Nowa generacja Audi A3 została zaprezentowana online w 2020 roku podczas pandemii. Mimo to, pokaz musiał się odbyć, a kompaktowy niemiecki samochód premium musiał przejść zmiany.
Pierwsza generacja A3 zadebiutowała w 1996 roku, co było świetnym pomysłem. Klienci poszukujący samochodu premium, ale wystarczająco małego, by poruszać się w miejskim ruchu, w końcu mieli swoją opcję. BMW serii 1 i hatchback Mercedes-Benz klasy A pojawiły się później.
Z zewnątrz, A3 z 2020 roku zaskakiwał swoim muskularnym wyglądem. Dolna część nadwozia była szersza, z wyraźnie wyodrębnionymi przednimi i tylnymi nadkolami. Z przodu, kratka była szersza i mniejsza niż ta z poprzedniej generacji. Fałszywe wloty powietrza na dolnej części były mniejsze. Z tyłu, Audi zamontowało największy spojler dachowy w historii A3. Na dolnej części, producent postanowił pozbyć się atrap wydechów, które całkowicie schowano pod samochodem.
W środku, A3 zainspirowany był Lamborghini Urus, z wlotami powietrza otaczającymi kierowcę. Zainstalowano 10-calowy wyświetlacz TFT dla zestawu wskaźników, z opcją 12-calowego panelu w wyższych wersjach wyposażeniowych. Kolejny 10-calowy wyświetlacz zamontowano na środkowym panelu dla systemu multimedialnego, a pod nim znajdowały się sterowania klimatyzacją.
Od strony technicznej, Audi oferowało wybór wersji diesla, benzynowej i hybrydowej. Przednie niezależne zawieszenie było standardem w całej gamie. Z tyłu, tylko wersje z mocą powyżej 150 KM korzystały z niezależnego zawieszenia, podczas gdy te o mniejszej mocy musiały pozostać przy systemie belki skrętnej.
Dobre 20 lat temu Audi wprowadziło na rynek segment sportowych kompaktów premium z modelem S3. Teraz marka prezentuje nową generację – S3 Sportback i S3 Sedan. Silnik 2.0 TFSI generuje moc 228 kW (310 KM) oraz moment obrotowy 400 Nm (295,0 lb-ft). Oba modele rozpędzają się od 0 do 100 km/h (62,1 mph) w 4,8 sekundy. Siedmiobiegowa skrzynia biegów S tronic, napęd quattro z inteligentnym sterowaniem oraz sportowe zawieszenie S ze sterowaniem amortyzatorami jako opcja, przekazują moc na drogę bez wysiłku. Szereg nowych funkcji – w tym koncepcja obsługi, infotainment i systemy asystujące – dopełnia zaawansowany charakter modeli S3.
Charakterystyczny design i oświetlenie
Nowe modele S3 od pierwszego wejrzenia ukazują swój dynamiczny charakter. Przód dominowany jest przez Singleframe z dużą kratką w romby oraz imponującymi wlotami powietrza, podczas gdy obudowy lusterek zewnętrznych mają błyszczący aluminiowy wygląd. Linia nadwozia wznosi się mocno od reflektorów do tylnych świateł. Dolne obszary są wygięte do wewnątrz – to nowy element designu Audi, który mocniej akcentuje nadkola.
Nowe modele Audi S3 Sportback i S3 Sedan mogą być opcjonalnie wyposażone w reflektory matrycowe LED. Ich cyfrowe światła dzienne składają się z matrycy pikselowej złożonej z 15 segmentów LED, z czego dziesięć tworzy dwie pionowe linie. Z tyłu duży dyfuzor i cztery końcówki wydechu podkreślają sportowy wygląd.
Mocny napęd
Z mocą 228 kW (310 KM) i momentem obrotowym 400 Nm (295,0 lb-ft) nowe modele S3 napędzane są przez silnik 2.0 TFSI. Wysokotechnologiczne funkcje, takie jak system Audi valvelift (AVS), który dostosowuje unoszenie zaworów dolotowych w razie potrzeby, zapewniają dobre napełnienie komór spalania, a zarządzanie termiczne przyczynia się do wysokiej efektywności. Oba modele osiągają prędkość 0 do 100 km/h (62,1 mph) w 4,8 sekundy, osiągając elektronicznie ograniczoną maksymalną prędkość 250 km/h (155,3 mph). Kierowca może za pomocą standardowego systemu Audi drive select dostosować dźwięk mocnego silnika turbo o czterech cylindrach.
Siedmiobiegowa skrzynia biegów S tronic z błyskawicznymi zmianami biegów i funkcją wolnego koła oraz napęd quattro dostarczają moment obrotowy na drogę. Hydrauliczne sprzęgło wielopłytkowe przed osią tylnym jest w pełni zmienne i przenosi moc między przodem a tyłem w miarę potrzeb, łącząc dynamiczne osiągi z stabilnością i efektywnością. Zarządza nim modularny system kontroli dynamicznego prowadzenia – nowe rozwiązanie, które ściśle łączy napęd quattro z systemem Elektronicznego Stabilizacji Pojazdu (ESC) oraz kontrolowanymi amortyzatorami, dostępnymi jako opcja.
Dynamiczne zawieszenie
Dzięki czterowachlarzowemu tylnemu zawieszeniu i progresywnemu układowi kierowniczemu, standardowe zawieszenie oferuje wszystko, co potrzebne do przyjemnej jazdy. Obniża nadwozie o 15 milimetrów (0,6 cala). Audi może również zainstalować seryjne sportowe zawieszenie S z kontrolą amortyzatorów na życzenie. Zawory kontrolują przepływ oleju w amortyzatorach, aby dostosowywały się do warunków drogowych, sytuacji jazdy oraz życzeń kierowcy w indywidualny i ciągły sposób w ciągu kilku tysięcznych sekundy. Różnica między komfortem a dynamiką jest jeszcze większa niż w poprzednim modelu.
Nowy elektryczny wzmacniacz hamulców zapewnia mocne i natychmiastowe hamowanie. Wszystkie cztery tarcze hamulcowe są wentylowane wewnętrznie. Standardowo zaciski hamulcowe są czarne, a opcjonalnie dostępne w czerwonym kolorze. Modele S3 są standardowo wyposażone w 18-calowe koła, a opcjonalnie dostępne są koła 19-calowe.
Przestronny koncept przestrzeni
W porównaniu do swoich poprzedników, nowe modele Audi S3 zwiększyły swoje rozmiary: Sportback i Sedan są odpowiednio dłuższe o trzy centymetry (1,2 cala) i cztery centymetry (1,6 cala), a oba modele są szersze o trzy centymetry (1,2 cala).
Pięcioodrzwiowy samochód ma teraz długość 4,34 metra (14,2 stopy), podczas gdy czteroosobowy ma długość 4,50 metra (14,8 stopy). Poza minimalnymi różnicami, obie wersje nadwozia są identyczne pod względem szerokości (1,82 m (6,0 stopy)), wysokości (1,43 m (4,7 stopy)) i rozstawu osi (2,64 m (8,7 stopy)). Wnętrze oferuje większą przestrzeń dla ramion i łokci. Bagażnik S3 Sportback ma pojemność od 325 do 1 145 litrów (11,5-40,4 stopy sześcienne), w zależności od pozycji tylnej kanapy, podczas gdy Sedan ma pojemność 370 litrów (13,1 stopy sześcienne).
Sportowe wnętrze
Uderzający sportowy design nowych modeli Audi S3 kontynuuje się wewnątrz – z nową, kompaktową dźwignią do siedmiobiegowej skrzyni S tronic i dekoracyjnymi wkładkami aluminiowymi lub węglowymi, których wzór przypomina kształt reflektorów. Kokpit jest skoncentrowany na kierowcy. Charakterystyczne wloty powietrza tworzą jedną całość z osłoną wskaźników, podkreślając sportowy charakter. Standardowo oferowany jest 10,25-calowy wyświetlacz cyfrowy. Alternatywnie można wybrać wirtualny kokpit Audi i jego wersję „plus”. Oba mają przekątną 12,3 cala, z tym że wersja „plus” oferuje również trzy różne ekrany. Opcjonalny pakiet oświetlenia ambientowego plus dostarcza ukierunkowane efekty świetlne w ciemności. Fotele sportowe zostały nowo opracowane, a ich standardowe tapicerki w dużej mierze wykonane są z recyklingowanych butelek PET, wyróżniających się stylowymi kontrastującymi przeszyciami.
W centralnej części deski rozdzielczej znajduje się 10,1-calowy wyświetlacz dotykowy osadzony w dużym czarnym panelu. Rozpoznaje ręcznie wpisywane litery i zapewnia akustyczne sprzężenie zwrotne. Jako dodatkowy poziom obsługi, infotainment może być również kontrolowany głosowo przy użyciu naturalnego języka jako standard. Audi dostarcza również wyświetlacz head-up jako opcję.
Nowa generacja infotainment
Koncepcja obsługi MMI nowych modeli Audi S3 działa na trzeciej generacji modularnej platformy infotainment (MIB 3). Jej moc obliczeniowa jest dziesięciokrotnie wyższa niż w przypadku poprzednika, wykonuje wszystkie zadania związane z łącznością z prędkością LTE Advanced i posiada zintegrowany hotspot Wi-Fi. Nawigacja jest elastyczna i dokładna. Posiada prognozy dotyczące rozwoju sytuacji drogowej, wysokorozdzielcze obrazy satelitarne z Google Earth oraz informacje o przepływie ruchu. Indywidualne ustawienia, takie jak często wybierane cele czy preferencje klimatyzacji, można zapisać w maksymalnie sześciu profilach użytkowników.
Usługi online Audi connect obejmują również usługi car-to-X, które pomagają w znalezieniu dostępnych miejsc parkingowych na poboczu lub umożliwiają kierowcy surfowanie po zielonej fali poprzez komunikację z sygnalizacją świetlną w takich miastach jak Düsseldorf i Ingolstadt. Łączność między nowym Audi S3 a smartfonem użytkownika jest bezpłatna za pomocą aplikacji myAudi, a także poprzez Apple CarPlay, Android Auto i audi phone box – który łączy urządzenie z anteną pojazdu i ładowa je indukcyjnie.
Kolejną funkcją jest klucz Audi connect, który upoważnia klienta do blokowania i odblokowywania samochodu oraz uruchamiania silnika za pomocą swojego smartfona z systemem Android. Dla fanów HiFi, system audio premium Bang & Olufsen z dźwiękiem 3D zapewnia wyjątkowy dźwięk przestrzenny.
Pomocne systemy asystujące kierowcy
Systemy asystujące kierowcy w nowych modelach Audi S3 także demonstrują techniczne know-how Audi. Audi pre sense front, asystent omijania z asystentem skrętu oraz ostrzeżenie o opuszczeniu pasa ruchu mają potencjał, by zapobiegać wypadkom i są standardowo w wyposażeniu. Dodatkowe systemy asystujące, takie jak ostrzeżenia o zmianie pasa i opuszczeniu go oraz systemy asystujące w ruchu poprzecznym i parkowaniu, są dostępne opcjonalnie. Asystent tempomatu adaptacyjnego wspomaga prowadzenie w kierunku podłużnym i bocznym. Utrzymuje prędkość i odległość do pojazdu z przodu i wspomaga prowadzenie w pasie za pomocą delikatnych interwencji w kierownicę. Asystent efektywności wspiera ekonomiczny styl jazdy.
Planowane: Wprowadzenie na rynek i ceny