Porsche w końcu wprowadziło silnik typu flat-six zainstalowany za kabiną Caymana, gdy uruchomiło wersję GT4 drogową, która otrzymała akredytacje FIA do rywalizacji w serii GT.
Stworzenie pojazdu spełniającego określone wymagania Światowej Organizacji Motoryzacyjnej to coś, co Porsche wielokrotnie robiło w swojej historii. W rezultacie rozważało stworzenie pojazdu gotowego na tor, ale wciąż nadającego się do użytku na drogach, opartego na modelu Cayman. Jednak wersja bazowa lub S samochodu nie mogła spełnić tych wymagań, więc producent stworzył coś, co zadowoli jego klientów: zainstalował silnik typu flat-six za kabiną Caymana. Dodatkowo dostosowano zawieszenie i hamulce z modelu 911, a następnie stworzono unikalny pakiet aerodynamiczny, w którym główny nacisk położono na osiągi, a nie estetykę, co zaowocowało 50-procentowym wzrostem docisku w porównaniu do zwykłego Caymana.
Przód Caymana GT4 przyciągnął uwagę działu stylizacji producenta. Posiadał wyraźny zderzak, który był wydłużony do przodu, tworząc dłuższy nos niskiego coupe. Nad nim znajdowały się nowe reflektory z czarnym tłem, co sprawiało, że czteropunktowe diody LED do jazdy dziennej wyglądały jaśniej. Dodatkowo, lampy drogowe i mijania miały chromowane obudowy. Niżej, w dolnej części zderzaka, producent zwiększył rozmiar wlotów powietrza. Środkowy wlot chłodził chłodnicę, podczas gdy boczne były potrzebne do chłodzenia hamulców, szczególnie gdy samochód był intensywnie eksploatowany na torze wyścigowym.
Z profilu, 20-calowe lekkie felgi połączone z obniżonym zawieszeniem sprawiły, że Porsche Cayman GT4 z 2020 roku wyglądał imponująco. Kilka detali wyróżniało go spośród reszty jego rodzeństwa. Osłony lusterek i wloty powietrza za drzwiami miały kolor nadwozia. Ponadto producent dodał wytłoczone litery GT4 na bocznych wlotach, które pomagały dostarczać powietrze do silnika. Jednak najbardziej rzucającą się w oczy aktualizacją wizualną nadwozia samochodu było masywne skrzydło zamontowane na klapie bagażnika. Było ono stałe, ale ręcznie regulowane. Poniżej, na czarnym wykończeniu, które wizualnie łączyło światła tylne, producent dodał napis Porsche w satynowym chromie oraz oznaczenie GT4 poniżej. Ostatecznie ta wersja miała unikalny układ wydechowy z dwoma rurami zainstalowanymi po bokach, w porównaniu do tych z zwykłego Caymana, które były zintegrowane z tylnym dyfuzorem.
W środku klienci znaleźli sportową atmosferę, w zależności od wybranych opcji. Niezależnie od tych opcji, wszystkie Caymany GT4 wyposażone były w paski do chwytania zamiast klamek, aby zaoszczędzić na wadze. Konsola centralna oferowała klientom tylko kilka przycisków związanych ze sportowym układem wydechowym, kontrolą trakcji i stabilności oraz sztywniejszymi ustawieniami zawieszenia. Jednocześnie kierowca miał przed sobą zestaw wskaźników z trzema tarczami. Klienci mogli również zamówić samochód z elektrycznymi fotelami lub kubełkowymi siedzeniami z włókna węglowego z Alcantary na środku i czarną skórą.
Za kabiną producent zainstalował silnik flat-six o pojemności czterech litrów, przeniesiony z modelu 911 Carrera S, chociaż bez turbosprężarki. Był on połączony z sześciobiegową skrzynią manualną lub pięciobiegową automatyczną. Dzięki rozkładowi masy 50/50, samochód radził sobie lepiej niż większość innych Porsche produkowanych w tych latach.
Rodzina 718 zyskuje nowych członków: wprowadzając nowe modele 718 Spyder i 718 Cayman GT4, Porsche prezentuje dwa szczególnie emocjonalne i potężne modele, które mają na celu zdobycie czołowej pozycji w serii. Ich czysty charakter przypadnie do gustu entuzjastom samochodów sportowych, którzy cenią sobie nieskrępowaną przyjemność z jazdy oraz wysoko rozwiniętą zwrotność i niemal intymną bliskość do źródła mocy. Idealnie zbalansowana koncepcja silnika umieszczonego pośrodku oferuje to wszystko. Po raz pierwszy w historii Porsche 718 Spyder i 718 Cayman GT4 dzielą wspólną bazę techniczną. Obejmuje ona nowo opracowany silnik sześciocylindrowy o pojemności czterech litrów, z mechaniczną skrzynią biegów z sześcioma przełożeniami. Silnik typu boxer generuje moc 309 kW (420 KM) w obu modelach. Podczas gdy GT4 stanowi entry-levelowy model drogowy GT od Porsche, Spyder doskonale sprawdza się w każdym zakręcie. Obydwa modele korzystają z wysokoefektywnej aerodynamiki, pełnego podwozia GT oraz mocnych hamulców.
Wysokobrotowy i emocjonalny silnik wolnossący
W sercu obu modeli znajduje się nowy silnik sześciocylindrowy boxer o pojemności czterech litrów. Silnik wolnossący bazuje na tej samej rodzinie silników, co silniki turbo w aktualnej serii modelowej 911 Carrera. Nowy, wysokobrotowy silnik generuje moc 309 kW (420 KM) – o 35 KM więcej niż w poprzednich modelach GT4. Trzecia generacja Spydera ma nawet 45 KM więcej. Maksymalny moment obrotowy wynosi 420 niutonometrów w przedziale od 5 000 do 6 800 obr./min. Oba modele sportowe z manualną skrzynią biegów mogą przekroczyć barierę 300 km/h: Porsche 718 Spyder osiąga prędkość maksymalną 301 km/h, podczas gdy Porsche 718 Cayman GT4 może osiągnąć 304 km/h. Oba modele przyspieszają do 100 km/h w 4,4 sekundy z miejsca. Skorelowane zużycie paliwa tych sportowych samochodów z silnikiem umieszczonym z tyłu wynosi 10,9 l/100 km według Nowego Europejskiego Cyklu Jezdnego (NEDC). Fascynujący charakter tego silnika wolnossącego łączy nowoczesny system kontroli emisji z filtrem cząstek stałych z liniowym oddawaniem mocy i natychmiastową reakcją silnika GT. Maksymalna prędkość obrotowa silnika wynosi 8 000 obrotów. Niezrównany dźwięk silnika boxer pozostaje nienaruszony. Nowe ulepszenia obejmują takie techniczne nowinki jak adaptacyjne sterowanie cylindrami. W trybie częściowego obciążenia tymczasowo przerywa proces wtrysku w jednej z dwóch grup cylindrów, co obniża zużycie paliwa.
Wtryskiwacze piezoelektryczne są stosowane po raz pierwszy w wolnossącym silniku o wysokich obrotach. Dzielą każdy proces wtrysku na maksymalnie pięć indywidualnych wtrysków. To wspiera kompletny – a zatem przyjazny dla emisji – proces spalania. Zmienny system dolotowy z dwoma zaworami rezonansowymi zapewnia optymalną wymianę gazów w cylindrach.
Efektywność aerodynamiczna: więcej docisku, ten sam opór
Wśród wyróżniających cech Porsche 718 Cayman GT4 znajduje się kompleksowo udoskonalone pojęcie aerodynamiki. Generuje ono do 50 procent więcej docisku, nie wpływając negatywnie na opór – dowód na wyjątkową efektywność. Aerodynamika obu modeli korzysta ogromnie z nowo zaprojektowanego tylnego tłumika jednoskomorowego: tworzy on przestrzeń w tylnej części na funkcjonalny dyfuzor, który odpowiada za około 30 procent docisku na tylnej osi w modelu 718 Cayman GT4. Stałe tylne skrzydło charakteryzuje się również większą efektywnością: generuje o około 20 procent więcej docisku w porównaniu do swojego poprzednika. To odpowiada dodatkowym 12 kilogramom docisku przy prędkości 200 km/h. Przednia sekcja, zoptymalizowana w stylu GT, utrzymuje równowagę aerodynamiczną dzięki dużemu spojlerowi przedniemu oraz tzw. kurtynom powietrznym. Te ostatnie uspokajają przepływ powietrza wzdłuż przednich kół.
Porsche 718 Spyder: otwarty sportowy samochód z lekkim dachem składanym
Nowe Porsche 718 Spyder to czysta maszyna do przyjemności z jazdy z lekkim dachem składanym, który radzi sobie z wysokimi prędkościami. Kontynuuje historię takich słynnych roadsterów jak Porsche 550 Spyder i 718 RS 60 Spyder. Otwarty lub zamknięty, zachwyca urzekającą sylwetką. Dach nadaje się do codziennego użytku i można go schować pod pokrywą bagażnika w zaledwie kilku krokach. W przeciwieństwie do GT4, Porsche 718 Spyder ma automatycznie podnoszące się tylne skrzydło przy prędkości 120 km/h. Dzięki funkcjonalnemu dyfuzorowi, jest pierwszym modelem w rodzinie Boxster, który generuje aerodynamiczny docisk na tylnej osi.
Wydajne podwozie GT: zoptymalizowane dla najlepszej dynamiki
Po raz pierwszy w historii, 718 Spyder korzysta z wysokowydajnego podwozia GT modelu Porsche 718 Cayman GT4. Dzięki swojej doskonałej dynamice w zakrętach, zapewnia emocjonalne doznania z jazdy. Jego jeszcze bardziej udoskonalone lekkie przednie i tylne osie ze sprężynami wykorzystują technologie wyścigowe. Bezpośrednie połączenie z podwoziem jest częściowo realizowane za pomocą przegubów kulowych. System zarządzania zawieszeniem Porsche Active Suspension Management z obniżonym o 30 mm zawieszeniem obniża środek ciężkości i poprawia potencjał dynamiki bocznej. Jest specjalnie zaprojektowane do użytku na torze wyścigowym, co sprawia, że charakterystyka prowadzenia 718 Cayman GT4 jest ostrzejsza. Porsche 718 Spyder również korzysta z tego rozwiązania. System zarządzania stabilnością Porsche (PSM) działa z jeszcze większą czułością i precyzją, ale można go również opcjonalnie dezaktywować w dwóch krokach. Porsche Torque Vectoring (PTV) z mechaniczną blokadą dyferencjału tylnego dodatkowo poprawia dynamikę podłużną i boczną, wydajność w zakrętach oraz przyjemność z jazdy. GT4 oferuje także opcję pakietu Clubsport. W jego skład wchodzi stalowa klatka bezpieczeństwa z tyłu, podręczny gaśnica oraz sześciopunktowe pasy bezpieczeństwa po stronie kierowcy.
Pewne hamowanie: mocne hamulce, opony ultra-wydajnościowe
System hamulcowy o wysokiej wydajności w Porsche 718 Spyder i Porsche 718 Cayman GT4 zapewnia konsekwentne hamowanie odpowiednie do jazdy torowej dzięki dużym aluminiowym stałym zaciskom hamulcowym. Opcjonalnie dostępne są także hamulce ceramiczne Porsche (PCCB). Nowością jest to, że 718 Spyder teraz korzysta z opon ultra-wydajnościowych (UHP) specjalnie dostosowanych przez Porsche. Stanowią one część całego pakietu, który sprawia, że Porsche 718 Cayman GT4 osiąga niesamowite wyniki na „Nordschleife” Nürburgringu: jego czas okrążenia na 20,6-kilometrowym klasycznym torze wyścigowym jest o ponad dziesięć sekund lepszy niż jego poprzednika.