Audi wprowadziło drugą generację kompaktowego SUV-a Q5 w 2017 roku, a trzy lata później zaprezentowało odświeżoną wersję, dostosowaną do norm Euro 6d.
Niemiecki producent samochodów wprowadził model Q5 w 2008 roku jako kompaktowy samochód luksusowy typu crossover. W tym okresie światowa gospodarka zmagała się z kryzysem, co wpłynęło na sprzedaż. Klienci docenili produkt, a sprzedaż zaczęła rosnąć stopniowo, ale systematycznie. Do 2017 roku Q5 stał się już przestarzały, mimo faceliftingu z 2012 roku, więc konieczna była jego wymiana. W latach 2017-2020 nowe przepisy dotyczące emisji i funkcji bezpieczeństwa zmusiły producenta do wprowadzenia nowej wersji. W tym samym czasie zespół projektowy współpracował z działem inżynieryjnym nad nowym wyglądem pojazdu.
Przód samochodu zyskał nowy, ośmiokątny, jednolity grill z pionowymi chromowanymi listewkami dla wersji Advance oraz wzorem plastra miodu dla wersji S-Line. Tablica rejestracyjna została umieszczona na dole nowego grilla. Na dolnej części zderzaka projektanci zainstalowali wyższe wloty powietrza przed kołami oraz umieścili tam światła przeciwmgielne. Z tyłu Audi oferowało jako opcję lampy tylne OLED, podczas gdy standardem były lampy LED.
Wewnątrz deska rozdzielcza zyskała nowy wygląd dzięki wstawce wykończeniowej, która oddzielała dolną część od górnej. Nowy system MMI (Multi-Media Interface) miał wolno stojący ekran dotykowy na górze konsoli centralnej, a pokrętło sterujące, które było używane w poprzedniku, zostało usunięte. Ponieważ na konsoli centralnej było więcej miejsca, pokrętło wybieraka biegów było szersze.
Dział techniczny musiał poświęcić dodatkowe godziny na wprowadzenie nowej gamy silników. W momencie premiery dostępny był tylko silnik wysokoprężny o pojemności 2.0 litra.
Audi Q5 od lat znajduje się w czołówce najlepiej sprzedających się SUV-ów w segmencie premium średniej wielkości na europejskich rynkach. Teraz Audi jeszcze bardziej go udoskonaliło, a model stał się jeszcze bardziej atrakcyjny. Optymalizowany Q5 łączy sportowy charakter z doskonałą codzienną użytecznością i oferuje szeroki wachlarz opcji infotainment i asystentów. Wyostrzony design zewnętrzny tego niezwykle udanego modelu podkreśla tożsamość Q i po raz pierwszy na świecie posiada tylną grupę świateł z technologią OLED.
Zewnętrzny design: język designu Audi Q teraz jeszcze bardziej wyrazisty
Silna tożsamość Q charakteryzuje zewnętrzną część Audi Q5, wyrażając siłę, solidność i bezpieczeństwo. W trakcie aktualizacji zewnętrznej, projektanci Audi jeszcze bardziej uwydatnili ten wygląd dzięki serii charakterystycznych detali. Ośmiokątny Singleframe jest teraz płytszy i wydaje się szerszy niż wcześniej. Bocznie wloty powietrza zwiększyły swoją wysokość i teraz mają trapezowe wstawki. Górna część reflektorów LED została wzbogacona o nową sygnaturę dla świateł do jazdy dziennej. Z boku Q5 prezentuje się lżej dzięki większemu prześwitowi, uzyskanemu dzięki nowemu wstawce progowemu. Z tyłu znajduje się nowy element wykończeniowy między grupami świateł oraz nowy dyfuzor z poziomą listwą. Oprócz standardowego wykończenia, dostępne są też dwie opcjonalne linie wzornicze. Linia advanced wyróżnia się chromowanymi pionowymi żebrami w Singleframe oraz osłonami podwozia pod przednim i tylnym zderzakiem w kolorze srebrnym zamiast czarnym. Linia S zawiera sportowy wzór w kompozycie w Singleframe oraz chromowaną listwę otaczającą tylny dyfuzor.
Dwie z dwunastu dostępnych kolorów lakieru są nowe – district green i ultra blue. Czarna wersja wykończenia jest dostępna jako opcja.
Wnętrze: lekkość i pierwszorzędna jakość
Poziome podkreślenie wnętrza nadaje uczucie przestronności i lekkości. Rzeźbiarska, elegancka linia wykończenia oddziela dolną i górną część deski rozdzielczej, a punktem centralnym jest nowy, wolnostojący wyświetlacz dotykowy MMI z akustycznym sprzężeniem zwrotnym. Poprzedni kontroler obrotowo-przycisowy na konsoli środkowej został usunięty, a jego miejsce zajmuje schowek.
Klienci Q5 mogą również wybierać spośród trzech wykończeń wnętrza: podstawowego, selekcji wzorniczej i linii S, które mogą być dowolnie łączone z opcjami wykończenia zewnętrznego. Wnętrze ze selekcji wzorniczej oferuje pakiet świateł konturowych/ambientowych, który zawiera szereg efektów świetlnych doskonale podkreślających charakterystyczne rzemiosło Audi.
Światowa nowość: technologia OLED w tylnych światłach Audi Q5
Technologia oświetleniowa OLED nowej generacji jest dostępna po raz pierwszy w zmodyfikowanym Q5. OLED to niezwykle wydajne organiczne diody emitujące światło, które generują jednorodną powierzchnię świetlną. Opcjonalne tylne światła OLED są podzielone na trzy sekcje po sześć segmentów, co pozwala projektantom Audi tworzyć różne projekty i sygnatury świetlne z jednego elementu sprzętowego.
„Oprócz doskonałego kontrastu, zalety cyfrowych OLED to wysoki poziom jednorodności i minimalna przerwa między segmentami” – wyjaśnia Stephan Berlitz, szef rozwoju innowacji świetlnych w Audi. „Patrząc w przyszłość, cyfrowe OLED to idealna technologia do realizacji spersonalizowanego projektu świetlnego z wysokim stopniem precyzji i dużą zmiennością. Technologia ta oferuje wiele możliwości dalszego rozwoju.”
Klienci zamawiający Q5 mogą wybierać spośród trzech sygnatur tylnych świateł, z których każda ma swoje specyficzne projekty dla świateł do jazdy dziennej i powrotu do domu. Przy przełączaniu trybu jazdy Audi na „dynamiczny” światła zmieniają się na inną sygnaturę. Tylna grupa świateł OLED jest również wyposażona w detekcję bliskości: jeśli użytkownik drogi zbliży się do nieruchomego Q5 w odległości mniejszej niż dwa metry, wszystkie segmenty OLED świecą. Gdy Q5 zaczyna się poruszać, wraca do pierwotnej sygnatury świetlnej. Pełne spektrum tylnych świateł OLED uzupełniają dynamiczne kierunkowskazy. Standardowe wyposażenie Q5 obejmuje teraz reflektory LED, z możliwością zamontowania reflektorów matrix LED. Ich inteligentne, adaptacyjne światło drogowe zapewnia większe bezpieczeństwo i wygodę bez oślepiania innych użytkowników dróg.
Przestronność i zmienność: wymiary i przestrzeń wewnętrzna
Audi Q5 w nowej odsłonie ma długość 4,68 metra (184,3 cali), co oznacza, że jest dłuższe o 19 milimetrów (0,75 cala) głównie dzięki większym zderzakom. Jego szerokość (bez lusterek) wynosi 1,89 metra (74,4 cali), a wysokość 1,66 metra (65,4 cali) pozostaje bez zmian. Długi rozstaw osi wynoszący 2,82 metra (111,0 cali) ułatwia przestronność wnętrza. Opcjonalnie dostępna jest przesuwna tylna kanapa z regulowanymi oparciami. Po jej zamontowaniu przestrzeń bagażowa wynosi od 550 do 1550 litrów (19,4 do 54,7 cu ft). Standardowo dostępna jest zmienna składana mata podłogowa, a z opcją można zamówić elektrycznie otwieraną klapę. Dzięki inteligentnej mieszance materiałów, Q5 ma jedną z najlżejszych konstrukcji nadwozia w segmencie, a współczynnik oporu powietrza wynoszący 0,30 jest jednym z najlepszych w klasie. Doskonała akustyka aerodynamiczna zapewnia wyjątkową ciszę wewnątrz.
Sterowanie, infotainment i Audi connect: pierwszorzędna łączność
Za nowym systemem sterowania w zaktualizowanym Audi Q5 kryje się nowa jednostka główna – trzeciej generacji Modułowa Platforma Infotainment (MIB 3), która oferuje dziesięciokrotną moc obliczeniową w porównaniu do swojego poprzednika, MIB 2.
Podstawą jest konwencjonalna deska rozdzielcza z centralnie umieszczonym systemem informacji o kierowcy. Najwyższy model to Audi virtual cockpit plus – wyświetlacz cyfrowy 12,3 cala o wysokiej rozdzielczości z trzema różnymi układami graficznymi. Kierowca steruje wyświetlaczami za pomocą wielofunkcyjnego koła kierownicy. Opcjonalnie dostępny jest także wyświetlacz przezierny.
Centralny wyświetlacz dotykowy MMI o przekątnej 10,1 cala jest standardowym wyposażeniem w Q5. Jego struktura menu z płaskimi hierarchiami sprawia, że jest niezwykle łatwy w obsłudze i można go przeszukiwać za pomocą tekstu ogólnego. Kierowca ma możliwość wprowadzenia znaków i liter ręcznie lub przy użyciu sterowania głosowego, które rozpoznaje wiele codziennych terminów. W połączeniu z systemem infotainment MMI navigation plus, w tym nawigacją Audi connect, system sterowania głosowego może uzyskiwać dostęp do chmury, co jeszcze bardziej zwiększa elastyczność.
Usługi online Audi connect łączą Audi Q5 z internetem i infrastrukturą drogową. System nawigacji oferuje wysokiej rozdzielczości obrazy satelitarne z Google Earth, informacje o natężeniu ruchu na poszczególnych pasach oraz prognozy ruchu. Cyfrowe radio DAB+ stanowi część standardowego wyposażenia, a usługa Amazon Alexa umożliwia dostęp do tysięcy umiejętności Alexa. Usługi car-to-x oferowane przez Audi connect zapewniają jeszcze bardziej komfortową jazdę – pomagają na przykład znaleźć dostępne miejsca parkingowe przy drodze lub korzystać z komunikacji ze światłami drogowymi w niektórych miastach, aby „surfować na zielonej fali”. Aplikacja myAudi łączy smartfona użytkownika z samochodem.
Szeroki zestaw ustawień osobistych – od często używanych destynacji nawigacyjnych po pozycję siedzenia i preferowane poziomy klimatyzacji – można zapisać w sześciu profilach użytkowników. Dane są przechowywane w chmurze w portalu klientów myAudi, gdzie są dostępne dla każdego autoryzowanego użytkownika w każdym odpowiednio wyposażonym Audi.
Funkcje na żądanie: rezerwacja w dowolnym momencie po zakupie
Ważną nowością w zaktualizowanym Audi Q5 są „funkcje na żądanie”, które umożliwiają klientom rezerwację funkcji, takich jak MMI navigation plus i interfejs Audi smartphone w dowolnym momencie po zakupie za pośrednictwem aplikacji myAudi lub portalu internetowego myAudi. Funkcje są następnie aktywowane zdalnie za pomocą pakietu danych komórkowych. Dostępne są trzy okresy użytkowania: jeden miesiąc, rok lub na czas nieokreślony.
Napęd: mocne osiągi, niskie emisje
Udoskonalony SUV premium wchodzi na rynek europejski jako Audi Q5 40 TDI. Jego mocny, dwulitrowy silnik wysokoprężny generuje 150 kW (204 KM) i 400 Nm momentu obrotowego (295 lb-ft). Aluminiowa skrzynia waży około 20 kilogramów (44,1 lbs) mniej niż w poprzednim silniku, a wał korbowy jest około 2,5 kilograma (5,5 lbs) lżejszy.
System mild hybrid (MHEV) przyczynia się do niskiego zużycia paliwa. Napędzany paskiem starter/generator (BSG) zasila system elektryczny pojazdu 12 V, który obejmuje kompaktową baterię litowo-jonową. BSG recuperuje energię hamowania i przechowuje ją w baterii. System MHEV umożliwia Audi Q5 jazdę na wózku bez silnika oraz pozwala na tryb start-stop przy prędkościach poniżej 22 km/h (13,7 mph). W sumie przekłada się to na poprawę efektywności paliwowej o około 0,3 litra na 100 kilometrów (62,1 mi). Audi Q5 40 TDI przyspiesza od 0 do 100 km/h (62,1 mph) w 7,6 sekundy i osiąga maksymalną prędkość 222 km/h (137,9 mph).
Silnik wysokoprężny nie tylko jest wydajny, ale także czysty – spełnia wymagania najnowszej normy emisji Euro 6d-ISC-FCM oraz EU 6 AP. Emisje tlenku azotu są znacznie ograniczone dzięki nowemu systemowi podwójnego dawkowania SCR z podwójnym wtryskiem AdBlue. Roztwór mocznika jest dodawany przed dwoma katalizatorami SCR umieszczonymi szeregowo. Po wprowadzeniu zaktualizowanego Q5 pojawią się kolejne wersje silnikowe: dwie dodatkowe warianty mocy silnika TDI 4-cylindrowego, V6 TDI oraz dwa silniki TFSI o pojemności 2,0 litra. Ponownie oferowany będzie również udany Q5 TFSI e z napędem hybrydowym typu plug-in w dwóch wariantach mocy.
W Audi Q5 40 TDI siedmiobiegowa skrzynia S tronic przekazuje moc silnika na napęd quattro z technologią ultra, która również przyczynia się do efektywności. W normalnym trybie cała moc jest kierowana na przednie koła. Jeśli wymagany jest napęd na wszystkie koła, np. w trudnych warunkach lub podczas dynamicznej jazdy, dwie sprzęgła łączą tylne koła z napędem w ułamku sekundy – w wielu sytuacjach dzieje się to w sposób przewidywalny. W zakresie trakcji i osiągów system nie ma sobie równych.
Zawieszenie: jeszcze więcej komfortu i zwrotności
Sportowe i komfortowe – dobrze zrównoważone zawieszenie jest wielką siłą Audi Q5. Zawieszenie wielowahaczowe z przodu i z tyłu jest wyjątkowo lekkie, co poprawia nie tylko prowadzenie, ale także efektywność. Opcjonalnie dostępne w Q5 jest dynamiczne układ kierowniczy Audi, którego ratio zmienia się nawet o 100 procent w zależności od prędkości i kąta skrętu.
Klienci Q5 mogą wybierać spośród czterech opcji ustawienia. Zawieszenie sportowe stanowi alternatywę dla standardowego zawieszenia. Standardowe zawieszenie z metalowymi sprężynami można również zamówić z kontrolą amortyzacji i zapewnia szeroki zakres między komfortowym a dynamicznym. Oprócz kontroli amortyzacji, adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne może również zmieniać prześwit nadwozia w pięciu etapach, co czyni je doskonałym wyborem dla Q5.
System zarządzania Audi drive select, który wpływa na charakterystykę wielu komponentów technicznych, należy do standardowego wyposażenia. Kierowca może wybierać spośród aż siedmiu profili, w tym off-road i all-road (z zawieszeniem pneumatycznym). Asystent zjazdu z gór zapewnia wsparcie na stromych zboczach. Audi Q5 standardowo wyposażone jest w 17-calowe felgi aluminiowe. Linia advanced i S są wyposażone w 18-calowe koła, a Audi i Audi Sport oferują także dalsze projekty kół o średnicy 19, 20 i 21 cali.
Systemy asystujące: przewaga w bezpieczeństwie i komforcie
Zaktualizowane Q5 wyposażone jest również w zestaw pomocniczych systemów. System Audi pre sense city jest standardem i pomaga unikać kolizji z użytkownikami drogi z przodu pojazdu lub łagodzi ich konsekwencje. Opcjonalne systemy asystujące przy włączaniu, zapobieganiu kolizjom i ostrzegające przy wychodzeniu z samochodu również przyczyniają się do ogólnego bezpieczeństwa. Adaptacyjny tempomat może w dużym stopniu odciążyć kierowcę od przyspieszania, hamowania i utrzymywania pasma przez dłuższy czas, podczas gdy asystent efektywności przewidującej wspiera styl jazdy oparty na przewidywaniu i obniża zużycie paliwa.
Wprowadzenie na rynek: jesień 2020
Audi Q5 produkowane jest w zakładzie w San José Chiapa w Meksyku i trafi na rynki międzynarodowe jesienią 2020 roku. Cena za Q5 40 TDI w Niemczech wynosi 48 700 euro.
edycja jedna: ekskluzywny wygląd połączony z szczególnymi detalami