Rumuńska marka należąca do Renault powróciła na rynek europejski z siedmioosobowym pojazdem o nazwie Jogger, który oparty jest na tej samej platformie co reszta oferty.
Po tym jak Renault kupiło Dacię ponad dekadę temu, jednym z ich pierwszych produktów był Logan MCV, siedmioosobowa wersja kombi oparta na tej samej platformie co Logan, ale z wydłużonym rozstawem osi. To był hit. Kiedy na rynek trafiła druga generacja Logana, producent zrezygnował z MCV jako siedmioosobowego auta.
W 2021 roku Dacia naprawiła ten problem i wprowadziła Joggera jako prawdziwego następcę oryginalnego MCV, ale lepszego. Zaskakująco świeży design sprawił, że stał się crossoverem między kombi a SUV-em. Z przodu, czarne wykończenia nad zderzakiem oraz kanciaste reflektory nadały autu dynamiczny wygląd. Wypukłe przednie błotniki przypominały stylizację z rodziny SUV-ów, w tym Dustera. Z tyłu, trzecia rząd okien miał system otwierania typu pop-out. Wysokie światła tylne zamontowane na słupkach C z tyłu przypominały te z pierwszej generacji Volvo XC90.
Wnętrze przestronnego pojazdu oferowało parę siedzeń z przodu, trzy składane siedzenia w środkowym rzędzie oraz kilka miejsc z tyłu. Te ostatnie siedzenia były odpowiednie nawet dla dorosłych. Z przodu, producent oferował opcję systemu infotainment zamontowanego w pływającej pozycji na centralnej konsoli.
Pod maską, producent wprowadził pojazd z jednym wyborem silnika, trzy cylindrową, turbosprężarkową jednostką benzynową połączoną z sześciobiegową skrzynią manualną.
Dacia wprowadza swoje znane podejście do oferowania wartości w segmencie rodzinnych samochodów 7-osobowych z premierą nowego Dacia Jogger.
Dacia Jogger, dołączająca do modelowej gamy marki w Wielkiej Brytanii, w skład której wchodzą nowa Sandero, Sandero Stepway oraz nowy Duster, ma na celu zdefiniowanie na nowo segmentu 7-osobowych samochodów rodzinnych, oferując większym rodzinom coś świeżo innego niż standard. Dacia Jogger zapewnia niezrównaną wszechstronność, łącząc kluczowe cechy każdego segmentu rynku: długość i praktyczność auta typu kombi, przestronność MPV oraz stylizację i pewność SUV-a. Efektem jest rodzinny samochód, który istnieje w swojej klasie, oferując unikalny stosunek ceny do przestronności, który wyróżnia Dacię.
Z nazwą, która odzwierciedla outdoorowego ducha marki, pozytywną energię i poczucie przygody, Dacia Jogger jest towarzyszem życia, gotowym do codziennego użytku rodzin, zarówno w miastach, jak i w zabytkowych plenerach.
Dzięki swoim dużym proporcjom i solidnej budowie, nowy Jogger oferuje bezprecedensowy poziom praktyczności, który jest poszukiwany przez rodziny. Inteligentne rozwiązania i sprytne detale odgrywają ogromną rolę w nowym Joggerze, od pomysłowych modułowych belek dachowych po innowacyjny system Media Control, który umieszcza smartfona w centrum multimedialnego systemu samochodu.
W dniu premiery nowy Dacia Jogger będzie dostępny z dwoma silnikami, w tym zupełnie nowym silnikiem benzynowym TCe 110 z turbodoładowaniem. Dacia pozostaje jedynym producentem oferującym pełną gamę modeli bi-fuel, co nowy Jogger kontynuuje dzięki dostępności silnika LPG TCe 100 Bi-Fuel. W 2023 roku do oferty dołączy pierwszy hybrydowy napęd Dacii, czyniąc nowego Joggera najdostępniejszym 7-osobowym modelem hybrydowym na rynku.
Denis Le Vot, CEO Dacia, powiedział: „Dacia na nowo definiuje 7-osobowe pojazdy rodzinne z nowym Dacia Jogger. Ta wszechstronna nowość ucieleśnia outdoorowego ducha marki, zawsze gotowa do przygód. To doskonały przykład zaangażowania Dacii w uczynienie mobilności dostępną dla wszystkich, co obejmuje także duże rodziny. Dacia Jogger będzie również pierwszą hybrydą Dacii, ponieważ mobilność, zarówno w mieście, jak i poza nim, musi być dostępna dla wszystkich.”
Nowy Dacia Jogger będzie dostępny do przedsprzedaży w Wielkiej Brytanii w listopadzie 2021 roku, a pierwsze dostawy przewidywane są na pierwszy kwartał 2022 roku.
PROJEKT ZEWNĘTRZNY
Nowy Dacia Jogger oparty jest na modułowej platformie CMF-B, która również stanowi fundament nowego Sandero. W Joggerze, unikalny tylny moduł wydłuża długość auta do nieco ponad 4,5 metra, co czyni go najdłuższym modelem w ofercie Dacii. Ta dodatkowa długość jest kluczowa dla przestronności Joggera, co pozwala mu na oferowanie takiego samego poziomu wszechstronności jak wiele większych modeli z wyższego segmentu.
Struktura nadwozia została wzmocniona w kluczowych miejscach, aby chronić przed wstrząsami, które są naturalną częścią aktywnego stylu życia, podczas gdy przestronność wynosząca 200 mm (bez obciążenia) zapewnia, że Jogger z łatwością sprosta wyzwaniom rodzinnej przygody.
Ten gotowy na wszystko duch odzwierciedlony jest w stylizacji nowego Joggera, z odważnym, szerokim grillem otoczonym przez charakterystyczne lampy dzienne LED w kształcie litery Y. Zintegrowane w reflektorach, które zawierają standardowe diody LED do oświetlenia drogowego, technologia LED nie tylko zużywa mniej energii, ale również zapewnia mocniejsze i jaśniejsze światło, aby widzieć i być widocznym w nocy.
Z tyłu, pionowe światła maksymalizują szerokość tylnej klapy, co ułatwia załadunek, szczególnie dużych przedmiotów. Podobnie, niski próg załadunkowy zapewnia łatwy dostęp do przestronnej bagażnika Joggera.
Kontynuując poczucie gotowości do przygód na świeżym powietrzu, modułowe belki dachowe (w zależności od modelu) wykorzystują pomysłowy opatentowany system, który w kilka prostych kroków przekształca je, aby mogły pomieścić wszystko, od nart po rowery górskie, z pojemnością do 80 kg.
Potężnie stylizowane nadkola otaczają sprytne „Flex Wheels”, które, chociaż zaprojektowane z myślą o stylowym wyglądzie felg aluminiowych, są bardziej wytrzymałe i przystępne, gdy zajdzie potrzeba ich wymiany. Dostępne są również aluminiowe felgi o stylowej, szlifowanej powierzchni.
Aby uczcić premierę nowego Joggera, Dacia wyda limitowany model „Extreme” z bardziej wyraźnym off-roadowym stylem. Oferowany w pięciu charakterystycznych kolorach nadwozia – Pearl Black, Slate Grey, Moonstone Grey, Glacier White i Terracotta Brown – Jogger Extreme jest natychmiast rozpoznawalny dzięki czarnym belkom dachowym, czarnym lusterkom, czarnej antenie w kształcie płetwy rekina i czarnym felgom aluminiowym. Przednie i tylne osłony w modelu Extreme wykończone są w kontrastującym kolorze Megalith Grey, podczas gdy unikalne ochronne listwy drzwiowe i oznaczenia Extreme dopełniają wygląd zewnętrzny.
WNĘTRZE I CECHY
Dzięki długości wynoszącej 4,5 m i rozstawowi osi 2,9 m, nowy Dacia Jogger oferuje niezrównaną przestrzeń wewnętrzną dla rodziny składającej się z siedmiu osób. Z trzema pełnymi rzędami siedzeń, nowy Dacia Jogger z łatwością pomieści siedmiu dorosłych w komfortowych warunkach, a przy składanych fotelach można uzyskać ponad 1 819 litrów przestrzeni ładunkowej w jednym z ponad 60 możliwych układów.
W wybranych modelach poczucie przestronności podkreśla tekstylna listwa biegnąca wzdłuż deski rozdzielczej, gdzie elementy sterujące (panel wskaźników, ekran multimedialny) znajdują się powyżej listwy, a łatwo dostępne elementy sterujące (klimatyzacja, systemy wspomagające) znajdują się poniżej. Ten sam materiał tekstylny zagościł również w podłokietnikach przednich drzwi.
Wszystkie siedzenia mają kształt dostosowany do zapewnienia kierowcy i pasażerom optymalnego wsparcia i komfortu.
Składane fotele w drugim rzędzie oferują tę samą wysokość siedzeń (758 mm) co te z przodu, a także przestronność – zarówno na nogi, jak i kolana. Dostęp do trzeciego rzędu siedzeń możliwy jest dzięki mechanizmowi uchylającemu w drugim rzędzie, ułatwionemu przez dłuższe drzwi tylne, a po zajęciu miejsca pasażerowie odkryją imponujące 855 mm przestrzeni na głowę i 127 mm na kolana, co należy do najlepszych w klasie 7-miejscowych pojazdów pasażerskich, pozwalając wygodnie usiąść dwóm dorosłym.
Bagażnik oferuje do 213 litrów przestrzeni ładunkowej przy wszystkich siedzeniach na miejscu, wzrastającej do 712 litrów po złożeniu trzeciego rzędu siedzeń, mierzonej do góry oparcia. Po złożeniu foteli w drugim rzędzie i usunięciu trzeciego rzędu, Jogger oferuje imponujące 1 819 litrów przestrzeni ładunkowej.
Jednak poczucie praktyczności nowego Dacia Joggera wynika z czegoś więcej niż tylko z czystej objętości. Przemyślany projekt przestrzeni ładunkowej otwiera możliwości, które ułatwiają życie rodzinne. Długi podłoga bagażnika (1 150 mm) pomieści wózek dziecięcy lub rower dziecięcy bez demontażu, składając jeden z foteli trzeciego rzędu, podczas gdy wędrowcy mogą z łatwością przewieźć pełny zestaw sprzętu wraz z bagażem swoich przyjaciół.
Bezpieczeństwo i ochrona podczas przewożenia ładunków są zachowane dzięki elastycznym pasom i czterem pierścieniom mocującym, podczas gdy trzy haki – dwa w bagażniku i jeden przy przednim pasażerze – idealnie nadają się do zawieszania siatek na zakupy. Dostępny jest także gniazdo 12V, a siedzenia w drugim rzędzie wyposażone są w mocowania ISOFIX na foteliki dziecięce.
Składane stoliki i uchwyty na kubki dla foteli w drugim rzędzie (w zależności od modelu) zapewniają rozrywkę wszystkim pasażerom, podczas gdy nawet ci w trzecim rzędzie mają własne podłokietniki. Każdy rząd ma swoje własne oświetlenie sufitowe, co daje w sumie trzy w wersji 7-osobowej, dodatkowo podnosząc poczucie przestronności wnętrza dla wszystkich na pokładzie.
Dacia lepiej niż większość zdaje sobie sprawę, że życie rodzinne wiąże się z mnóstwem akcesoriów, dlatego nowy Jogger oferuje 24 litry przestrzeni do przechowywania rozmieszczonej wygodnie w całej kabinie. Duża skrzynka na rękawiczki o pojemności 7 litrów jest uzupełniana przez kieszenie w drzwiach z przodu i z tyłu, które mieszczą każda po butelce o pojemności 1 litra, dodatkowo znajduje się 1,3-litrowa zamykana przestrzeń w konsoli centralnej oraz sześć uchwytów na kubki.
Aby uzupełnić jego uderzający wygląd zewnętrzny, wnętrze Joggera Extreme wyróżnia się unikalnym czerwonym przeszyciem tapicerki i chromowanymi wykończeniami drzwi, natomiast standardowe wyposażenie obejmuje klimatyzację, kamerę parkingową, bezprzewodową kartę dostępu, dywaniki dla wszystkich pasażerów oraz wytrzymałą gumową matę bagażową.
MULTIMEDIA
Nowy Dacia Jogger dostępny jest z trzema w pełni wyposażonymi systemami multimedialnymi i infotainment, z szeroką gamą funkcji łączności dla zapracowanych, nowoczesnych rodzin.
Inteligentny system Media Control opiera się na stacji dokującej dla smartfona zintegrowanej z projektem deski rozdzielczej. Wykorzystując ekran, który nosimy ze sobą każdego dnia – nasze smartfony – jako bazę dla multimedialnego systemu samochodu, Dacia stworzyła sposób na maksymalizację użyteczności i znajomości, jednocześnie rozwiązując problemy związane z połączeniami aftermarketowymi i kablami do ładowania.
Przy bezpiecznie trzymanym w uniwersalnym slocie smartfonie, darmowa aplikacja Dacia Media Control przekształca telefon w naturalne rozszerzenie deski rozdzielczej. Nawigacja, radio, muzyka, telefon, a nawet informacje o pojazdach są teraz na wyciągnięcie ręki i można je uzyskać za pomocą funkcji rozpoznawania głosu telefonu. Alternatywnie, elementy sterujące na kierownicy umożliwiają obsługę systemu bez odwracania uwagi od prowadzenia samochodu, z odpowiadającymi informacjami wyświetlanymi na centralnym 3,5-calowym wyświetlaczu TFT w zestawie wskaźników. Muzyka i instrukcje nawigacyjne są transmitowane przez głośniki stereo samochodu dzięki połączeniu Bluetooth, podczas gdy wygodnie umieszczony port USB na desce rozdzielczej zajmuje się ładowaniem urządzenia.
Media Display zwiększa możliwości audio z czterema głośnikami, podczas gdy 8-calowy ekran dotykowy umieszczony wysoko na desce rozdzielczej, nachylony w stronę kierowcy dla maksymalnej widoczności, zastępuje stację dokującą Media Control. System obsługuje Bluetooth oraz jest kompatybilny zarówno z Android Auto, jak i Apple CarPlay, podczas gdy nowa zakładka „Car” daje dostęp do różnych ustawień ADAS i pojazdu.
Ostatecznie, Media Nav rozwija system Media Display, dodając łączność Wi-Fi do Android Auto i Apple CarPlay, pełną funkcję nawigacji w samochodzie oraz ulepszony system audio z sześcioma głośnikami i dwoma portami USB.
SILNIKI
Nowy Dacia Jogger napędzany jest gamą nowoczesnych i oszczędnych silników – wszystkie w pełni zgodne z normą Euro 6D i wyposażone w system Start&Stop jako standard – w tym innowacyjny silnik bi-fuel oraz opcję hybrydową, która pojawi się później.
Nowy silnik TCe 110 to 1,0-litrowy, 3-cylindrowy silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem, który osiąga moc 110 KM i moment obrotowy 200 Nm przy 2 900 obr./min. Wykorzystuje kilka innowacji technologicznych, aby zwiększyć moc, poprawić wydajność paliwową i zmniejszyć emisję spalin. Jego aluminiowa konstrukcja zmniejsza wagę, a zmienna regulacja zaworów i pompa olejowa o zmiennej pojemności pomagają zwiększyć osiągi przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia paliwa. Zintegrowany kolektor wydechowy, filtr cząstek i centralny wtryskiwacz pomagają zmniejszyć emisję CO2, podczas gdy płynnie działająca, niskoparzywa 6-biegowa skrzynia manualna zapewnia najlepsze możliwe osiągi.
Silnik TCe100 Bi-Fuel kontynuuje zobowiązanie Dacii do oferowania pełnej gamy pojazdów bi-fuel benzyna/LPG. Pracując na LPG, średnia emisja CO2 dla Dacia Jogger jest o 10% niższa niż dla porównywalnego silnika benzynowego, wynosząc 121 g/km. Dodatkowo, zbiornik LPG o pojemności 40 litrów oraz zbiornik paliwa o pojemności 50 litrów dają Joggerowi łączny zasięg maksymalny wynoszący 621 mil, przy zużyciu WLTP wynoszącym do 37,1 MPG.
Dzięki fabrycznemu montażowi tej sprawdzonej technologii w silniku TCe 100 Bi-Fuel, bezpieczeństwo i niezawodność są gwarantowane. Czas trwania gwarancji producenta, interwały serwisowe oraz pojemność bagażnika są identyczne jak w wersji tylko benzynowej, ze zbiornikiem LPG umieszczonym pod podłogą bagażnika w miejscu, gdzie znajduje się koło zapasowe. Na drodze przejście z benzyny na LPG jest natychmiastowe i niewyczuwalne, a system automatycznie przełącza się na benzynę po opróżnieniu zbiornika LPG.
W 2023 roku Jogger będzie pierwszym modelem Dacii, który będzie wyposażony w technologię hybrydową, czyniąc go najtańszym 7-osobowym modelem hybrydowym na rynku. Dacia Jogger Hybrid będzie miała silnik benzynowy o pojemności 1,6 litra, dwa silniki elektryczne oraz automatyczną skrzynię biegów w wielu trybach, połączoną z akumulatorem 1,2 kWh 230V, co zapewnia pełne uruchomienie elektryczne, płynne i wygodne prowadzenie wyłącznie na prąd oraz wybór trybów jazdy dostosowanych do warunków. Dzięki systemowi rekuperacji, który pomaga wychwytywać energię kinetyczną, która w przeciwnym razie zostałaby stracona podczas hamowania, Dacia Jogger Hybrid będzie mogła spędzać 80% swojego czasu na miejskich drogach w trybie pełnej elektryczności, co pozwoli zaoszczędzić do 40% paliwa w porównaniu do porównywalnej wersji benzynowej – wszystko bez zmiany stylu jazdy.
BEZPIECZEŃSTWO I SYSTEMY WSPOMAGANIA JAZDY
Wszystkie modele Dacia Jogger są wyposażone w sześć poduszek powietrznych, w tym poduszki zasłonowe i boczne, które chronią obszary brzucha, klatki piersiowej i głowy, a także szereg zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy (ADAS).
System wspomagania hamowania awaryjnego działa w zakresie od 5 do 105 mph i wykorzystuje radar umieszczony z przodu do pomiaru odległości do pojazdów z przodu. Gdy system wykryje, że zderzenie jest nieuniknione, ostrzega kierowcę z wykorzystaniem dźwiękowego i wizualnego sygnału. Jeśli kierowca nie hamuje wystarczająco mocno lub wcale, system może wzmocnić siłę hamowania lub automatycznie zastosować hamulce.
Ostrzeżenie o martwym polu jest aktywne od 19 do 87 mph i informuje kierowcę o potencjalnym zderzeniu z innym pojazdem, który może być zasłonięty z widoku. Cztery ultradźwiękowe czujniki wykrywają pojazdy, w tym motocykle, zbliżające się z boku lub z tyłu, zapalając diodowe światło ostrzegawcze w odpowiednim lusterku.
Park Assist składa się z czterech ultradźwiękowych czujników z przodu i czterech z tyłu, a także kamery tylnej z dynamiczną linią, aby zapewnić dźwiękowe i wizualne sygnały, które ułatwiają manewrowanie w trudnych warunkach.
Asystent startu pod górę zapobiega staczaniu się pojazdu do tyłu na wzniesieniu, utrzymując hamulce przez okres dwóch sekund po zwolnieniu pedału przez kierowcę.