Chłodna marka z Czech ma flagowy model o nazwie Superb. Jego lifting w 2019 roku wprowadził nowe technologie i większą elegancję do samochodu o długości 4,9 metra. Superb dostępny jest zarówno jako sedan, jak i kombi, z silnikami zaczynającymi się od 1.6-litrowego turbodiesla, aż po 2.0-litrowy silnik benzynowy czterocylindrowy lub 1.4-litrowy PHEV.
Na zewnątrz, Superb z 2019 roku można rozpoznać po pełnych reflektorach Matrix-LED, które są standardem w całej gamie modeli. Przedni zderzak został wydłużony dla lepszej integracji aerodynamicznej oraz bardziej smukłego stylu. W najwyższej wersji, nazwanej Laurin&Klement, Skoda zamontowała nowe estetyczne chromowane detale wokół reflektorów, progów oraz zderzaków przednich i tylnych.
W wersji kombi, Superb oferuje znacznie większą przestrzeń bagażową. Sedan może pomieścić od 625 do 1760 litrów, natomiast wersja dwuboksowa oferuje 660 do 1960 litrów.
Podstawowy model ma 1.6-litrowy silnik turbodiesel o mocy 120 KM. Inne silniki to 2.0-litrowy turbodiesel lub turbo-benzynowy o mocach odpowiednio 150, 190 lub 272 KM. Wersja PHEV ma silnik 1.4 TSI (turbo-benzynowy) oraz silnik elektryczny, które razem dają moc 218 KM i 400 Nm momentu obrotowego. Średnie zużycie paliwa dla hybrydy typu plug-in według norm WLTP wynosi 1.4 l/100 km.
ŠKODA udoskonaliła dynamiczny i elegancki design modelu SUPERB. Producent samochodów wprowadził również nowe technologie oraz jeszcze bardziej wysublimowane wnętrze w swoim topowym modelu. Pełne reflektory LED Matrix oraz kilka nowych systemów asystujących debiutują w produkcyjnym modelu czeskiej marki. Z przestronnym wnętrzem i pojemnością bagażnika wynoszącą 625 l w wersji hatchback oraz 660 l w wersji kombi, SUPERB nadal wyznacza standardy w swoim segmencie.
Jednym z technologicznych osiągnięć zaktualizowanego modelu ŠKODA SUPERB są pełne reflektory LED Matrix, które debiutują w produkcji ŠKODY. Ten innowacyjny system generuje wiązkę światła składającą się z kilku segmentów, które są sterowane indywidualnie. Dzięki temu inni uczestnicy ruchu nie są oślepiani, mimo że światła drogowe są włączone przez cały czas. Inteligentna technologia wykorzystuje kamerę na przedniej szybie do wykrywania nadjeżdżających pojazdów, a także osób i obiektów odbijających światło, a jednostka sterująca natychmiast wyłącza poszczególne segmenty wiązki.
Adaptacyjne reflektory LED Matrix z efektem kryształu mają napis 'ŠKODA Crystal Lighting’ w obudowach i oferują różne tryby oświetlenia w zależności od sytuacji drogowej i warunków pogodowych. Składają się one z LED-owego modułu dla świateł mijania i drogowych, trzech dodatkowych segmentów świateł drogowych, statycznego światła do skrętu, wąskiego paska LED pełniącego funkcję kierunkowskazów, świateł do jazdy dziennej oraz świateł pozycyjnych, a także igiełkowych struktur LED używanych w animowanej funkcji Coming/Leaving Home. Przeprojektowane światła przeciwmgielne z funkcją skrętów również wykorzystują cztery źródła światła LED. Pełne tylne światła LED mają dynamiczne kierunkowskazy, które świecą w ruchu od środka na zewnątrz, co nie tylko sprawia, że sygnał jest bardziej widoczny, ale także dodaje dynamiki.
Kolejną funkcją innowacyjnego systemu LED Matrix jest animowana funkcja Coming/Leaving Home, która automatycznie włącza i wyłącza części reflektorów i świateł tylnych przy wsiadaniu i wysiadaniu z samochodu.
Nowe, dodatkowo ulepszone systemy asystujące dla większego bezpieczeństwa
Oprócz technologii Matrix dla świateł drogowych, w produkcji ŠKODY debiutują także dwa inne systemy asystujące. Najnowsza wersja Predictive Cruise Control wykorzystuje obrazy z kamery na przedniej szybie oraz dane z systemu nawigacyjnego do wykrywania ograniczeń prędkości oraz zakrętów, automatycznie dostosowując prędkość. Nowy system Emergency Assist dla dróg wielopasmowych automatycznie kieruje samochód na pobocze w sytuacjach awaryjnych, gdzie zatrzymuje go w kontrolowany sposób, biorąc pod uwagę ruch na innych pasach. W tym celu system wykorzystuje Lane Assist i Park Assist, a także czujniki radarowe wchodzące w skład Side Assist. Podczas gdy znany system Blind Spot Detect działa do 20 m, Side Assist działa na odległość do 70 m. Dodatkowo, model SUPERB oferuje teraz również Front Assist z Predictive Pedestrian Protection. Ostrzega o możliwym zderzeniu wizualnie, akustycznie i delikatnie hamując, automatycznie spowalniając samochód w nagłych przypadkach. Wszystkie modele SUPERB mają również nowy elektromechaniczny wzmacniacz hamulca oraz aerodynamiczne osłony na zawieszeniu tylnej osi, co poprawia stabilność jazdy.
Trzy silniki diesla i trzy silniki benzynowe
Oprócz napędu typu plug-in hybrid dostępnego w nowym modelu ŠKODA SUPERB iV, można wybierać spośród sześciu innych silników, które spełniają normę emisji Euro 6d-TEMP. Do wyboru jest dziesięć różnych połączeń silników i napędu. 1.6 TDI o mocy 88 kW (120 KM) jest wyposażony w 7-biegową skrzynię DSG jako standard. Dla 2.0 TDI dostarczającego 110 kW (150 KM) – pierwszego TDI z najnowszej generacji EVO – moc jest przekazywana za pomocą 6-biegowej skrzyni manualnej lub 7-biegowej DSG. Najmocniejszy silnik diesla 2.0 TDI oferujący 140 kW (190 KM) ma 7-biegową skrzynię DSG jako standard i napęd na wszystkie koła jest opcjonalny. Wszystkie trzy silniki diesla są wyposażone w katalizator SCR z wtryskiem AdBlue i filtr cząstek stałych. Silnik 1.5 TSI o mocy 110 kW (150 KM) jest silnikiem benzynowym w wersji podstawowej i jest dostępny z 6-biegową skrzynią manualną lub 7-biegową DSG. Nowy silnik 2.0 TSI o mocy 140 kW (190 KM) ma 7-biegową skrzynię DSG jako standard; najmocniejszy silnik 2.0 TSI dostarczający 200 kW (272 KM) ma napęd na wszystkie koła i 7-biegową skrzynię DSG jako standard. Wszystkie trzy silniki TSI są wyposażone w filtr cząstek benzynowych.
Nowy grill ŠKODY i chromowane wykończenie z tyłu
ŠKODA nieco zmodyfikowała wygląd zewnętrzny modelu SUPERB i starannie udoskonaliła przednią część. Przeprojektowany przedni zderzak spowodował wzrost długości samochodu o 8 mm do 4 869 mm w modelu ŠKODA SUPERB oraz o 6 mm do 4 862 mm w modelu ŠKODA SUPERB COMBI. Rozstaw osi wynosi 2 841 mm, a szerokość samochodu to 1 864 mm. Wysokość wynosi 1 469 mm, lub 1 477 mm w wersji kombi. Dzięki pojemności bagażnika wynoszącej od 625 do 1 760 l w modelu ŠKODA SUPERB oraz od 660 do 1 950 l w wersji ŠKODA SUPERB COMBI, topowy model czeskiego producenta pozostaje najlepszy w swoim segmencie.
Typowy grill ŠKODY ma teraz podwójne listwy, jest większy i wystaje nieco dalej w dół w przedni zderzak. Nawet w wersji podstawowej, węższe reflektory mają standardowo technologię LED dla świateł mijania i drogowych, świateł dziennych i pozycyjnych, i sięgają teraz do grilla. Z tyłu uwagę przyciąga poziome chromowane wykończenie, które łączy pełne tylne światła LED z nowym napisem 'ŠKODA’ w bloku. W ramach opcjonalnego oświetlenia ambientowego, reflektory LED wyświetlają 'ŠKODA’ na ziemi, gdy drzwi są otwierane. W ramach aktualizacji modelu dodano nowe 18- i 19-calowe aluminiowe felgi oraz kolory Crystal Black i Race Blue do gamy opcji personalizacji.
Najwyższy poziom wyposażenia, L&K, ma identyczne wymiary, ale Air Curtains, progi boczne i tylny zderzak wyróżniają się nowymi detalami chromowanymi. Można go rozpoznać po napisie 'Laurin & Klement’ na przednich błotnikach. Detale chromowane otaczają i łączą światła przeciwmgielne w przednim wlocie powietrza. Aerodynamicznie zoptymalizowane 18-calowe felgi aluminiowe Propus Aero – dostępne jako standard – są nowe; a standardowe wyposażenie wariantu L&K obejmuje także adaptacyjne Dynamic Chassis Control.
Wysublimowane detale chromowane i nowe pokrowce na siedzenia we wnętrzu
Wnętrze modelu ŠKODA SUPERB wydaje się wyszukane i eleganckie dzięki nowym chromowanym akcentom na desce rozdzielczej i wykończeniach drzwi oraz nowym pokrowcom na siedzenia w poziomach wyposażenia Ambition i Style. Zaktualizowany model ŠKODA SUPERB ma również nowe dekoracyjne wykończenia dla konsoli środkowej i deski rozdzielczej. Kolorowe kontrastowe przeszycia na skórzanych i Alcantara® siedzeniach oraz na podłokietnikach w drzwiach są również nowe. Schowki poniżej są podświetlane. Korzystając z opcjonalnego systemu bezkluczykowego (KESSY), można otworzyć od razu wszystkie cztery drzwi samochodu; przycisk startowy KESSY GO jest standardowy. Dla wersji L&K dostępna jest teraz opcja podsufitki z Alcantara® w kolorze czarnym lub beżowym, w tym wyłożone słupki dachu. Napis 'Laurin & Klement’ zdobi pasażerską stronę dekoracji deski rozdzielczej w wykończeniu Piano Black lub beżowym oraz przednich oparciach. Te ostatnie oferują elektryczną regulację z funkcją pamięci. Wentylowane fotele przednie i funkcja masażu dla kierowcy są dostępne jako opcje dla wersji L&K.
Jeszcze dłuższa lista funkcji Simply Clever
Rodzina SUPERB jest również wyposażona w szereg rozwiązań Simply Clever, które ŠKODA wykorzystuje, aby ułatwić życie klientom i obsługę ich samochodów. W trakcie aktualizacji dodano trzy kolejne funkcje. Oprócz bezprzewodowego łączenia smartfonów z anteną samochodu, nowy powiększony Phone Box umożliwia również indukcyjne ładowanie. Po raz pierwszy w historii ŠKODY pod fałszywym dnem bagażnika znajduje się Space Organiser – płytka, podzielona taca do bezpiecznego przechowywania różnego rodzaju sprzętu. Kolejną nowością jest opcjonalny, elastyczny organizer w bagażniku z ruchomą poziomą belką na regulowanym fałszywym dnie bagażnika. Fałszywe dno bagażnika jest dostępne wyłącznie w wersji kombi.
Dwa systemy infotainment z funkcją nawigacji
W modelu ŠKODA SUPERB znajduje się opcjonalny Virtual Cockpit oraz wybór trzech różnych systemów infotainment, z których dwa oferują również funkcję nawigacji. Radio Bolero i system nawigacji Amundsen, w tym mapy na karcie SD, mają 8-calowy ekran dotykowy. System infotainment Columbus wyświetla informacje na 9,2-calowym ekranie dotykowym i dysponuje kontrolą gestów i głosu, odtwarzaczem DVD oraz dyskiem twardym dla muzyki i materiałów wideo. Technologia SmartLink jest standardem we wszystkich systemach i umożliwia dostęp do aplikacji na smartfony za pomocą wyświetlacza systemu infotainment. Karta SIM zapewnia dostęp do Internetu, hotspotu Wi-Fi oraz usług mobilnych ŠKODA Connect. W wersji L&K standardowo zainstalowano system audio CANTON.
ŠKODA SUPERB SPORTLINE: elegancki sportowiec
Dynamiczna ŠKODA SUPERB SPORTLINE to sportowiec w rodzinie SUPERB, wyróżniający się wyrazistymi czarnymi elementami. SUPERB SPORTLINE, dostępny w wersji hatchback i kombi, ma przeprojektowany grill i 18-calowe aluminiowe felgi – oba w kolorze czarnym. Ramka grilla i wykończenie między pełnymi światłami LED z tyłu są również w kolorze błyszczącej czerni. Pełne reflektory LED Matrix i sportowe zawieszenie, obniżone o 10 mm, są standardem. Czarn interior wyróżnia się sportowymi fotelami z pokrowcami z Alcantara®/skóry oraz możliwością wydłużenia powierzchni siedziska.
Zaktualizowana ŠKODA SUPERB SPORTLINE odgrywa rolę dynamicznego sportowca w rodzinie SUPERB. Jej sportowy wygląd podkreślają czarne detale, takie jak wykończenie otaczające przeprojektowany grill – również w kolorze czarnym – oraz nowy poziomy pasek o wysokim połysku umieszczony między pełnymi światłami LED z tyłu. Pełne reflektory LED Matrix i dynamiczne kierunkowskazy są również częścią standardowego wyposażenia. Przeprojektowany przedni zderzak z teksturą plastra miodu i czarne 18-calowe felgi aluminiowe Zenith podkreślają dynamiczny design samochodu. Polerowane 19-calowe felgi anthracite Vega i czarne Supernova są dostępne w opcji.
Szeroki wybór silników dla ŠKODY SUPERB SPORTLINE
ŠKODA SUPERB SPORTLINE jest dostępna ze wszystkimi silnikami w gamie modelowej, z wyjątkiem 1.6 TDI o mocy 88 kW (120 KM); dostępna jest także jako SUPERB iV z napędem hybrydowym typu plug-in i mocą 160 kW (218 KM). Wszystkie silniki spełniają normę emisji Euro 6d-TEMP. Najmocniejszy silnik benzynowy, 2.0 TSI o mocy 200 kW (272 KM), ma napęd na wszystkie koła jako standard; opcjonalnie jest dostępny dla najmocniejszego silnika diesla 2.0 TDI o mocy 140 kW (190 KM). Sportowe zawieszenie o obniżonej wysokości 10 mm jest standardem.
Wnętrze z Alcantary®, skóry i efektem włókna węglowego