wykończone na czarno. Pokrywy silnika, pokrywy lusterka zewnętrznego oraz – dla nowego BMW X6 M oraz nowego BMW X6 M Competition – tylny spoiler wykonany z włókna węglowego są dostępne w opcji.
Klienci mogą wybierać spośród szerokiej gamy kolorów lakierów na zewnątrz dla tych wysokowydajnych modeli, w tym trzech kolorów specyficznych dla M oraz różnych opcji BMW Individual. Dodatkowo, model BMW X jest teraz dostępny – po raz pierwszy – z wyjątkowym wykończeniem lakieru BMW Individual, ponieważ Urban Green metallic dołącza do palety kolorów. Spektrum wyjątkowych i wizualnie przyciągających specjalnych wykończeń lakierów BMW Individual wkrótce się rozszerzy.
Ekskluzywne i harmonijne połączenie dynamiki i luksusu we wnętrzu
Wnętrze zarówno SAV, jak i SAC łączy projekt kokpitu czerpiący inspirację z toru wyścigowego z imponującą przestronnością i luksusowym wdziękiem. Specjalne sterowanie M oraz czerwone akcenty dekoracyjne na przyciskach M kierownicy z wykończeniem skórzanym oraz przycisku Start/Stop na konsoli centralnej pomagają kierowcy w pełni zanurzyć się w dynamicznym doświadczeniu jazdy. Przeprojektowany selektor stylizowany jest na skórę z wyciśniętym logo M oraz przeszyciami w kolorach M GmbH i zawiera przełącznik Drivelogic. Obejmuje także efektowne wycięcie podkreślone integralnym oświetleniem ambientowym.
Kabina nowego BMW X6 M, BMW X6 M Competition oraz BMW X5 M Competition jest wyposażona w centralną konsolę unoszącą się do przodu oraz ochraniacze na kolana po bokach. Wszystkie modele standardowo wyposażone są w podświetlane listwy progowe (ze specjalnym wykończeniem i oznakowaniem w wersjach Competition), panele wykończeniowe w Aluminium Crossline (włókno węglowe w modelach Competition) oraz wielofunkcyjne fotele M z wbudowanymi zagłówkami z podświetlanym oznaczeniem modelu. Lista opcji obejmuje zarówno panele wykończeniowe z włókna węglowego, jak i panele wykończeniowe BMW Individual. Wnętrze modeli Competition również zawiera antracytowy podsufitkę BMW Individual w Alcantarze. Wykończenie skórą pełną w kolorze Midrand Beige/Czarnym z aplikacjami w Alcantarze jest dostępne wyłącznie dla modeli Competition. Trzy miejsca z tyłu oferują pasażerom dużo miejsca na nogi. W nowym BMW X6 M oraz BMW X6 M Competition są one wyraźnie stylizowane jako fotele indywidualne z wbudowanymi zagłówkami, co wprowadza jeszcze mocniejszy sportowy akcent do tylnej przestrzeni.
Wyposażenie
Ekstrawagancki wygląd i niesamowite osiągi nowych modeli BMW X5 M, BMW X6 M oraz ich wersji Competition stanowią niezwykłą ucztę dla zmysłów. Wyższy status tych modeli w swoich odpowiednich liniach i unikalna koncepcja, na której się opierają, są dodatkowo podkreślone przez standardową listę wyposażenia stworzoną specjalnie dla ich potrzeb. Fotele wielofunkcyjne M, skórzana kierownica M, specyficzne dla M odczyty na zestawie wskaźników oraz Head-Up Display (również w standardzie), a także ergonomicznie zoptymalizowany układ elementów sterujących, dają kierowcy wszystkie narzędzia do precyzyjnego kontrolowania prowadzenia, nawet w trudnych sytuacjach i przy maksymalnym wykorzystaniu możliwości samochodu. Nowy system sterowania pozwala na precyzyjne dostosowanie intensywnego odczucia M do osobistych preferencji oraz danej sytuacji jazdy. Wyposażenie standardowe w wysokowydajnych modelach SAV i SAC również podkreśla ich ekskluzywny i luksusowy charakter, jednocześnie wyróżniając przestronność i wszechstronność ich wnętrz.
Fotele M wielofunkcyjne oferują elektryczną regulację pozycji przód/tył, wysokości zagłówka, podparcia ud, kąta oparcia, szerokości oparcia oraz górnej sekcji oparcia, a także pneumatyczną regulację podparcia lędźwiowego. W skład standardowego wyposażenia wchodzi również funkcja pamięci. Opcjonalnie do standardowego podgrzewania foteli można dodać wentylację i funkcje masażu. Tylne oparcie podzielone jest na proporcje 40 : 20 : 40, a poszczególne sekcje mogą być zwalniane z bagażnika. Pozwala to na zwiększenie pojemności ładunkowej z 650 do maksymalnie 1,870 litrów w nowym BMW X5 M oraz nowym BMW X5 M Competition – i z 580 do nawet 1,530 litrów w nowym BMW X6 M oraz nowym BMW X6 M Competition. Automatyczna obsługa klapy bagażnika znajduje się również na liście standardowego wyposażenia, jak również funkcja Comfort Access umożliwiająca otwieranie i zamykanie klapy bagażnika bez użycia rąk. Opcjonalne przesuwne i antypoślizgowe szyny w podłodze bagażnika ułatwiają ładowanie i utrzymują bagaż w bezpiecznym miejscu podczas jazdy.
Luksusowa atmosfera wnętrza jest również dzięki skórze pełnej z delikatnym ziarnem Merino (która dostępna jest w pięciu schematach kolorystycznych), skórzanej desce rozdzielczej BMW Individual oraz oświetleniu ambientowemu, a także automatycznej klimatyzacji 2.5-strefowej, która jest standardem w modelach wysokowydajnych. Wśród opcji dodatkowych klienci mogą zamówić klucz BMW Display, telefonię z bezprzewodowym ładowaniem, panoramiczny szklany dach Sky Lounge, pakiet Ambient Air, pakiet Heat Comfort, podgrzewane/chłodzone uchwyty na napoje, rozrywkę dla pasażerów tylnych oraz system dźwiękowy Bowers & Wilkins Diamond Surround. BMW Laserlight – który wydłuża zasięg świateł drogowych do około 500 metrów – jest opcjonalnie dostępne jako alternatywa dla standardowych świateł LED Adaptive.
Przycisk Setup: bezpośredni dostęp do konfiguracji układów napędowych i podwozia
Specyficzne dla M sterowanie umożliwia kierowcy zaprogramowanie indywidualnej konfiguracji dla technologii napędu i podwozia, dzięki czemu można dostosować ustawienia samochodu do sytuacji i osobistych preferencji. Nowe BMW X5 M, nowe BMW X6 M oraz modele Competition są wyposażone w przycisk Setup na konsoli centralnej, który zapewnia bezpośredni dostęp do ustawień silnika, podwozia, kierownicy, systemu napędu na wszystkie koła M xDrive oraz systemu hamulcowego. Naciśnięcie tego przycisku wywołuje menu Setup w wyświetlaczu kontrolnym, które pokazuje aktualnie aktywne ustawienia pojazdu i umożliwia kierowcy zmianę trybu poszczególnych systemów w zaledwie jednym kroku za pomocą ekranu dotykowego lub pokrętła iDrive.
Charakterystyka silnika może być dostosowywana za pomocą ustawień EFFICIENT, SPORT i SPORT PLUS, podczas gdy opcje podwozia COMFORT, SPORT i SPORT PLUS umożliwiają dostęp do trzech profili dla elektrycznie kontrolowanych tłumików. Kierowca może wybierać pomiędzy trybami COMFORT i SPORT zarówno dla specyficznego dla M elektrycznego wspomagania kierownicy, jak i nowego systemu hamulcowego. System M xDrive z kolei oferuje wybór ustawień 4WD i 4WD SPORT. Dwa indywidualnie skomponowane warianty tej konfiguracji M mogą być trwale zapisywane z preferowanymi ustawieniami kierowcy dla dźwięku silnika, charakterystyki zmiany biegów ośmiobiegowej przekładni M Steptronic, kontroli stabilności jazdy i funkcji Auto Start Stop. Ogólną konfigurację pojazdu można następnie przywołać w dowolnym momencie poprzez naciśnięcie jednego z dwóch czerwonych przycisków M na kierownicy.
Przycisk M Mode dla niezakłóconego doświadczenia wysokich osiągów
Informacje wyświetlane na zestawie wskaźników i Head-Up Display oraz funkcjonalność systemów wspomagania kierowcy mogą być modyfikowane w nowych modelach BMW X5 M, BMW X6 M oraz Competition za pomocą przycisku M Mode na konsoli centralnej. To daje kierowcy możliwość wyboru ustawień ROAD oraz SPORT. W modelach Competition znajduje się dodatkowe ustawienie TRACK, zaprojektowane wyłącznie do użytku na torach wyścigowych. Przełączenie na tryb SPORT lub TRACK redukuje ilość informacji pojawiających się na wyświetlaczach. Ponadto, interwencje systemów wspomagania kierowcy, takie jak aktywne hamowanie lub zmiany kierunku, są ograniczane do minimum lub dezaktywowane całkowicie.
BMW Live Cockpit Professional: w pełni cyfrowa grupa ekranów z treściami i grafiką specyficznymi dla M
W centrum BMW Live Cockpit Professional, który jest standardem, znajduje się w pełni cyfrowa grupa ekranów składająca się z wysokorozdzielczościowego zestawu wskaźników oraz wyświetlacza kontrolnego, z których każdy ma przekątną ekranu wynoszącą 12,3 cale. Zawiera również system nawigacji oraz umożliwia klientom korzystanie z całego zakresu usług cyfrowych oferowanych przez BMW Connected i BMW ConnectedDrive. Aby zapewnić intuicyjną, multimodalną interakcję z pojazdem, kierowcy mogą uzyskiwać dostęp do funkcji za pomocą ekranu dotykowego wyświetlacza kontrolnego, znanego już pokrętła iDrive Touch Controller, elementów sterujących na kierownicy, poleceń głosowych lub sterowania gestami.
Inteligentny osobisty asystent BMW to kolejny element systemu obsługi samochodu. Ten cyfrowy towarzysz może być aktywowany za pomocą wypowiedzianego polecenia „Hej BMW” i pomaga kierowcy w maksymalnym wykorzystaniu swojego pojazdu. Funkcje i informacje można uzyskać w niezwykle prosty sposób, używając naturalnie sformułowanych poleceń głosowych.
Systemy wspomagania kierowcy: komfort i bezpieczeństwo à la carte
Active Guard Plus, wyposażony w ostrzeżenie o kolizji z przodu z interwencją hamulca oraz ostrzeżenie o zjeżdżaniu z pasa, można uzupełnić o wiele innych opcjonalnych systemów wspomagania kierowcy. Należą do nich Aktywny Tempomat z funkcją Stop & Go, system Night Vision oraz Driving Assistant, który obejmuje ostrzeżenie o zmianie pasa, ostrzeżenie o krzyżującym się ruchu z tyłu oraz zapobieganie kolizjom z tyłu. Pakiet Driving Assistant Professional dodaje szereg funkcji, takich jak asystent sterowania i utrzymania pasa, asystent utrzymania pasa z aktywną ochroną przed kolizją boczną, asystent zmiany pasa, asystent unikania przeszkód, asystent nagłego zatrzymania oraz systemy ostrzegania na skrzyżowaniach, ostrzeganie przed jazdą pod prąd oraz ostrzeganie o ruchu poprzecznym z przodu.