Po 14-letniej przerwie, nazwa Aviator powróciła do oferty Lincoln jako średniej wielkości, luksusowy SUV z trzema rzędami siedzeń, oparty na tej samej platformie co Ford Explorer.
Podczas gdy jego większy brat, Navigator, przyciągał klientów, którzy kupowali SUV-a pełnowymiarowego głównie po to, by być wożonym, średniej wielkości Aviator był luksusowym SUV-em dla kierowcy. Niezależnie od tego, czy służył jako samochód rodzinny, czy firmowy dla menedżerów, Aviator obiecywał z chęcią spełniać wszystkie powierzone mu zadania. Nic więc dziwnego, że sprzedaż Aviatora przewyższyła sprzedaż jego większego odpowiednika. Jego krótsze wymiary sprawiały, że łatwiej było manewrować po mieście, a jednocześnie mógł pomieścić siedem osób na pokładzie.
Lincoln wprowadził nowy język wzornictwa dla swoich pojazdów w 2016 roku, wraz z premierą dziesiątej generacji modelu Continental. Choć ten model nie odniósł wielkiego sukcesu, dostarczył wiele inspiracji projektowych, które zaadaptowano w większych pojazdach, takich jak Aviator. Płaska przednia osłona charakteryzowała się szeroką, metalową kratką, gdzie logo marki zajmowało centralne miejsce. Dynamicznie wyglądające, cofnięte reflektory LED flankowały kratkę, nadając pojazdowi sportowy, młodzieńczy wygląd. Dolna część zderzaka, w zależności od wersji, miała wykończenie w chromie lub satynowym srebrze poniżej przedniego zderzaka.
Kiedy Lincoln stworzył model Aviator 2020, starał się ukryć wszelkie podobieństwa do Explorera. W rezultacie żadne elementy nadwozia nie były wspólne z jego niebiesko-okrągłym odpowiednikiem. Linia okien rozpoczęła się od pochylonej przedniej szyby, po której następował lekko opadający dach i pochylona ku przodowi klapa bagażnika. Drzwi nie miały żadnych wyprofilowanych linii. Chromowana listwa ozdabiała linię okien, a metalowe logo dumnie znajdowało się z przodu lusterek wstecznych na przednich błotnikach. W przeciwieństwie do większego brata, Aviator nie był wyposażony w chowane progi. Klienci mogli zamówić pojazd z zawieszeniem pneumatycznym, które obniżało SUV-a podczas podchodzenia do niego z kluczykiem w kieszeni. Z tyłu, producent umieścił szerokie światła tylne, które sięgały od błotników na klapę bagażnika, wizualnie łącząc je za pomocą czerwonego paska i chromowanej listwy. Pod zderzakiem, w zależności od wersji silnikowej, znajdował się układ czterech rur wydechowych z okrągłymi końcówkami.
Wnętrze oferowało luksusową kabinę z szerokimi, wygodnymi fotelami przednimi z dziesięcioma regulacjami. Oddzielał je płaski środkowy konsol, który mieścił wybór trybu jazdy oraz kilka uchwytów na napoje. Wybierak automatycznej skrzyni biegów znajdował się na centralnym panelu, tuż nad przyciskami klimatyzacji. Powyżej prostokątnych otworów wentylacyjnych Lincoln zamontował dziesięciocalowy ekran dotykowy systemu informacyjno-rozrywkowego z kompatybilnością Apple CarPlay i Android Auto. System audio Revel z 14 głośnikami był standardem, podczas gdy dostępny był także system Revel Ultima 3D Audio System z 28 głośnikami. Klienci mogli zamówić Aviatora z rozkładanym siedzeniem typu ławka w drugim rzędzie lub dwoma indywidualnymi fotelami oddzielonymi konsolą środkową. W przeciwieństwie do większego brata, Navigatora, Aviator miał miejsce dla dwóch osób w najdalszym rzędzie zamiast trzech i, zgodnie z przewidywaniami, mniejszy bagażnik.
Średniej wielkości luksusowy SUV był napędzany silnikiem V6 o pojemności trzech litrów z rodziny EcoBoost. Jednak Lincoln oferował również wersję hybrydową typu plug-in, z tym samym silnikiem pod maską, wspomaganą przez silnik elektryczny. Mimo dodatkowych 900 funtów (450 kg) ciężaru na masywnej konstrukcji, ta wersja oferowała lepszą ekonomikę paliwową i lepszą wydajność. Dziesięciobiegowa automatyczna skrzynia biegów przekazywała moc na tylną oś lub na wszystkie koła w obu wersjach.
Nowy Lincoln Aviator z 2020 roku zadebiutował na wystawie motoryzacyjnej w Los Angeles w 2018 roku z zaawansowanymi technologiami, które pozwalają luksusowemu SUV-owi „uklęknąć” na powitanie, skanować drogę pod kątem nierówności oraz umożliwiają odjazd za pomocą smartfona zamiast kluczyka.
Trzyrzędowy, średniej wielkości SUV podnosi wizję designu Lincolna, oferując przy tym koncepcję Quiet Flight – kluczowy element marki, który wspiera zasady piękna, płynności, człowieczeństwa i starannie zaprojektowanego sanktuarium. Lincoln Aviator będzie dostępny na całym świecie, wchodząc na amerykański rynek luksusowych samochodów średniej wielkości, który jest największym segmentem sprzedażowym, oraz na trzeci pod względem wielkości segment w Chinach.
Równocześnie debiutuje Lincoln Aviator Grand Touring, nazwany ze względu na swoją płynność i bezwysiłkową wydajność. To pierwsza okazja, gdy firma połączyła silnik V6 z podwójnym doładowaniem o pojemności 3.0 litra z zaawansowaną technologią hybrydową, zdolną do zapewnienia płynnej wydajności i błyskawicznego momentu obrotowego.
„Aviator reprezentuje to, co najlepsze w naszym DNA marki i wyznacza kierunek dla przyszłych pojazdów Lincolna,” mówi Joy Falotico, prezydent The Lincoln Motor Company. „Oferuje elegancję, bezwysiłkową wydajność i niezrównany komfort – prawdziwe odzwierciedlenie wizji Lincolna na przyszłość.”
Moc, możliwości i wybór
Lincoln Aviator oferuje możliwości, które wymagają klienci premium w SUV-ie z trzema rzędami siedzeń, z dostępnym napędem na wszystkie koła i wyborem napędu spalinowego lub hybrydowego. Standardowy silnik V6 z podwójnym doładowaniem o pojemności 3.0 litra, połączony z 10-biegową automatyczną skrzynią biegów SelectShift®, ma zapewnić imponujące 400 koni mechanicznych i 400 lb-ft momentu obrotowego dla łatwego przyspieszenia.
Z opcją hybrydową, silnik z podwójnym doładowaniem Aviator Grand Touring oraz zaawansowana technologia hybrydowa mają na celu dostarczenie jeszcze wyższych poziomów wydajności. Przewiduje się, że wyprodukuje 450 koni mechanicznych i ogromne 600 lb-ft momentu obrotowego, a nowy Lincoln Aviator Grand Touring ma zapewnić lepszą wydajność niż wiele hybrydowych SUV-ów średniej wielkości z trzema rzędami.
„To nasza najnowocześniejsza technologia hybrydowa,” mówi John Davis, główny inżynier programu, The Lincoln Motor Company. „W połączeniu z standardowym silnikiem na benzynę z podwójnym doładowaniem oraz zaawansowaną technologią Grand Touring, Aviator ma na celu zdefiniowanie bezwysiłkowej wydajności – wydajności, którą tylko Lincoln może dostarczyć.”
Tryby jazdy Lincolna umożliwiają klientom dalsze dostosowanie doświadczenia jazdy, podczas gdy standardowy 12,3-calowy konfigurowalny LCD wyświetlacz instrumentów potwierdza ich wybory pięknymi, łatwymi do odczytania dynamicznymi grafikami i podpowiedziami. Oprócz pięciu charakterystycznych ustawień Lincolna – Normal, Conserve, Excite, Slippery i Deep Conditions – dwa nowe tryby zostały zaprojektowane specjalnie dla Lincoln Aviator Grand Touring. Te tryby, Pure EV i Preserve EV, pozwalają klientom wybrać, kiedy i jak najlepiej wykorzystać swoją energię elektryczną, podczas gdy ulepszony tryb Excite pomaga maksymalizować wydajność.
Technologia skoncentrowana na kliencie i intuicyjna
Aviator dostarcza bogactwo intuicyjnych technologii zaprojektowanych, aby wspierać kierowcę, poprawiając jednocześnie ogólne wrażenia z podróży. Już na początku system zawieszenia automatycznie opuszcza pojazd, aby „powitać” kierowcę, wprowadzając nowy poziom wyrafinowania do charakterystycznego powitania Lincolna. Wygoda tej funkcji ułatwia również ładowanie bagażu.
Bezwysiłkowość ogólnego doświadczenia utrzymuje się, gdy klienci wchodzą, używając swojego kompatybilnego smartfona jako klucza do dostępu do pojazdu. Technologia Phone As A Key, debiutująca w nowym Lincoln Aviator, jest aktywowana przez aplikację Lincoln Way™. Umożliwia właścicielom blokowanie i odblokowywanie, otwieranie tylnej klapy oraz, co najważniejsze, uruchamianie i prowadzenie pojazdu – wszystko bez tradycyjnego klucza.
Phone As A Key oferuje dodatkowe udogodnienia. Kierowcy mogą przypomnieć sobie indywidualne preferencje dotyczące ustawienia pozycji siedzeń, lusterek i kolumny kierownicy. Ustawienia komfortu i rozrywki mogą być również aktywowane przez tę funkcję. Jeśli właściciele chcą pożyczyć swoje Aviator członkowi rodziny lub przyjacielowi, technologia także to ułatwia, ponieważ do każdego pojazdu dostarczane są do czterech „kluczy” oprócz standardowego klucza smart.
Jeśli akumulator telefonu się rozładował, można wpisać kod dostępu na standardowej zewnętrznej klawiaturze, aby uzyskać dostęp, a następnie można wpisać kod zapasowy na centralnym ekranie dotykowym, aby uruchomić i prowadzić pojazd. Jeśli telefon zostanie zgubiony lub skradziony, Phone As A Key można łatwo usunąć, co daje dodatkowy spokój ducha klientom.
Nową technologią w Lincoln jest również funkcja, która pozwala Aviatorowi „widzieć” większość dziur w jezdni lub nierówności i natychmiast wprowadzać korekty w zawieszeniu, aby zapewnić jak najgładszą jazdę. Adaptacyjne zawieszenie z funkcją Road Preview wykorzystuje zaawansowaną kamerę frontalną do ciągłego skanowania drogi, bezproblemowo dostosowując zawieszenie w razie potrzeby.
Wszystkie pojazdy Lincolna są standardowo wyposażone w zestaw funkcji wspomagających kierowcę znany jako Lincoln Co-Pilot360™. Z nadejściem Lincoln Aviator, najnowocześniejszy zestaw technologii wspomagających kierowcę Lincolna będzie dostępny w nowej aktualizacji noszącej nazwę Lincoln Co-Pilot360™ Plus. Dodaje:
Asystent w korkach pomaga kierować pojazdem za pomocą adaptacyjnego tempomatu z funkcją stop-and-go, centrowania pasa ruchu oraz rozpoznawania znaków drogowych, który skanuje znaki ograniczenia prędkości przy drodze, dostosowując prędkość na podstawie uzyskanych informacji.
Asystent unikania kolizji oferuje wsparcie dla kierowcy, aby pomóc uniknąć zderzenia z wolniejszym lub zatrzymanym pojazdem; zapewnia dodatkowe wsparcie kierownicy, gdy zderzenie nie może być uniknięte tylko poprzez hamowanie.
Asystent hamowania wstecznego może pomóc zatrzymać pojazd podczas cofania, jeśli zintegrowane tylne czujniki i kamera Aviatora wykryją przeszkodę z tyłu.
Aktywny asystent parkowania Plus redukuje stres związany z parkowaniem, przejmując funkcje kierowania, zmiany biegów, hamowania i przyspieszania za pomocą naciśnięcia przycisku, aby z łatwością nawigować wzdłuż parkowania równoległego i prostopadłego.
„Cała ta innowacyjna technologia ma sens,” mówi Falotico. „Razem te funkcje pomagają uczynić doświadczenie jazdy Aviatora jeszcze bardziej bezwysiłkowym i intuicyjnym.”
Inspiracje lotnicze
Niezliczona atrakcja lotu od dawna inspiruje projektowanie samochodów, a nowy Lincoln Aviator przenosi tę inspirację na wyższy poziom.
„Kojarzenia z lotem są wpisane w linie pojazdu,” mówi David Woodhouse, dyrektor ds. designu w The Lincoln Motor Company. „Masz wysokość i obecność grilla z przodu, a następnie karoseria i ogon zwężają się – tworząc wyraźną analogię do aerodynamicznego kształtu.”
Dramatyczne linie Aviatora ilustrują poglądy Woodhouse’a na temat luksusu. „Luksus polega na stworzeniu czegoś, o czym nie wiedziałeś, że jest możliwe,” mówi. „Wymaga to pewnego stopnia tajemnicy, uwodzenia i przyciągania – czynników, które są z pewnością obecne w Aviatorze.”
Irydescentny kolor nadwozia Flight Blue w Lincoln Aviator, zaprezentowany w Los Angeles, uzupełnia jego płynne linie. Charakterystyczny grill Lincolna wykonany jest z błyszczącej czerni i chromowanych akcentów, które przyciągają wzrok, a owiewka przednia dopełnia motyw inspirowany lotnictwem.
Nowy motyw Lincoln Black Label, Flight, harmonijnie łączy kolory Luggage Tan i Ebony, podnosząc atmosferę kabiny. Jasne wykończenia silnika, oszlifowane w małych okręgach, naśladują wykończenie wczesnych paneli instrumentów lotniczych i wzmacniają temat. Miękka skóra siedzeń jest minimalnie przetwarzana, aby zachować swoją naturalną teksturę.
Chalet to kolejna opcja Lincoln Black Label dla Aviatora, przywołująca kontrastujące przyjemności górskich stoków oraz inherentny komfort schroniska après-ski. Z skórą Espresso i Alpine Venetian oraz głębokimi akcentami Silverwood, każdy detal ma na celu pobudzenie zmysłów.
Innym dostępnym motywem Lincoln Black Label jest Destination. Celebrując sztukę podróży, Destination czerpie inspirację z vintage’owego bagażu, nawiązując do czasów, kiedy podróżowanie było pełne ekscytacji i intrygi. Skóra mahoniowa z czerwoną barwą z misternym diamentowym splotem na siedzeniach jest uzupełniona gładkimi wykończeniami z drewna khaya – sprawiając, że podróżowanie, zarówno bliskie, jak i dalekie, to prawdziwa przyjemność.
Lincoln Black Label jest stworzony dla klientów poszukujących ostatecznego luksusowego doświadczenia, oferując premium materiały w starannie dobranych motywach projektantów oraz szereg przywilejów członkowskich. Grill nowego Lincoln Black Label Aviator posiada odwrotne siatki z powtarzającym się wzorem mocnych, błyszczących motywów.
Charakterystyczny grill Lincoln Black Label Aviator Grand Touring wyróżnia się unikalnymi gwiazdami Lincolna osadzonymi w kwadrantach w eleganckim wykończeniu chromowanym, natomiast grill dla Lincoln Aviator Grand Touring również ozdobiony jest osadzonymi gwiazdami.
Komfort i wygoda
Przestronna, przewiewna kabina Aviatora podkreśla poziome linie, minimalizując wizualny nieład, aby dostarczyć kojące sanktuarium. Dostępny system audio Revel™ Ultima™ 3D rekreuje autentyczne doświadczenie koncertowe, immersując pasażerów w bogatym, doskonałym dźwięku wydobywającym się z 28 głośników w całej kabinie.
Ergonomicznie zaawansowana kierownica została zaprojektowana z myślą o maksymalnej wygodzie użytkowania i dostosowaniu; wystarczy subtelny ruch kciuka w pozycji 10, aby uzyskać dostęp do przycisku polecenia głosowego. Kierownica posiada uproszczone, czterokierunkowe przełączniki w strategicznych miejscach do kontrolowania muzyki, telefonu i nawigacji.
Dostępne fotele Perfect Position z Active Motion oferują 30 różnych ustawień, możliwość masażu i dodatkowe wsparcie lędźwiowe dla kierowcy i pasażera z przodu, zapewniając maksymalny komfort, podczas gdy elastyczne fotele w drugim rzędzie można odchylać, regulować przód-tył oraz przesuwać do przodu, aby ułatwić dostęp do trzeciego rzędu. Trzeci rząd zapewnia wystarczająco dużo miejsca dla pasażerów, a także przestrzeń na bagaż, co zapewnia, że nic i nikt nie pozostanie w tyle. Zaawansowane pakowanie baterii pod podłogą w edycji Grand Touring umożliwia korzystanie z wszystkich zalet napędu elektrycznego, nie rezygnując z przestrzeni bagażowej czy miejsca na nogi.
Inne funkcje ułatwiające korzystanie to dostępna bezprzewodowa ładowarka telefonu umieszczona w środkowym podłokietniku przedniego rzędu, a także praktyczny pojemnik na media dostępny dla pasażera z przodu. Dodatkowe gniazda zasilania w całej kabinie oraz standardowy hotspot Wi-Fi utrzymują pasażerów w kontakcie, gdziekolwiek prowadzi ich podróż.