To już szósta generacja Corsy, której korzenie sięgają aż 1982 roku. Teraz niemiecki brat grupy PSA wprowadził nową generację swojego małego auta, które niektórzy mogą uznać za bardzo podobne technicznie do nowego Peugeota 208.
Stylizacja, oczywiście, jest typowo Opelowska, a po raz pierwszy dostępne są także reflektory LED w całej gamie modeli, niezależnie od rodzaju silnika.
W kwestii nadwozia, producent postanowił wprowadzić drastyczną redukcję wagi, osiągając poniżej 1000 kg (2204 lbs) dla podstawowego modelu, co robi wrażenie, biorąc pod uwagę, że pojazd jest wyposażony we wszystkie obowiązkowe nowoczesne funkcje bezpieczeństwa.
Jeśli chodzi o jednostki napędowe, Opel oferuje niewielką gamę wariantów, zarówno benzynowych, jak i elektrycznych. Podstawowy model ma 1,2-litrowy silnik benzynowy o mocy 75 KM, podczas gdy wersja najwyższa to wzmocniona wersja turbo podstawowego modelu, oferująca 130 KM. Pracowali ciężko, aby utrzymać niskie zużycie paliwa. Zgodnie z najnowszą normą WLTP, nowa Corsa może zużywać od 3,6 do 6,1 litra/100 km (65,3 mpg – 38,5 mpg), w zależności od silnika.
Dla tych, którzy chcą zainwestować w pełną listę opcji w samochodzie miejskim, Corsa może być wyposażona w 8-biegową skrzynię automatyczną. Podstawowe modele jednak mają 5-biegową skrzynię manualną.
Szósta generacja Opla Corsy wkracza na szybkie tory. Zaledwie kilka dni po prezentacji wersji elektrycznej, Opel ogłasza Corsę z tradycyjnymi silnikami spalinowymi – bardziej efektywnymi, nowoczesnymi i dynamicznymi niż kiedykolwiek wcześniej. Sprzedaż pięciodrzwiowego małego auta o długości 4,06 metra z niemieckiego producenta rozpoczyna się od wyjątkowo oszczędnych silników benzynowych i diesla o mocy od 55 kW (75 KM) do 96 kW (130 KM). Wszystkie opcje napędu charakteryzują się umiarkowanym zużyciem paliwa oraz angażującą jazdą (zużycie paliwa NEDC1: w mieście 5,4-3,7 l/100 km; poza miastem 4,1-2,9 l/100 km; w cyklu mieszanym 4,6-3,2 l/100 km, 105-85 g/km CO2; WLTP2: w cyklu mieszanym 6,4-4,0 l/100 km, 144-104 g/km CO2, wszystkie dane wstępne).
„Reakcja na prezentację całkowicie elektrycznej Corsy-e – samochodu elektrycznego dla każdego – jest fenomenalna”, powiedział dyrektor generalny Opla, Michael Lohscheller. „Corsę z klasycznymi silnikami spalinowymi czeka podobna droga. Silnik spalinowy czy napęd elektryczny? W Oplu, dzięki platformie wieloenergetycznej, oba są możliwe w jednym modelu. To klient decyduje.”
W ofercie skrzyń biegów dominować będzie osmiobiegowa automatyczna skrzynia biegów. Sportowe wrażenie podkreśla lekka konstrukcja oraz niska pozycja siedząca kierowcy. Dodatkowo, bezpieczeństwo bierne stoi na wysokim poziomie, a inżynierowie Opla precyzyjnie dostosowali zawieszenie i układ kierowniczy. Wszystkie te cechy są już dostępne w wersji podstawowej. Równie przekonujące są zaawansowane systemy wspomagające, innowacyjny system infotainment oraz doskonały stosunek ceny do jakości. Corsa wprowadza również płynnie działającą osmiobiegową automatyczną skrzynię biegów po raz pierwszy w tym segmencie. W tej cenie nie było dotąd bardziej zaawansowanego technologicznie, dynamicznego Opla Corsy.
Nowa Corsa jest do zamówienia od 1 lipca w Niemczech. Wersja podstawowa kosztuje 13 990 euro (RRP z VAT w Niemczech). W jej skład wchodzą liczne systemy wspomagające, takie jak standardowe ostrzeżenie o kolizji z przodu z automatycznym hamowaniem awaryjnym i wykrywaniem pieszych. Oprócz elektrycznej Corsy-e, dostępne są wersje diesla i benzynowe w trzech nowych liniach wyposażeniowych: Edition za 15 850 euro w Niemczech (RRP z VAT), Elegance oraz szczególnie sportowa GS Line.
Nowe silniki: idealna równowaga między efektywnością a osiągami
Całkowicie nowe portfolio silników szóstej generacji Corsy ma na celu zapewnienie klientom idealnej równowagi między efektywnością a angażującą jazdą. W porównaniu do obecnych jednostek napędowych, nowe silniki charakteryzują się znaczącym zmniejszeniem zużycia paliwa i emisji, przy zachowaniu podobnej mocy.
Ulepszenia zaczynają się od podstawowego silnika 55 kW (75 KM) 1.2 – NEDC zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi 4,1 l/100 km (wstępne zużycie paliwa NEDC1: w mieście 4,9-4,8 l/100 km; poza miastem 3,7 l/100 km; w cyklu mieszanym 4,1 l/100 km, 94-93 g/km CO2; WLTP2: w cyklu mieszanym 6,1-5,3 l/100 km, 136-119 g/km CO2). To znacząca poprawa w porównaniu do aktualnego modelu 1.2 o mocy 51 kW/70 KM, którego zużycie paliwa w NEDC wynosiło 5,9-5,6 l/100 km i 134-128 g/km CO2.
Wyższą moc zapewnia nagradzana rodzina silników turbo z bezpośrednim wtryskiem trzech cylindrów (Silnik Roku 2015-2018), również o pojemności 1,2 litra. Silniki aluminiowe osiągają moc 74 kW (100 KM) lub 96 kW (130 KM). Przy silniku 74 kW (100 KM) nowa Corsa potrzebuje 4,4-4,2 l/100 km NEDC w cyklu mieszanym (zużycie paliwa NEDC1: w mieście 5,3-5,1 l/100 km, poza miastem 4,0-3,6 l/100 km i w cyklu mieszanym 4,4-4,2 l/100 km, 101-96 l/100 km; oraz 6,4-5,3 l/100 km, 137-121 g/km CO2 w cyklu WLTP2, wszystkie dane wstępne). Poprzednik 1.4-litrowy, także o mocy 74 kW (100 KM) zużywał 5,8-5,4 l/100 km w cyklu mieszanym według NEDC (WLTP: 6,7-6,5 l/100 km, 151-146 g/km CO2). Nawet w przypadku najsilniejszej wersji 96 kW (130 KM), która nie ma odpowiednika w aktualnej ofercie Corsy, wstępne dane o zużyciu paliwa i emisjach pozostają na umiarkowanym poziomie (NEDC1: w mieście 5-4 l/100 km; poza miastem 4,1-4,0 l/100 km; w cyklu mieszanym 4,6-4,5 l/100 km, 105-103 g/km CO2; WLTP2: w cyklu mieszanym 6,4-5,6 l/100 km, 144-127 g/km CO2).
Szeroki zakres momentu obrotowego dla silników benzynowych: doskonała dynamika jazdy
Wysoka efektywność i żywotność osiągi charakteryzują nowe silniki benzynowe. Wewnętrzne tarcie i straty tarcia zostały zredukowane do minimum. Turbosprężarka działa również natychmiastowo, z silnym przyrostem momentu obrotowego już przy niskich obrotach. Maksymalny moment obrotowy silnika 74 kW (100 KM) 1.2 wynosi 205 Nm; najsilniejsza jednostka 96 kW (130 KM) osiąga nawet 230 Nm. Przy większości maksymalnego momentu obrotowego dostępnego w szerokim zakresie, oba silniki charakteryzują się wysoką dynamiką jazdy. Co najmniej 95 procent maksymalnego momentu obrotowego rozwija się między 1 500 a 3 500 obr./min – w połączeniu z niską masą pojazdu, doskonałą aerodynamiką i optymalizowanymi przełożeniami umożliwia to bardzo dobrą dynamikę jazdy.
Poprawa efektywności w zakresie silników przekłada się na osiągi jazdy. Nowa Corsa z silnikiem 96 kW (130 KM) osiąga maksymalną prędkość 208 km/h, podczas gdy jej poprzednik potrzebował o 15 procent więcej mocy (110 kW / 150 KM), aby osiągnąć 207 km/h. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 8,7 sekundy, co czyni nowy model o 0,2 sekundy szybszym od poprzednika. Równie imponujący jest silnik turbo 1.2 o mocy 74 kW (100 KM). Przy maksymalnej prędkości 188 km/h jest o 3,0 km/h szybszy od porównywalnego poprzednika. W zależności od skrzyni biegów, przyspiesza z miejsca do 100 km/h w około 10,0 sekund – o 1,0 sekundy szybciej (wszystkie dane wstępne).
Oprócz silników, poprawy w zakresie napędu obejmują również skrzynie biegów.
Silnik 55 kW (75 KM) w wersji podstawowej jest standardowo wyposażony w pięciobiegową manualną skrzynię biegów.
Klient wybierający model z silnikiem 74 kW (100 KM) może zdecydować się na sześciobiegową skrzynię manualną lub płynnie działającą osmiobiegową skrzynię automatyczną. Adaptacyjne programy zmiany biegów i technologia Quickshift reprezentują najnowocześniejsze rozwiązania w segmencie Corsy. Kierowcy mogą także samodzielnie zmieniać biegi za pomocą łopatek przy kierownicy.
Najmocniejszy, 96 kW (130 KM) 1.2 Direct Injection Turbo jest zawsze połączony z osmiobiegową automatyczną skrzynią biegów.
Wysoka technologia i wysoka efektywność:
Trzy silniki benzynowe wspiera żywotny silnik wysokoprężny o pojemności 1,5 litra z mocą 75 kW (102 KM) i maksymalnym momentem obrotowym 250 Nm (wstępne zużycie paliwa NEDC1: w mieście 3,8-3,7 l/100 km; poza miastem 3,0-2,9 l/100 km; w cyklu mieszanym 3,3-3,2 l/100 km, 87-85 g/km CO2; WLTP2: w cyklu mieszanym 4,6-4,0 l/100 km, 122-104 g/km CO2, wstępne).
Aby zapewnić optymalne oczyszczanie spalin, system redukcji emisji – składający się z pasywnego katalizatora utleniającego/adsorbera NOx, wtryskiwacza AdBlue, katalizatora SCR i filtra cząstek stałych (DPF) – został zgrupowany jako kompaktowa jednostka, jak najbliżej silnika. Adsorber NOx działa jako katalizator przy zimnym rozruchu, redukując emisję NOx w temperaturach poniżej momentu zapłonu SCR.
Miłośnicy elektromobilności mogą oczywiście zamówić Corsę-e. Dzięki wspólnej platformie modułowej (CMP) różne napędy mogą być oferowane na jednej platformie.
Lekka: najlżejsza wersja waży mniej niż 1000 kg
Oprócz żywych silników nowej Corsy, lekka konstrukcja również przyczynia się do doskonałych dynamiki jazdy. Najlżejsza wersja nowego modelu waży poniżej magicznej granicy 1000 kilogramów. Bez kierowcy pięciodrzwiowe auto waży zaledwie 980 kg. W porównaniu z poprzednikiem, ta wersja modelu jest o 108 kg lżejsza. To oszczędność masy wynosząca około 10 procent, mimo że nowy model ma podobną długość 4,06 metra. Karoseria bez pokrycia jest o około 40 kg lżejsza, a bardzo kompaktowe silniki trzycylindrowe ważą około 15 kg mniej niż czterocylindrowe jednostki z poprzedniej generacji. Aluminiowa pokrywa silnika również oszczędza 2,4 kg w porównaniu do mniejszej stalowej pokrywy poprzedniego modelu. Fotele również przeszły dietę. Optymalizowana struktura siedzeń oszczędza kolejne 10 kg.
Nowa Corsa emanuje dynamiką d dzięki sportowemu designowi – szczególnie w połączeniu z dwukolorowym lakierem. Linia dachu jest przypominająca coupé, o 48 mm niższa niż w poprzedniku, bez uszczerbku dla przestrzeni na głowę dla kierowcy i pasażera przedniego. Kierowca siedzi 28 mm niżej. Zawieszenie i dynamika jazdy korzystają z obniżonego środka ciężkości. Obsługa jest responsywna i dynamiczna, co zapewnia więcej radości z jazdy.
Demokratyzacja technologii: zaawansowane systemy wspomagania i światła matrycowe
W nowej Corsie Opel oferuje technologie i systemy wspomagające, które klienci znają zazwyczaj tylko z wyższych klas pojazdów. Prawdziwym hitem jest adaptacyjne, oślepiające światło matrycowe IntelliLux LED®, które Opel po raz pierwszy szeroko wprowadza w segmencie małych samochodów. Osiem elementów LED jest sterowanych przez wysokorozdzielczą kamerę przednią najnowszej generacji, która automatycznie i nieprzerwanie dostosowuje wiązkę światła do danej sytuacji drogowej i otoczenia.
Nowoczesne systemy wspomagające, takie jak rozpoznawanie znaków drogowych czy radarowy tempomat, a także sensorowe zabezpieczenie boków, oferują zauważalną poprawę bezpieczeństwa. Ostatni z nich ostrzega, jeśli boki samochodu ryzykują kontakt z przeszkodami (np. słupki, ściany) podczas manewrów przy prędkości poniżej 10 km/h. Są też systemy, takie jak asystent martwego pola i różne systemy parkowania, od pilota parkowania po 180-stopniową panoramę kamery tylnej. Asystent pasa ruchu również debiutuje w Corsie. Jeśli system wykryje niezamierzoną zmianę pasa, ostrzega kierowcę migającym sygnałem i delikatnym układem kierowniczym (więcej o szerokim zakresie systemów wspomagania kierowcy nowej generacji Corsy tutaj).
Kierowcy i pasażerowie Corsy są dobrze podłączeni i rozrywając nową gamą systemów infotainment, w tym Multimedia Radio, Multimedia Navi z 7-calowym kolorowym ekranem dotykowym oraz najwyższej klasy Multimedia Navi Pro z 10-calowym kolorowym ekranem dotykowym. Dodatkowo, Corsa oferuje również nową usługę telematyczną „Opel Connect” jako opcję. Nawigacja na żywo z informacjami o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym oraz aktualnymi cenami paliw, a także bezpośredni dostęp do pomocy drogowej i połączeń alarmowych sprawiają, że podróże są jeszcze bardziej relaksujące dla kierowców i pasażerów.
Wybierz: ekstremalnie sportowa Corsa GS Line, komfortowa Corsa Elegance
Nowa Corsa oferowana jest w czterech poziomach wyposażenia. Nawet wersja podstawowa ma wiele technologii i dodatków poprawiających komfort, takich jak typowe dla Opla funkcje, jak podgrzewana kierownica i podgrzewane skórzane fotele z funkcją masażu dla kierowcy. Systemy wspomagające obejmują na przykład ostrzeżenie o kolizji z przodu, inteligentny tempomat, asystent pasa ruchu oraz rozpoznawanie znaków drogowych. Powyżej wersji podstawowej dostępne są trzy linie wyposażeniowe z różnymi akcentami, które kierują się do różnych grup klientów. Corsa Edition dodaje najpopularniejsze dodatki, Corsa Elegance jest nastawiona na maksymalny komfort, a Corsa GS Line łączy dodatkowe sportowe cechy. Filozofia wyposażenia, którą Opel przedstawia po raz pierwszy z Corsą, wkrótce będzie również dostępna dla innych modeli Opla.
W modelu Corsa Elegance (od 17 850 euro w Niemczech, RRP z VAT) sześciostopniowe regulowane siedzenie pasażera z przodu, podłokietnik z schowkiem, a także reflektory LED w typowym wyglądzie Opla i światła przeciwmgielne sprawiają, że podróże są jeszcze bardziej relaksujące. Chromowane dekoracje, atrakcyjne przeszycia i inne detale czynią wersję Elegance szczególnie atrakcyjną. Sportowe ambicje GS Line jako dynamicznej wersji modelu są oczywiste – wewnątrz jak i na zewnątrz. Sportowe fotele dla kierowcy i pasażera przedniego, a także aluminiowe pedały sportowe, czarna podsufitka i czerwone wykończenie na desce rozdzielczej podkreślają sportowy charakter. GS Line natychmiastowo wyróżnia się chromowanym końcówką wydechu oraz sportowo wyglądającymi zderzakami z przodu i z tyłu. Tryb Sport zapewnia jeszcze bardziej dynamiczne reakcje na skrzynia biegów i przyspieszenia. Ceny dla Corsy GS Line zaczynają się od 19 880 euro w Niemczech (RRP z VAT). Dalsze akcenty projektowe to słupki B w wysokim połysku oraz różnorodne opcje personalizacji. W tym kompleksowy program kół oraz w pełni cyfrowy kokpit, skórzane fotele lub dwukolorowy lakier.
[1] Wspomniane wartości zużycia paliwa i emisji CO2 są określane zgodnie z nową procedurą testową WLTP (Rozporządzenie EU 2017/948), a odpowiednie wartości są przetłumaczone z powrotem do NEDC, aby umożliwić porównywalność z innymi pojazdami. Prosimy o kontakt z dealerem w celu uzyskania najnowszych informacji. Wartości nie uwzględniają szczególnie warunków eksploatacji i jazdy, wyposażenia lub opcji i mogą się różnić w zależności od formatu opon.