Hyundai opracował model Ioniq na platformie, która ma umożliwić stosowanie napędów hybrydowych i elektrycznych, aby zaspokoić potrzeby szerszej grupy klientów i dostarczyć im pojazd, który pomoże w przejściu z aut spalinowych na elektryczne.
W 2016 roku Hyundai wprowadził do swojej oferty nazwę Ioniq, a samochód był dostępny jako hybryda, hybryda plug-in oraz model całkowicie elektryczny. Trzy lata później, w 2019 roku, producent zaprezentował ulepszoną wersję tego hatchbacka, starając się utrzymać wysoką sprzedaż pojazdu. Pomimo globalnej pandemii, która rozpoczęła się w 2020 roku, koreański producent zdołał dostarczyć ponad 300 000 jednostek przed styczniem 2021 roku. Co więcej, odświeżona wersja oferowała klientom nie tylko zmiany w wyglądzie samochodu, ale również ulepszenia w zakresie napędu.
W 2019 roku Hyundai odświeżył Ioniqa, a cała gama modeli otrzymała zaktualizowany przód, który charakteryzował się nowymi reflektorami dostępnymi z żarówkami LED. Dodatkowo, szeroka kratka chłodnicy została zaprojektowana na nowo, a wersja elektryczna miała srebrny panel, na którym umieszczono logo. Niżej na zderzaku producent zintegrował dolny wlot powietrza, a na bocznych wlotach zamontował dzienne światła LED w formie ostrzy.
Profil samochodu zachował oryginalny kształt hatchbacka z opadającą linią dachu, która kontynuowała się z pochylonym tylnym drzwiami. W przeciwieństwie do innych producentów, którzy wybrali gładkie klamki drzwi, Hyundai zastosował klamki w stylu chwytowym, co obniżyło ogólne koszty produkcji. Wraz z faceliftingiem, Ioniq zyskał także nowe felgi aluminiowe w rozmiarze od 15 do 17 cali. Na koniec, z tyłu producent dodał lampy tylne LED, a tylny zderzak miał czarne wykończenia.
Wnętrze modelu Ioniq 2020 zaskoczyło klientów nowym kokpitem wyposażonym w większy 10,25-calowy ekran dotykowy umieszczony na centralnej konsoli w wolnym zawieszeniu, z funkcjami Apple CarPlay i Android Auto. W zestawie wskaźników firma dodała siedmiocalowy wyświetlacz, który był standardem w wersji elektrycznej i opcją w zależności od poziomu wykończenia pozostałych modeli. Oferowano również system audio Infinity, aby poprawić wrażenia dźwiękowe w pojeździe. Z tyłu, dzielona kanapa mogła pomieścić do trzech osób na krótkich trasach lub dwie na dłuższe podróże. Niemniej jednak przestrzeń na nogi i głowę nie była niczym nadzwyczajnym. Wraz z odświeżoną wersją, Hyundai poprawił również systemy bezpieczeństwa, a wszystkie wersje Ioniqa były wyposażone w ostrzeżenie o kolizji i wykrywanie pieszych. Dodatkowo, dostępny był również radarowy tempomat adaptacyjny.
W zakresie napędu największą zmianą była wersja elektryczna, która została wyposażona w akumulator o pojemności 38,3 kWh, zamiast wcześniej stosowanego 28 kWh. Ulepszenie to pozwoliło na zwiększenie zasięgu do 186 mil (300 km). Od modelu rocznego 2020, Ioniq zyskał także nową bazową wersję zasilaną silnikiem spalinowym o mocy 105 PS (104 hp).
Hyundai Motor wprowadza kompleksowe usprawnienia w zakresie łączności i designu nowego modelu IONIQ, najnowszej wersji swojego rewolucyjnego, ekologicznego auta. Od momentu wprowadzenia na rynek w 2016 roku, IONIQ był pierwszym na świecie autem zaprojektowanym z myślą o trzech typach napędu elektrycznego – hybrydowym, hybrydowym z możliwością ładowania z sieci oraz w pełni elektrycznym. Hyundai IONIQ już teraz wzbogaca swoją ofertę o nowe technologie i odświeżony wygląd. Hyundai nadal prowadzi w dziedzinie przyszłej mobilności, podczas gdy wiele innych producentów wciąż planuje lub dopiero wprowadza swoje pierwsze pojazdy ekologiczne.
Nowy IONIQ oferuje zaawansowane usługi łączności Blue Link®, systemy aktywnego bezpieczeństwa i asystentów jazdy SmartSense™ oraz nowoczesne funkcje infotainment. Ponadto zarówno projekt zewnętrzny, jak i wewnętrzny zyskują aktualizacje, a kierowcy nowego IONIQ Electric mogą cieszyć się o 36% większą pojemnością energetyczną dzięki ulepszonej baterii 38,3 kWh.
„Nasze nowe modele IONIQ opierają się na sukcesie pierwszej generacji dzięki szeregowi ulepszeń zarówno w zakresie funkcji łączności, jak i designu,” mówi Thomas A. Schmid, dyrektor operacyjny Hyundai Motor. „Jeśli chodzi o pojazdy ekologiczne Hyundai, IONIQ wyznacza kierunek, oferując naszym klientom wszystko, czego potrzebują, dzięki technologiom, które poprawiają jakość życia i są łatwe w użyciu.”
Nowy Hyundai IONIQ oferuje innowacyjne rozwiązania mobilności z trzema elektrycznymi układami napędowymi
Z ponad 60 000 sprzedanych samochodów od momentu wprowadzenia w 2016 roku, oryginalny IONIQ ugruntował swoją pozycję jako jeden z głównych filarów w postępowej ofercie mobilności Hyundai. Wraz z przełomowym modelem NEXO napędzanym wodorem, który jest wyposażony w rewolucyjny napęd elektryczny na ogniwa paliwowe, oraz modelem Kona Electric, Hyundai jest producentem z najszerszą gamą elektrycznych układów napędowych. Najnowsza edycja IONIQ to kolejny logiczny krok w aktualizacji tej oferty i uczynieniu czystej mobilności dostępną dla jeszcze większej liczby kierowców.
Jako pierwsze na świecie auto zaprojektowane z trzema wyraźnie różnymi elektrycznymi układami napędowymi, ulepszona nowa edycja Hyundai IONIQ kontynuuje misję oferowania konsumentom wyboru ekologicznego pojazdu, który odpowiada ich potrzebom.
Bateria nowego IONIQ Electric została podniesiona z 28 kWh do 38,3 kWh, co oznacza, że kierowcy mogą pokonać jeszcze większe odległości między ładowaniami. Oferuje ona 36% dodatkowej pojemności energetycznej, co daje łączny zasięg wynoszący ponad 182 mil (wewnętrzny cel zgodny z regulacjami WLTP). Jego silnik elektryczny generuje maksymalną moc 136 PS i 295 Nm momentu obrotowego, a standardowo wyposażony jest w ładowarkę pokładową o mocy 7,2 kW – to ulepszenie w porównaniu do obecnej ładowarki o mocy 6,6 kW – dla ładowania typu 2 AC. Używając stacji szybkiego ładowania o mocy 100 kW, bateria może osiągnąć 80% naładowania już w 54 minuty.
Nowy IONIQ Hybrid i IONIQ Plug-in są wyposażone w znany silnik Kappa 1.6-litra GDI, czterocylindrowy silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem, który generuje maksymalną moc 105 PS i 147 Nm momentu obrotowego. Silnik elektryczny Hyundaia IONIQ Hybrid generuje 43,5 PS (32 kW) z maksymalnym momentem obrotowym 170 Nm, zasilany przez akumulator litowo-jonowy o pojemności 1,56 kWh umieszczony pod tylnymi siedzeniami. Silnik elektryczny wersji plug-in generuje 60,5 PS (44,5 kW) z maksymalnym momentem obrotowym 170 Nm, zasilany przez akumulator litowo-jonowy o pojemności 8,9 kWh. W połączeniu z silnikiem 1.6-litra GDI, IONIQ Hybrid i Plug-in generują moc systemową wynoszącą 103,6 kW (141 PS) i do 265 Nm momentu obrotowego. Silnik elektryczny umożliwia IONIQ Hybrid pracę w trybie czysto elektrycznym przy prędkościach do 75 mph. Kierowcy wybierający IONIQ Plug-in mogą polegać na ponad 32 milach zasięgu jazdy w trybie czysto elektrycznym (cel według WLTP) zasilanym przez akumulator 8,9 kWh.
Nowe poziomy łączności w nowym IONIQ
Nowy Hyundai IONIQ oferuje Hyundai Blue Link, system pojazdu połączonego, który używa wbudowanej telematyki, aby umożliwić kierowcom IONIQ Electric zdalne uruchamianie i zatrzymywanie pojazdu, podczas gdy wszystkie wersje umożliwiają zdalne zamykanie lub otwieranie oraz kontrolowanie klimatyzacji za pomocą aplikacji na smartfony. Technologia ta umożliwia właścicielom wersji plug-in lub elektrycznej zdalne sprawdzanie statusu ich akumulatora, dzięki czemu wiedzą, kiedy muszą naładować pojazd. Dzięki Blue Link ładowanie może być zdalnie kontrolowane i planowane za pośrednictwem aplikacji. (Dostępność usług może się różnić w zależności od rynku)
W nowym IONIQ Hyundai wprowadza również eCall, który automatycznie dzwoni po pomoc w nagłych wypadkach, jeśli poduszki powietrzne zostaną aktywowane lub jeśli naciśnięty zostanie przycisk telefonu znajdujący się nad lusterkiem wstecznym. Odpowiednie informacje (informacje o samochodzie, czas wypadku, kierunek jazdy, informacje o poduszkach powietrznych i czujnikach uderzenia) są przesyłane do lokalnej służby ratunkowej.
Dodatkowo nowy Hyundai IONIQ oferuje usługi LIVE, dostępne, gdy klienci wybierają nawigację satelitarną. Kierowcy otrzymują pięcioletnią darmową subskrypcję tej funkcji, która oferuje aktualne informacje o: pogodzie, ruchu drogowym, ostrzeżeniach o fotoradarach (gdzie prawnie dozwolone), parkowaniu na ulicy i poza nią, informacji o pobliskich dealerach oraz identyfikacji stacji ładowania i wyszukiwaniu POI na żywo.
System Audio Video Navigation, który będzie dostępny w ofercie, wyświetla różnorodne informacje na swoim podzielonym ekranie dotykowym o przekątnej 10,25 cala i oferuje dostępne rozpoznawanie głosowe w chmurze w sześciu językach (z Blue Link). Ulepszony ekran można dostosować, oferując dwie wersje ekranu głównego, a także możliwość edytowania wyświetlanych widgetów i ikon. Oprócz standardowego Android Auto i Apple CarPlay, nawet w podstawowym systemie pokładowym, nowa funkcja Multi-Bluetooth (dostępna tylko w opcji AVN 10,25 cala) pozwala kierowcom nowego IONIQ jednocześnie połączyć dwie telefony, aby słuchać muzyki z każdego telefonu za pośrednictwem strumieniowania Bluetooth.
Ulepszony design wnętrza
Oprócz nowych funkcji wygody, przemyślane wnętrze nowego IONIQ zawiera nowe elementy designu, które wzmacniają jego wyrafinowany image. Oprócz standardowych czarnych tapicerowanych siedzeń, klienci mają do wyboru cztery kolory skórzanej tapicerki: Czarny, Szary w dwóch odcieniach, Czerwony Umber (ekskluzywnie dla hybrydy i plug-in) oraz Electric Shadow (ekskluzywnie dla wersji elektrycznej). Tymczasem ozdoba deski rozdzielczej pojawia się w ciemnym chromowanym wykończeniu.
Pod nowym szerokim ekranem AVN 10,25 cala, panel sterowania ogrzewaniem i klimatyzacją został przeprojektowany i ma nowoczesne, błyszczące wykończenie. Nowe przyciski sterujące dotykowego typu umożliwiają intuicyjną obsługę ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji. Standardowy wyświetlacz konsoli LCD o wysokiej rozdzielczości 7 cali w Hyundai IONIQ Electric (dostępny również w hybrydach i wersjach plug-in na wyższych wersjach wyposażeniowych) został ulepszony o podświetlenie, aby wizualizować różne motywy trybów jazdy. Aby dopełnić ulepszony nowoczesny design wnętrza, niebieskie podświetlenie zastosowano na dolnej desce rozdzielczej po stronie pasażera oraz na konsoli środkowej.
Również zewnętrzna strona zyskuje modernizację designu
Z przodu, hybrydowe i plug-in wersje nowego IONIQ pokazują teraz przeprojektowaną kratkę chłodnicy w siatce. Przód nowego IONIQ Electric również został zaktualizowany o nowy wyróżniający się wzór na zamkniętej kratce. Wszystkie modele charakteryzują się zaktualizowanym projektem przedniego zderzaka z plastikową osłoną w kolorze srebrnym u dołu oraz nową antracytową osłoną tylną, a także osłonami świateł dziennych z przodu, co tworzy bardziej wyrafinowany i dynamiczny wygląd. Światła dzienne LED oraz nowo dostępne LED-owe reflektory i światła tylne zostały całkowicie przeprojektowane, aby IONIQ wyróżniał się w nocy – oferując nie tylko estetyczne ulepszenia, ale także dodatkowe bezpieczeństwo.
Hyundai IONIQ Plug-in i Electric są dostępne z przeprojektowanymi 16-calowymi felgami aluminiowymi, podczas gdy klienci IONIQ Hybrid mogą wybierać pomiędzy nowym wzorem felg 15-calowych lub 17-calowych. Nowy IONIQ jest dostępny w dziewięciu kolorach nadwozia, w tym czterech nowych: Fluidic Metal, Electric Shadow, Liquid Sand i Typhoon Silver, obok Phantom Black, Polar White, Iron Grey, Intense Blue i Fiery Red.
Wiodący pakiet bezpieczeństwa w tym segmencie
Aby zapewnić komfortowe i bezpieczne doświadczenie jazdy, wszystkie nowe modele IONIQ są wyposażone w kompleksowy pakiet technologii Hyundai SmartSense. Ten nowoczesny system asysty kierowcy nieustannie monitoruje otoczenie wokół pojazdu, aby chronić kierowców przed potencjalnymi zagrożeniami na drodze.
Wiodący pakiet bezpieczeństwa nowego Hyundai IONIQ obejmuje ostrzeżenie przed kolizją oraz asystenta unikania z wykrywaniem pieszych z nową zdolnością wykrywania rowerzystów oraz ostrzeżenie o uwadze kierowcy. Asystent utrzymania pasa oraz asystent świateł drogowych są również standardowe. Na niektórych modelach dostępny jest również asystent śledzenia pasa, który utrzymuje samochód na środku pasa, aby kierowcy mogli bezpiecznie poruszać się nawet w gęstym ruchu w godzinach szczytu.
Używając czujnika radarowego do wykrywania odległości od samochodu przed nimi, system Smart Cruise Control z funkcją Stop&Go oraz ostrzeżeniem o odjeździe pojazdu z przodu utrzymuje ustawioną odległość, aby automatycznie zatrzymać się i ponownie ruszyć zgodnie z warunkami ruchu. Dodatkowe opcje obejmują ostrzeżenie o kolizji w martwym polu oraz ostrzeżenie o kolizji przy wyjeździe.
System Eco-Driving Assist: Nowoczesna technologia poprawiająca ekonomikę paliwową
Nowe IONIQ Plug-in i Hybrid są wyposażone w system Eco-Driving Assist (Eco DAS), który pomaga poprawić ekonomikę paliwową. Zintegrowany przewodnik do coasting analizuje informacje drogowe z systemu nawigacji, aby powiadomić kierowcę, kiedy należy się przygotować do spowolnienia (np. zmiana kierunku, skrzyżowania, zjazdy z autostrady). Funkcja ta ma na celu zmniejszenie zużycia paliwa i minimalizację użycia hamulców. Przewodnik coasting może być aktywowany w trybie Eco przy prędkości powyżej 25 mph.
Eco DAS jest dodatkowo wyposażony w system zarządzania energią prognozującym, który zarządza ładowaniem i rozładowywaniem akumulatora w sytuacjach pod górę i w dół, aby maksymalizować wykorzystanie akumulatora. Gdy przewiduje się niedobór naładowania akumulatora podczas jazdy pod górę, IONIQ Plug-in i Hybrid zwiększają pracę silnika spalinowego, aby naładować akumulator. Gdy podczas jazdy w dół osiągnięty zostanie wystarczający poziom naładowania akumulatora, interwencja silnika elektrycznego wzrasta, aby zminimalizować zużycie paliwa, a dodatkowa energia jest jednocześnie odzyskiwana poprzez hamowanie regeneracyjne.
Ulepszone funkcje jazdy
Dzięki znakomitej dynamice i osiągom Hyundai IONIQ, kierowcy nowych wersji Hybrid i Plug-in mogą cieszyć się przyjemnością z jazdy dobrze skonstruowanym elektrycznym samochodem z responsywną zmianą biegów 6-biegowej skrzyni biegów z podwójnym sprzęgłem. Nowi klienci IONIQ korzystają również z niskiego środka ciężkości dzięki niskiemu umiejscowieniu baterii, co zwiększa przyjemność z jazdy.
Hybrydowe i plug-in wersje nowego IONIQ charakteryzują się regulowanym hamowaniem regeneracyjnym w trybie Eco, co pozwala kierowcom na wybór spośród różnych poziomów intensywności za pomocą łopatek przy zmianie biegów. W trybie Sport łopatki działają jako manualne zmiany biegów.