Mustang odniósł sukces w USA, ale nikt nie wiedział, co się wydarzy w Europie, gdzie jest wielu innych producentów samochodów, którzy mogli dorównać jego osiągom.
Ford stworzył model Mach 1 z myślą o europejskim rynku, aby zaoferować charakterystyczny dźwięk silnika V8 i emocje, które z tym się wiążą. Może nie był najszybszym samochodem w swojej klasie, ale z pewnością miał długą historię, której nie można było porównać z niczym innym, poza Porsche 911, które było znacznie droższe.
Zespół projektowy zainstalował nowe wloty powietrza w siateczkowym grillu, aby zasilać silnik, oraz wyższy grill na zderzaku, aby poprawić czynniki chłodzące. Mach 1 pokazywał duże zaciski Brembo przez swoje charakterystyczne, 19-calowe felgi aluminiowe. Na przednich błotnikach i klapie bagażnika umieszczono specjalny emblemat z nazwą wersji samochodu. Aerodynamiczny pakiet z tylnym skrzydłem pomógł samochodowi osiągnąć wyższe prędkości w zakrętach. Cztery końcówki wydechu o średnicy 4,5 cala (114,3 mm) poprawiły doświadczenia dźwiękowe i osiągi.
Wnętrze wyposażono w dwa kubełkowe fotele z przodu oraz 12-calowy cyfrowy wyświetlacz instrumentów. Design deski rozdzielczej przypominał ten z oryginalnego Mach 1 z 1969 roku, z uniesionym miejscem przed pasażerem z przodu. W zakresie multimediów Ford zainstalował najnowsze urządzenie SYNC 3 i system audio Bang&Olufsen.
Ford zapewnił, że Mach 1 był gotowy do jazdy po torze. Jego sztywniejsze zawieszenie i szersze opony sprawiły, że samochód lepiej trzymał się drogi. Amortyzatory Magnaride były dostrojone, aby poprawić przyczepność i pomogły uczynić z Mach 1 jeden z najlepszych samochodów torowych Forda. Silnik pochodził z Mustanga Bullit i standardowo był sparowany z 6-biegową skrzynią manualną Tremec z możliwością dopasowania obrotów. Na liście opcji znajdowała się także 10-biegowa automatyczna skrzynia biegów.
Ford ogłosił, że limitowana edycja high-performance Mustang Mach 1 będzie po raz pierwszy dostępna dla klientów w Europie.
Premiera europejska odbyła się podczas Goodwood SpeedWeek 2020 w West Sussex, w Wielkiej Brytanii, przed globalną widownią online. Ford Mustang Mach 1 to najlepiej prowadzący się produkcyjny Mustang, jaki kiedykolwiek był oferowany klientom w Europie.
Wydajność została zwiększona do poziomu godnego legendarnego oznaczenia Mach 1 dzięki ulepszonym aerodynamice, specjalnie skalowanemu silnikowi V8 5.0 o mocy 460 KM i wzmocnionemu chłodzeniu dla lepszej wydajności na torze.
Mach 1 jest także pierwszym produkcyjnym Mustangiem w Europie dostępnym z wysokowydajną manualną skrzynią biegów TREMEC o sześciu biegach, która wykorzystuje technologię dopasowywania obrotów dla płynnych redukcji biegów oraz ulepszony system chłodzenia oleju dla wysokich wymagań w prowadzeniu torowym. Klienci mogą również wybrać automatyczną skrzynię biegów Forda o 10 biegach, z ulepszonym chłodzeniem oleju i przeprogramowanym oprogramowaniem dla zoptymalizowanej wydajności w warunkach drogowych i torowych.
Unikalne ustawienia zawieszenia dodatkowo poprawiają osiągi na drodze i gotowość do jazdy po torze. Specjalnie skalowane amortyzatory MagneRide® i dostosowane sprężyny, stabilizatory i specyfikacje elementów gumowych zapewniają lepszą kontrolę i reakcję przy dużych obciążeniach podczas pokonywania zakrętów. Przeprogramowane oprogramowanie elektrycznego wspomagania kierownicy (EPAS) pozwala Mach 1 oferować najprecyzyjniejsze sterowanie z wszystkich Mustangów w Europie.
Efektem tego jest najszybszy produkcyjny Mustang na torze, jaki kiedykolwiek był oferowany klientom w Europie.
Oprócz swoich osiągów, Mustang Mach 1 wprowadza design zewnętrzny, który przypomina kultowe Mustangi Mach 1 z lat 60. i 70., z wyrazistymi pasami na masce i bokach, stylizacją nadwozia opartą na osiągach oraz unikalnymi 19-calowymi felgami aluminiowymi. Model w limitowanej edycji dostępny jest w unikalnym zestawie ośmiu kombinacji kolorów nadwozia, pasów i kontrastowych linii, nawiązujących do charakterystycznego designu oryginalnego samochodu. Każdy Mustang Mach 1 jest indywidualnie ponumerowany z unikalną tabliczką według kolejności produkcji.
„Oryginalny Mach 1 zapewniał najwyższy poziom wydajności produkcyjnego Mustanga i udowodnił swoją wartość w motorsporcie,” powiedział Matthias Tonn, główny inżynier programu Mustang Mach 1 dla Europy. „Nowy Mach 1 to najbardziej zdolny Mustang, który kiedykolwiek dotarł do Europy, z umiejętnościami gotowymi do jazdy po torze i unikalnym stylem, który z pewnością zasługuje na noszenie tak legendarnego emblematu.”
Aby uczcić wprowadzenie Mustanga Mach 1, Ford stworzył interaktywną aplikację, w której użytkownicy mogą stworzyć własne wideo. Użytkownicy mogą wybrać kolor swojego Mach 1 oraz preferowane kąty kamery, aby stworzyć unikalny krótki film do udostępnienia w mediach społecznościowych. Aplikacja oferuje także doświadczenie w rozszerzonej rzeczywistości, umożliwiając „umieszczenie” cyfrowego Mustanga Mach 1 w rzeczywistym otoczeniu.
Ikoniczny silnik V8
Ford Mustang Mach 1 wyposażony jest w wersję silnika V8 5.0 o mocy 460 KM – specjalnie zmodyfikowaną w celu poprawy osiągów na drodze i torze.
System indukcji Open Air, kolektor ssący i przepustnice o średnicy 87 mm są wspólne z modelem Mustang Shelby GT350 dostępnym dla klientów Forda w Ameryce Północnej, co zwiększa swobodny przepływ powietrza do silnika. Ulepszona wentylacja współpracuje z przeprogramowanym oprogramowaniem zarządzania silnikiem oraz kombinacją wtrysku paliwa niskociśnieniowego i wysokociśnieniowego, co zapewnia charakter „nagrody za obroty” oraz czerwony zakres do 7,500 obr./min. Szczytowa moc osiągana jest przy 7,500 obr./min, a maksymalny moment obrotowy wynosi 529 Nm przy 4,600 obr./min.
Dodatkowy chłodniczy oleju silnikowego, także wspólny z Shelby GT350, współpracuje z nowym adapatorem filtra oleju silnikowego, aby zapewnić optymalny przepływ oleju i stałą wydajność pod dużym obciążeniem. Unikalnie strojony system wydechowy Active Valve Performance Mach 1 posiada cztery końcówki o średnicy 4.5 cala, co jeszcze bardziej podkreśla charakterystyczny dźwięk V8 Forda.
Wybór opcji skrzyni biegów zaprojektowano w celu maksymalizacji wydajności, łatwości prowadzenia i możliwości torowych. Manualna skrzynia biegów TREMEC 3160 o sześciu biegach wykorzystuje sprzęgło podwójnych tarcz, co umożliwia komfortowe przełączanie przy agresywnych, wysokich obrotach na torze, a także zapewnia krótki skok dźwigni biegów dla szybkich, powtarzalnych zmian, maksymalizujących osiągi i przyjemność z jazdy.
Skrzynia biegów TREMEC o sześciu biegach jest wyposażona w technologię dopasowywania obrotów dla płynnych i bezproblemowych zmian biegów, które zwiększają komfort jazdy na drodze oraz osiągi na torze. Technologia ta wykorzystuje elektroniczny system sterowania silnika do krótkiego „szarpnięcia” przepustnicy w momencie zmiany na niższy bieg – dopasowując prędkość obrotową silnika do obrotów biegu, który jest wybierany. Funkcja płaskiego przełączenia również jest dostępna – pozwalając kierowcom na załączenie następnego biegu bez puszczania pedału gazu. Ulepszona wydajność skrzyni biegów jest częściowo umożliwiona dzięki dedykowanemu systemowi chłodzenia oleju, który radzi sobie z rosnącymi wymaganiami.
Zaawansowana automatyczna skrzynia biegów Forda o 10 biegach zawiera ulepszony konwerter momentu obrotowego i unikalną kalibrację dla Mustanga Mach 1, optymalizującą możliwości momentu obrotowego, charakter przełączania i ogólną wydajność. Drugi chłodnica powietrze-olej zwiększa zdolność chłodzenia o 75 procent, aby zarządzać sytuacjami jazdy pod dużym obciążeniem. Modele manualne i automatyczne obejmują dodatkowy system chłodzenia tylnej osi, który dodatkowo wspiera jazdę po torze, oraz są wyposażone w standardzie w dyferencjał o ograniczonym poślizgu, co poprawia przyczepność zarówno w prostych odcinkach, jak i przy wyjazdach z zakrętów.
Gotowy do wyścigów
Ford Mustang Mach 1 korzysta z serii zmian aerodynamicznych, które przynoszą zyski wydajności oraz zapewniają charakterystyczny wygląd, nawiązujący do stylizacji oryginalnych modeli.
Unikalna konfiguracja przedniej części zawiera nową, dwuczęściową górną kratkę, nową dolną kratkę i splitter, a także nowe kratki boczne: wszystkie te elementy przyczyniają się do poprawy aerodynamiki i wydajności chłodzenia.
Mustang Mach 1 generuje o 22 procent więcej siły docisku niż Mustang GT, wsparty projektem tylnych dyfuzorów, który jest dzielony z modelem Mustang Shelby GT500, dostępnym dla klientów Forda w Ameryce Północnej, oraz dłuższym podwoziem, które zawiera dedykowane płetwy kierujące chłodzącym powietrzem do hamulców. Kształt przedniego splittera został zaprojektowany w celu zwiększenia siły docisku dla lepszej przyczepności na torze, podczas gdy dostosowany, jednopoziomowy tylny spojler został dopasowany do aerodynamiki przedniej części, aby zapewnić idealną równowagę podnoszenia z przodu do tyłu.
Dostosowane strojenie zawieszenia zaprojektowano z myślą o wysokich wymaganiach jazdy po torze. System zawieszenia MagneRide® 2 z regulacją elektroniczną kontroluje płyn magnetoreologiczny wewnątrz amortyzatora, aby dostosować się w czasie rzeczywistym do zmieniających się warunków drogowych i został przeprogramowany dla optymalnych osiągów obok sztywniejszych przednich sprężyn i stabilizatorów. Oprócz nowej kalibracji EPAS, podwozia Mustang Shelby GT350 i GT500 oraz komponenty łącznika przyczyniły się do najszybszych reakcji układu kierowniczego Mustanga w Europie.
Ford Mustang Mach 1 zyskuje również wzmocnioną pompę wspomagania hamulców z szybszym czasem reakcji, zapewniającą szybkie i spójne osiągi hamulców nawet pod dużym obciążeniem. Unikalne felgi aluminiowe o pięciu ramionach o średnicy 19 cali są szersze o 0,5 cala z przodu i z tyłu, a także wyposażone w gotowe do toru opony Michelin Pilot Sport 4.
Ikoniczny design w nowej odsłonie
Charakterystyczna, wyścigowa i aerodynamiczna stylizacja była kluczowym elementem każdej generacji Mustanga Mach 1, wzbogaconym o charyzmatyczne kombinacje kolorów i wzorów.
Klienci najnowszego modelu w limitowanej edycji mają do wyboru osiem kombinacji kolorów nadwozia oraz wyraziste pasy na masce i bokach, w tym Fighter Jet Grey z pasami Satin Black/Reflective Orange; Iconic Silver, Shadow Black i Oxford White z pasami Satin Black/Red, lub Velocity Blue, Twister Orange, Race Red i Grabber Yellow z pasami Satin Black/White.
Górne i dolne kratki przednie Mustanga Mach 1 wykończone są na czarno, a ikoniczne logo Mach 1 pojawia się na tylnej pokrywie bagażnika oraz na każdym przednim skrzydle.
Wnętrze odznacza się schematem kolorystycznym Ebony oraz detalami z aluminium o wykończeniu Dark Engine turned, a sportowe fotele ze skóry mają przeszycia w kolorze Metal Grey. Każdy Mustang Mach 1 posiada unikalną tabliczkę na desce rozdzielczej z logo Mach 1 oraz numerem seryjnym, uzupełnioną unikatowymi klamrami progowymi i nowym wyświetlaczem uruchamiania na 12-calowym cyfrowym wyświetlaczu.
Standardowe technologie komfortu i wygody obejmują podgrzewane i wentylowane fotele przednie, zaawansowany system łączności SYNC 3, premium system audio B&O o mocy 12 głośników oraz modem FordPass Connect dla lepszej łączności.
„Mach 1 nie tylko wygląda jak należy, ale ma także sprzęt, który zapewnia emocje na torze i przyjemność z jazdy, których oczekują miłośnicy Mustanga,” powiedział Tonn. „Jest to najbardziej ekscytujący Mustang w Europie do tej pory, a my jesteśmy podekscytowani wprowadzeniem ikonicznej marki Mach 1 do Europy po raz pierwszy.”