2021 BMW M3 Sedan

BMW M3 to jeden z najbardziej ikonicznych modeli w ofercie niemieckiej marki. To właśnie ten samochód zapoczątkował szaleństwo M w połowie lat 80., które trwa do dziś.

Po tym, jak BMW zdecydowało się podzielić swoją serię 3 na dwie, wprowadzając serię 4 dla wersji coupe i serię 3 dla sedanów oraz kombi, zaczęły krążyć plotki o możliwym zakończeniu produkcji modelu M3. Jednak M3 nie zniknęło; stało się po prostu jeszcze lepsze.

Siódma generacja serii 3 zadebiutowała w 2018 roku, ale fani M3 musieli czekać kolejne dwa lata na najbardziej wypasioną wersję. Model M3 z 2020 roku otrzymał przeprojektowany przedni zderzak o bardziej agresywnej stylistyce. Muskularna sylwetka i poszerzone nadkola nadawały sportowemu modelowi 3-Series ważny wizerunek. Standardowo wyposażono go w specyficzne 18-calowe koła ze stopów lekkich. Z tyłu samochód miał cztery wydechy, a opcjonalny pakiet wydajnościowy łączył wszystkie cztery rury w jednej.

We wnętrzu standardowo zamontowano sportowe fotele kubełkowe. Zestaw instrumentów wyposażony był w kolorowy wyświetlacz TFT, a na centralnej konsoli zainstalowano system infotainment. Umożliwiał on łączność przez Apple CarPlay i obsługiwał telefony z systemem Android. Jeśli samochód był wyposażony w automatyczną skrzynię biegów, posiadał również parę łopatek do zmiany biegów.

Pod maską M3 zaskoczyło swoich klientów wprowadzeniem systemu napędu na wszystkie koła. To był pierwszy M3 w historii, który przekazywał moc na wszystkie cztery koła. Standardowa skrzynia biegów to manualna sześciostopniowa. W takim przypadku moc trafiała wyłącznie na tylne koła. Wersja xDrive była dostępna tylko w połączeniu z automatyczną skrzynią biegów ośmiobiegową.

 Sztandarowymi modelami łączącymi ekscytację wyścigów z codziennym prowadzeniem są gotowe do akcji w nowoczesnej odsłonie. 35 lat po tym, jak pierwszy BMW M3 zadebiutował, BMW M GmbH prezentuje najnowszą generację swoich wysokowydajnych modeli w premium klasie średniej. Nowe BMW M3 Sedan i nowe BMW M4 Coupé stoją ramię w ramię w interpretacji dynamicznej przyjemności z jazdy – charakteryzującej się tradycyjnym duchem sportowym i zrealizowanej z wykorzystaniem najnowocześniejszej technologii. Oba samochody zajmują bardzo różne tereny: jeden to sedan z miejscem dla pięciu pasażerów, drugi to czteroosobowe coupé. Technologia napędu również oferuje kierowcom większą swobodę w dostosowywaniu do osobistych preferencji. Silnik sześciocylindrowy w układzie rzędowym z technologią M TwinPower Turbo, który napędza oba modele, jest dostępny w dwóch poziomach mocy. Nigdzie indziej w tej klasie klienci nie mogą wybrać sześciobiegowej manualnej skrzyni biegów do swojego sportowego auta, podczas gdy ośmiobiegowa skrzynia M Steptronic z Drivelogic i inteligentny system napędu na wszystkie koła M xDrive – stanowiący alternatywę dla klasycznego napędu na tylne koła – również znalazły się na liście wyposażenia.

Szereg opcji napędu, które nie mają sobie równych w tej klasie, zapewnia zarówno nowemu BMW M3 Sedan, jak i nowemu BMW M4 Coupé trzy wyraźne opcje charakteru. Oferta doświadczenia w pełni autentycznego osiągu dotyczy wersji nowego BMW M3 Sedan i nowego BMW M4 Coupé, które przekazują maksymalną moc sześciocylindrowego silnika – 353 kW/480 KM – na tylne koła poprzez sześciobiegową manualną skrzynię biegów. Z kolei w nowym BMW M3 Competition Sedan i nowym BMW M4 Competition Coupé wersja 375 kW/510 KM silnika rzędowego współpracuje z ośmiobiegową skrzynią M Steptronic, standardowo przekazując moc na tylne koła. Oba modele Competition będą także dostępne (szacowane od lata 2021) z M xDrive, co zapewni im jeszcze większą stabilność kierunkową i znakomitą przyczepność, nie rezygnując z zwinności.

To wszystko sprawia, że nowe modele wysokiej wydajności od BMW M GmbH są lepiej przygotowane do utrzymania przewagi nad konkurentami w swojej klasie. Nowe BMW M3 Sedan będzie produkowane w zakładzie BMW w Monachium, obok nowego BMW Serii 3 Sedan. Produkcja nowego BMW M4 Coupé odbywać się będzie w zakładzie BMW w Dingolfing, gdzie powstają także modele, takie jak nowe BMW Serii 4 Coupé, BMW M5 i wszystkie wersje BMW M8.

Ich globalna premiera rynkowa rozpocznie się w marcu 2021 roku, a modele Competition z napędem na wszystkie koła mają dołączyć do oferty latem 2021 roku.

Silnik sześciocylindrowy w układzie rzędowym zapewnia znakomite osiągi w charakterystycznym stylu M z wysokimi obrotami

Silniki napędzające nowe modele wysokiej wydajności ustanawiają nowy punkt odniesienia w kwestii mocy i momentu obrotowego dla sześciocylindrowych jednostek benzynowych BMW. Postępy, jakie zostały dokonane przy przejściu od poprzedniej generacji do nowej, są imponujące. Silnik w modelach Competition podnosi maksymalną moc swojego odpowiednika w modelach poprzednich o 44 kW/60 KM i zwiększa moment szczytowy o 100 Nm (74 lb-ft).

Nowe silniki rzędowe łączą charakterystyczną cechę silników BMW M GmbH, jaką jest wysoka liczba obrotów, z najnowszą wersją technologii M TwinPower Turbo. Jednostka 3,0-litra imponuje w obu klasach mocy swoim natychmiastowym dostarczaniem mocy i chęcią do wysokich obrotów, które utrzymuje bez przerwy w wyższych zakresach prędkości obrotowej silnika. Te cechy rzeźbią niepodrabialny profil – dominowany przez liniowe dostarczanie mocy – który od zawsze charakteryzuje doświadczenie w wydajności modeli BMW M. Nowe silniki rzędowe stanowią podstawę ultra-mocnego rytmu w nowym BMW M4 GT3, samochodzie wyścigowym do wytrzymałości.

Wariant silnika w nowym BMW M3 Sedan i nowym BMW M4 Coupé serwuje moment szczytowy 550 Nm (405 lb-ft) w zakresie od 2,650 do 6,130 rpm. Jego maksymalna moc wynosząca 353 kW/480 KM dostępna jest przy 6,250 rpm. Jednostka zamontowana w modelach Competition również utrzymuje moment szczytowy w szerokim zakresie obrotów, z 650 Nm (479 lb-ft) dostępnymi w zakresie od 2,750 do 5,500 rpm. Maksymalna moc 375 kW/510 KM rozwija się przy 6,250 rpm, z czerwoną linią silnika ustawioną na 7,200 rpm.

Osiągi silników zapewniają kierowcy imponujący przyspieszenie na drogach. Ich dane na papierze są również oszałamiające. Nowe BMW M3 Sedan i nowe BMW M4 Coupé potrzebują zaledwie 4,2 sekundy, aby przyspieszyć od 0 do 100 km/h (62 mph). Przyspieszenie od 0 do 200 km/h (124 mph) zajmuje 13,7 sekundy, a wzrost prędkości od 80 do 120 km/h (50 – 75 mph) zajmuje 4,1 sekundy (na 4. biegu) lub 5,6 sekundy (na 5. biegu). Modele Competition przyspieszają od 0 do 100 km/h (62 mph) w 3,9 sekundy i od 0 do 200 km/h (124 mph) w 12,5 sekundy, a przyspieszają z 80 do 120 km/h (50 – 75 mph) w 2,6 sekundy (na 4. biegu) lub 3,4 sekundy (na 5. biegu). Prędkość maksymalna wszystkich wariantów modeli jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h (155 mph), wzrastając do 290 km/h (180 mph) w przypadku opcjonalnego pakietu M Driver’s Package.

Lekka konstrukcja, technologia z torów wyścigowych

Moc silnika, efektywność i zdolności torowe zawdzięczają konstrukcji, która powstała z wieloletniego doświadczenia BMW M GmbH w motorsporcie oraz zastosowaniu komponentów specyficznych M, stworzonych w celu maksymalnej wydajności. Budowa bez rękawów i z zamkniętą konstrukcją zapewnia silnikowi wyjątkową sztywność. Umożliwia to wyjątkowe ciśnienie spalania, które optymalizuje moc. Powłoka żelazna na ścianach cylindrów, natryskiwana łukiem drucianym, redukuje zarówno straty tarcia, jak i wagę. Naped korbowodu ma wyjątkową odporność na skręcanie, co prowadzi do doskonałej produkcji mocy i niezwykle wysokich poziomów momentu obrotowego. Odlewany lekki wał korbowy w jednostce dla nowego BMW M3 Sedan i nowego BMW M4 Coupé wykorzystuje swoją redukowaną masę wirującą do podkreślenia swoich cech wysokich obrotów.

Dodatkowo, głowica cylindrów sześciocylindrowego silnika ma rdzeń wyprodukowany przy użyciu druku 3D. Proces ten pozwala na tworzenie form geometrycznych, które przekraczają możliwości konwencjonalnych technik odlewniczych. Technologia druku 3D zmniejszyła wagę rdzenia głowicy nowego silnika i umożliwiła dostarczenie kanałów chłodzących w sposób, który optymalizuje zarządzanie temperaturami.

Dwa turbosprężarki, zoptymalizowany system dolotu powietrza, wtrysk paliwa zaprojektowany w celu zapewnienia wyjątkowej wydajności

Specjalna wersja technologii M TwinPower Turbo pomaga nadać silnikowi ultra-sportowy profil wydajności. Obejmuje to dwa turbosprężarki mono-scroll, które dostarczają sprężone powietrze do cylindrów 1-3 oraz 4-6. Indukcyjny intercooler zasilany obiegiem niskotemperaturowym oraz specjalne kompresory optymalizują moc wyjściową sprężarek. Elektronika sterująca zaworami upustowymi (które mogą szybko się zamykać) przyczynia się do natychmiastowej reakcji turbosprężarek. Szeroko otwarte zawory upustowe również zwiększają skuteczność katalizatorów umiejscowionych blisko silnika. Projekt zoptymalizowany pod kątem przepływu redukuje straty ciśnienia w systemie dolotu powietrza o podwójnym przepływie.

Cechy wtrysku paliwa bezpośredniego są szczególnie widoczne, gdy silnik pracuje pod dużym obciążeniem, np. gdy kierowca przyspiesza lub utrzymuje silnik na wysokich obrotach. Najnowsza wersja High Precision Injection wprowadza paliwo do komór spalania pod maksymalnym ciśnieniem 350 bar. Umożliwia to krótsze czasy wtrysku i efektywniejsze przygotowanie mieszanki. Drobna atomizacja paliwa zapewnia również czysty proces spalania i redukuje emisje silnika. Inne elementy technologii M TwinPower Turbo obejmują zmienną regulację zaworów VALVETRONIC oraz zmienną regulację wałków rozrządu Double-VANOS. Filtr cząstek stałych jest stosowany w celu zminimalizowania emisji sześciocylindrowego silnika w układzie rzędowym. Wszystkie warianty nowego BMW M3 Sedan i nowego BMW M4 Coupé spełniają wymogi standardu emisji spalin Euro 6d.

System chłodzenia i zasilania olejem zaprojektowane z myślą o torach wyścigowych

Nowe BMW M3 Sedan i nowe BMW M4 Coupé mają specjalny system chłodzenia, dokładnie dopasowany do wysokiej mocy, profilu konstrukcji i szczegółów technologicznych ich silników. Zapewnia on optymalne temperatury robocze w każdych warunkach, zarówno podczas codziennej jazdy na krótkich dystansach, jak i podczas ekstremalnych wyczynów na torze.

Bardzo duże wloty powietrza w przedniej części zapewniają nieprzerwane dopływanie zimnego powietrza, gdy jest to konieczne. W centralnej części za grillem BMW powietrze najpierw napotyka radiator niskotemperaturowy, a następnie radiator wysokotemperaturowy. W dolnej części strumień powietrza jest również kierowany przez poziomo umieszczony chłodnicę oleju silnikowego, a w modelach Competition przez oddzielną chłodnicę oleju skrzyni biegów. Przy niskich prędkościach i gdy potrzeba chłodzenia jest większa, elektryczny wentylator wspomaga układ.

Elektryczna pompa chłodzenia w obiegu niskotemperaturowym optymalizuje przepływ objętościowy dla intercoolera. Układ wysokotemperaturowy składa się z mechanicznej pompy wodnej, głównego radiatora i dwóch zdalnych radiatorów po bokach w nadkolach. Te elementy wspólnie dostarczają chłodziwo do bloku silnika i dwóch turbosprężarek. Dodatkowa elektryczna pompa wodna umożliwia kontynuację chłodzenia turbosprężarki przez pewien czas po wyłączeniu silnika.

Wiedza zdobyta przez BMW M GmbH w motorsporcie miała również wpływ na koncepcję systemu zasilania olejem, który został zaprojektowany, aby sprostać wyzwaniom dynamicznej jazdy na torze. Zredukowane wagi miski olejowej silnika mają dwie oddzielne komory oraz wbudowany kanał ssący. Dodatkowa faza ssania pozwala pompie olejowej działać z mape, pobierając smar z mniejszej komory, która wkracza do akcji, gdy potrzebna jest dodatkowa pojemność. To zapewnia niezawodne zasilanie olejem w każdych warunkach, nawet przy ekstremalnych przyspieszeniach bocznych i podłużnych.

Specjalny system wydechowy z elektrycznie sterowanymi klapami dostarcza emocjonującego brzmienia

Sportowy charakter sześciocylindrowego silnika w układzie rzędowym wzmacnia system wydechowy dostosowany do modelu. Z optymalnym ułożeniem rur i dużymi średnicami, system wydechowy o podwójnym przepływie redukuje ciśnienie wsteczne i generuje znaczące emocje dźwiękowe. Prowadzi do wysokowydajnego tylniego tłumika, z którego spaliny wydobywają się – w typowym stylu BMW M – przez kwartet końcówek wydechowych. Pary podwójnych rur wystające z tylnego zderzaka są wykończone w chromie w nowym BMW M3 Sedan i nowym BMW M4 Coupé – lub w czarnym chromie w modelach Competition.

Dźwięk systemu wydechowego dostarcza emocjonującego potwierdzenia wysokich obrotów silnika i liniowego dostarczania mocy oraz zapewnia wyraźną komunikację między silnikiem a kierowcą. Elektrycznie sterowane, w pełni regulowane klapy tłumią intruzywne częstotliwości, zwiększając komfort. Doświadczenie akustyczne we wnętrzu pojazdu również zależy od wybranego trybu silnika. Wybierając tryb SPORT lub SPORT+ za pomocą odpowiedniego przycisku na konsoli centralnej, intruktorzy dźwięku wydechu są precyzyjnie dopasowane do zwiększonej dynamiki jednostki napędowej. Niezależnie od wybranego trybu, kierowca może zredukować dźwięk silnika, korzystając z przycisku M Sound Control na konsoli centralnej.

Unikalna w swojej klasie: sześciobiegowa skrzynia manualna

Kombinacja silnika i skrzyni biegów w BMW M3 Sedan i BMW M4 Coupé dostarcza klasycznych doświadczeń związanych z osiągami. Oferowanie sześciobiegowej manualnej skrzyni biegów wyraźnie oddziela nowe modele wysokiej wydajności od ich rywali w tej klasie. Manualna skrzynia biegów tradycyjnie tworzy ekstremalnie intensywną interakcję pomiędzy kierowcą a samochodem. Krótkie i precyzyjnie zdefiniowane zmiany biegów maksymalizują łatwość użytkowania i ułatwiają wybór idealnego biegu dla danej sytuacji. Asystent zmiany biegów zwiększa komfort i stabilność kierunkową, gdy kierowca osiąga dynamiczne granice. Wykorzystuje kontrolę prędkości, aby zapewnić bezślizgowe działanie podczas redukcji biegów w trakcie hamowania na zakrętach. Asystent zmiany biegów można dezaktywować w menu iDrive.

Stosunek biegów i zakres sześciobiegowej manualnej skrzyni biegów są idealnie dopasowane do parametrów silnika. Umożliwia to wykonywanie intensywnych przyspieszeń z optymalną prędkością zaangażowania i dynamiczną autorytet. Inną zmianą w stosunku do manualnej skrzyni biegów w modelach poprzednich jest zmodyfikowany projekt obudowy sprzęgła, której odchudzona konstrukcja dostosowuje ją do wymagań nowego, bogato napędzanego silnika. Niska całkowita waga również jest cechą manualnej skrzyni biegów. Biorąc pod uwagę wszystkie różne komponenty, oszczędność wagi w porównaniu do ośmiobiegowej skrzyni M Steptronic dla modeli Competition wynosi około 25 kilogramów.

Modele Competition wyposażone w ośmiobiegową skrzynię M Steptronic z Drivelogic jako standard

Potężniejsza wersja sześciocylindrowego silnika w układzie rzędowym zamontowanego w modelach Competition przekazuje swoją moc przez ośmiobiegową skrzynię M Steptronic z Drivelogic jako standard. Opracowana specjalnie dla nowego BMW M3 Competition Sedan i nowego BMW M4 Competition Coupé, ta automatyczna skrzynia biegów wyróżnia się rozstawem przełożeń idealnie dopasowanym do charakterystyki silnika oraz wyjątkowo sportowymi zmianami biegów. Szeroko rozłożone przełożenia wspomagają efektywność przy niskich obrotach silnika, jednocześnie umożliwiając intensywne przyspieszenie od niskich prędkości. Dalsze rozwinięcie technologii konwertera redukuje nieregularności obrotowe i zapewnia szczególnie bezpośrednie połączenie z silnikiem. Sprzęgło blokujące konwerter skrzyni biegów jest w pełni zaangażowane w momencie, gdy samochód rusza.

Skrzynia M Steptronic umożliwia zarówno w pełni automatyczne zmiany biegów, jak i manualne przesunięcia przy sekwencyjnym wyborze biegów. Wyposażona w nowo zaprojektowany dźwignię wyboru, skrzynia ma również łopatki do zmiany biegów na kierownicy. Kierowca może nagle i tymczasowo przełączyć się z trybu automatycznego na manualny, naciskając jedną z łopatek. Tryb manualny umożliwia kierowcy szybkie przyspieszenie z ustalonej prędkości, wykonując wielokrotne redukcje do najniższego biegu. Aby to zrobić, kierowca pociąga lewą łopatkę zmiany biegów jednocześnie naciskając pedał gazu. Podczas przyspieszania w trybie manualnym, skrzynia nie inicjuje automatycznych zmiany biegów, gdy obroty silnika osiągną ogranicznik. W trybie automatycznym, automatyczna regulacja obrotów silnika przy redukcji biegów wspomaga kierowcę podczas hamowania w zakrętach z zamiarem sportowym. Mechanizm throttle-blipping zmniejsza niepożądany moment obrotowy silnika, gdy kierowca przyspiesza.

Charakterystyka zmiany biegów skrzyni biegów reguluje się za pomocą przycisku Drivelogic zintegrowanego w dźwigni wyboru. Kierowca może uzyskać dostęp do trzech wyraźnie odrębnych ustawień zarówno w trybie automatycznym, jak i manualnym – orientacji komfortowej, nastawionej na sport lub zoptymalizowanej pod kątem toru.

Premiera w BMW M3 Sedan i BMW M4 Coupé: system napędu na wszystkie koła M xDrive optymalizuje przyczepność i wydajność

Po raz pierwszy w historii BMW M3 i BMW M4 klienci będą mogli wybrać napęd na wszystkie koła – szacowane od lata 2021 – jako alternatywę dla tradycyjnego napędu na tylne koła. Przekazywanie mocy na wszystkie cztery koła pozwala na pełne wykorzystanie niezwykłej mocy silnika w dynamicznych sytuacjach. System napędu na wszystkie koła M xDrive został specjalnie zmodyfikowany dla nowych modeli i dzieli moc między przednie i tylne koła z nową prędkością i precyzją. Uzyskiwane wrażenia z jazdy charakteryzują się pogodną zwinnością i imponującą pewnością prowadzenia nawet przy eksploracji dynamicznych granic pojazdu. Zyski w przyczepności, uzyskane dzięki zmiennej dystrybucji mocy, znacząco poprawiają zdolność przyspieszania samochodu. A charakterystyczne dla systemu M ukierunkowanie na tylne koła podnosi stabilność kierunkową i dynamikę podczas wkraczania w ostre zakręty na zupełnie nowy poziom.

System M xDrive współpracuje ze specjalnie dostosowanymi wałami napędowymi oraz wałami wyjściowymi, które odpowiadają za przekazywanie mocy na koła, a także z aktywnym dyferencjałem M na tylnej osi. Moc silnika jest przekazywana na przednie i tylne koła w sposób płynny i całkowicie zmienny dzięki elektronicznie sterowanej wielopłytowej sprzęgle w skrzyni rozdzielczej, zanim aktywny dyferencjał M ponownie dzieli ją między dwa tylne koła, w zależności od sytuacji. Zapewnia to zauważalnie zwiększoną przyczepność, zwinność i stabilność kierunkową, szczególnie podczas dynamicznej jazdy lub na drogach o różnych poziomach przyczepności. Zarówno M xDrive, jak i aktywny dyferencjał M są połączone z systemem DSC (Dynamic Stability Control), co zapewnia ich skuteczne połączenie i dostosowanie do sytuacji. Skrzynia rozdzielcza posiada również zintegrowaną kontrolę poślizgu kół, która umożliwia super szybkie reakcje na zmieniające się warunki jazdy. Pozwala to na wyeliminowanie mniejszych różnic w prędkości obrotowej między osią przednią a tylną, wyjątkowo szybko i bezpośrednio, bez zaangażowania centralnego jednostki kontrolnej.

W normalnych warunkach jazdy system przekazuje moc tylko na tylne koła. Dopiero gdy te zbliżają się do granic swojej zdolności do przeniesienia mocy na drogę, włączają się przednie koła. System napędu na wszystkie koła wykorzystuje tę specyficzną konfigurację, aby zapewnić taki klasyczny komfort jazdy, z którego znane są modele BMW M. Dodatkowo kierowca może skonfigurować rozkład mocy według własnych potrzeb przez menu Setup. W domyślnym ustawieniu 4WD, preferencje przekazywania mocy na tylną oś idą w parze z niezachwianą przyczepnością oraz precyzyjnie kontrolowanym prowadzeniem. Jeszcze większe poziomy zwinności zapewnia tryb 4WD Sport, który kieruje większą część momentu obrotowego silnika na tylne koła. Tutaj liniowe narastanie sił bocznych, charakterystyczne dla modeli M, umożliwia również kontrolowane driftowanie przy jednoczesnym bezproblemowym utrzymaniu kontroli nad samochodem. Tryb 4WD Sport został skonfigurowany dokładnie według atrybutów przyczepności opcjonalnie dostępnych opon wydajnych, aby zmaksymalizować dynamikę na torze. Wyłączenie DSC wprowadza tryb 2WD. To ustawienie pozwala doświadczonym kierowcom cieszyć się nieskrępowanym doświadczeniem jazdy czysto na tylne koła, bez stabilizujących interwencji systemów kontrolnych.

Podwozie

Znaczące usprawnienia w osiągach nowego BMW M3 Sedan i nowego BMW M4 Coupé w porównaniu do ich poprzedników są wynikiem kompleksowego pakietu, napędzanego przez wiedzę z motorsportu BMW M GmbH. Oprócz usprawnień w silniku i innych elementach układu napędowego, ten pakiet obejmuje poprawę sztywności nadwozia oraz efektywności aerodynamicznej, a także technologię zawieszenia z konfiguracją i ustawieniem specyficznymi dla modelu. Koncepcje pojazdów, na których opierają się Sedan i Coupé, były idealnym podłożem do pracy. Długi rozstaw osi, szerokie tory, niski środek ciężkości i praktycznie 50:50 rozkład masy stworzyły idealne składniki, z których wyłonił się wyraźnie zorientowany na dynamikę charakter obu samochodów sportowych o wysokiej wydajności.

Specjalne modyfikacje nadwozia i punktów mocowania podwozia zwiększyły sztywność skrętną. Kinematyka i elastokinematyka komponentów podwozia zaprojektowane są w celu zapewnienia połączenia dynamiki, zwinności i precyzji prowadzenia, z których znane są modele BMW M. Intensywne prace tuningowe w obiekcie testowym BMW Group w Miramas na południu Francji oraz w centrum testowym zimowym w Arjeplog w Szwecji, a także na torze wyścigowym Nürburgring Nordschleife i innych torach wyścigowych, pomogły stworzyć idealne połączenie ostrej wydajności dynamicznej i dobrze zbalansowanej codziennej użyteczności. W tym celu skorzystaliśmy z kluczowych wniosków z naszego programu wyścigowego bezpośrednio w procesie rozwoju. Prace tuningowe dla nowych modeli drogowych o wysokiej wydajności były częściowo prowadzone równolegle z testami nowego BMW M4 GT3 – samochodu wyścigowego opartego na nowym BMW M4 Coupé, który wejdzie na tor w wyścigach wytrzymałościowych oraz sprintach od sezonu 2022.

Adaptacyjne zawieszenie M z elektronicznie kontrolowanymi amortyzatorami jest standardowym wyposażeniem nowego BMW M3 Sedan i nowego BMW M4 Coupé. Samochody sportowe wysokiej wydajności mają teraz wersję M zintegrowanego systemu hamulcowego, która oferuje kierowcy dwa różne ustawienia reakcji hamulca i odczucia z pedału. Nowy M Traction Control również odgrywa rolę w indywidualizacji sportowego doświadczenia jazdy, pozwalając na dostosowanie nowej zintegrowanej funkcji ograniczenia poślizgu kół DS (Dynamic Stability Control) (przez dziesięć poziomów) do osobistych preferencji i potrzeb kierowcy.

Ekstremalnie sztywna struktura nadwozia, elementy usztywniające specyficzne dla modelu

Rozbudowany pakiet precyzyjnie powiązanych elementów usztywniających, skoncentrowany na poprawie dynamiki jazdy, zwiększa sztywność podłużną i skrętną konstrukcji nadwozia. Z przodu pojazdu wprowadza to konkretne wzmocnienia łączące indywidualne wieże sprężynowe zarówno ze sobą, jak i z przodem samochodu oraz grodzią. Pionowe wzmocnienia łączą usztywniające elementy komory silnika z podwoziem przedniej osi, którego podstawa wspierająca jest podniesiona przez konkretne punkty połączeniowe w dolnej części słupka A. Ponadto, podwozie przedniej osi – w specyfikacji aluminiowej M – zyskuje dodatkową sztywność dzięki jednoczęściowej aluminiowej płycie ścinającej z zintegrowanymi wzmocnieniami progowymi. Środkowa i tylna część podwozia zawiera elementy wzmacniające specyficzne dla modelu, w tym poprzeczną belkę, wzmocnienia komory ładunkowej i dostosowane do potrzeby tylne podwozie z sztywnym połączeniem z nadwoziem.

Specjalny przedni układ zawieszenia z podwójnym przegubem M obejmuje nowo opracowane aluminiowe wahacze z przegubami kulowymi, aluminiowy ramie obrotowe z nowo opracowanym mocowaniem, odlewane łożysko obrotowe ze specyficznym mocowaniem sprężynowym i lekkie łożyska kół o bardzo wysokiej stabilności pochylenia. Specjalna kinematyka osi, szczególnie duże kąty prostokątne i zwrotnice oraz obniżone środek ciężkości umożliwiają czasami charakterystyczną dla M kombinację doskonałej zdolności dynamicznej i dobrze zdefiniowanych atrybutów komfortu dla codziennej jazdy i długich podróży. Wykorzystując komponenty zaprojektowane specjalnie dla tych modeli, pięcio-linkowe tylne zawieszenie również sprosta wyjątkowym wymaganiom dynamicznym stawianym samochodom sportowym o wysokiej wydajności. Nośniki kół i wahacze zostały nowo opracowane, aby zapewnić precyzyjne prowadzenie nawet przy najbardziej wymagających kierowcach sportowych za kierownicą.

Dodatkowo, znacznie szersze tory przednie i szersze opony niż wcześniejsze modele, a także specyficzne wartości pochylenia, optymalizują przenoszenie sił bocznych na drogę. Ogółem, uczucie M generowane przez nowe BMW M3 Sedan i nowe BMW M4 Coupé charakteryzuje się niezwykle precyzyjną reakcją na każde ruchy kierownicy, neutralnym zachowaniem kierunkowym nawet na granicy, liniowym narastaniem sił bocznych w całym zakresie przyspieszeń bocznych oraz wyjątkową stabilnością kierunkową również w dynamicznych sytuacjach.

Układ kierowniczy M Servotronic z zmiennym przełożeniem

Wysoka sztywność skrętna przedniej konstrukcji umożliwia niezwykle szybka i precyzyjną reakcję na polecenia kierownicy. W modelach z M xDrive, M-specyficzna kinematyka osi przedniej również znacząco redukuje siły napędowe działające na układ kierowniczy. Wszystkie warianty nowego BMW M3 Sedan i nowego BMW M4 Coupé są wyposażone w układ kierowniczy M Servotronic, który łączy w sobie zalety wspomagania układu kierowniczego w zależności od prędkości oraz zmienne przełożenie kierownicy. Umożliwia to M-specyficznej wersji elektrycznego wspomagania kierownicy dostarczenie dokładnie odpowiedniej ilości momentu kierowniczego w każdej sytuacji. Precyzyjne wchodzenie w zakręty oraz stopniowa komunikacja ruchów kierownicy zwiększają dynamiczną jazdę, a także ułatwiają manewrowanie i parkowanie przy niskich prędkościach.

Zmienny stosunek dostosowuje się do zmian kąta skrętu i przyczynia się do doskonałej stabilności na prostych, ostrej reakcji na wchodzenie w zakręty oraz doskonałej precyzji kierunkowej w zakrętach. Gdy koła są już ostro skręcone, zęby listwy kierowniczej są umieszczone bliżej siebie, co wymaga mniejszych wkładów kierowniczych. W efekcie, samochód wydaje się szczególnie zwinny na krętych drogach i można nim manewrować w przestrzeni parkingowej przy znacznie mniejszym wysiłku kierowniczym. Kierowca może również wejść do menu M Setup, aby wybrać jeden z dwóch ustawień kierownicy. Tryb COMFORT zapewnia łatwy odczucie kierowania z precyzyjnym feedbackiem, natomiast w trybie SPORT zwiększa się ilość komunikacji przez obręcz kierownicy oraz potrzebna siła kierowania, maksymalizując precyzję w dynamicznych sytuacjach.

Adaptacyjne zawieszenie M z elektronicznie sterowanymi amortyzatorami

Elektronicznie kontrolowane amortyzatory w adaptacyjnym zawieszeniu M – w standardzie w wszystkich wariantach nowego BMW M3 Sedan i nowego BMW M4 Coupé – optymalizują kontakt z drogą i przyczepność w każdej sytuacji. Jednostka sterująca systemu nieustannie monitoruje ruchy nadwozia, stan drogi oraz dostosowania kierownicy. Elektromagnetycznie sterowane zawory działają w zaledwie kilka milisekund, aby wygenerować wymagane siły tłumienia – w sposób nieskończony i dla każdego koła. Optymalna kontrola nad nadwoziem i montaż, a także w kompleksowy sposób odtłumione wibracje kół zapewniają wysoki komfort także podczas dłuższych podróży.

Podstawowe charakterystyki tłumienia można regulować za pomocą menu M Setup. Kierowca może wybrać spośród trzech trybów, z których każdy ma swój własny profil. Tryb COMFORT optymalizuje codzienne przejazdy i długie wyprawy, wygładzając nierówności drogi. Znacznie sztywniejsze odpowiedzi tłumienia w SPORT zostały dostrojone podczas dogłębnych testów na torze Nürburgring Nordschleife. A SPORT PLUS optymalizuje kontrolę tłumienia w celu maksymalizacji wydajności na gładkich torach wyścigowych. To będzie ustawienie preferowane przez tych kierowców, którzy chcą odkryć zewnętrzne granice dynamicznych możliwości samochodu i doświadczyć ekstremalnych przyspieszeń bocznych i podłużnych.

Zintegrowany system hamulcowy z dwoma ustawieniami odczucia pedału

Ulepszona siła hamowania i wyjątkowa użyteczność, stojące na czołowej pozycji w dokładnej kontrolowalności oraz dwóch indywidualnie wybieranych ustawieniach dotyczących odczucia pedału i reakcji, to wyróżniające cechy nowo opracowanych hamulców M Compound dla najnowszej generacji tych wysokowydajnych modeli. W standardzie składają się one z hamulców z sześcioma tłokami o stałej szczęce z tarczami o średnicy 380 mm z przodu i hamulców z jednym tłokiem o pływającej szczęce (w tym hamulec postojowy) z tarczami o średnicy 370 mm z tyłu. Szczypce są malowane na niebiesko metalicznie w standardzie lub opcjonalnie na czarno lub czerwono; wszystkie noszą logo M. Opcjonalne hamulce M Carbon ceramiczne oferują jeszcze silniejszą siłę hamowania, jeszcze większą odporność na utratę siły hamowania, dalszą poprawioną stabilność termiczną i niezwykle wysoką odporność na zużycie. Ich szczypce – malowane na złoto metalicznie – współpracują z tarczami o średnicy 400 mm na osi przedniej i 380 mm na tylnej.

Wspólną cechą obu wariantów hamulców jest zintegrowany system hamulcowy. Dzięki tej nowoczesnej technologii, uruchamianie hamulca, wspomaganie siły hamowania oraz funkcje kontroli hamowania są łączone w kompaktowym module. Wymagana siła hamowania jest inicjowana za pomocą elektrycznego aktuatora. W rezultacie ciśnienie hamulca jest generowane dynamiczniej i zapewnia znacznie szybsze i dokładniejsze wejścia z systemu kontroli stabilności pojazdu. Zintegrowany system hamulcowy pozwala na precyzyjne dostosowanie hamowania do wymagań kierowcy. A feedback z pedału hamulca nie jest zakłócany przez mokre nawierzchnie drogi, znaczne przyspieszenie boczne czy wysokie temperatury hamowania, co zapewnia kierowcy doskonałe odczucie hamowania w każdej sytuacji.

M-specyficzne lekkie koła aluminiowe z większą średnicą na tylnej osi

Standardowe wyposażenie nowego BMW M3 Sedan, nowego BMW M4 Coupé i modeli Competition z napędem na tylne koła obejmuje nowo zaprojektowane, odlane lekkie koła M – w formacie 18-calowym z przodu i 19-calowym z tyłu. Opony mają rozmiar 275/40 ZR18 z przodu i 285/35 ZR19 z tyłu. Modele Competition z systemem napędu na wszystkie koła M xDrive dostają standardowo odlane lekkie koła M (19-calowe z przodu, 20-calowe z tyłu) z oponami 275/35 ZR19 i 285/30 ZR20. Polerowane krawędzie obręczy podkreślają rozmiar lekkich kół aluminiowych. Kombinacje kół/opon w tych formatach będą również oferowane opcjonalnie dla modeli z napędem na tylne koła. W ofercie są także opony wydajnościowe zaprojektowane specjalnie do użytku na torze.

Zastosowanie szczególnie dużych kół i opon na tylnej osi zapewnia jeszcze większy zakres do eksploracji dynamicznego potencjału samochodów, efektywnie przekładając siły boczne na drogę. Taka konstrukcja sprawdziła się w modelach takich jak BMW M4 GTS i BMW M4 CS. Te specjalne edycje poprzednich generacji samochodów sportowych o wysokiej wydajności były wyposażone w szereg innowacji technologicznych inspirowanych sportami motorowymi.

DSC z M Dynamic Mode i dziesięstopniową kontrolą trakcji

Funkcje DSC w nowym BMW M3 Sedan i nowym BMW M4 Coupé działają jeszcze skuteczniej w tandemie z zintegrowanym systemem hamulcowym. Ponieważ funkcja kontroli hamulca jest również zintegrowana w centralnym module systemu, jej interwencje korygujące są realizowane z jeszcze większą dynamiką i precyzją. Oprócz systemu ABS (Antiblokujący System Hamulcowy) i kontroli hamulców na zakrętach (CBC), której ustawienie specyficzne dla M pomaga zmaksymalizować precyzję w ekstremalnej jeździe sportowej, zintegrowany system hamulcowy korzysta również z funkcji kontroli stabilności, odpowiedzialnej za unikanie nadsterowności lub podsterowności, a także z funkcji automatycznego hamulca różnicowego (ADB-X), pomocy hamulcowej, hamowania suchymi hamulcami i asystenta startowego. Modele Competition dodają funkcję Automatycznego Utrzymania.

Nowo zaprojektowane systemy sterujące pozwalają również na jeszcze dokładniejsze dostosowywanie stabilizujących dopływów mocy silnika. Wprowadzenie zintegrowanej funkcji ograniczenia poślizgu kół przynosi zauważalnie bardziej wrażliwą kontrolę przyspieszenia na mokrych, zaśnieżonych lub oblodzonych nawierzchniach lub na drogach o zmiennych poziomach tarcia. Funkcja kontroli poślizgu została przesunięta z jednostki kontrolnej DSC do zarządzania silnikiem. Dzięki temu działa dziesięciokrotnie częściej niż wcześniej. Dzięki temu unika się ograniczeń mocy w odpowiedzi na nadmierne obroty i moment nieprzekładający się na postęp. Samochód może zatem przyspieszać znacznie płynniej i autorytatywnie na nierównych nawierzchniach. Ponieważ system DSC jest również powiązany z aktywnym dyferencjałem M i – w modelach z M xDrive – systemem napędu na wszystkie koła, jego stabilizujące interwencje w systemie hamulcowym i mocy silnika są wymagane tylko w ekstremalnych sytuacjach.

Kierowca może również aktywować tryb M Dynamic w nowym BMW M3 Sedan i nowym BMW M4 Coupé – używając przycisku na konsoli centralnej – jako alternatywę dla ustawienia podstawowego. Tryb ten pozwala na większy stopień poślizgu kół, co umożliwia wyjątkowo sportowe doświadczenie jazdy, w tym kontrolowane driftowanie przez dynamicznie pokonywane zakręty. Również wybierany za naciśnięciem przycisku jest tryb DSC Off.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.