Dacia zaprezentowała odświeżoną wersję swojego modelu SUV Duster latem 2021 roku. Oprócz wizualnych aktualizacji, wprowadzono także pewne usprawnienia technologiczne.
Dacia jest częścią Grupy Renault od 1999 roku, a francuski producent samochodów włożył dużo wysiłku, aby uczynić mało znaną markę europejskim graczem na rynku samochodów budżetowych. Po sedanach Logan, kolejnym sukcesem był Duster, który zadebiutował w 2010 roku. Szybko przenieśmy się do 2017 roku, kiedy to rumuński SUV przeszedł na drugą generację, dzieląc większość podzespołów z poprzednikiem, a cztery lata później otrzymał impuls w postaci liftingu.
Na zewnątrz, auto zyskało nowy, poprawiony przód z charakterystycznymi światłami do jazdy dziennej w kształcie litery Y, zaprezentowanymi w trzeciej generacji Logana. Kierunkowskazy oraz światła mijania również wyposażono w diody LED. Z tyłu, przeprojektowany spojler lekko poprawił efektywność paliwową. Zarówno przednie, jak i tylne plastikowe elementy, które imitowały osłonę podwozia, miały satynowe, chromowane wykończenie. Z tyłu dodano nowe światła tylnie, które również miały charakterystyczne światła w kształcie litery Y.
Wnętrze SUV-a zostało wzbogacone o nowy system multimedialny z dotykowym ekranem o przekątnej do 8 cali, umieszczonym na centralnej konsoli nad pokrętłami klimatyzacji. Kolejną ulepszoną funkcją był nowy środkowy podłokietnik, który nie był już przymocowany do fotela kierowcy jak wcześniej. Dacia wyposażyła również Duster 2021 w nowe zagłówki.
Pod odświeżonym nadwoziem zastosowano tę samą platformę, co w pierwszej generacji Duster. W ofercie jednostek napędowych zniknęła podstawowa wersja 95-konnym silnik turbodiesel, pozostawiając jedynie wersję o mocy 115 koni. Były także cztery wersje benzynowe, zaczynając od trzycylindrowego silnika turbo o mocy 90 koni, a najpotężniejsza wersja pozostawała jednostką 1.33 litra, która oferowała 130 koni mechanicznych.
Szokująco przystępny… Od 2010 roku, sprzedawany w cenie miejskiego samochodu, Dacia Duster wstrząsnęła segmentem SUV-ów. Prawdziwa rewolucja od Dacii! Z ponad 1,9 miliona sprzedanych egzemplarzy, Duster od 2019 roku jest numerem 1 w sprzedaży detalicznej swojej klasy na europejskim rynku SUV-ów.
Nowa Dacia Duster, bazująca na wcześniejszych generacjach, skierowana jest zarówno do klientów poszukujących komfortowego, atrakcyjnie zaprojektowanego SUV-a, jak i tych, którzy pragną solidnego, wszechstronnego 4×4.
Wierność tradycji sprawia, że Nowy Duster pozostaje rodzinnym SUV-em z duchem odkrywcy. Jest to towarzysz do codziennych dojazdów oraz przygód w szerokich przestrzeniach. Jego ponadczasowy design ewoluował, szczególnie w zakresie świateł i grilla, co nadaje mu jeszcze silniejszą osobowość oraz poprawia efektywność CO2.
Wewnątrz znajduje się wysoka konsola centralna z chowanym podłokietnikiem, dwa systemy multimedialne z nowym 8-calowym wyświetlaczem oraz automatyczna skrzynia biegów EDC z podwójnym sprzęgłem. Nowy Duster jest tak samo wszechstronny w prowadzeniu jak wcześniej, dostępny jest w wersjach 2WD i 4WD. Najnowsza wersja oferuje wzbogacony system 4×4 Monitor.
Nowa Dacia Duster będzie dostępna w sprzedaży od września 2021 roku.
STYL Z CELEM
Prezentując się z nowym nadwoziem w kolorze Arizona Orange, Nowa Dacia Duster ma bardziej współczesny design. Ta ewolucja stylu ma jednak na celu poprawę aerodynamiki dla większej efektywności.
NOWE PRZEDNIE NADWOZIE
Nowy Duster przyjmuje cechy stylu nowej tożsamości wizualnej Dacii, które po raz pierwszy zaprezentowano w modelach All-New Sandero, Sandero Stepway oraz Logan. Nowe zespoły świateł obejmują dzienne światła LED w kształcie litery Y, nową formę, która inspirowała 3D reliefy na nowym chromowanym grillu chłodnicy. To nowoczesne przednie nadwozie wzmacnia osobowość Nowego Duster.
NOWA SYGNATURA ŚWIATEŁ
Całodobowe oświetlenie z przodu (typ ECOLED) oraz z tyłu to nowa sygnatura świateł Dacii. Dacia Duster jest pierwszym modelem Dacii wyposażonym w przednie wskaźniki kierunku LED. Ta technologia jest również wykorzystywana w światłach mijania (z automatyczną aktywacją świateł drogowych w standardzie) oraz oświetleniu tablicy rejestracyjnej. Oprócz zmniejszonego zużycia energii, diody LED oferują lepsze oświetlenie, zarówno w dzień, jak i w nocy, co zapewnia lepszą widoczność dla kierowcy i innych użytkowników dróg.
LEPSZA AERODYNAMIKA I EFEKTYWNOŚĆ
Dzięki wspólnym wysiłkom projektantów i inżynierów, aerodynamika zyskuje na stylu. Design nowego tylnego spoileru i nowych obręczy aluminiowych 16 i 17″ został przetestowany w tunelu aerodynamicznym. Zestaw optymalizacji CO2 (nowe łożyska kół i opony, oświetlenie LED) w tym obszar oporu powietrza (SCx) pozwala na redukcję do 5,8 g CO2 w wersji 4×4 Nowego Duster.
A ponieważ redukcja CO2 idzie w parze z niższym zużyciem paliwa, poprawa aerodynamiki Duster jest podwójnym zyskiem dla klientów.
NOWA KABINA PASAGERSKA
Nowy Duster poprawia komfort swoich pasażerów. Jego bardziej przytulna kabina pasażerska jest wyposażona w nową tapicerkę, nowe zagłówki i wysoką konsolę środkową z szerokim chowanym podłokietnikiem. Oferuje także dwa systemy multimedialne z nowym 8-calowym ekranem dotykowym.
WIĘCEJ KOMFORTU
Tapicerka siedzeń w Nowej Dacia Duster jest w 100% nowa. Tkanina i kształt nowego zagłówka oferują poprawioną ergonomię i są łatwe w utrzymaniu. Smukły profil zagłówka poprawia widoczność w kabinie pasażerskiej, dla pasażerów z tyłu patrzących na przód i odwrotnie.
Nowością jest wysoka konsola centralna z szerokim podłokietnikiem, który chowa się o 70 mm. Zawiera zamykaną, 1,1-litrową komorę na przechowywanie oraz dwa gniazda USB do ładowania dla pasażerów z tyłu (dostępne w niektórych wersjach).
KOMPLETNY ZESTAW WYPOSAZENIA
Niezależnie od poziomu wykończenia, standardowe wyposażenie obejmuje wyświetlacz komputera pokładowego, automatyczną aktywację świateł drogowych i ogranicznik prędkości z podświetlanymi przyciskami na kierownicy.
Automatyczna klimatyzacja z cyfrowym wyświetlaczem, tempomat z podświetlanymi przyciskami na kierownicy, podgrzewane przednie siedzenia oraz karta bezkluczykowa są dostępne w niektórych wersjach.
WYBÓR DWÓCH NOWYCH SYSTEMÓW MULTIMEDIALNYCH
Oprócz sprzętu audio Dacia Plug & Music (radio, MP3, USB i Bluetooth), dostępne są dwa nowe, łatwe w obsłudze systemy multimedialne: Media Display i Media Nav. Deska rozdzielcza zawiera teraz nowy 8-calowy ekran dotykowy.
W przypadku Media Display, zestaw obejmuje 6 głośników (2 głośniki „boomer” i 2 wysokotonowe z przodu), radio DAB, łączność Bluetooth®, dwa porty USB oraz przewodową replikację smartfona kompatybilną z Apple CarPlay® i Android Auto®. Specjalne przyciski na kierownicy służą do aktywacji rozpoznawania głosu, które pozwala kierowcy sterować smartfonem lub asystentem Google głosem.
W przypadku Media Nav, system multimedialny wzbogacony jest o nawigację pokładową i łączność Wi-Fi dla Apple CarPlay® i Android Auto®.
Interfejs w Media Display i Media Nav ma zakładkę Pojazd, która służy do uzyskania informacji o oszczędnej jeździe i, w wersji z napędem na cztery koła, do monitorowania 4×4 ( wysokościomierz, inklinometr, kompas itp.).
PRAWDZIWY SUV
Wierność tradycji sprawia, że Dacia Duster jest autentycznym SUV-em przeznaczonym do użytku rodzinnego i terenowego. Dzięki wysokiemu prześwitowi, nowym oponom i specyficznemu systemowi 4×4 Monitor (w wersji 4×4) jest jak w domu zarówno na drodze, jak i poza utartym szlakiem.
ZAPROJEKTOWANY DO BEZPIECZNEJ JAZDY
Nowy Duster jest Twoim codziennym towarzyszem, zarówno na drodze, jak i poza nią. Dla beztroskich podróży wciąż oferuje prawdziwe cechy terenowe, w szczególności:
Prześwit wynoszący 217 mm w wersji 2WD i 214 mm w wersji 4×4.
Kąt rampy 21°.
Kąt podejścia 30°.
Kąt zejścia wynoszący 34° w wersji 2WD i 33° w 4×4.
NOWY RODZAJ OPON DOSTOSOWANY DO WSZYSTKICH WERSJI
Wersja z napędem na dwa koła Nowego Duster jest standardowo wyposażona w opony 'zielone’ zoptymalizowane pod kątem CO2, co zapewnia 10% redukcję oporu toczenia.
W wersji 4×4 opony spełniają oficjalne wymagania 3PMSF. Doskonała przyczepność, jaką zapewniają, sprawia, że opony zimowe nie są już koniecznością.
WZBOGACONY SYSTEM 4X4 MONITOR
Wersja 4×4 wyposażona w Media Display lub Media Nav zawiera również system 4×4 Monitor, który przesyła różne informacje do centralnego ekranu:
Inklinometr boczny: pokazuje kąt między lewą a prawą stroną pojazdu, co jest przydatne podczas jazdy po nierównych nawierzchniach.
Kąt nachylenia: wykorzystuje dane z systemu wspomagania ruszania na wzniesieniu i adaptacyjnego systemu zjazdu z gór do informowania kierowcy o stromej zjeździe i podjeździe.
Kompas: dostępny teraz przy zatrzymanym pojeździe, pomaga w nawigacji w oparciu o kierunki magnetyczne Północ i Południe.
Wysokościomierz: wysokość jest wyświetlana w jednej części ekranu, a dziennik wzniesienia i zjazdu w drugiej części.
Po jeździe w terenie lub w górach, 4×4 Monitor pokazuje podsumowanie przejazdu.
WIĘCEJ PRZYJEMNOŚCI Z JAZDY, WIĘCEJ EFEKTYWNOŚCI
Oferta silnikowa została całkowicie odnowiona, aby połączyć przyjemność z jazdy z niższymi emisjami CO2. Nowa Dacia Duster jest teraz dostępna z 6-biegową automatyczną skrzynią biegów EDC z silnikiem TCe 150, a pojemność zbiornika LPG w wersji ECO-G 100 wzrosła o 50%, do 49,8 litra.
AUTOMATYCZNA SKRZYNIA EDC
Wersja 2WD Nowego Duster może pochwalić się teraz 6-biegową automatyczną skrzynią biegów EDC połączoną z silnikiem TCe 150. Oferuje komfort i przyjemność z jazdy jak w przypadku automatycznej skrzyni, zachowując jednocześnie zużycie paliwa i emisję CO2 na poziomie zbliżonym do skrzyni manualnej.
Skrzynia EDC (Efficient Dual Clutch) posiada dwa sprzęgła: jedno do biegów nieparzystych (1,3,5) i drugie do biegów parzystych (2,4,6 oraz wsteczny). Zmiany biegów są sterowane przez elektryczne siłowniki, które z kolei są kontrolowane przez komputer, który wybiera idealny bieg w zależności od potrzeb kierowcy. Podczas zmiany biegu sprzęgło jest odłączane w momencie, gdy sprzęgło następnego biegu się włącza. Zmiana biegów jest szybka, a moment obrotowy jest przekazywany ciągle. Nie traci się energii, a silnik nie „przerywa”, co prowadzi do większej efektywności i komfortu.
System EDC zmniejsza obroty silnika, zapewniając, że pojazd porusza się na najwyższym możliwym biegu przy danej prędkości, co kontroluje zużycie paliwa i emisję CO2.
EFEKTYWNE SILNIKI
Nowy Duster oferuje pełną gamę silników Euro 6D Full, zaprojektowanych do różnych zastosowań.
Diesel: dCi 115 (2WD lub 4WD) w połączeniu z 6-biegową skrzynią manualną.
Benzyna:
TCe 90 (2WD) w połączeniu z 6-biegową skrzynią manualną.
TCe 130 (2WD) w połączeniu z 6-biegową skrzynią manualną.
TCe 150 (4WD) w połączeniu z 6-biegową skrzynią manualną.
TCe 150 (2WD) w połączeniu z 6-biegową automatyczną skrzynią EDC.
Silnik bi-fuel (benzyna-LPG): ECO-G 100 (2WD) w połączeniu z 6-biegową skrzynią manualną.
ECO-G 100: SILNIK BI-PALIWOWY (BENZYNA-LPG) DACI
Dacia jest jedynym producentem oferującym opcję biopaliwową ECO-G (benzyzna-LPG) w swojej całej gamie modeli z silnikiem spalinowym. Fabryczne zamontowanie tej sprawdzonej technologii w silniku ECO-G 100 jest gwarancją bezpieczeństwa i niezawodności. Długość gwarancji producenta, interwały serwisowe i pojemność bagażnika są identyczne jak w wersji wyłącznie na benzynę. Zbiornik LPG jest umieszczony pod podłogą bagażnika, w miejscu koła zapasowego.
Podczas pracy na LPG, Nowy Duster ECO-G emituje średnio o 9,5% CO2 mniej niż odpowiednik na benzynę. Oferuje również zasięg wynoszący 1235 km dzięki dwóm zbiornikom o łącznej pojemności prawie 100 litrów: 50 litrów benzyny i 50 litrów LPG (całkowita pojemność: 62 litry). Użyteczna pojemność LPG wzrosła o 16,2 litra w porównaniu do poprzedniej generacji Duster LPG, zwiększając zasięg o ponad 250 km.
Za kierownicą przełączanie między paliwami jest natychmiastowe i niewyczuwalne. Nowy przełącznik benzyna-LPG jest bardziej ergonomiczny i lepiej zintegrowany, może być obsługiwany ręcznie przez kierowcę w dowolnym momencie. Przełączenie na benzynę następuje automatycznie, gdy zbiornik LPG jest pusty.
3,5-calowy ekran komputera pokładowego informuje kierowcę o poziomie paliwa w każdym z dwóch zbiorników.
Z Dacią LPG łączy łatwość użycia, przyjemność z jazdy, zmniejszone emisje CO2 i duży zasięg.
W niektórych krajach samochody biopaliwowe benzyna-LPG są promowane lub korzystają z ulg podatkowych – co przekłada się na niskie ceny paliwa na stacji, brak opłat ekologicznych i dostęp do stref ograniczonych.
UŻYTECZNA TECHNOLOGIA DLA OPTYMALNEGO BEZPIECZEŃSTWA
Oprócz ogranicznika prędkości i najnowszej generacji systemu ESC, dostarczanych w standardzie, oraz tempomatu ze sterowaniem z kierownicy (opcjonalnie, w zależności od wykończenia), Nowa Dacia Duster ma wiele systemów wspomagania kierowcy (ADAS).
OSTRZEŻENIE O MARTWYM POLU
Działający w zakresie prędkości od 30 km/h do 140 km/h, system ostrzegania o martwym polu informuje kierowcę o potencjalnej kolizji z innym pojazdem znajdującym się w martwym polu. Cztery czujniki ultradźwiękowe (2 zamontowane z tyłu pojazdu, a 2 z przodu) wykrywają poruszające się pojazdy – w tym jednoślady – w martwym polu. Jeśli w tym obszarze znajduje się pojazd, w odpowiednim lusterku bocznym zapala się wskaźnik LED. Jeśli kierunkowskaz jest włączony, gdy w martwym polu znajduje się pojazd, LED w lusterku miga.
ASYSTA PARKOWANIA
Cztery czujniki ultradźwiękowe zamontowane w tylnym zderzaku aktywują sygnał dźwiękowy podczas manewrów. W zależności od wersji, mogą być one połączone z wyświetlaczem z tylnej kamery z dynamicznymi liniami na centralnym ekranie oraz wizualnymi ostrzeżeniami na zbliżającym się przeszkodzie.
WSPOMAGANIE RUSZANIA NA WZNIESIENIU
Podczas ponownego ruszania po zatrzymaniu na stoku, ta funkcja zapobiega staczaniu się pojazdu w dół przez więcej niż dwie sekundy, gdy kierowca zdejmie nogę z pedału hamulca, dając mu czas na naciśnięcie pedału przyspieszenia.
ADAPTACYJNE ZJAZDY Z GÓR (WERSJA 4X4)
Szczególnie przydatne podczas jazdy w terenie lub na stromych zjazdach, ten system, sterowany z deski rozdzielczej, działa na hamulce, aby zapobiec ucieczce pojazdu i zapewnia adaptacyjną prędkość jazdy (dostosowaną do potrzeb kierowcy) od 5 do 30 km/h. Działa na pierwszym biegu oraz wstecz. Kierowca musi tylko myśleć o kierownicy, zapominając o pedałach hamulca i przyspieszenia.
SYSTEM KAMERY MULTIVIEW