Rok 2020, a świat znalazł się w całkowitym lockdownie z powodu pandemii. Mimo to, McLaren uznał, że to odpowiedni moment, aby wprowadzić na rynek szalony samochód o nazwie Elva. I rzeczywiście to zrobił.
Inżynierowie McLarena zaczęli pracować nad projektem dużo wcześniej, zanim mały wirus rozsiał swój terror po całym świecie, wysyłając prawie wszystkich do domu i ucząc nas, jak pracować zdalnie. Nazwa samochodu pochodzi od francuskiego „Elle Va” (pol. ona idzie) oraz była również nazwą brytyjskiego producenta samochodów wyścigowych, Elva, który budował pojazdy Bruce’a McLarena w latach 60. XX wieku. Dlatego wersja produkcyjna musiała być wyjątkowa. Początkowo McLaren próbował sprzedać 499 egzemplarzy, ale nie mogąc znaleźć wystarczającej liczby klientów, musiał zmniejszyć swoje ambicje do zaledwie 149 sztuk. Co więcej, dostawy musiały zostać opóźnione do 2021 roku, a McLaren nawet musiał zainstalować szybę czołową w pojeździe, aby poszerzyć swoją bazę klientów. W niektórych krajach i stanach w USA przepisy nie pozwalały na rejestrację pojazdów bez stałej szyby przed kierowcą.
Kształt samochodu był płynny i wyróżniał się stylizacją przypominającą nos rekina, zdobiony bocznymi wlotami w kształcie litery C, które mieściły reflektory LED. W dolnej części zderzaka McLaren zamontował wlot powietrza przypominający usta, z dwoma pionowymi wspornikami wspierającymi dolny splitter, a na klapie silnika znajdował się otwór wydechowy z wewnętrznymi kanałami, które kierowały strumień powietrza pod kątem 130 stopni za pomocą systemu aktywnego zarządzania powietrzem (AAMS) nad kokpitem, który był wykonany z włókna węglowego. Z profilu, muskularny wygląd przednich i tylnych błotników ujawniał powiązania z samochodami z lat 60. Projektanci McLarena czerpali inspirację z tych samych pojazdów, tworząc podwójne „garby” za kokpitem, które ukrywały łuki bezpieczeństwa. Głęboko wykrojone drzwi dihedralne otwierały się do góry, ułatwiając wsiadanie i wysiadanie. Z tyłu Elva wyposażona była w poziome lampy tylne LED oraz dwa okrągłe wydechy, które wystawały przez środek tylnego zderzaka. Poniżej znajdował się skomplikowany dyfuzor, który był funkcjonalny i wzmacniał efekt przyziemienia, przyciągając samochód do drogi, aby zwiększyć przyczepność podczas pokonywania zakrętów z dużą prędkością.
Wnętrze oferowało wysoki poziom luksusu, ale z wyraźnym naciskiem na kierowcę oraz pasażera z boku. W rezultacie osoba za kółkiem mogła skupić się tylko na jeździe, z cyfrowym kokpitem przed sobą i unoszącym się ekranem dotykowym ponad konsolą centralną, nachylonym w stronę kierowcy. Pasażer obok mógł cieszyć się nieograniczonym widokiem na przód, ponieważ nie było słupka A ani szyby. Obydwoje pasażerowie siedzieli w sportowych fotelach z wysokimi bokami, obitych skórą Aniline, które mogły utrzymać ich w miejscu podczas manewrów z dużą prędkością.
McLaren zbudował Elvę na tej samej platformie co model 720S i rywalizował w tej samej lidze co Ferrari Monza oraz Aston Martin V12 Speedster. Jednak w przeciwieństwie do nich, Elva była napędzana przez 4.0-litrowy silnik V8 z podwójnym doładowaniem, który przekazywał 815 PS (804 KM) na tylne koła za pomocą siedmiobiegowej automatycznej skrzyni biegów (z dwiema sprzęgłami). Była to najsilniejsza wersja silnika M840TR wyprodukowanego przez McLarena, a samochód mógł przyspieszyć od 0 do 200 km/h (0-124 mph) w zaledwie 6,7 sekundy.
McLaren Automotive zaprezentowało nowy roadster z serii Ultimate, McLaren Elva. Jako pierwszy roadster z otwartą kabiną w historii marki, Elva wprowadza nowy wymiar do linii pojazdów Ultimate Series. Podobnie jak jego poprzednicy – McLaren P1TM, McLaren Senna i Speedtail – liczba egzemplarzy McLaren Elva będzie ściśle ograniczona: oferowanych jest jedynie 399 sztuk do zamówienia przez klientów.
Nazwa Elva nawiązuje do znanego modelu M1A zaprojektowanego przez Bruce’a McLarena oraz modeli McLaren-Elva M1A [Mk I], M1B [Mk II] i M1C [Mk III] z lat 60. Wyprodukowano je jako „wersje klienta” innowacyjnych i ekscytujących wyścigowych samochodów grupy 7 McLaren, które wcieliły w życie wiele pionierskich zasad projektowania i inżynierii, które są integralne dla dzisiejszych drogowych modeli McLarena.
„McLaren nieustannie przesuwa granice rozwoju supersamochodów i hipersamochodów w dążeniu do zapewnienia wyjątkowych i nieporównywalnych doświadczeń z jazdy dla naszych klientów, a McLaren Elva ucieleśnia tego pionierskiego ducha. McLaren-Elva M1A [Mk1] i jego następcy są w wielu aspektach prawdziwymi spiritualnymi prekursorkami dzisiejszych McLarenów – superlekki, z silnikiem umieszczonym w centralnej części, z najwyższymi poziomami wydajności i doskonałości dynamicznej. To odpowiednie, że nowy roadster serii Ultimate McLaren – unikalnie nowoczesny samochód, który zapewnia ostateczne połączenie między kierowcą, samochodem a żywiołami oraz nowy poziom przyjemności z jazdy na drodze lub torze – uznaje nasze bogate dziedzictwo, używając nazwy Elva.” Mike Flewitt, CEO McLaren Automotive
Nowy McLaren Elva to ekstremalnie szybki samochód z otwartą kabiną; ekstremalny dwuosobowy pojazd z ręcznie wykonanym karbonowym podwoziem i nadwoziem, ale bez dachu, szyby i bocznych okien. W każdym sensorycznym wejściu podniesionym na wyższy poziom, to pojazd, który istnieje, aby zapewnić niezrównaną przyjemność z jazdy zarówno na drodze, jak i torze.
4.0-litrowy, podwójnie doładowany silnik V8 McLaren z tej samej rodziny silników, która napędza McLaren Senna i Senna GTR, łączy się z najniższą masą pojazdu wśród wszystkich drogowych samochodów produkowanych przez McLaren Automotive, co sprawia, że superlekki nowy roadster serii Ultimate oferuje naprawdę oszałamiające osiągi we wszystkich aspektach, z niezwykłymi poziomami przyspieszenia, zwrotności i informacji zwrotnej dla kierowcy.
Wygląd McLaren Elva jest tak uderzający i unikalny, jak doświadczenie jazdy. Niski przód i wyraźne wzniesienia przednich błotników nadają wizualną dramatykę, jednocześnie poprawiając widoczność do przodu. Duże, karbonowe tylne błotniki płyną od przodu drzwi do tylnej części nadwozia, podczas gdy wysokość podwójnych tylnych wsporników minimalizuje się dzięki zastosowaniu systemu ochrony przed przewróceniem, który można rozłożyć.
Kaski można nosić, jeśli jest to preferowane, ale forma i rzeźba górnej kabiny otacza kierowcę i pasażera, zapewniając bezpieczne otoczenie. Wersja z stałą szybą jest również dostępna na większości rynków jako opcja fabryczna.
Pierwszy na świecie system ochrony aerodynamicznej
Prawdziwe połączenie z żywiołami jest integralne dla doświadczenia jazdy McLaren Elva, ale nie powstrzymało to McLarena przed wprowadzeniem innowacyjnego, światowego pierwszeństwa, aktywnego systemu zarządzania powietrzem (AAMS), aby zwiększyć przyjemność z jazdy. System kieruje powietrze przez przód Elva, aby wydostało się z przodu osłony przy dużej prędkości przed pasażerami, a następnie kierowane jest w górę nad kabiną, tworząc względną „bańkę” spokoju. System składa się z dużego centralnego wlotu umiejscowionego nad splitterem, wentylu wylotowego w przednim klapie oraz dyskretnego deflektora z włókna węglowego, który unosi się i opada pionowo; gdy AAMS jest aktywne, deflektor jest rozłożony na krawędzi wylotu maski, wznosząc się 150 mm w wolny strumień, aby stworzyć strefę niskiego ciśnienia przy wentylu.
Powietrze wydostające się z wlotu kierowane jest przez promień 130 stopni, wykorzystując sieć węglowych łopatek montowanych poprzecznie i wzdłużnie w okolicy wylotu maski; dystrybucja przepływu powietrza zarówno przed, jak i wzdłuż boku kabiny dodatkowo wspomaga zarządzanie powietrzem w środowisku kabiny. Przy miejskich prędkościach, gdy poziom przepływu powietrza do kabiny oznacza, że AAMS jest niepotrzebne, system jest nieaktywny. W miarę wzrostu prędkości pojazdu, AAMS automatycznie się aktywuje i pozostaje aktywne, aż prędkość spadnie, w którym momencie deflektor się cofa. System można również wyłączyć przyciskiem przez kierowcę.
Estetyka i technika w harmonii
Filozofia projektowania McLarena nierozerwalnie łączy estetykę z projektowaniem technicznym, zamiast oddzielać te dyscypliny, jak to jest powszechne w przemyśle motoryzacyjnym. AAMS jest przykładem rezultatów tego harmonijnego podejścia, w pełni zintegrowanego z funkcjonalnością aerodynamiczną i chłodzenia McLaren Elva.
Gdy AAMS jest nieaktywne, centralny kanał jest uszczelniony, kierując przepływ powietrza do chłodnic o niskiej temperaturze i zwiększając ich wydajność chłodzenia. Aby zapewnić optymalne warunki pakowania dla AAMS, McLaren Elva ma podwójne chłodnice o niskiej temperaturze (LTRs) umieszczone przed każdym przednim kołem. Nowe rdzenie użyte w tych LTR-ach przyczyniają się do mocy silnika wynoszącej 815 KM, obniżając temperaturę powietrza i chłodząc olej w siedmiobiegowej przekładni bezszwowej.
Oprócz umiejscowienia AAMS, przedni klapą ma głębokie kontury, które prowadzą powietrze do dyskretnego kanału na krawędzi każdego drzwi z włókna węglowego – zauważalnie najlżejsze, jakie kiedykolwiek stworzył McLaren. Ten schłodzony powietrzem przepływ kieruje się następnie do dwóch umieszczonych z tyłu chłodnic wysokotemperaturowych (HTR) zasilających napęd, które znajdują się tuż przed tylnymi kołami. Drugi, niższy kanał, rozpoczynający się wewnątrz architektury przedniego błotnika, również prowadzi powietrze przez boki nadwozia do HTR, które dodatkowo są zasilane przez widoczne główne boczne wloty powietrza. Wloty z tyłu każdego wspornika kierują powietrze do odkrytych filtrów powietrza, które zasilają komorę silnikową z włókna węglowego.
Tylna krawędź nadwozia wyposażona jest w aktywne tylne skrzydło o pełnej szerokości, którego wysokość i kąt są jednocześnie dostosowywane, aby zoptymalizować aerodynamikę. Funkcjonalność hamulca powietrznego poprawia hamowanie z dużych prędkości, a zakres działania zmienia się w zależności od tego, czy AAMS jest aktywne. Tylna dyfuzor współpracuje z aktywnym tylnym skrzydłem. McLaren Elva ma całkowicie płaską podłogę, aż do punktu przy tylnej osi, w którym zaczyna się dyfuzor i wzrasta wysokość, aby przyspieszyć powietrze spod pojazdu. Dyfuzor ma pionowe „płotki”, które prowadzą przepływ powietrza bez zmniejszania drogi ewakuacji powietrza, a te współpracują z bocznymi przedłużeniami tylnego zderzaka, aby poprawić efektywność aerodynamiczną.
Zaprojektowany, aby zapewnić elementarne doświadczenie jazdy
„Naszą misją z McLaren Elva było stworzenie roadstera z otwartą kabiną, dwuosobowego, który dostarcza najbardziej elementarnych doświadczeń z jazdy. Zainspirowane Formułą 1 obłe formy tworzą rzeźbę techniczną, która jest tak uderzająca, jak niezwykła, zewnętrzna część płynnie przechodząca do wnętrza, co jest zachwycającym przykładem nowej i unikalnej zasady projektowej McLarena 'zaciemnione granice’, która pozwoliła nam bezproblemowo wprowadzić zewnętrze do wnętrza, aby jeszcze bardziej zwiększyć zaangażowanie kierowcy, pozostając wiernym naszej filozofii braku kompromisów.” Rob Melville, Dyrektor Projektu, McLaren Automotive
Podkreślając intensywność doświadczenia jazdy poprzez bezpośrednie połączenie z żywiołami, nie ma wyraźnego podziału między zewnętrzną częścią McLaren Elva a wnętrzem. Najwyższe sekcje drzwi z włókna węglowego po prostu zaokrąglają się i płyną w dół do kabiny, lekkie, sztywne i mocne kompozytowe materiały zapewniają idealne właściwości do tworzenia takich kuszących form i kształtów. Uzupełniając tę unikalną cechę projektową, wsporniki za kierowcą i pasażerem również płyną do kabiny za siedzeniami. Zachowując narażenie kierowcy i pasażera na żywioły, rzeźba otaczającego górnego środowiska kabiny zwiększa poczucie bezpieczeństwa i ochrony w zamkniętej przestrzeni.
Włókno węglowe dodatkowo opada między wspornikami i biegnie między siedzeniami kierowcy i pasażera, aby wesprzeć środkowy podłokietnik oraz umieścić przycisk uruchamiania silnika i kontrolki funkcji Drive, Neutral i Reverse. Siedzenia same w sobie mają unikalny design, z nową, lekką skorupą z włókna węglowego, która nie tylko wspiera głowę, ramiona i plecy pasażerów, ale także idealnie współpracuje z górnym kształtem kabiny. Dolna część każdego siedzenia jest nieco krótsza niż konwencjonalne siedzenie McLarena, co pozwala wystarczająco dużo miejsca w podnóżkach, aby kierowca lub pasażer mogli stanąć, jeśli chcą, aby wejść lub wyjść z pojazdu. Siedzenia dostępne są w różnych kolorach i materiałach górnych i dolnych, tworząc kontrast między odsłoniętą górną częścią a zamkniętą dolną częścią. Klienci mogą również wybrać sześciopunktowe pasy wyścigowe, jeśli zdecydują się używać McLaren Elva na torze.
Przed kierowcą i pasażerem widok do przodu jest bezprecedensowy, z deską rozdzielczą płynnie przechodzącą w dół do kabiny i wokół w kierunku opadających drzwi. Kształty są organiczne i naturalne – niemal jak kamienie – z jedynym przerywaniem ich gładkich form zestawem wskaźników, który wyróżnia się, poruszając się z kierownicą, aby zoptymalizować widoczność danych pojazdu dla kierowcy.
W pierwszym w McLarenie, kontrolki funkcji Active Dynamics są zintegrowane z zestawem wskaźników; umiejscowione po obu stronach nadwozia, przełączniki trybu dynamicznego znajdują się blisko łopatek zmiany biegów, a ich obsługa nie wymaga od kierowcy odrywania rąk od kierownicy. Dodatkowe funkcjonalności są dostępne za pośrednictwem centralnie umieszczonego 8-calowego monitora dotykowego o wysokiej rozdzielczości; centrum wszystkich funkcji pojazdu, ten nowy interfejs charakteryzuje się szklanym wyświetlaczem bez krawędzi i bocznym pokrętłem sterującym. Ten centralny ekran multimedialny został opracowany, aby umożliwić kierowcy jednoczesne uruchamianie wielu aplikacji, podobnie jak w smartfonie, przełączając między nimi na pionowym karuzelu. System pokazuje szereg aplikacji na ekranie, w tym nawigację satelitarną, telemetryczny system torowy McLaren, kamerę wsteczną oraz klimatyzację. Ekran zamontowany jest na lekkim ramieniu z włókna węglowego i pochylony w kierunku kierowcy.
Przestrzeń na bagaż znajduje się pod tylną pokrywą. Wykonana z włókna węglowego, zakrzywiona jednolita panel jest obsługiwana ręcznie i zabezpieczona systemem soft-close. Elegancka i lekka, dodatkowo redukuje wagę w jednym z najwyższych punktów McLaren Elva. Komora pod pokrywą ma miejsce na kaski i mieści również panele w kształcie luków, które ukazują dwa widoczne filtry powietrza – doskonały przykład zasady projektowej McLarena do ujawniania funkcjonalnej inżynierii.
Portfel unikalnych materiałów wewnętrznych będzie dostępny dla nowego McLaren Elva, pozwalając klientom na personalizację swojego pojazdu zgodnie z zamierzonym użytkowaniem. Skóry wnętrza w różnych wykończeniach i poziomach ochrony – w tym wzmocniona pełna skóra anilinowa z drugą warstwą ochronną – zostały opracowane w celu spełnienia wymagań samochodu z otwartą kabiną. Ponadto, nowy techniczny materiał wewnętrzny, Ultrafabric, to kolejna innowacja w tym samochodzie. Ten oddychający materiał syntetyczny oferuje zupełnie inną propozycję niż skóra; składający się z czterech warstw, zewnętrzne dwie powierzchnie zapewniają trwałość i odporność na wilgoć, a wewnętrzne warstwy dodają wzmocnioną bazę z włókna rayonowego i amortyzację, Ultrafabric pomaga „trzymać” pasażera w siedzeniu.
McLaren Elva nie ma standardowo systemu audio (zgodnie z determinacją minimalizacji wagi pojazdu), ale klienci mogą zamówić unikalny system bez dodatkowych kosztów. Dodatkowe opcje bez dodatkowych kosztów obejmują 5-ramienne koła odlewane Super-Lightweight zamiast 10-ramiennych Ultra-lightweight, opon skoncentrowanych na torze Pirelli P Zero™ Corsa zamiast opon Pirelli P Zero™ oraz system podnoszenia pojazdu.
Dodatkowe możliwości personalizacji dostępne przez McLaren Special Operations (MSO), dostosowaną dywizję McLarena, obejmują wybór kolorów wnętrza dla Ultrafabric i skór; praktycznie nieograniczone kolory lakierów zewnętrznych oraz prawie wszystko między delikatnym paskiem na kołach a pełnym wykończeniem „kontur” lub „prędkość”, mieszającym wiele kolorów wzdłuż pojazdu. Każdy wybór jest ręcznie malowany przez wysoko wykwalifikowanych rzemieślników MSO.
Alternatywnie, klienci mogą wybrać korpus z włókna węglowego o lustrzanym wykończeniu, który ujawnia nie tylko panele nadwozia z włókna węglowego, ale także doskonale wyrównaną tkankę materiału kompozytowego. To można dodatkowo wzbogacić o szereg odcieni kolorów. McLaren Special Operations może również opracować unikalny odcień dla węgla zewnętrznego lub wewnętrznego.
McLaren Elva można także spersonalizować, dodając oznaczenia ze złota białego 18 karatowego lub platyny z wkładkami TPT. Innowacja w branży motoryzacyjnej, kiedy wprowadzono ją w McLaren Speedtail, technologia cienkowarstwowa z włókna węglowego (czyli TPT) jest formowana z wielu ultra-cienkich warstw węgla o grubości zaledwie 30 mikronów. Umieszczona pod kątem 45 stopni, po delikatnym frezowaniu ujawniają warstwową, migoczącą powierzchnię przypominającą płynącą wodę. Dodatkowo, MSO oferuje osłonę cieplną silnika ze złota 24-karatowego.
Nowy samochód z serii Ultimate kosztuje od 1,425,000 funtów wraz z VAT w Wielkiej Brytanii, a ostateczna specyfikacja zależy od wyboru klienta, z nieskończonymi możliwościami personalizacji przez McLaren Special Operations (MSO), aby zapewnić, że każdy Elva jest unikalny.
Ostateczne, immersyjne osiągi
„McLaren Elva to prawdziwy roadster z serii Ultimate; istnieje wyłącznie dla przyjemności z jazdy, aby dostarczyć ekscytujące i angażujące doświadczenie wynikające z ostatecznego połączenia między samochodem, kierowcą a żywiołami. Najlżejszy samochód drogowy, który kiedykolwiek zbudowaliśmy w McLaren Automotive, Elva jest niezwykle zwrotna i ekstremalnie szybka, jej silnik V8 o mocy 815 KM i podwójnym doładowaniu zapewnia oszałamiające osiągi, które zwiększają każdy zmysł.” Andy Palmer, Dyrektor Linii Pojazdów – Seria Ultimate, McLaren Automotive
Rdzeń McLaren Elva – jak w każdym drogowym lub wyścigowym pojeździe McLaren od 1981 roku – to monokok z włókna węglowego. Ta nowoczesna „tuba” jest niezwykle mocna i sztywna, a jej wrodzone właściwości sprawiają, że roadster bez dachu nie wymaga dodatkowego wzmocnienia jak w przypadku pojazdu wykonanego z aluminium czy stali. W przeciwieństwie do tego, mimo swojej sztywności, włókno węglowe jest również niezwykle lekkie, co pomaga zredukować całkowitą masę pojazdu.
Z tego powodu włókno węglowe zostało szeroko zastosowane w McLaren Elva. Całe nadwozie jest z włókna węglowego, a McLaren przesunął granice tego materiału, aby stworzyć nie tylko niesamowite, rzeźbione formy, ale także zredukować wagę. Na przykład przednia klapa ma zaledwie 1,2 mm grubości i spełnia wszystkie cele strukturalne McLarena – mimo to tworzy zdumiewającą jednoczęściową powierzchnię oplatającą przód pojazdu i zapewniającą czysty, nieprzerwany widok bez żadnych połączeń panelowych. Być może jeszcze bardziej imponujące są panele boczne nadwozia, które mają ponad trzy metry długości i rozciągają się od przednich kół, mijając wloty powietrza, wokół tylnej pokrywy i aż do aktywnego tylnego skrzydła.
Każde drzwi wykonane są w całości z włókna węglowego i mają konstrukcję z jednym zawiasem, montującym się w pojeździe tuż za przednią klapą. Drzwi działają w funkcji dihedral, co jest znakiem towarowym McLarena. Podłoga w McLaren Elva jest odsłonięta z włókna węglowego, ponownie podkreślając oszczędności wagowe. Praktyczność zwiększa użycie materiału antypoślizgowego w wybranych punktach lub indywidualnie zaprojektowanych dywaników, jeśli to preferowane.
Włókno węglowe tworzy również rdzeń układu hamulcowego, który jest najbardziej zaawansowanym, jaki kiedykolwiek zamontowano w drogowym samochodzie McLarena. Każda tarcza hamulcowa z węglowo-ceramicznego spieku ma średnicę 390 mm i zajmuje znacznie więcej czasu na produkcję niż konwencjonalna tarcza z węgla ceramicznego, ale wydobyty materiał jest znacznie mocniejszy i ma lepszą przewodność cieplną. To pozwala na zmniejszenie rozmiarów tarcz hamulcowych z przodu, co korzystnie wpływa na masę niesprężystą, zachowując jednocześnie wydajność. Wymagania chłodzenia są mniejsze, co redukuje potrzebną wentylację hamulców, co dodatkowo zmniejsza wagę i poprawia efektywność aerodynamiczną. System hamulcowy po raz pierwszy wprowadzono w McLaren Senna, ale dla Elva został ulepszony o dodatkowe tłoki zacisków tytanowych, co zaoszczędza łącznie 1 kg na pojeździe.
Tego rodzaju osiągi hamulcowe są niezbędne z powodu wydajności silnika 815 KM, 800 Nm, 4.0-litrowego, podwójnie doładowanego V8, który napędza Elva. Z tej samej rodziny silników, która napędza McLaren Senna i Senna GTR, ma wał korbowy o płaskiej płaszczyźnie, smarowanie w suchym sumpie oraz lekkie wałki rozrządu, pręty i tłoki, które zmniejszają masę w napędzie. Moc kierowana jest na tylne koła przez siedmiobiegową bezszwową skrzynię biegów, a przy współpracy z funkcją kontroli startu osiągi są oszałamiające: 100 km/h z miejsca (0-62 mph) osiągane jest w mniej niż trzy sekundy, podczas gdy McLaren Elva jest szybszy niż McLaren Senna do 200 km/h (0-124 mph) w zaledwie 6,7 sekundy.
Zwiększona moc jest osiągana dzięki zoptymalizowanemu układowi wydechowemu, który zmniejsza ciśnienie wsteczne oraz poprawia wydajność LTR, obniżając temperatury powietrza doładowującego. Sam układ wydechowy jest skomplikowanym i lekkim systemem tytanowym i Inconelu, z dwiema dolnymi wylotami flankującymi podwójny wylot umieszczony na górze. Po raz pierwszy w drogowym pojeździe McLarena, tytanowy końcowy element układu wydechowego jest wytwarzany za pomocą technologii druku 3D, aby uzyskać unikalny kształt. Dźwięk wydechu Elva jest czysty, wyraźny i bezbłędnie potężny, co pasuje do klasy Ultimate Series McLaren.
Moc McLaren Elva dopełnia konfiguracja podwozia, która maksymalizuje zwrotność oraz zaangażowanie kierowcy, co zwiększa niezwykle immersyjne i pasjonujące doświadczenie jazdy. Elektryczno-hydrauliczne wspomaganie kierownicy zapewnia najczystsze informacje zwrotne, co jest typowe dla samochodu, którego otwarta kabina ustawia kierowcę tak blisko żywiołów. Nowoczesne, w pełni aktywne zawieszenie McLaren z połączoną hydrauliką oferuje oszałamiający zakres możliwości na wszystkich nawierzchniach dróg, z unikalnymi ustawieniami oprogramowania oraz indywidualnie zaprojektowanymi sprężynami i tłokami dostosowanymi do niezwykle niskiej masy całkowitej pojazdu.
Korzystając z Adaptive Dynamics Controls, tryby Comfort, Sport i Track dla układu kierowniczego i napędu zmieniają charakterystykę jazdy, aby dopasować się do nastroju kierowcy lub otoczenia. Ci, którzy chcą w pełni wykorzystać możliwości Elva, mogą dostosować poziom dostępnego poślizgu kół i nadsterowności za pomocą trzech trybów elektronicznej kontroli stabilności (ESC) lub wykorzystać zmienną kontrolę poślizgu (VDC). Unikalny dla McLarena, VDC odblokowuje nowe poziomy wolności i ekscytacji w jeździe. Opony Pirelli P Zero™ Corsa skoncentrowane na torze są dostępne jako opcja bez kosztów.
McLaren M1A: ultralekki sukces zaprojektowany i zbudowany przez Bruce’a McLarena
Zaprojektowany przez Bruce’a McLarena, McLaren M1A był ultralekki, ważył zaledwie 551 kg (1,215 lbs) z lekkim, ale bardzo sztywnym i mocnym podwoziem – w tym przypadku ramą stalową typu rurowego. Wykonany z rur o okrągłych i kwadratowych przekrojach, podwozie zostało wzmocnione arkuszami stopu magnezu, sklejonymi i nitowanymi w miejscu jako obciążona podłoga.
Silnik Oldsmobile V8 o pojemności 4,5 litra o mocy 340 KM był umieszczony w centralnej części. Zawieszenie było nowatorskie jak na połowę lat 60.: w pełni niezależne, z nierównymi wahaczami, stabilizatorem poprzecznym oraz regulowanymi sprężynami śrubowymi i amortyzatorami z przodu oraz odwróconymi dolnymi wahaczami z podobnymi sprężynami z tyłu.
Formowane z żywicy nadwozie – również lekkie – miało bardzo charakterystyczny wygląd, a M1A oraz McLaren-Elva M1A [Mk I] miały spiczasty przód i brak jakiegoś fragmentu z tyłu. Styl późniejszych modeli McLaren-Elva M1B [Mk II] i M1C [Mk III] był bardziej muskularny, ale od samego początku kanały chłodzące i boczne zbiorniki paliwa zintegrowane w designie kładły fundamenty zasad 'forma podąża za funkcją’ oraz 'wszystko z jakiegoś powodu’, do których McLaren wciąż rygorystycznie przestrzega.
Gdy M1A ścigał się we wrześniu 1964 roku na Canadian Sports Car Grand Prix – poprzedniku słynnego Canadian-American (Can-Am) Challenge Cup, który kierowcy McLarena wygrali przez pięć kolejnych lat od 1967 do 1971 – zajął trzecie miejsce w generalnej klasyfikacji, ale był najszybszym samochodem na torze, równając rekord okrążenia cztery razy i łamiąc go siedem razy.
Popyt na samochody klientowskie po tak imponującym pokazie był natychmiastowy, ale z zaledwie siedmioma pracownikami w McLaren – wszyscy zaangażowani w budowę samochodów wyścigowych – jedynym rozwiązaniem było zlecenie produkcji. Frank Nichols z Elva Cars Ltd, małego, specjalistycznego producenta sportowych samochodów z siedzibą w Sussex, UK, zaproponował, że zbuduje repliki M1A, a w listopadzie 1964 roku McLaren i macierzysta firma Elva uzgodniły warunki dalszej współpracy.
McLaren-Elva M1A [Mk I] rozwinęło się w McLaren-Elva M1B [Mk II], a następnie w McLaren-Elva M1C [Mark III], pojazdy rywalizowały w rękach prywatnych, a równocześnie status marki McLaren rósł, gdy zbliżał się do tego, by stać się znaczącą siłą w najwyższej klasie sportów motorowych.
McLaren-Elva M1B [Mk II] przyciągnęło uwagę amerykańskiego magazynu motoryzacyjnego Road & Track, który w lipcu 1966 roku ogłosił, że to „najszybszy samochód, jaki kiedykolwiek przetestowaliśmy (i) przykład najnowszego myślenia o samochodach sportowych/wyścigowych”. Ostatnia iteracja serii, McLaren-Elva M1C [Mk III], została wprowadzona w 1967 roku, w czasach, gdy zespół wyścigowy McLarena przeszedł w nową erę z modelem M6A.
„Cieszymy się, że zyskaliśmy prawa do nazwy Elva dla niezwykłego nowego roadstera, który dodaje nowy wymiar do serii Ultimate McLarena, jednocześnie śledząc jego linię pochodzenia do sportowych samochodów, które położyły fundamenty sukcesu McLarena. McLaren-Elva M1A [Mk I] i jego bezpośredni następcy nie tylko ustanowiły standardy na torze, ale także zdefiniowały pionierskie zasady projektowania i inżynierii, które pozostają w sercu naszej marki; co lepiej uczcić to, niż przyniesienie nazwy Elva na współczesny poziom.” Mike Flewitt, CEO McLaren Automotive