Honda wprowadziła na rynek swój pierwszy w pełni elektryczny samochód w 2020 roku, oparty na koncepcji zaprezentowanej przez japońskiego producenta w 2017 roku na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie.
Japoński producent nie był nowicjuszem w segmencie pojazdów ekologicznych. Wcześniej miał pierwszą generację modelu Insight w 1999 roku, a także inne pojazdy, takie jak Civic Hybrid czy CR-V hybrid. Jednak model e był pierwszym w pełni elektrycznym autem, ale niestety klienci nie podzielili wizji producenta. Dodatkowo, światowa pandemia oraz kryzys mikrochipowy przyczyniły się do bardzo wolnej sprzedaży.
Z zewnątrz, zespół projektowy starał się na nowo wyobrazić sobie wygląd pierwszej generacji Civica. Okrągłe reflektory modelu e, które flankowały czarną panel pomiędzy nimi, wraz z minimalistycznym stylizowaniem nadwozia, potwierdzały ten zamysł. Z przodu, umieszczony na masce, producent zamontował port ładowania, co kontrastowało z większością innych elektryków na rynku, które miały to umiejscowione na tylnych błotnikach. Jednym z zauważalnych detali była nieobecność lusterek bocznych, które zastąpiono małymi kamerami. Z boku, dwudrzwiowy hatchback miał dużą powierzchnię szklaną, podczas gdy z tyłu, pochylone do przodu słupki C i klapa bagażnika kończyły pojazd w podobny sposób jak Civic z 1972 roku.
W środku, przednie fotele zapewniały wystarczającą przestrzeń dla dwóch pasażerów, podczas gdy ci siedzący z tyłu musieli zmierzyć się z dużo mniejszym miejscem, odpowiednim głównie dla dzieci. Całkowicie cyfrowa deska rozdzielcza składała się z zestawu wyświetlaczy pokrytych tym samym szklanym panelem, tworząc iluzję szerokiego ekranu. Oprócz tego, na zewnętrznych krawędziach deski montowano dwa dodatkowe sześciocalowe ekrany, które wyświetlały obrazy z kamer tylnych.
Honda oferowała model e z silnikiem elektrycznym dostępnym w dwóch wersjach mocy: 100 kW i 113 kW (134 KM i 152 KM), który napędzał tylną oś. Akumulator zapewniał wystarczającą ilość energii na przejechanie do 225 km.
Honda e to pierwsze seryjnie produkowane elektryczne auto osobowe, które Honda wprowadza na rynek w Europie, stanowiące kolejny krok w kierunku elektrycznej wizji marki, która zakłada, że do 2025 roku 100% sprzedaży w Europie będzie zelektryfikowane.
Ceny modelu Honda e zaczynają się od 29 470 € w Niemczech (w tym lokalna dotacja rządowa) za wersję 100 kW, a wzrastają do 32 470 € za wersję „Advance”, która oferuje dodatkowe wyposażenie i moc silnika zwiększoną do 113 kW. Klienci w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji i Norwegii otrzymają pierwsze dostawy latem 2020 roku.
Szczegóły dotyczące designu Hondy e
Opracowana z myślą o prostocie designu i użytkowania, Honda e zaspokaja potrzeby nowoczesnego stylu życia w miastach dzięki bezproblemowo zintegrowanym technologiom łączności oraz wyjątkowej dynamice jazdy.
Czyste linie zewnętrzne są podkreślone przez system lusterka bocznego z kamerą, który zastępuje tradycyjne lusterka boczne kompaktowymi kamerami, przesyłającymi na żywo obraz na dwa sześciocalowe ekrany wewnątrz pojazdu. Technologia kamer, jako pierwsza w segmencie kompaktowym, przynosi znaczące korzyści w zakresie stylu, bezpieczeństwa, aerodynamiki i wykończenia.
Samochód wyróżnia się gładkimi konturami nadwozia, wzbogaconymi o wysuwane klamki, co nadaje mu nowoczesny wygląd. Wewnątrz znajduje się nowoczesny, pełnoekranowy cyfrowy kokpit z pięcioma ekranami oraz połączonym systemem multimedialnym, osadzony w relaksującej i nowoczesnej kabinie pasażerskiej, wykorzystującej subtelne, współczesne materiały.
Największa część pełnoekranowego cyfrowego kokpitu Hondy e zajmują podwójne 12,3-calowe ekrany dotykowe. Działają one jako główne wyświetlacze multimedialne, prezentujące szereg aplikacji i usług rozrywkowych, które pomagają samochodowi bezproblemowo integrować się z nowoczesnym stylem życia właściciela. Dzięki temu kierowca i pasażerowie – niezależnie od tego, czy samochód jedzie, jest zaparkowany, czy ładowany – mogą cieszyć się tą samą łącznością i komfortem.
Honda e (2021)
2021 Honda e
Specyfikacje techniczne Hondy e
Honda e jest wyposażona w potężny silnik elektryczny dostępny w dwóch wariantach mocy: 100 kW (136 KM) lub 113 kW (154 KM), oraz imponującym momencie obrotowym wynoszącym 315 Nm. Bateria o pojemności 35,5 kWh jest jedną z najbardziej kompaktowych w swojej klasie, a jednocześnie oferuje zasięg do 220 km na jednym ładowaniu, co idealnie nadaje się do codziennych dojazdów w mieście. Funkcja szybkiego ładowania pozwala na naładowanie baterii do 80% w ciągu 30 minut. Na drodze samochód oferuje responsywne i przyjemne wrażenia z jazdy, a potężny silnik elektryczny napędza tylne koła, co zapewnia sportowe i połączone odczucie. Honda e zapewnia doskonałe przyspieszenie z miejsca i osiąga prędkość 0-100 km/h w około 8 sekund.
Usługi łączności i sztuczna inteligencja Hondy e
Usługi łączności i aplikacje dostępne przez interfejs dotykowy można również aktywować za pomocą poleceń głosowych, aby skorzystać z usługi Honda Personal Assistant. Intuicyjny Honda Personal Assistant to inteligentna funkcjonalność sztucznej inteligencji (AI), która wykorzystuje unikalne zrozumienie kontekstowe do prowadzenia naturalnych rozmów i zapewniania dostępu do różnorodnych usług online.
Unikalny Honda Personal Assistant aktywuje się słowami: „OK Honda”, a następnie pytaniem lub poleceniem. Uczenie maszynowe umożliwia technologii rozwijanie lepszego zrozumienia głosu użytkownika z upływem czasu, aby dostarczać dokładniejsze odpowiedzi.
Poza samochodem, właściciele Hondy e mogą cieszyć się spokojem, mając możliwość zdalnego łączenia się ze swoim pojazdem za pomocą aplikacji mobilnej My Honda+.
Usługa mobilna, pierwotnie uruchomiona w 2017 roku, została zaktualizowana, aby oferować szerszy zakres funkcjonalności, w tym łatwą nawigację do szczegółowego raportu stanu pojazdu, zdalne sterowanie klimatyzacją oraz monitoring bezpieczeństwa i lokalizacji. Dodatkowe funkcje specyficzne dla pojazdów elektrycznych obejmują kontrolę ładowania baterii oraz monitor zasięgu, a wyniki wyszukiwania stacji ładowania i nawigacji można wysyłać do samochodu z urządzenia mobilnego.