Flagowym modelem Touarega jest wersja R, która jednocześnie staje się najbardziej wydajnym hybrydowym modelem w ofercie Volkswagena. Łączna moc wynosi 462 KM, uzyskana z połączenia turbodoładowanego silnika V6 o pojemności 3,0 litra oraz elektrycznego silnika o mocy 100 kW. Moment obrotowy wynosi 700 Nm. Akumulator litowo-jonowy o pojemności 14,1 kWh przechowuje energię potrzebną dla silnika elektrycznego i jest umieszczony pod bagażnikiem. Napęd realizowany jest za pośrednictwem 8-biegowej skrzyni biegów oraz przekładni, która przekazuje moc na przednią i tylną oś za pomocą dyferencjału Torsen. Maksymalnie 70% momentu obrotowego może być przekazywane na oś przednią, a do 80% na oś tylną.
Volkswagen Touareg R z 2020 roku jest efektem pracy działu Volkswagen Motorsport, kierowanego przez Josta Capito. Były dyrektor McLarena, który wcześniej odpowiadał za program WRC Volkswagena, powrócił do niemieckiego producenta samochodów i przekształcił dużego SUV-a w szybszy pojazd, zdolny do pokonywania błota, piasku oraz gładkiego asfaltu.
Na zewnątrz zastosowano czarny motyw tam, gdzie wcześniej znajdował się chrom na grillu, bokach i tylnym zderzaku. Tylko końcówki wydechu pozostały wypolerowane i błyszczące.
Wewnątrz można znaleźć tradycyjne luksusowe elementy Touarega, ale pojawiają się też pewne akcenty dostosowane do wersji R. W Touaregu R standardowo znajduje się kokpit Innovision, który składa się z cyfrowych wskaźników oraz ekranu systemu infotainment.
Volkswagen wprowadza nowy, luksusowy model na szczycie swojej oferty flagowego Touarega – VW Touareg R. Ten wszechstronny model ma napęd w postaci hybrydy plug-in o mocy 340 kW (462 KM), łącząc doskonałe osiągi z efektywnością elektryczną. Gdy bateria jest dostatecznie naładowana, nowy SUV zawsze startuje w trybie całkowicie elektrycznym E-MODE, co oznacza zerowe emisje. Pojemność baterii została zaprojektowana tak, aby Touareg R mógł pokryć średni dzienny dojazd na zasilaniu elektrycznym. Jak wszystkie modele Touareg, nowa wersja R standardowo wyposażona jest w stały napęd na wszystkie koła (4MOTION). 4MOTION oraz mocny system napędowy (700 Nm momentu obrotowego) pozwalają Touaregowi R na holowanie przyczepy o maksymalnej wadze 3,5 tony. Luksusowy model radzi sobie z tą maksymalną wagą przyczepy nawet w trybie E-MODE. Jako pierwszy na świecie hybrydowy SUV typu plug-in, Touareg może być również wyposażony w system asystujący w manewrowaniu przyczepą – Trailer Assist. A to nie koniec nowości: Touareg będzie dostępny z systemem Travel Assist po raz pierwszy. Ten luksusowy model będzie pierwszym Volkswagenem, który oferuje wspomaganie jazdy (automatyczne prowadzenie wzdłużne i boczne) do prędkości 250 km/h.
Pierwszy model R z hybrydą plug-in
Nowy model flagowy został zaprojektowany przez markę Volkswagen R, która tradycyjnie opracowuje najbardziej sportowe modele w ofercie Volkswagena. VW Touareg R stanowi zmianę paradygmatu – to pierwszy model Volkswagen R z napędem hybrydowym plug-in. To także pierwszy raz, kiedy model hybrydowy jest najsilniejszym Volkswagenem. Bardzo dobrze wyposażony Touareg R z pakietem Black Style, 20-calowymi felgami aluminiowymi (Braga) oraz wykończeniem wnętrza R-Line (w tym skórą wiedeńską z szarym przeszyciem) ma zadebiutować na rynku w drugiej połowie 2020 roku.
Inteligentna elektryczna wydajność
Touareg R to trzeci model hybrydy plug-in w europejskiej ofercie Volkswagena, który podąża śladami modeli Golf i Passat. Volkswagen Touareg R to pierwszy model z napędem na wszystkie koła w ofercie PHEV Volkswagena i kolejny kamień milowy w przekształceniu Volkswagen R, które zaczęło się w 2019 roku. Jost Capito, dyrektor zarządzający marki, mówi: „Obecnie intensywnie rozwijamy ofertę Volkswagen R. Po kompaktowych modelach CUV – T-Roc R i T-Roc Cabriolet R-Line – Volkswagen R wprowadza bardzo szybko kolejny pojazd SUV – Touareg R, który zajmuje unikalną pozycję i ma niezrównaną charyzmę.” Volkswagen Touareg R to synonim nowego, inteligentnego poziomu elektrycznej wydajności w segmencie dużych SUV-ów turystycznych.
Autentyczny, awangardowy, praktyczny
Volkswagen R odpowiada za wizualną i techniczną konfigurację, a także za koncepcję nowego modelu. Touareg R oparty jest na trzeciej generacji linii produktów wprowadzonej na rynek w 2018 roku, która z kolei była ewolucją modelu zaprezentowanego po raz pierwszy w 2002 roku. Wszystkie obecne modele Touareg charakteryzują się dynamicznym i eleganckim designem, maksymalnym bezpieczeństwem oraz komfortem na długich trasach, nowoczesną łącznością i w dużej mierze zdigitalizowanym kokpitem. Cała koncepcja została również zaprojektowana z myślą o wysokim poziomie codziennej użyteczności. Około 60% właścicieli Touarega w Niemczech i 40% w Europie korzysta z SUV-a jako pojazdu do holowania – to niezwykle wysokie liczby. Touareg często prowadzą sportowe, aktywne osoby, które cenią sobie najwyższe bezpieczeństwo, doskonały komfort jazdy, intuicyjne sterowanie i nowoczesną łączność. Nowy Touareg R został zaprojektowany specjalnie dla tej niezwykle technicznie zaawansowanej grupy klientów. Po raz pierwszy mają oni model sportowy, który można tymczasowo prowadzić w trybie całkowicie elektrycznym, bez lokalnych emisji. Nowy Touareg spełnia normę emisji Euro 6d-TEMP-EVAP-ISC.
Rozszerzona gama napędów
Linia SUV-ów jest obecnie dostępna z jednym silnikiem benzynowym z turbodoładowaniem (TSI) i trzema silnikami wysokoprężnymi z turbodoładowaniem (TDI). Silnik V6 TSI generuje moc 250 kW (340 KM). Jako V6 TDI, Touareg dostępny jest w dwóch wariantach mocy: 170 kW (231 KM) i 210 kW (286 KM). Najmocniejszym obecnie modelem Touareg jest V8 TDI o mocy 310 kW (421 KM). Volkswagen wprowadza na rynek model na szczycie oferty w postaci nowego Volkswagen Touareg R.
Najlepsze osiągi dynamiczne R
Z typowym dla modeli Volkswagen R ultradynamicznym osiągnięciem, Touareg R zapewnia niesamowite osiągi. Jak za dotknięciem przycisku, kierowca musi tylko wcisnąć pedał gazu, aby uzyskać pełną moc silnika elektrycznego (100 kW/136 KM) oraz turbodoładowanego silnika benzynowego V6 (250 kW/340 KM) w razie potrzeby. Oba systemy napędowe mogą być następnie połączone w funkcji boost, aby wykorzystać dynamiczne rezerwy pojazdu – na przykład do szybkiego i bezpiecznego wyprzedzania innego pojazdu – oraz wykorzystać pełną moc systemu wynoszącą 340 kW (462 KM). Maksymalny moment obrotowy wynosi 700 Nm.
Hybryda z napędem na wszystkie koła
Napęd hybrydowy Touarega R składa się w zasadzie z silnika V6 z turbodoładowaniem o pojemności 2,995 cm3, silnika elektrycznego oraz akumulatora litowo-jonowego (o pojemności 14,1 kWh) umieszczonego w podłodze bagażnika. Elektronika napędowa przekształca prąd stały z akumulatora na prąd zmienny dla silnika elektrycznego. Ośmiobiegowa skrzynia automatyczna (z Tiptronic) oraz skrzynka rozdzielcza przekazują moc do osi przedniej i tylnej (stały napęd na wszystkie koła 4MOTION). Centralny mechanizm różnicowy z asymetrycznym rozkładem momentu (Torsen) działa jako skrzynka rozdzielcza dla przepływu sił między osią przednią a tylną. Maksymalnie 70% mocy napędu dociera do osi przedniej, a do 80% do osi tylnej.
Całkowicie elektryczny napęd do 140 km/h
Po uruchomieniu Volkswagen Touareg R korzysta tylko z silnika elektrycznego, jeśli bateria jest wystarczająco naładowana. To zapewnia, że SUV osiąga jak najbliżej zerowych emisji, zwłaszcza podczas krótkich podróży. Ta strategia hybrydowa zapewnia również największy potencjał oszczędności. VW Touareg R może być prowadzony w trybie całkowicie elektrycznym z prędkością do 140 km/h; powyżej tej prędkości aktywowany jest automatycznie silnik V6 TSI – lub w dowolnym momencie przy użyciu kickdown. Maksymalna prędkość SUV-a jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h.
Szybka zmiana między trybem E-MODE a trybem hybrydowym
Kierowca może kontrolować funkcje hybrydowe i wybierać profil jazdy, korzystając z przycisku Menu w systemie 4MOTION Active Control w konsoli centralnej lub odpowiedniego menu w systemie infotainment. Oba znajdują się obok siebie na wspólnym ekranie. Dostępne funkcje hybrydowe to E-MODE do jazdy całkowicie elektrycznej oraz tryb hybrydowy do zoptymalizowanej i automatycznej interakcji między silnikiem elektrycznym a silnikiem V6. Jeśli kierowca dotknie pola E-MODE w trybie hybrydowym, Touareg R przełącza się na napęd elektryczny przy prędkościach do 140 km/h, jeśli bateria jest wystarczająco naładowana. Z kolei pojazd przełącza się na tryb hybrydowy, jeśli kierowca dotknie pola Hybrydowego w trybie E-MODE.
Zarządzanie akumulatorem w trybie hybrydowym
Pola E-MODE i Hybrydowe wyświetlają symbol akumulatora podzielony na skalę dziesięciu jednostek. Kierowca może intuicyjnie odczytać poziom naładowania, który jest sygnalizowany odpowiednią liczbą jasnoniebieskich segmentów akumulatora (0 do 100%). Na przykład, jeśli poziom naładowania wynosi 40%, pojawią się cztery jasnoniebieskie segmenty. W trybie hybrydowym kierowca ma również możliwość utrzymania stanu naładowania za pomocą trzech symboli obok akumulatora (poprzez znak równości „=”) lub zwiększenia go w krokach po 20% (strzałka w górę „↑”) lub zmniejszenia do określonego poziomu (strzałka w dół „↓”). Na przykład, jeśli kierowca wybiera „↑” i zwiększa wyświetlacz do 80% (osiem segmentów), silnik V6 TSI i odzyskiwanie energii z hamowania ładują akumulator do poziomu ustawionego na skali. Jednak, jeśli kierowca wybiera „↓” i zaznacza tylko dwa segmenty, energia może być używana do ustawionego minimalnego poziomu 20%. Gdy system nawigacyjny jest aktywny, menedżer akumulatora przewiduje również dane dotyczące drogi i topografii, aby zapewnić, że ustalona energia akumulatora będzie dostępna po dotarciu do celu. W tym procesie wykorzystanie akumulatora dostosowywane jest na podstawie danych dotyczących trasy, aby osiągnąć optymalny zasięg elektryczny.
Szybka zmiana profilu jazdy
4MOTION Active Control umożliwia także kierowcom wybór pożądanego profilu jazdy w Touaregu R: wybór profilu jazdy można uzyskać w systemie infotainment, naciskając przycisk Menu. Standardowo dostępne są profile jazdy Eco, Comfort, Normal, Sport i Individual do jazdy po drogach oraz profile Offroad i Snow do jazdy w terenie. Kierowca może jednak zarządzać tymi trybami bezpośrednio za pomocą jednostki sterującej do wyboru trybu jazdy w konsoli centralnej. Profile drogowe wybierane są poprzez obrót pokrętła w lewo. Jeśli przełącznik obróci się w prawo, otwierają się profile terenowe. Jeśli Volkswagen Touareg R jest wyposażony w opcjonalny pakiet off-road (w tym osłonę silnika), kierowca może także aktywować dodatkowe profile Gravel i Sand do jazdy w terenie.
Wyświetlacze hybrydowe w Innovision Cockpit
Innovision Cockpit jest standardowym wyposażeniem Touarega R. Składa się z cyfrowych wskaźników (Digital Cockpit, 12-calowy ekran) oraz ekranu systemu infotainment (Discover Premium, 15-calowy ekran dotykowy TFT). Kierowca może uzyskać szczegółowe informacje o Touaregu R i funkcjach hybrydowych za pomocą wyświetlaczy przepływu energii w systemie infotainment (pokazujących rezerwę energii akumulatora, dostawę energii do systemu napędowego oraz ładowanie akumulatora) oraz monitora zasięgu elektrycznego (pokazującego zasięg elektryczny, profil jazdy i potencjał zwiększenia zasięgu przez dezaktywację odbiorników energii). Zintegrowany wskaźnik mocy i obrotomierz po lewej stronie Digital Cockpit pokazuje aktualny status systemu hybrydowego. Wyświetla zużycie (podczas przyspieszania) lub dostawę (podczas hamowania) energii elektrycznej, wraz z trybem hybrydowym. Pozostały zasięg elektryczny oraz zasięg paliwa również są wyświetlane.
Jedyny SUV typu plug-in z Trailer Assist
Nowy Touareg R to jedyny na świecie hybrydowy SUV typu plug-in z opcjonalnym systemem manewrowania przyczepą – Trailer Assist. SUV używa Trailer Assist do manewrowania przyczepą w tył do miejsca parkingowego lub bramy niemal automatycznie. W trybie E-MODE proces ten odbywa się również bezgłośnie. Aby manewrować Volkswagenem Touareg R i przyczepą w tył, kierowca zatrzymuje się przed miejscem parkingowym i włącza bieg wsteczny. System aktywuje się po naciśnięciu przycisku „Park Assist”. Wyświetla się następnie przełącznik regulacji lusterka. Kierowca otrzymuje instrukcje, jak ustawić pożądany kąt skrętu za pomocą przełącznika lusterka, który działa jak joystick. Gdy tylko poruszy przełącznikiem, na wyświetlaczu pojawia się symbol z przyczepą. Pokazuje on aktualny kąt artykulacji oraz kąt artykulacji przyczepy ustawiony przez kierowcę. Z pomocą przełącznika zewnętrznego kierowca ustawia pożądany kierunek jazdy swojego samochodu i przyczepy. „Trailer Assist” przejmuje określony kąt skrętu. Samochód i przyczepa są automatycznie wyrównywane za pomocą jednostki sterującej Park Assist w połączeniu z elektrycznym wspomaganiem kierownicy. W pierwszej fazie manewrowania kierowca wybiera kąt artykulacji (do 75°) do skrętu w tył w określonym kierunku lub do jazdy po łuku. Gdy przyczepa jest już skierowana prosto w stronę docelowej pozycji, kierowca po prostu cofa przełącznik regulacji lusterka. Samochód i przyczepa teraz precyzyjnie poruszają się w tył w kierunku przyczepy, nie wymagając dalszych ręcznych korekt.
Travel Assist do 250 km/h
Jedną z nowych funkcji w Touaregu jest opcjonalny system Travel Assist. Dotychczas system ten umożliwiał wspomaganie jazdy do prędkości 210 km/h. Po raz pierwszy na niemieckich autostradach to wsparcie dostępne jest do prędkości 250 km/h. Travel Assist opiera się na takich systemach, jak ACC Adaptive Cruise Control (prowadzenie wzdłużne) oraz Lane Assist (system utrzymywania pasa). Travel Assist aktywowany jest za pomocą nowego wielofunkcyjnego koła kierownicy. Z powodów prawnych i związanych z bezpieczeństwem, kierowcy muszą stale monitorować system – co oznacza, że muszą mieć przynajmniej jedną rękę na kole kierownicy. Dzięki nowej technologii czujników pojemnościowych w kole kierownicy Touarega, kierowcy muszą tylko lekko go dotknąć.
Rozszerzone standardowe wyposażenie
Nowy model w ofercie i marki wchodzi na rynek z rozszerzoną i dostosowaną gamą standardowego wyposażenia. Pakiet R-Line, który zazwyczaj jest opcjonalny, oraz pakiet Black Style w wersji zewnętrznej, dostępny również dla innych modeli za dodatkową opłatą, stanowią zasadniczą matrycę standardowej konfiguracji.
Wyposażenie zewnętrzne R
Pakiet zewnętrzny obejmuje zderzaki w stylu R, zderzaki w kolorze nadwozia oraz dolne sekcje drzwi, kratki wlotów powietrza z czarnymi żaluzjami, czarne listwy na oknach bocznych i czarne obudowy lusterek zewnętrznych. Jednym ze szczególnie eleganckich elementów jest siatka chłodnicy z czarnymi listwami. W przypadku Touarega R pakiet zawiera również czarną listwę na dolnej części przedniego zderzaka, logo R (w siatce chłodnicy, na pokrywie bagażnika oraz na emblematach na przednich błotnikach i drzwiach) oraz przyciemnione zespoły lamp tylnych LED. 20-calowe felgi aluminiowe Braga (czarne od wewnątrz i wypolerowane na zewnątrz; alternatywnie w matowym szarym odcieniu od wewnątrz i wypolerowane na zewnątrz), poszerzenia nadkoli w kolorze nadwozia oraz trapezowe końcówki wydechu to standardowe wyposażenie.
Wyposażenie wewnętrzne R
W wnętrzu pakiet R składa się z następujących elementów – dekoracyjne wykończenia na desce rozdzielczej i wstawki drzwiowe ze srebrnego aluminium, wykończenia konsoli centralnej w wysokim połysku czarnym i srebrnym, skóra wiedeńska dla komfortowych foteli z logo R na zagłówkach, stalowa ochrona progu bagażnika, nowa generacja skórzanego, wielofunkcyjnego koła kierownicy (podgrzewane, z łopatkami, logo R i przyciskiem do opcjonalnego Travel Assist), podświetlane stalowe wykończenia progowe z logo R, szczotkowane stalowe pedały oraz białe podświetlenie. Szwy na skórzanych siedzeniach wykonane są w kolorze szaro-kryształowym, podobnie jak lamówki na dywanikach tekstylnych oraz dekoracyjne szwy na podłokietnikach, dźwigni zmiany biegów i wykończenia drzwi.
Rozszerzone wyposażenie funkcjonalne
Volkswagen Touareg R wkrótce trafi na rynek z rozszerzoną gamą wyposażenia funkcjonalnego w porównaniu z klasycznymi modelami Touareg. Standardowe wyposażenie obejmuje Innovision Cockpit z Digital Cockpit (12-calowe cyfrowe instrumenty) oraz system infotainment Discover Premium (15-calowy ekran dotykowy TFT), reflektory LED matrycowe IQ.Light (interaktywna kontrola kamery dla świateł mijania i drogowych), panoramiczny dach przesuwno-uchylny oraz automatyczną klimatyzację 4-strefową (Air Care Climatronic).
Wyłączne opcje R
W ramach linii produktów tradycyjny kolor Volkswagen R – Lapiz Blue Metallic (opcjonalny) – jest zarezerwowany wyłącznie dla VW Touareg R. Dodatkowe opcjonalne wyposażenie nowego modelu na szczycie oferty obejmuje 21-calowe felgi Suzuka (wypolerowane lub czarne) oraz 22-calowe felgi Estoril (czarne i wypolerowane), dostępne po raz pierwszy. Volkswagen R opracował również ekskluzywny pakiet wnętrza z czarnej skóry Puglia specjalnie dla Touarega. Ta naturalna skóra jest garbowana w sposób zrównoważony przy użyciu oliwy z oliwek. Jednym z wizualnych akcentów jest wyrafinowane, ale sportowe, diamentowe przeszycie na skórzanych siedzeniach, które powtarza się również w wykończeniu drzwi. Pakiet skór Puglia zawiera również niebieskie lamówki Sepang w wzmocnieniach siedzisk. Lamówki nawiązują do cienkiego, niebieskiego dekoracyjnego szwu, który ciągnie się na całej szerokości deski rozdzielczej. Zagłówki również mają logo R.
Opcjonalne funkcje wysokiej technologii