W modelu GLE 53 4Matic Coupe z 2019 roku, niemiecki producent zmienił kluczowy element swojego poprzednika, instalując nowy silnik rzędowy o sześciu cylindrach. O pojemności 3,0 litra, zasilany przez dwa turbosprężarki i elektryczny kompresor, generuje imponującą moc: 435 KM oraz 520 Nm (383,5 lb-ft) momentu obrotowego. To jednak nie wszystko. Jako dodatkowe wsparcie działa także system EQ Boost, który produkuje dodatkowe 22 KM i 250 Nm (184,3 lb-ft) momentu obrotowego na krótki czas, co wystarcza na przyspieszenie od światła do światła.
Od zewnątrz, kształt GLE 53 Coupe z 2019 roku jest niemal identyczny z poprzednią generacją, ale nowe reflektory i atrakcyjniejsze tylne światła są teraz częścią zewnętrznego pakietu. Aby odróżnić go od większego brata, GLE 63 4Matic Coupe, model 53 ma okrągłe rury wydechowe oraz czarne zaciski hamulcowe. Wersja 63 ma kwadratowe końcówki wydechu i czerwone zaciski hamulcowe.
Wnętrze kabiny GLE 53 oferuje fotele kubełkowe z przodu, z emblematami AMG na oparciach. System informacyjno-rozrywkowy oparty jest na najnowszym MBUX i posiada liczne funkcje AMG. Może również połączyć zestaw wskaźników i wyświetlacz dotykowy w jedną jednostkę.
Podczas gdy tryby jazdy „Classic” i „Sport” są standardem w innych wersjach GLE, AMG oferuje także tryby „Supersport” oraz „Discreet”.
Nowy Mercedes-AMG GLE53 4MATIC+ Coupé łączy w sobie sportową elegancję i mocne osiągi z dobrą zdolnością do jazdy w terenie. Imponująca zwrotność jest zapewniona dzięki silnikowi o pojemności 3.0 litra, 6 cylindrom w układzie rzędowym, mocy 320 kW (435 KM) oraz technologii 48 V, w pełni zmiennej napędowi na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+, automatycznej skrzyni biegów AMG SPEEDSHIFT TCT 9G oraz krótszemu rozstawowi osi o 60 mm w porównaniu do wersji SUV. Poprawioną dynamikę jazdy zapewniają także programy jazdy specyficzne dla AMG oraz zawieszenie pneumatyczne AMG RIDE CONTROL+ z stabilizacją AMG ACTIVE RIDE CONTROL. Specyficzna dla AMG atrapa chłodnicy wizualnie podkreśla przynależność Coupé do rodziny modeli AMG. Dodatkowo, ten sportowy model oferuje wszystkie zalety SUVa Mercedesa: przestronność dla pasażerów i bagażu, zaawansowane funkcje bezpieczeństwa oraz doskonałą przyczepność na mokrych lub piaszczystych nawierzchniach oraz w zimowych warunkach drogowych.
„Nowy GLE53 4MATIC+ Coupé dodaje jeszcze więcej stylu i elegancji naszej rodzinie SUVów, w połączeniu z charakterystycznymi cechami AMG, takimi jak markowa atrapa chłodnicy. Atrakcyjne linie coupé otaczają wyrafinowaną technologię zawieszenia oraz nasz mocny i wydajny silnik rzędowy 6-cylindrowy z technologią 48 V. Oba elementy gwarantują emocjonujące wrażenia z jazdy zarówno w kontekście dynamiki przyspieszenia, jak i prowadzenia,” mówi Tobias Moers, dyrektor generalny Mercedes-AMG GmbH.
Design zewnętrzny – ekspresyjny, muskularny i dynamiczny
Język projektowania zewnętrznego to ucieleśnienie charakterystycznej dla AMG wydajności jazdy. Przynależność do rodziny modeli AMG jest widoczna już na pierwszy rzut oka, dzięki specyficznej dla AMG atrapie chłodnicy. Stylowa, uderzająca sylwetka coupé tworzy pewny siebie wygląd, z liniami designu, które wyrażają pasję do wydajności. To potwierdzają także wyraźne przetłoczenia na masce. Eleganckie detale, takie jak gwiazda Mercedesa w podwójnym pierścieniu, smukłe reflektory i wyrazisty „A-wing” w przednim zderzaku podkreślają ostrzejszy, ogólny design.
Przedni zderzak AMG ma cechy specyficzne dla modelu, takie jak sportowe, zewnętrzne wloty powietrza, każdy z dwoma bocznymi żaluzjami w srebrnym chromie oraz czarnymi flicami. Podobnie jak żaluzje wlotów powietrza i wykończenie na A-wing, przedni splitter również wykonany jest ze srebrnego chromu. Boczny spojler oraz spoiler na pokrywie bagażnika są malowane w kolorze nadwozia. Poszerzone nadkola zapewniają miejsce dla dużych kół – standardowo zamontowane są 20-calowe felgi aluminiowe z napisem AMG. Na życzenie dostępnych jest sześć innych wariantów kół o średnicy od 20 do 22 cali.
Nowo zaprojektowany tylny zderzak z detalami specyficznymi dla AMG, takimi jak wyrazisty dyfuzor i srebrna listwa wykończeniowa, wizualnie podkreśla szerokość pojazdu. Specjalny system wydechowy AMG z dwoma okrągłymi końcówkami rury w wysokim połysku zamyka sportowy, dominujący wygląd. Dodatkowe opcje indywidualizacji są dostępne w pakiecie AMG Night, który obejmuje szyby o wysokiej izolacyjności termicznej, ciemne okna oraz elementy wykończeniowe w czarnym kolorze.
Design wnętrza – progresywna elegancja i solidna atmosfera
Typowy dla marki wygląd i odczucia utrzymują się także w wysokiej jakości wnętrzu. Charakterystyczne kolorowe akcenty, takie jak czerwone kontrastowe przeszycia na tapicerce i czerwone pasy bezpieczeństwa, zapewniają sportową atmosferę z dynamicznym i ekskluzywnym akcentem. Fotele AMG w czarnej skórze ARTICO i mikrofibrach DINAMICA zapewniają optymalne wsparcie boczne i mają specyficzny dla AMG układ wzorów z oznaczeniami „AMG” w przednich oparciach.
Wnętrze z elementami i kontrolkami specyficznymi dla AMG nadaje kokpitowi typową atmosferę AMG i wspiera sportowe, precyzyjne prowadzenie. Najnowszej generacji, trójramienne koło kierownicy AMG z aluminiowymi łopatkami do zmiany biegów imponuje optymalną, zorientowaną na kierowcę ergonomią. Oprócz sportowych pedałów z wykończeniem ze szczotkowanej stali nierdzewnej z gumowymi wstawkami, panele progowe i czarne dywaniki podłogowe z napisem „AMG” podkreślają sportowy wygląd.
Szeroki wybór wariantów tapicerki skórzanej oraz różnorodne elementy wykończeniowe wnętrza są dostępne do dalszej indywidualizacji wnętrza. Elementy wykończeniowe AMG z włókna węglowego nadają szczególnie sportowy akcent wnętrzu.
Zwinność i precyzja: stabilizacja przechyłu AMG ACTIVE RIDE CONTROL
Nowo opracowane w Affalterbach zawieszenie AMG RIDE CONTROL+ zapewnia wrażenia z jazdy charakteryzujące się zarówno komfortem na długich trasach, jak i dużą zwinnością, neutralnym zachowaniem w zakrętach oraz maksymalną przyczepnością.
Nowa funkcja w znaczący sposób przyczynia się do specyficznego dla AMG układu dostosowanego do wysokich dynamik jazdy: aktywna stabilizacja przechyłu AMG ACTIVE RIDE CONTROL z dwoma niezależnie działającymi, elektro-mechanicznymi siłownikami na przedniej i tylnej osi. System ten nie tylko redukuje przechył nadwozia podczas pokonywania zakrętów, ale także umożliwia dokładniejsze kontrolowanie właściwości zakrętu oraz charakterystyki zmiany obciążenia. Dodatkowo zwiększa komfort jazdy podczas jazdy na wprost, ponieważ naprężenia na jednej stronie drogi są wyrównywane, na przykład. Ruchy nadwozia mogą być aktywnie i optymalnie dostosowywane do statusu jazdy, co intensyfikuje doświadczenie z jazdy.
Inna korzyść w porównaniu do zwykłych systemów hydraulicznych to znacznie szybsza reakcja. System AMG może dostosować status jazdy aż do 1000 razy na sekundę. Czas próbkowania wynosi zaledwie jedną tysięczną sekundy. Istnieje także niska waga komponentów w porównaniu do zwykłych rozwiązań.
W celu zwiększenia sportowości: zawieszenie pneumatyczne z ciągłą regulacją tłumienia
Zawieszenie pneumatyczne AMG RIDE CONTROL+ z wyjątkowo sportowym układem sprężyn/tłumików oraz adaptacyjnie regulowanym systemem tłumienia ADS+ zapewnia połączenie doskonałej dynamiki jazdy z wysokim poziomem komfortu. Charakterystyki tłumienia można ustawić w trzech trybach: „Komfort”, „Sport” i „Sport+”, co pozwala na znaczną różnicę między doskonałym komfortem na długich trasach a sportową dynamiką jazdy. Dodatkowo dostępne są dwa nowe poziomy do użytku off-road – „Trail” i „Sand”.
Dzięki wszechstronnej pneumatycznej kontroli poziomu, GLE53 4MATIC+ Coupé utrzymuje stały poziom pojazdu niezależnie od ładunku. Poziom pojazdu jest ogólnie obniżany o 10 mm w programach jazdy AMG DYNAMIC SELECT „Sport” i „Sport+”. W programie jazdy „Komfort” pojazd jest obniżany o 10 mm przy prędkości 120 km/h. To zmniejsza opory aerodynamiczne i w ten sposób zużycie paliwa. Dodatkowo poprawia stabilność prowadzenia dzięki niższemu środkowi ciężkości. W celu zwiększenia prześwitu na złych nawierzchniach lub na rampach, poziom zawieszenia można podnieść o 55 mm za naciśnięciem przycisku, kiedy silnik jest uruchomiony – zarówno w czasie postoju, jak i przy prędkości do 70 km/h.
Optymalne prowadzenie: sportowe wspomaganie kierownicy i wysokowydajny system hamulcowy
Elektryczne, wspomagane siłownikami kierowniczymi wspomaganie kierownicy ma zmienny przełożenie. Imponuje bezpośrednim działaniem kierownicy oraz precyzyjnym feedbackiem. Dodatkowo, wspomaganie kierownicy jest dostosowane w dwóch etapach: „Komfort” lub „Sport”. Konfiguracja jest automatycznie aktywowana na podstawie wybranego programu jazdy AMG DYNAMIC SELECT. Ustawienia można opcjonalnie dostosować w dowolnym momencie w programie jazdy „Indywidualny”.
Nawet przy dużym obciążeniu, system hamulcowy o wysokiej wydajności niezawodnie hamuje sportowe Coupé na krótkich dystansach. Przednie hamulce mają wewnętrznie wentylowane i perforowane tarcze hamulcowe o średnicy 400 mm oraz 2-tłoczkowe stałe zaciski malowane na srebrno z czarnym napisem AMG. Z tyłu wewnętrznie wentylowane tarcze hamulcowe mają średnicę 345 mm i są trzymane przez 1-tłoczkowe pływające zaciski.
Silnik sześciocylindrowy z podwójnym doładowaniem
Bazą dla charakterystycznej dla AMG dynamiki jazdy jest elektryfikowany silnik 3.0 litra z podwójnym doładowaniem za pomocą turbosprężarki oraz elektrycznego sprężarki pomocniczej. Silnik rzędowy 6-cylindrowy generuje 320 kW (435 KM) i dostarcza maksymalny moment obrotowy 520 Nm. Jego starter-alternator EQ Boost dostarcza dodatkowe 16 kW (22 KM) i 250 Nm momentu na krótki okres czasu, a także zasila 48-woltowy system elektryczny pokładowy.
Starter-alternator EQ Boost łączy silnik rozruchowy i alternator w potężnym silniku elektrycznym i jest umieszczony pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów. Ta innowacja oraz inteligentne ładowanie za pomocą elektrycznej sprężarki pomocniczej i turbosprężarki gazów spalinowych mają na celu nie tylko zwiększenie charakterystycznej dla AMG wydajności i dynamiki jazdy, ale także ograniczenie zużycia paliwa i emisji. GLE53 4MATIC+ Coupé przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,3 sekundy, osiągając elektronicznie ograniczoną prędkość maksymalną 250 km/h.
Dodatkowa moc dzięki elektrycznej sprężarce pomocniczej i 48-woltowej sieci pokładowej
Elektryczna sprężarka pomocnicza buduje wysoki poziom ciśnienia doładowania bez opóźnień, aż do momentu, gdy włączy się duża turbosprężarka gazów spalinowych. W wyniku tego silnik 3.0 litra reaguje niezwykle spontanicznie, zapewniając dynamiczną odpowiedź bez opóźnienia turbosprężarki. Dodatkowym plusem jest wysoka kultura pracy silnika rzędowego 6-cylindrowego.
Ale starter-alternator EQ Boost potrafi jeszcze więcej. Dostarcza także energię elektryczną do 48-woltowego systemu pokładowego. Konwencjonalny system 12 V jest również zasilany z nowej sieci – za pomocą przetwornika DC/DC. 48-woltowy akumulator zwiększa ogólną pojemność akumulatora w pojeździe, co pozwala na dostarczanie większej ilości energii elektrycznej. Dodatkową zaletą jest to, że ta sama moc wymaga tylko jednej czwartej prądu konwencjonalnego systemu. Efektem tego jest cieńsze i lżejsze okablowanie, co pośrednio przyczynia się do oszczędności paliwa. Obecny system 12 V dostarcza energię do odbiorników, takich jak światła, kokpit, wyświetlacze systemu multimedialnego i jednostki sterujące.
Wyjątkowa efektywność: starter-alternator EQ Boost
Starter-alternator EQ Boost to kluczowy element systemu 48 V i nie tylko pełni rolę alternatora, ale również odpowiada za funkcje hybrydowe. Umożliwia to oszczędności paliwa, które wcześniej zarezerwowane były dla technologii hybrydowej o wysokim napięciu. Po raz pierwszy starter-alternator EQ Boost odpowiada także za kontrolę obrotów na jałowym biegu.
Funkcje hybrydowe obejmują doładowanie, rekuperację, dostosowanie punktu obciążenia, jazdę na luzie oraz praktycznie niezauważalne ponowne uruchamianie silnika z funkcją start/stop.
Ponieważ napęd pasowy dla komponentów pomocniczych na przednim końcu silnika został pominięty, długość montażowa nowego silnika rzędowego 6-cylindrowego jest również znacznie krótsza w porównaniu do konwencjonalnych silników 6-cylindrowych. Tworzy to miejsce dla systemu obróbki spalin zainstalowanego blisko silnika, co jest zatem szczególnie efektywne. Filtr cząstek stałych jest jedyną częścią systemu kontroli emisji, która znajduje się pod podłogą.
Wyjątkowe doznania akustyczne zapewnia opcjonalny, wybieralny system wydechowy AMG Performance. Zmiennie regulowane klapy wydechowe dają możliwość zmiany dźwięku pojazdu za naciśnięciem przycisku. W zależności od programu jazdy, charakterystyka dźwięku waha się między dyskretną a emocjonalną.
Maksymalna przyczepność: w pełni zmienna napęd na wszystkie koła 4MATIC+
Nowy GLE53 4MATIC+ Coupé jest wyposażony w w pełni zmienny napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+ dla maksymalnej przyczepności i dynamiki. Inteligentna przekładnia zmienia dynamicznie połączenie stałego napędu tylnej osi z przednią osią i nieustannie oblicza optymalne rozkład momentu obrotowego – w zależności od sytuacji drogowej i życzeń kierowcy. Napęd na wszystkie koła poprawia więc dynamikę wzdłużną, jak i przyczepność oraz dynamikę boczną. Efektem są jeszcze mocniejsze przyspieszenia z miejsca oraz optymalna przyczepność w zakrętach lub na śliskich nawierzchniach.
Jeszcze większa dynamika i emocje: AMG SPEEDSHIFT TCT 9G
Automatyczna skrzynia biegów AMG SPEEDSHIFT TCT 9-biegowa (TCT = Torque-Clutch Transmission) zapewnia emocjonującą zmianę biegów z ekstremalnie krótkimi czasami przełączania. Jest optymalnie dostosowana do silnika i obiecuje zwinne ruszanie, które jest charakterystyczne dla AMG, wraz z szybki zmianami biegów – automatycznie lub ręcznie za pomocą łopatek na kierownicy. Zmiany biegów są realizowane błyskawicznie. Szczególnie w programie jazdy „Sport+” oraz w trybie manualnym skrzynia biegów jest bardzo responsywna. Wielokrotne redukcje biegów umożliwiają szybkie przyspieszenia pośrednie.
Inteligentna elektronika sterująca: AMG DYNAMIC SELECT
GLE53 4MATIC+ Coupé ma siedem programów jazdy: poziomy „Ślisko”, „Komfort”, „Sport”, „Sport+” i „Indywidualny” są uzupełnione o dwa ustawienia specyficzne dla jazdy w terenie: „Trail” i „Sand”. AMG DYNAMIC SELECT dostosowuje ważne parametry, takie jak responsywność silnika i skrzyni biegów, charakterystyki pedału gazu i kierownicy, tłumienie zawieszenia czy nawet dźwięk pojazdu. Programy wybiera się za pomocą przełącznika na konsoli centralnej lub opcjonalnych przycisków na kierownicy AMG, a programy są wyświetlane na zestawie wskaźników i w wyświetlaczu multimedialnym.
„Ślisko”: zoptymalizowane dla śliskich warunków drogowych, z ograniczoną mocą i płaską krzywą momentu obrotowego dla wrażenia jazdy zorientowanego na stabilność.
„Komfort”: wygodna i oszczędna jazda, np. dzięki wczesnym zmianom biegów. Zawieszenie i kierownica skonfigurowane są z myślą o komforcie.
„Sport”: sportowe cechy dzięki bardziej zwrotnej odpowiedzi na wciśnięcie pedału gazu, krótszym czasom zmiany biegów, wcześniejszym redukcjom i znacznie bardziej emocjonalnym zmianom biegów dzięki podwójnemu sprzęganiu. Bardziej dynamiczne ustawienia zawieszenia i kierownicy.
„Sport+”: niezwykle sportowe cechy dzięki jeszcze bardziej zwrotnej odpowiedzi na wciśnięcie pedału gazu, zwiększonej akustycznej akcentacji podwójnego sprzęgnięcia podczas redukcji biegów oraz selektywnej kontroli momentu obrotowego przy zmianach biegów z wyłączaniem cylindrów dla optymalnych czasów przełączenia. Zwiększona prędkość obrotowa na jałowym biegu dla szybszego ruszania. Jeszcze bardziej dynamiczne ustawienia zawieszenia, kierownicy i układu napędowego.
„Indywidualny”: indywidualne dostosowanie układu napędowego, skrzyni biegów, AMG DYNAMICS, zawieszenia i systemu wydechowego.
„Trail”: bezpieczna jazda przy maksymalnej wydajności na miękkim, błotnistym lub śliskim podłożu.
„Sand”: sportowe ustawienia dla najlepszego możliwego chwytania i sterowności na piaszczystych zboczach i w wydmach.
Kontrola dynamiki jazdy AMG DYNAMICS jest zintegrowana z programami jazdy AMG DYNAMIC SELECT. Na poziomach „Podstawowy”, „Zaawansowany” i „Pro” wpływa na strategie kontrolne ESP® (Elektroniczny Program Stabilizacji) lub napędu na wszystkie koła. Inteligentna kontrola pilota przewiduje pożądane zachowanie pojazdu na podstawie działań kierowcy i danych z czujników. Spektrum waha się od ekstremalnie stabilnego do wysoce dynamicznego. Dodatkowo w trybach jazdy w terenie „Trail” i „Sand” przy wyłączonym ESP® dostępne są poziomy „Przyczepność” i „Poślizg”.
Z wyświetlaczami specyficznymi dla AMG: system infotainment MBUX
Innowacyjna koncepcja sterowania i wyświetlania MBUX jest standardowym wyposażeniem w GLE53 4MATIC+ Coupé i ma liczne funkcje specyficzne dla AMG. W systemie Widescreen Cockpit zestaw wskaźników i dotykowy wyświetlacz multimedialny optycznie łączą się w jedną jednostkę. Liczne funkcje można także aktywować za pomocą inteligentnej kontroli głosowej „Hej Mercedes”.
Zestaw wskaźników ma swoje specyficzne detale, takie jak menu startowe AMG oraz cztery wybieralne style: „Klasyczny”, „Sport”, ekskluzywny AMG „Supersport” i „Dyskretne”. Po aktywacji specyficznych dla AMG programów jazdy DYNAMIC SELECT „Trail” i „Sand” można wybierać i wyświetlać ustawienia związane z jazdą w terenie, takie jak nachylenie, kąt wzniosu i poziom na zestawie wskaźników. Przełączniki są umieszczone w konsoli centralnej do wyświetlania i kontrolowania programów jazdy, skrzyni biegów, zawieszenia, ESP® i systemu wydechowego.
Nie wypuszczaj: sportowe koło kierownicy AMG Performance
Sportowe koło kierownicy AMG Performance w czarnej skórze nappa z czerwonymi kontrastowymi przeszyciami i oznaczeniem na godzinie 12 łączy maksymalną funkcjonalność, wysokiej jakości odczucia i doskonałą ergonomię. Oprócz aluminiowych łopatek do zmiany biegów, imponuje również dzięki intuicyjnym przyciskom Touch Control. Cały system infotainment można kontrolować za pomocą gestów przesunięcia palcem.
Innowacyjne przyciski na kole kierownicy opcjonalnie wzbogacają koło kierownicy o okrągły kontroler z integralnym wyświetlaczem pod prawym ramieniem kierownicy, dodatkowo dwa pionowo umieszczone kolorowe przyciski wyświetlacza z przełącznikami pod lewym ramieniem kierownicy. Umożliwiają one bezpośrednie aktywowanie programów jazdy AMG, a inne funkcje AMG można wygodnie kontrolować bezpośrednio na kole kierownicy.
Twój osobisty inżynier wyścigowy: AMG TRACK PACE
Dzięki opcjonalnemu dodatkowemu modułowi AMG TRACK PACE, MBUX zyskuje wirtualnego inżyniera, który umożliwia rejestrację i szczegółową analizę do 80 danych specyficznych dla pojazdu oraz czasów na zamkniętych torach wyścigowych poza publicznymi drogami. Wiele z tych wartości można wyświetlić na Widescreen Cockpit lub w opcjonalnym wyświetlaczu head-up w czasie rzeczywistym. Po zrealizowaniu szybkich okrążeń kierowca może wykorzystać dane do analizy i, jeśli to konieczne, poprawy swojego stylu jazdy. Dodatkowo można zmierzyć i zapisać wartości przyspieszenia oraz hamowania (np. 0-100 km/h, ¼ mili, 100-0 km/h).
Kierowca może samodzielnie rejestrować dowolne tory i otwarte trasy oraz zapisać je do późniejszego rejestracji danych pojazdu. Dzięki nowo opracowanemu algorytmowi, który jak najdokładniej określa pozycję pojazdu, AMG TRACK PACE wykrywa nawet, gdy tor został opuszczony lub skrócony. Dzieje się to za pomocą danych GPS oraz dostępnych w pojeździe czujników (przyspieszenie, żyroskop, kąt skrętu, prędkości kół).