Nissan uczcił 50-lecie marki GT-R, wprowadzając odnowioną wersję GT-R Nismo. Ta inspirowana wyścigami maszyna, dostosowana do użytku ulicznego, miała swoją światową premierę na targach motoryzacyjnych w Nowym Jorku w 2019 roku. Nissan włożył wiele wysiłku w to, aby ten GT-R był bardziej agresywny niż kiedykolwiek wcześniej.
Niższa waga oznacza szybszą jazdę, co było głównym celem inżynierów Nismo. Zredukowali oni wagę auta o prawie 32 kilogramy, zastępując zderzaki, progi, dach, maskę, przednie błotniki i tylny spojler elementami z włókna węglowego.
Pod maską zastosowano w zasadzie ten sam silnik V6 o pojemności 3,8 litra z 24 zaworami, ale z pewnymi udoskonaleniami. Turbosprężarki pochodzą prosto z wyścigów GTR GT3, z niewielkimi modyfikacjami. Mają mniej łopatek wentylatorów, ale inny kształt. W ten sposób silnik nie stracił mocy ani momentu obrotowego, ale zredukowano opóźnienie turbiny.
Jak wcześniej, GT-R zachował tę samą architekturę napędu na wszystkie koła oraz 6-biegową skrzynię biegów z podwójnym sprzęgłem. Jednak nie pozostał z tym samym oprogramowaniem, co pozwala na jeszcze szybsze i płynniejsze zmiany biegów, co czyni auto szybszym po wjeździe w zakręt. Zawieszenie zostało dostrojone dla lepszego trzymania się drogi, z niewielkimi kompromisami w zakresie komfortu. W kwestii hamulców, Nissan zaufał firmie Brembo i zainstalował nowy zestaw tarcz z struktury węglowo-krzemowej, które wytrzymują temperatury do 1832 stopni Fahrenheita (1000 stopni Celsjusza).
Nissan GT-R NISMO z 2020 roku zadebiutował na świecie, oferując usprawnienia inspirowane wyścigami oraz poprawki tuningowe, które maksymalizują jego ekscytujące osiągi.
Model został zaprezentowany obok nowej wersji 50th Anniversary Edition, podczas gdy Nissan świętował 50-lecie dziedzictwa GT-R na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Nowym Jorku w 2019 roku.
„GT-R NISMO z 2020 roku ewoluował w zbalansowany, ale jednocześnie ekstremalny samochód wyczynowy,” powiedział Hiroshi Tamura, główny specjalista ds. produktu GT-R. „Dążenie do przyjemności z jazdy to najważniejsza koncepcja stojąca za GT-R, a osiągi nowego NISMO sugerują, że to samochód, który powinien znajdować się na torze wyścigowym – ale doskonale sprawdza się również na otwartej drodze.”
Zaprojektowany dla profesjonalistów, stworzony dla wszystkich
W przypadku Nissan GT-R NISMO z 2020 roku inżynierowie Nissana postawili sobie za cel wprowadzenie sprawdzonej technologii wyścigowej, aby uczynić ją dostępną i komfortową dla kierowców o różnym poziomie umiejętności. Kontrola pojazdu i przewidywalność były kluczowe w osiągnięciu tego celu; dlatego przyjęli temat „absolutnych osiągów na ulicy i torze” podczas opracowywania samochodu.
Wyjątkową cechą najpotężniejszego i najbardziej ekskluzywnego GT-R jest ilość włókna węglowego obecna w całym pojeździe, w tym w przednich i tylnych zderzakach, przednich błotnikach, masce, dachu, osłonach progów, bagażniku i tylnym spojlerze. Każdy element został ulepszony, aby obniżyć wagę, zwiększyć docisk oraz poprawić aerodynamikę. Te elementy zewnętrzne przyczyniły się do zmniejszenia wagi o 23 funty (10,5 kilograma), w dodatku do prawie 44 funtów (20 kilogramów) oszczędności z innych ulepszeń i nowych komponentów.
Przednie błotniki teraz przypominają te z GT3 GT-R. Wydrążone wloty powietrza pomagają odprowadzać ciepłe powietrze z komory silnikowej i zapewniają wyjątkowy docisk na przednie opony, bez dodatkowego oporu powietrza. Usprawniają również aerodynamikę, wygładzając przepływ powietrza wzdłuż nadwozia, z szczególnym uwzględnieniem unikania tylnych spojlerów, co promuje stabilność przy dużych prędkościach. Nowy proces kompresji nadaje dachowi z włókna węglowego lekką, ciasną strukturę.
Wyjątkowe 20-calowe felgi RAYS z kutego aluminium w Nissan GT-R NISMO są lżejsze niż wcześniej i mają dziewięcioramienny design, który zwiększa ich sztywność. Nowo zaprojektowane opony Dunlop, o szerszym bieżniku i mniejszej liczbie rowków, zwiększają powierzchnię styku o 11%. Przekłada się to na większą siłę w zakrętach, lepszą reakcję na kierownicę oraz poprawiony opór toczenia w porównaniu do poprzedniego modelu.
Wewnątrz kabiny ekskluzywne fotele GT-R NISMO zostały zaprojektowane z myślą o trzymaniu łopatek i dolnych punktów ciała, co daje kierowcy lepsze poczucie jedności z samochodem.
Przekraczając doskonałość
Niewiele samochodów posiada osiągi jezdne GT-R. W przypadku modelu z 2020 roku inżynierowie dążyli do poprawy tego, co zasadniczo było już mechaniczną doskonałością, „dokładając małe poprawki, aby wycisnąć jak najwięcej z silnika i podwozia,” według Tamury.
Silnik V6 o pojemności 3,8 litra z 24 zaworami, podwójnie doładowany – każdy ręcznie wykonany przez swojego technika takumi – pozostaje sercem układu napędowego GT-R. GT-R NISMO charakteryzuje się ekskluzywnym projektem turbosprężarki – bezpośrednio z wyścigowego GT-R GT3 – z zmodyfikowanym kształtem turbiny i mniejszą liczbą łopatek. To optymalizuje przepływ i zwiększa reakcję przyspieszenia o 20%, bez utraty mocy.
Zaktualizowana 6-biegowa skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem cechuje się udoskonalonym trybem „R”, który nie tylko przyspiesza zmianę biegów, ale także optymalizuje ich wybór, szczególnie przy wyjściu z zakrętów. To poprawia uczucie przyspieszenia i hamowania zarówno na drodze, jak i na torze. Adaptacyjna kontrola zmiany biegów została również zaprogramowana tak, aby dostosować harmonogramy zmian do stylu jazdy użytkownika. Dzięki temu można jeździć zgodnie z przepisami na drogach publicznych oraz w bardziej dynamiczny sposób na torze wyścigowym, bez konieczności manualnej zmiany trybów (w trybie A / R).
Dźwięk wydechu samochodu pochodzi z ulepszonego tytanowego układu wydechowego z ręcznie polerowanymi niebieskimi końcówkami.
Jeśli chodzi o prowadzenie, GT-R NISMO z 2020 roku ma niewielu równych. Zaktualizowane strojenie zawieszenia poprawia stabilność w zakrętach, z lepszą reakcją na kąt obrotu i płynnością jazdy. Kierownica oferuje lepszą liniowość i precyzję niż kiedykolwiek, wymagając minimalnych korekt przy prędkości do 186 mph (300 km/h).