Podczas gdy poprzednia wersja Cayman GTS była ulepszoną odmianą modelu bazowego tej nazwy, wersja 4.0 oparta była na torowej wersji GT4 najmniejszego coupe Porsche.
Wielu klientów skarżyło się na trzecią generację Caymana, model 982C, ponieważ był on wyposażony w turbodoładowany silnik typu flat-four, a nie w wolnossącą jednostkę flat-six, jak jego poprzednicy. Niemieccy producenci samochodów musieli dokonać takiej zmiany z powodu przepisów dotyczących emisji spalin. Gdy jednak nadszedł odpowiedni czas i technologia się rozwinęła, wprowadzono sześciocylindrową jednostkę napędową z modelu 911 Carrera S, co prawda bez turbo, do komory silnikowej. Była oferowana w modelach Cayman GT4 oraz Boxster Spyder. Jednak te dwie wersje były zbyt sportowe na codzienne użytkowanie lub dłuższe podróże. Były sztywne i prawie nie miały materiałów wygłuszających, co praktycznie uniemożliwiało prowadzenie rozmowy wewnątrz kabiny. GTS 4.0, z drugiej strony, nie był tak skoncentrowany na osiągach na torze. Został zaprojektowany, aby tworzyć wspomnienia na drogach publicznych, szczególnie tych krętych.
Z przodu, Porsche Cayman GTS 4.0 z 2019 roku miał trójkątne reflektory na czarnym tle. Poniżej znajdował się agresywny zderzak, który przypominał ten z GT4, choć w tym przypadku czarne wykończenia na dolnej części były charakterystyczne dla GTS 4.0. Dodatkowo, producent dodał dolny spoiler, który zwiększał docisk na przedniej osi, chociaż nie był tak znaczący jak w torowej wersji samochodu.
Profilem, nisko osadzony Cayman GTS 4.0 prezentował sportowy wygląd, ale bez przesadnych elementów. Jego 20-calowe czarne felgi aluminiowe oraz wloty powietrza w tym samym kolorze, umieszczone za drzwiami, były również unikalne dla tego modelu. Producent starał się stworzyć samochód o wyraźnej osobowości, dlatego umieścił czarne słupki dla lusterek bocznych. W zależności od rynku, z przodu znajdowały się lampy kierunkowskazów w kolorze przezroczystym lub pomarańczowym, umieszczone pomiędzy zderzakiem a nadkolami. Z tyłu producent zamontował zestaw przyciemnionych świateł tylnych, wizualnie połączonych czarną listwą z literami Porsche. W przeciwieństwie do poprzedniego GTS, opartego na silniku 2.0-literowym, potężniejsza wersja miała ten sam zderzak przedni i sportowy wydech umieszczony z boku jak GT4.
W wnętrzu producent skupił się bardziej na technologii i komforcie, niż na udogodnieniach torowych. Zastosowano standardowe, chromowane klamki drzwi oraz wiele obszarów pokrytych alcantarą. Przed kierowcą znajdował się specyficzny zestaw wskaźników, gdzie czerwony wskaźnik dla centralnie umieszczonego obrotomierza znajdował się obok prędkościomierza po lewej stronie i okrągłego wyświetlacza kolorowego o średnicy 4.6 cala po prawej. Producent umieścił siedmiocalowy ekran dotykowy na centralnej konsoli dla systemu infotainment, który wspierał łączność Apple CarPlay. Można było go zaktualizować z podstawowego systemu audio do systemu Bose lub Burmeistera.
Za kabiną Porsche zamontowało wolnossący silnik 4.0-litrowy, pochodzący z modelu 911 Carrera S. Był połączony z standardową sześciobiegową skrzynią manualną, a siedmiobiegowa automatyczna skrzynia PDK (dwusprzęgłowa) była dostępna za dodatkową opłatą. Dzięki pakietowi Sport Chrono, który zawierał kilka udogodnień, Porsche Cayman GTS 4.0 z 2019 roku był odpowiedni na dzień na torze, a jednocześnie mógł bez problemu przewieźć swojego kierowcę z powrotem.
Porsche wprowadza do swojej gamy sportowych samochodów z silnikiem umieszczonym centralnie dwa wyjątkowo sportowe modele o wysokiej specyfikacji: 718 Cayman GTS 4.0 oraz 718 Boxster GTS 4.0. Nowe dwuosobowe pojazdy napędza silnik typu boxer o pojemności czterech litrów oraz mocy 294 kW (400 PS), podobny do tego, który zainstalowano w modelach 718 Spyder i 718 Cayman GT4. Połączenie z sześciobiegową manualną skrzynią biegów oraz sportowym układem wydechowym skutkuje wyjątkowym przekazywaniem mocy oraz niezwykle satysfakcjonującym doświadczeniem prowadzenia. Samochód przyspiesza do 100 km/h w 4,5 sekundy, osiągając maksymalną prędkość 293 km/h. Dzięki standardowemu systemowi Porsche Active Suspension Management (PASM), obniżonemu o 20 milimetrów zawieszeniu oraz Porsche Torque Vectoring (PTV) z mechanicznie ograniczonym różnicowym tylnym, nowa generacja GTS osiąga niezwykłą równowagę między dynamiczną jazdą a codziennym komfortem. Standardowy pakiet Sport Chrono z ulepszonym aplikacją Porsche Track Precision dodatkowo podkreśla sportowy charakter samochodów z silnikiem centralnym. Czarne, kontrastowe elementy oraz ciemne wnętrze z Alcantary® tworzą typowe dla modeli GTS akcenty.
Model 718 Cayman GTS 4.0 będzie dostępny w Niemczech, z krajowym wyposażeniem i 19-procentowym podatkiem VAT, w cenie 81 926 €. 718 Boxster GTS 4.0 wyceniono na 83 949 €. Oba modele będą dostępne w niemieckich salonach od końca marca 2020 roku.
Podobnie jak w modelach 718 Spyder i 718 Cayman GT4, mocny silnik o pojemności czterech litrów charakteryzuje się wyjątkową efektywnością. Adaptacyjne sterowanie cylindrami, które alternatywnie wyłącza jeden z dwóch banków cylindrów przy niskich obciążeniach, bezpośredni wtrysk paliwa z zastosowaniem wtryskiwaczy piezoelektrycznych oraz zmienne układ dolotowy także przyczyniają się do efektywności pojazdu. Silnik GTS imponuje również swoimi rezerwami mocy i natychmiastową reakcją. Bez trudu wkręca się do 7 800 obrotów na minutę, a dzięki standardowemu systemowi wydechowemu z dynamiczną kontrolą tłumienia cieszy się również akustycznymi zaletami pełnego brzmienia silnika typu boxer. Modele 718 GTS 4.0 przyjęły podwójny układ wydechowy zintegrowany z filtrem cząstek stałych, znany z modelu 718 Spyder i 718 Cayman GT4. Dzięki swojej konstrukcji w kształcie siodła stwarza przestrzeń dla kontrastowej, czarnej dolnej części tylnej, specjalnie zaprojektowanej dla modeli GTS.
Dzięki wyjątkowo precyzyjnemu prowadzeniu, zwinnego kierowaniu oraz responsywności w zakrętach, podwozie obiecuje ekscytujące doświadczenie jazdy. Łączy dynamiczne prowadzenie z komfortem zawieszenia odpowiednim do codziennego użytku. Porsche Active Suspension Management (PASM) jest częścią standardowego wyposażenia. Idzie w parze z obniżonym o 20 milimetrów podwoziem. Opcjonalne zawieszenie sportowe PASM obniża nadwozie tylko o 10 milimetrów. Inne standardowe wyposażenie obejmuje komponenty skupiające się na wydajności, takie jak Porsche Stability Management (PSM) z osobno wybieranym trybem PSM Sport, pakiet Sport Chrono w tym ulepszoną aplikację Porsche Track Precision, Porsche Active Drivetrain Mounts (PADM) oraz Porsche Torque Vectoring (PTV) z mechaniczną blokadą tylnego dyferencjału.
Sportowe samochody z silnikiem centralnym wyposażone są w 20-calowe lekkie felgi w kolorze Satin-Gloss Black. Opony o wysokiej wydajności (235/35 ZR 20 z przodu i 265/35 ZR 20 z tyłu) otaczają ulepszony system hamulcowy, który wyposażono w tarcze perforowane i czerwone zaciski. Opcjonalnie dostępne są hamulce ceramiczne Porsche (PCCB).
Ciemne, kontrastowe detale odzwierciedlają szczególnie sportowy status modeli GTS, co dotyczy spojlera, całkowicie czystego wlotu powietrza w przednim zderzaku Sport Design, soczewek przednich lamp przeciwmgielnych, soczewek tylnych lamp oraz przeprojektowanego dolnego tylnego zderzaka.
Wnętrze zdobi ciemna Alcantara®, tworząc sportową, elegancką atmosferę. Materiał ten zastosowano na centralnych panelach standardowych foteli Sport Seats Plus, a także na obręczy kierownicy, konsoli środkowej, dźwigni zmiany biegów oraz podłokietnikach w obu drzwiach. W modelu 718 Cayman GTS 4.0 pokrywa również słupki A oraz podsufitkę. Opcjonalny pakiet wnętrza GTS dodaje nowy kolor: do wyboru jest Karmazynowa Czerwień lub Kredowa Szarość. To podkreśla wskaźnik obrotomierza, pasy bezpieczeństwa, wszystkie dekoracyjne szwy, w tym haftowany emblemat GTS na zagłówkach oraz napis Porsche na dywanikach z czarnymi krawędziami. Elementy wykończeniowe oraz osłona konsoli centralnej wykonane są z węgla.