Pierwszy w historii produkcyjny samochód elektryczny Mazdy, MX-30, to ciekawie wyglądający crossover, który stara się połączyć estetykę dawnych sportowych modeli Mazdy z komfortem i funkcjami nowoczesnego, kompaktowego crossovera. Jego zewnętrzny wygląd stanowi nowy krok w języku designu Kodo, po raz pierwszy zastosowany w produkcyjnym EV z logo Mazdy, które próbuje wkroczyć na nieznane tereny dla japońskiego producenta.
Najbardziej kontrowersyjnym elementem projektu są tzw. „drzwi tylnie freestyle”, które są mniejsze niż w zwykłym samochodzie i otwierają się do tyłu. Nawiązując do klapowych drzwi Mazdy RX-8, modelu, który również nie miał słupka B, zapewniają one charakterystyczną otwartość wnętrza za każdym razem, gdy wsiadasz lub wysiadasz z samochodu.
W środku witają nas wnętrza wykonane głównie z materiałów włóknistych. Na przykład, wykończenie drzwi pokryte jest włóknami z recyklingowanych butelek plastikowych, natomiast części wykończenia centralnej konsoli są pokryte materiałem o nazwie Heritage Cork, który pochodzi z kory drzew bez ich wycinania. Po raz pierwszy w produkcyjnym samochodzie Mazdy zamontowano 7-calowy panel dotykowy do sterowania ogrzewaniem, co zapewnia lepszą kontrolę.
W zakresie napędu, Mazda MX-30 dysponuje silnikiem elektrycznym o mocy 143 koni mechanicznych, który przekazuje całą swoją moc wyłącznie na przednie koła. Ponieważ jest postrzegany głównie jako samochód miejski, model wykorzystuje dość małą baterię litowo-jonową o pojemności 35,5 kWh, co pozwala na osiągnięcie zasięgu do 209 kilometrów (130 mil).
Od samego początku zespół odpowiedzialny za rozwój Mazdy MX-30 miał na celu stworzenie samochodu, który stanie się partnerem swojego właściciela. Auto powinno zachęcać do codziennej jazdy, a za każdym razem, gdy klienci wsiądą za kierownicę, ich przywiązanie do niego powinno rosnąć, a oni sami powinni czuć się coraz bardziej sobą. Wszystko w tym modelu, od stylizacji, która budzi poczucie znajomości, po otwartą kabinę, która uwalnia umysł, zostało zaprojektowane bezkompromisowo z myślą o użytkowniku.
Koncepcja Human Modern przesuwa granice wzornictwa Kodo
Wprowadzenie całkowicie nowej Mazdy3 w 2019 roku oznaczało początek nowej fazy dla wzornictwa Kodo. W ramach etosu Car-as-Art, Mazda dąży do dalszego poszerzenia ekspresyjnego zakresu swojego języka designu i podniesienia artystycznej jakości swoich projektów. W przypadku Mazdy MX-30, zachowując piękne, ręcznie wykonane formy Kodo jako bazę, zespół projektowy zbadał również ekspresyjną ścieżkę, bardziej związaną z nowymi wartościami i stylami życia. Proces ten przyniósł efekty w postaci designu MX-30. Koncepcja Human Modern zainspirowała szereg bezprecedensowych podejść. Zewnętrzna strona pojazdu jest bezkompromisowo prosta, aby podkreślić jego piękno jako solidnej masy. Stylizacja tworzy przyjazny wyraz, a projekt kabiny z ramowym dachem i drzwiami typu freestyle ucieleśnia obraz lekkości. Wnętrze ma na celu zapewnienie pasażerom poczucia „otwartości” dzięki unikalnym materiałom i unoszącej się konsoli zaprojektowanej z myślą o minimalizacji wpływu na środowisko. MX-30 ucieleśnia ekspresyjną kierunek w projektowaniu samochodów, który pomaga klientom odkrywać swoją naturalną osobowość poprzez codzienne użytkowanie pojazdu.
Wnętrze kabiny, które skupia umysł i uczucia dzięki doskonałemu rzemiosłu i materiałom przyjaznym dla środowiska
Zespół stworzył wnętrze kabiny, które ma otwarte odczucie, zwracając szczególną uwagę na wybór odpowiednich materiałów i ich prezentację w sposób, który wydobywa z nich to, co najlepsze. Użycie korka Heritage w tacce konsoli ma na celu podkreślenie tekstury i wizualnej ciepłoty materiału. Wykończenie drzwi korzysta z włóknistego materiału, którego tekstura sprawia wrażenie, jakby zawierała powietrze, tworząc poczucie otwartości wewnątrz kabiny. Oba te materiały zaprojektowano tak, aby były niskoodpadowe i zrównoważone. Wykończenie drzwi używa włókien pochodzących z recyklingu butelek plastikowych, a korek pozyskiwany jest z kory drzew bez ich wycinania. Wnętrze Mazdy MX-30 składa się z takich przyjaznych dla środowiska materiałów.
Po raz pierwszy w samochodzie Mazdy zastosowano sterowanie klimatyzacją za pomocą panelu dotykowego, co czyni obsługę bezpieczną i intuicyjną. Ten 7-calowy panel dotykowy wita kierowców wsiadających do samochodu grafiką, która zmienia się wraz z otoczeniem, oferując interaktywne doświadczenie mające na celu zbliżenie ludzi do ich pojazdu. Od materiałów po funkcjonalność, od technologii po design, wszystkie elementy współpracują, aby stworzyć przestrzeń, która zachęca do uważności od momentu otwarcia drzwi, podczas jazdy, aż do momentu opuszczenia pojazdu.
Doświadczenie jazdy pełne radości
Mazda chce, aby ludzie cieszyli się jazdą w każdej sytuacji, a to dotyczy zarówno samochodów elektrycznych, jak i wszelkiego rodzaju aut. Aby zrealizować doświadczenie jazdy, które sprawia, że z niecierpliwością czekasz na codzienny dojazd, Mazda nieustannie stosuje filozofię zorientowaną na człowieka w rozwoju nowych technologii, takich jak Skyactiv-Vehicle Architecture. Teraz, z Mazdą MX-30, firma wprowadza nową technologię napędu elektrycznego, nazwaną e-Skyactiv. Aby zwiększyć spójność reakcji pojazdu na polecenia kierowcy i zrealizować płynne przejścia między siłami G, zastosowano również elektryczne sterowanie wektorem G Plus (e-GVC Plus). Naturalne sprzężenie zwrotne dostosowane do cech ludzkich zapewnia precyzyjna kontrola momentu obrotowego oraz dźwięk, który informuje kierowcę o tym, co robi samochód. Połączone z płynnością jazdy modelu, te czynniki przyczyniają się do doskonałości znanej radości z jazdy Mazdy.
Zaawansowane osiągi bezpieczeństwa dla przyjemności i spokoju umysłu
Dążąc do przyszłego społeczeństwa wolnego od wypadków drogowych, Mazda nieustannie pracuje nad poprawą osiągów bezpieczeństwa w ramach filozofii Mazda Proactive Safety. Mazda MX-30 wzmacnia zaawansowany zestaw technologii bezpieczeństwa i-Activsense, dodając nowe funkcje do systemu Smart Brake Support (SBS), mającego na celu pomoc w zapobieganiu kolizjom na skrzyżowaniach oraz technologie, które pomagają utrzymać kierowców na właściwej drodze na odcinkach z krawężnikami lub wyraźnymi krawędziami, nawet w przypadku braku oznaczeń pasów. A dzięki nadwoziu, które jest jednocześnie mocne i skutecznie pochłania energię, mimo zastosowania drzwi freestyle bez słupka centralnego, osiągi w zakresie bezpieczeństwa kolizyjnego są doskonałe. Inżynierowie Mazdy wprowadzili najnowsze technologie i koncepcje rozwojowe, w tym starannie zaprojektowaną konstrukcję chroniącą wysokowoltową baterię, aby każdy mógł cieszyć się responsywnym działaniem MX-30 z poczuciem bezpieczeństwa.
Samochód, który inspiruje klientów do kreatywnego użytkowania