W 2020 roku, tuż przed wybuchem pandemii na świecie, marka SEAT musiała znaleźć sposób na wprowadzenie na rynek swojego znanego modelu Leon. Udało się jej to: samochód został zaprezentowany w fabryce w Martorell w Hiszpanii. Wraz z czwartą generacją kompaktowego hatchbacka zaprezentowano również drugą generację wersji kombi, nazwanej Sportstourer.
SEAT ujawnił zarówno hatchbacka, jak i kombi w swojej fabryce w Martorell pod koniec stycznia 2020 roku, przed wprowadzeniem lockdownu. Po tym przyszedł czas na wstrzymanie działalności branży, a samochody musiały czekać na lepsze dni, aby trafić do swoich klientów. Na szczęście te dni nadeszły jeszcze w tym samym roku, a Sportstourer razem ze swoim hatchbackowym odpowiednikiem mogły wreszcie cieszyć się gładkimi drogami Hiszpanii i innych krajów europejskich.
Obie wersje zostały zbudowane na tej samej platformie MQB Evo, wspólnej z Volkswagenem Golfem i Škodą Octavią, ale w przeciwieństwie do swoich „braci”, charakteryzowały się bardziej emocjonalnym designem, typowym dla hiszpańskiej marki.
Z przodu, Leon Sportstourer z 2020 roku miał kanciasty wygląd z osłoną chłodnicy przypominającą tarczę, ozdobioną wzorem siatki kurzej i otoczoną szaro-satynowym rantem. Jego reflektory LED zawierały trójkątne światła do jazdy dziennej, a lampy miały węższe wnętrze niż na zewnętrznej stronie. Dolny zderzak posiadał dolną kratkę flanked przez fałszywe wloty powietrza, które miały opcjonalne lampy przeciwmgielne LED.
W przeciwieństwie do hatchbacka, Sportstourer miał linię dachu wydłużoną za tylnymi siedzeniami, z dłuższym tyłem niż standardowy Leon. Niemniej jednak, aby zachować sportowego ducha, pojazd miał nachyloną do przodu klapę bagażnika ozdobioną spojlerem dachowym.
Wewnątrz, producent oferował standardowe fotele kubełkowe z przodu, oddzielone wysoką konsolą środkową, w której znajdowała się dźwignia zmiany biegów (lub wybierak biegów w wersjach automatycznych) oraz schowek pod podłokietnikiem. Na centralnej konsoli, producent oferował dotykowy ekran o przekątnej 8,25”, podczas gdy opcjonalnie dostępny był ekran o przekątnej 10”.
System został przeniesiony z Golfa i nie miał pokrętła do głośności ani tradycyjnych sterowników systemu klimatyzacji. Wszystko było obsługiwane za pomocą przycisków dotykowych i suwaków. Przed kierowcą znajdował się 10,25-calowy wyświetlacz cyfrowy, który zastępował wskaźniki w zestawie instrumentów, a kierowca mógł tam wybierać, co chce widzieć. Z tyłu, dzielona ławka mogła komfortowo pomieścić dwóch pasażerów dzięki wysokiemu tunelowi centralnemu, który przebiegał od przodu do tyłu pojazdu. Za nimi, Sportstourer oferował pojemny bagażnik o pojemności 617 litrów (21,8 cu-ft).
Pod maską, producent zainstalował wybór silników benzynowych lub diesla, które przekazywały swoją moc na przednie koła za pomocą pięciu lub sześciobiegowych skrzyń manualnych lub sześciobiegowych lub siedmiobiegowych automatycznych (duplex).
Nowa generacja SEAT-a Leona to najnowszy model zaprojektowany i opracowany w zakładach SEAT w Martorell, gdzie również odbywa się jego produkcja. Leon był jednym z kluczowych filarów oferty marki, osiągając ponad 2,2 miliona sprzedaży od momentu wprowadzenia na rynek w 1999 roku. Czwartej generacji SEAT Leon został zaprojektowany, aby wprowadzić pojazd na nowy poziom, oferując jeszcze większą dynamikę, efektywność, bezpieczeństwo i atrakcyjność.
Rynek pojazdów kompaktowych staje się coraz bardziej konkurencyjny, gdy globalne trendy zmieniają sposób postrzegania samochodów, a presja zewnętrzna wzrasta, ale SEAT stawia czoła tym wyzwaniom z nowym Leonem.
Pojazd wprowadza znaczącą ewolucję w designie, z zewnętrznym i wewnętrznym językiem, który nadaje mu silniejszy charakter, wspomaganym przez zmienione wymiary, ogólne proporcje, bardziej zdecydowany wygląd i nowoczesne technologie oświetleniowe – zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz.
W miarę jak wkraczamy w jeszcze bardziej połączony świat, nowa generacja SEAT-a Leona daje konsumentom większe możliwości przenoszenia swojego cyfrowego życia do pojazdu, a także gdy są poza autem. Nowy SEAT Leon to pierwszy w pełni połączony model marki, oferujący łączność z Full Link – Android Auto oraz bezprzewodowy dostęp do Apple CarPlay – a także infotainment online, a w niedalekiej przyszłości pojawią się aplikacje w samochodzie, które rozszerzą i poprawią doświadczenia kierowcy. Po wyjeździe z pojazdu użytkownicy mogą zdalnie uzyskiwać dostęp do danych swojego pojazdu oraz zarządzać procesem ładowania i kontrolować klimatyzację zdalnie (w przypadku wersji hybrydowej plug-in).
Zestaw nowych technologii napędowych; benzynowych (TSI), wysokoprężnych (TDI), z gazem ziemnym (TGI), mild-hybrid (eTSI) oraz hybrydowych plug-in (eHybrid), pozwala konsumentom na wybór pojazdu, który najlepiej odpowiada ich stylowi życia i potrzebom, jednocześnie zapewniając efektywność i wydajność wymaganą przez rynek.
Bezpieczeństwo jest również sercem nowego SEAT-a Leona. Zawiera on niektóre z najbardziej zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy, w tym przewidującym tempomatem, asystentem nagłym oraz asystentem podróży, co czyni go najbezpieczniejszym samochodem, jaki kiedykolwiek stworzono w tej marce.
Postępy w nowym SEAT-cie Leonie osiągnięto częściowo dzięki architekturze MQB Evo pojazdu, która dostarcza narzędzi potrzebnych do opracowania samochodu, który spełnia różnorodne potrzeby zróżnicowanej bazy klientów SEAT-a.
Nowy SEAT Leon ucieleśnia podstawowe wartości marki i jej cel, jakim jest oferowanie jak najlepszych pojazdów. Z nową generacją Leona segment kompaktowy poczuje transformującą siłę, gdy pojazd zostanie wprowadzony na rynek w drugim kwartale 2020 roku.
Design: Zwiększone wymiary ogólne i jeszcze bardziej wyrazista obecność
„Chociaż nowy SEAT Leon to ewolucja naszego języka projektowania, wciąż prezentuje się jako bardziej odważny pojazd niż poprzednia generacja, zachowując DNA marki i reprezentatywne cechy Leona” powiedział Alejandro Mesonero-Romanos, dyrektor designu w SEAT. „Zewnętrzny wygląd łączy w sobie kluczowe cechy samochodu: pewność siebie, elegancję i sportowość.”
Zewnętrzny
Zewnętrzny design, który emanuje pewnością siebie, elegancją i sportowością, nowy SEAT Leon korzysta z dobrze wykonanych proporcji; to właśnie proporcje pojazdu w dużym stopniu decydują o urodzie każdego samochodu.
Podstawą estetyki pojazdu jest zaawansowana platforma MQB Evo, która zapewniła wymiary, elastyczność i adaptacyjność, których potrzebował zespół projektowy, podczas gdy zwiększone rozmiary nowego SEAT-a Leona zarówno w wersji pięciodrzwiowej, jak i Sportstourer przyniosły poprawiony sens proporcji w projektowaniu nowej generacji pojazdu.
W wersji pięciodrzwiowej nowy SEAT Leon ma 4,368 mm długości (+86 mm), 1,800 mm szerokości (-16 mm) i 1,456 mm wysokości (-3 mm). Rozstaw osi wynosi 2,686 mm, co stanowi 50 mm więcej niż w trzeciej generacji SEAT-a Leona.
W wersji Sportstourer nowy Leon ma długość 4,642 mm (+93 mm), szerokość 1,800 mm (-16 mm) i wysokość 1,448 mm (-3 mm). Rozstaw osi wynosi 2,686 mm, co stanowi 50 mm więcej niż w poprzedniej generacji.
Nowy SEAT Leon bazuje na atrakcyjności swojego poprzednika, ale z silniejszą osobowością, wspomaganą przez gładkie, płynne powierzchnie i idealne połączenie krawędzi i krzywizn w odpowiednich miejscach. A podczas gdy zewnętrzna estetyka przyciąga wzrok, jego styl również podnosi ogólną efektywność pojazdu dzięki poprawionej aerodynamice; współczynnik oporu nowego SEAT-a Leona poprawił się o około 8% w porównaniu do poprzedniej generacji.
Z przodu nowego SEAT-a Leona design nadaje większą osobowość, z mocniejszym trójwymiarowym połączeniem między grillem a przednim oświetleniem. Reflektory LED są osadzone głębiej, co daje efekt „brwi”, koncentrując uwagę i sprawiając, że pojazd jest natychmiast rozpoznawalny przez innych użytkowników dróg.
Maskownica, która jest nieco dłuższa niż w poprzedniej generacji, również wpisuje się w bardziej asertywną postawę pojazdu i nadaje mu większą wertykalność z przodu, co przyczynia się do zdecydowanej sylwetki, widocznej w całym designie nowego Leona. To można również zobaczyć w słupkach A, które przesunięto dalej w tył, aby wydłużyć proporcje przedniej części pojazdu.
Powierzchnie nowego SEAT-a Leona ewoluowały, z mocniejszymi kształtami, oferując bardziej eleganckie wykończenie, z większymi zmianami i niuansami w kolorze i odcieniu pojazdu, gdy światło pada na lakier i przesuwa się po nadwoziu. To tworzy pojazd o wielowarstwowej, zmieniającej się estetyce.
Ekscytacja i kreatywność trwają z tyłu nowego SEAT-a Leona. Podkreślona przez oświetlenie LED coast-to-coast oraz bagażnik zaprojektowany w celu zachowania dynamicznej osobowości pojazdu. Zarówno system oświetlenia, jak i spojler tworzą linie, które generują wrażenie prędkości, nawet gdy samochód stoi w miejscu.
Wnętrze
W środku projekt nowego SEAT-a Leona kontynuuje swoją ewolucyjną tematykę, ale taką, która skupia się na kierowcy i innych pasażerach.
Wnętrze nowego SEAT-a Leona to szczyt funkcjonalności, minimalizmu i elegancji od momentu, gdy zajmujesz miejsce w kabinie za kierownicą – głównym punkcie kontaktu między kierowcą a samochodem.
Gładka, wąska i jednocześnie szeroka deska rozdzielcza sprawia wrażenie lekkości i pewnego stopnia „unoszenia”. Efekt ten tworzą dekoracyjne listwy, które otaczają deskę rozdzielczą i przechodzą przez przednie drzwi.
Wszystko w kabinie zostało zaprojektowane z myślą o precyzji ergonomicznej, zwiększając komfort wewnętrzny dla pasażerów. Niezależnie od tego, czy siedzisz za kierownicą, jako pasażer, czy na tylnej kanapie, kabina została zaprojektowana, aby pasować do pasażerów jak rękawiczka, zapewniając poczucie bezpieczeństwa.
Głównym bohaterem wnętrza jest centralny 10-calowy ekran infotainment, który obsługuje rozpoznawanie gestów, umożliwiając precyzyjną interakcję z pasażerami i zmniejszając liczbę wymaganych przycisków fizycznych. Tematyka graficzna „diagonalna” ekranu czerpie inspirację z ważnej ulicy w Barcelonie – Diagonal. To pierwszy raz, kiedy interfejs został stworzony w nowym Digital Lab w SEAT, pionierze w swojej klasie.
Oświetlenie wnętrza to ważna cecha nowego Leona. Zawiera okalające światło deski rozdzielczej, które obejmuje całą jej szerokość i przechodzi przez drzwi. To nie tylko dekoracyjne światło, ale również oferuje szereg kluczowych funkcji, takich jak detekcja martwego pola czy asystent wyjazdu.
Duża uwaga została zwrócona na osiągnięcie idealnej równowagi wyrafinowanych i miękkich tworzyw, tkanin oraz skór do pokrycia siedzeń, paneli drzwiowych i deski rozdzielczej.
A nowy SEAT Leon łączy atrakcyjny design z praktycznością. 5-drzwiowy SEAT Leon oferuje pojemność bagażnika wynoszącą 380 litrów (identyczną jak w poprzedniej generacji), podczas gdy Sportstourer oferuje 617 litrów pojemności bagażnika, o 30 litrów więcej niż w poprzedniej generacji.
Wyposażenie: Spersonalizowane do Twoich potrzeb
Nowy SEAT Leon łączy obfitość standardowej technologii i opcji, więc niezależnie od tego, jaki poziom wyposażenia zostanie wybrany – Reference, Style, Xcellence czy FR – pojazd oferuje wszystko, czego potrzebuje kierowca, a także jest spersonalizowany na najwyższym poziomie.
Wszystkie pojazdy w ofercie korzystają z bezkluczykowego wejścia Kessy Go, punktów USB zarówno z przodu, jak i z tyłu, technologii reflektorów LED z automatycznym sterowaniem, systemu infotainment 8″ i technologii SEAT Connect. Ale to nie koniec.
Najwyższy poziom wyposażenia, FR, dodaje szereg dodatkowych elementów zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz, aby zmaksymalizować możliwości pojazdu, w tym specyficzne dla FR zawieszenie dla bardziej angażującej jazdy, zderzaki FR, większe 17-calowe felgi aluminiowe (z możliwością 18-calowych), a logo FR z tyłu, dając bardziej pewny wygląd.
Wewnątrz kabiny znajdują się fotele w kolorze i wykończeniu FR oraz skórzana wielofunkcyjna kierownica, która pasuje do wyglądu zewnętrznego. Ale nie chodzi tylko o estetykę, poziom wyposażenia FR wprowadza również szereg funkcji bezpieczeństwa i wygody.
Jedną z kluczowych funkcji komfortu w wnętrzu samochodu jest 3-strefowa automatyczna klimatyzacja „Climatronic”, oferująca nowy poziom komfortu dla pasażerów, niezależnie od tego, czy siedzą z przodu, czy z tyłu samochodu (standardowe wyposażenie dla poziomów FR i Xcellence).
Cyfrowa kabina SEAT-u, która wykorzystuje 10,25-calowy ekran, dostarcza wszelkie istotne informacje, których potrzebuje kierowca, w sposób jasny, zwięzły i logiczny, podczas gdy standardowe czujniki parkowania z tyłu ułatwiają manewrowanie i zwiększają bezpieczeństwo.
Poziom FR wprowadza również pełną technologię LED z tyłu pojazdu, w tym światło coast-to-coast oraz LED-owe wskaźniki. Prywatność i styl są podkreślone przyciemnionymi szybami, podświetlonymi aluminiowymi progami w drzwiach i oświetleniem drzwi. Wiele z tych funkcji można również znaleźć w poziomie wyposażenia Xcellence.
Ale Xcellence wprowadza inne podejście do odczucia i wykończenia nowego SEAT-a Leona w porównaniu do FR. Zewnętrze korzysta z gorąco tłoczonego grilla Diamond i okien w chromowanej ramie, a w środku kolor, wykończenie i logo Xcellence na kierownicy są w pełni podkreślone technologią otaczającego oświetlenia ambient, która nadaje kabinie Leona wyraźną osobowość.
Dalej w poziomach wyposażenia znajdują się Style i Reference. Oba poziomy wyposażenia oferują elektrycznie sterowane lusterka zewnętrzne, sześć poduszek powietrznych, przypomnienia o zapięciu pasów, ESC oraz wskaźniki ciśnienia w oponach jako standard. Natomiast Style dodaje podgrzewane zewnętrzne lusterka oraz tempomat, a także skórzaną kierownicę i gałkę zmiany biegów oraz dodatkowy wybór felg 17-calowych (standard dla Style: 16″).
Niezależnie od wybranego poziomu wyposażenia, różnorodność kolorów, wykończeń i technologii dostępnych sprawia, że nowy SEAT Leon jest pojazdem gotowym na wyzwania, jakie przyniesie życie jego właścicielowi.
Nowy SEAT Leon: Wzmacniając segment
Nowy SEAT Leon przesuwa granice możliwości w segmencie dzięki różnorodnym technologiom oświetleniowym wbudowanym zarówno w zewnętrznej, jak i wewnętrznej części pojazdu. Inżynierowie i projektanci SEAT-a wykorzystali zaawansowane systemy oświetleniowe, aby nadać dynamiczny styl, skupić się na ogólnym designie i poprawić bezpieczeństwo.
Technologia pełnych LED-ów użyta w reflektorach poprawia widoczność, sprawiając, że nawet najciemniejsze drogi są widoczne dla kierowcy, oraz wprowadzając charakterystyczny design oświetlenia LED SEAT-a, nadając nowemu Leonowi niepowtarzalne oblicze.
Zimna biała barwa światła LED zapewnia niezrównaną jasność do 900 lumenów (standardowe LED-y dostarczają do 550 lumenów), dzięki 22 LED-om na moduł, i integruje wszystkie krytyczne funkcje: światła mijania, drogowe, dzienne oraz dynamiczne wskaźniki.
Lusterka boczne pojazdu obejmują zintegrowane wskaźniki LED, a w pojazdach z pełną opcją LED są również powitalne światła, które witają kierowcę i pasażerów, wyświetlając na ziemi słowo „Hola!”, gdy aktywujesz pojazd.
Design nowego SEAT-a Leona jest dodatkowo podkreślony przez włączenie technologii oświetlenia coast-to-coast. Technologia nadaje większą ekspresję tyłowi i wyróżnia pojazd na drodze. Nowy Leon zawiera również dynamiczne wskaźniki, co czyni kierunek przemieszczania się pojazdu bardziej czytelnym, a tym samym bezpieczniejszym. Ale to nie tylko w zewnętrznej części pojazdu, że zespół rozwojowy wykorzystał elastyczność i funkcjonalność technologii LED.
W środku nowej generacji SEAT-a Leona doświadczenie w kabinie wzbogacone zostało o system pełnego LED-owego otaczającego oświetlenia, który nadaje wnętrzu dodatkową osobowość.
Oświetlenie otacza przód kabiny, od przednich drzwi i przez górę deski rozdzielczej, tworząc łuk światła, który ożywia charakter wnętrza Leona.
System zmienia kolor i ton oświetlenia w zależności od potrzeb. Niezależnie od tego, czy właśnie uruchomiłeś pojazd i cieszysz się powitaniem, czy zmieniasz profil jazdy z trybu Eco na Sport, na przykład, system oświetlenia wprowadza nową dynamikę w interakcji kierowca-pojazd.
Łączność: Pierwszy w pełni połączony pojazd marki
Świat się zmienia, staje się coraz bardziej zdigitalizowany, gdy podłączamy się do świata połączonego. A potrzeba zabrania tego cyfrowego świata do samochodu rośnie, dlatego nowy SEAT Leon jest pierwszym w pełni połączonym samochodem marki.
W sercu systemu Leona znajduje się cyfrowa kabina SEAT, która łączy w sobie wysoce rozdzielczy 10,25-calowy zestaw przyrządów i system infotainment. Standardowy system multimedialny ma 8,25-calowy ekran z kompatybilnością audio smartfonów, podczas gdy większy 10-calowy system nawigacyjny oferuje trójwymiarową nawigację połączoną, zdolność wyświetlania Retina i sterowanie głosowe, a także rozpoznawanie gestów dla uproszczenia interakcji użytkownika.
Rozpoznawanie głosu to być może jeden z najprostszych i najnaturalniejszych sposobów interakcji z urządzeniami, szczególnie ponieważ przyzwyczailiśmy się do asystentów domowych z świata elektroniki konsumpcyjnej.
W nowym SEAT-cie rozpoznawanie głosu pozwala na naturalne zrozumienie języka, umożliwiając użytkownikowi interakcję z systemem infotainment za pomocą naturalnych poleceń, dokonywanie poprawek i odniesienie się do wcześniejszych poleceń. Niezależnie od tego, czy potrzebujesz znaleźć informacje nawigacyjne, czy wyszukać muzykę, jest to szybsze, łatwiejsze i bezpieczniejsze.
A z systemem Full Link klienci będą mogli uzyskać dostęp do swoich cyfrowych żyć, niezależnie od używanego urządzenia; Apple CarPlay (korzystając z bezprzewodowego połączenia w oparciu o Bluetooth lub WLAN) lub Android Auto przy użyciu połączenia kablowego.
System Full Link to brama do łączności, pozwalająca użytkownikom połączyć swoje urządzenia mobilne z systemem infotainment pojazdu i przenieść swoje cyfrowe ekosystemy do samochodu. Więc, niezależnie od tego, czy chcesz przenieść swoją listę kontaktów do pojazdu, muzykę, która jest częścią twojej podróży, czy systemy mapowania, wszystko to będzie dostępne, w sposób kontrolowany, intuicyjny i bezpieczny, który nie odciągnie kierowców od drogi, korzystając z systemu infotainment lub zintegrowanych kontrolerów na kierownicy.
A dzięki opcjonalnemu Connectivity Box z ładowaniem indukcyjnym spełniającym standardy Qi, użytkownicy nie muszą się martwić o utratę energii w kluczowych momentach.
Jednostka łączności online z wbudowaną kartą SIM oznacza, że nowy SEAT Leon nigdy nie straci połączenia z cyfrowym światem, a w przyszłych aktualizacjach system umożliwi użytkownikom dostęp do najnowszych aplikacji infotainment, które mogą być aktualizowane w dowolnym momencie. Dlatego nowy SEAT Leon będzie mógł oferować nowe produkty i usługi cyfrowe przez cały swój cykl życia. Wbudowana eSIM oznacza również, że SEAT Leon korzysta z usługi eCall, która bezpośrednio kontaktuje się z służbami ratunkowymi w przypadku wystąpienia incydentu, dodając jeszcze jeden poziom bezpieczeństwa do pojazdu. Nie chodzi tylko o możliwość wykonania połączenia awaryjnego (ręcznego lub automatycznego), ale także o to, że istotne dane z samochodu zostaną przekazane służbom ratunkowym, takie jak położenie pojazdu, typ silnika, kolor czy liczba pasażerów, co ułatwi im pomoc.
Ponadto łączność online za pośrednictwem wbudowanej eSIM pozwala niektórym funkcjom infotainment korzystać z informacji czasu rzeczywistego z chmury, dodając dodatkowy wymiar do tradycyjnego systemu nawigacji. Na przykład informacje o ruchu drogowym online, lokalizacje parkingów i stacji benzynowych, a także godziny otwarcia i aktualne ceny. A dla tych, którzy nie chcą być ograniczeni do radia, które słuchają, nowy SEAT Leon wprowadza radio internetowe do kabiny, pozwalając klientowi słuchać dowolnej stacji radiowej internetowej, którą wybiorą, nawet jeśli jest z innego kraju.
Nowy świat otwiera się dzięki aplikacji SEAT Connect, którą można pobrać na smartfona, dając zdalną kontrolę nad wieloma funkcjami, które pomogą maksymalizować przyjemność kierowcy i poprawić bezpieczeństwo.
Po wyjściu z pojazdu, dzięki aplikacji SEAT Connect, użytkownicy mogą zdalnie uzyskać dostęp do danych swojego pojazdu: danych dotyczących jazdy, lokalizacji parkingu, statusu pojazdu, w tym drzwi i świateł, ustawić alerty prędkości, aby zostać ostrzeżonym, jeśli ktoś korzysta z twojego pojazdu zbyt szybko, alerty strefowe i antykradzieżowe, otworzyć i zamknąć drzwi zdalnie oraz mogą zdalnie włączyć klakson i kierunkowskazy, aby łatwiej znaleźć samochód. To nie koniec, z wprowadzeniem wersji hybrydowej plug-in dodano także dodatkowe funkcje, aby pomóc użytkownikom. Kierowcy pojazdów hybrydowych plug-in mogą zarządzać procesem ładowania zdalnie za pomocą e-Managera, kontrolować klimatyzację i zarządzać czasami wyjazdu, wszystko to z aplikacji na smartfona.
Liczba usług dostępnych w samochodzie i online będzie rosła w miarę rozwoju cyfrowego ekosystemu, co zwiększy doświadczenie użytkownika.
Napędy: Szeroka gama najnowocześniejszych silników
Nowy SEAT Leon został opracowany z myślą o realnym świecie, z gamą napędów, która teraz zawiera również trzy elektryfikowane warianty, aby jeszcze bardziej zwiększyć efektywność. Nowoczesny kompakt korzysta z jednostek benzynowych (TSI), wysokoprężnych (TDI), gazu ziemnego (TGI), mild-hybrid (eTSI) oraz hybrydowych plug-in (eHybrid), z każdą zaprojektowaną w celu dostarczenia najwyższych poziomów wydajności i prowadzenia, dając klientom odpowiednią kombinację pojazdu i silnika, aby spełniały ich specyficzne potrzeby.
Modele z automatyczną skrzynią DSG korzystają teraz z technologii shift-by-wire. System został zaprojektowany tak, aby selektor biegów nie był mechanicznie połączony z skrzynią biegów, lecz używał sygnałów elektronicznych do zmiany biegów.
Technologia shift-by-wire umożliwia wybór biegów bez użycia fizycznego selektora, co jest przydatne dla nowych systemów automatycznego parkowania, gdzie mechaniczna blokada parkingowa została zastąpiona elektronicznie kontrolowaną blokadą parkingową. W sumie nowy system shift-by-wire nie tylko wprowadza wyższy poziom efektywności, ale także rozwija sztukę i przyjemność z jazdy.
Oprócz ustalonych trybów jazdy podwozia – Eco, Normal i Sport – kierowcy mogą wykorzystać ślizgową skalę zmian, aby dostosować nowego SEAT-a Leona do swoich dokładnych wymagań, oferując bardzo szeroki wachlarz możliwości.
Benzyna
Nowe jednostki benzynowe SEAT-a Leona to silniki V6 z bezpośrednim wtryskiem i turbodoładowaniem, o mocach od 66 kW/90 KM do 140 kW/190 KM.
Dwie jednostki o niższej mocy, które produkują 66 kW/90 PS i 81 kW/110 PS to 1.0-litrowe silniki TSI z trzema cylindrami, które są używane w SEAT Leon po raz pierwszy.
Występujące o mocach 96 kW/130 PS oraz 110 kW/150 PS, większe silniki benzynowe 1.5-litrowe oferują poziom wydajności, który przyniesie uśmiech na twarzy kierowcy, ale z zapewnieniem optymalnej efektywności.
Dwie jednostki 1.0-litra, a także silnik 1.5 TSI 96 kW/130 PS korzystają z procesu spalania cyklu Millera i turbodoładowania o zmiennej geometrii, aby podnieść wydajność do najwyższego poziomu w tej wielkości silnika.
Cykl Millera optymalizuje kontrolę układu zaworowego poprzez wcześniejsze zamknięcie wlotów w połączeniu z wyższym współczynnikiem sprężania i doładowaniem, aby lepiej kontrolować mieszankę powietrzno-paliwową, co poprawia efektywność o do 10%.
Jednostki 1.5-litra integrują również system zarządzania aktywnymi cylindrami, aby maksymalizować efektywność.
Na szczycie gamy znajduje się jednostka 2.0 TSI o mocy 140 kW/190 PS powiązana z przekładnią dwusprzęgłową.
Diesel
Silniki wysokoprężne pozostają istotną technologią w redukcji emisji węgla, a nowy Leon korzysta z trzech opcji wysokoprężnych: wszystkie to jednostki 2.0 TDI.
Wersje 5-drzwiowe i Sportstourer mają możliwość manualnej skrzyni biegów dla jednostki o mocy 85 kW/115 PS, natomiast silnik o mocy 110 kW/150 PS oferowany jest zarówno z manualną, jak i automatyczną skrzynią DSG. Sportstourer dostępny jest również z jednostką 110 kW/150 PS połączoną z automatyczną skrzynią DSG i systemem 4Drive.
Silniki TDI wprowadzają nowy system podwójnego dozowania SCR, który zawiera podwójny wtrysk AdBlue, aby znacząco zredukować emisję NOx w porównaniu do silników wysokoprężnych poprzedniej generacji Leona. Wynik jest taki, że gama silników wysokoprężnych spełnia surowe wymogi nowych norm emisji.
CNG
Nowy SEAT Leon ma opcję silnika CNG 1.5 TGI, który produkuje 96 kW/130 PS mocy.
Pojazd integruje 3 zbiorniki CNG o łącznej pojemności 17,3 kg, co daje zasięg CNG wynoszący 440 km bez potrzeby tankowania. A jeśli zbiorniki CNG się wyczerpią, silnik automatycznie przełącza się na benzynę, aż do osiągnięcia najbliższej stacji CNG. Tam tankowanie jest tak proste, jak w każdym innym pojeździe w ofercie.
mHEV
Nowy SEAT Leon obejmuje również technologię mild hybrid (eTSI), pozwalającą na jeszcze większy poziom efektywności. System, który jest dostępny z jednostką 1.0 TSI 81 kW/110 PS i 1.5-litrową jednostką 110 kW/150 PS, łączy technologię mild hybrid 48V z silnikiem spalinowym, co nie tylko dodaje efektywność elektryfikacji, ale także wykorzystuje automatyczną skrzynię biegów zamiast manualnej.
Technologia używa startera-generatora 48V oraz akumulatora litowo-jonowego 48V, a zyski efektywności wynikają częściowo z tego, że system pozwala Leonowi zjeżdżać na luzie z wyłączonym silnikiem w niektórych scenariuszach jazdy, odzyskiwać energię podczas hamowania i wspierać silnik przy pomocy pewnej pomocy elektrycznej.
Hybryda plug-in
A wraz z rozszerzeniem użycia elektryfikacji, czwartej generacji Leon obejmuje również zaawansowaną wersję hybrydową plug-in. Łącząc silnik benzynowy 1.4 TSI z silnikiem elektrycznym, akumulatorem litowo-jonowym 13 kWh i sześcio-biegową skrzynią DSG, zestaw generuje moc 150 kW/204 PS.
Wersja hybrydowa plug-in pozwala również kierowcom korzystać z trybu tylko elektrycznego, dając zasięg około 60 km (WLTP) przy użyciu tylko energii przechowywanej w akumulatorze pojazdu – idealne do zwiększonej efektywności lub poruszania się po ulicach miejskich, gdzie przepisy dotyczące jakości powietrza są surowsze.
Wersja hybrydowa plug-in będzie oferowana zarówno w wersji pięciodrzwiowej, jak i Sportstourer.
Bezpieczeństwo: Najbezpieczniejszy SEAT w historii wprowadza zaawansowane systemy wspomagania
„Nowy SEAT Leon został zaprojektowany i opracowany, aby być najnowocześniejszym produktem, jaki kiedykolwiek stworzyła marka – oprócz łączności online oferuje również najnowocześniejsze systemy wspomagania jazdy. Budzi pasję i wyzwala coś w ludziach, gdy na niego patrzą, wystarczy obserwować i pozwolić pojazdowi przekazać swoją esencję,” powiedział Axel Andorff, wiceprezydent ds. badań i rozwoju w SEAT. „Chodzi o dotykanie i odczuwanie nowego Leona.”
Nowy SEAT Leon jest najbezpieczniejszym pojazdem, jaki marka kiedykolwiek opracowała; zaprojektowany, aby widzieć więcej ze swojego otoczenia i reagować na przeszkody na drodze lub nagłe ruchy innych kierowców, dzięki integracji zestawu zaktualizowanych i całkowicie nowych zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy (ADAS).
Różne technologie sprawiają, że SEAT Leon odczuwa swoje otoczenie, aby zapewnić optymalne bezpieczeństwo, niezależnie od tego, co się wydarzy, gdy jesteś za kierownicą, podnosząc bezpieczeństwo na nowy poziom.
Nowy SEAT Leon łączy szereg nowych systemów ADAS, w tym Dynamic Chassis Control (DCC), przewidujący adaptacyjny tempomat (ACC), Emergency Assist 3.0, Travel Assist oraz Side and Exit assist, które razem mogą chronić pojazd i pasażerów podczas jazdy lub postoju.
Dzięki Dynamic Chassis Control (DCC) nowego SEAT-a Leona, parametry jazdy i prowadzenia mogą się zmieniać w zależności od warunków i wymagań kierowcy, co czyni pojazd bardziej komfortowym.
Technologia adaptacyjnego podwozia nieustannie monitoruje warunki drogowe, biorąc pod uwagę również wprowadzenie do kierowania, hamowania i przyspieszania, aby dostosować zawieszenie, optymalizując tłumienie w każdym kole, zapewniając komfort i dynamikę bez porównania.
Przewidujący adaptacyjny tempomat (ACC) może pozycjonować Leona na podstawie danych o trasie i GPS z systemu nawigacyjnego, co pozwala mu również koregować swoją prędkość w zależności od układu drogi z przodu – zakrętów, rond, skrzyżowań, ograniczeń prędkości i obszarów zabudowanych. Przy użyciu danych z zamontowanej z przodu kamery i rozpoznawania znaków drogowych, może dostosować prędkość pojazdu, gdy ograniczenia się zmieniają.
Funkcjonalność automatycznego prowadzenia będzie kontynuowana wkrótce dzięki wprowadzeniu funkcji Travel Assist. System będzie korzystał z informacji z ACC i Lane Assist, aby aktywnie utrzymywać pojazd w centrum pasa i dostosowywać prędkość do ruchu – zapewniając asystowaną jazdę przy prędkościach do 210 km/h. Technologia umożliwi również wyprzedzanie; kierowcy muszą tylko włączyć kierunkowskaz, a jeśli ruch na to pozwoli, pojazd automatycznie przeprowadzi manewr.
Aby utrzymać bezpieczeństwo i spełniać wymagania prawne, kierowca musi stale monitorować system i swoje otoczenie, trzymając przynajmniej jedną rękę na kierownicy. Jeśli pojazd wykryje, że tak nie jest (kierownica zawiera czujniki pojemnościowe) i kierowca puści ją na dłużej niż 15 sekund, otrzyma ostrzeżenia dźwiękowe i wizualne, a może zostać podjęte szarpnięcie hamulca. Jeśli kierowca nadal nie zareaguje, system Emergency Assist może zatrzymać Leona całkowicie.
Kolejnym nowym dodatkiem do zestawu bezpieczeństwa nowego Leona jest Ostrzeżenie przy Wyjściu. Gdy pojazd jest w stanie spoczynku i drzwi są otwarte, pojazd wyda dźwiękowe ostrzeżenie, jeśli zbliża się ruch – mogą to być inne pojazdy przy drodze, rowerzyści lub piesi, jeśli są po stronie chodnika.
Dziedzictwo: Droga do czwartej generacji
Od momentu wprowadzenia na rynek w 1999 roku SEAT Leon był jednym z filarów marki, osiągając zdumiewające wyniki sprzedaży, wprowadzając nowe technologie i przynosząc nowe poziomy dynamiki i designu do niezwykle konkurencyjnego segmentu.
Wszystkie generacje zostały zaprojektowane, opracowane i wyprodukowane w Barcelonie w zakładach Martorell. SEAT Leon został nazwany po hiszpańskim mieście Leon, co jest tradycją w SEAT, ponieważ 14 modeli nosi nazwy hiszpańskich miast (Ronda, Ibiza, Malaga, Marbella, Toledo, Inca, Alhambra, Cordoba, Arosa, Leon, Altea, Ateca, Arona i Tarraco).
Pierwsza generacja SEAT-a Leona oznaczała wejście marki do segmentu C w 1999 roku i sprzedano ponad 500 000 jednostek. Ale to był również samochód, który wprowadził szereg technologii; od systemu napędu na wszystkie koła Haldex (był to pierwszy SEAT, który połączył napęd na wszystkie koła z całkowicie niezależnym zawieszeniem wielowahaczowym), sześciobiegowej skrzyni biegów oraz mocnego silnika 132 kW/180 PS.
Pierwsza generacja SEAT-a Leona była również pierwszym modelem hatchback marki, który oferował więcej niż 147 kW/200 PS po wprowadzeniu Leona Cupra 2.8 V6 w 2000 roku. To niesamowity pojazd, z silnikiem V6, który produkował 150 kW/204 PS.
W 2005 roku przyszedł czas na nowy model i SEAT wprowadził drugą generację Leona. Musiał zmierzyć się z wyzwaniem, aby przekroczyć sukces poprzedniego modelu, co mu się udało.
Druga generacja nie tylko wprowadziła elektromechaniczne wspomaganie kierownicy, technologie wtrysku bezpośredniego, system start&stop oraz alternator do odzyskiwania energii, ale także zwiększyła bezpieczeństwo.
Leon zyskał na poprawionym systemie ESP, elektronicznym blokowaniu dyferencjału EDS, systemie EBA, a także technologii overboost, która pozwalała na maksymalne osiągi hamulców, nawet przy wysokich temperaturach tarcz. Pojazd był także wyposażony w system BSW, który czyścił hamulce, gdy uruchomiono wycieraczkę szyby. Nie zapominając o rekomendacji kierowania, która pomagała utrzymać trajektorię pojazdu w przypadku wystąpienia sytuacji awaryjnej.
Pojazd zainicjował także kolejną generację wariantu CUPRA – Leon CUPRA R, z silnikiem 194 kW/265 PS 2.0 TSI – samochód, który stał się najsilniejszym modelem w historii SEAT-a w tamtym czasie.
Łącznie sprzedano ponad 675 000 drugiej generacji SEAT-a Leona, a on pomógł ustalić ton dla trzeciej generacji, która postawiłaby poprzeczkę jeszcze wyżej.
Wprowadzona na rynek w 2012 roku trzecia generacja SEAT-a Leona była prawdopodobnie najnowocześniejszym pojazdem marki do tej pory, oferującym wiele technologii związanych z wydajnością, efektywnością i bezpieczeństwem. Wszystkie silniki przy wprowadzeniu miały system start&stop, oferowały pełne reflektory LED, asystenta świateł drogowych, asystenta kontroli pasa ruchu, detekcję zmęczenia oraz wszystkie wersje były wyposażone w siedem poduszek powietrznych jako standard. Oprócz tego zintegrowano również SEAT FullLink, zwiększając opcje łączności marki.
Do lipca 2019 roku sprzedano ponad milion jednostek, co cementowało jego miejsce jako jeden z najbardziej udanych pojazdów SEAT-a.