Mercedes-Benz wprowadził do swojej oferty nowy model crossovera w 2020 roku, który zajmuje miejsce między CLA a GLC i jest oparty na tej samej platformie co CLA: GLB.
W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na luksusowe crossovera i SUV-y, Mercedes-Benz postanowił zaoferować klientom poważnego konkurenta w segmencie kompaktowym, który pomieści aż siedem osób. W rezultacie, GLB przewyższył swoich głównych rywali pod względem pojemności pasażerskiej, nie wpływając na wygląd zewnętrzny pojazdu. Ponieważ producent oparł GLB na tej samej platformie co mniejsze modele – A-Klasa, GLA i CLA – mógł zaoferować zarówno napęd na przednie koła, jak i napęd na wszystkie koła. Dodatkowo, klienci mogli wybrać auto wyposażone we wszystkie możliwe funkcje komfortu, które Mercedes-Benz miał do zaoferowania, a jednocześnie cieszyć się przystępną ceną.
Wyglądający jak pomniejszona wersja GLS, GLB charakteryzował się płaskim przodem, gdzie producent umieścił atrapę chłodnicy z pojedynczym lub podwójnym chromowanym grillem, wspierającym znak z trzema ramionami. Z profilu przypominał GLS ze swoją poziomą, płaską pokrywą silnika i stromo nachyloną szybą. Okna boczne były niemal pionowe, co tworzyło szersze wnętrze. Z tyłu, producent umieścił prawie pionową klapę bagażnika ozdobioną małym spojlerem na górze. Pod tylnym zderzakiem zainstalowano fałszywe rury wydechowe w większości wersji. Klienci mogli zamówić auto z pakietem AMG, który dodawał agresywny spojler z przodu oraz dolny grille w kształcie litery A, flankowany dużymi wlotami powietrza.
We wnętrzu standardowo oferowane wysoko umieszczone fotele miały tapicerkę z tkaniny/sztucznej skóry, ale w wersjach wyższych zastosowano droższe materiały. Jako opcję, Mercedes-Benz oferował fotele z wysokim oparciem z przodu, które lepiej wspierały pasażerów podczas manewrów w zakrętach przy dużych prędkościach. Przed kierowcą znajdował się układ z dwoma ekranami, jeden do zestawu wskaźników, a drugi do systemu multimedialnego MBUX. Druga rząd siedzeń oferował wystarczająco miejsca dla trzech dorosłych osób, podczas gdy trzecia rząd był odpowiedni dla osób o wzroście poniżej 1,68 m (5,5 stopy), głównie na krótkie tripy.
Ponieważ Mercedes-Benz rozwijał ten pojazd wspólnie z Renault, niektóre silniki pochodziły od francuskiego producenta i były dostosowane oraz połączone z skrzyniami biegów niemieckiego producenta.
Pod maską, GLB oferował szeroki wybór silników, zarówno benzynowych, jak i turbodiesli, w zależności od rynku, o mocach od 150 KM (148 hp) do 224 KM (221 hp). Istniała również wersja AMG, GLB 35 z mocą 306 KM (302 hp). Wszystkie wersje były połączone z automatyczną skrzynią biegów o siedmiu lub ośmiu biegach (przekładnia dwusprzęgłowa). W zależności od wersji i opcji, GLB oferowany był jako pojazd z napędem na przednie koła lub napędem na wszystkie koła. W tej drugiej sytuacji, rozkład momentu obrotowego był 80-20 % na napęd przedni. Przy włączeniu trybu „sport” rozkład zmieniał się na 70-30 %, podczas gdy program „off-road” dzielił moment obrotowy w równych procentach między przednią a tylną osią.
Masywne proporcje z krótkimi zwisami i off-roadowym designem oraz opcjonalnym napędem na wszystkie koła 4MATIC, a także specjalnym oświetleniem off-road, które pomaga wykrywać przeszkody tuż przed pojazdem przy niskich prędkościach – nowy Mercedes-Benz GLB to wszechstronny SUV. I przestronny samochód rodzinny: na życzenie jest pierwszym Mercedes-Benz w tym segmencie dostępnym jako siedmiomiejscowy. Dwa fotele w trzecim rządzie mogą zajmować osoby o wysokości do 1,68 metra. Dzięki mocnym i wydajnym silnikom czterocylindrowym, aktualnym systemom wsparcia kierowcy oraz intuicyjnie obsługiwanym systemie infotainment MBUX, a także wszechstronnej kontroli komfortu ENERGIZING Comfort, nowy członek rodziny (długość/szerokość/wysokość: 4634/1834/1658 milimetrów) ma wszystkie atuty obecnej generacji samochodów kompaktowych od Mercedesa.
Przy długości rozstawu osi wynoszącej 2829 milimetrów GLB ma o dziesięć centymetrów większy rozstaw osi niż, na przykład, nowa Klasa B. W połączeniu z funkcjonalną przestrzenią to kluczowy czynnik wpływający na dużą ilość miejsca. Wysokość nad głową w pierwszym rzędzie siedzeń wynosi 1035 milimetrów – to najlepszy wynik w tej klasie. W efekcie, przestronność tylnej części pięciomiejscowego pojazdu wynosi 967 milimetrów i jest na wyjątkowo komfortowym poziomie.
Pojemność bagażnika wynosząca od 560 do 1755 litrów (dane dla pięciomiejscowego) posiada walory dużego kombi. Na życzenie drugi rząd siedzeń może być ustawiany w kierunku podłużnym, a standardowo kąt nachylenia oparć jest regulowany w kilku stopniach. Dzięki temu można zwiększyć pojemność bagażnika o nawet 179 litrów, co umożliwia wszechstronne wykorzystanie.
Historia sukcesu: ósmy model w rodzinie samochodów kompaktowych
Nowy GLB produkowany jest w zakładzie w Aguascalientes (Meksyk), a dla rynku chińskiego w Pekinie. GLB trafi do niemieckich partnerów sprzedażowych pod koniec tego roku.
Co trzeci samochód Mercedes-Benz to obecnie SUV, a co czwarty to model kompaktowy. Kompaktowy SUV, taki jak GLB, łączy zatem wszystkie czynniki sukcesu najwyżej notowanych segmentów firmy.
Wraz z nowym GLB rodzina samochodów kompaktowych Mercedesa składa się teraz z ośmiu modeli: Klasa A, Klasa A Sedan oraz Klasa A Sedan w wersji przedłużonej, Klasa B, CLA Coupé, CLA Shooting Brake oraz GLA są obecnie na rynku. W 2018 roku ponad 609,000 klientów na całym świecie odebrało model kompaktowy. Od momentu wprowadzenia Klasy A w 1997 roku, Mercedes-Benz sprzedał na całym świecie ponad 6,5 miliona pojazdów z tego segmentu.
Gotowy do załadunku: aż siedem miejsc
GLB to pierwszy kompaktowy pojazd Mercedesa, który na życzenie oferuje trzeci rząd siedzeń z dwoma dodatkowymi miejscami. Fotele zapewniają osobom o wysokości do 1,68 metra komfortową ilość przestrzeni. Rozbudowany zestaw wyposażenia bezpieczeństwa obejmuje składane zagłówki, pasy bezpieczeństwa z napinaczami, boczne poduszki powietrzne, które chronią również pasażerów w trzecim rzędzie siedzeń, oraz mocowania ISOFIX i TOP-Tether do odpowiednich fotelików dziecięcych. Dzięki nim można zamontować aż cztery foteliki w tylnej części.
W trzecim rzędzie komfortowe detale obejmują dwa uchwyty na napoje pomiędzy siedzeniami, a także dwie skrytki z gumowym wkładem po lewej i prawej stronie w wykończeniu bagażnika, każda z portem USB. Siedzenia mogą być obniżane, tak aby były na równi z podłogą bagażnika, w celu powiększenia jego pojemności.
Orientacja off-road: design zewnętrzny
Masywne proporcje Mercedesa GLB podkreślają design z orientacją off-road: formy są wyraźnie zaakcentowane, a zredukowane linie i precyzyjne szwy to główne cechy. Prosta przednia sekcja z wyrazistymi lampami to wyraźny dowód genów off-road, podobnie jak krótkie zwisy z przodu i z tyłu.
Mięśnie i sensualnie wyprofilowana linia boczna dominują w widoku z boku na wysokości słupka C, co potęguje rosnąca linia nadwozia. Drzwi sięgają poza boczny słupek, co poprawia komfort dostępu i utrzymuje otwory drzwiowe w czystości, zwiększając tym samym ochronę przy wypadku bocznym. Ochronne nakładki dookoła dzielą proporcje nadwozia oraz podkreślają off-roadowy charakter pojazdu, podobnie jak symulowana osłona podwozia z przodu i z tyłu.
„Jego ikoniczny design nadaje Mercedes-Benz GLB niepowtarzalny charakter SUV-a” – mówi Gorden Wagener, dyrektor ds. designu w Daimler AG. „Wyraźne formy z ograniczonymi liniami i mocnymi powierzchniami odzwierciedlają naszą filozofię projektową Sensual Purity.”
Z detalami z aluminium: design wnętrza
Kokpit składa się z jednego elementu, który ma optyczne wycięcia w obszarze kierowcy i pasażera z przodu. Kierowca stoi przed szerokim kokpitem, z kontrolą i wyświetlaniem za pomocą MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Nowością jest charakterystyczny rurkowy element off-road w aluminiowym wyglądzie, który zamyka dolną część deski rozdzielczej i mieści trzy okrągłe centralne kratki wentylacyjne. Dzięki temu wsparcie deski rozdzielczej sprawia wrażenie solidności, siły i pewnej dozy zabawy. Poniżej otworów znajdują się elementy sterujące klimatyzacją, których przyciski sprawiają wrażenie, jakby zostały frezowane z solidnego aluminiowego cylindra.
Robusny charakter wnętrza jest kontynuowany w konsoli środkowej. Rurkowe elementy w wyglądzie obrobionym nadają solidności projektom komponentów i elementów sterujących. Wzdłuż drzwi, charakter SUV-a podkreśla poziomy uchwyt, który w wyższych wersjach wyposażenia staje się solidną częścią struktury panelu drzwi i przypomina obrobioną rurkę aluminiową.
Idealny na pagórki i doliny: funkcja oświetlenia off-road
Diody LED High Performance i reflektory MULTIBEAM LED są dostępne w Mercedes-Benz GLB na życzenie. Te drugie pozwalają na niezwykle szybkie i precyzyjne, elektronicznie sterowane dostosowanie świateł do aktualnej sytuacji drogowej.
Na życzenie dostępne są również przednie lampy przeciwmgielne z technologią LED. Rozprowadzają one światło szerzej niż główne reflektory, lepiej oświetlając obszary peryferyjne. Ich niska pozycja w przednim zderzaku pomaga zredukować ryzyko oślepienia.
Modele 4MATIC zawierają pakiet inżynieryjny off-road. W połączeniu z reflektorami MULTIBEAM LED te modele oferują specjalną funkcję oświetlenia off-road. Ułatwia to dostrzeganie przeszkód w trudnym terenie po zmroku. Dzięki oświetleniu off-road, światło skrętne w reflektorach MULTIBEAM LED jest włączane ciągle do prędkości 50 km/h. Rezultatem jest szerokie i jasne rozproszenie światła tuż przed pojazdem.
Od A do W: szczegóły techniczne
GLB korzysta z technicznych nowinek obecnej generacji samochodów kompaktowych Mercedesa. W szczególności obejmują one:
Silniki benzynowe i diesla czterocylindrowe, które zostały całkowicie zaktualizowane przy ponownym uruchomieniu serii modeli kompaktowych: w porównaniu do poprzedniej generacji charakteryzują się one znacznie zwiększoną mocą, lepszą wydajnością i niższymi emisjami.
Systemy wsparcia kierowcy z współpracującą pomocą dla kierowcy i funkcjonalnościami z Klasy S: Dzięki ulepszonym systemom kamerowym i radarowym GLB potrafi „widzieć” na odległość do 500 m i potrafi jeździć częściowo autonomicznie w określonych sytuacjach, na przykład wygodnie dostosowując prędkość przed zakrętami, skrzyżowaniami lub rondami za pomocą aktywnego asystenta odległości DISTRONIC, korzystając z danych z map i nawigacji. Nową funkcjonalnością aktywnego asystenta skrętu jest między innymi intuicyjny asystent zmiany pasa ruchu. Jeśli dodatkowo dostępny jest aktywny asystent parkowania z PARKTRONIC, GLB ma również funkcję automatycznego wznowienia jazdy na autostradach.
Komfortowe zawieszenie: z przodu GLB ma zawieszenie McPhersona, a z tyłu akustycznie i wibracyjnie odizolowaną oś wielowahaczową z sprężynami kompresyjnymi. Na życzenie dostępna jest dynamicznie dostosowywana amortyzacja. Dzięki temu kierowca może wybierać pomiędzy bardziej komfortowym a szczególnie sportowym ustawieniem za pomocą przełącznika DYNAMIC SELECT.
Intuicyjnie obsługiwany system infotainment MBUX (Mercedes-Benz User Experience): silny komputer, wyborne ekrany i grafika, indywidualizowane przedstawienie, kolorowy wyświetlacz head-up, nawigacja z rozszerzoną rzeczywistością, oprogramowanie zdolne do nauki oraz sterowanie głosowe, które można aktywować hasłem „Hej Mercedes” to kluczowe atuty systemu.
Kontrola ENERGIZING Comfort: łączy różne systemy komfortu w pojeździe oraz korzysta z nastrojów muzycznych i świetlnych oraz różnych masaży dla szerokiego wachlarza programów poprawiających samopoczucie. ENERGIZING COACH rekomenduje te programy w zależności od sytuacji. Jeśli smartwatch Mercedes-Benz vivoactive® 3 lub inny kompatybilny gadżet Garmin® jest podłączony, osobiste wartości, takie jak poziom stresu czy jakość snu, poprawiają precyzję rekomendacji.
Jeśli potrzebna jest nieco lepsza trakcja: napęd na wszystkie koła 4MATIC
Na życzenie Mercedes-Benz GLB jest wyposażony w stały system napędu na wszystkie koła 4MATIC, z całkowicie zmiennym rozkładem momentu obrotowego. Ta sportowa konfiguracja napędu na wszystkie koła pozwala kierowcy korzystać z przełącznika DYNAMIC SELECT, aby wpływać na charakterystyki 4MATIC. Trzy mapy charakterystyczne są dostępne do sterowania sprzęgłem napędu na wszystkie koła, a system elastycznie reaguje na aktualną sytuację drogową w każdym trybie. W regularnej jeździe program napędu „Eco/Comfort” oparty jest na rozkładzie 80:20 (oś przednia: oś tylna), natomiast w trybie „Sport” wynosi 70:30. W trybie off-road sprzęgło napędu na wszystkie koła działa jak blokada różnicowa osi, przy podstawowym rozkładzie równym 50:50.
Składniki 4MATIC obejmują napęd do tylnej osi, który jest zintegrowany z automatyczną skrzynią biegów z podwójnym sprzęgłem oraz tylne różnicowe z zintegrowanym sprzęgłem wielopłytkowym. Działa ono elektro-mechanicznie. Za pomocą koła zębatego i rampy kulkowej silnik elektryczny wywiera siłę osiową na zestaw sprzęgłowy, aby otworzyć lub zamknąć płyty. Tylne różnicowe kompensuje różne drogi/obroty tylnych kół. Korzyści z tego systemu sterowania to przede wszystkim działanie niezależne od obrotów w całym zakresie działania, pilotowanie sprzęgła w czasie postoju oraz wyższa efektywność dzięki konceptowi rampy kulkowej.
Przydatny w łatwym terenie off-road: pakiet inżynieryjny off-road
Oprócz oświetlenia off-road pakiet inżynieryjny off-road ma dodatkowy tryb jazdy. Dostosowuje on moc silnika i kontrolę ABS do łatwego terenu off-road z dala od dróg asfaltowych. Można go aktywować za pomocą przełącznika DYNAMIC SELECT.
Inne elementy pakietu inżynieryjnego off-road:
W wyświetlaczu multimedialnym można wywołać animację sytuacji jazdy. Realistyczna prezentacja kąta nachylenia, kąta pochylenia i ustawień technicznych pomaga kierowcy prawidłowo ocenić manewry.
System asystujący w sytuacjach ruszania z miejsca Downhill Speed Regulation (DSR) automatycznie utrzymuje wybraną, niską prędkość w zakresie około 2 do 18 km/h, można to odczytać w zestawie wskaźników oraz w opcjonalnym wyświetlaczu head-up. Dzięki ukierunkowanym zastosowaniom hamulców asystent pomaga utrzymać kontrolę podczas stromej jazdy w dół.
Mocne i wydajne: silniki
Nowy Mercedes-Benz GLB polega na czterocylindrowych silnikach benzynowych i diesla, które zostały całkowicie zaktualizowane przy ponownym uruchomieniu serii modeli kompaktowych. W porównaniu do poprzedniej generacji wyróżniają się one znacznie zwiększoną mocą, lepszą efektywnością i emisjami.
Brama do gamy modeli benzynowych to M 282 o pojemności 1,33 litra w GLB 200. Ten silnik ma wyłączanie cylindrów dla efektywnej pracy w zakresie częściowego obciążenia.
Silnik M 260 o pojemności dwóch litrów w GLB 250 4MATIC ma żeliwne wkłady cylindrowe w swoim bloku silnika z odlewanego aluminium, rozszerzające się na dolnym końcu zgodnie z zasadą CONICSHAPE®. W firmie proces honowania cylindrów znany jest jako „honowanie trąbkowe”. Minimalizuje to tarcie tłoków i zmniejsza zużycie paliwa. W aluminiowej głowicy cylindrów z czterema zaworami system zmiennego czasu zaworów CAMTRONIC pozwala na dwustopniową regulację skoku zaworu po stronie dolotowej.