Genesis GV80 z 2021 roku
Marka luksusowa Hyundai, Genesis, wprowadziła swojego pierwszego SUV-a w 2020 roku na rynek modelowy 2021, próbując konkurować z dużymi markami, takimi jak Cadillac, Volvo czy Mercedes-Benz, aby wymienić tylko kilka.
Ponieważ Hyundai nie miał dużego doświadczenia w produkcji luksusowych samochodów, zatrudnił znane nazwiska z branży motoryzacyjnej, takie jak Peter Schreyer czy Luc Donckerwolke, na stanowisku głównego dyrektora kreatywnego. Wcześniej pracował dla innych dużych europejskich marek, takich jak Bentley, Lamborghini i Audi w ramach Grupy Volkswagen. W 2008 roku koreańska marka luksusowa zaczęła się rozwijać, a w 2015 roku wprowadziła swój pierwszy pojazd produkcyjny, model G90, czterodrzwiowy sedan. Jednak to nie wystarczyło na rynku, który domagał się coraz większej liczby SUV-ów i crossoverów. W rezultacie w styczniu 2020 roku producent wprowadził model GV80 oparty na tylno-napędowej platformie Hyundai-Kia M3, która była używana do innych sedanów marki Genesis.
Na zewnątrz Genesis stworzył unikalny design przedniej części z czterema reflektorami i dużą, heraldyczną atrapą grilla pomiędzy nimi. Zderzak miał mniejsze, dolne wloty powietrza ozdobione wzorem przypominającym siatkę, flanki z parą bocznych wlotów, które kierowały powietrze wokół nadwozia. Z profilu GV80 imponował pochyloną linią dachu i wznoszącą się linią okien za tylnymi drzwiami. Para sztucznych wentyli dekorowała przednie błotniki, podczas gdy rzeźbione drzwi nadawały wrażenie wyższego pojazdu. Z tyłu klapa bagażnika miała pochyloną szybę oraz spojler dachowy zamontowany na górnej części. Światła tylne były wydłużone od bocznego słupka na dolną część klapy bagażnika.
Wnętrze wykończone skórą wyrażało wysoki poziom luksusu. Genesis oferował samochód z dwiema rzędami siedzeń w standardzie, z dodatkowym trzecim rzędem dostępnym w bagażniku. Dzięki doświadczeniu Luka Donckerwolke w innych markach luksusowych, GV80 miał skórzane siedzenia z diamentowym przeszyciem oraz szeroki, drewniany panel centralny, w którym znajdowały się wybierak biegów, dwa uchwyty na kubki i schowek pod środkowym podłokietnikiem. W wewnętrznym zespole wskaźników Genesis zainstalował szeroki prędkościomierz po lewej stronie, który zawierał również wskaźnik paliwa na dole oraz dwa wyświetlacze po prawej. Wyświetlacz centralny pokazywał informacje z komputera pokładowego, podczas gdy prawy wskaźnik pokazywał obraz z kamer tylnych zamontowanych z lewej i prawej strony pojazdu, w zależności od tego, w jakim kierunku kierowca włączył kierunkowskaz. Z tyłu było wystarczająco miejsca dla trzech pasażerów o normalnym wzroście, dzięki niskiemu tunelowi przekładniowemu. Trzeci rząd był głównie przeznaczony dla dzieci, ponieważ oferował bardzo ograniczoną przestrzeń na nogi i głowę, ale był dostępny, jeśli ktoś go potrzebował.
Koreański producent oferował SUV-a GV80 z wyborem dwóch silników turbo doładowanych, które były połączone z ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów. Model podstawowy miał silnik 2,5 litra z czterema cylindrami, który generował 300 KM (304 PS), a druga opcja to silnik V6 o pojemności 3,5 litra, produkujący 375 KM (380 PS). W wybranych rynkach Genesis oferował silnik turbo-diesel o pojemności trzech litrów i sześciu cylindrach, który dostarczał 274 KM (278 PS) na koła. Wszystkie wersje były wyposażone w system napędu na cztery koła.
Marka Genesis zaprezentowała pierwsze oficjalne zdjęcia modelu GV80, pierwszego SUV-a tej marki. Wyczekiwany, trzyrzędowy GV80 stanie się czwartym modelem w ofercie Genesis, dołączając do sedanów G70, G80 i G90. Podobnie jak jego „bracia” sedany, GV80 będzie bazować na unikalnej dla marki Genesis platformie z napędem na tylne koła; napęd na wszystkie koła będzie dostępny opcjonalnie. „V” w nazwie Genesis GV80 symbolizuje wszechstronność, której może dostarczyć tylko SUV marki Genesis.
„W ciągu ostatnich czterech lat, Genesis ugruntował swoją pozycję jako szanowana marka luksusowa, oferująca pojazdy o najwyższej jakości, a także gamę sedanów, które wyróżniają się stylem i elegancją,” powiedział William Lee, wiceprezydent wykonawczy i globalny szef marki Genesis. „Wprowadzenie GV80 podniesie oczekiwania dotyczące doskonałości na rynku luksusowych SUV-ów.”
Pierwsze zdjęcia Genesis GV80 przedstawiają kompletny obraz pierwszego SUV-a stworzonego przez Genesis Design. Stylizacja wnętrza i nadwozia GV80, będącego rozwinięciem koncepcji GV80 zaprezentowanej na targach motoryzacyjnych w Nowym Jorku w 2017 roku, była wynikiem współpracy studiów projektowych Genesis zlokalizowanych w Korei Południowej, Stanach Zjednoczonych i Niemczech.
„GV80 pozwala nam rozszerzyć naszą definicję języka projektowania Athletic Elegance o nową typologię, zachowując jednocześnie doskonałą proporcjonalność i wysublimowaną formę,” powiedział Luc Donckerwolke, wiceprezydent wykonawczy i główny designer Hyundai Motor Group.
Elementy charakterystyczne dla designu Genesis są wyraźnie widoczne w GV80 z każdego punktu widzenia. Otoczone nowoczesnymi lampami Quad, grille z logo podkreśla powagę zgodną z pozycjonowaniem GV80. Linia paraboliczna gładko biegnie wzdłuż boku pojazdu, wyraźnie akcentując obecność i charakter.
Sang Yup Lee, starszy wiceprezydent i szef Genesis Design dodał: „Lampa Quad, nasz znak rozpoznawczy, wprowadza niezapomniane wrażenie wizualne, które jest całkowicie unikalne dla Genesis.”
Wzór G-Matrix, który pojawia się w lampach na zewnątrz, a także w designie kół, inspirowany jest pięknymi orchideami widocznymi, gdy diamenty są oświetlone.