Vauxhall zaprezentował odświeżoną wersję generacji Astra K w 2019 roku, cztery lata po wprowadzeniu modelu na brytyjski rynek, i były to ogromne zmiany.
Po kilku latach walki o utrzymanie marek Opel/Vauxhall pod swoimi skrzydłami, GM zdecydował się w 2017 roku sprzedać obie marki do PSA (Peugeot-Citroen). Mimo że francuski producent już miał własne propozycje w segmencie kompaktów, postanowił zmodernizować i kontynuować produkcję Astry ze względu na jej rozpoznawalność wśród kierowców. Aż jedna czwarta Brytyjczyków miała już doświadczenie z tym modelem, więc sensowne było utrzymanie go w ofercie. Oprócz wersji GTC i hatchback, kombi, znane jako Sports Tourer, było jednym z najlepszych połączeń przestronności wnętrza, komfortu i postrzeganą jakością wykończenia na rynku.
Jak to zwykle bywa w przypadku faceliftingów, Astra Sports Tourer z 2019 roku miała przeprojektowany przód, który odróżniał ją od wersji sprzed modernizacji. Otrzymała nowe reflektory z opcją IntelliLux LED, które zapewniały lepsze oświetlenie na drodze. Co więcej, mogły one utrzymywać światła drogowe nawet przy nadjeżdżającym pojeździe, wyłączając niektóre diody LED, aby nie oślepiać innych kierowców. Przeprojektowana wersja miała 3D kratkę, która wypełniała przestrzeń między reflektorami, natomiast dolny zderzak zyskał bardziej agresywny wygląd, z dolnym wlotem powietrza w kształcie litery A, otoczonym wlotami dla LED-owych lamp przeciwmgielnych.
Dzięki ulepszonym przednim elementom i już smukłemu profilowi, długa wersja Astry mogła poszczycić się współczynnikiem oporu powietrza wynoszącym 0,26. Drzwi charakteryzowały się niższą linią rzeźbioną, która wznosiła się ku tylnym drzwiom. W tym samym czasie linia dachu podkreślona była przez trzecie, trójkątne okna obok przestrzeni bagażowej oraz chromowane wykończenie zdobiące słupek D. Na koniec, z tyłu, pochylona klapa bagażnika była wyposażona w spoiler dachowy na górnej części okna.
Kiedy Vauxhall projektował Astrę, zwrócił szczególną uwagę na estetykę wnętrza. Dodatkowo, w kabinie znalazły się miękkie materiały dotykowe na desce rozdzielczej, panelach drzwiowych oraz konsoli centralnej. Tam nowy właściciel nie mógł wiele zmienić, więc skupił się na systemie infotainment. Oprócz podstawowych wersji z siedmiocalowymi ekranami dotykowymi, producent oferował opcję ośmiocalowego urządzenia przyniesionego z modelu Vauxhall Insignia. Bez względu na wersję, wszystkie one były wyposażone w Apple CarPlay i Android Auto.
Jednak największe zmiany miały miejsce pod maską. Tam PSA nalegało na zainstalowanie własnych silników o mocach w zakresie od 105 PS (103 KM) do 145 PS (143 KM). Oprócz manualnych i automatycznych skrzyń biegów, producent oferował opcję CVT z siedmioma z góry ustalonymi prędkościami.
Vauxhall Astra to jeden z najpopularniejszych modeli w Wielkiej Brytanii, znany z ponad trzech milionów sprzedanych egzemplarzy w ciągu ostatnich 40 lat, w tym ponad 30 000 w 2018 roku. Ponad 25 procent brytyjskich kierowców miało lub prowadziło Astrę, więc reakcje na nowy model z istotnymi zmianami zawsze będą zauważalne na rynku.
Nowy Vauxhall Astra ustawia standardy w zakresie efektywności i niskiej emisji dzięki zupełnie nowym jednostkom napędowym z silnikami benzynowymi i diesla. Opierając się na szerokim sukcesie poprzedniego modelu, klienci zyskają niższe wartości emisji CO2 i zużycia paliwa, a także szereg technologii i wyposażenia należącego do klasy liderów.
Dokładny rozwój w tunelu aerodynamicznym znacząco przyczynił się do zmniejszenia zużycia paliwa i emisji CO2 o nawet 21 procent w porównaniu do poprzedniego modelu.
Z współczynnikiem oporu powietrza wynoszącym zaledwie 0,26, Astra prowadzi swoją klasę pod względem aerodynamiki. A przy 0,25 Cd, Astra Sports Tourer również jest liderem w swojej klasie. Te standardy aerodynamiki osiągnięto dzięki wielu rozwiązaniom, w tym pokrywie komory silnika, deflektorowym ramionom tylnej osi i pełno-wymiarowej przesłonie.
Górna i dolna część kratki chłodnicy nowego Vauxhall Astra automatycznie otwierają się i zamykają niezależnie od siebie, dodatkowo poprawiając przepływ powietrza z przodu. Optymalizacja podwozia poprawia współczynnik oporu, redukując turbulencje.
Podwozie Astry również przeszło szereg ulepszeń. Nowe amortyzatory zapewniają lepszą kontrolę nad nierównościami, nawet na złych nawierzchniach, podczas gdy kierownica otrzymała nowe ustawienia, co poprawia prowadzenie przy wyższych prędkościach.
JEDNOSTKI NAPĘDOWE
Nowe silniki benzynowe i diesla z turbodoładowaniem, które są zarówno oszczędne, jak i dynamiczne, odpowiadają przede wszystkim za wyraźną poprawę efektywności Astry. Niskie wartości zużycia paliwa i emisji CO2 są również zasługą sześciobiegowych skrzyń ręcznych, siedmiobiegowej skrzyni CVT oraz – po raz pierwszy w Vauxhallu – nowej dziewięciobiegowej automatycznej skrzyni.
Kompaktowe, trzy cylindrowe silniki benzynowe dostępne są w wersjach 1.2 i 1.4 litra. Nowy silnik benzynowy 1.2-litrowy osiąga wagę lżejszą o 6 kg w porównaniu do silnika 1.4T (150KM). Oferując moc od 110KM do 145KM i maksymalny moment obrotowy od 195Nm do 236Nm, zapewniają doskonałą równowagę między osiągami a efektywnością.
Astra z silnikiem 1.2-litrowym połączona jest z płynnie działającą sześciobiegową skrzynią ręczną, podczas gdy Astra z silnikiem 1.4-litrowym dostępna jest wyłącznie z nową siedmiobiegową skrzynią CVT. Dzięki CVT, kierowcy Astry mogą cieszyć się wygodą automatycznej zmiany biegów lub samodzielnie wybierać biegi za pomocą dźwigni zmiany.
Integracja chłodzonego wodą kolektora wydechowego w głowicy cylindrów przyspiesza nagrzewanie silnika, co obniża emisje po zimnym starcie.
Typowe dla Vauxhallu jest doskonałe reakcja na gaz silników benzynowych – przy 1 500 obr/min.
Silniki diesla
Silniki diesla Vauxhall Astra o pojemności 1.5 litra, trzy cylindrowe, oferują moc 105KM i 122KM, a także moment obrotowy od 260Nm do 300Nm. System wtrysku paliwa Common Rail działa pod ciśnieniem do 2000 bar.
Alternatywnie do standardowej sześciobiegowej skrzyni ręcznej, najpotężniejszy silnik diesla dostępny jest z nową, płynnie działającą dziewięciobiegową automatyczną skrzynią, która debiutuje w nowej Astrze.
Nowe silniki diesla są wyposażone w turbodoładowanie elektryczne z zmienną geometrią łopatek oraz, podobnie jak silniki benzynowe, wałek wyrównawczy w bloku dla dodatkowej poprawy komfortu. Podobnie, kolektor wydechowy także zintegrowany jest w głowicy cylindrów.
Optymalna obróbka spalin silnika 1.5 diesel zapewniana jest dzięki systemowi redukcji emisji, w skład którego wchodzą pasywny katalizator utleniający, wtryskiwacz AdBlue, katalizator SCR oraz filtr cząstek stałych.
ZAAWANSOWANE SYSTEMY ASYSTENCJI KIEROWCY I ŁĄCZNOŚĆ
Nowy Vauxhall Astra dostępny jest w nową cyfrową kamerę przednią, która jest zarówno mniejsza, jak i mocniejsza niż wcześniejsze wersje dzięki szybszemu procesorowi. Rozpoznaje nie tylko pojazdy, ale także pieszych, znacząco poprawiając bezpieczeństwo. Dodatkowo, dzięki kamerze o wysokiej rozdzielczości, rozpoznawanie znaków drogowych może przetwarzać jeszcze więcej znaków i wyświetlać je jako symbole na ekranie.
Cyfrowa kamera tylna, dostępna w wybranych modelach, jest również mocniejsza i działa w połączeniu z nowym systemem multimedialnym Navi Pro. Widok ruchu za pojazdem na monitorze jest bardziej wyraźny i precyzyjny, a kontrasty lepiej widoczne w ciemności.
Klienci Astry będą cieszyć się wysokim poziomem łączności z inteligentniejszym, szybszym i bardziej intuicyjnym systemem Multimedia Radio, Multimedia Navi oraz Multimedia Navi Pro. Wszystkie systemy są kompatybilne z Apple CarPlay i Android Auto bez potrzeby opłacania drogich subskrypcji. Najwyższy model Multimedia Navi Pro – już obecny w flagowym modelu Vauxhalla Insignia – ma ośmiocalowy kolorowy wyświetlacz dotykowy i może być obsługiwany głosowo. Usługi nawigacji połączonej z informacjami o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym i aktualizacjami map online sprawiają, że podróż jest bardziej komfortowa, a wyświetlacz nawigacji sam w sobie wygląda nowocześniej, z nowymi symbolami. To samo dotyczy zestawu wskaźników, który ma nowy cyfrowy prędkościomierz.
Jako opcja dostępna jest funkcja awaryjnego połączenia E-Call. W razie potrzeby pomoc jest zaledwie kilka sekund po naciśnięciu czerwonego przycisku. Jeśli napinacze pasów bezpieczeństwa lub poduszki powietrzne zostaną uruchomione, system automatycznie wykonuje połączenie awaryjne.
Komfort to priorytet w nowym Vauxhallu. Praktyczną cechą w podróży jest możliwość indukcyjnego ładowania kompatybilnych smartfonów w wybranych modelach, wystarczy umieścić telefon w otworze w konsoli środkowej.
Wysokiej jakości system dźwiękowy Bose, dostępny w wybranych modelach, przekształca nową Astrę w salę koncertową. Siedem głośników, w tym subwoofer RichBass znajdujący się pod bagażnikiem, zapewnia optymalne doznania dźwiękowe. Kierowca i pasażerowie otoczeni są bogatym dźwiękiem niezależnie od miejsca w pojeździe. Dodatkowo, za pomocą cyfrowego wzmacniacza można zapisać do ośmiu różnych profili dźwiękowych.
Na koniec, nowa Vauxhall Astra wprowadza podgrzewaną przednią szybę w wybranych modelach, co sprawia, że jazda zimą jest bezpieczniejsza i bardziej komfortowa. Cienkie, niemal niewidoczne przewody w szybie zapewniają, że kierowcy Astry zawsze mają czysty widok na drogę w mroźne dni.
AERODYNAMIKA
Przy imponującym współczynniku oporu powietrza wynoszącym 0,26, nowa Vauxhall Astra prowadzi swoją klasę pod względem aerodynamiki.
Aerodynamiczny design Astry odgrywa kluczową rolę w wyzwaniu redukcji emisji CO2. Poprzez zmniejszenie oporu, a tym samym też zużycia paliwa i emisji, Vauxhall pomaga klientom i menedżerom flot w osiąganiu znaczących oszczędności kosztów, promując jednocześnie efektywną jazdę. W sumie, aerodynamiczne udoskonalenia nowego Vauxhall Astra oszczędzają 4,5g CO2 na kilometr (zgodnie z cyklem WLTP).
Kluczowym elementem aerodynamicznego designu nowej Astry jest aktywna pełno-wymiarowa przesłona. Górna i dolna część kratki mogą być otwierane i zamykane, nawet niezależnie od siebie, co zapewnia bardzo efektywną jazdę w różnych rzeczywistych warunkach. Na przykład, dziesięcio-procentowe zmniejszenie oporu prowadzi do redukcji zużycia paliwa o około dwa procent w Nowym Europejskim Cyklu Jezdnym (NEDC), lub nawet pięć procent przy prędkości 70 mph. Redukcja oporu osiągnięta dzięki aktywnej przesłonie zmniejsza emisję CO2 nowego Vauxhall Astra o nawet 2,0 g/km.
Aktywna przesłona przynosi także korzyści termiczne, opóźniając chłodzenie po wyłączeniu silnika lub przyspieszając nagrzewanie silnika po zimnym starcie. Jest to szczególnie ważne zimą, przynosząc znaczne korzyści w zużyciu paliwa i komforcie poprzez ogrzewanie wnętrza samochodu.