Jest stworzony z myślą o sporcie i osiągach. Wnętrze nie jest tak luksusowe jak w innych wersjach, ale nowy Chiron Pur Sport ma więcej wspólnego z samochodem wyścigowym niż pozostałe wersje Chirona.
Największą różnicą wizualną jest ogromne skrzydło o długości 1,9 m (6,2 stopy) z tyłu. Jest ono stałe i pozostanie na swoim miejscu nawet przy prędkości 400 kph (248 mph). Inną interesującą cechą jest wydech, który został wydrukowany w technologii 3D z tytanu. Taka metoda produkcji pozwala na uzyskanie bardzo cienkich ścianek komponentów.
Wnętrze hiperauta łączy Alcantarę z włóknem węglowym. Wykończenia zostały zredukowane do minimum. Dynamiczne wzory zostały wygrawerowane laserowo w listwach drzwiowych, aby kontrastować tkaninowe akcenty z metalicznym wyglądem. Kierownica pokryta jest Alcantarą, co zapewnia maksymalny uchwyt, a na godzinie 12 znajduje się oznaczenie.
Silnik W16 o pojemności 8,0 litra generuje 1500 KM i 1600 Nm (1180 lb-ft) momentu obrotowego. Chociaż coupe Chiron ma te same dane wyjściowe, silnik Pur Sport jest nieco inny. Zwiększono maksymalny limit obrotów o 200 rpm, do 6900. Aby uzyskać jeszcze lepsze osiągi, skrzynia biegów otrzymała inne przełożenia, z krótszymi odstępami między siedmioma dostępnymi biegami. Jednym z wyników jest to, że przyspieszenie z 60 do 120 kph (37-74 mph) jest o dwa sekundy szybsze niż w Chiron Coupe. Cena za 60 sztuk wynosi trzy miliony euro, plus podatek.
Płaski przód, dynamiczny design i imponujący tylny spoiler – od samego początku widać, że nowy Bugatti Chiron Pur Sport pragnie zakrętów i wymagających wiejskich dróg. Czysty i niezmącony. Prawdziwy koń wyścigowy.
Bugatti produkuje samochody sportowe homologowane do ruchu publicznego od ponad 110 lat. W przeszłości pojazdy takie jak Type 13 i Type 35 odnosiły niezliczone zwycięstwa w międzynarodowych wyścigach górskich i na torach. Chiron Pur Sport nie jest wyjątkiem od tej wieloletniej tradycji. Nowy model to bezkompromisowy hipersamochód, stworzony właśnie na kręte drogi – nowa konfiguracja aerodynamiczna generuje większy docisk, podczas gdy mniejsza waga zwiększa zwinność. Nawet podróżowanie z przeciętnymi prędkościami pobudza wszystkie zmysły dzięki bliskoskrzynowej przekładni, oponom wysokiej wydajności z nową mieszanką materiałową, zoptymalizowaną pod kątem ekstremalnej przyczepności, oraz zwinnemu podwoziu i zawieszeniu. W przeciwieństwie do Chiron Super Sport 300+, samochodu rekordowego, który przekroczył próg 300 mil na godzinę po raz pierwszy, Chiron Pur Sport koncentruje się na niezwykłej, namacalnej wydajności w całym zakresie prędkości.
„Rozmawialiśmy z klientami i zrozumieliśmy, że chcą pojazdu, który jeszcze bardziej skupia się na zwinności i dynamicznym pokonywaniu zakrętów. Hipersamochodu, który pragnie wiejskich dróg z jak największą liczbą zakrętów. Niezmąconej, bezkompromisowej maszyny do jazdy. Dlatego pojazd nazywa się Chiron Pur Sport”, wyjaśnia Stephan Winkelmann, prezydent Bugatti. „Poprzez redukcję wagi o 50 kilogramów, jednoczesne zwiększenie docisku oraz skonfigurowanie bezkompromisowego, sportowego podwozia oraz zawieszenia, Chiron Pur Sport oferuje niesamowitą przyczepność, niesamowite przyspieszenie i niezwykle precyzyjne prowadzenie. To najbardziej bezkompromisowy, a jednocześnie zwinny Bugatti ostatnich czasów.”
Niezwykły design
Koncepcja Bugatti Chiron Pur Sport została ukierunkowana na zwinność w każdym tego słowa znaczeniu. Dział rozwoju designu skoncentrował się na nadaniu Pur Sport pewnego wyglądu. W rezultacie przód pojazdu zdominowany jest przez celowo dynamiczny wyraz. Bardzo szerokie wloty powietrza oraz powiększona dolna osłona w kształcie podkowy stanowią idealne wyjścia powietrza dla chłodnicy. Uderzający splitter pojazdu generuje maksymalny docisk, znacznie wystając z przodu, a jednocześnie sprawia, że pojazd wydaje się szerszy. Główne linie biegną przez wloty powietrza na przednim skrzydle niczym ścięgna w mięśniu, promieniując wizerunkiem wzorowo wyszkolonego sportowca.
Został opracowany nowy opcjonalny wzór malowania w podziale, dla Bugatti Chiron Pur Sport. Cała dolna jedna trzecia pojazdu pokryta jest odsłoniętą włókną węglową, co sprawia, że pojazd wydaje się jeszcze niższy. Z boków te ciemne powierzchnie stapiają się z kolorem nawierzchni drogi, co sprawia, że Pur Sport wydaje się jeszcze bardziej płaski.
Tył Pur Sport dumnie nosi tylny spoiler o długości 1,90 metra, który generuje poważne ilości docisku, a uderzający dyfuzor również znacznie poprawia aerodynamikę pojazdu. W tym procesie, kątowe mocowania skrzydła tworzą dużą literę X wspólnie z tylnym zderzakiem, cechą inspirowaną elementami science fiction i sportów motorowych. Projekt jest dopełniony niezwykle lekkim i odpornym na wysokie temperatury końcówką wydechu wykonaną z tytanu wydrukowanego w technologii 3D. Ta metoda produkcji pozwala na uzyskanie bardzo cienkich ścianek komponentów, co pomaga zmniejszyć wagę tam, gdzie ma to naprawdę znaczenie.
Wnętrze pojazdu jest celowo sportowe i surowe, a także zredukowane do absolutnego minimum. Duże powierzchnie zostały pokryte Alcantarą, aby zaoszczędzić na wadze. Dynamiczne wzory zostały wytłoczone laserowo w panelach wykończeniowych drzwi z kontrastowymi tkaninami w metalicznym wyglądzie. Alcantara zapewnia idealny chwyt na kierownicy i poprawia boczne podparcie foteli – nawet przy ekstremalnych poziomach przyspieszenia bocznego. Wszystkie wykończenia i elementy sterujące wykonane są wyłącznie z czarnego anodowanego aluminium lub tytanu. Kontrastowe krzyżowe przeszycia dodają kolorowych akcentów, podobnie jak 12-godzinna szprycha kierownicy oraz niebieski rdzeń.
Wyszukana aerodynamika i system wydechowy
Duży dyfuzor i stały tylny spoiler generują dużo docisku w tylnej części, a jednocześnie pomagają zwiększyć zwinność. Jednocześnie rezygnacja z hydraulicznego komponentu samoczynnie rozwijanego spoilera redukuje wagę o dziesięć kilogramów. Mocowania tylnego skrzydła i dyfuzor tworzą agresywny i sportowy projekt w kształcie litery X. „Skupiliśmy się szczególnie na zwinności Chiron Pur Sport. Pojazd generuje więcej docisku na tylnym moście, podczas gdy duży przedni splitter, wloty powietrza, otwory wentylacyjne na nadkolach z zoptymalizowanymi wyjściami powietrza oraz obniżona wysokość pojazdu zapewniają czystą równowagę z przodu”, wyjaśnia Frank Heyl, szef designu zewnętrznego i zastępca głównego projektanta w Bugatti.
Nowy design kół
Frank Heyl i dział rozwoju technicznego współpracowali nad stworzeniem projektu kół magnezowych z opcjonalnymi skrzydłami aerodynamicznymi dla Pur Sport. Ułożone w pierścieniu, skrzydła zapewniają idealną wentylację kół, a także zwiększają aerodynamikę. Gdy pojazd jest w ruchu, pierścienie zamontowane na obręczy odprowadzają powietrze na zewnątrz z koła, które natychmiast jest kierowane w stronę tyłu. To wynalazek zapobiega niekorzystnym turbulencjom w obszarze kół i poprawia przepływ powietrza wzdłuż boków pojazdu. Specjalna osłona na każdym z pięciu nakrętek kół minimalizuje turbulencje i dodaje końcowego wizualnego akcentu do designu kół. Zmniejszenie wagi o łącznie 16 kilogramów skutkuje niższą masą własną i również redukuje masy niesprężynowe już ultra lekkich kół Bugatti. „Wszystkie modyfikacje sprawiają, że prowadzenie Pur Sport staje się dokładniejsze, bezpośrednie i przewidywalne. Niższe masy niesprężynowe poprawiają przyczepność, ponieważ koło łatwiej utrzymuje kontakt z nawierzchnią drogi. Każdy, kto usiądzie za kierownicą, natychmiast poczuje jego lekki charakter w zakrętach”, dodaje Jachin Schwalbe, szef rozwoju podwozia Bugatti. Doskonała interpretacja zasady „forma podąża za wydajnością”.
Nowy rozwój opon
Bugatti i Michelin opracowali nową, ekskluzywną oponę Bugatti Sport Cup 2 R w rozmiarach 285/30 R20 z przodu i 355/25 R21 z tyłu, aby dopasować do nowego designu kół Aero. Dzięki zmienionej strukturze opony i mieszance gumowej, która zapewnia większą przyczepność, to połączenie zwiększa boczne przyspieszenie pojazdu o 10%, co dodatkowo zwiększa jego prędkość w zakręcie.
Bezkompromisowe podwozie i ustawienie zawieszenia
Bugatti specjalnie skonfigurowało podwozie i zawieszenie, aby były bezkompromisowe na krętych drogach – bez jakiegokolwiek negatywnego wpływu na komfort. Nowa konfiguracja podwozia z o 65% twardszymi sprężynami z przodu i o 33% twardszymi z tyłu, adaptacyjna strategia sterowania tłumieniem skierowana na wydajność oraz zmienione wartości pochylenia (minus 2,5 stopnia) gwarantują jeszcze bardziej dynamiczne prowadzenie i zwiększoną zwinność w zakrętach. Stabilizatory z włókna węglowego z przodu i z tyłu dodatkowo minimalizują przechył. „Ta konfiguracja sprawia, że Chiron Pur Sport prowadzi się bardziej bezpośrednio i precyzyjnie w zakrętach i długo utrzymuje poziom przyczepności – nawet przy dużych prędkościach. W połączeniu z redukcją masy niesprężynowej o 19 kilogramów, Pur Sport niemal unosi się nad drogami”, wyjaśnia Jachin Schwalbe. Oprócz zmniejszenia wagi kół o łącznie 16 kilogramów, tytanowe panele bazowe klocków hamulcowych redukują wagę pojazdu o kolejne dwa kilogramy, podczas gdy tarcze hamulcowe obniżają całkowitą wagę o jeszcze jeden kilogram. „Te 19 kilogramów w pełni przyczynia się do wydajności. Mniejsza waga skutkuje większą przyczepnością i odczuwalnie większym komfortem, ponieważ adaptacyjne tłumiki muszą sobie radzić z niższymi masami, aby mogły łatwiej utrzymać kontakt kół z nawierzchnią”, dodaje Jachin Schwalbe. Inżynierowie zagwarantowali bardziej bezpośredni kontakt z nawierzchnią, zwiększając połączenie między podwoziem, zawieszeniem a nadwoziem o 130% z przodu i o 77% z tyłu.
Oprócz czterech znanych trybów jazdy EB, Autostrada, Prowadzenie i Sport, Bugatti Chiron Pur Sport posiada nowy tryb jazdy Sport +, aby uczynić tę zwiększoną wydajność jeszcze bardziej emocjonującą. W przeciwieństwie do trybu Sport, system kontroli trakcji w nowym trybie, skierowany na bardziej doświadczonych kierowców zakrętów, aktywuje się w suchych warunkach torowych w znacznie późniejszym momencie, umożliwiając kierowcom zmianę swojego osobistego stylu jazdy jeszcze bardziej niż wcześniej, od ostrych linii idealnych po drift, nawet w szybkie zakręty.
Nowy rozwój przekładni
Nowa przekładnia o ogólnym przełożeniu, które zostało skonfigurowane o 15% bliżej siebie, gwarantuje jeszcze bardziej dynamiczne prowadzenie i dalsze ulepszenie rozdziału mocy silnika W16 o pojemności 8.0 litrów, generującego 1 500 koni mechanicznych i 1 600 niutonometrów momentu obrotowego. Pojazd teraz uwalnia swoją pełną moc przy prędkości 350 km/h. „Musieliśmy obniżyć prędkość w wyniku znacznie zwiększonego docisku, generowanego przez nowy tylny spoiler”, wyjaśnia Schwalbe. 80% przekładni zostało zrewidowane, a cały zestaw przełożeń, w tym cztery wały i siedem biegów do przodu, dostosowano do nowych warunków. „Przekształciliśmy każdy bieg i skalibrowaliśmy nowe przełożenia mimo tej ikonicznej jednostki silnikowej, która dysponuje ogromną mocą. Biegi są teraz bliżej siebie, co umożliwia krótsze skoki przełożenia i również korzysta z wydajności. Najbardziej, gdy wychodzimy z zakrętów, Chiron Pur Sport przyspiesza jeszcze bardziej agresywnie w połączeniu z większą przyczepnością oraz bardziej bezpośrednim podwoziem i zawieszeniem”, mówi Gregor Gries jako szef dużych zespołów w Bugatti. W tym samym czasie Bugatti zwiększyło maksymalne obroty silnika jednostki W16 o 200 rpm do 6 900 rpm. W połączeniu z bliższym ogólnym przełożeniem tworzy to znacznie lepszą elastyczność. W rezultacie Chiron Pur Sport przyspiesza z 60 do 120 km/h prawie o dwa sekundy szybciej niż już błyskawiczny Chiron. Ogólnie elastyczność jest o 40% lepsza w porównaniu do Chirona.
Produkcja i koszt