Trzecia generacja kompaktowego auta Audi zadebiutowała pod smutnym znakiem odwołanych Targów Motoryzacyjnych w Genewie w 2020 roku. Mimo to samochód został wprowadzony na rynek, a Audi poszło do przodu. Nowe linie designu mogą się przyjąć, ale niektóre szczegóły wyglądają co najmniej dziwnie.
Na starcie dostępne są tylko trzy silniki: jednostka 1.5 TFSi o mocy 150 KM oraz silnik 2.0 TDI w dwóch wariantach mocy – 110 KM i 150 KM. Standardowa skrzynia biegów to sześciobiegowa manualna, ale w opcji dostępna jest skrzynia 7-biegowa DSG.
Wygląd zewnętrzny robi śmiałe wrażenie, z niektórymi elementami designu wokół przednich świateł przeciwmgielnych przypominającymi podkowy. Reflektory są w technologii Matrix-LED, w zależności od opcji lub poziomu wyposażenia, a światła do jazdy dziennej są ułożone w wzór 3 na 5, co ułatwia rozpoznawanie samochodu. Długość pojazdu zwiększyła się tylko o 3 cm w porównaniu do poprzedniej generacji, osiągając łącznie 4,34 m.
W przeciwieństwie do pierwszej generacji, która miała niezależne zawieszenie tylne, najnowsza A3 ma półsztywną oś dla silników poniżej 150 KM. Dla pozostałych silników zastosowano niezależny system 4-linkowy, który zapewnia większy komfort i lepsze prowadzenie.
Startowa cena Audi A3 Sportback 2020 wynosi 28 900 EUR za wersję benzynową z manualną skrzynią biegów w Niemczech.
Audi ustanowiło segment premium w klasie kompaktowej dzięki modelowi A3 w 1996 roku. Obecnie na rynek wprowadzana jest czwarta generacja tego udanego modelu – sportowa, zdigitalizowana i w pełni połączona. Pod postępowym designem nadwozia nowego Audi A3 Sportback kryje się wiele innowacji z klasy pojazdów pełnowymiarowych, takich jak infotainment, zawieszenie i systemy wspomagania kierowcy.
Wyraziste: design i oświetlenie
Nowe Audi A3 Sportback ma kompaktowe proporcje i sportowy design. Szeroka osłona chłodnicy Singleframe oraz duże wloty powietrza z przodu podkreślają dynamiczny charakter tego premium kompakta. Linia nadwozia gładko przechodzi od reflektorów do tylnych świateł. Powierzchnia poniżej jest wklęsła – to nowy element designu Audi, który mocniej eksponuje nadkola. Cyfrowe dzienne światła w reflektorach Matrix LED to kolejna innowacja. Składają się z matrycy pikseli utworzonych z segmentów LED w układzie trzy na pięć, tworzących specjalne sygnatury świetlne i sprawiających, że A3 jest natychmiast rozpoznawalne. Sportowy i wyrafinowany design znajduje kontynuację w wnętrzu z nową dźwignią zmiany biegów, wkładkami aluminiowymi lub węglowymi, wyrazistymi uchwytami drzwi oraz panelami przyrządów o czarnym wykończeniu. Tapicerka siedzeń wykonana z recyklingowanych butelek PET, ozdobiona stylowymi kontrastowymi szwami, jest stosowana po raz pierwszy.
Zdigitalizowane: sterowanie i wyświetlacze
Kokpit Audi A3 Sportback koncentruje się całkowicie na kierowcy. Wykorzystuje znane elementy z pełnowymiarowych modeli marki i standardowo wyposażone jest w 10,1-calowy wyświetlacz dotykowy, który jest zintegrowany w centralnej części panelu przyrządów. Rozpoznaje on litery wpisywane ręcznie, zapewnia akustyczny feedback i może być obsługiwany w naturalnym języku. Zestaw wskaźników, którym kierowca steruje za pomocą wielofunkcyjnej kierownicy, również jest standardowo cyfrowy. Audi wirtualny kokpit oferuje dodatkowe funkcje, takie jak duży wyświetlacz mapy nawigacyjnej. Wersja plus ma 12,3 cala i oferuje trzy różne widoki, w tym grafiki o sportowym wyglądzie. Na życzenie można zainstalować wyświetlacz typu head-up, który projekuje ważne informacje na przednią szybę w kolorze.
Intensyfikacja: infotainment
Koncepcja obsługi MMI jest napędzana nową, trzecią generacją modułowej platformy infotainment. Jej moc obliczeniowa jest dziesięć razy wyższa niż w przypadku poprzednika, realizuje wszystkie zadania związane z łącznością, w tym telefony i usługi Audi connect z prędkością LTE Advanced, a także posiada zintegrowany hotspot Wi-Fi.
Ustalane ustawienia mogą być zapisywane w maksymalnie sześciu profilach użytkowników – od klimatyzacji i położenia fotela po często wybierane miejsca nawigacji i używane media. Cyfrowe radio DAB+ wchodzi w standardzie, a radio online lub hybrydowe jest dostępne jako opcja. Kierowanie trasą jest jeszcze łatwiejsze i bardziej elastyczne. Na przykład nawigacja oferuje przewidywania dotyczące rozwoju sytuacji na drogach, wysokiej rozdzielczości obrazy satelitarne z Google Earth oraz szczegółowe modele 3D wielu głównych europejskich miast. Audi connect wzbogaca punkty zainteresowania o zdjęcia, godziny otwarcia i recenzje użytkowników. Usługi connect obejmują również usługi car-to-X. Pomagają one w znajdowaniu wolnych miejsc parkingowych przy drodze lub pozwalają kierowcy „surfować” w zielonej fali, komunikując się z sygnalizacją świetlną. A3 Sportback jest połączone ze smartfonem poprzez aplikację myAudi, Apple CarPlay lub Android Auto, a także poprzez Audi phone box. Ten ostatni łączy urządzenie z anteną samochodową i ładowanie indukcyjne. Klucz Audi connect, który upoważnia klienta do zamykania i otwierania samochodu oraz uruchamiania silnika za pomocą smartfona z systemem Android, oraz Amazon Alexa będą dostępne wkrótce po wprowadzeniu na rynek.
Wyrafinowane: silniki
Nowe Audi A3 Sportback jest wprowadzane na rynek w Europie z trzema wersjami silnika – 1.5 TFSI o mocy 110 kW (150 KM) oraz 2.0 TDI, który osiąga 85 kW (116 KM) lub 110 kW (150 KM). Wszystkie silniki zachwycają mocnym momentem obrotowym i wyrafinowanymi właściwościami jezdnymi. Wersje silników przy wprowadzeniu do produkcji będą połączone z napędem na przednie koła. Moc będzie przenoszona za pomocą sześciobiegowej skrzyni manualnej lub szybki zmiany biegów siedmiobiegowej S tronic, której dźwignia została zaprojektowana jako kompaktowy przełącznik. Kierowca może ją przesuwać i pociągać, aby sterować podstawowymi funkcjami automatycznej skrzyni biegów. Wkrótce po wprowadzeniu na rynek Audi będzie stopniowo rozszerzać ofertę o kolejne wersje silników, w tym napędy elektryczne i wersje z napędem quattro.
Doskonałe: zawieszenie
Zawieszenie nowego Audi A3 Sportback – z czterowahaczowym tylnym zawieszeniem dla silników od 110 kW (150 KM) – jest sportowe i zrównoważone, łącząc przyjemność jazdy z dobrą dynamiką. Na życzenie dostępne jest zawieszenie z adaptacyjną kontrolą tłumienia, które jednocześnie obniża nadwozie o 10 milimetrów (0,4 cala). Każde tłumienie na stałe dostosowuje się do warunków drogowych, sytuacji jazdy i ustawień w systemie dynamicznego prowadzenia Audi drive select, tworząc szerokie spektrum od wygodnego toczenia do zwinnego prowadzenia. W przypadku zawieszenia sportowego – standardowego w połączeniu z wersją S line – nacisk położono wyraźnie na to drugie. Dzięki sztywniejszemu strojowi zawieszenia i tłumików oraz obniżeniu pojazdu o 15 milimetrów (0,6 cala), kompaktowy model zapewnia jeszcze bezpośredniejszy kontakt z nawierzchnią.
Dobrze wyważone: systemy wspomagania kierowcy
Wyposażony w Audi pre sense front, asystent zmiany pasa i ostrzeżenie o niezamierzonym opuszczeniu pasa ruchu, A3 Sportback pomaga zapobiegać kolizjom z innymi uczestnikami ruchu i oferuje wysoki poziom bezpieczeństwa w standardzie. Dodatkowe systemy wspomagania, takie jak ostrzeżenia o zmianie pasa i wyjazdu, a także systemy asystujące przy parkowaniu i krzyżowaniu są dostępne jako opcja. Adaptacyjny tempomat, znany wielu użytkownikom z modeli pełnowymiarowych, wspomaga w prowadzeniu wzdłużnym i bocznym. Utrzymuje prędkość oraz odległość do pojazdu z przodu i wspiera w prowadzeniu pasa za pomocą delikatnych interwencji w kierownicę elektryczną. To zwiększa komfort jazdy, szczególnie podczas długich podróży.
Optymalizacja: koncepcja przestrzeni
Nowe Audi A3 Sportback oferuje więcej przestrzeni i funkcjonalności w połączeniu z kompaktowymi wymiarami zewnętrznymi. Mając długość 4,34 metra (14,2 stopy) i szerokość 1,82 metra (6,0 stopy) bez lusterek, ten premium kompakt urósł o ponad trzy centymetry (1,2 cala) w porównaniu do poprzednika. Wysokość 1,43 metra (4,7 stopy) oraz rozstaw osi 2,64 metra (8,7 stopy) pozostały bez zmian. W zależności od położenia tylnej kanapy, bagażnik pomieści od 380 (13,4 stopy sześciennej) do 1200 litrów (42,4 stopy sześciennej), a podłoga ładunkowa może być umieszczona na różnych wysokościach. Elektryczna klapa bagażnika, którą można kontrolować również za pomocą ruchu nogi, jest dostępna na życzenie.
Zaplanowane: wprowadzenie na rynek i ceny