McLaren GT z 2019 roku powstał, aby zdobyć rynek zdominowany przez samochody GT z silnikiem z przodu. McLaren GT ma silnik umieszczony z tyłu oraz napęd na tylne koła, a jego wyposażenie obejmuje 7-biegową skrzynię biegów z podwójnym sprzęgłem. O długości prawie 4,7 metra, McLaren GT jest dłuższy niż jakikolwiek inny pojazd produkowany przez brytyjskiego producenta samochodów. Samochód stoi na 20-calowych lekkich felgach z przodu, które są połączone z 21-calowymi felgami z tyłu.
Wnętrze McLarena GT miało problemy z zapewnieniem maksymalnego komfortu i luksusu. Fotele kubełkowe pokryte były standardowo skórą Nappa, z możliwością wyboru wykończenia z luksusowej skóry softgrain lub Alcantary, w zależności od specyfikacji pojazdu. Przed kierowcą znalazł się 12,3-calowy wyświetlacz TFT pełniący rolę zegarów. Informacje były wybierane przez kierowcę, co oferowało prawie pełną personalizację, ale centralny obrotomierz z cyfrowym prędkościomierzem był zawsze wyświetlany.
Zazwyczaj samochody GT nie mają zbyt dużo miejsca bagażowego. McLaren GT miał dwa bagażniki: większy z tyłu, na silniku, oraz dodatkowy „frunk” z przodu. Łączna pojemność wynosiła 570 litrów, co jest więcej niż w większości bagażników sedanów. Silnik V8 o pojemności 4,0 litra z podwójną turbosprężarką rozwijał moc 620 koni mechanicznych, co było więcej niż wystarczająco, aby przekształcić GT w supersamochód, zwłaszcza że jego całkowita waga wynosiła tylko 1530 kg.
Dziś McLaren Automotive przedstawia swoją unikalną interpretację nowoczesnego Grand Tourera: nowego McLarena GT. Smukły, elegancki i muskularny, superszybki GT wyzywa konwencje kategorii Grand Tourer, łącząc piękny design z innowacyjnymi materiałami wysokiej jakości, prawdziwą super samochodową wydajność oraz dynamikę jazdy i zaangażowanie charakterystyczne dla McLarena.
„Nowy McLaren GT łączy konkurencyjny poziom wydajności z zdolnością do pokonywania kontynentów, owinięty w piękne nadwozie, pozostając wiernym filozofii McLarena projektowania superszybkich samochodów z wyraźną przewagą wagową nad rywalami. Zaprojektowany z myślą o długich trasach, zapewnia komfort i przestrzeń oczekiwane od Grand Tourera, ale z poziomem zwinności, jakiego nigdy wcześniej nie doświadczono w tym segmencie. Krótko mówiąc, to samochód, który redefiniuje pojęcie Grand Tourera w sposób, który tylko McLaren mógłby osiągnąć.”
Mike Flewitt, Dyrektor Naczelny, McLaren Automotive
Nowy McLaren GT, umiejscowiony obok ustabilizowanych rodzin Sports, Super i Ultimate Series, to nowy McLaren dla nowej publiczności, oferujący alternatywę dla istniejących produktów w rozwijającym się segmencie rynku. Przemyślając ducha tradycyjnego Grand Touringu – jazdy na długich dystansach w komfortowych warunkach, przy wyższych prędkościach i z miejscem na bagaż – McLaren zdefiniował na nowo doświadczenie posiadania nowoczesnego GT, oferując samochód, który jest lżejszy, szybszy i bardziej angażujący niż istniejące produkty w tym segmencie, z większą przestrzenią, komfortem i użytecznością.
Jak wszystkie McLareny, nowy GT ma strukturę z włókna węglowego, która charakteryzuje się wyjątkową wytrzymałością i sztywnością, jednocześnie umożliwiając niespotykaną dynamikę jazdy oraz najniższą wagę w klasie. Ważący 1530 kg (DIN) McLaren GT jest o ponad 130 kg lżejszy od swojego najbliższego konkurenta i dosłownie setki kilogramów lżejszy od innych samochodów w segmencie. Z mocą 620 KM z 4.0-litrowego, podwójnie doładowanego silnika V8, stosunek mocy do wagi nowego, superszybkiego McLarena GT wynosi imponujące 405 KM na tonę.
Wykonana na zamówienie monokok MonoCell II-T – T oznacza 'Touring’ – wbudowuje górną strukturę z włókna węglowego, która dodaje minimalną wagę, a jednocześnie pozwala na stworzenie przestrzeni bagażowej o pojemności 420 litrów, umieszczonej pod pełnowymiarową, szklana klapą z zawiasami z przodu. Klapa ma standardową funkcję miękkiego zamykania i może być wyposażona w elektryczny napęd.
Niska wysokość silnika oraz umiejscowienie układu wydechowego pozwoliły zoptymalizować objętość, kształt i użyteczność bagażnika. Z łatwością mieści jedną torbę golfową lub parę nart o długości 185 cm z butami oraz bagaż, a dodatkowe 150 litrów przestrzeni z przodu oznacza, że nowy McLaren GT może pomieścić łącznie 570 litrów.
Wytrzymałość struktury z włókna węglowego pozwoliła na wbudowanie przeszklonych słupków C oraz tylnych okien, co poprawia widoczność do tyłu i wprowadza jeszcze więcej światła do przestronnej i uporządkowanej kabiny. Drzwi dihedralowe otwierają się do góry, odsłaniając szerokie wejście i niski próg.
Wnętrze to przestrzeń stworzona z myślą o komforcie podczas długich podróży, ale z wszystkimi niezbędnymi elementami do skupionego, wysokowydajnego prowadzenia; pozycja siedzenia, rozmieszczenie elementów sterujących i widoczność z przodu są tu równie ważne, jak w każdym McLarenie. Smukłe, elektrycznie regulowane i podgrzewane fotele, które są unikalne dla McLarena GT, zostały zaprojektowane z myślą o wymaganiach Grand Touringu, optymalizując komfort na długich dystansach, posiadając idealną ilość wyściółki oraz wsparcia dla ramion i pleców w połączeniu z doskonałą kontrolą boczną.
Technologia i nowoczesne rzemiosło mają w nowym McLarenie GT równorzędne znaczenie, gdzie najwyższej jakości materiały są uzupełnione takimi funkcjami jak najbardziej zaawansowany system infotainment McLarena do tej pory; ukryte oświetlenie ambientowe oraz możliwość zastosowania elektrochromowego panelu szklanego zamiast standardowego dachu z kompozytu włókna węglowego w kolorze czarnym, przyciemniającego lub rozjaśniającego się jednym dotykiem przycisku. Maszynowo obrabiane i żłobkowane przełączniki i elementy sterujące – w tym łopatki zmiany biegów zamontowane na kole kierownicy – kontrastują z błyszczącymi czarnymi obudowami dla ekranu infotainment, przycisków okien, konsoli wyboru biegów i osłon nawiewów. Dostępny jest również 12-głośnikowy, premium audio system Bowers & Wilkins z subwooferami z włókna węglowego i jednostkami mid-range wykonanymi z Kevlaru.
Standardowe wykończenie z nubuku można ulepszyć do luksusowej skóry softgrain lub Alcantary®, w zależności od wybranej specyfikacji pojazdu. Kaszmir stanie się dostępny jako dodatkowy wybór pod koniec 2019 roku – to pierwszy raz, gdy ten ekskluzywny materiał został użyty w samochodzie produkcyjnym. Wykończenie SuperFabric® w tylnej przestrzeni bagażowej to kolejna opcja, innowacyjna tkana tkanina impregnowana warstwą małych płyt osłonowych, co zwiększa odporność na plamy, zadrapania oraz zarysowania, a także jest oddychająca, łatwa w czyszczeniu i szybko schnie.
System infotainment, zaprojektowany dla nowego McLarena GT, to najnowocześniejszy system w ofercie firmy. Jest jednym z najszybciej działających w każdym samochodzie i zawiera mapy nawigacyjne HERE® oraz informacje o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym. Interfejs kierowcy działa podobnie do smartfona, a 7-calowy centralny ekran dotykowy służy do wyboru funkcji pojazdu, takich jak nawigacja satelitarna, telefonia Bluetooth, strumieniowanie mediów i aktywacja głosowa. DAB radio cyfrowe (lub radio satelitarne Sirius w Ameryce Północnej) jest standardem. Kontrola klimatu i wentylacji również została włączona do ekranu dotykowego, co zapewnia łatwość użytkowania i redukuje ogólną liczbę przełączników i elementów sterujących. Dwustrefowa klimatyzacja oraz klimatyzacja są standardem, umożliwiając w pełni automatyczne i niezależne ustawienia dla kierowcy i pasażera.
Przed kierowcą znajduje się 12,3-calowy ekran TFT, dostarczający kluczowych informacji o pojeździe. Grafika instrumentów przypomina te, które można zobaczyć w samolotach, a wpływy aeronautyczne dostarczają przejrzystych, ostrych wyświetlaczy, które są łatwe do odczytania. Oprócz prędkości pojazdu, wyboru biegu i obrotów silnika, zestaw wskaźników może również wyświetlać nawigację skręt po skręcie, połączenia telefoniczne, wybraną muzykę oraz temperatury i ciśnienia opon. Gdy wybrano kamerę parkowania, obraz za pojazdem jest wyświetlany przy wrzucaniu biegu wstecznego, co utrzymuje wzrok kierowcy na możliwie najwyższym poziomie.
Jak przystało na Grand Tourera, refinacja ambientu była priorytetem nowego McLarena GT od samego początku. Unikalne mocowania silnika, które mają połowę sztywności tych w torowym McLarenie 600LT, pomagają zminimalizować hałas przenoszony przez strukturę, a niskoczęstotliwościowe dźwięki emitowane z włókna węglowego są redukowane, a nie wzmacniane w kabinie, w przeciwieństwie do McLarena Senna; w trybie Comfort nowy McLaren GT jest najmniej hałaśliwym McLarenem w historii.
Tworzenie nowego typu McLarena – a w zasadzie pierwszego prawdziwego Grand Tourera tej marki – sprawiło, że zespół projektowy McLarena czerpał inspirację z wizualnej historii samochodów Grand Touring, pozostając jednocześnie wiernym filozofii, która leży u podstaw wszystkich projektów McLarena. Długie, eleganckie linie zewnętrzne, powszechnie uznawane za cechy designu Grand Tourera, są wykonane w nowym McLarenie GT zgodnie z zasadami aerodynamicznymi, które definiują każdy model McLarena. Muskulatura tylnych błotników – kolejna cecha charakterystyczna w historii Grand Touringu – jest przykładem tego, jak forma każdego McLarena jest wierna swojej funkcji, integrując tutaj wloty powietrza dla wysokotemperaturowych chłodnic silnika.
Nowy McLaren GT o długości prawie 4,7 m jest dłuższy niż jakikolwiek inny model z serii Sports lub Super McLarena. Przednie i tylne zwisy są dłuższe, niż to tradycyjnie bywa w McLarenach, ale kąt podejścia wynoszący 10 stopni (13 stopni z włączonym podnoszeniem pojazdu) oznacza, że nowy McLaren GT dobrze radzi sobie z najagresywniejszymi środkami uspokajającymi ruch. W połączeniu z prześwitem pod podwoziem wynoszącym 110 mm (130 mm z aktywowanym podnoszeniem) zapewnia to samochodowi doskonałą użyteczność w każdej sytuacji miejskiej; jest nie tylko konkurencyjny w porównaniu z wszystkimi rywalami, ale w trybie „lift” dorównuje konwencjonalnym sedanom.
„Nowy McLaren GT łączy filozofie projektowe McLarena z klasycznymi wizualnymi elementami Grand Tourera. Odważne, eleganckie objętości płynnie przechodzą od nosa do ogona, obejmując pięknie wykonane wnętrze. Wyrafinowane, rzeźbione nadwozie wyraża zarówno moc samochodu, jak i jego zdolność do zapewnienia komfortu pasażerów podczas jazdy na długich dystansach. Kształt kropli wody kabiny, który rozciąga się, by objąć tylną przestrzeń bagażową, podąża za zasadami aerodynamicznymi inherentnymi dla wszystkich McLarenów, podczas gdy muskularne tylne błotniki, które stanowią boczne wloty dla wysokotemperaturowych chłodnic, pokazują, jak łączymy piękno z funkcjonalnością, by stworzyć oszałamiające, autentyczne projekty. Nowy McLaren GT zdecydowanie wyróżnia się zarówno jako nowy typ McLarena, jak i nowoczesna interpretacja Grand Tourera dla nowej ery.”
Rob Melville, Dyrektor Projektu, McLaren Automotive
Szerokość i postura nowego McLarena GT są podkreślone z przodu charakterystyczną „linią młotka”, która biegnie poziomo przez nos, prowadząc wzrok na boki pojazdu. Z tyłu zintegrowane stałe skrzydło tylnie, duży dyfuzor i znaczące końcówki układu wydechowego przypominają, że to Grand Tourer o super samochodowej wydajności.
Źródłem tej wydajności jest nowy silnik M840TE o mocy 620 KM i pojemności 4.0 litra z podwójnym doładowaniem. Dalsze rozwijanie rodziny silników V8 McLarena, jest on dostosowany specjalnie do nowego McLarena GT i ma ogromną moc oraz moment obrotowy i doskonałą jakość dźwięku wydechu, które są cechą prawdziwego Grand Tourera. Moment obrotowy wynoszący 630 Nm jest produkowany pomiędzy 5500 a 6500 obr./min, a ponad 95% tego jest dostępne od 3000 obr./min do 7250 obr./min. Nowy silnik współpracuje z 7-biegową skrzynią SSG, zapewniając liniowe, płynne i nieustające przyspieszenie.
Statystyki wydajności* mówią same za siebie: z funkcją launch control optymalizującą przyspieszenie z miejsca, 0-100 km/h (0-62 mph) osiągane jest w 3,2 sekundy (0-60 mph w 3,1 sekundy), 0-200 km/h (0-124 mph) w 9,0 sekund. Maksymalna prędkość McLarena GT wynosi 326 km/h (203 mph).
Innym definiującym elementem nowego McLarena GT – a co można argumentować, co cementuje jego pozycję jako lidera segmentu – jest jego dynamiczna sprawność. Zawieszenie, układ kierowniczy i hamulce są dostosowane specjalnie do tego samochodu i wyważone oraz zoptymalizowane, by zapewnić doskonałe doznania z jazdy Grand Touring, z inherentną równowagą, reaktywnością i precyzją, a jednak oferując lepszy komfort jazdy niż jakikolwiek inny McLaren.
Zawieszenie to lekkie, aluminiowe, podwójne wahacze, połączone w nowym McLarenie GT z hydraulicznymi amortyzatorami, aby dostarczyć Proactive Damping Control. Rządzone przez najbardziej zaawansowaną wersję oprogramowania algorytmu Optimal Control Theory, rozwiniętego dla modelu 720S, zawieszenie wykorzystuje dane z czujników do „odczytywania” drogi, interpretując co prawdopodobnie się wydarzy i reagując przewidywalnie w ciągu zaledwie dwóch milisekund. Ogólnie ruch nadwozia dostosowano do komfortu pasażerów, a zmiany obciążenia i strefy kontaktu są zoptymalizowane, aby poprawić poziomy przyczepności, ale każde z trzech aktywnych trybów obsługi dynamiki – Comfort, Sport i Track – ma własny zestaw parametrów, odzwierciedlający wybrane preferencje, na przykład szczególnie elastyczną jazdę w trybie Comfort.
Precyzja jazdy i przyjemność są dodatkowo wzmocnione w nowym McLarenie GT dzięki hydraulicznemu układowi kierowniczemu, który stosuje jedną mapę oprogramowania w trybach Comfort, Sport i Track, aby dostarczyć optymalne odczucia i reakcję. Odbiegając od specyfikacji nowego McLarena GT, zapewnia on również zwiększoną pomoc przy niskich prędkościach, aby ułatwić jazdę miejską i parkowanie, bez utraty satysfakcji przy wyższych prędkościach.
Tak jak reakcja układu kierowniczego w pełni spełnia oczekiwania w szerokim zakresie stylów jazdy Grand Touring, tak samo opony i hamulce. McLaren oraz jego partner technologiczny, Pirelli, opracowali dedykowaną oponę P ZERO™ dla nowego McLarena GT, która spełnia wymagania zarówno wysokowydajnej jazdy, jak i komfortu oraz wyrafinowania w równym stopniu. 21-calowe tylne koła, które są największymi, jakie kiedykolwiek zamontowano w McLarenie, są połączone z 20-calowymi z przodu i dostępne w 7- lub 15-ramiennych wzorach.
Wysokowydajny system hamulcowy został również zaprojektowany, aby spełniać wymagania we wszystkich obszarach, od precyzyjnego odczucia pedału i silnego hamowania podczas jazdy z wyższymi prędkościami po użyteczność i komfort przy niższych prędkościach lub podczas trzymania pojazdu w ruchu, gdzie mniej wysiłku na pedale jest preferowane.
„Nowy McLaren GT dostarcza dynamicznej wydajności i ekscytacji z jazdy, które są oczekiwane od McLarena, ale jest także wyjątkowo wyrafinowanym pojazdem. Jesteśmy szczególnie dumni z zawieszenia z Proactive Damping Control, które wykorzystuje następną generację naszej pionierskiej teorii Optimal Control, aby dostarczyć poziomy komfortu jazdy, które przewyższają wszystkie wcześniejsze McLareny. Ogólnie zakres możliwości, jakie demonstruje nowy McLaren GT – zwłaszcza jego codzienna użyteczność – jest naprawdę niezwykły.”
Darren Goddard, Dyrektor Linii Pojazdów McLaren GT, McLaren Automotive
Nowy McLaren GT jest już dostępny do zamówienia u dealerów McLarena na całym świecie, a dostawy dla klientów rozpoczną się pod koniec 2019 roku. Ceny w Wielkiej Brytanii zaczynają się od 163 000 funtów szterlingów, w tym podatków.