Toyota stworzyła jeden z najgorętszych hatchbacków na rynku, wprowadzając GR Yaris w 2020 roku – samochód zaprojektowany z myślą o drogach, aby mógł brać udział w Rajdowych Mistrzostwach Świata.
Rajdy to inny rodzaj sportów motorowych, gdzie zespoły oraz samochody poruszają się z pełną prędkością po nierównościach, żwirze, śniegu i asfaltach. Przepisy mówią, że samochód rajdowy powinien być oparty na modelu produkcyjnym i następnie modyfikowany zgodnie z określonymi regulacjami. Producent nie może stworzyć go od zera i zakryć plastikowym nadwoziem, które wygląda jak zwykły samochód, jaki można kupić u dealera. W rezultacie, producenci zaczęli rozwijać sportowe pojazdy drogowe, które można przekształcić zgodnie z regulacjami FIA (Międzynarodowej Federacji Sportów Motorowych). Jednak Toyota poszła jeszcze dalej i zbudowała samochód rajdowy dla zwykłych ludzi, który mogli nabyć w salonie: GR Yaris.
W odróżnieniu od zwykłego Yaris, GR Yaris miał nadwozie hatchback z trzema drzwiami. Z kolei jego normalny odpowiednik był dostępny jedynie z pięcioma drzwiami. Jednak szczegółowe różnice na tym się nie kończyły. Samochód wyglądał znacznie bardziej agresywnie, z szeroką kratką umieszczoną w przedniej osłonie, która pokrywała dolną część. Dodatkowo, zainstalowano zestaw pionowych wlotów powietrza, które mieściły lampy przeciwmgielne oraz wloty powietrza kierujące powietrze do hamulców. Z profilu, uwagę przechodniów przyciągały tylne błotniki, które wyglądały jak magnesy. Tam Toyota umieściła szerokie koła i opony oraz powiększone nadkola. Wygięta i wznosząca się linia boczna kończyła się w zakręcie oraz pochyloną do przodu słupkiem C. Na końcu pojazdu znajdował się spojler umieszczony na klapie bagażnika. Pod zderzakiem widniał dyfuzor oraz dwa okrągłe rury wydechowe.
Wnętrze samochodu nie zachwycało luksusowymi materiałami. W drzwiach i innych miejscach dominował twardy plastik. Deska rozdzielcza wyglądała jakby pochodziła z regularnego Yaris, ale posiadała instrumenty specyficzne dla GR, w tym obrotomierz oznaczony do 8000 obrotów oraz prędkościomierz do 280 km/h (174 mph). Fotele ze wzmocnieniami i zintegrowanymi zagłówkami miały otwory na pięciopunktowe pasy, chociaż same nie były obecne w samochodzie. Z tyłu znajdowały się jedne z najbardziej ciasnych kanap w segmencie małych samochodów. Ta przestrzeń wydawała się bardziej odpowiednia do przewożenia kombinezonów wyścigowych i kasków. Jeśli chodzi o funkcjonalność, GR Yaris oferował system klimatyzacji, system infotainment oraz elektryczne szyby przednie.
Ale prawdziwym powodem, dla którego Toyota stworzyła ten samochód, było to, co kryło się pod jego maską. Pod jej pokrywą znajdował się najmocniejszy silnik trzycylindrowy na rynku. Turbo doładowana jednostka 1,6 litra była skonstruowana, aby dostarczać 261 KM (257 PS), które przekazywane było na wszystkie koła za pomocą sześciobiegowej skrzyni manualnej. System napędu na wszystkie koła mógł skierować całą moc na oś przednią lub tylną. Dodatkowo, kierowca mógł zmieniać ustawienia, uzyskując równomierny lub tylny rozkład momentu obrotowego. Toyota wyprodukowała tylko 25 000 sztuk tego modelu i sprzedała wszystkie w mniej niż rok.
Nowa Toyota GR Yaris to czysty samochód sportowy, który powstał z doświadczeń Toyoty zdobytych w Mistrzostwach Świata w Rajdach. Wytworzona z sukcesu w warunkach rywalizacji, przynosi technologię motorsportu i design bezpośrednio do świata samochodów drogowych, będąc wierną etosowi TOYOTA GAZOO Racing, który dąży do tworzenia coraz lepszych samochodów, które są satysfakcjonujące i przyjemne w prowadzeniu.
Umieszczona na szczycie nowej gamy Yarisów, GR Yaris to unikalny model, który korzysta z umiejętności projektowania i inżynierii zespołów TOYOTA GAZOO Racing oraz Tommi Mäkinen Racing, partnera Toyoty w WRC. Oprócz tego, że służy jako oficjalny model homologacyjny do opracowania nowego samochodu Yaris WRC, ma też wszystkie cechy potrzebne właścicielom, którzy chcą z powodzeniem rywalizować w lokalnych zawodach rajdowych. Planowane wprowadzenie do sprzedaży w drugiej połowie 2020 roku, będzie następnym globalnym modelem GR po GR Supra.
Prezentując GR Yaris na Tokyo Auto Salon 2020, prezydent GAZOO Racing Shigeki Tomoyama powiedział: „Jednym z zobowiązań TOYOTA GAZOO Racing jest wykorzystywanie motorsportu do doskonalenia swojej wiedzy i personelu, z zamiarem wprowadzenia na rynek samochodów sportowych klasy światowej. Nowy GR Supra to samochód sportowy opracowany poprzez wyścigi torowe, natomiast Toyota GR Yaris została stworzona w wyniku naszego uczestnictwa w rajdach – coś, na co wielu naszych fanów czekało.”
Każdy aspekt samochodu koncentruje się na osiągach: całkowicie nowa platforma i silnik, nowy układ zawieszenia, lekka konstrukcja oraz aerodynamiczny kształt i nowy system stałego napędu na cztery koła GR-FOUR. Dzięki wysokiej mocy i niskiej masie, ma wszystkie atrybuty potrzebne do sukcesów w zawodach, a także do zapewnienia ekscytujących osiągów jako super szybki hatchback na drodze.
Dziedzictwo
Nowa GR Yaris to pierwszy prawdziwy sportowy samochód Toyoty z napędem na cztery koła oraz pierwszy model homologacyjny dla Mistrzostw Świata w Rajdach od zakończenia produkcji Celiki GT-FOUR w 1999 roku.
Na przestrzeni dwóch generacji i trzech modeli, Celica GT-FOUR uczestniczyła w najbardziej udanych kampaniach WRC Toyoty, złotej erze rajdów, która przyniosła firmie 30 zwycięstw w rajdach, cztery tytuły mistrza kierowców i jeden tytuł mistrza producentów. W odniesieniu do swojego chwalebnego poprzednika oraz technologii napędu na cztery koła, Toyota GR Yaris ma logo GR-FOUR na tylnej klapie.
Jako model homologacyjny, GR Yaris wesprze rozwój nowego samochodu wyścigowego dla zespołu TOYOTA GAZOO Racing w kampanii WRC. Od ponownego przystąpienia do mistrzostw w 2017 roku, Toyota zdobyła zarówno tytuł mistrza producentów w 2018 roku, jak i tytuł mistrza kierowców w 2019 roku z Ottem Tänakiem.
Priorytety rozwoju
Zespół projektantów i inżynierów o umiejętnościach WRC w Tommi Mäkinen Racing skoncentrował się na doskonaleniu aerodynamiki, rozkładu masy i niskiej wagi nowego samochodu – trzech cech niezbędnych do osiągnięcia najlepszych osiągów i prowadzenia.
Niższa linia dachu poprawiła zdolność samochodu do pokonywania powietrza, a umiejscowienie nowego silnika turbo 1.6 dalej do tyłu w kierunku środka pojazdu oraz umiejscowienie akumulatora w bagażniku pomogły osiągnąć lepszą równowagę podwozia, poprawiając prowadzenie, stabilność i reakcję.
Nadwozie w konfiguracji trzydrzwiowej wykonane jest z lekkich materiałów, w tym polimeru włókna węglowego oraz aluminium, co zapewnia imponujący stosunek mocy do masy, podczas gdy nowa platforma pozwala na szerszy tylny rozstaw kół i nowy układ zawieszenia z podwójnymi wahaczami z tyłu. Zespół opracował także wzmocnienia pod bokami, aby upewnić się, że potencjał wydajności zawieszenia może zostać wykorzystany.
Aby upewnić się, że plany działały w praktyce, Toyota GR Yaris została poddana próbom przez profesjonalnych kierowców wyścigowych i rajdowych podczas programu rozwojowego.
Unikalny design
Chociaż nowa GR Yaris znajduje się na szczycie nowej gamy Yarisów, ma unikalny design z nadwoziem trzydrzwiowym i obniżonym dachem o 91 mm, co tworzy sylwetkę coupe. Bezramkowe drzwi podkreślają wygląd coupe. Z przodu, projekt grilla i spojler wyraża autentyczny status GR samochodu, natomiast z tyłu szeroki rozstaw kół i muskularne nadkola mieszczą 18-calowe felgi aluminiowe.
Całkowicie nowy silnik turbo 1.6-litra
Silnik Toyota GR Yaris to całkowicie nowa jednostka z trzema cylindrami, doładowana turbosprężarką, która korzysta z technologii motorsportu, aby maksymalizować osiągi, w tym chłodzenie tłoków z wieloma strumieniami oleju, duże zawory wydechowe oraz częściowo obrabiany port dolotowy. Pojemność skokowa wynosi 1,618 cm3, a moc maksymalna to 261 DIN hp/192 kW i 360 Nm momentu obrotowego.
Kompaktowy i lekki, silnik DOHC z 12 zaworami ma turbosprężarkę ze single-scroll i jest sparowany z sześciobiegową manualną skrzynią biegów, zaprojektowaną do obsługi wysokich poziomów momentu obrotowego.
Stosunek mocy do masy
Osiągnięcie wysokiego stosunku mocy do masy było kluczowym celem w realizacji celów osiągów GR Yaris. Nadwozie wykonane jest głównie z lekkich materiałów, w tym nowego polimeru włókna węglowego na dachu, który można formować wtryskowo. Aluminium stosowane jest w pokrywie silnika, drzwiach i tylnej klapie. W rezultacie Toyota GR Yaris ma moc hatchbacka sportowego segmentu C, ale wagę samochodu z segmentu B (masa własna 1,280 kg). Jego stosunek mocy do masy wynoszący zaledwie 4,9 kg na DIN hp pomaga osiągnąć przyspieszenie z 0 do 100 km/h w mniej niż 5,5 sekundy oraz elektronicznie ograniczoną prędkość maksymalną 230 km/h.
GR-FOUR: nowy system napędu na cztery koła
Wydajność GR Yaris wspierana jest przez nowy system napędu na cztery koła GR-FOUR, zaprojektowany w celu optymalizacji mocy napędu na każde koło, jednocześnie będąc prostym i lekkim.
Rozkład momentu obrotowego pomiędzy osiami przednią i tylną regulowany jest przez sprzęgło o wysokiej reakcji. Opcjonalnie w pakiecie Circuit-Pack (szczegóły poniżej) dwa różnicowe ograniczenia Torsen zarządzają podziałem pomiędzy kołami po lewej i prawej stronie, co zapewnia naturalną i bezpośrednią kontrolę nad samochodem.
Ten genialny system wykorzystuje lekko różne przełożenia biegów dla osi przedniej i tylnej i umożliwia teoretyczny zakres równowagi momentu obrotowego przodu/tyłu od 100:0 (pełny napęd na przednie koła) do 0:100 (pełny napęd na tylne koła). Ta elastyczność daje przewagę wydajności w porównaniu do systemów AWD na żądanie, które stosują podwójne sprzęgło lub stałe systemy AWD z centralnym różnicowym. System GR FOUR jest również znacznie lżejszy.
Kierowca może dostosować wydajność napędu na cztery koła do swoich preferencji lub sytuacji drogowej za pomocą przełącznika trybu 4WD. W trybie normalnym podstawowy rozkład momentu obrotowego przód/tył wynosi 60:40; w trybie Sport równowaga przesuwa się w stronę tyłu, z rozkładem 30:70, aby uzyskać jakość prowadzenia na krętych drogach i torach; a w trybie Track podstawowe ustawienie wynosi 50:50 do szybkiej, konkurencyjnej jazdy na torach lub odcinkach specjalnych. W każdym trybie równowaga momentu obrotowego automatycznie dostosowuje się w odpowiedzi na działania kierowcy, zachowanie pojazdu oraz warunki drogowe lub torowe.
Dedykowana platforma i zawieszenie
GR Yaris ma nową, dedykowaną platformę, która łączy przednią część platformy GA-B Toyoty – debiutującej w całkowicie nowym modelu Yaris w 2020 roku – z tyłem platformy GA-C. To umożliwia nowy projekt zawieszenia oraz dostosowanie systemu napędu na cztery koła GR-FOUR, a także przyczynia się do doskonałej stabilności i prowadzenia samochodu.
Gdzie standardowy nowy Yaris stosuje tylne zawieszenie na belce skrętnej, Toyota GR Yaris ma układ z podwójnymi wahaczami, przy czym każdy element jest zoptymalizowany pod kątem osiągów. Z przodu zastosowano system z kolumnami McPhersona.
Układ hamulcowy wysokowydajnościowy
Układ hamulcowy wydajnościowy wyposażony jest w duże, 356 mm wentylowane tarcze z czterema zaciskami, zaprojektowane, aby sprostać rygorystycznym wymaganiom wysokich prędkości na torze i w odcinkach specjalnych z wysoką pojemnością cieplną.
Pakiet Circuit
Klienci mogą ulepszyć swoją GR Yaris o opcjonalny pakiet Circuit. W wyposażeniu tym znajdują się dyferencjały Torsen na przedniej i tylnej osi, zawieszenie dostosowane do wysokich osiągów oraz 18-calowe felgi aluminiowe z oponami Michelin Pilot Sport 4s 225/40R18.
Nowe Centrum Produkcyjne GR w Motomachi
Aby sprostać celom wydajnościowym dla GR Yaris, Toyota utworzyła nową fabrykę w zakładzie Motomachi, z linią dedykowaną produkcji samochodów sportowych GR. Zamiast tradycyjnego systemu taśmowego, linie nadwoziowe i montażowe składają się z różnych komórek połączonych automatycznie prowadzącymi pojazdami.
Produkcja każdego pojazdu wymaga dużej liczby procesów manualnych, w których Toyota wykorzystuje specjalistyczny zespół wykwalifikowanych pracowników. Projekt fabryki oraz umiejętności pracowników pozwalają na precyzyjny montaż wysoko sztywnych nadwozi, co jest trudne do osiągnięcia na standardowych liniach produkcyjnych.
Dzięki nowym metodom produkcji, zakład GR jest zdolny do obsługi mało-typowej produkcji w niewielkich ilościach, nie wpływając na wydajność.
Toyota GR Yaris – Specyfikacje techniczne