2020 Ferrari Roma

W 2019 roku Ferrari zaprezentowało nowy model bazowy w swojej ofercie, mianowicie Rome, zbudowany na tej samej platformie i z tym samym silnikiem V8 o pojemności 3,9 litra, co Portofino, ale z zupełnie innym wnętrzem.

Włoski producent samochodów miał słabość do silników montowanych w środkowej części nadwozia, rezerwując takie rozwiązania tylko dla najszybszych modeli w swojej ofercie. Jednak nawet jeśli Roma była podstawowym Ferrari, nie oznaczało to, że była wolna. Była bardzo szybka i mogła pomieścić cztery osoby w swoim wnętrzu. Dodatkowo studio projektowe producenta, kierowane przez Flavio Manzoniego, stworzyło dla tego samochodu kształt gran turismo. Co więcej, Roma mogła poszczycić się wysokim poziomem technologii, oferując klientom kompletny zestaw, który obejmował nie tylko piękną formę, ale także zaawansowaną platformę we wszystkich aspektach.

Z zewnątrz, długa i niska maska pojazdu zaczynała się od zestawu reflektorów LED, które harmonijnie współgrały z zakrzywionymi kształtami przednich błotników. Światła do jazdy dziennej tworzyły iluzję podziału reflektorów na górną i dolną część. Zderzak sportowy był wyposażony w główny grill, gdzie logo producenta zajmowało centralne miejsce. Dodatkowo, w dolnej części zderzaka, Ferrari zainstalowało drugi, szeroki grill oraz splitter. Z profilu, projekt z kabiną przesuniętą do tyłu został podkreślony przez opadającą linię dachu, która kończyła się szerokim tylnym oknem. Powiększone tylne błotniki nadawały pojazdowi muskularny, ale jednocześnie elegancki wygląd. Na koniec, tylna część nadwozia cechowała się bardzo skomplikowanym designem, z wyraźnym wygięciem pod górną sekcją i LED-owymi światłami tylnymi. Pod zderzakiem producent zamontował dyfuzor oraz dwie pary okrągłych końcówek wydechowych po obu stronach pojazdu.

Wnętrze Ferrari zostało zaaranżowane w układzie 2+2 z dwoma wysokimi fotelami kubełkowymi z przodu i profilowaną kanapą dla dwóch osób z tyłu. Tunel transmisyjny dzielił kabinę na dwie strefy, biegnąc od przodu do tyłu. Przed kierowcą znajdował się cyfrowy zestaw wskaźników z centralnie umieszczonym obrotomierzem, otoczonym dodatkowymi ekranami dla danych komputera pokładowego, nawigacji i systemu multimedialnego. Kierowca miał do dyspozycji kierownicę z płaskim dołem oraz dwie duże łopatki, umożliwiające ręczną zmianę biegów. Na opadającej centralnej konsoli producent umieścił ekran dotykowy dla systemu HVAC, podczas gdy w środkowej konsoli znajdowały się elementy sterujące automatyczną skrzynią biegów oraz uchwyt na kubki. Z tyłu miejsca dla dorosłych było niewiele, ale wystarczająco na krótkie przejażdżki.

Pod maską Ferrari zainstalowało silnik turbo o pojemności 3,9 litra, współpracujący z ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów (dwusprzęgłową), która przekazywała moc na tylne koła za pomocą elektronicznie sterowanego mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu. Nowa skrzynia była sześć kilogramów (13 funtów) lżejsza od siedmiobiegowej skrzyni oferowanej w modelu Portofino.

Nowa Ferrari Roma została zaprezentowana światu mediów. Najnowsze coupé z Maranello charakteryzuje się ponadczasowym i subtelnie wyrafinowanym designem, oferując pełnię mocy i zwinności, potrzebnych do zapewnienia unikalnych wrażeń z jazdy. Jej charakterystyczny włoski styl to nowoczesna reinterpretacja beztroskiego życia z lat 50. i 60. w Rzymie, z którego pochodzi jej sugestywna nazwa, Roma.

Stylistycznie Ferrari Roma wyróżnia się czystymi i symbiotycznymi formami. Jej harmonijne proporcje oraz eleganckie, zrównoważone objętości idealnie wpisują się w tradycję Ferrari z silnikiem umieszczonym z przodu, której ikonicznymi przykładami są modele 250 GT Berlinetta Lusso oraz 250 GT 2+2, z których czerpie inspirację. Samochód odzwierciedla niezwykle nowoczesny język designu, podkreślający autentyczny, wyrafinowany styl. Jednocześnie jego smukłe linie zachowują sportowy charakter, który jest wspólny dla wszystkich modeli Ferrari.

Aby zapewnić najlepszą w swojej klasie wydajność, zachowując jednocześnie czystość stylistyczną swojej linii, inżynierowie Ferrari opracowali szereg nowoczesnych technologii, w tym mobilny tylny spojler zintegrowany z tylną szybą, który zachowuje formalną elegancję pojazdu po schowaniu i gwarantuje docisk niezbędny dla niezwykłych osiągów Ferrari Roma, automatycznie otwierając się przy dużych prędkościach.

Nowe coupé Prancing Horse z silnikiem V8 turbo generuje moc 620 KM przy 7500 obrotach na minutę, co czyni je najmocniejszym w swoim segmencie. Należący do rodziny V8, która przez cztery lata z rzędu zdobyła tytuł Międzynarodowego Silnika Roku, silnik ten posiada system Variable Boost Management, zapewniający natychmiastową reakcję na gaz. Przy wprowadzeniu filtrów cząstek stałych do silnika, szczególną uwagę poświęcono dźwiękowi układu wydechowego, który został całkowicie przeprojektowany, eliminując tłumiki i wprowadzając nowe zawory bypassowe.

Nowa 8-biegowa skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem jest bardziej kompaktowa i o 6 kg lżejsza niż jej poprzedniczka 7-biegowa. Oprócz zmniejszenia zużycia paliwa i emisji, zmiany są szybsze i płynniejsze, co czyni samochód jeszcze bardziej responsywnym na otwartych drogach, ale także szczególnie komfortowym w mieście i podczas jazdy w warunkach zatrzymania i ruszania.

Podwozie Ferrari Roma korzysta z modułowej technologii opracowanej przez Ferrari dla nowych modeli. Zarówno nadwozie, jak i podwozie zostały przystosowane do wprowadzenia najnowszych technologii redukcji wagi i zaawansowanej produkcji. W istocie 70% komponentów jest całkowicie nowych. Ferrari Roma z silnikiem umieszczonym z przodu ma najlepszy stosunek wagi do mocy w swoim segmencie (2,37 kg/KM), co poprawia dynamikę prowadzenia i reaktywność.

Ferrari Roma wyposażona jest w nowoczesne systemy dynamiki pojazdów Ferrari, a najbardziej znaczącym przykładem jest system Side Slip Control 6.0 (to pierwszy taki system w samochodzie GT Ferrari) z 5-pozycyjnym manettino oraz Ferrari Dynamic Enhancer, który kontroluje kąt pochylenia przez hydrauliczne dostosowanie ciśnienia hamulców w zaciskach.

Podejście, jakie przyjęto w Ferrari Styling Centre dla zewnętrznej części Roma, opiera się na czystym designie i absolutnej symbiozie między różnymi elementami, z harmonijnymi proporcjami i czystymi, eleganckimi objętościami. Samochód ma długie, ultracienkie linie, które opływają się z przodu, podkreślając oszczędną sylwetkę boków oraz kompaktową, cofniętą kabinę z odchyleniem. Aby podkreślić formalny minimalizm, usunięto wszelkie zbędne detale: na przykład chłodzenie chłodnicy zapewnia monolityczna powierzchnia, która jest perforowana tylko tam, gdzie to konieczne, tworząc nową koncepcję kratki chłodnicy. Pełne LED-owe reflektory adaptacyjne są przecinane przez poziomą taśmę świetlną, która sugeruje strukturę pod skórą samochodu, nadając całej obwodowi pojazdu poczucie napięcia. Obrotowa tylna szyba zawiera aktywne urządzenie aerodynamiczne, aby zachować charakterystyczną czystość formy, podczas gdy podwójny zespół tylnych świateł umieszczony jest jak klejnot w objętości.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.