Najmniejszym modelem Audi z 4 drzwiami, który zadebiutował w 2020 roku, był Audi A3.
Wymiary A3 zostały zmienione, aby zwiększyć sportowy charakter i przestronność, a jego długość w porównaniu do wersji hatchback była większa o 15 cm.
Fotele w A3 zostały umieszczone niżej, aby zapewnić więcej miejsca na głowę i po bokach.
Bagażnik A3 miał przyzwoitą pojemność 425 litrów.
Jeśli chodzi o design, model A3 z 2020 roku wyglądał elegancko i agresywnie jednocześnie.
Przód samochodu wyposażony był w dużą, pojedynczą kratkę w kształcie plastra miodu, wykończoną na czarno, która pełniła nie tylko funkcję estetyczną, ale była również funkcjonalna dzięki klapkom, które otwierały się i zamykały.
Reflektory A3 z 2020 roku były w pełni LED i miały cyfrowe światła do jazdy dziennej, co było nowością dla Audi.
Patrząc na bok samochodu, zaczynając od centralnego słupka, linia dachu obniżała się w kierunku tyłu, co sprawiło, że A3 wyglądał bardziej jak coupe z 4 drzwiami.
Z tyłu zintegrowano z klapą bagażnika ukryty spojler. Lampy tylne miały pionowe i poziome paski, umiejscowione strategicznie, aby podkreślić szerokość pojazdu.
W kabinie A3 znajdowało się standardowe cyfrowe zestaw wskaźników, a użytkownicy mogli dodatkowo zdecydować się na Audi Virtual Cockpit, który oferował większy 12,3-calowy wyświetlacz.
Audi zaczęło bardziej koncentrować się na kierowcy i zaprojektowało centralny wyświetlacz w A3 w sposób skierowany w stronę kierowcy.
Oto druga generacja sukcesu Audi – model A3 Sedan. Kompaktowy czterodrzwiowy samochód jest w pełni połączony cyfrowo – od systemu infotainment po systemy asystujące. Pod elegancką karoserią nowe napędy i dopracowane ustawienia zawieszenia zapewniają doświadczenie jazdy, które jest zarówno efektywne, jak i dynamiczne. A3 Sedan trafi do salonów dealerów w Europie latem 2020 roku.
Nowy Audi A3 Sedan prezentuje się w sportowym, eleganckim stylu. W porównaniu do swojego poprzednika, jest teraz o 4 centymetry (1,6 cala) dłuższy i mierzy 4,50 metra (14,8 stopy), podczas gdy rozstaw osi pozostaje bez zmian. Jego szerokość wzrosła o 2 centymetry (0,8 cala) do 1,82 metra (6,0 stopy), a wysokość zwiększyła się o 1 centymetr (0,4 cala) do 1,43 metra (4,7 stopy). Dzięki temu wzrosła przestrzeń nad głową – o dobre 2 centymetry (0,8 cala) z przodu, dzięki niższej pozycji siedzenia kierowcy – oraz zapewniono więcej miejsca na łokcie. Pojemność bagażnika, wynosząca 425 litrów (15,0 stopy sześcienne), jest dokładnie taka sama jak w modelu poprzednim.
Potężny i elegancki: Eksterier
Przód dominuje duża osłona Singleframe z kratką w kształcie plastra miodu, która jest flankowana przez wyraziste reflektory. Na zewnątrz mają one trapezoidalny kształt skierowany w dół. W wersji topowej z technologią Matrix LED znajdują się tutaj nowe cyfrowe światła dzienne. Składają się one z matrycy pikseli złożonej z 15 segmentów LED, które mogą być aktywowane indywidualnie, nadając różnym wersjom A3 Sedan charakterystyczny styl.
W porównaniu do A3 Sportback, linia nadwozia biegnąca powyżej progu wznosi się w kierunku tylnych świateł przed nadkolem, akcentując krótki tył. Natomiast linia nadwozia w Sedanie rozciąga się aż do zderzaka tylnego. To podkreśla jego długość – o 15 centymetrów (5,9 cala) dłuższy niż Sportback – i nadaje bokowi elegancki wygląd. Wklęsła powierzchnia pod szerokim ramieniem karoserii dodatkowo podkreśla nadkola quattro oraz próg. Tworzy to intensywną grę światła i cienia. Linia dachu opada dynamicznie od słupka B – jak w coupé – i kończy się charakterystycznym spoilera na klapie bagażnika. Opcjonalnie dostępny w wariancie karbonowym, stanowi wizualny akcent, podkreślając potężny wygląd czterodrzwiowego modelu.
Opływowe nadwozie
Aerodynamika korzysta z wyższego tylnego końca w porównaniu do poprzednika oraz dużego dyfuzora. W rezultacie nowy Audi A3 Sedan z silnikiem 2.0 TDI o mocy 110 kW (150 KM) osiąga wartość współczynnika oporu powietrza (Cd) wynoszącą 0,25, co oznacza poprawę o 0,04 Cd w porównaniu do pierwszej generacji. Sterowany wlot powietrza chłodzącego z dwoma elektrycznie sterowanymi modułami lamelowymi za osłoną Singleframe również się do tego przyczynia. Inteligentnie regulują przepływ powietrza w zależności od sytuacji. Dodatkowo panelowany spód nadwozia, zewnętrzne lusterka o poprawionej aerodynamice oraz aktywne chłodzenie hamulców zmniejszają opór powietrza i sprawiają, że pojazd ma opływowy kształt.
Skoncentrowany i cyfrowy: Kokpit
Kokpit Audi A3 Sedan jest całkowicie skoncentrowany na kierowcy. To zaczyna się od projektowania wnętrza, a kończy na elementach wyświetlania i sterowania. Panel instrumentów z centralnym wyświetlaczem MMI dotykowym jest lekko nachylony w kierunku kierowcy. Ma on przekątną 10,1 cala i jest intuicyjny w obsłudze. Standardowo obejmuje rozpoznawanie pisma ręcznego oraz naturalną kontrolę głosową, która opcjonalnie może korzystać z możliwości chmury. Cyfrowy zestaw wskaźników o przekątnej 10,25 cala za kierownicą jest dostępny nawet w modelu podstawowym. Jako Audi virtual cockpit plus ma 12,3 cala i oferuje trzy różne widoki, w tym sportową grafikę z nachylonymi cyframi oraz szczególnie dynamiczny układ. Obroty oraz prędkość są tutaj przedstawione w postaci wykresów słupkowych z kątowymi, czerwonymi elementami graficznymi. Na życzenie, wyświetlacz head-up uzupełnia koncepcję wyświetlania, projektując ważne informacje na szybie w bezpośrednim polu widzenia kierowcy.
Wysoka łączność: Od infotainment po asystentów kierowcy
Najlepszy system infotainment w nowym A3 Sedan to MMI Navigation plus, który wykorzystuje trzecią generację modularnej platformy infotainment (MIB 3). MIB 3 dysponuje dziesięciokrotnie wyższą mocą obliczeniową niż wcześniejszy model, łączy pojazd przez sieć LTE Advanced i podłącza smartfony pasażerów do Internetu za pośrednictwem punktu dostępowego Wi-Fi. MMI Navigation plus standardowo oferuje wiele usług Audi connect, w tym informacje o ruchu drogowym online, wiadomości oraz dodatkowe informacje, takie jak zdjęcia, godziny otwarcia i recenzje użytkowników dotyczące punktów zainteresowania.
Usługi Car-to-X, które korzystają z inteligencji zbiorowej floty Audi, również są częścią oferty. Informują one o niebezpiecznych obszarach lub ograniczeniach prędkości np. do pojazdów z odpowiednim wyposażeniem lub wyszukują wolne miejsca parkingowe przy drodze. Gdy samochód jest wyłączony, aplikacja myAudi kontynuuje nawigację z samochodu na smartfonie. Dzięki temu klienci docierają bezpośrednio do celu.
Audi A3 Sedan jest również połączone ze smartfonem za pośrednictwem interfejsu Audi smartphone, który integruje telefony komórkowe z systemami iOS i Android z Apple Car Play i Android Auto w MMI, a także przez Audi phone box. Ten ostatni łączy urządzenie z anteną samochodową i może je ładować indukcyjnie. Co więcej, A3 Sedan można zablokować i odblokować oraz uruchomić za pomocą smartfona z systemem Android za pomocą klucza Audi connect. Personalizacja umożliwia przechowywanie preferowanych ustawień w indywidualnych profilach przez maksymalnie sześciu użytkowników, w tym ustawienia fotela, klimatyzacji i mediów. Cyfrowe radio DAB+ jest standardem. W opcji dostępne jest radio internetowe oraz radio hybrydowe, które automatycznie przełącza się między FM, DAB i strumieniem online w zależności od siły sygnału stacji, co zapewnia optymalny odbiór. Od połowy roku asystent głosowy Amazon Alexa wzbogaci ofertę.
Systemy asystujące kierowcy są także szczególnie efektywne dzięki bliskiej integracji. W systemie Audi pre sense front kamera za lusterkiem wewnętrznym współpracuje z radarem przednim, aby zapobiegać wypadkom lub przynajmniej zmniejszać ich skutki. Standardowy asystent unikania kolizji również korzysta z danych z tego systemu czujników. Asystent tempomatu, innowacja z klasy pełnowymiarowej, wspiera kierowców w prowadzeniu pojazdu zarówno wzdłuż, jak i w bok. Asystent efektywności powiadamia ich, kiedy warto zdjąć nogę z gazu. W tym celu ocenia informacje, w tym dane nawigacyjne. Ostrzeżenie o wyjeździe, asystent ruchu poprzecznego oraz kamery 360 stopni, które pojawią się wkrótce po premierze rynkowej, również przydają się w ruchu miejskim.
Trzy silniki w ofercie: Napędy
Nowy Audi A3 Sedan będzie dostępny z wyborem dwóch silników TFSI oraz jednego silnika TDI na starcie. Jedną wspólną cechą wszystkich jest wysoka efektywność. 35 TFSI, silnik z bezpośrednim wtryskiem o pojemności 1,5 litra, generuje moc 110 kW (150 KM) i dostępny jest w dwóch wersjach – z nowo opracowaną sześciobiegową skrzynią manualną oraz z szybką siedmiobiegową skrzynią S tronic.
Oprócz technologii cylinder on demand, układ napędowy we współpracy z dwusprzęgłową skrzynią S tronic wykorzystuje system mild hybrid 48V. W trakcie hamowania odzyskuje energię, wspiera silnik momentem do 50 Nm (36,9 lb-ft) przy ruszaniu i przyspieszaniu z niskich obrotów oraz pozwala A3 Sedan toczyć się z wyłączonym silnikiem w wielu sytuacjach. W codziennym użytkowaniu zmniejsza zużycie paliwa nawet o 0,4 litra (0,1 gal USA) na 100 kilometrów (62,1 mil).
Silnik 2.0 TDI o mocy 110 kW (150 KM) również pracuje w połączeniu z siedmiobiegową skrzynią S tronic, w której zmiany biegów odbywają się za pomocą nowego przełącznika z technologią shift-by-wire.
Komfortowy i dynamiczny jednocześnie: Zawieszenie
Zawieszenie nowego Audi A3 Sedan zostało dostrojone w sposób sportowy i harmonijny – jest nieco bardziej precyzyjne niż w modelu poprzednim. W dużej mierze tę precyzję i szybkość reakcji zapewnia centralny system dynamicznego prowadzenia, który zapewnia optymalną interakcję między wszystkimi komponentami istotnymi dla dynamiki poprzecznej. Alternatywnie do standardowego ustawienia, dostępne jest zawieszenie sportowe oraz zawieszenie z kontrolowanymi amortyzatorami. To ostatnie oferuje szeroki zakres od bardzo komfortowej jazdy do zwinnego prowadzenia. System dynamicznego prowadzenia Audi drive select pozwala również kierowcy na doświadczanie różnych poziomów dostrojenia zawieszenia w A3 Sedan – od ukierunkowanego na komfort aż po zdecydowanie dynamiczny, a także szczególnie oszczędny. To również wiąże się ze zmianami w charakterystyce reakcji na pedał gazu oraz progresywnego układu kierowniczego, który zmienia swoje przełożenie w zależności od kąta skrętu.
Od 27 700 EUR: Ceny i wprowadzenie na rynek