2020 Skoda Kamiq

Skoda wprowadziła model Kamiq na rynek w 2019 roku jako najtańszy crossover, który mógł zaspokoić potrzeby przeciętnej rodziny czteroosobowej.

Czeski producent samochodów zaprojektował Kamiqa na tej samej platformie co Volkswagen T-Cross oraz jego hiszpański krewny, Seat Arona. Dzięki dzieleniu tych samych podzespołów z tymi pojazdami, a także z siostrzanym modelem Scala, Kamiq mógł komfortowo zająć miejsce w „przystępnej” części rynku. W czasach pandemii miało to kluczowe znaczenie, a producentowi udało się sprzedać wystarczającą liczbę egzemplarzy, by przetrwać, kiedy świat musiał się zatrzymać.

Skoda miała swoją unikalną język projektowania kubistycznego, który był stosowany we wszystkich jej samochodach. W rezultacie, Kamiq zachował te same cechy co Scala, prezentując przednią część z dziennymi światłami przypominającymi brwi, umieszczonymi na krawędzi maski nad masywnym zderzakiem. Reflektory były umieszczone niżej i miały trapezoidalny kształt. Pomiędzy nimi, czarny grill z pionowymi żebrami i wgnieceniem w środkowej części tworzył mocny, ale niezbyt agresywny wizerunek pojazdu. Niżej, na zderzaku, producent dodał szeroki wlot powietrza. Klienci mogli wybierać opcję z lampami halogenowymi lub LED.

Z profilu, styl hatchbacka Kamiqa przypominał Skalę na podporach. Rzeźbione linie na panelach drzwi i wznosząca się linia okien kończyły się delikatnym uniesieniem nad tylnymi błotnikami. Trzecie okno zainstalowane między słupkami C i D poprawiało widoczność kierowcy. Na koniec, z tyłu, opadająca ku przodowi klapa bagażnika miała część świateł tylnych, które wystawały z tylnych błotników. Ich kanciasty design z węższymi wewnętrznymi stronami odzwierciedlał kubistyczny język stylistyczny Skody. Jako opcję, w zależności od poziomu wyposażenia, klienci mogli zamówić zestaw osłon podwozia pod przednim i tylnym zderzakiem.

Pomimo że Skoda była odpowiedzialna za tworzenie przystępnych cenowo pojazdów w ramach Grupy Volkswagen, nie oznaczało to, że jej produkty musiały wyglądać tanio. Przeciwnie, czasami wyglądały bardziej luksusowo niż inne, droższe samochody na rynku. Kamiq był dostępny z szeroką gamą opcji, w tym sportowymi fotelami dla przednich pasażerów, pokrytymi skórą i z wbudowanymi zagłówkami. Podstawowa wersja natomiast miała tapicerkę materiałową i zwykłe tkaniny. Nad centralnym panelem Skoda zainstalowała 9,2-calowy ekran dotykowy do systemu infotainment. Przed kierowcą znajdował się albo zestaw wskaźników z analogowymi tarczami i wyświetlaczem TFT między nimi, albo 10,25-calowy wyświetlacz Virtual Cockpit.

Jedynym minusem tego pojazdu było to, że był dostępny wyłącznie z napędem na przednie koła oraz z belkami skrętnymi z tyłu. To rozwiązanie było wystarczające w większości sytuacji, chociaż nie najlepsze dostępne w ofercie producenta. Pod maską Skoda zainstalowała wybór silników trzylitrowych i czterocylindrowych, benzynowych lub turbo diesla, w połączeniu z sześciobiegowymi skrzyniami manualnymi lub siedmiobiegowymi automatami (dwusprzęgłowymi).

 Škoda wprowadza do europejskiego portfolio SUV-ów trzeci model: Škoda Kamiq. Tak jak w przypadku udanych modeli Škoda Kodiaq i Karoq, nazwa Kamiq również pochodzi z języka Inuitów, którzy żyją w północnej Kanadzie i Grenlandii: oznacza coś, co idealnie pasuje. Kamiq, jako rosnący przedstawiciel segmentu miejskich SUV-ów, doskonale łączy zalety pojazdu typu SUV – takie jak wyższy prześwit i wygodna pozycja siedząca – z zwinnością samochodu kompaktowego. Dzięki emocjonalnemu designowi, nowoczesnym systemom wsparcia i infotainmentu, przestronności oraz licznym funkcjom Simply Clever, nowy Kamiq spełnia potrzeby zarówno klientów rodzinnych, jak i tych nastawionych na styl życia.

Prezes Škoda AUTO, Bernhard Maier, powiedział: „Wprowadzając Škodę Kamiq, uzupełniamy nasze udane portfolio SUV-ów w Europie na niższym poziomie. Jako nasz pierwszy miejski SUV, Škoda Kamiq przyciągnie nowe grupy klientów do marki Škoda i jest zatem ważnym elementem naszej kampanii modelowej. Škoda Kamiq oferuje atrakcyjny zestaw funkcji i łączy charakterystyczne cechy SUV-a, takie jak podwyższona pozycja siedząca i dobry widok na drogę, z zwinnością, emocjonalnym designem, wysokim poziomem bezpieczeństwa i nowoczesnymi rozwiązaniami łączności. Dodatkowo, jego przestronność i wiele funkcji Simply Clever czynią go prawdziwą Škodą.”

Škoda Kamiq kontynuuje udaną filozofię designu SUV-ów, zapoczątkowaną przez modele Kodiaq i Karoq, wprowadzając nowe wizualne akcenty, takie jak podzielone reflektory z dziennymi światłami umieszczonymi nad głównymi reflektorami. Miejski SUV bazuje na modularnej matrycy poprzecznej (MQB) i, mając długość 4,241 mm, oferuje typowy dla Škody przestronny wnętrze. Nowoczesne systemy wsparcia, ekologiczne i wydajne jednostki napędowe, najnowsze systemy infotainment oraz nowoczesne rozwiązania łączności zapewniają, że Škoda Kamiq doskonale spełnia wymagania nowoczesnej mobilności indywidualnej – wszystko to podkreślając emocjonalny charakter marki Škoda.

Nazwa Kamiq kontynuuje znaną już nomenklaturę modeli SUV-ów Škody. Nazwy większych modeli, Škoda Karoq i Škoda Kodiaq, również zaczynają się na literę K i kończą na Q.

„Rozszerzając naszą rodzinę SUV-ów, nie tylko skoncentrowaliśmy się na jednolitej filozofii designu, ale także wyraźna linia nazw zawierających K i Q podkreśla spójność i ma wysoką wartość rozpoznawczą. W języku Inuitów, Kamiq to coś, w czym czujesz się komfortowo w każdej sytuacji i co ma swój charakter. To idealnie pasuje do tego samochodu,” wyjaśnił Alain Favey, członek zarządu Škoda AUTO odpowiedzialny za sprzedaż i marketing.

Dzięki modelowi Kamiq, Škoda zyskuje nową, młodszą grupę docelową, która prowadzi nowoczesny, nastawiony na przygodę styl życia w coraz bardziej popularnym segmencie miejskich SUV-ów. Oprócz terenowego wyglądu samochodu, w tym segmencie szczególnie ważny jest wysoki poziom wydajności, dlatego Kamiq jest dostępny wyłącznie z napędem na przednie koła.

Design: SUV Škody o emocjonalnym, kompaktowym kształcie

Przód nowej Škody Kamiq charakteryzuje się szeroką kratką chłodnicy z podwójnymi żebrami i wyraźnymi liniami na masce. Solidny przedni zderzak podkreśla terenowy charakter pojazdu. Kompaktowy profil boczny, z dużymi kołami o średnicy od 16 do 18 cali i podniesioną maską, wygląda na solidny i dynamiczny; linia dachu i wysoki prześwit wzmacniają to wrażenie. Widok z boku prezentuje zrównoważone proporcje i ponadczasowy design, w połączeniu z dynamicznym i sportowym wyglądem. Tył pojazdu zawiera nową interpretację charakterystycznego dla Škody kształtu świateł 'C’. Dyfuzor podkreśla dużą wysokość prześwitu i potężny wygląd samochodu.

„W Škodzie Kamiq zdecydowanie rozwinęliśmy nasz udany język designu SUV-ów, tworząc pojazd, który jest bardzo potężny i emocjonalny, mimo swoich kompaktowych wymiarów. Kamiq jest od razu rozpoznawalny jako członek rodziny SUV-ów Škody dzięki dużej, pionowej kratce chłodnicy, wyraźnym liniom na masce i kryształowym reflektorom. Jednak nowe akcenty, takie jak dzienne światła umieszczone nad reflektorami, dodatkowo podkreślają niezależną i unikalną tożsamość,” wyjaśnił Oliver Stefani, szef designu Škody.

Nowy SUV Škody to pierwszy model marki, który posiada podzielone reflektory LED z dziennymi światłami, które w wersji pełno-LED wyglądają jak cztery kamienie szlachetne umieszczone nad głównymi reflektorami. Trójwymiarowe i kryształowe efekty oraz jednostki LED przypominające błyszczące klejnoty nadają elegancki wygląd. W wersji pełno-LED znajdują się również światła przeciwmgielne z statycznymi światłami do skrętu, a także – po raz pierwszy w Škodzie – dynamiczne wskaźniki kierunku z przodu i z tyłu. Przednie wskaźniki są podzielone na pojedyncze diody LED. Gdy kierowca włącza kierunkowskazy, błyskają na zewnątrz w płynny sposób.

Wnętrze: Dobry widok na drogę, mnóstwo przestrzeni i komfort

Kamiq to drugi model czeskiej marki z nową koncepcją wnętrza. Wnętrze zdominowane jest przez wolnostojący ekran, który jest idealnie umiejscowiony w polu widzenia kierowcy i ma 9,2 cala – największy w swoim segmencie. Linia charakterystyczna odzwierciedla linie na masce. Tworzy także ergonomiczny podparcie dłoni pod wyświetlaczem do obsługi ekranu dotykowego. Opcjonalny Wirtualny Kokpit o przekątnej 10,25 cala również należy do największych wyświetlaczy w segmencie. Zmodernizowana deska rozdzielcza kontynuuje emocjonalny język designu zewnętrznego. Boczna wentylacja powietrza przechodzi w drzwi, wizualnie zwiększając poczucie przestronności Kamiqa.

Deska rozdzielcza, z nowymi, rozległymi elementami dekoracyjnymi, a także wykończenia przednich drzwi, mają wysokiej jakości, miękką powierzchnię z nową specyficzną fakturą przypominającą kryształowe struktury. To również ukształtuje styl marki Škoda w przyszłości. Oświetlenie ambientowe, dostępne w trzech kolorach: białym, czerwonym i miedzianym, również przyczynia się do przyjemnego poczucia przestronności. Te elementy stanowią wizualny akcent na odcieniach i kolorowych kontrastowych szwach na pokryciach siedzeń. Opcjonalnie pokrycia siedzeń są dostępne w mikrofibrze Suedia.

Wnętrze nowego SUV-a Škody zachwyca nie tylko ilością przestrzeni, ale także opcjami komfortu, które zazwyczaj występują tylko w wyższych segmentach pojazdów. Należą do nich podgrzewana kierownica i podgrzewana szyba przednia. Kamiq oferuje również podgrzewane siedzenia, nie tylko dla dwóch przednich miejsc, ale także opcjonalnie dla bocznych miejsc z tyłu.

Nadwozie: Przestronne wnętrze mimo kompaktowych wymiarów zewnętrznych

Nowa Škoda Kamiq ma długość 4,241 mm i szerokość 1,793 mm, a jej wysokość wynosi 1,531 mm. Rozstaw osi mierzy 2,651 mm. To szczególnie korzystne dla pasażerów tylnych, którzy mogą cieszyć się 73 mm przestrzeni na nogi. Bagażnik ma pojemność 400 l, która zwiększa się do 1,395 l po złożeniu tylnych siedzeń. Jako opcja, oparcie fotela pasażera z przodu może być również składane, co umożliwia łatwe transportowanie dłuższych przedmiotów o długości do 2,447 mm.

Napęd: Cztery silniki i opcjonalne regulowane zawieszenie

Wszystkie silniki Škody Kamiq to jednostki z bezpośrednim wtryskiem i turbodoładowaniem. Posiadają system odzyskiwania energii hamowania i technologię Stop/Start oraz spełniają aktualne najostrzejsze normy emisji Euro 6d-TEMP. Silnik podstawowy to 1.0 TSI o mocy 70 kW (95 KM). Z pojemności skokowej 1.0 l, ten trzylitrowy model generuje maksymalny moment obrotowy 175 Nm i wyposażony jest w manualną skrzynię biegów 5-biegową.

1.0 TSI o mocy 85 kW (115 KM) standardowo wyposażony jest w skrzynię biegów 6-biegową, ale można go również wyposażyć w opcjonalną skrzynię biegów 7-biegową DSG, generując moment obrotowy 200 Nm. Najmocniejszy silnik to czterocylindrowy 1.5 TSI o mocy 110 kW (150 KM) i maksymalnym momencie obrotowym 250 Nm. Jego technologia aktywnego cylindrowania (ACT) automatycznie wyłącza dwa cylindry przy lekkim obciążeniu, co pozwala zaoszczędzić paliwo. Ten silnik dostępny jest również z 7-biegową skrzynią DSG jako alternatywa dla manualnej 6-biegowej skrzyni. Wszystkie trzy silniki benzynowe są wyposażone w filtr cząstek stałych.

Czterocylindrowy silnik diesla 1.6 TDI o mocy 85 kW (115 KM) również generuje moment obrotowy 250 Nm; standardowo jest wyposażony w katalizator SCR ze wtryskiem AdBlue oraz filtr cząstek stałych. Ten wydajny silnik diesla ma standardowo manualną skrzynię biegów 6-biegową; opcjonalnie dostępna jest 7-biegowa skrzynia DSG.

Dzięki 37 mm wyższemu prześwitowi w porównaniu do nowego modelu kompaktowego Škoda SCALA, zawieszenie Škody Kamiq łączy zalety SUV-a z zwinnością samochodu kompaktowego. Sport Chassis Control pozwala na jeszcze bardziej dynamiczną konfigurację. To opcjonalne sportowe zawieszenie jest niższe o 10 mm, a oprócz trybu Normal, posiada również tryb Sport z twardszymi charakterystykami dla amortyzatorów z regulowanymi zaworami. Kierowcy mogą skonfigurować dwa ustawienia zawieszenia w menu wybierania trybu jazdy, które jest dostępne w połączeniu z Sport Chassis Control. Tryb wyboru jazdy oferuje wybór czterech trybów: Normal, Sport, Eco i Indywidualny. Jako opcja dostępna jest również ochrona podwozia dla tych, którzy lubią również wyprawy w teren.

Bezpieczeństwo: Nowoczesne systemy wsparcia z wyższych segmentów

Škoda Kamiq oferuje nowoczesne systemy bezpieczeństwa – Front Assist i Lane Assist są już dostępne jako standard. Front Assist, który obejmuje system awaryjnego hamowania w mieście i prognozowane zabezpieczenie pieszych, monitoruje obszar przed pojazdem podczas jazdy w mieście, co pomaga zapobiegać wypadkom. Dzięki kamerze, Lane Assist rozpoznaje oznakowanie pasa i pomaga kierowcy utrzymać pojazd w pasie. Przy prędkościach do 130 km/h na autostradach, opcjonalny Adaptive Cruise Control (ACC) automatycznie dostosowuje prędkość pojazdu do prędkości samochodów przed nim. To odciąża kierowcę i poprawia bezpieczeństwo. W połączeniu z DSG, system może nawet hamować Škodę Kamiq do zatrzymania, a następnie uruchomić ją ponownie automatycznie w ciągu trzech sekund. Opcjonalny system wykrywania zmęczenia kierowcy emituje ostrzeżenie, gdy zarejestruje, że koncentracja kierowcy słabnie.

Poziom bezpieczeństwa można dodatkowo zwiększyć dzięki dodatkowym systemom opcjonalnym. Jeśli czujniki Škody Kamiq wykryją zbliżającą się kolizję, rozwiązanie Crew Protect Assist błyskawicznie zamyka wszystkie otwarte okna i napina przednie pasy bezpieczeństwa. Do dziewięciu poduszek powietrznych, w tym poduszka powietrzna dla kolan i boczne poduszki powietrzne dla tylnych siedzeń, chronią pasażerów w razie kolizji. Po wypadku, system Multi-Collision Brake zapobiega dalszemu niekontrolowanemu przemieszczeniu się pojazdu.

Wiele nowoczesnych systemów asystujących zapobiega wypadkom i zapewnia wysoki poziom aktywnego bezpieczeństwa w Škodzie Kamiq. Opcjonalny Side Assist może wykrywać pojazdy oddalone nawet o 70 m, które chcą wyprzedzić lub znajdują się w martwym punkcie pojazdu, efektywnie wspomagając kierowcę na autostradach i drogach ekspresowych. W tym celu wykorzystuje dwa radary w tylnej części pojazdu, informując kierowcę za pomocą sygnałów świetlnych na wewnętrznej krawędzi lusterka bocznego, gdzie kierowca zauważy je instynktownie. Rear Traffic Alert ostrzega kierowcę o obiektach poruszających się za pojazdem podczas cofania. To kluczowa funkcja Side Assist.

Opcjonalna kamera tylna i Park Assist, który automatycznie manewruje Škodą Kamiq w miejsca parkingowe równoległe i w zatoczkach, wspierają kierowcę podczas parkowania. Funkcja Maneuver Assist automatycznie hamuje miejski SUV, gdy czujniki wykryją przeszkodę przed lub za samochodem podczas parkowania. Auto Light Assist jest również dostępne opcjonalnie. Wykorzystuje kamerę do wykrywania nadjeżdżających pojazdów oraz pojazdów poruszających się przed Kamiq i automatycznie obniża światła.

Łączność: Zawsze online dzięki eSIM

Dla nowej Škody Kamiq dostępne są trzy systemy infotainment. Najwyższej klasy system infotainment Amundsen ma wolnostojący ekran dotykowy o przekątnej 9,2 cala, umieszczony wysoko, w wyraźnym polu widzenia kierowcy. Ten ekran należy do największych w segmencie. Tak samo jak w Kamiqu, Wirtualny Kokpit o przekątnej 10,25 cala oferuje pięć różnych układów wyświetlaczy – Klasyczny, Podstawowy, Nowoczesny, Sportowy i Rozszerzony. Nawet system infotainment Bolero ma 8-calowy wyświetlacz, a podstawowy system Swing oferuje 6,5-calowy ekran i cztery głośniki z przodu. Bolero i Amundsen są wyposażone w osiem głośników; opcjonalny system dźwiękowy Škody o mocy 405 W ma dziesięć głośników.

„Škoda Kamiq jest wyposażona w całkowicie nową generację naszych systemów infotainment. Jest zawsze online, a aplikacje infotainment oferują najnowsze usługi online Škoda Connect. To idealne dopasowanie do młodej, online-zorientowanej grupy docelowej dla miejskich SUV-ów,” powiedział Christian Strube, członek zarządu Škoda AUTO ds. rozwoju technicznego.

Stałe połączenie internetowe zapewnia Kamiq funkcję eCall, która przekazuje informacje takie jak lokalizacja samochodu i status w przypadku wypadku, oraz Proactive Service, który utrzymuje kontakt z warsztatem w celu koordynacji wizyt serwisowych.

Wysoki stopień łączności pojazdu umożliwia również zdalny dostęp do pojazdu za pomocą aplikacji Škoda Connect lub portalu internetowego. Ta funkcja pozwala właścicielom blokować i odblokowywać samochód lub sprawdzać, czy wszystkie okna są zamknięte – wszystko to zdalnie. Ponadto, właściciele samochodów mogą wygodnie uzyskiwać informację w drodze lub, na przykład, z wygodnej kanapy, i dowiedzieć się, ile paliwa zostało w baku. Inne dane dotyczące pojazdu i jazdy, takie jak przebieg czy prędkości, które przejeżdżał, również można uzyskać.

Aplikacje infotainment, dostępne w Sklepie, można zainstalować w systemie infotainment Amundsen, oferując dostęp do dodatkowych usług w samochodzie. Dzięki aplikacji News właściciele Kamiqa mogą subskrybować kanały informacyjne; aplikacja Pogoda obejmuje całą Europę. Online Traffic Information dostarcza dokładniejsze estymacje dotyczące tras i czasów podróży; korki i alternatywne trasy są aktualizowane w czasie rzeczywistym. Dane online także zasilają wyświetlanie dostępnych miejsc parkingowych i aktualnych cen paliw, a także funkcję sterowania głosowego, która rozumie całe zdania i dialekty dzięki serwerowi Škody.

W Sklepie klienci mogą wybierać dodatkowe plany danych, na przykład aby zapewnić pasażerom pakiet danych poprzez hotspot Wi-Fi. Nie ponosi się dodatkowych kosztów ani nie są wymagane kolejne wizyty w warsztacie, ponieważ mapy systemu nawigacji są automatycznie aktualizowane 'powietrzem’.

Simply Clever: Nowe koncepcje dla miejskiego SUV-a Škody

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.