Po sprzedaży 15 milionów sztuk, Clio stało się jednym z najbardziej udanych samochodów w historii Renault. Piąta generacja miała trudne zadanie: utrzymać tę markę na szczycie list sprzedaży.
Zbudowane na dziedzictwie pozostawionym przez Renault 5, Clio było samochodem skierowanym głównie do miejskiej mobilności, ale nie miało problemów z pokonywaniem długich dystansów. Dumnie prezentowało się w segmencie małych sportowych hatchbacków z modelem Clio Renault Sport, który konkurował z MINI Cooper S. Clio jest najlepiej sprzedającym się francuskim samochodem wszech czasów i otrzymało tytuł Europejskiego “Samochodu Roku” dwukrotnie!
Piąta generacja Clio została zaprezentowana na Targach Motoryzacyjnych w Genewie w 2019 roku. Była krótsza od swojego poprzednika, niższa i szersza. Dzięki temu wyglądała bardziej sportowo, inspirowana przednią częścią Megane. Clio oferowało reflektory LED, co nie było wcale powszechne w segmencie małych samochodów.
Nowa platforma CMF-B (Common Module Family – B) zastosowana w modelu pomogła w uzyskaniu większej przestrzeni wewnętrznej i lepszych funkcji bezpieczeństwa. W środku, Clio zostało znacznie ulepszone w porównaniu do czwartej generacji. Na centralnej konsoli zamontowano standardowy wyświetlacz infotainment o przekątnej 4.7 cala, a dla średnich poziomów wyposażenia oferowano 7-calowy ekran. Na liście opcji znajdował się również 9.5-calowy wyświetlacz. Na szczęście, projektanci pozostawili pokrętła do regulacji głośności i klimatyzacji pod spodem.
Clio oferowało wybór trzech silników 1.0 litra o trzech poziomach mocy oraz 1.5-litrowy silnik turbodiesel dostępny w dwóch wariantach mocy. Wersja hybrydowa była dużą nowością w gamie.
Renault zaprezentował całkowicie nowego Clio, piątą generację motoryzacyjnej ikony. Do tej pory sprzedano około 15 milionów egzemplarzy Renault Clio od jego debiutu w 1990 roku, co uczyniło go najlepiej sprzedającym się modelem Groupe Renault na świecie. Clio jest ulubionym samochodem Francuzów bardziej niż jakikolwiek inny model i od 2013 roku zajmuje pierwsze miejsce w segmencie B w Europie. W latach 2012-2018 sprzedaż Clio rosła każdego roku, co jest niezwykłym osiągnięciem sprzedażowym.
Bardziej nowoczesne i sportowe, całkowicie nowe Renault Clio czerpie z DNA, które odpowiada za jego sukces od prawie 30 lat. Opiera się na mocnych stronach każdej z czterech poprzednich generacji, otwierając nowy, wyczekiwany rozdział w tej znakomitej historii.
Z Clio I, ma wszystkie cechy większego pojazdu. Jak model zaprezentowany w 1990 roku, całkowicie nowe Clio charakteryzuje się technologią znaną z wyższych modeli, takich jak Mégane i Espace.
Z Clio II, przyjęło niezwykle wysokie standardy przestronności i komfortu.
Jak Clio III, wprowadza nową erę pod względem postrzeganej jakości.
Z Clio IV, dziedziczy silny design, który zainspirował całą gamę Renault i stał się prawdziwym znakiem towarowym.
Zaprojektowane zgodnie z zasadą „Ewolucja i Rewolucja”, całkowicie nowe Clio przepisuje zasady, oferując bardziej dojrzały styl nadwozia i całkowicie odmienione wnętrze. Z bardziej rzeźbionymi liniami i bardziej wyrazistym przodem, całkowicie nowe Clio zyskuje na witalności i nowoczesności, pozostając jednocześnie od razu rozpoznawalne, mimo że składa się w 100% z nowych części. W środku rewolucja jest uderzająco widoczna. Całkowicie zaprojektowane wnętrze inspirowane jest wyższymi segmentami, zarówno pod względem postrzeganej jakości, jak i dostępnej technologii. Te mocne strony przynoszą korzyści wszystkim kierowcom, oferując im większą praktyczność i łatwość użytkowania.
„Piąta generacja Clio jest dla nas bardzo ważna, ponieważ jest najlepiej sprzedającym się modelem w swoim segmencie i drugim najlepiej sprzedającym się samochodem w Europie, we wszystkich kategoriach. Clio jest ikoną, a najnowsze wcielenie zawiera najlepsze cechy poprzednich generacji. Design zewnętrzny Clio IV zyskał uznanie naszych klientów i nadal to robi, dlatego zdecydowaliśmy się zachować to DNA, wprowadzając nowoczesność i elegancję do nowego modelu. Wnętrze przeszło prawdziwą rewolucję, z wyraźną poprawą postrzeganej jakości, większą wyrafinowaniem i technologią. To najlepsze Clio, jakie kiedykolwiek powstało.” Laurens van den Acker, Senior Vice President, Corporate Design
Całkowicie nowe Renault Clio jest flagowym modelem strategicznego planu Groupe Renault, „Drive the Future (2017-2022)”. Prezentowany jesienią 2017 roku, plan ma trzy kluczowe cele:
Elektryfikacja: do 2022 roku, Groupe Renault zaoferuje 12 zelektryfikowanych modeli w swojej gamie. Całkowicie nowe Clio będzie pierwsze z hybrydowym silnikiem E-Tech opartym na technologii opracowanej przez Renault.
Połączenie: także do 2022 roku, firma planuje 100 procent połączonych pojazdów na swoich kluczowych rynkach. Całkowicie nowe Renault Clio doskonale ilustruje ten trend dzięki nowemu systemowi multimedialnemu opracowanemu przez Sojusz.
Autonomia: do 2022 roku, Groupe Renault wprowadzi na rynek 15 modeli wyposażonych w technologię autonomicznego prowadzenia. Całkowicie nowe Clio będzie pionierem w tym zakresie, udostępniając systemy wspomagania kierowcy prowadzące do autonomicznego prowadzenia w małym samochodzie miejskim.
Całkowicie nowe Clio jest centralnym punktem strategii mającej na celu wzmocnienie synergii w Sojuszu. Strategia ta opiera się na rozwoju wspólnych technologii oraz wykorzystaniu nowych platform, takich jak platforma CMF-B, na której całkowicie nowe Renault Clio jest pierwszym modelem zbudowanym, oraz jej nową architekturą elektryczną i elektroniczną. Platforma ta może zatem integrować najnowsze technologie, aby sprostać nowym wymaganiom rynku.
Całkowicie nowe Renault Clio wywołuje rewolucję wnętrza
Wystarczy moment, by to zauważyć. Postrzegana jakość i ergonomia pozycji kierowcy były priorytetami dla zespołów projektujących wnętrze całkowicie nowego Clio. Kabina uzyskuje nowy wymiar w postrzeganej jakości dzięki materiałom wysokiej klasy, miękkim wykończeniom na desce rozdzielczej, panelach drzwiowych i obudowie konsoli centralnej, a także starannie wykończonemu wyposażeniu. Całkowicie nowe „Smart Cockpit” Clio, z bardziej zwartą konstrukcją, uwalnia przestrzeń i integruje więcej technologii w samochodzie, koncentrując się na kierowcy. Falisty kształt podkreśla wrażenie szerokości. Wyposażony w najszersze ekrany w segmencie, zapewnia zdecydowanie nowoczesną ergonomię dla bardziej immersyjnego doświadczenia z jazdy. Całkowicie nowe Clio udostępnia innowacje, które są unikalne dla segmentu, w tym elektryczny hamulec postojowy, który jest szczególnie przydatny w miejskiej jeździe.
Ekran multimedialny
Kluczowy element Smart Cockpit, 9.3-calowy ekran multimedialny (dwa razy większy niż 7-calowa wersja) jest największym w historii modeli Renault. Pionowy, subtelnie zakrzywiony tablet, inspirowany tym z Espace, wizualnie powiększa deskę rozdzielczą, nadając kabinie bardziej współczesny charakter i poprawiając widoczność ekranu. Skierowany w stronę kierowcy, ekran z nowym systemem połączonym EASY LINK zawiera wszystkie funkcje multimedialne, nawigacyjne i infotainment, a także ustawienia MULTI-SENSE, z których wszystkie są wyjątkowo łatwe w obsłudze.
Cyfrowy wskaźnik
Po raz pierwszy, całkowicie nowe Clio wyposażone jest w cyfrowy ekran, który zastępuje tradycyjne analogowe wyświetlacze. Technologia ta została bezpośrednio zaczerpnięta z wyższych segmentów. Mający od 7 do 10 cali, ekran TFT może być używany do personalizacji doświadczeń z jazdy w sposób bardzo intuicyjny. Wersja 10-calowa będzie zawierała nawigację GPS na wyświetlaczu. Z dwoma ekranami o rozmiarach 9.3 i 10 cali, całkowicie nowe Clio dysponuje największymi ekranami w swojej kategorii.
Deska rozdzielcza
Szczególną uwagę poświęcono jakości całkowicie nowej deski rozdzielczej Renault Clio. Jest podzielona na trzy części: górny panel z materiałem piankowym, centralny panel pokryty i dostosowywany oraz dolny obszar mieszczący funkcjonalne elementy, takie jak schowek. Falisty kształt deski rozdzielczej nadaje dodatkową wizualną szerokość kabinie. Wrażenie to jest dodatkowo wzmocnione przez poziome formy centralnych i bocznych nawiewów. Poniżej centralnego ekranu, szczególną uwagę poświęcono ergonomii, z przyciskami „piano” i bezpośrednim dostępem do klimatyzacji dla ułatwienia korzystania przez kierowców.
Kierownica
Nowa, elegantsza kierownica ma bardziej zwartą konstrukcję dzięki zastosowaniu mniejszej poduszki powietrznej niż w poprzednim modelu, co poprawia widoczność deski rozdzielczej dla kierowcy. Wyposażona w podparcie na kciuk i szerszy pierścień, nowa kierownica jest również przyjemna w trzymaniu. Jest wyposażona w nowe, bardziej rozbudowane i podświetlane elementy sterujące, co przyczynia się do poprawy postrzeganej jakości dzięki wykończeniu w satynowym chromie.
Konsola centralna
Konsola centralna jest również kluczowym elementem Smart Cockpit całkowicie nowego Clio. Umieszczona wyżej dla lepszej ergonomii, jest wyposażona w krótszy dźwignię zmiany biegów, oferującą naturalny i komfortowy chwyt. Pokryta konsola centralna może być dostosowywana w zależności od schematu wystroju wnętrza i ma specjalne oświetlenie na zewnętrznej krawędzi. Niezwykle praktyczne schowki wbudowane w dolnej części konsoli ułatwiają życie pasażerom, w tym strefę ładowania bezprzewodowego dla smartfonów.
Fotele
Fotele w całkowicie nowym Clio są w większości spotykane w modelach wyższej klasy. Zapewniają lepsze wsparcie dzięki dłuższemu siedzisku i bardziej otaczającemu kształtowi. Ich półmiękka powłoka znacznie poprawia przestrzeń na kolana pasażerów z tyłu, a nowe, cieńsze zagłówki w kształcie przecinka poprawiają widoczność z tyłu i dają pasażerom na tylnej kanapie większe poczucie przestronności. Szczególną uwagę zwrócono na wybór materiałów, jak w przypadku deski rozdzielczej. Tak więc, przyczyniają się one do poprawy postrzeganej jakości wnętrza. Fotele są również bardziej ergonomiczne i łatwiejsze w użyciu dzięki bardziej dostępnym elementom sterującym.
Panele drzwiowe
Panele drzwiowe w całkowicie nowym Clio również wykonane są z miękkich materiałów unikalnych dla tego segmentu. Pokryte panele mają dużą wstawkę ożywioną, jak podłokietniki, przez szereg dostępnych schematów wzorniczych. Wstawki są również wyposażone w miękkie, pośrednie i rozproszone światło.
Personalizacja
Każdy właściciel całkowicie nowego Renault Clio może stworzyć samochód odzwierciedlający swoją osobowość, korzystając z różnych pakietów personalizacyjnych, decydując o wyglądzie konsoli centralnej, deski rozdzielczej, paneli drzwiowych, kierownicy i podłokietników. Klienci mogą wybierać spośród co najmniej ośmiu schematów wystroju wnętrza i korzystać z innowacyjnej oferty personalizacji z unikalnymi kolorami dla linii przeznaczonej dla nawiewów, rozciągającej się wzdłuż całej szerokości deski rozdzielczej. Całkowicie nowe Clio jest również dostępne z oświetleniem ambientowym w ośmiu różnych kolorach.
Bardziej nowoczesny i wyrazisty design zewnętrzny
Bardziej eleganckie i dynamiczne z każdej strony, całkowicie nowe Clio dziedziczy sensualne kształty poprzedniej generacji. Nowy model zyskuje na wyrazistości, zachowując jednocześnie smukły profil. Z przodu, maska silnika ma żebra, które nadają rzeźbiarski efekt. Grille są większe, a przedni zderzak jest bardziej wyrazisty z bardzo ekspresyjnym centralnym wlotem powietrza, co sprzyja dobremu chłodzeniu silnika. Wymiary całkowicie nowego Clio wynoszą 14 mm mniej, ale wewnątrz jest bardziej przestronne. Nadwozie zostało obniżone o 30 mm dla lepszej aerodynamiki i dodatkowej sportowości. 17-calowe koła (w zależności od wersji) podkreślają dynamiczny wygląd nowego modelu. Detale takie jak antena w kształcie płetwy rekina, 100 procentowe światła LED, zlicowane klapy bagażnika oraz chromowane obramowania okien bocznych modernizują zewnętrze i poprawiają postrzeganą jakość.
Lakier nadwozia
Całkowicie nowe Renault Clio dostępne jest w kilku nowych kolorach nadwozia, w tym pomarańczowym Valencji i niebieskim celadon. Uosabiając witalność całkowicie nowego Clio, nowy odcień pomarańczowy Valencji oferuje niespotykaną głębię i blask dzięki specjalnemu lakierowi kolorowemu, który po raz pierwszy pojawia się w przemyśle motoryzacyjnym. Całkowicie nowe Clio dostępne jest w sumie w 10 kolorach nadwozia oraz z trzema pakietami personalizacji zewnętrznej (czerwonym, pomarańczowym i czarnym).
Deflektory powietrza
Całkowicie nowe Renault Clio jest pierwszym modelem wyposażonym w deflektory powietrza na przednich nadkolach. Deflektory mają na celu ograniczenie tarcia i poprawę aerodynamiki, co redukuje zużycie paliwa. Dodatkowo, nadają dynamiczny i sportowy charakter designowi całkowicie nowego Clio.
Reflektory
Reflektory w całkowicie nowym Clio, teraz w 100% LED od podstawowej wersji, są wyposażone w sygnaturę świetlną C-Shape, która charakteryzuje modele Renault. Nadają całkowicie nowemu Renault Clio bardziej wyrazisty wygląd, podkreślony diamentowym motywem nad światłem, co dodaje dodatkowej elegancji.
Bagażnik
Architektura bagażnika została zoptymalizowana, aby nadać mu jak najbardziej sześcienny kształt. Zintegrowany system audio BOSE premium nie zajmuje miejsca w bagażniku, który został powiększony do 391 litrów (plus 26 litrów przestrzeni wewnętrznej), co czyni go największym w segmencie. Podwójna podłoga upraszcza codzienne ładowanie, a tylne siedzenia można złożyć, aby uzyskać płaską podłogę.
Tylne światła
Podobnie jak reflektory, bardziej wyraziste tylne światła mają nową sygnaturę świetlną C-Shape z wyjątkowym efektem głębi. Na górze tylnej szyby umieszczono dłuższe i cieńsze światło hamowania.
Boki
Smukły profil poprzedniej generacji, symbolizowany przez klamki tylnych drzwi zamontowane na oknach, został poprawiony dzięki wielu wyborom estetycznym. Należą do nich chromowane obramowania okien, błyszczące czarne słupki okienne i tylne klamki, dolne panele boczne wyżłobione w blachę oraz chromowane logo CLIO. Dbałość i detale na bokach nadwozia również podnoszą postrzeganą jakość zewnętrzną.
Tył
Tył składa się z chromowanych linii, podobnie jak na bokach, podczas gdy kształt tylnej szyby ma na celu lepsze zintegrowanie klapy bagażnika z nadwoziem. Design bagażnika, a zwłaszcza zlicowane dopasowanie klapy bagażnika i zderzaka, został przemyślany w celu zwiększenia postrzeganej jakości.
Całkowicie nowe Renault Clio R.S. Line: nowa wersja inspirowana Renault Sport
Renault Sport wprowadza wykończenie R.S. Line w całkowicie nowym Clio, stopniowo zastępując dotychczasową wersję GT-Line. GT-Line był pionierem w zakresie sportowych pakietów wykończeniowych i wzmocnił strategię gamy Renault Sport we wszystkich rynkach od 2010 roku. Z ulepszonym i bogatszym wyposażeniem, R.S. Line to coś więcej niż tylko zmiana nazwy.
R.S. Line oferuje bardziej sportowy wygląd w odpowiedzi na oczekiwania klientów, którzy coraz częściej poszukują większej różnorodności przez dynamiczne stylizacje.
R.S. Line ma również silniejsze powiązania z wysokowydajnym oznaczeniem R.S., te dwa litery są synonimem autentycznego sportowego prowadzenia. Nowa etykieta ma wszystkie kluczowe cechy projektowe zewnętrzne i wewnętrzne Renault Sport.
Na zewnątrz, całkowicie nowe Renault Clio R.S. Line wyposażone jest w ostrze F1, emblematyczny element designu modeli R.S. Dodatkowo wyróżnia się siatkowym grillem, specjalnymi 17-calowymi obręczami kół oraz bardziej sportowym tyłem.
Wnętrze pomieści inne charakterystyczne elementy R.S. Line, w tym sportowe fotele z wzmocnionym wsparciem, wstawki w stylu karbonu, perforowaną skórzaną kierownicę z podwójnym diamentem R.S., zestaw pedałów aluminiowych oraz czerwone akcenty personalizacyjne, które pasują do przeszyć w fotelach i kierownicy.