Toyota wprowadziła czwartą generację Yarisa pod koniec 2019 roku jednocześnie w Japonii i Europie. W przeciwieństwie do poprzednich wersji, nowy model był dostępny wyłącznie jako pięciodrzwiowy hatchback. Później jednak pojawiła się wersja o wysokich osiągach z trzema drzwiami, znana jako GR Yaris.
Tuż przed wybuchem pandemii, która zmusiła wszystkich do zostania w domach, Toyota zaprezentowała czwartą generację swojego udanego modelu Yaris. Samochód już wcześniej słynął z niezawodności. Ponadto był przyjazny dla użytkownika, a Toyota zdołała zachować te cechy w modelu Yaris 2020.
Jednym z powodów, dla których japoński producent zdecydował się na wersję pięciodrzwiową, była duża popularność tego typu nadwozia w poprzedniku, co skłoniło go do rezygnacji z opcji trzydrzwiowej. Dzięki temu firma mogła obniżyć koszty produkcji, jednocześnie oferując wiele funkcji i udogodnień.
2020 Yaris, z designem który nie miał na celu wzbudzania strachu na drodze, zaprezentował się klientom z opadającymi reflektorami i masywnym przednim zderzakiem, w którym znalazł się szeroki, trapezoidalny grill. Toyota zamontowała również zestaw wlotów powietrza po bokach przedniego zderzaka, gdzie umieszczono lampy przeciwmgielne, dostępne w opcji. W przeciwnym razie, te miejsca były wypełnione atrapami wlotów powietrza. Z profilu, w zależności od wersji, Yaris miał lusterka i klamki w kolorze nadwozia.
Rzeźbione drzwi tworzyły wrażenie pojazdu trzydrzwiowego, ponieważ tylne były krótsze i miały podniesioną tylną część, która łączyła się ze słupkami C. Z tyłu, producent zastosował pochyloną ku przodowi klapę bagażnika ozdobioną spojlerem dachowym.
Wewnątrz, Toyota stworzyła nowoczesne wnętrze z dużym ekranem systemu infotainment umieszczonym na szczycie centralnej konsoli. Przed kierowcą zainstalowano połączony zestaw wskaźników, w którym znalazły się duże tarcze obrotomierza i prędkościomierza oraz między nimi wyświetlacz LCD do dodatkowych danych dostarczanych przez komputer pokładowy samochodu.
W zależności od wersji i dodatkowych opcji, klienci mogli wybrać samochód z elektrycznie sterowanymi szybami i klimatyzacją. Dodatkowo, na liście opcji znajdowało się również potężne nagłośnienie. Fotele kubełkowe nie zapewniały doskonałego wsparcia bocznego, ale były wygodne mimo wysokiego osadzenia. Z tyłu producent umieścił dzielone (60/40) tylne siedzenie, na którym mogły wygodnie usiąść dwie dorosłe osoby. Mimo to, na krótkie trasy, na środku mogła zasiąść trzecia pasażerka, ale miała ograniczoną przestrzeń na nogi. Bagażnik miał płaską podłogę, ale jego ogólny objętość nie była imponująca.
Pod maską, czwarta generacja Yarisa była dostępna w wersji benzynowej lub elektryfikowanej. Zaskakująco, oferowano również opcję automatycznej skrzyni biegów (eCVT), ale w modelu podstawowym moc była przekazywana na przednie koła za pomocą sześciobiegowej skrzyni manualnej.
Całkowicie nowa Toyota Yaris została zaprojektowana, aby sprostać rosnącym wyzwaniom codziennego życia w mieście.
Klienci poszukujący samochodów kompaktowych w Europie są bardzo wymagający i zazwyczaj prowadzą intensywne życie w zatłoczonych aglomeracjach, które stawiają przed nimi coraz większe wyzwania.
Oczekują, że ich samochód będzie łączył styl z praktycznością. Chcą, aby był łatwy do parkowania, zwrotny w mieście i komfortowy podczas dłuższych podróży. Oczekują najwyższych standardów bezpieczeństwa i jak najniższych kosztów eksploatacji. Ponadto są bardziej świadomi kwestii ekologicznych niż kiedykolwiek wcześniej i szukają rozwiązań, które odpowiadają ich codziennym potrzebom i otoczeniu.
Oczywiście preferują, aby te cechy były dostępne w przystępnej cenie.
Aby odpowiedzieć na te coraz większe wymagania, nowa Yaris wprowadza filozofię Nowej Globalnej Architektury Toyoty (TNGA) do segmentu samochodów kompaktowych po raz pierwszy.
W nowej Toyocie Yaris osiągnięto to poprzez pierwsze zastosowanie nowej platformy GA-B oraz nowego, trzycylindrowego, czwartej generacji systemu hybrydowego TNGA.
Podejście to uzupełniają postępy w systemach aktywnych i pasywnych, mające na celu stworzenie najbezpieczniejszego kompaktowego samochodu na świecie.
PLATFORMA GA-B UMOŻLIWIA STYLOWY DESIGN I INTELIGENTNĄ KONSPEKCJĘ
Zewnętrzny koncept designu nowej Toyoty Yaris określany jest jako 'Kompaktowy i Zwinny’ – zawsze gotowy do ruchu i zabawy.
Jej 'skondensowane’ wymiary wyróżniają ją w segmencie rynku, gdzie nowe samochody zazwyczaj stają się większe z każdą kolejną iteracją. Zamiast tego Toyota skróciła długość Yaris o 5 mm, jednocześnie zwiększając rozstaw osi o 50 mm, co zapewnia zwinność i łatwość manewrowania w miejskim ruchu i parkowaniu, przy jednoczesnym zachowaniu przestrzeni wewnętrznej i komfortu – istoty jej „dużo-małego” charakteru.
Platforma GA-B umożliwiła obniżenie całkowitej wysokości o 40 mm, ale przestronność dla głowy nie została kompromitowana, ponieważ kierowca i pasażerowie siedzą niżej. Zredukowana wysokość deski rozdzielczej przyczynia się do lepszego widoku do przodu z miejsca kierowcy. Powiększenie szerokości samochodu o 50 mm generuje więcej przestrzeni z przodu i z tyłu, podczas gdy szerszy rozstaw kół z przodu i z tyłu dopisuje nowej Toyocie Yaris niższy, szerszy wygląd.
Styling zewnętrzny podkreśla efekt skondensowanych proporcji, z mocnymi liniami charakteru biegnącymi wzdłuż boku samochodu, które nadają poczucie ruchu do przodu. Potężne przednie i tylne nadkola dodają całości napiętego, spójnego wyglądu, a wraz z rzeźbionymi panelami drzwi dają poczucie zwinności i gotowości samochodu do drogi.
Projekt przodu koncentruje się na dużej kratce i centralnym emblemacie Toyoty. Przesunięcie podstawy słupa A do tyłu oraz wydłużenie maski wzbogaciły dynamiczny wygląd. Nowe lampy wykorzystują technologię LED i zawierają kierunkowskazy, które zmieniają się z dziennymi światłami.
Reflektory rozciągają się w kierunku przednich kół w mocnej cechującej stylizacji, co również zmniejsza postrzeganą długość przedniego zwisu.
Zastosowany w projektowaniu wnętrza zasada 'mniej znaczy więcej’ tworzy otwartą i przestronną przestrzeń dla kierowcy i pasażera z przodu. Materiały wysokiej jakości obejmują innowacyjne wykończenie paneli drzwi w filcu oraz, po raz pierwszy w Yaris, panel instrumentów o miękkiej fakturze, co wprowadza cieplejszą atmosferę w kabinie.
Sensoryczna jakość była kluczowym punktem zwrotnym, jeśli chodzi o dotyk, obsługę i dźwięk przycisków, kolory, oświetlenie, kształty, wzory, grafiki oraz ogólny wygląd.
Projekt kokpitu oparty jest na koncepcji 'ręce na kierownicy, oczy na drodze’. Informacje są prezentowane w jasny i bezpośredni sposób dla kierowcy z trzech powiązanych źródeł: centralnego ekranu dotykowego Toyoty, wyświetlacza TFT w kokpicie oraz 10-calowego kolorowego wyświetlacza przeziernego. Większy wyświetlacz przezierny pomaga kierowcy skupić się na prowadzeniu auta z minimalnymi rozproszeniami. Wyświetla kluczowe dane dotyczące jazdy i ostrzeżenia, takie jak wskazówki nawigacyjne i ograniczenia prędkości, na przedniej szybie w polu widzenia kierowcy.
Nowa Toyota Yaris może być wyposażona w inne nowoczesne udogodnienia, takie jak ładowarka bezprzewodowa, wystarczająco duża, aby pomieścić najnowsze smartfony, podgrzewana kierownica i specjalne oświetlenie ambientowe wokół kokpitu kierowcy. Ergonomiczny design sprawia, że elementy sterujące są intuicyjnie rozmieszczone i łatwe w użyciu, a deska rozdzielcza została zwężona i osadzona niżej, z szerszym i wyższym środkowym konsolą. Kokpit kierowcy wyposażony jest w podwójne cyfrowe wskaźniki, które flankują wyświetlacz TFT, i jest prezentowany z tylko płytką osłoną. Co więcej, wielkość kierownicy została zmniejszona, by poprawić widoczność, wspierając koncepcję 'oczy na drodze, ręce na kierownicy’.
PLATFORMA GA-B ZAPROJEKTOWANA Z MYŚLĄ O PRZYJEMNOŚCI Z JAZDY
Rozwój platform opartych na TNGA przez Toyotę przyniósł znaczną zmianę w jeździe, prowadzeniu i stylizacji serii nowych modeli. Pierwsza, platforma GA-C dla samochodów średniej wielkości, stanowi fundament dla postępów w charakterystyce jazdy i atrakcyjności najnowszej generacji Priusa, C-HR i nowo wprowadzonej Corolli. Podobnie, filozofia TNGA pokazała swoją zdolność do dostosowania się do większych sedanów i SUV-ów, z platformą GA-K wspierającą nową Camry i nowego RAV4 z ogromnym efektem.
Teraz, w rozwijaniu nowej Yaris, Toyota po raz pierwszy stosuje moc TNGA, aby podnieść wydajność swojego samochodu kompaktowego. Nowa platforma GA-B jest kluczowa dla zwiększonej przyjemności z jazdy w nowej Toyocie Yaris, dostarczając pewne i naturalne odczucia. Stabilność samochodu budzi zaufanie, a jego reakcja na polecenia kierowcy jest naturalna i precyzyjna, co prowadzi do zwiększonego poczucia zwinności.
Połączenie kompaktowych, niskich i szerokich wymiarów samochodu, dynamicznych cech platformy GA-B oraz wydajności czwartej generacji hybrydy tworzy angażujący i zwinny charakter, który jest kluczową częścią emocjonalnego uroku nowej Yaris. W ruchu miejskim zapewnia angażującą i precyzyjną reakcję. Jednocześnie wydajność i prowadzenie zapewniają komfortową i płynną jazdę, co jest pożądane podczas dłuższych tras autostradowych lub jazdy po otwartych drogach.
Podobnie jak w przypadku innych modeli opartych na TNGA, poczucie kontroli i więzi kierowcy z samochodem jest wzmocnione dzięki ich pozycji za kierownicą. Platforma GA-B pozwala na obniżenie i przesunięcie do tyłu (+60 mm w porównaniu do obecnej Yaris) fotela kierowcy w kierunku środka pojazdu, co pomaga zwiększyć środek ciężkości pojazdu. Tworzy również bardziej angażującą pozycję do jazdy, poprawiając ergonomię i zwiększając regulację. Kierownica jest ustawiona bliżej kierowcy, z sześciostopniowym zwiększeniem kąta nachylenia.
Jak w przypadku wszystkich modeli opartych na TNGA, środek ciężkości nowej Toyoty Yaris jest niski, właściwie o około 15 mm niższy niż w obecnym modelu, co daje samochodowi lepsze właściwości bezwładnościowe. Podwozie ma lepszy balans masy, zarówno przód/tył, jak i lewo/prawo, co redukuje przechyly nadwozia i poprawia stabilność hamowania oraz drogi hamowania, a poprawiona sztywność skrętna nadwozia przyczynia się do zwinnego i stabilnego prowadzenia samochodu.
Nowe przednie zawieszenie MacPhersona oraz tylny belka skrętna obejmują zredukowane tarcie w przednich kolumnach, miększe sprężyny oraz zwiększenie sztywności tylnego rolki z 320 do 580 Nm/deg, co dodatkowo poprawia dynamiczne cechy nowej Yaris, redukując przechyły nadwozia podczas zakrętów i zwiększając zwinność.
Platforma GA-B pozwoliła na znaczące zwiększenie sztywności nadwozia, co wspiera stabilność i komfort jazdy, a także obniża poziom hałasu i wibracji. Architektura platformy i górna część nadwozia zostały zoptymalizowane, z strategicznymi wzmocnieniami w desce rozdzielczej, tylnym słupku, tunelu i tylnej strukturze oraz w tylnej komorze koła, a także sztywniejszym panelem deski rozdzielczej.
NOWY HYBRYDOWY SILNIK 1.5 DYNAMIC FORCE – BARDZIEJ REAGUJĄCY I EFEKTYWNY
Uznawane przywództwo Toyoty w technologii hybrydowej samoładującej opiera się na ponad 20-letnim doświadczeniu. Z miliardami kilometrów doświadczeń z jazdy na całym świecie, hybrydy Toyoty udowodniły również swoją wyjątkową jakość, trwałość i niezawodność. Szacuje się, że pojazdy hybrydowe Toyoty codziennie pokonują łącznie ponad 500 milionów kilometrów na całym świecie.
Od czasu wprowadzenia pierwszego Priusa w 1997 roku, Toyota sprzedaje więcej niż 14 milionów pojazdów hybrydowych na całym świecie – w tym 2,5 miliona w Europie – nieustannie doskonaląc technologię i wprowadzając nowe modele w szerokim zakresie segmentów rynkowych. Toyota Yaris Hybrid, pierwszy na świecie pełny hybrydowy model segmentu B, został wprowadzony w 2012 roku, od tego czasu sprzedano ponad 500 000 egzemplarzy w Europie, co czyni go kluczowym produktem w zwiększaniu świadomości i doceniania zalet technologii hybrydowej Toyoty.
System czwartej generacji hybrydy był testowany w różnych miastach w Europie, takich jak Rzym, Paryż i Darmstadt. Wyniki pokazują, że w obszarze miejskim prawie 80% czasu jazdy odbywa się w trybie zeroemisyjnym.
Te niezwykłe wyniki są możliwe dzięki architekturze Systemu Hybrydowego Toyoty, która w zasadzie zapewnia wszystkie elementy samochodu elektrycznego z silnikami o dużej mocy oraz komponentami wysokiego napięcia i jednocześnie bardzo wydajnym silnikiem pracującym w cyklu Atkinsona.
Nowa hybrydowa technologia czwartej generacji Toyoty ma swoją premierę w głównym układzie napędowym nowej Yaris. Ten system 1.5 Hybrid Dynamic Force jest bezpośrednio pochodny od większych systemów 2.0 i 2.5 litra, które zostały wprowadzone w nowych modelach Corolli, RAV4 i Camry i został opracowany z tą samą starannością w zakresie wielkości i wagi komponentów, w dążeniu do coraz lepszej efektywności paliwowej i emisji.
System hybrydowy zawiera nowy trzycylindrowy silnik benzynowy Atkinsona o pojemności 1.5 Dynamic Force z zmiennym czasowaniem zaworów. Podobnie jak jego czterocylindrowe odpowiedniki 2.0 i 2.5, korzysta z szczegółowych rozwiązań mających na celu zmniejszenie tarcia wewnętrznego i strat mechanicznych oraz optymalizację wydajności spalania. W rzeczywistości silnik ma najszybszą prędkość spalania na świecie, co wspomaga wysoki moment obrotowy przy niskich prędkościach obrotowych silnika oraz efektywność paliwową. Wyposażony jest również w moduł równoważący, który pomaga zredukować hałas i wibracje silnika.
W rezultacie osiąga 40% efektywności cieplnej, co jest wyższe niż typowe silniki diesla, co pomaga zapewnić ponad 20% poprawę efektywności paliwowej i emisji CO2 w Toyocie Yaris. Jednocześnie wyjściowa moc systemu została zwiększona o 15%, a przekazanie mocy zostało dopracowane, aby zapewnić pewne i naturalne odczucia.
Hybrydowy transaksle został przeprojektowany w pełni, przyjmując nową strukturę podwójnej osi, co czyni go bardziej kompaktowym (o 9%). Rezultatem jest przekładnia o niskich stratach z mniejszymi wymiarami całkowitymi, co poprawia wydajność i łatwość montażu w nowej platformie GA-B Yaris.
System korzysta także z nowej hybrydowej baterii litowo-jonowej, która ma zwiększoną moc, co pozwala na szybsze przyspieszenie pojazdu. Oprócz większej mocy, nowa bateria jest o 27% lżejsza od zastępowanej baterii niklowo-metalowo-wodorkowej.
Nowa Yaris będzie również dostępna z silnikami benzynowymi o pojemności 1.5 i 1.0 litra w wybranych rynkach. Szczegóły dotyczące tych układów napędowych zostaną ogłoszone później.
NOWY POZIOM ZAAWANSOWANYCH SYSTEMÓW ASYSTENCKICH DLA KIEROWCÓW W SAMOCHODACH KOMPAKTOWYCH
Nowa Toyota Yaris ma na celu bycie najbezpieczniejszym kompaktowym samochodem na świecie i dostarczy segmentowej wydajności bezpieczeństwa, oferując znaczące postępy zarówno w systemach bezpieczeństwa aktywnego, jak i pasywnego.
Wprowadzenie nowych zaawansowanych technologii oznacza, że nowa Yaris jest gotowa wspierać naszych klientów w codziennych podróżach z maksymalnym bezpieczeństwem.
Zaawansowane systemy asystujące kierowcy obejmują inteligentny tempomat o pełnym zakresie prędkości oraz system asystenta śledzenia pasa, znane z ostatnio wprowadzonych modeli Toyoty, takich jak Corolla. A wszystkie te funkcje są standardowe w każdej nowej Toyocie Yaris.