2021 Audi SQ5

Na bazie zwykłego Audi Q5, wersja SQ była najsilniejszą odmianą niemieckiego kompaktowego SUV-a na rynku.

Sektor luksusowych kompaktowych SUV-ów ewoluował, a klienci zaczęli oczekiwać więcej od swoich pojazdów. Wkrótce producenci zaczęli spełniać te oczekiwania. Mercedes-Benz wprowadził wersję AMG dla modelu GLC, BMW zaprezentowało X3M40d, Jaguar stworzył F-Pace R, a Audi dodało literę S przed Q.

W przeciwieństwie do swoich głównych konkurentów, Audi było jedynym producentem, który oferował najsportowszą wersję swojego kompaktowego SUV-a wyłącznie z silnikiem diesela.

Z zewnątrz, SQ5 wyglądało niemal jak zwykłe Q5 z pakietem S-Line. Posiadało inny przedni zderzak z większymi wlotami powietrza i dużymi bocznymi wlotami. Koncepcja designu „singleframe” wprowadziła masywną atrapę chłodnicy z przodu, która pokrywała prawie całą powierzchnię między maską a dolną częścią zderzaka. Jak w każdej wersji S, miało srebrne obudowy lusterek. Z tyłu projektanci zamontowali cztery chromowane, owalne końcówki wydechu.

Jeśli chodzi o wnętrze, Audi oferowało już różne pakiety wykończenia dla modelu Q5, jednak SQ5 było wzbogacone o więcej standardowych funkcji. Fotele kubełkowe z wysokimi bokami zapewniały komfort i wsparcie boczne podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Podobnie jak w innych wersjach, znajdował się tu wyświetlacz Audi Virtual Cockpit TFT w zestawie wskaźników oraz duża jednostka multimedialna umieszczona na szczycie deski rozdzielczej. Kierownica z płaskim dnem miała logo SQ5. Wykończenie w stylu aluminium na konsoli środkowej i panelach drzwiowych podkreślało sportowy charakter wnętrza.

Pod maską Audi zamontowało silnik diesla V6 o pojemności 3,0 litra. Oprócz turbodoładowania, producent zainstalował elektrycznie napędzany podmuch (EPC), który szybciej wytwarza ciśnienie z elektrycznym silnikiem 48V.

 Jeszcze ostrzejszy, sportowy i bardziej efektywny: zoptymalizowany Audi SQ5 TDI prezentuje się jeszcze bardziej imponująco. Jego silnik V6 o pojemności trzech litrów generuje moc 251 kW (341 KM) i przekazuje ją w sposób płynny i dynamiczny. Ostrożniejszy design podkreśla sportowy charakter tego SUV-a. Tylne światła z nową technologią OLED są dostępne jako opcja w modelu Q5 najwyższej klasy.

SQ5 TDI ma na swoim koncie wiele sukcesów. Jego pierwsza generacja, wprowadzona na rynek jesienią 2012 roku, zapoczątkowała historię sukcesu – jako pierwszy model Audi S z silnikiem diesla.

W swojej najnowszej wersji, silnik V6 o pojemności trzech litrów oferuje moc 251 kW (341 KM) oraz moment obrotowy wynoszący 700 Nm. Szeroki zakres obrotów silnika można wykorzystywać nieprzerwanie w przedziale od 1750 do 3250 obr./min. Silnik 3.0 TDI osiąga swoją moc wcześniej i bardziej dynamicznie niż kiedykolwiek wcześniej. Przyspiesza topowy model linii Q5 od 0 do 100 km/h w 5,1 sekundy, osiągając elektronicznie ograniczoną prędkość maksymalną 250 km/h. Dodatkowo, zawór w układzie wydechowym, znany z pierwszego SQ5 TDI, nadaje V6 donośny dźwięk.

Silnik TDI o pojemności trzech litrów z licznymi innowacjami – teraz jeszcze mocniejszy i efektywniejszy.

Wiele szczegółów silnika V6 3.0 TDI zostało zrewidowanych. Tłoki nie są już wykonane z aluminium, lecz ze stali kutej – nowy materiał zmniejsza straty ciepła. Dzięki wyższej wytrzymałości nie są one cięższe w porównaniu do aluminiowych tłoków. Stopniowe zagłębienie w tłoku przyspiesza i poprawia efektywność spalania. Wtryskiwacze solenoidowe, używane do wtrysku paliwa, działają z zachowaniem wysokiej precyzji dzięki nowemu czujnikowi piezo, który monitoruje zamykanie iglicy. Mogą one wykonać nawet osiem wtrysków w każdym cyklu roboczym, przy ilości wtrysków skalowalnej z jeszcze większą precyzją. Maksymalne ciśnienie wtrysku wynosi 2500 bar.

Intercooler został zmieniony z chłodnicy powietrze-powietrze w zderzaku na pośredni chłodnicę wodno-powietrzną w wnętrzu V silnika. Skrócone ścieżki powietrza dolotowego przyspieszają budowanie ciśnienia doładowania. Pośredni intercooler jest bardziej efektywny i może dodatkowo podgrzewać powietrze dolotowe krótko po starcie silnika w zimnych warunkach, aby szybciej osiągnąć idealne temperatury spalania. To daje przewagę, ponieważ oczyszczanie spalin reaguje szybciej.

Turbosprężarka ma teraz mniejsze i lżejsze koło sprężarki, które wchodzi w tryb pracy z wyjątkową prędkością – kluczowy czynnik w błyskawicznym budowaniu momentu obrotowego przez silnik. Kolektor wydechowy zyskuje na wygłuszeniu. Dzięki temu spalinom szybciej udaje się osiągnąć optymalną temperaturę po zimnym uruchomieniu.

MHEV i EPC: jeszcze większa efektywność i spontaniczność.

Silnik 3.0 TDI wprowadza dwie technologie, które zmniejszają zużycie paliwa i poprawiają reakcję silnika. System mild hybrid 48-woltowy (MHEV) integruje rozrusznik alternatora (BAS), akumulator litowo-jonowy jako magazyn buforowy oraz przetwornik napięcia 48/12-woltowy. Kiedy samochód zwalnia, system MHEV odzyskuje do 8 kW mocy. Sportowy SUV może jechać na luzie przez maksymalnie 40 sekund z wyłączonym silnikiem – po tym czasie mocny BAS uruchamia silnik ponownie. System MHEV ma potencjał zredukować zużycie paliwa klienta o maksymalnie 0,7 litra na 100 kilometrów.

Drugim elementem technologicznym jest elektryczny kompresor (EPC), który wspiera silnik, gdy przepływ spalin nie dostarcza wystarczającej energii do napędzenia turbosprężarki. Kompaktowy silnik elektryczny, który również korzysta z kompaktowego 48-woltowego systemu, przyspiesza koło sprężarki EPC do 65 000 obr./min w ciągu około 300 milisekund. EPC jest teraz używany częściej i w szerszym zakresie mapy silnika. Wspiera bardziej spontaniczną reakcję silnika przy ruszaniu oraz przy przyspieszaniu z niskich prędkości obrotowych. Optymalna interakcja między komponentami EPC, MHEV, turbosprężarką, samym silnikiem oraz skrzynią biegów tiptronic wspiera ten efekt.

Dwa katalizatory SCR współdziałają: oczyszczanie spalin.

W celu oczyszczania spalin Audi stosuje technologię podwójnego dozowania opartą na dwóch współpracujących katalizatorach SCR. Pierwszy z nich znajduje się bezpośrednio za kolektorem w układzie wydechowym, gdzie pełni również funkcję filtra cząstek stałych. Drugi mieści się dalej od silnika, pod podłogą pojazdu. Oba katalizatory uzupełniają swoje działanie, ponieważ obejmują różne sytuacje eksploatacyjne i okna temperatur spalin. Katalizatory SCR są zasilane roztworem mocznika AdBlue z 24-litrowego zbiornika. Dzięki technologii podwójnego dozowania SQ5 TDI znajduje się znacznie poniżej norm emisji nowego standardu „Euro 6d ISC-FCM AP”, który również wymaga drastycznego zmniejszenia emisji NOx w rzeczywistym teście drogowym przeprowadzanym w codziennych warunkach.

Szybka i wygodna zmiana biegów: ośmiobiegowy tiptronic.

Moc przekazywana jest przez ośmiobiegowy tiptronic z szybkim i wygodnym przełączaniem, a strategia zmiany biegów została dostosowana do zmodyfikowanego silnika. Kiedy SQ5 TDI jest w trybie jazdy na luzie z wyłączonym silnikiem, sprzęgło w układzie centralnym otwiera się i przerywa przepływ mocy.

W normalnych warunkach jazdy, system stałego napędu na wszystkie koła quattro rozdziela moment obrotowy między oś przednią i tylną w stosunku 40:60. W przypadku poślizgu większość momentu napędowego trafia na oś z lepszą przyczepnością. Do 70 procent może być przekazywane na przednie koła, a maksymalnie 85 procent na tylne koła. Podczas szybkiego pokonywania zakrętów, selektywne sterowanie momentem obrotowym kół poprawia prowadzenie przy niewielkich ingerencjach hamulcowych na odciążonych kołach wewnętrznych zakrętu.

Sportowy dyferencjał: więcej momentu, brak podsterowności, większa dynamika.

Na życzenie Audi może zamontować sportowy dyferencjał na osi tylnej, który aktywnie kontroluje rozkład momentu obrotowego między kołami, gdy kierowca stosuje sportowy styl jazdy. Przesyła więcej momentu do zewnętrznego koła zakrętu, które ma lepszą przyczepność – dosłownie wciskając samochód w zakręt i znacznie redukując podsterowność. Zewnętrzne koło zakrętu otrzymuje również więcej momentu, gdy samochód przyspiesza z ciasnych zakrętów, aby jeszcze bardziej poprawić dynamikę jazdy.

Najwyższa precyzja: zawieszenie.

Zawieszenie Audi SQ5 TDI jest w pełni dostosowane do osiągów potężnego silnika diesla. Zawieszenie wielowahaczowe prowadzi każde z czterech kół. Sportowe zawieszenie S z kontrolą tłumienia obniża nadwozie o 30 mm w porównaniu do Q5 i imponuje wyjątkowo szerokim zakresem między komfortem a dynamiką.

Razem z opcjonalnym sportowym dyferencjałem, silnikiem, układem kierowniczym i tiptronic, kontrolowane tłumiki są zintegrowane w systemie dynamicznej obsługi Audi drive select, który jest standardowo montowany. Kierowca może dostosować charakter tych systemów w sześciu profilach: auto, komfort, efektywność, dynamiczny, terenowy i indywidualny. Siódmy profil, allroad, jest dodawany, jeśli zamówiono opcjonalne zawieszenie pneumatyczne z tuningiem specyficznym dla S – to zawieszenie pneumatyczne dostosowuje wysokość nadwozia w pięciu poziomach w zależności od sytuacji jazdy. Dynamiczny system kierowniczy jest kolejnym modułem opcyjnym. Używa przekładni falowej do zmiany przełożenia kierownicy w zależności od prędkości i kąta skrętu – od bezpośredniego i zwrotnego przy niskich prędkościach do mniej bezpośredniego i gładkiego na autostradzie.

Zaktualizowane Audi SQ5 TDI jest standardowo wyposażone w 20-calowe aluminiowe felgi z oponami w rozmiarze 255/45. Alternatywnie, dostępne są 21-calowe felgi od Audi lub Audi Sport GmbH. Na przedniej osi zastosowano sześciotłoczkowe aluminiowe zaciski hamulcowe, które obejmują tarcze o średnicy 375 milimetrów. Czarne zaciski (czerwone opcjonalnie) zdobią logo S.

Nowe akcenty: design zewnętrzny.

Zmodyfikowane Audi SQ5 TDI ma potężną prezencję, z wyrazistymi detalami, które nadają mu jeszcze bardziej surowy wygląd. Pionowe finy nadają charakter dużym wlotom powietrza w przednich zderzakach. W ośmiokątnej osłonie chłodnicy Singleframe, charakterystycznej dla modeli S, duże ośmiokątne sekcje kompozytowe są połączone wąskimi prętami. Te mają wykończenie aluminiowe, podobnie jak finy wlotów powietrza.

Audi oferuje reflektory LED jako standard i w opcji matrycowe reflektory LED z automatycznym światłem drogowym oraz dynamicznymi kierunkowskazami. Z tyłu zintegrowano matową aluminiową listwę w dolnych zderzakach, pod którą znajdują się wkładki dyfuzora i cztery chromowane, owalne końcówki wydechu. Klienci mają do wyboru dziewięć kolorów lakierów zewnętrznych. Czarne akcenty stylizacyjne, które dodają sportowego charakteru, są dostępne na życzenie.

Najnowsza technologia oświetleniowa: cyfrowe tylne światła OLED.

Audi oferuje nową technologię OLED jako opcję dla tylnych świateł najwyższego modelu Q5. Tylne światło OLED dzieli się na trzy płytki, z których każda składa się z sześciu segmentów. Klienci mogą wybierać spośród trzech podpisów tylnego światła, z którymi wiążą się różne projekty dla funkcji przybycia i odjazdu. Po aktywowaniu trybu „dynamicznego” w Audi drive select, światła zmieniają się w jeszcze inny podpis. Tylne światło OLED ma również funkcję detekcji bliskości, która aktywuje wszystkie segmenty OLED, gdy użytkownik drogi zbliży się do stojącego SQ5 z tyłu na mniej niż dwa metry. Dynamiczne kierunkowskazy uzupełniają spektrum cyfrowych tylnych świateł OLED.

Sportowy czarny i szary: wnętrze.

SQ5 TDI ma wnętrze w czarnym lub ciemnoszarym kolorze z podświetlanymi progami aluminiowymi z logo S. Elektrycznie regulowane sportowe fotele z wytłoczonymi logo S dostępne są w trzech wariantach tapicerki. Standardowo oferowana jest kombinacja skóry i syntetycznej skóry, a jako opcja dostępne są mieszanki skóry i Dinamica z tłoczeniem S. Nowy materiał mikrofibra Dinamica składa się głównie z recyklingowanego plastiku i zastępuje Alcantarę. Inną opcjonalną wersją jest skóra Nappa w kolorze magma red z wzorem rombu. Fotele i kierownica zdobione są kontrastującymi szwami. Opcjonalnie dostępna jest funkcja masażu z trzema programami oraz wentylacja siedzeń. Jako standard, wstawki są wykonane z szczotkowanego aluminium. Alternatywy obejmują dwie wersje węglowe oraz wykończenie fortepianowe.

Wersja „plus” tylnej kanapy może być przesuwana bocznie i ma regulowane kąty oparć. Pojemność bagażnika wynosi 520 litrów, zwiększając się do 1520 litrów po złożeniu oparć tylnej kanapy. Elektrycznie sterowana pokrywa bagażnika, stalowa osłona krawędzi załadunku oraz aluminiowe relingi dachowe są standardowym wyposażeniem. Sportowy SUV może holować przyczepy o wadze do 2,4 tony (hamowane, na pochyłości 12 procent).

System operacyjny, infotainment i Audi connect.

Wyświetlacz MMI touch o przekątnej 10.1 cala, będący centralnym elementem platformy infotainment MIB 3, pełni funkcję połączonego urządzenia wejściowego i wyświetlającego w centrum deski rozdzielczej. Dodatkowe warstwy sterowania to system rozpoznawania mowy oraz wielofunkcyjna kierownica. Wyświetlacz o przekątnej 12,3 cala oferuje trzy różne układy graficzne: Dynamic, Sport i Classic. Audi oferuje wyświetlacz przezierny jako dodatkową opcję.

Jeśli z samochodu korzysta kilku kierowców, mogą oni zapisać swoje osobiste ustawienia w maksymalnie sześciu profilach. Usługi Car-to-X Audi connect mogą pomóc kierowcom w znalezieniu miejsc parkingowych przy drodze. Mogą również ostrzegać o zagrożeniach, takich jak śliskie drogi czy mgła na trasie. Aplikacja myAudi łączy samochód z telefonem użytkownika. Audi phone box łączy smartfony z anteną pojazdu i może je ładować indukcyjnie. Opcjonalny system dźwiękowy Bang & Olufsen 3D Premium Sound z dźwiękiem 3D zapewnia niezwykłe wrażenia akustyczne. Radio hybrydowe, które automatycznie przełącza się między FM, DAB a transmisjami online w celu uzyskania najlepszego odbioru, zapewnia możliwość słuchania ulubionych stacji wszędzie tam, gdzie jest zasięg danych mobilnych.

Wygodne i precyzyjne: systemy asystujące kierowcy.

SQ5 obejmuje wszystkie systemy asystujące z Q5. Asystent skrętu, asystent unikania kolizji i ostrzeżenie przed opuszczeniem pojazdu pomagają poprawić bezpieczeństwo. Asystent tempomatu może przejąć przyspieszanie, hamowanie i utrzymanie linii dla kierowców na długich trasach. Asystent efektywności predykcyjnej pomaga utrzymać przewidywalny styl jazdy w celu zmniejszenia zużycia paliwa.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.